بررسی تخصصی ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت مجله 777
این خودرو در ایران با برند (MVM) و توسط شرکت مدیران خودرو مونتاژ و عرضه میشود. اتومبیل هایی مثل ام وی ام ۳۱۵، به مشتریان این ویژگی را میدهند که خریدار بتواند با یک قیمت مناسب و مقرون به صرفه، خودرو هاچ بک مورد نظر خود را بدون هیچ دردسری تهیه نموده و آن را خریداری کند. ام وی ام ۳۱۵ هم دارای ایمنی بیشتر است و هم دارای آپشن های زیادتر و همینطور گیربکس اتومات است. این ویژگی یعنی گیربکس اتومات یک قابلیت بسیار خوب و منحصر به فرد این اتومبیل می باشد. با این وجود در ادامه به بررسی هزینه استهلاک خودرو ام وی ام 315 خواهیم پرداخت.
همچنین سیستم تهویهٔ ۳۱۵ نیز دستی است که در این رنج قیمت عجیب به نظر میرسد. ام وی ام 315 (MVM 315) یکی از قدیمیترین محصولات در حال تولید مدیران خودرو است که در دو مدل سدان و هاچ بک به بازار ایران عرضه میشود. در ادامه، امکانات، مشخصات و همچنین مزایا و معایب این خودروی چینی را بررسی میکنیم. ام وی ام ۳۱۵ با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ به بازار عرضه میشود که ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین این هاچبک چینی از لحاظ بازدهی پیشرانه دقیقاً همسطح پیشرانهٔ TU5 پژو قرار میگیرد. از سوی دیگر، نسخهٔ پیش از فیسلیفت ۳۱۵ از مشکل داغ کردن و عمر کوتاه دیسک و صفحه رنج میبرد که گویا این مشکل پس از فیسلیفت برطرف شده است. مزایا و معایب هر خودرویی وقتی بهطور کامل مورد بررسی قرار میگیرد که به امکانات رفاهی و ایمنی آن با دقت نگاه کرده باشیم.
با توجه به مشخصات فنی پیشرانه ام وی ام 315، نمیتوان انتظار شتابگیری خیلی زیادی از این خودرو داشت. در آزمایشهای شتابگیری که از این خودرو به عمل آمده، بازه زمانی بین 15 تا 16 ثانیه برای پر کردن سرعت 0 تا 100 به دست آمده است. شرکت مدیران خودرو این فیس لیفت را به اسم خودرو MVM 315 S وارد بازار کرده است. ولی در سال ۱۳۹۹، چری تغییرات زیاد دیگری روی خودرو ۳۱۵ PLUS AT NEW اعمال نموده است و این اتومبیل را به اسم خودرو MVM 315+ وارد بازار کشور ایران کرده است. طول این خودرو هاچ بک فقط 4 متر است، اما فضای داخلی بسیار مناسب و جاداری را برای سرنشینان فراهم میکند و از این حیث نسبت به پژو 206 در جایگاه بالاتری قرار میگیرد. طراحان شرکت چری برای صندوق بار ام وی ام 315 فضا و ابعاد بسیار خوبی را در نظر گرفتهاند که ویژگی خوبی برای این خودرو محسوب میشود.
ام وی ام 315، موتوری با توان تولید 107 اسب بخار دارد؛ این قدرت برای یک خودروی شهری با این قیمت، مناسب است. لازم به ذکر است که نسبت به آپشن هایی که دارد، این خودرو بسیار مقرون به صرفه میباشد. به علاوه به خاطر چهره و طراحی زیبا و اسپرتی که دارد، طرفداران زیادی دارد و مخصوصا مورد پسند جوان ها میباشد.
تا کنون سه مدل از این هاچبک عرضه شده و مدیران خودرو تلاش کرده تا با ارائه هر مدل جدید، اشکالات نسخههای قبلی را رفع کند. از بین خودروهای موجود در بازار پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ رقبای اصلی ام وی ام ۳۱۵ پلاس محسوب میشوند. بررسی مزایا و معایب ام وی ام ۳۱۵ برای خانوادهها بدون نگاه به موضوع جادار بودن خودرو کامل نمیشود. علیرغم اینکه با یک خودرو هاچبک سروکار داریم، ام وی ام ۳۱۵ در مقایسه با پژو ۲۰۶ کابین و صندوق عقب بهمراتب بزرگتری دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز چیزی در حدود 6.5 لیتر در 100 کیلومتر است. ام وی ام X22 را باید یکی از موفقترین محصولات تاریخ شرکت مدیران خودرو در بازار ایران دانست.
در نتیجه امروزه ام وی ام X22 معمولی تنها در نسخه کارکرده و دست دوم در بازار موجود است و قیمت آن بر حسب کارکرد و سلامت، به میزان قابل قبولی پایینتر از مرز یک میلیارد تومان است. سعی کردیم در پاراگرافهای فوق بهطور کامل مزایا و معایب خودروی ام وی ام 315 را شرح دهیم و دلایل خرید و عدم خرید این محصول را به خواننده مطلب بگوییم. این ماشین چینی قدیمی سواری خانوادگی خوبی دارد و برای مصارف درون شهری گزینه ایدهآلی بهحساب میآید. ما خودروهای چینی را در بازار کشورمان با مشخصه آپشنهای رفاهی زیاد میشناسیم.
در صورت نیاز به لوازم یدکی ام وی ام، میتوانید از آرمیا پارت که نمایندگی فروش قطعات خودرو است به صورت آنلاین و حضوری قطعات یدکی موردنیازتان را خریداری کنید. اما ضعف اصلی، متریال به کار رفته در کابین است که در تمام تولیدات این سطح در کشور دیده میشود. در واقع پلاستیک خشک بیکیفیت به کار رفته در این کابین را در تمام خودروهای چینی اقتصادی بازار و خودروهای تولید داخل شاهد هستیم که متاسفانه علاوهبر کاهش زیباییهای بصری، از نظر کارایی نیز مشکلات بسیاری را در بر دارند. به این ترتیب که معمولا در کارکردهای نه چندان بالا، این قطعات دچار استهلاک زودرس شده و به صدا میافتند. مونتاژ پایین این محصولات نیز به این معضل دامن زده، نتیجه حاصله آرامش از دست رفته درون کابین پس از تنها چند ده هزار کیلومتر کارکرد خواهد بود. با تمام این اوصاف، امویام نیو اسپرت اکسلنت طرفداران و حامیان بسیاری دارد که این را میتوان از بررسی بازار خرید و فروش آن در نمونههای کارکرده و صفر و همچنین قیمت و خرید mvm دیوار به وضوح مشاهده کرد.
همچنین در نمای عقب هم جایی برای قرار گرفتن اگزوز در دیفیوزر تعبیه شده است. یکی از موضوعاتی که در طول رانندگی با ام وی ام ۳۱۵ مشاهده میکنید، تعویض دنده نهچندان راحت است. البته نمونههای اتوماتیک آن نیز وجود دارند که این مشکل در آنها وجود ندارد.
ام وی ام ۳۱۵ به نسبت ابعاد بدنه و سگمنتی که در آن قرار دارد، با ۱۲۱۰ کیلوگرم وزن، خودرویی سنگین محسوب میشود. به این موضوع موتور نسبتاً ضعیف و تنبل آن را اضافه کنید و خودرویی در اختیار خواهید داشت که از نظر شتاب گیری و کشش در سربالاییها، خیلی عملکرد خوبی از خود نشان نمیدهد. در ادامه نگاهی به معایب ام وی ام ۳۱۵ خواهیم داشت و دلایلی که شما را از خرید این خودرو منصرف میکند، برخواهیم شمرد.
اهل فن معتقدند که سیستم ترمز ۲۰۶ در مقایسه با ام وی ام ۳۱۵ عملکرد بهتری دارد. ام وی ام 315 از قدیمیترین خودروهای چینی در ایران به حساب میآید. بررسی مزایا و معایب ام وی ام 315 برای خانوادهها بدون نگاه به موضوع جادار بودن خودرو کامل نمیشود.
نزدیک به یک دهه است که MVM 315 در بازار ایران حضور دارد و همین حضور طولانیمدت باعث میشود کارشناسی مزایا و معایب آن معنادار شود. اگر علاقهمند به این خودرو شدهاید، ولی برای خرید آن دچار شک و تردید هستید، با ما همراه باشید؛ چرا که قصد داریم نقاط قوت و ضعف این ماشین را برایتان شرح دهیم. تغییرات بیرونی این خودرو بیشتر در نمای جلویی بوده است جایی که چراغها کامل تغییر کرده و فرم منحنی با زاویههای تیز به خود گرفته است. جلو پنجره بخش پایینی که روی سپر قرار دارد هم کمی بزرگتر شده است. نوارهای مشکلی رنگی از سپر به دور گلگیر چرخها عبور کرده و به بخش عقبی اتومبیل رفته است.
گیربکس این خودرو را شاید بتوان یکی از پر سروصدا ترین گیربکسها در این رده قیمتی معرفی کرد. خودرویی چینی که شاید پیشینه کشور سازنده آن مورد انتقاد بود اما طراحی جذاب آن در بین خودروهای موجود باعث شده بود که فروش نسبتا خوبی را تجربه کند. اما قطعا فروش یک خودرو فقط به طراحی آن محدود نمیشود و در بخشهای فنی هم باید حرفهای برای گفتن داشته باشد که ام وی ام 315 در این بخش هم نسبتا خوب عمل کرد. به قسمت جذاب و بحث برانگیز ماجرا یعنی معایب ام وی ام ۳۱۵ رسیدیم. رسیدن به درک درست از معایب یک خودرو در تصمیمگیری برای خرید آن اهمیت زیادی دارد. بنابراین دعوت میکنیم که با دقت زیاد نکاتی که در این بخش از مطلب مزایا و معایب ام وی ام ۳۱۵ ذکر میکنیم، توجه نمایید.
به این ترتیب ۳۱۵ یادآور یک نقاشی کودکانه و ابتدایی است که خطی پررنگ، محسوس و مشکی رح اصلی را تشکیل داده و داخل طرح رنگ آمیزی شده است. شرط پیروزی در پیاده سازی این نقاشی، بیرون نزدن از خط محسوب میشود. که البته طراحان امویام در طراحی چری فالوین یا همان امویام ۳۱۵ این شرط را به خوبی اجرا کردهاند. با توجه به آنچه درباره مزایا و معایب MVM 315 برشمردیم، زمان تصمیمگیری فرارسیده است.
اگر مایل به شناخت بیشتر کاستیهای ام وی ام ۳۱۵ هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. لازم به ذکر است که در این مطلب آخرین نسخه این خودرو موسوم به ام وی ام ۳۱۵ پلاس مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از بهترین موضوعات در تجربه رانندگی با ام وی ام ۳۱۵ بدون تردید، سیستم تعلیق نرم آن است. این موضوع در احساس راحتی برای راننده در طول نشستن پشت فرمان خودرو اهمیت زیادی دارد. چسبندگی لاستیکهای خودرو روی سطح جاده در وضعیت مطلوبی قرار دارد. البته سیستم تعلیق نرم خودرو تا حدی روی هندلینگ این خودرو تاثیر منفی گذاشته است که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم.
پیشرانه همان نسخه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بهکاررفته در هاچبک 315H است که با توجه به وابستگی شدید فنی به این خودرو، جای تعجب ندارد. در فهرست مزایا و معایب MVM 315 نمیتوان از کنار مصرف سوخت این خودرو بهسادگی عبور کرد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز چیزی در حدود ۶٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. هرچند در مقایسه با خودروهای روز دنیا مصرف بالاتری دارد؛ اما نسبت به خودروهای حاضر در بازار ایران عملکرد مناسبی را از این حیث نشان میدهد. توجه داشته باشید که وقتی پای کلماتی مانند مزایا و معایب به میان میآید، با مفاهیم نسبی سروکار داریم.
در سال 1393 بود که شرکت مدیران خودرو تصمیم گرفت تغییراتی در ام وی ام 315 بدهد و یک فیس لیفت از آن را روانه بازار کند. در این خودرو از یک پیشرانه 1.5 لیتری با 4 سیلندر که دارای 16 سوپاپ است استفاده میشود. حداکثر قدرت تولید شده توسط این پیشرانه 109 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه است. این پیشرانه در هر 100 کیلومتر به صورت طبیعی 6.5 لیتر بنزین مصرف میکند. فرمان این خودرو هیدرولیک بوده که رانندگی با آن نسبتا نرم و راحت است.
رویهمرفته ام وی ام ۳۱۵ یک خودرو سواری خانوادگی نسبتا مناسب برای رانندگی شهری به حساب میآید. در بین معایبی که برای این خودرو برشمردیم، به جز سیستم ترمز ضعیف مابقی موارد در خودروهای همرده قیمتی آن نیز تقریبا به چشم میخورند. صحبت درباره مزایا و معایب خودروها همواره یکی از چالشبرانگیزترین بحثها در بین علاقهمندان به این حوزه است. معمولا وقتی بحث کارشناسی به میان میآید، نمیتوان با قطعیت یک خودرو را رد یا تایید کرد. بلکه باید عملکرد آن را در بخشهای مختلف بهتفکیک زیر ذرهبین برد تا در نهایت قضاوت منطقی صورت بگیرد.
اما نمای داخلی دگرگون شده و تریم داخلی کابین به دو رنگ تغییر یافته است. فرمان این خودرو دور چرم به همراه دکمههای کنترلی در نظر گرفته شده است. مدیران خودرو در سال ۹۹ فیس لیفت سوم این خودرو را با نام ام وی ام ۳۱۵ پلاس و با تغییراتی در ظاهر و آپشنها و همین طور اضافه کردن گیربکس اتومات راهی بازار کرد. امویام ۳۱۵ هاچبکی سابکامپکت با طولی کمی بیشتر از چهار متر است اما بااینوجود از فضای داخلی مناسب و جاداری سود میبرد که از این لحاظ کاملاً بر خودرویی چون پژو ۲۰۶ برتری دارد. همچنین صندوق بار ۳۱۵ نیز برای خودرویی با این ابعاد و در این کلاس واقعاً بزرگ و مناسب است. یکی دیگر از ویژگیهای مثبت این خودرو تعلیق نرم آن است که با توجه به کیفیت جادهها و خیابانهای کشورمان اهمیتی دوچندان پیدا میکند.
نمیتوان بدون در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف یک خودرو اقدام به خرید آن کرد؛ چرا که در غیر این صورت حاصل کار پشیمانی است. برای اطلاع یافتن از قیمت محصولات MVM به سایت اصلی آسیا خودرو که نماینده فروش این محصولات میباشند مراجعه کنید و از طریق کارشناسان این شرکت در مورد خرید این خودرو به صورت نقد و اقساط اطلاعاتی بدست آورید. در شرایطی که نمیتوانید آن را نقدی بخرید خودرو مورد نظر خود را میتوانید خیلی راحت به صورت اقساط خریداری نمایید. اصلی ترین دلایلی که می تواند متقاضیان را از خرید اتومبیلهای چینی منع نماید، هزینه استهلاک آنها میباشد. لازم به ذکر است که میزان مصرف سوخت ترکیبی خودرو ام وی ام 315 و خودرو 206 تیپ 2 به ترتیب عبارتند از 6.3 لیتر و 8.8 لیتر در هر 100 کیلومتر که گزینه عقلانی ام وی ام 315 می باشد. یکی از معایب mvm 315 که بدون تغییر به نسخه پلاس انتقال یافته، ترمزهای کاسهای عقب هستند که برای خودرویی در این رده قیمتی و با پسوند پلاس عجیب به نظر میرسند.
عرضه نسخههای مختلف با فیس لیفت و تغییرات فنی و حضور نزدیک به ده سال در بازار ایران، از این خودرو یک گزینه اقتصادی روزمره بسیار محبوب ساخت. مقایسه x22 pro با x22 معمولی در حقیقت رقابت میان یک خودرو واحد از دو نسل متفاوت است که هر دو در بازار خودرو ایران حضور پر رنگ دارند. سیستم ایمنی خودرو اگر ضعیف باشد، آن ماشین حرفی برای گفتن ندارد و باید عطایش را به لقایش بخشید. ترمز جلوی ام وی ام 315 دیسکی و ترمزهای عقب کاسهای هستند و به ABS هم مجهز شدهاند. در مدلهای بالاتر این هاچ بک آپشن کنترل پایداری هم افزوده شده است.
این خودرو با طراحی زیبا و قیمت مناسب، جایگاه خوبی در بازار ایران دارد. در این مقاله به سوالات متداول شما درباره خودرو ام وی ام 315 پاسخ میدهیم. هر 60 هزار کیلومتر باید اقدام به تعویض تسمه تایم خودرو کنید که هزینه حدودی تسمه تایم خودرو ام وی ام 315، حدودا 250 هزار تومان می باشد.
البته باید دوباره تاکید کنیم که X22 معمولی یک کراساوور درون شهری بسیار کوچک است که هدف آن پیش از هر چیز، بر کاهش مصرف سوخت متمرکز شده است. محصولات اقتصادی و مقرونبهصرفهای نظیر MVM 315 کابین با کیفیتی ندارند؛ زیرا هزینههای آنها باید کنترل شود و پایین بماند. متاسفانه درون کابین این قبیل خودروها از پلاستیک سخت و خشک استفاده شده و حس خوبی به راننده و سرنشینان منتقل نمیکند.
همه مشخصات فنی این خودرو با مدل قبلی یکی است فقط حداکثر قدرت در این اتومبیل 107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر سرعت آن هم 170 کیلومتر در ساعت است. داشبرد و فرمان خودرو در ام وی ام ۳۱۵ پلاس تغییر کرده و رنگبندی کابین هم نارنجی و مشکی است که علاوه بر صندلیها، در داشبرد، کنسول میانی و رودریها دیده میشود. طرح ساده چراغهای یکتکه با نوار V شکل سفیدرنگ و همچنین اندازه کوچک در صندوق، با سایر بخشهای بدنه ناهماهنگ است.
چراغهای جلوی خشن و برجستگیهای خاص بدنه، ظاهر این خودرو را مدرنتر و جذابتر کرده است. طبیعی است که در مقایسه با یک خودرو داخلی مانند پژو 206 بازار دست دوم ام وی ام 315 وضعیت ضعیفتری داشته باشد. رویهمرفته ام وی ام 315 یک خودرو سواری خانوادگی نسبتا مناسب برای رانندگی شهری به حساب میآید. در این مطلب بهسراغ بررسی مزایا و معایب ام وی ام 315 خواهیم رفت.
اگر تجربه رانندگی با این خودرو را دارید، آیا میتوان موارد دیگری را به فهرست مزایا و معایب MVM 315 افزود؟ اصلا پاسخ شما به سوال ام وی ام ۳۱۵ بخریم یا نه، چیست؟ نظرات و تجربیات خود را در این زمینه حتما با ما در میان بگذارید. آنچه باید درباره مزایا و معایب ام وی ام ۳۱۵ بدانید را بررسی کردیم. حتما قبل از تصمیمگیری نهایی برای خرید این خودرو، نظرات تعدادی از صاحبان آن را نیز جویا شوید. حتما هنگام خرید ام وی ام ۳۱۵ دقت کنید که کدام مدل این خودرو را انتخاب میکنید. از نظر مشخصات فنی و پیشرانه آسوده خاطر باشید؛ چراکه یکی از معایب ام وی ام ۳۱۵ در مدلهای مختلف، ثابت بودن توانایی فنی آنهاست.
یکی از عیوب عمدهٔ ام وی ام ۳۱۵، کیفیت پایین آن خصوصاً در کابین است که برای خودرویی با قیمتی بیش از پنجاه میلیون تومان واقعاً ناامیدکننده است. این موضوع با مراجعه به جدول گزارش کیفیت خودروهای تولید داخل نیز تأیید میشود چراکه ۳۱۵ موفق به کسب تنها دو ستارهٔ کیفیت از سازمان بازرسی کیفیت ایران دریافت کرده است. مشکل دیگر این خودرو که البته در اکثر خودروهای چینی وجود دارد افت قیمت بسیار بالا در نمونههای دستدوم و فروش دشوارتر آن نسبت به محصولات ایرانخودرو است که نقطهٔ منفی بزرگی محسوب میشود. به دیگر معایب این هاچبک چینی یعنی شتاب گیری و کشش ضعیف و همینطور غربیلک فرمان قدیمی هم در بالا اشاره شد.
البته به کار بردن بیش از حد خطوط زاویهدار، کمی در ذوق میزند، اما میتوان با آن کنار آمد. رنگ مشکی یک دست کابین که با تزئینات بسیار محدود کرومی تلفیق شده، کمی خسته کننده و کسل کننده به نظر میرسد. نوار مشکی رنگ پلاستیکی که دور تا دور لبه پایین ماشین شاهد هستیم بخشی از این شلوغی محسوب میشود.
پلتفرم شکلدهنده این کراساوور بسیار کوچک متعلق به هاچبک ۵در چری A13 یا همان فولوین ۲ است که در ایران آن را به نام ام وی ام ۳۱۵ میشناسیم. نسخه Pro آن در بازار ایران، با نام ام وی ام X22 پرو همان نسخه 3x Plus فیس لیفت شده است که در سال ۲۰۲۰ از سوی چری روانه بازار جهان شد. یکی دیگر از مهمترین مزایای ام وی ام 315 در کنار ظاهر بیرونی زیبا، محیط داخلی جادار و مدرنی است که برای خانوادههای ایرانی خصوصاً صرفه بسیاری دارد. اگرچه این خودرو هاچ بک است و نمیتوان انتظار فاصله محوری و فضای زیادی از کابین آن داشت، ولی ظاهرا چینیها به فکر بوده و در قیاس با پژو 206 فضایی به مراتب بیشتر در نظر گرفتهاند. MVM 315 با قیمت اقتصادی، طراحی زیبا، مصرف سوخت مناسب و آپشنهای زیاد، خودرویی مناسب برای رانندگی شهری و استفاده روزمره است.
از سویی غربیلک فرمان نیز از فرم و طرحی قدیمی بهره میبرد که در مقایسه با محصولات قدیمی ایران خودرو مثل پژو پارس نیز در وضعیت بدتری قرار دارد. گفتنی است مدل اسپورت این خودرو به یک نمایشگر لمسی 7 اینچی مجهز است که به عنوان جزو مزایای کابین محسوب میشود. بااینحال رقبای مستقیم این خودرو رنو ساندرو و برلیانس H320 هستند که هردو خودروهای محبوبی محسوب میشوند درحالیکه دنا پلاس هم میتواند گزینهٔ مناسبی در این رنج قیمت باشد. امویام ۳۱۵، بهعنوان یکی از خودروهای قدیمی شرکت مدیران خودرو، از سال ۱۳۹۱ در بازار ایران عرضه شد و به مرور تغییرات متعددی را تجربه کرد. در طول سالها، تیپهای جدیدی مانند اسپرت لاکچری و اسپرت اکسلنت نیز عرضه شدند که با افزودن آپشنهایی نظیر مانیتور لمسی، بلوتوث و سیستم پخش پیشرفته، تجربه رانندگی بهتری را فراهم کردند. امویام ۳۱۵ اسپرت اکسلنت، یکی از پرفروشترین خودروهای گروه صنعتی مدیران خودرو محسوب میشود.
در نمای جلو این هاچبک، شاهد چراغهایی با سایز متوسط هستیم که از طرح خوشایندی برخوردار بوده. جلوپنجره کشیده و باریک فضای بین چراغها را پر کرده و در کنار طراحی مناسب سپر جلو، به ویژه در بخش پایینی و امتداد یکپارچه مجرای ورودی هوا با قابهای سیاه رنگ مهشکن، چهره خوبی را به ام وی ام ۳۱۵ داده است. آنچه باید درباره مزایا و معایب ام وی ام 315 بدانید را بررسی کردیم. حتما هنگام خرید ام وی ام 315 دقت کنید که کدام مدل این خودرو را انتخاب میکنید. از نظر مشخصات فنی و پیشرانه آسوده خاطر باشید؛ چراکه یکی از معایب ام وی ام 315 در مدلهای مختلف، ثابت بودن توانایی فنی آنهاست. خودرویی که استهلاک بالایی دارد ارزش خرید ندارد و مدام باید بهخاطر هزینههای جانبی آن زجر بکشید و در تعمیرگاه باشید.
اما نکته جذاب آن وجود یک نمایشگر بسیار باریک و کشیده دیجیتالی بالای کلاستر است. به طور کل طراحی ظاهری ام وی ام ۳۱۵ اسپرت اکسلنت، گرچه چندان مهیج و چشمنواز به نظر نمیرسد اما توانسته گوی سبقت را از بسیاری محصولات مشابه و همقیمت داخلی برباید. از سال ۹۹، ام وی ام ۳۱۵ پلاس با گیربکس اتوماتیک عرضه میشود و با مشخصات فنی جدید شتابش کُندتر شده و مصرف سوختش هم کمی بالاتر رفته است. یکی از مشکلات مشترک ام وی ام ۳۱۵ با خودروهای داخلی، مواد اولیه بیکیفیت مورد استفاده در طراحی بدنه داخلی و داشبورد است. البته این مشکل در رقبای دیگر ام وی ام ۳۱۵ یعنی پژو ۲۰۶ و لیفان ایکس ۵۰ نیز وجود دارد.
متریال داخلی تغییر چندانی به خود ندیده است، اما در ترکیب با طراحی بهبودیافته داخلی، حس و حال بهتری به سرنشینان منتقل میکند که بدون تردید فراتر از احساس نسخههای قدیمیتر X22 است. تریم داخلی دورنگ مشکی/نارنجی، با حجم کمتر به نسخه فیسلیفت ام وی ام X22 پرو نیز راه یافته است. سانروف، فرمان برقی، چراغ روشنایی در روز، سنسور نور، سنسور فشار باد لاستیکها، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، حالت رانندگی دوگانه اکو و اسپرت، کروز کنترل و گرمکن آینههای جانبی.
یکی از مشکلات مشترک ام وی ام 315 با خودروهای داخلی، مواد اولیه بیکیفیت مورد استفاده در طراحی بدنه داخلی و داشبورد است. البته این مشکل در رقبای دیگر ام وی ام 315 یعنی پژو 206 و لیفان ایکس 50 نیز وجود دارد. به قسمت جذاب و بحث برانگیز ماجرا یعنی معایب ام وی ام 315 رسیدیم.
همین مسئله باعث شده ماشین ام وی ام 315 اکسلنت طرفداران بیشتری داشته باشد. روفرک، و رکاب های جانبی با پوشش کرمی در کناره های سپر جلو و عقب از دیگر جذابیت های ظاهری این خودرو است. انحنا و خطوط طراحی شده در بدنه این محصول نیز قابل تامل است و در حرکت حس سرعت را در این خودرو برای ناظران بیرون دوچندان می کند. پس از وارد شدن به منو، با یک بار فشار دادن دکمه SET/AST، در فهرست منو بگردید تا قسمت TIME را پیدا کنید.
نمای عقب آن نیز طبق عادت چینیها تقریبا کپیبرداری از BMW سری یک است. در نمای جانبی خودرو نیز سعی شده با استفاده از خطوط هندسی، جلوه زیباتری برای آن ایجاد شود. در مجموع مانند سایر خودروهای چینی، ام وی ام ۳۱۵ نیز نمره قابل قبولی دریافت میکند.
یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواردی که بعد از انتخاب و بررسی خودرو باید اقدام به بررسی آن نمایید، مدت زمان باقی مانده از دفترچه بیمه شخص ثالث خودرو می باشد که حتما باید آنرا بررسی کنید و در زمان معین، اقدام به تمدید آن نمائید. رنگ بندی ام وی ام 315 نسبت به سایر خودرها تفاوت آنچنانی ندارد چرا که این خودرو در رنگ های سفید، مشکیف خاکستری، قرمز و آبی به بازار ایران عرضه شده است و تنوع رنگی به نسبت قابل قبولی دارد. نمایشگر مرکزی امویام ۳۱۵ با غربیلک چرخان مربوط به تنظیمات سیستم صوتیاش که زیر این نمایشگر جا خوش کرده از نکات مثبت این کابین محسوب میشوند. از دیگر نکات مثبت اتاق امویام ۳۱۵، روکش چرم مصنوعی صندلیها است که فارغ از کیفیت، در برابر متریال دیگر بخشها، بسیار به چشم میآید. همان طور که در بخش مشخصات فنی این خودرو ذکر کردیم، ام وی ام ۳۱۵ به یک گیربکس ۵ دنده دستی مجهز شده که داد خیلی از مالکان این خودرو را درآورده است.
امویام ۳۱۵ در نسخه جدید، تحت یک فیس لیفت ماژور قرار گرفت که تغییرات چشمگیری را برای آن به همراه داشت. این تغییرات که هم درکابین و هم بدنه رخ داد، چهره امویام ۳۱۵ را شاید به زیبایی کامل نرساند، اما در برابر رقبایی همون تیبا، تندر ۹۰ یا ساینا میتوان آن را قابل قبول خطاب کرد. تغییری در موتور خودرو به وجود نیامده است و همان پیشرانه 1.5 لیتری با 107 اسب بخار قدرت همچنان روی خودرو قرار گرفته است. اما مدیران خودرو برای این اتومبیل یک گیربکس اتوماتیک 4 دنده را در نظر گرفته است. ام وی ام 315 یک اتومبیل هاچبک است که طراحی زیبا و کاربردی آن باعث شده تا نظر خریداران را به خود جلب کند.
از سایر معایب این خودرو میتوان شتابگیری و کشش ضعیف، غربیلک فرمان قدیمی و سیستم تهویه دستی اشاره کرد. به این ترتیب MVM 315 نیو اسپرت اکسلنت، دارای همان موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که در بخش مشخصات فنی دیگر خودروهای امویام ۳۱۵ شاهد بودیم. نام اصلی این خودرو چری فالوین ۲ است که از سال ۲۰۰۹ به سبد محصولات چری اضافه شد و در ایران از سال ۱۳۹۱ با نام امویام ۳۱۵ عرضه شده است. در سال ۱۳۹۴ نیز مدیرانخودرو نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ ۳۱۵ را تولید و به بازار عرضه کرد. این خودرو در ابتدا در دو نسخهٔ هاچبک و سدان لیفتبک تولید میشد اما چند وقتی است که تولید نمونهٔ سدان آن متوقف شده و صرفاً بهصورت هاچبک به بازار عرضه میگردد.
نواری که اطراف گلگیرها، زیر درها، سپرها و حول مهشکنهای عقب و جلو دیده میشود. همچنین در برخی قسمتها مانند زیر سپر جلو و عقب، به یک نوار ساده بسنده نشده و نقشهایی روی آن پیاده کردهاند. از جمله تغییرات در این خودرو میتوان به بیشتر شدن تعداد اسپیکرهای سیستم مالتی مدیا و اضافه شدن یک کنسول بین صندلیهای جلو به عنوان استراحتگاه دست راست راننده اشاره کرد. دنا ام وی ام ۳۱۵ موجود در بازار به اسپرت اکسلنت و پلاس خلاصه میشوند و هر دو از همان پیشرانهای ۱.۵ لیتری استفاده میکنند که در همه تیپهای این هاچبک از سال ۹۱ تا کنون نصب شده است. ام وی ام ۳۱۵ که در بازارهای جهانی با نامهای چری A13 و چری فولوین ۲ شناخته میشود، اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۰۸ به نمایش درآمد و نسخه فیسلیفت آن نیز در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۲ در معرض دید عموم قرار گرفت.
به تشخیص کارشناسان خودرو بایستی در هر ۵۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض شمع های این خودرو کنید. چهره جدید خودرو از تناسب طراحی بهتری برخوردار است و ابعاد چراغها، سپرها و حتی رینگها با بدنه همخوانی بیشتری دارد. کوچک بودن ابعاد جلو پنجره با هواکش بزرگ پایین آن جبران شده و نواری کرومی احاطه کننده این جلو پنجره کوچک، جنبه شکیلی به ظاهر خودرو بخشیده است. اما استفاده بیش از حد از تزئینات و قطعات پلاستیکی، که به منظور اسپرتتر جلوه دادن ظاهر خودرو صورت گرفته، طراحی آن را شلوغ و پیچیده کرده است. این پیچیدگی جنبه مثبتی ندارد و بیشتر جنبه پنهان کننده ضعفها را به خود گرفته است.
این خودرو با وجود تعلق به سگمنت کراساوور، همچنان المانهای بسیار زیادی از ساختار ظاهری هاچبک ۳۱۵ را ارائه داد. ام وی ام 315 چری در دو مدل هاچ بک و سدان به ایران آمد و مونتاژ شد؛ ولی اگر بخواهید نسخه سدان آن را در بازار کشورمان بیابید، مثل این است که بخواهید در انباری پر از کاه دنبال سوزن بگردید. تا پیش از سال 1395 بود که مدیران خودرو دو نسخه ساده و اسپرت از این محصول چینی را به فروش میرساند؛ ولی تولید مدل ساده از همان سال به بعد متوقف شد تا تنها مدل اسپرت عرصه برای جولان دادن داشته باشد.
این خودرو که از گیربکس اتوماتیک برخوردار بود، آپشنهای بیشتری را نیز در خود جای داد. در واقع MVM 315 پلاس را میتوان فیس لیفت شایستهای از این خودرو چینی محبوب دانست. برای ارزیابی کامل مزایا و معایب ام وی ام 315 باید به امکانات رفاهی آن نیز بنگریم. آینههای برقی، سانروف، چراغهای مهشکن جلو و عقب، سیستم نمایشگر 7 اینچی لمسی، صندلی چرم، سنسور و دوربین دید عقب و فرمان برقی از جمله مهمترین امکانات این خودرو هستند.
دیدگاهتان را بنویسید