بهترین خودرو برقی در ایران: بررسی مدلهای پرفروش + مقایسه قیمتها
در خودروهای برقی هزینههای سرویسهای دورهای مدلهای بنزینی مانند تعویض روغن، فیلتر هوا، شمعها، تسمه تایم و … از آنجایی که هزینههای نگهداری خودروهای برقی به دلیل عدم وجود موتور احتراقی، تعویض روغن و قطعات متحرک کمتر است، استفاده از این خودروها در طولانیمدت باعث صرفهجویی در هزینههای نگهداری و تعمیرات خواهد شد. به همین دلیل، بسیاری از شرکتهای بزرگ با توجه به مزایای اقتصادی و محیط زیستی، به سمت خرید یا اجاره خودروهای تمام برقی روی آوردهاند.
این خودروها با ترکیبی از موتور احتراق داخلی و موتور الکتریکی، توانستهاند مصرف سوخت را کاهش داده و در عین حال، نگرانی از تمام شدن شارژ باتری در مسافتهای طولانی را برطرف کنند. خودروهای برقی و هیبریدی بهدلیل مصرف پایین انرژی، کاهش آلایندگی و هزینههای نگهداری کمتر در بسیاری از کشورها موردتوجه قرار گرفتهاند. در ایران با وجود محدودیتهای واردات و زیرساختهای محدود برای شارژ خودروهای تمامبرقی، خودروهای هیبریدی بهعنوان گزینهای مناسبتر شناخته میشوند.
در سالهای اخیر، خودروهای برقی چینی مانند BYD و NIO بهصورت محدود وارد ایران شدهاند. خودروهای برقی و هیبریدی در حال تسخیر دنیا هستند و به تدریج جایگاه خودروهای بنزینی و دیزل را از آن خود میکنند. بنابراین بهتر است بدانید که تفاوت خودروهای هیبریدی و برقی چیست و این دو نوع قوای محرکه چه فرقی باهم دارند. در ادامه مجله خودرو شهر ماشین را دنبال کنید تا بدانید در آینده صنعت خودرو به کدام سمت پیش خواهد رفت. خودروهای هیبریدی به دلیل برد بیشتر و عدم نیاز به زیرساخت شارژ گسترده، میتوانند برای شرکتهایی که در مسافتهای طولانی فعالیت دارند و دسترسی به ایستگاههای شارژ محدود است، گزینه مناسبی باشند.
به علت استفاده از موتور الکتریکی به عنوان منبع اصلی تامین انرژی خودرو، این خودروها در مقایسه با دیگر خودروهای هیبریدی، مصرف سوخت پایین تری را دارند. مثلاً هیوندا سوناتا هیبرید مصرف ۶ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومترمسافت را دارد؛ در صورتی که خودرو هیوندا سوناتا پلاگین هیبرید در صورت شارژ کامل باتری توسط برق شهری حدود ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مسافت، بنزین مصرف می کند. خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای هیبرید، بهدلیل عدم وجود موتور احتراق داخلی، از بازدهی انرژی بهتری برخوردارند. این خودروها با استفاده از باتریهای الکتریکی بهطور مستقیم توانایی تأمین انرژی را دارند و هیچ نیازی به احتراق سوخت ندارند.
برخلاف نیرو پلاگینهیبریدی که فقط از طریق شارژرهای سطح یک یا دو شارژ میشود، نسخهٔ الکتریکی امکان شارژ سریع DC با حداکثر ظرفیت ۸۳ کیلووات را دارد و شعاع حرکتی آن ۴۱۰ کیلومتر اعلام شده است. ابتدا باید دورههای آموزش برق خودرو را که زیر نظر ILO برگزار میشود، به اتمام برسانید. این دورهها معمولاً شامل آموزشهای تئوری و عملی جامع در زمینههای مختلف برق خودرو، مدارهای الکتریکی، و فناوریهای جدید خودروهای هیبریدی و الکتریکی است.
این خودرو تا کنون در دو نسخه HV و TURBO و در چهار تیپ متفاوتLounge , Premium , Dynamic , Icon به بازار داخلی عرضه شده است. در حال حاضر کمپانی های خودورو سازی بزرگ و دولت ها، مردم را به خرید خودروهای برقی تشویق می کنند. اغلب کشورها نیز در حال آماده سازی زیرساخت های لازم برای استفاده از اتومبیل های برقی هستند. در مدل دوموتوره، 2 پیشرانه با قدرت 338 اسببخار قدرت و باتری 77 کیلووات ساعتی را دریافت خواهید کرد.
اما متاسفانه کشور ما از این جهت بسیار ضعیف ظاهر شده و در حال حاضر نه خودروهای هیبریدی و نه خودروهای برقی امکان حضور گسترده در بازار ایران را ندارند. یکی از مهمترین مزایای تویوتا کمری هیبریدی نسبت به مدل بنزینی، مصرف سوخت به مراتب پایینتر و بهرهوری انرژی بالاتر آن است. این ویژگی، نه تنها به کاهش هزینههای سوخت کمک میکند، بلکه نقش مهمی در کاهش آلایندگی و حفاظت از محیط زیست ایفا میکند.
همچنین در برخی کشورها، همانند خودروهای برقی تخفیفها و مشوقهای مالیاتی برای خریداران خودروهای هیبریدی وجود دارد. علاوه بر بهبود بهرهوری در سوخت بنزین، خودروهای هیبریدی به عملکرد روان و آرام نیز معروف هستند. موتور برقی با ارائه قدرت اضافی جهت شتاب گیری و تجربه رانندگی بهتر در میان رانندگان محبوب است. خودروهای الکتریکی قوای محرکهٔ بسیار سادهتری نسبت به نمونههای هیبریدی و پلاگینهیبریدی دارند و به همین دلیل، بهسادگی میتوانید پای خود را روی پدال گاز بگذارید و از گشتاور فوری لذت ببرید.
این تغییر حالت در استفاده از موتورها در شرایط مختلف به صورت هوشمند، توسط کامپیوتر مرکزی خودرو انجام میگیرد. خودروی هیبریدی از یک پیشرانهٔ بنزینی به همراه یک یا چند موتور الکتریکی استفاده میکند که این دو پیشرانه با یکدیگر کار میکنند تا حداکثر راندمان را ارائه کنند. این خودروها معمولاً همیشه به پیشرانهٔ بنزینی وابسته هستند و نمیتوانند صرفاً با استفاده از موتور الکتریکی حرکت کنند.
اتخاذ مقیاس بزرگ همچنین نیاز به ایجاد زیرساخت هایی دارد که به تولید و توزیع هیدروژن اختصاص داده شده است. در عین حال، هر بار ترمزگیری انرژی جنبشی خودرو بازیافت شده و به باتری بازمیگردد، که این فرایند به نام ترمز احیاکننده شناخته میشود و باعث میشود راندمان خودرو بهینهتر شود. به عنوان آخرین مزیت هم میتوان به حداقل رساندن آسیب به محیط زیست را اشاره داشت که برای دوست داران محیط زیست مهم است. مشتریان برای ثبتنام این خودروها باید نیمی از قیمت علیالحساب را اکنون به حساب شرکت واریز کنند.
کرولا کراس هیبرید بهدلیل ابعاد مناسب و ارتفاع بالاتر نسبت به سدانها برای خانوادهها گزینهای مناسب محسوب میشود. اگر بهدنبال یک شاسیبلند جمعوجور هستید، باید بدانید که قیمت تویوتا کرولا کراس باعث میشود نسبت به رقبا ارزش خرید بالایی داشته باشد و در ضمن، پیشرانههای قدرتمند آن، تجربه رانندگی مطمئن و لذتبخش را برای شما تضمین کنند. در نهایت، هر دو نوع خودرو در جهت کمک به محیطزیست و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی تاثیر مثبتی دارند و انتخاب بین آنها بستگی به سبک زندگی، نوع استفاده و زیرساختهای موجود در محل زندگی شما خواهد داشت. اگرچه با وجود چالش های زیست محیطی و کاهش ذخایر نفتی جهان، تلاش برای طراحی و تولید انبوه خودروهای تمام برقی امری ضروری است. اتومبیل های پلاگین هیبرید را به عنوان گام گذر از مرحله هیبرید به مرحله خودروهای برقی می شناسند. در کمری بنزینی، از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی استفاده شده است.
در مقایسه با خودروهای بنزینی، هزینههای اولیه خودروهای برقی و هیبرید ممکن است بیشتر باشد؛ اما در عوض، معمولا هزینههای نگهداری و سوخت آنها کمتر است. این آمار نشان میدهد که کمری هیبریدی به طور قابل توجهی مصرف سوخت کمتری نسبت به مدل بنزینی دارد. کاهش سوخت به دلیل بهرهمندی از سیستم هیبریدی پیشرفتهای است که ترکیبی از موتور بنزینی و موتور الکتریکی را ارائه میدهد.
خودروهای هیبریدی از سوخت فسیلی و نیروی برق به صورت ترکیبی برای حرکت کردن استفاده میکنند؛ اما خودروهای برقی موتور احتراقی را به طور کامل کنار گذاشته و صرفا به نیروی الکتریسیته ناشی از باتری و موتور الکتریکی متکی هستند. ماشینهای پلاگین هیبرید نیز در واقع از لحاظ ساختاری تفاوت زیادی با نمونه فول هیبرید ندارند اما فرق اصلی آنها این است که باتری مدل پلاگین هیبرید را میتوان توسط منبع خارجی نظیر ایستگاههای شارژ و یا پریز برق خانگی شارژ کرد. این در حالی است که انرژی باتری دو نمونه دیگر صرفا توسط موتور احتراقی خودرو و یا سیستم بازیابی انرژی ترمزها تامین میشود و هیچگونه منبع خارجی برای شارژ کردن باتری مدل فول و مایلد هیبرید وجود ندارد.
بسیاری از مدلهای محبوب هیبریدی، مانند تویوتا پریوس و هوندا سیویک هیبرید، از نوع موازی هستند. موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی، نقش مکمل و کمکی به موتورهای بنزینی را برعهده دارد. خودروی برقی (EV) تنها از موتور الکتریکی و باتری برای تأمین انرژی استفاده می کند و به طور کامل وابسته به انرژی الکتریکی است. این خودرو ها هیچ گونه موتور احتراقی ندارند و به دلیل عدم تولید آلاینده های زیستمحیطی، به عنوان گزینه ای پاک شناخته می شوند.
از شارژ باطریها بهعنوان مانع بزرگی بر سر راه خرید خودروهای الکتریکی یاد مشود اما کسانی که صاحبخانه باشند، میتوانند با نصب شارژر سطح دو، در طول شب خودرو را به برق وصل و صبح از باطری پر استفاده کنند. البته خریداران خودروهای الکتریکی باید سفرهای جادهای را کمی متفاوت انجام دهند و برای شارژ خودرو، توقفهایی را از پیش برنامهریزی کنند. در آخر هم به نیرو الکتریکی با قیمت پایهٔ ۴۰,۸۷۵ دلار میرسیم که بک موتور الکتریکی قدرتمند با ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور مجهز است. این موتور توسط یک پکیج باطری ۶۴.۸ کیلووات ساعتی تغذیه میشود که زیر کف خودرو نصب شده و تأثیری جزئی روی فضای سر و پای داخل کابین دارد.
البته مزیت موتور برقی فقط به شتاب گیری در خط مستقیم محدود نمیشود چراکه به لطف گشتاور تقریباً آنی این موتورها، حتی سادهترین خودروهای برقی نیز میتوانند شتاب گیری خوبی به ویژه در معابر عمومی داشته باشند. با توسعه صنعت خودرو و رشد متقاضیان خرید خودروهای برقی و هیبریدی، در این مطلب قصد داریم تمامی تفاوت ها و نقاط قوت یا ضعف این اتومبیلها را مقایسه کنیم. حال که با خودروهای برقی و هیبریدی آشنا شدید به راحتی می توانید تفاوت های آن ها را تشخیص دهید. برای درک بهتر تفاوت خودرو برقی با هیبریدی، اختلافات آن ها را به صورت موردی بیان می کنیم. در دو نمونه قبلی امکان شارژ باتری از منبع خارجی وجود ندارد و شارژ تنها توسط موتور احتراقی یا سیستم بازیابی انرژی ترمزها تامین می شود.
نهایت، انتخاب بین خودروهای هیبرید برقی بستگی به نیازها و شرایط خاص هر فرد دارد. اگر به دنبال خودرویی با آلایندگی کمتر و هزینههای نگهداری پایینتر هستید، خودروهای برقی گزینه مناسبی هستند. در مطلب مقایسه خودرو هیبریدی و برقی به تعریف این خودروها پرداختیم و تمام نقاط قوت و ضعف آنها را بیان کردیم. اگر بهدنبال خودرویی با آلایندگی کمتر و هزینههای نگهداری پایینتر هستید، خودروهای برقی گزینه مناسبی هستند. با این حال، برای استفاده از این خودروها، نیاز به زیرساختهای مناسب شارژ دارید که در حال حاضر در بیشتر مناطق ایران، این زیرساختها محدود هستند. اگر نگرانی از برد مسافتی و زیرساختهای شارژ دارید، خودروهای هیبریدی میتوانند انتخاب بهتری باشند.
از بین این مدلها کدامیک مناسبتر خواهد بود؟ با آزمایش کامل هر سه نوع قوای محرکهٔ مذکور قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم. تویوتا کمری هیبریدی، در سالهای 2015 و 2016، به صورت محدود و در قالب تیپهای SE، LE و XLE، وارد بازار ایران شد. این خودرو، به واسطه نام و نشان معتبر برند تویوتا و حضور گسترده شرکت ایرتویا، توانست جایگاه خوبی در میان خودروهای هیبریدی بازار ایران پیدا کند. در نهایت، با توجه به توسعه زیرساختهای شارژ و پیشرفتهای تکنولوژیکی، خودروهای برقی به زودی به انتخاب غالب در بازار خودرو تبدیل خواهند شد.
البته در برخی کشورها الکتریسیته موردنیاز این خودروها با استفاده از انرژیهای تجدید پذیر همچون انرژی خورشیدی، باد و… تأمین میشود. نیرو پلاگینهیبریدی همچنین به باطری بزرگتر ۱۱.۱ کیلووات ساعتی مجهز است که امکان شارژ از طریق پریز برق را دارد و میتواند تا ۵۵ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند. برد کلی در این نسخه ۸۲۰ کیلومتر است و مصرف سوخت ترکیبی آن تفاوت چندانی با نسخهٔ هیبریدی ندارد. طبق نظر کارشناسان حمل و نقل، با توجه به کیفیت پایین جاده های کشور و نبود زیرساخت های لازم برای خودروهای برقی از قبیل ایستگاه های شارژ باتری، اتومبیل برقی گزینه مناسبی برای تردد در ایران نیست. به منظور کاهش تولید گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا استفاده از خودروهای هیبریدی در ایران انتخاب مناسب تری است.
کمپانی بی وای دی (BYD) بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان باتری و خودروهای برقی در جهان شناخته میشود و طی این سالها توانسته به یکی از بازیگران اصلی در صنعت خودروهای برقی تبدیل شود. شرکتهای چینی با ارائه محصولات باکیفیت و قیمت رقابتی، بهسرعت توانستهاند سهم قابل توجهی از بازار جهانی خودروهای برقی را به خود اختصاص دهند. آنها نهتنها در بازار داخلی چین، بلکه در بازارهای بینالمللی نیز حضور قوی دارند و بر این بازار، سلطه نسبی پیدا کردهاند. به عبارت دیگر خودروی هیبریدی با مصرف سوخت فسیلی کمتر، برد حرکتی بیشتری را ارائه داده و با هر مرتبه سوختگیری، مسافت طولانی تری را طی می کند. محبوبیت محصولات تویوتا موجب شده تا بسیاری از نمایندگیهای معتبر از جمله کیان خودرو، مدلهای مختلف خودروهای تویوتا را در ایران به صورت نقد و اقساط عرضه کنند. در حال حاضر، امکان خرید تویوتا کمری قسطی در نسخههای هیبریدی و بنزینی در مجموعه کیان خودرو فراهم آمده است.
در ایران نیز در یازدهمین همایش موتورهای درون سوز شرکت ایران خودرو، از خودرو تمام برقی ایرانی رونمایی کرد. در این خودرو برقی از باتری با ظرفیت ۳۰ کیلو وات ساعت استفاده شده است؛ که به وسیله ی آن خودرو میتواند، مسافت ۲۲۰ کیلومتر را پیمایش کند. موتورالکتریکی استفاده شده در این خودرو، دارای توان ۹۰ کیلو وات و همچنین گشتاوری ۲۲۰ نیوتن متر می باشد. همانطور که از نام این خودروها مشخص است، در این خودروها فقط از موتورهای برقی استفاده شده است و برخلاف خودروهای هیبریدی در صورتی که شارژ باتری این خودروها تمام شوند، خودرو قادر به حرکت نمی باشد. با توجه به چالش های زیستمحیطی و کاهش منابع سوخت فسیلی در جهان، حرکت به سمت خودروهای برقی اجتنابناپذیر است و می تواند آینده ای پاکتر را برای ایران و جهان رقم بزند. پس از آشنایی و ذکر تفاوت خودروی برقی و هیبریدی نوبت به بررسی مزایا و معایب هریک از آنها میرسد.
باتری خودروهای پلاگین، قوی تر و بزرگتر از مدل های معمولی هیبریدی می باشد؛ بنابراین این خودروها در هنگام استفاده از موتور الکتریکی، مسافت بیشتری را نسبت به دیگر خودروهای هیبریدی طی می نمایند. طراحی خودروهای پلاگین هیبرید، طرحی میان خودروهای هیبرید و خودروهای تمام برقی می باشند. اگر به دنبال کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هستید و در عین حال به برد حرکتی بالا نیاز دارید، خودروهای هیبریدی گزینه مناسبی هستند. اما اگر به دنبال تجربهی رانندگی کاملاً پاک و بدون آلایندگی هستید و دسترسی به زیرساخت شارژ دارید و برد حرکتی کمتر برای شما مشکلی ایجاد نمیکند، خودروهای برقی بهترین انتخاب برای شما خواهند بود. در نتیجه، خودروهای هیبریدی و الکتریکی دو نوع خودروی جایگزین برای سوخت سنتی بنزین و … هستند که مزایای زیادی نسبت به خودروهای بنزینی دارند. هر دو مدل خودرو راندمان سوخت بهبود یافته و سازگاری با محیط زیست دارند، تفاوتهای مهمی نیز در خودروهای هیبریدی با برقی وجود دارد، مانند برد مسافت، زمان شارژ مجدد و هزینه های نگهداری و خرید.
این خودروها هیچگونه آلایندگی تولید نمیکنند و به عنوان گزینهای پاک و دوستدار محیط زیست شناخته میشوند. البته میزان پاک بودن خودروهای برقی در مقایسه با مدلهای درونسوز و هیبریدی به عوامل گوناگونی وابسته است. برای مثال اگر نیروگاه برق نزدیک محل زندگی شما، الکتریسیته را با سوزاندن سوختهای فسیلی تولید میکند بنابراین مزیتهای زیستمحیطی خودروی برقی کمتر خواهد بود.
خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی در کشورهایی که هنوز زیرساخت شارژ مدلهای برقی را ندارند گزینهای مناسب برای کاهش آلایندگی خواهند بود. از مزیتهای خودروهای پلاگین هیبرید، نبود نگرانی برای تمام شدن شارژ باتری و شعاع حرکتی پایین در خودروهای تمام برقی است. شعاع حرکتی نهایی یک خودروی پلاگین هیبرید را ظرفیت مخزن سوخت و بنزین تعیین میکند که از این لحاظ، مشابه خودروهای بنزینی است. شعاع حرکتی انواع خودروهای پلاگین هیبرید در برندهای مختلف ، متفاوت است؛ برای مثال مینی کانتریمن پلاگین هیبرید تنها ۱۹ کیلومتر در حالت تمام برقی حرکتی میکند. این شعاع حرکتی در تویوتا پریوس پرایم و شورولت ولت، بهترتیب معادل ۴۰ و ۸۵ کیلومتر است.
اما خودروهای برقی و مدلهای هیبریدی که طی دهه اخیر به تدریج جای پای خود را در بازار خودرو محکمتر کردهاند، چه ویژگیهایی دارند و این دو نوع قوای محرکه از کدام جهات نسبت به همدیگر متفاوت هستند. برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است ماشینهای هیبرید و الکتریکی را به طور کلی معرفی کنیم تا راحتتر فرق خودروهای هیبریدی و برقی را درک کنید. خودروی هیبریدی در مقایسه با خودروهای تمام احتراقی مصرف سوخت کمتری دارند، لذا در کاهش آلودگی هوا موثر عمل می کنند. این در حالی است که خودرو برقی در کل مسیر طی شده، هیچ نوع گاز گلخانه ای و آلودگی وارد محیط نمی کند.
خودرو مایلد- هیبرید همانطور که از اسمش پیداست، از توان موتور الکتریکی به صورت جزئی و صرفا در مواقعی استفاده میکند که موتور احتراقی احتیاج به یک نیروی کمکی اضافه داشته باشد. به عنوان مثال در ابتدای حرکت یا سایر مواقعی که صرفا خودرو به صورت مقطعی به مقداری قدرت بیشتر نیاز دارد، موتور الکتریکی در کنار پیشرانه بنزینی وارد عمل شده و حرکت اتومبیل را تسهیل میکند. یکی دیگر از مزیتهای خودروهای الکتریکی این است که معمولاً از تکنولوژیهای پیشرفتهتری نسبت به خودروهای بنزینی با هیبریدی همان کلاس برخوردار هستند. بهعنوانمثال، نیرو الکتریکی به قابلیت تغییر لاین خودرو مجهز است که در نسخههای هیبریدی وجود ندارد. البته هنگام رانندگی با این خودرو، سیستم ترجیح میدهد بیشتر از موتور الکتریکی استفاده کند و پیشرانهٔ بنزینی به ندرت روشن میشود.
با توجه به مزایای طولانیمدت مالی و محیطی، هزینههای اولیه بالاتر خودروهای برقی و هیبرید معمولا با توجه به سرمایهگذاری در زمان میتواند بهصرفهتر باشد؛ بهخصوص با در نظر گرفتن هزینههای سوخت و نگهداری در طول عمر خودرو. خودروهای پلاگین هیبرید یا به اختصار PHEV، در مقایسه با مدلهای هیبرید از باتری قویتر استفاده میکنند و بنابراین، شعاع حرکتی آنها در حالت رانندگی تمام برقی بیشتر است. همانطور که از نام این خودروها مشخص است، برای شارژ باتری، مدلهای پلاگین هیبرید باید به برق شهری یا ایستگاههای شارژ مخصوص متصل شوند.
این خودرو معروف به تسلای چینی می باشد و در صدر لیست برترین خودروهای تمام الکتریکی قدرتمند جهان نیز قرار دارد. تسلاهای چینی مجهز به موتور الکتریکی با قدرت ۱۳۴۱ اسب بخار است؛ که این موتور، شعاع حرکتی ۲۶۵ مایل را نیز طی می کند؛ همچنین در این خودرو، از فناوری خودران استفاده شده است. تولید این خودروها در چهار دسته مختلف، براساس نیاز خریداران و عوامل محیطی متفاوت انجام شده است که هر کدام از آنها دارای مزایا و معایبی می باشند.
این ماشین ها در ایستگاه های شارژ در خانه شما ، در پارکینگ شما، در محل کار یا حتی در اماکن عمومی شارژ می شوند. با برد بالقوه چند صد کیلومتری، آنها در سکوت کار می کنند؛ در هنگام ثابت بودن هیچ انرژی مصرف نمی کنند و هیچ دودی از اگزوز آنها خارج نمی شود و این نیز از تجربه لذت بخش سواری آنها کم نمی کند. با کارکرد حدود ۲۵ هزار کیلومتر، سالانه ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار هزینه برای شارژ خودروی برقی پرداخت میشود که این مقدار حدود ۴ هزار تا ۵ هزار و ۲۵۰ دلار کمتر از یک خودروی بنزینی در طول ۵ سال است.
بسیاری از کارفرمایان به تکنسینهای برق خودرو نیاز دارند و اگر تجربه و مدرک مناسبی داشته باشید، شانس بیشتری برای استخدام خواهید داشت. رزومهای جامع و حرفهای که شامل سوابق آموزشی، تجربههای شغلی (در صورت وجود) و مهارتهای مرتبط با برق خودرو باشد، تهیه کنید. در رزومه به صراحت ذکر کنید که دورههای آموزش برق خودرو را تحت نظارت ILO گذراندهاید، زیرا این امر به افزایش اعتبار شما کمک میکند. یادگیری برق خودرو در مجموع یکی از راههای مناسب و مقرونبهصرفه برای مهاجرت کاری است و در صورت داشتن علاقه و پشتکار، میتواند در مسیر موفقیت شما در کشورهای دیگر تأثیرگذار باشد. آموزش برق خودرو بهویژه در کشورهایی که صنعت خودرو و حملونقل توسعه یافتهای دارند، تقاضای زیادی دارد. اگر در این دورهها مهارت کافی به دست بیاورید و مدرک معتبر بگیرید، میتوانید از این طریق برای کار و اقامت در کشورهای پیشرفته اقدام کنید.
طبیعتا، مصرف بنزین خودروهای پلاگین هیبرید، در مقایسه با هیبریدهای مشابه از شرکت سازنده، رقم پایینتری است. به عنوان مثال، هیوندای سوناتا هیبرید، ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف سوخت دارد، اما نمونهی پلاگین هیبرید از همین خودرو به شرط شارژ کامل باتریها با برق شهری، حدود ۴ لیتر مصرف بنزین دارد. خودروهای برقی با برد مسافتی بالا، برای سفرهای طولانی مناسبتر هستند، اما زمان شارژ آنها ممکن است بیشتر از زمان سوختگیری خودروهای بنزینی یا هیبریدی باشد. از سوی دیگر، خودروهای هیبریدی به دلیل استفاده از موتور بنزینی، نگرانی کمتری از نظر برد مسافتی دارند و میتوانند به راحتی در مسافتهای طولانی بدون نیاز به شارژ باتری حرکت کنند.
در مقایسه با خودروهای بنزینی، هزینههای اولیه خودروهای برقی و هیبرید ممکن است بیشتر باشد اما در عوض، معمولاً هزینههای نگهداری و سوخت آنها کمتر است. خودروهای برقی به دلیل داشتن موتورهای الکتریکی با توان بالا، شتاب بسیار خوبی دارند. مثلاً تسلا مدل ۳ میتواند در کمتر از ۴ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. خودروهای هیبرید نیز توان و شتاب مناسبی دارند اما معمولاً در مقایسه با خودروهای تمام برقی، شتاب کمتری دارند. با پیشرفت تکنولوژی باتری و افزایش زیرساختهای شارژ، خودروهای برقی به تدریج در حال تبدیل شدن به گزینهی اصلی برای حمل و نقل پاک و پایدار هستند. با این حال، در حال حاضر خودروهای هیبریدی نیز میتوانند به عنوان یک گام میانی در جهت کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و حرکت به سوی آیندهای سبزتر، نقش مهمی ایفا کنند.
موتور الکتریکی خودرو نیز، انرژی خود را از یک باتری تامین می کند، این باتری در صندوق عقب و یا کف خودرو تعبیه شده است. تویوتا، هوندا و فورد از جمله شرکتهای پیشرو در تولید خودروهای هیبریدی هستند. در مقابل، تسلا، بی وای دی، نیسان و بی ام و بهعنوان پیشگامان تولید خودروهای برقی شناخته میشوند. اما توسعه خودروهای برقی، رشد بسیار بیشتری از محصولات هیبرید یا پلاگین هیبرید داشته و در این سالها شرکتهای چینی مانند BYD، NIO و Geely توانستهاند نقش مهمی در توسعه و تولید خودروهای برقی ایفا کنند. زمانی که همهٔ خودروها فقط از پیشرانههای درونسوز استفاده میکردند، خرید خودرو آسانتر بود و صرفاً باید گزینهٔ موردنظر را بسته به نوع گیربکس یا سبک بدنه انتخاب میکردیم اما امروز همهچیز بسیار پیچیدهتر شده است.
تویوتا C-HR پلاس دوموتوره دومین خودرو قدرتمند تویوتا پس از تویوتا GR سوپرا خواهد بود. همچنین اضافه شدن پسوند پلاس و طول بیشتر، باعث افزایش 110 میلیمتری فاصله محوری نسبت به نسخههای بنزینی شده است. کمری هیبرید به دلیل استفاده از سیستم هیبریدی، تجربه رانندگی نرمتر و آرامتری را ارائه میدهد.
این دو نوع خودرو، هر یک با مزایا و معایب خاص خود، به منظور کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت فسیلی طراحی شدهاند. اما سوالی که برای بسیاری از خریداران مطرح میشود این است که تفاوت خودرو برقی و هیبریدی چیست و کدام یک برای شرایط و نیازهای آنها مناسبتر است؟ در این مقاله، به بررسی و مقایسه این دو نوع خودرو میپردازیم. خودروهای برقی معمولا با هزینههای بالاتری همراه هستند و آن هم بهدلیل قیمت بالای باتریهای لیتیوم-یون و تکنولوژی پیشرفتهای که در آنها استفاده میشود. هزینههای نگهداری و تعمیرات خودروهای برقی نیز معمولا کمتر از خودروهای بنزینسوز است؛ چرا که موتورهای الکتریکی، قطعات متحرک کمتری دارند و نیاز به نگهداری کمتری هم خواهند داشت. در مقابل، خودروهای هیبرید بهدلیل استفاده از موتور احتراق داخلی ممکن است هزینههای نگهداری و تعمیرات بیشتری داشته باشند.
برند تویوتا با ارائه دو نسخه از سدان محبوب کمری با سوخت بنزینی و هیبریدی، توانسته رضایت همه طرفداران خود را به دست آورد. اگر جزو علاقهمندان به این برند هستید، باید تفاوت عملکرد تویوتا کمری هیبرید با کمری بنزینی را در تمام بخشهای مهم آن بررسی کنید. خودروهای سلولی سوختی از هیدروژن به عنوان منبع انرژی استفاده میکنند و در نتیجه تنها بخار آب تولید میکنند که آنها را به یکی از پاکترین انواع خودروها تبدیل میکند.
پس از تکمیل دوره، مدرکی معتبر دریافت خواهید کرد که قابل ارائه به کارفرمایان و نهادهای مهاجرتی است. اما در کمری هیبریدی، از پیشرانه 2.5 لیتری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی 141 اسب بخاری و یک پک باتری نیکل/متال (NiMH) 1.6 کیلووات ساعتی پاناسونیک استفاده شده است. نیروی تولید شده توسط این سیستم هیبریدی، از طریق یک گیربکس e-CVT به چرخها منتقل میشود. سیستم هیبریدی کمری، از نوع هیبرید موازی (Parallel Hybrid) است و عملکرد آن توسط ECU خودرو کنترل میشود. با این حال، خودروهای هیبرید مدرن، که بهطور گستردهای تولید و استفاده میشوند، از اواخر دهه ۱۹۹۰ به بازار آمدند. تویوتا پریوس، به عنوان یکی از اولین و معروفترین مدلهای هیبریدی، در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و توانست محبوبیت زیادی کسب کند.
این خودروها کاملاً بدون استفاده از سوختهای فسیلی عمل میکنند و به دلیل عدم تولید آلایندههای مضر در حین رانندگی، به عنوان یکی از بهترین گزینهها برای حفاظت از محیط زیست شناخته میشوند. خودروهای برقی با استفاده از ایستگاههای شارژ، انرژی لازم را به دست میآورند و بسته به مدل و ظرفیت باتری، برد مسافتی متفاوتی دارند. از مزیت های خودروهای پلاگین هیبرید، نسبت به خودروهای تمام برقی، عدم نگرانی برای تمام شدن شارژ باتری و طی کردن مسافت کوتاه تر خودرو می باشد. شعاع حرکتی خودروهای پلاگین هیبرید، از متوسط ظرفیت مخزن سوخت بنزین خودرو مشخص می شود؛ که از این نظر شبیه به خودروهای بنزینی می باشند.
دیدگاهتان را بنویسید