فرق بین پژو glx و gli

Peugeot 405 GLi-petrolمشخصات، بررسی، اطلاعات، تصاویر، قیمت روز و دفترچه راهنمای پژو 405 جی ال آی کارن کار

در آغاز پژو ۴۰۵ فقط با موتور ۱.۸ لیتری با کد xu7 ارائه می شد ولی در تیپ های بعدی مانند slx علاوه بر تغییرات ظاهری به موتور tu5 با ظرفیت ۱.۶ لیتر تغییر یافت. اصولا پژو ۴۰۵ به عنوان یک خودروی اقتصادی از آپشن شاخص و مهمی بهره‌مند نبوده و این قاعده برای هر دو تیپ جی ال ایکس و اس ال ایکس تقریبا به طور مشابه رعایت شده است. در این مطلب به سراغ یکی از قدیمی‌ترین محصولات ایران خودرو می‌رویم تا ببینیم دو تیپ پرفروش آن چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

بعد از معرفی پژو پارس معمولی و موفقیت‌های آن، چندین مدل از پژو پارس با نام‌هایی مثل LX و ELX که تفاوت‌های فنی داشتند و به صورت دنده‌ای و اتومات بودند به بازار معرفی شد. پژو یکی از قدیمی‌ترین برندهای تاریخ خودروسازی است که در اواسط قرن نوزدهم شکل گرفت. پژو در سال‌های اول به‌تولید آسیاب فلفل و نمک و قهوه مشغول بود، اما در سال ۱۸۹۶ به‌صنعت خودروسازی وارد شد. پژو در دوران مدرن، ماشین های شهری و کوچک، اقتصادی، اسپرت، برقی، لوکس و تجاری تولید می‌کند و یکی از اعضای اصلی گروه خودروسازی PSA است.

خیلی زود مشتریان متوجه موتور قدرتمندتر و کارکرد بهتر نوع ۲ لیتری شدند و این تیپ در بازار لقب «پژو جی‌ال‌ایکس ۲۰۰۰» گرفت. شرکت پژو فرانسه، پژو ۴۰۵ را که یکی از سدان های بزرگ محسوب می شد را در سال ۱۹۸۷ روانه بازار خودرو نمود و در سال ۱۹۸۸، دقیقا یک سال بعد از تولید این خودرو برنده جایزه بهترین خودروی اروپا شد و به این ترتیب پژو ۴۰۵ بهترین خودرو سال اروپا لقب گرفت. غیر از این دو، یک نسخه از کلاس باری این ماشین با نام وانت آریسان نیز از سال ۱۳۹۲ معرفی شد.

قبل از این که به هماهنگ کردن قدرت ۹۷ اسب بخار و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور موتور با کلاچ عادت کنید ممکن است چند باری در شروع حرکت خاموش کنید. موتور این خودرو XU7JP/L3 می باشد که توانایی ۱۰۰ اسب بخاری در کنار گشتاور۶۰۰۰۰ دور در دقیقه را دارد . نوار کرومی دوباره روی سپر عقب دیده میشود و چراغ ترمز سوم هم بر خلاف SLX، روی طاقچه خودرو قرار دارد. بالاخره در دنده ۳ سرعت به صد کیلومتر در ساعت می رسد، ولی انتظار بی جا از آن نداشته باشید.

پژو ۴۰۵ مدل mi16 یکی از بهترین مدل‌های پژو در دوران تولید این خودرو بوده است. شتاب گیری  صفر تا صد پژو ۴۰۵ در زمانی در حدود ۱۳٫۵ ثانیه انجام می شود و در عرض ۴ ثانیه سرعت خودرو با استفاده از تمام قوای ترمزی دوباره به صفر خواهد رسید. پس از استارت زدن، صدای پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۸ لیتری آن به گوش می رسد که می تواند پس از صدای پیکان و  پراید، خاطره انگیز ترین صدای پیشرانه برای اکثر ایرانیان باشد. این تغییرات حداقل در خود خانواده آردی‌ها اتفاقی خوب محسوب شدند و به رشد و فروش این نسخه کمک کردند.

بعد از بالا گرفتن انتقادات از ابداع ایران خودرو در تولید آردی و خصوصاً مشکلات پیش آمده در آن محصول به خاطر دیفرانسیل عقب بودن و ضعیف بودن پیشرانه پیکان برای بدنه پژو، این گروه خودروساز در سال ۱۳۸۵ مدل پژو روآ را معرفی کرد. با این تعویض‌ها در بخش طراحی و مکانیکی، اعداد خروجی کارکرد این ماشین نیز دچار تغییراتی شدند که از تفاوت انواع پژو ۴۰۵ سخن می‌گویند. در SLX زمان شتاب اولیه به طرز محسوسی در قیاس با GLX بالاتر رفته و به حدود ۱۳ ثانیه رسیده است. پژو ۴۰۵، یکی از معروف‌ترین محصولات این خودروساز فرانسوی، حالا سالیان طولانی است که در کشور ما وجود دارد و همچنان هم در بازار داخل فعال است.

در واقع در راستای کاستن از مصرف سوخت، ضرایب گیرباکس مدل ۱٫۶ لیتری «۴۰۵ SLX » به خصوص در دنده های ۵ و ۴ بیش از حد سبک در نظر گرفته شده اند که در شهر های مرتفع (به دلیل کاهش غلظلت هوا و کاهش قدرت موتور) و مسیر های کوهستانی مشکل ساز می شود. در مدل ۱٫۶ لیتری تی یو فایو خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» از موتوری بهره گرفته شده است که برای خودروی «پژو ۲۰۶» بوده است لذا مشخص است که این موتور برای خودروی سنگینی چون « پژو ۴۰۵» مقداری ضعیف می باشد . مقایسه مشخصات محصولات پژو با رقبا، گالری عکس و مشاهده دیدگاه‌های کاربران در مورد خودرو های پژو در بخش محصولات زومیت امکان‌پذیر است. همچنین شما می‌توانید سوالات خود در مورد هر یک از خودروهای این شرکت را از طریق بخش پرسش و پاسخ در میان گذاشته تا کارشناسان زومیت و کاربران به آن‌ها پاسخ دهند.

اما از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ slx عمدتا با موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار عرضه شد. به طور کلی پژو ۴۰۵ به عنوان یک سدان قدیمی متاسفانه بیش از حد روی خط تولید ایران خودرو باقی ماند و باعث شد که مشتریان در این رنج قیمت به دلیل عدم ورود خودروهای جدید هم‌رده، انتخاب چندان دیگری به جز پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس نداشته باشند. همین مورد نیز موجب شد تا فروش این دو ماشین قدیمی نسبتا بالا باشد و مشتریان از آنها استقبال کنند. در انتهای مطلب مقایسه پژو 405 glx با slx به طور خلاصه می‌توان گفت اختلاف بین این دو خودرو تا مدل‌های ۱۳۹۱ صرفا در بخش ظاهری خلاصه می‌شود. اما از سال ۱۳۹۱ به بعد که پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با موتور ۱۶ سوپاپ TU5 به بازار آمد و اختلاف فنی بین این دو بسیار بیشتر شد، مشتریان به دلیل موتور باکیفیت و کم استهلاک‌تر، رغبت بیشتری برای خرید پژو ۴۰۵ SLX نشان دادند.

دریچه های سیستم تهویه مطبوع خودرو کنار یکدیگر در بالاترین بخش داشبورد قرار گرفته و زیر آنها هم در مدل های قدیمی یک ساعت دیجیتال به همراه چند دکمه از جمله فلاشر تعبیه شده بود. پس از آنها هم پنل سیستم تهویه و سیستم پخش خودرو قرار گرفته که با یک درب قابل باز و بسته شدن بود. مقابل راننده هم یک فرمان دو شاخه ساده و یک کلاستر تمام آنالوگ به کار رفته بود. واقعیت هم دور از این نیست، پژو 405 با ظرافت کمی طراحی شده و سادگی و تخت بودن اجزای مختلف آن، هیچ جذابیت برای قشر جوان ندارد. زمان نگاه کردن به چهار طرف پژو 405، به راحتی می‌توان به سادگی بیش از حد آن پی برد.

چراغ های اصلی در این بخش مانند چراغ های جلو طراحی چهار ضلعی و مستطیلی شکل دارند. تقریباً تمامی کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند این اتفاق به دلیل ساخت و چهره قدیمی و تکراری و به‌روز نشدن ۴۰۵ باید خیلی زودتر اتفاق می‌افتاد. با این وجود، پژو ۴۰۵ GLX همچنان گزینه‌‌ای مناسب، کم استهلاک، مستحکم و با هزینه و خرج نگهداری نه‌چندان زیاد برای انتخاب و خرید یک خودروی نسبتاً ارزان به حساب می‌آید. بعد از شکست پروژه‌هایی تکراری در سالهای اول که از سوی ایران خودرو به نام GLX نوشته می‌شدند، اما در واقع هیچ تغییر ظاهر و امکانات جدیدی نداشتند و هیچکدام به موفقیت خود GLX اصلی نرسیدند، گروه داخلی سازنده این ماشین تصمیم به اجرای تصمیماتی جدی‌تر گرفت. فرمان خودروهای پژو و مدل پژو 405 GLX از نوع هیدرولیک است و سیستم ترمز پیش‌فرض آن نیز در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای است. رینگ‌های عقب و جلوی این خودرو ۱۴ اینچی بوده و عرض تایرهای استاندارد آن برای هر دو محور ۱۸۵ میلی‌متر است.

در واقع اگر صندلی آن برجستگی کوچک در پهلو ها را نداشت، احتمالا در هر پیچ جایتان با صندلی کناری عوض می شد. اما با کمی تغییر ارتفاع در جهت مخالف تفکرات کارخانه ای، اوضاع بسیار بهتر خواهد شد. ۴۰۵ در صورتی که به تنهایی وظیفه جا به جایی راننده را برعهده داشته باشد، در پیچ های تند و پی در پی کمی تنبلی از خود نشان می دهد.

در ترمزگیری های شدید پژو بسیار نرم عمل می کند و در مسیری صاف باقی می ماند، اما یکی از ضعف های ترمز در دست انداز ها و سرعت گیر ها مشخص می شود. اگر کاملا به عملکرد ونحوه عکس العمل آن مسلط نباشید، تجربه حداقل یک برخورد کوچک سپر به سپر را با خودروی جلویی در کارنامتان ثبت خواهید. خودروی «پژو» فرانسه در همان سال های معرفی اش به بازار موفق به کسب جوایز بسیار و عناوین متعدد گشت . این نسخه به دلیل تقاضای بسیار کم به هیچ عنوان مورد استقبال قرار نگرفت و خیلی زود و تنها ۲ سال بعد، تولید آن متوقف گردید. پژو 405 GLX و GLI هر دو از مدل‌های قدیمی پژو 405 هستند که با کمی تفاوت در تجهیزات و امکانات تولید می‌شدند.

پژو ۴۰۵ GLX از جمله محصولات بسیار موفق پژو در ایران بوده که بسیاری از خودروهای ملی ما مدیون این سدان فرانسوی است. اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی جادار هستید که قیمت معقولی هم داشته باشد، پژو ۴۰۵ میتواند گزینه خوبی برای شما باشد. پژو 405 GLX مدل ارتقا یافته GLI است که در دهه هشتاد تا اواخر 90 در ایران خودرو تولید شد و بین مردم ایران طرفداران بسیاری پیدا کرد. بنابراین اگر قصد خرید یکی از این دو مدل را دارید می توان اینطور نتیجه گیری کرد که مدل TU5 یا ۱٫۶ لیتری SLX به سبب تکنولوژی جدید تر پیشرانه در رانندگی درون شهری، مصرف سوخت کمتری را ارائه می دهد و برای رانندگی در مسیرهای کفی و اتوبانی نیز نسبتا قابل قبول ظاهر می شود. پژو ۴۰۵ SLX را می توان به فیس لیفتی از پژو ۴۰۵  نامید که با تغییراتی در ظاهر و تجهیزات خودرو همراه شده است در زیر به تفاوت های میان SLX  و GLX اشاره می کنیم.

حداکثر توان موتور پژو ۴۰۵ جی ال ایکس به ۱۰۰ اسب بخار می‌رسد که این توان در دور موتور ۶ هزار دور بر دقیقه حاصل می‌شود. در سمت مقابل پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با موتور ۱.۸ لیتری از لحاظ چابکی و شتاب اولیه وضعیت بهتری دارد و عملکرد آن درمجموع اسپرت‌تر از مدل SLX TU5 به شمار می‌رود. هرچند که استهلاک بیشتر موتور و به‌ویژه سوختن واشر سرسیلندر از معایبی است که می‌توان برای پیشرانه XU7 پژو متصور بود. پژو ۴۰۵ در دسته تولیدات ارزان و اقتصادی بازار قرار داشته و بنابراین در این خودرو از آپشن‌های رفاهی و ایمنی گسترده استفاده نشده است. جالب است بدانید که پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم به صورت محدود با موتور tu5 به بازار عرضه شد و اگر کمی جستجو کنید، قیمت پژو 405 Glx با موتور tu5 را در مدل‌های مربوط به دهه هشتاد پیدا می‌کنید.

نمای ظاهری و از جلوی این وانت بسیار شبیه به پژو پارس است و خود محصول نیز بر روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شده است. شتاب اولیه تا حدود ۱۵ ثانیه پایین رفته بود و سقف سرعت نیز در نهایت به ۱۷۰ کیلومتر می‌رسید و مصرف سوخت هم بیشتر شده بود. تولید این محصول در سال ۱۳۸۵ به پایان رسید و هم‌اکنون در بازار کارکرده‌ها می‌توان نمونه‌هایی برای خریدش پیدا کرد. ضمن شناخت ویژگی های دو خودرو پژو glx با gli در این مطلب در صورت تمایل به خرید دیگر خودروها نظیر پژو ۲۰۷ صندوقدار و پژو پارس اتوماتیک نیز می توانید به مطالب پیشین مراجعه نمایید. کولر، قفل مرکزی، شیشه های رنگی، فرمان هیدرولیک، جک زاپاس در صندوق عقب، پیشرانه انژکتوری با مدیریت الکترونیکی ، پخش صوتی کاست همراه با دورشمار موتور، حذف پوشش صداگیر زیر موتور و فوم نگه دارنده ابزار. کلیه حقوق برای ایران جیب محفوظ بوده و استفاده از اخبار و قیمت ها با ذکر منبع و درج لینک مربوطه مجاز می‌باشد.

علاوه بر آن، سازندگان دغدغه ایمنی و خطرات تصادف بیشتر با موتور ۲۰۰۰ را هم داشتند. برای همین تنها چند سال بعد و در حالی که اکثر مشتریان علاقمند به نوع ۲۰۰۰ نتوانسته بودند به ماشین درخواستی خود برسند، در سال ۱۳۸۱ هر دو نسخه از خط تولید خارج شدند و جای خود را به یک مدل پژو GLX ۱.۸ لیتری دادند. از خودروی gli به خاطر مزایایی همچون فضای داخلی مناسب، قابلیت های حرکتی مطلوب و لوازم یدکی فراوان استقبال خوبی صورت گرفت تا جایی که بر فروش دیگر محصولات ایران خودرو بخصوص ۴۰۵ اثر منفی گذاشت و اکثر ۴۰۵ های تولیدی در صف انتظار قرار گرفتند. از این رو مدیران جدید ایران خودرو تصمیم گرفتن تولید gli را متوقف نمایند چرا که این خودرو نه تنها درآمدزایی نداشته بلکه موجب کاهش فروش برخی محصولات این شرکت شده بود.

در طراحی جدید، مه‌شکن عقب و جلو و همچنین به درب صندوق عقب اسپویلر اضافه شده بود؛ چراغ‌ها کریستالی شدند و در کابین نیز داشبورد و صفحه کیلومتر و دنده طراحی جدیدی پیدا کرده بودند. ضمن اینکه این مدل را می‌توان با سفارش موتور جدید ۱۶۰۰ سی‌سی و TU5 معروف این گروه خودروسازی که بر روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قرار می‌گیرد، دریافت کرد. چند سال بعد، نوع دوگانه‌سوز آن نیز با توجه به همه‌گیر شدن این فناوری در خودروسازی کشور به بازار عرضه شد که از آن به‌عنوان پژو ۴۰۵ CNG یاد می‌شود. پژو ۴۰۵ GLX چه به صورت نو و چه  کارکرده یکی از انواع پژو ۴۰۵ است که در بازار کشور همچنان حضوری پررنگ دارد.

البته پژو gli با معایبی مانند کیفیت ساخت پایین، طراحی ظاهر نه چندان جذاب و تجهیزات ناقص همراه بود. ناگفته نماند پژو glx از امکانات فنی و رفاهی مانند پیشرانه انژکتوری با مدیریت الکترونیکی، کولر، فرمان هیدرولیک، شیشه ها و آینه های برقی بهره می برد هر چند نسبت به خودروهای امروزی دارای پایین ترین سطح امکانات است اما در تایم ارائه خودش، جزو محبوب ترین خودروها بوده است. ناگفته نماند این خودرو را تیم طراحی خودروی پینین فارینا ایتالیا طراحی کرده است.تولید و مونتاژ پژو ۴۰۵ در ایران از سال ۱۳۷۰ توسط ایران خودرو آغاز شد و شرکت ساپکو هم از سال ۱۳۷۳ قطعات این خودرو را بومی سازی نمود و تا سال ۱۳۷۷ بالغ بر نیمی از قطعات پژو ۴۰۵ را تامین کرد. ابعاد بدنه خودروی Peugeot 405 GLX در حدود ۴۴۰ در ۱۷۰ در ۱۴۱ سانتی‌متر است و فاصله بین دو محور آن به ۲۶۶۹ میلی‌متر می‌رسد.

برای نمای کناری مجله خبری خودرو سمند و درهای آن هیچ حجم‌دهی و انحنایی در نظر گرفته نشده است. برای نمای جلو و عقب نیز ساده‌ترین چراغ‌ها طراحی شده و اصلا گرافیک جذابی را شکل نمی‌دهند. در نسخه ۱٫۸ لیتری خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» شاهد بهتر عملکردن آن در مقایسه با نسخه ۱٫۶ لیتری در جاده های کوهستانی و پرشیب خواهیم بود .

فضای داخلی مناسب، لوازم یدکی فراوان و قابلیت های حرکتی مطلوب خودروی 405 GLI باعث شد، اثر منفی روی فروش دیگر محصولات 405 گذاشته شود و برای فروش در صف انتظار قرار گیرند. چون این خودرو درآمدزایی چندانی نداشت و حتی باعث کاهش فروش سایر محصولات این شرکت شده بود. از معایب این خودرو می توان به طراحی ظاهری معمولی، امکانات ناقص و کیفیت پایین اشاره کرد. عملکرد بهتر خودروی «پژو ۴۰۵ اس ال ایکس » در نسخه ۱٫۸ لیتری به دلیل  ضرایب بهتر گیرباکس و گشتاور بیشتر تولید پیشرانه می باشد .

پژو ۴۰۵ یکی از سدان های برند فرانسوی پژو بوده که توانست موفقیت بسیار خوبی را در کشورهای هدف پژو بدست آورد. در حال حاضر و پس از ۳۰ سال تولید خودروی پژو ۴۰۵ متوقف شده است و دسترسی به قیمت پژو ۴۰۵ صفر امکان‌پذیر نیست. بااین‌حال بازار خرید و فروش مدل‌های دست‌دوم این محصول همچنان داغ است که بسته به وضعیت سلامتی خودرو، قیمت آن بسیار متغیر است. مدل‌های 308، 3008 و 208 از بهترین خودرو های جدید پژو هستند؛ معروف‌ترین خودروهای پژو در ایران، مدل‌های پژو 206، پژو 405، پژو 207، 504 و پژو 508 هستند که به‌صورت برنامه‌ای مشترک با ایران خودرو یا به‌صورت وارداتی فروخته شده‌اند.

پژو ۴۰۵ GLI در سال ۱۳۸۲ معرفی شد و از لحاظ ظاهر به جز همان سپر که اشاره شد تفاوت خاصی با GLX نداشت؛ در بخش مکانیکی نیز هر دو مثل هم بودند و تغییری در این قسمت صورت نگرفته بود. هر دو مدل قبلی نوع کاربراتوری بودند اما پژو ۴۰۵ جدید از فناوری انژکتوری XU7 بهره می‌برد. پژو ۴۰۵ GLX ۱۸۰۰ سی‌سی دیفرانسیل جلو و با یک گیربکس ۵ حالته با ۴ سیلندر به مشتریان عرضه شد.

به‌صورت پیش‌فرض امکانات رفاهی این خودروی کهنه‌کار در بهترین حالت به آینه‌های برقی جانبی، شیشه‌های بالابر برقی و یک سیستم صوتی ساده خلاصه می‌شود. ایران خودرو برای آردی از موتور پیکان استفاده کرده بود و بدنه پژو را روی آن قرار داده بود! با این حرکت قصد داشت با پایین آوردن محسوس قیمت ۴۰۵ به‌نوعی حتی مشتریانی که بودجه‌ای در حد پیکان داشتند را به سمت خود بکشاند. در واقع، این گروه خریداران پول چهره پژو ۴۰۵ را بدهند، در حالیکه کیفیت سواری و قدرت پیکان نصیبشان می‌شد.

درمجموع اختلاف ظاهری و نمای داخل کابین بین این دو تیپ از پژو ۴۰۵ خیلی چشمگیر نیست و حتی بعضی از مواقع دارندگان مدل‌های جی ال ایکس با صرف هزینه بیشتر و تغییر مواردی همچون چراغ‌ها، سپرها و…، ظاهر اتومبیل خود را به اس ال ایکس تغییر می‌دهند. در زمان تولید اولیه این محصول، خودرو پژو ۴۰۵ جزو خودروهای زیبای بازار اروپا بود و سرعت و امکانات مناسبی را در قیمتی قابل‌قبول ارائه می‌کرد. بااین‌حال و با توجه به استانداردهای روز دنیای خودرو، این محصول درکنار ظاهر قدیمی خود، فاقد هیچ‌گونه امکانات ایمنی و رفاهی بوده و مصرف سوخت آن نیز بیشتر از خودروهای تولیدی روز است. یکی از معایب مهم خودرو پژو ۴۰۵ را می‌توان ایمنی به‌شدت پایین آن در تصادفات دانست. جدای از این‌که خبری از کیسه‌های جانبی برای سرنشین‌های این خودرو وجود ندارد، سیستم ترمز این محصول کاملا منسوخ شده است. درنهایت به‌دلیل مقاومت پایین شاسی و بدنه‌ی این محصول، در هر گونه برخوردی، بخش عمده‌ای ضربه به کابین و سرنشین‌ها منتقل می‌شود و سلامتی آن‌ها را نیز به خطر می‌اندازد.

درواقع مهم‌ترین تفاوت ایجاد شده بین دو مدل GLX و SLX پژو 405، همین به‌روزرسانی ظاهری مدل اس ال ایکس بوده که البته با کمترین هزینه و بدون تغییر در استایل بدنه صورت گرفته است. شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۸۸ به منظور آنکه پاسخی به انتقادات مشتریان پیرامون عدم تغییر محصولات و به‌روزرسانی آنها داده باشد، با اصلاحات ظاهری که روی بدنه پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اعمال کرد، مدل جدیدی از این خودرو را با نام پژو SLX 405 به سبد تولیدات خود اضافه نمود. پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از جنبه‌های ظاهری و فنی تفاوت‌هایی با مدل جی ال ایکس دارد که در ادامه به صورت جداگانه به هر یک از آنها پرداخته‌ایم. پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس از لحاظ فنی تا سال ۹۱ هیچ‌گونه اختلافی نداشتند و هر دو محصول با موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر ۸ سوپاپ XU7 روانه بازار می‌شدند.

در همان حال محکم ترمز را فشار می دهم تا هم زمان عملکرد ترمز های دیسکی جلو و کاسه ای عقب را بسنجم. اما اگر زیاد به مسافرت خانوادگی می روید و در مسیرهای کوهستانی تردد دارید، مدل ۱٫۸ لیتری عملکرد مناسب تری را ارائه می دهد، هرچند متاسفانه مشکل سوختن واشر سرسیلندر و عواقب ناشی از آن در مدل های XU7 (1.8 لیتری) بیشتر از نمونه کوچکتر دیده می شود. با این حال، نتایج نشان می‌داد که اوضاع این مدل نیز مثل آردی در کارکرد و راندمان فنی اصلاً مطلوب و مناسب نیست. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید. رقبای این خودرو در بازار شامل خودرو های سمند LX، رانا LX، ساینا S و … میباشد.

در پژو ۴۰۵ موتور ۲۰۰۰ با تعویض فیلتر به ۴.۸ لیتر روغن و بدون تعویض فیلتر به ۴.۳ لیتر روغن موتور نیاز است. مجله بیمه دات کام، راهنمای کامل به‌روزترین اطلاعات و اخبار بیمه و اینشورتک در کشور است. همچنین معمولا پژو ۴۰۵ slx با تریم داخلی روشن به بازار عرضه می‌شد اما پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم با تریم کرم و هم مشکی به بازار راه پیدا کرد. چنانچه به تفاوت رنگی دو مدل پژو glx با gli اهمیت نمی دهید خرید گونه gli اقتصادی تر بوده چرا که می توان همه تجهیزات حذف شده این خودرو را با هزینه ای مناسب تهیه کرد. در ضمن اگر برای شما کیفیت ساخت مهمتر از فضای داخلی و توان حرکت است پژو ۲۰۶ تیپ ۲ انتخاب خوبی خواهد بود و اگر قصد خرید پژو ۴۰۵ را دارید و به توان حرکتی و فضای داخلی اهمیت می دهید نسخه gli ارجح تر می باشد.

در نمای جلوی این خودرو شاهد چراغ هایی کشیده و بسیار ساده هستیم که چسبیده به جلوپنجره خودرو طراحی شده‌اند. جلوپنجره خودرو نیز با استفاده از خطوط افقی طراحی شده و همچنین سپر جلو هم طراحی بی آلایش و بدون هیچگونه جزئیات دارد. مشتریان گرامی قادر خواهند بود با مراجعه به وب سایت تهران خودرو، از انواع خودروها، قیمت روزخودرو ها و همچنین شرایط فروش اقساطی ایران خودرو اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند.

آخرین نسخهٔ معرفی شده توسط ایران خودرو از انواع پژو ۴۰۵ این مدل است که از سال ۱۳۸۸ به مشتریان عرضه شد. پژو ۴۰۵ SLX دچار تغییراتی نسبت به گذشته شده بود و می‌توان این تفاوت‌ها را در بخش‌هایی مثل چراغ‌ها و داخل اتاقک دید. بنابراین از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با پیشرانه متفاوت TU5 که سروصدای کمتر، نرمی بیشتر، استهلاک پایین‌تر و مصرف سوخت کمتر از مزایای آن به شمار می‌رود، به بازار آمد. همچنین در مورد مقایسه پژو 405 glx با slx از نظر فضای داخل کابین نیز باید گفت که تغییر محسوسی دراین‌باره بین این دو خودرو مشاهده نمی‌شود.

هر چند که در ظاهر این روش حرکتی ناامیدانه دیده می‌شد، اما برخلاف انتظار پروژه آردی آن چنان که پیش‌بینی می‌شد شکست نخورد. اگر به‌دلیل وضعیت وخیم بازار خودروی ایران، اجبار در خرید این خودرو را کنار بگذاریم، پژو ۴۰۵ بیش از دو دهه است که ارزش خرید خود را به‌طور کامل از دست داده است و تهیه خودرویی با ایمنی پایین، نداشتن حداقل امکانات رفاهی و مصرف سوخت بالا هیچ توجیه منطقی ندارد. مصرف سوخت پژو ۴۰۵ GLX در کاربری شهری در حدود ۱۲/۸ لیتر، در بزرگراه‌ها حدودا ۶/۸ لیتر و در حالت مصرف سوخت ترکیبی در حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ باک پژو ۴۰۵ ظرفیتی ۷۰ لیتری دارد. با تمامی این‌ها میزان مصرف سوخت خودرو بسته به شرایطی از جمله وضعیت موتور، باد لاستیک‌ها و نحوه‌ی رانندگی می‌تواند بیشتر از ارقام گفته شده باشد. مشخصات فنی پژو ۴۰۵ GLX امکان شتاب‌گیری صفر تا صد ۱۱ الی ۱۲ ثانیه‌ای را برای این خودرو ممکن کرده است؛ بسته به نوع موتور استفاده‌شده و مشخصات آن این عدد می‌تواند کمی بالاتر یا پایین‌تر باشد. به‌طور معمول این خودروی قدیمی در بهترین وضعیت خود توانایی دست‌یابی به سرعتی تا ۱۹۰ کیلومتر بر ثانیه را در اختیار علاقمندان خود می‌گذارد.

پژو ۴۰۵ های جدیدتر هم که داشبوردی مشابه پژو پاری ها مدل بالا داشته و به اصطلاح به آن داشبورد سوناتایی می گویند. فضای کابین ۴۰۵ به لطف ارتفاع مناسب و فاصله محوری استاندارد برای یک خودروی سدان در هر دو ردیف خودرو قابل قبول ارزیابی شده و به همین خاطر می توان این خودروی سدان سایز متوسط را خودرویی خانوادگی دانست. در قسمت پشت خودرو هم همچنان همان ظاهر ساده و البته هماهنگ با نمای جلو حکم فرماست. در این قسمت شاهد خطوط طراحی افقی و موازی با یکدیگر هستیم که بالا و میان چراغ های اصلی قرار دارند.

تولید انواع پژو ۴۰۵ در ایران سرانجام حدود یک سال پیش یعنی در خرداد ۱۳۹۹ متوقف شد و نمونه‌های صفر حاضر در نمایندگی‌ها و بازار از ساخته‌های قبل از توقف تولید این مدل هستند. هر چند بعد از ظهور مدل‌های جدید و افزایش تنوع در محصولات بازار، بالاخره ساخت این ماشین در داخل به پایان رسید. این سدان طراحی فرانسوی اما ساخت ایران به ماکزیمم سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید و از نظر امکانات در رده بالایی قرار نمی‌گیرد. هر چند که در آن زمان داشتن شیشه‌های برقی، کولر و آینه‌های برقی جز آپشن‌های جذابی محسوب می‌شد و مشتریان پژو ۴۰۵ را به خود جذب می‌کرد. همانطور که می دانید پژو ۴۰۵ در تیپ های مختلف از سال ۱۳۷۰ در کشور عرضه شده است.

پژو ۴۰۵ در تیپ های مختلفی از جمله glx, gli, slx و تیپ دوگانه سوز cng سال ها تولید و ارائه شد ما به خاطر تکنولوژی قدیمی، استهلاک ، مصرف سوخت زیاد و تولید محصولات جدیدتر در خرداد ۹۹ از روی خط تولید کنار گذاشته شد. به عبارت دیگر این خودرو با معایب و کیفیت ساخت نه چندان مطلوب اما بخاطر قیمت پایین سال ها فروش خوبی را تجربه کرد اما با ورود خودروهای با طراحی مدرن و دارای تجهیزات بیشتر تصمیم بر آن شد که تولید پژو ۴۰۵ متوقف شود. بنابراین اختلاف خاصی از نظر آپشن بین این دو مدل دیده نمی‌شود و مواردی مثل فرمان هیدرولیک، کیسه‌های هوای جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS و EBD، شیشه‌بالابرهای برقی جلو، آینه‌های جانبی برقی، ایموبلایزر و بازکن درب صندوق از داخل جزو مهم‌ترین تجهیزات این دو نسخه از پژو۴۰۵ محسوب می‌شوند. در این میان صرفا پژو ۴۰۵ اس ال ایکس به چراغ‌های مه شکن جلو مجهز است که مدل GLX از آن‌ها بهره‌ای نبرده است. شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۷۳ و تقریبا ۵ سال قبل از اینکه تولید این مدل در کارخانه پژو تمام شود، شروع به واردات و معرفی آن در بازار ایران کرد. این محصول ایران خودرو دارای ۴ سیلندر بوده که به ازای هر کدام از آن‌ها ۲ سوپاپ و در مجموع ۸ سوپاپ برای این موتور استفاده شده است.

البته از سال ۹۳ به بعد شرکت ایران خودرو داشبوردهای جدید موسوم به سوناتایی را روی محصولات خانواده ۴۰۵ نصب کرد که دیگر از مواد نرم در آنها استفاده نشد و پلاستیک خشک ماده اصلی تشکیل‌دهنده این نوع داشبورد به‌حساب می‌آمد. اگرچه ایرانی‌ها از قدمت بالای تولید تعدادی از خودروهای داخلی مطلع هستند، اما کمتر کسی می‌داند که پلتفرم پژو ۴۰۵ برای اولین بار در سال ۱۳۶۵ تولید شده و برای آخرین بار در سال ۱۳۷۴ و با معرفی نسخه‌ی پژو ۴۰۶ از جانب فرانسوی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. بااین‌حال تاریخچه مونتاژ و تولید پژو ۴۰۵ GLX در ایران به سال ۱۳۶۹ باز می‌گردد و تا سال ۱۳۹۹ و البته به شکل خیلی محدودی تا سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته است. این خودرو بهترین خودروی اروپا در سال ۱۹۸۸ انتخاب شد و در بدو ورود به ایران نیز خودروی باکیفیت و به‌روزی بوده است.

بعد از پژو پارس، چند مدل دیگر در ایران خودرو با وجودی که نام خودروی ملی را به یدک می‌کشیدند از روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شدند. «سمند» و «دنا» معروف‌ترین نام‌های این تولیدات هستند و با یک نگاه ساده به این دو ماشین خیلی راحت می‌توان این شباهت به پلتفرم پژو ۴۰۵ را در آن‌ها دید. کج‌روی در تولیدات شاخه پژو ۴۰۵ در کارخانه ایران خودرو به نوعی از این مدل شروع شد. نام آن از Rear Wheel Drive گرفته شده و بدین معنا بود که این نسخه از ۴۰۵ یک خودروی دیفرانسیل عقب است.

به طور کلی پزو gli از لحاظ قدرت و نوع پیشرانه با glx تفاوتی ندارد در ضمن در طراحی گیربکس هم فرقی وجود ندارد. ولی باید گفت پژو ۴۰۵ gli نسخه کم آپشن تر glx بوده که بین سال های ۸۳-۸۶ روی خط تولید قرار داشت. یکی از خودروهای شناخته شده، محبوب، پرفروش و زیباترین در زمان ارائه اش، خودرو پژو ۴۰۵ می باشد که از سال ۱۳۷۰ در تیپ های مختلفی روانه بازار کشور شد.

تحویل خودرو به صورت فوری انجام شده و تمام فرآیند عقد قرارداد و تحویل در یک روز انجام می‌شود. با عقد قرارداد و ارائه پیش پرداخت، سند خودرو از ابتدا به نام خریدار خواهد بود. در نمای عقب نیز تغییراتی در طراح در صندوق، چراغ‌ها و سپر انجام شده که ظاهری حجیم‌تر و خوشایندتر به پژو پرشیا داده است. کدام مدل پژو ۴۰۵ را بخریم؟ در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع پژو ۴۰۵ را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپ‌های مختلف آن آیا فرقی دارند یا خیر. پژو 405 یکی از خودروهای محبوب و پرطرفدار در بازار ایران است که در مدل‌های مختلفی تولید شده است.

وزن این خودرو در حالت عادی ۱۱۰۰ کیلوگرم است که این مسئله در رابطه با مدل دوگانه سوز و وجود کپسول در صندوق عقب کمی بیشتر است. خرید پژو ۴۰۵ صندوقی با گنجایش ۴۷۰ لیتر در مدل عادی را در اختیار علاقمندان آن می‌گذارد. پژو ۴۰۵ GLX در بخش کابین هم درست مشابه نمای بیرونی طراحی ساده‌ای دارد البته که در مدل های ۹۵ به بعد به خاطر اجباری شدن کیسه های هوا جلو، داشبورد این خودرو هم مشابه پارس شد. کابین و داشبورد قدیمی پژو GLX از متریالی بسیار با کیفیت بهره می برد اما رفته رفته این کابین افت کیفیت بسیار زیادی را تجربه کرد که در دیگر محصولات هم شاهد آن بودیم و تنها صرف این خودرو نبود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *