فرق خودروی هیبریدی با برقی

فرق ماشین هیبریدی با برقی چیست؟

به همین دلیل، این خودروها می‌توانند تا ۷۰ کیلومتر با بیشتر را صرفاً به‌صورت الکتریکی و بدون نیاز به پیشرانهٔ بنزینی طی کنند. در این خودروها زمانی که شارژ باطری تمام شود نیازی به توقف نخواهد بود زیرا پیشرانهٔ بنزینی به کار می‌افتد و می‌توان به حرکت ادامه داد. خودروی الکتریکی اما صرفاً به انرژی باطری متکی است و هیچ پیشرانهٔ درون‌سوزی ندارد. این خودروها از باطری‌های بسیار بزرگ‌تری استفاده می‌کنند و حداقل ۳۰۰ کیلومتر برد دارند. در سال‌های اخیر با افزایش آگاهی عمومی نسبت به مسائل زیست‌محیطی و نیاز به کاهش آلودگی هوا، خودروهای برقی به یکی از گزینه‌های محبوب در بازارهای جهانی تبدیل شده‌اند.

در این مدل خودروها، موتور الکتریکی نقش مکمل موتور احتراق را برعهده دارد و امکان شارژی باتری خودرو هیبریدی از طریق تبدیل سرعت به انرژی در هنگام ترمز یا کاهش سرعت صورت می‌پذیرد. این خودروها پس از اتمام بنزین و با قابلیت پیشران الکتریکی، قادر به طی کردن چند ده کیلومتر هستند. به‌طور کلی عملکرد خودروهای هیبریدی به سوخت‌گیری موتور درون سوز از قبیل بنزین، گاز پروپان، سی ان جی، هیدروژن یا انرژی خورشیدی و ترکیب با انرژی حرکتی موتور الکتریکی شارژ شده وابسته است.

گفتنی است به‌تازگی خودروهای برقی به‌صورت گسترده به کشور وارد شدند و به‌زودی محصولاتی چون هوندا E-NS1، آئودی Q5 E-Tron، فولکس واگن ID۴، هونگچی E-QM5، لونا GRE، سینوگلد و… را در خیابان‌ها خواهیم دید. برند ویکی برای سهولت خرید و فروش خودرو و ارائه انواع خدمات خودرویی پا به عرصه گذاشته است. لیزینگ خودرو مرکزیت فعالیت برند ویکی را شامل می‌شود و میلیون‌ها متقاضی خرید و فروش خودرو از این پس با ویکی سروکار خواهند داشت. خریداران، فروشندگان، خودروسازان و در ادامه تعمیرکاران خودرویی، نمایندگی‌های فروش قطعات خودرویی و هرآنچه به خودرو و خودروسوار مرتبط است را می‌توان در ویکی به انجام رساند. گفتنی است به‌تازگی خودروهای برقی به‌صورت گسترده به کشور وارد شدند و به‌زودی محصولاتی چون هوندا E-NS1، آئودی Q5 E-Tron، فولکس واگن ID۴، هونگچی E-QM5، لونا GRE، سینوگلد و… را در خیابان‌ها خواهیم دید. این خودرو دارای امکانات دیگری نیز هست که در خودرو لاماری معمولی نیز وجود داشت.

این خودروها همچنان به تعویض روغن و برخی از تعمیرات مرتبط با موتور احتراقی نیاز دارند، اما با این وجود، در مقایسه با خودروهای تمام احتراقی، مصرف سوخت و آلودگی کمتری دارند. زیرا موتور الکتریکی با توان بیشتری کار کرده و خودرو قادر است مسافت های قابل توجهی را به صورت کاملا برقی و بدون نیاز به کار کردن موتور احتراقی طی کند. از این رو خودروهای فول هیبرید قدرت و برد حرکتی بالاتری دارند و نسبت به مدل مایلد سوخت کمتری مصرف می کنند.

از سوی دیگر، خودروهای هیبریدی به دلیل استفاده از موتور بنزینی، نگرانی کمتری از نظر برد مسافتی دارند و می‌توانند به راحتی در مسافت‌های طولانی بدون نیاز به شارژ باتری حرکت کنند. یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها بین خودروهای برقی و هیبریدی، نحوه مصرف سوخت و انرژی است. خودروهای برقی به طور کامل از انرژی الکتریکی برای حرکت استفاده می‌کنند و به هیچ عنوان از سوخت‌های فسیلی مانند بنزین یا دیزل بهره نمی‌برند. در مقابل، خودروهای هیبریدی از ترکیب موتور الکتریکی و موتور بنزینی استفاده می‌کنند. اگرچه این خودروها در مصرف سوخت بهینه‌تر هستند، اما همچنان به سوخت‌های فسیلی وابسته‌اند.

مسافت طی شده توسط خودرو برقی در هر مرتبه شارژ بسیار بیشتر از یک اتومبیل هیبریدی است. کمری هیبرید از یک سیستم هیبریدی (موتور بنزینی + موتور الکتریکی) استفاده می‌کند، در حالی که کمری بنزینی فقط از موتور بنزینی بهره می‌برد. پیش از آنکه به تفاوت خودروهای برقی و هیبریدی بپردازیم بهتر است با خود این خودروها بیشتر آشنا شویم. به صورت کلی خودروهای الکتریکی و برقی از لحاظ آسیب زدن به محیط زیست بسیار بهینه تر هستند زیرا تمام سوخت خود را از برق تامین می‌کنند. همچنین شتاب نسبتا بهتری در مقایسه با خودرو بنزینی دارند زیرا موتور برقی بیشترین قدرت را از حالت ایستا تامین می‌کند. تویوتا کمری، در دو نسخه بنزینی و هیبریدی، با ارائه تریم‌های متنوع، امکانات و آپشن‌های مختلفی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

تویوتا کمری بنزینی، در دوران آزادی واردات خودرو، به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای وارداتی در بازار ایران تبدیل شد. با آزادسازی مجدد واردات خودرو، تویوتا کمری 2023، به عنوان یکی از اولین خودروهای وارداتی، وارد بازار ایران شد. تویوتا کمری، یکی از محبوب‌ترین سدان‌های سایز متوسط در بازار ایران، از سال‌ها پیش تاکنون، جایگاه ویژه‌ای در میان خریداران ایرانی داشته است.

با اینکه صرفه‌جویی در هزینه سوخت و برخی مشوق‌ها می‌تواند این موضوع را در نظر برخی افراد تعدیل کند اما همچنان برای بسیاری از خریداران، قیمت اولیه بالاتر قابل‌پذیرش نخواهد بود. مدت زمان لازم برای شارژ مجدد ماشین برقی به اندازه باتری و سرعت شارژ بستگی دارد که می تواند از چند ساعت تا چند دقیقه در خودروهای متفاوت، متغیر باشد. اولین مزیت خودرو برقی نسبت به بنزینی این است که این خودروها تمام انرژی خود را از برق تامین می‌کنند و هیچ مصرف بنزینی ندارند و این مسئله در راستای خدمت به محیط زیست نیز به شمار می‌رود. در این مطلب به‌طور کامل به بررسی مزیت‌ها، معایب و تفاوت‌های بین خودروهای هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی و تمام الکتریکی خواهیم پرداخت. اما در خودرو های هیبریددی این توان به هماهنگی بین موتور الکتریکی و بنزینی وابسته است.

شورولت ولت و بی‌ام‌و i3 در نسخه‌ی با شعاع حرکتی بیشتر، روش دیگری را انتخاب کرده‌اند. در این دو مدل، موتور برقی منبع اصلی تأمین انرژی است؛ در حقیقت پس از کاهش شارژ و تخلیه‌ی باتری، پیشرانه‌ی بنزینی به‌عنوان ژنراتور موتور برقی وارد مدار قوای فنی می‌شود، بنابراین آلایندگی در کمترین حد ممکن باقی خواهند ماند. برای افرادی که قصد دارند به آینده‌ای پاک‌تر و پایدارتر برای محیط زیست کمک کنند، خودروهای برقی گزینه‌های ایده‌آلی هستند. این خودروها نه تنها هزینه‌های سوخت کمتری دارند، بلکه با حمایت از انرژی‌های پاک، گامی مهم در راستای کاهش آلودگی هوا و کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی برمی‌دارند.

این ویژگی، نه تنها به کاهش هزینه‌های سوخت کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در کاهش آلایندگی و حفاظت از محیط زیست ایفا می‌کند. البته در نظر داشته باشید، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو خودرو، قیمت نهایی آن‌ها در بازار است. این تفاوت قیمت برای افرادی که قصد شرکت در طرح فروش اقساطی خودرو را دارند، می‌تواند عامل تعیین کننده در انتخاب نهایی باشد. معمولاً خودرو هیبریدی به دلیل داشتن تکنولوژی‌های پیشرفته، نسبت به خودروهای بنزینی قیمت بالاتری دارند. خودروهای پلاگین هیبریدی تا جایی که باتریشان شارژ دارد از انرژی برقی خود استفاده می‌کنند.

موتورهای برقی این خودروها بیشتر در نقش کمک رسان به موتورهای بنزینی هستند و باعث تقویت موتور اصلی می‌شوند. البته این موضوع نیز قابل ذکر است که در سرعت‌های پایین نیز نیروی محرکه اصلی این خودروها توسط موتورهای برقی تامین می‌شود. درایوتک یک مجله تخصصی خودرو و فناوری است که با هدف ارائه به‌روزترین اخبار، بررسی‌ها و مقالات آموزشی در دنیای خودروها فعالیت می‌کند. ما در تلاشیم تا شما را با جدیدترین تکنولوژی‌ها، خودروهای برقی و هیبریدی، و راهنمای خرید خودرو همراهی کنیم.

در بعضی خودروهای دیگر نیز نیروی محرکه موتور از ترکیبی از کارکرد موتور‌های برقی و بنزینی با یکدیگر است. خودروهای سلولی سوختی از هیدروژن به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند و در نتیجه تنها بخار آب تولید می‌کنند که آن‌ها را به یکی از پاک‌ترین انواع خودروها تبدیل می‌کند. با این حال، بیشتر هیدروژن مورد استفاده در حال حاضر به روش‌های آلاینده تولید می‌شود و زیرساخت‌های لازم برای سوخت‌گیری این خودروها به اندازه خودروهای برقی گسترده نیست.

در اولین مقایسه باید خدمت شما عزیزان بگوییم که خودرو هیبریدی با اینکه نسبت به خودرو بنزینی مصرف سوخت کم تری دارد اما هنوز هم از بنزین برای حرکت و دیگر موارد در کنار موتور برقی خود بهره می‌برد. این درحالی است که خودرو برقی تمام انرژی خود را از برق تامین می‌کند و هیچ گونه سوخت مصرفی همانند بنزین ندارد. خودروهای الکتریکی قوای محرکهٔ بسیار ساده‌تری نسبت به نمونه‌های هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی دارند و به همین دلیل، به‌سادگی می‌توانید پای خود را روی پدال گاز بگذارید و از گشتاور فوری لذت ببرید.

خودروهای برقی به دلیل ساختار ساده‌تر و نبود قطعات مکانیکی متعدد مانند موتور احتراقی، هزینه‌های نگهداری کمتری دارند. شما نیازی به تعویض روغن، سرویس قطعات موتور یا تعمیرات مربوط به قطعات سوخت‌رسانی ندارید. با توجه به توضیحاتی که در بالا اشاره شد، حالا باید به راحتی بدانید که فرق خودروهای هیبریدی و برقی چیست. خودروهای هیبریدی از سوخت فسیلی و نیروی برق به صورت ترکیبی برای حرکت کردن استفاده می‌کنند؛ اما خودروهای برقی موتور احتراقی را به طور کامل کنار گذاشته و صرفا به نیروی الکتریسیته ناشی از باتری و موتور الکتریکی متکی هستند. به بیان بسیار ساده اگر موتور بنزینی یا دیزلی را از روی خودروهای هیبریدی حذف کنیم، به خودروهای تمام برقی می‌رسیم.

خودروهای برقی و هیبریدی هر دو نقش مهمی در کاهش آلودگی محیط زیست و مصرف سوخت ایفا می‌کنند، اما تفاوت‌های کلیدی میان آن‌ها وجود دارد. خودروهای برقی با مصرف صفر سوخت فسیلی و عدم تولید آلاینده‌ها، گزینه‌ای سبزتر و پاک‌تر برای آینده هستند. خودروهای هیبریدی نیز با ترکیب موتور الکتریکی و بنزینی، مصرف سوخت را کاهش می‌دهند و برای افرادی که به برد مسافتی بالا و زمان شارژ کمتر نیاز دارند، مناسب‌تر هستند. با در نظر گرفتن نیازها و شرایط خود، می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام نوع خودرو برای شما مناسب‌تر است. حال که با فرق ماشین هیبریدی با برقی بیشتر آشنا شدید، قطعا به دنبال این هستید که بدانید کدام نوع خودور برای ایران مناسب‌تر است؟! حال در شرایط فعلی با توجه به قیمت پایین سوخت‌های فسیلی در ایران، اتومبیل‌های هیبریدی به عنوان بهترین گزینه برای کاهش سطح آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانه‌ای و ورود به استفاده از نسل جدید اتومبیل‌ها مطرح می‌شوند.

اتومبیل یا ماشین هیبریدی ( Hybrid electric vehicle ؛HEV) در واقع نوعی سیستم به‌حساب می‌آید که در طراحی آن از ترکیب یک موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی و یک باتری به صورت همزمان استفاده شده است. به این مدل خودروها با توجه به ماهیت عملکرد، خودرو سبز یا برقی دوگانه گفته می شود که نخستین بار در سال 1997 میلادی شرکت تویوتا، تولید انبوه خودروهای هیبریدی را تحت عنوان تویوتا پریوس به بازار خودرو سراسر جهان عرضه کرده است. از آنجایی که هزینه‌های نگهداری خودروهای برقی به دلیل عدم وجود موتور احتراقی، تعویض روغن و قطعات متحرک کمتر است، استفاده از این خودروها در طولانی‌مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری و تعمیرات خواهد شد.

منظور از خودروهای هیبریدی خودروهایی است که دارای بستری برای استفاده از بنزین و نیروی محرکا برقی را به صورت همزمان دارند. این باتری‌های بزرگ بعد از شارژ شدن می‌توانند قوای محرکه مورد نیاز برای حرکت خودرو را تا چند صد کیلومتر ایجاد بکنند. تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین و آلودگی فزاینده شهرهای پرجمعیت جهان که بخش مهمی از آن به تردد خودروهای درون‌سوز مربوط می‌شود دولت‌ها را بر آن داشت تا به دنبال وضع قوانین جدید در زمینه کنترل آلایندگی وسایل نقلیه باشند. از سوی دیگر، خودروهای تمام برقی در مناطقی که زیرساخت‌های شارژ توسعه یافته‌اند، گزینه بسیار مناسبی برای شرکت‌ها محسوب می‌شوند. این خودروها با کاهش شدید آلایندگی و هزینه‌های سوخت، می‌توانند به کاهش قابل توجهی در هزینه‌های عملیاتی منجر شوند.

با وجود شباهت‌های کلی، تفاوت‌هایی در جزئیات امکانات بین این دو نسخه و تریم‌های مختلف آن‌ها وجود دارد. بر اساس اطلاعات شرکت سازنده، میزان مصرف سوخت ترکیبی تویوتا کمری هیبریدی 5.9 لیتر در 100 کیلومتر است. این خودرو از نظر ابعاد و ظاهر تفاوت خاصی نسبت به نمونه بنزینی خود ندارد اما از نظر قدرت موتور دارای تغییرات خاصی نسبت به نمونه بنزینی خود است.

این آزمایش را در مسیری ۳۲۰ کیلومتری انجام دادیم که ترکیبی از خیابان‌های شهری، مسیرهای حاشیهٔ شهر و بزرگراه‌های بین ایالتی بود. در شهر، نیرو مثل بسیاری از خودروهای هیبریدی از موتور الکتریکی خود استفاده می‌کند تا هنگام شتاب گیری از حالت سکون، عملکرد خوبی را فراهم کند. البته این خودروی سریعی نیست و کندترین شتاب را در بین سه مدل دارد اما از قدرت کافی برای هماهنگی با ترافیک شهری و برون‌شهری برخوردار است. هنگام حرکت با سرعت معمولی، پیشرانهٔ بنزینی اغلب خاموش می‌شود و موتور الکتریکی قدرت کافی برای حفظ سرعت را تولید می‌کند. خودروی هیبریدی در مقایسه با خودروهای تمام احتراقی مصرف سوخت کمتری دارند، لذا در کاهش  آلودگی هوا موثر عمل می کنند.

اگر به دنبال خودرویی با قابلیت رانندگی تمام برقی در مسافت‌های کوتاه و مصرف سوخت کمتر در مسافت‌های طولانی هستید، خودروهای هیبریدی شارژی یا PHEV گزینه مناسبی خواهند بود. اما اگر کاهش آلودگی محیطی و تجربه رانندگی بدون صدا و آلایندگی برایتان اولویت دارد، خودروهای تمام برقی بهترین انتخاب خواهند بود. نیرو پلاگین‌هیبریدی همچنین به باطری بزرگ‌تر ۱۱.۱ کیلووات ساعتی مجهز است که امکان شارژ از طریق پریز برق را دارد و می‌تواند تا ۵۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند.

در مناطق کوهستانی و با شیب‌های زیاد، خودروهای برقی و هیبرید نیاز به مصرف بیشتری از باتری و سیستم ترمز خودشارژی دارند که ممکن است باعث کاهش عمر باتری و کارایی خودرو شود. علاوه بر این، در مناطق با شرایط جاده‌ای خاص مانند جاده‌های کوهستانی و پرترافیک، مصرف انرژی بیشتر و کارایی خودروهای برقی و هیبریدی ممکن است کمتر از حالت عادی باشد. البته اگر به طور دقیق‌تر به مقایسه خودروهای هیبریدی و برقی بپردازیم، آن وقت متوجه می‌شویم که خودروی تمام برقی از موتور پرتوان و باتری‌های بزرگتر با قابلیت شارژ توسط منبع خارجی سود می‌برند که برد حرکتی آن بسیار قابل توجه است.

به‌لطف موتور برقی و در دسترس بودن تمام گشتاور به هنگام حرکت در دورهای پایین، عملکرد فنی خودروهای برقی قابل توجه است؛ اما بزرگ‌ترین مشکل، شعاع حرکتی پایین و نیاز به شارژ این خودروها در منزل یا ایستگاه‌های شارژ است. به گزارش مثبت خودرو، برقی Electric Vehicles – Evs این خودروها فقط از برق برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند. در این خودروها یک باتری بزرگ وجود دارد که با شارژ شدن از شبکه برق، انرژی لازم برای حرکت را فراهم می‌کند. خودروهای برقی هیچ‌گونه سوخت فسیلی استفاده نمی‌کنند، بنابراین آلایندگی کربنی ندارند و کاملاً پاک و بی‌صدا هستند.

این در حالی است که خودرو برقی در کل مسیر طی شده، هیچ نوع گاز گلخانه ای و آلودگی وارد محیط نمی کند. خودروی هیبریدی، ماشینی با سیستم احتراقی است که در طراحی آن به منظور تامین نیرو محرکه، علاوه بر پیشرانه احتراقی از یک موتور الکتریکی و باتری نیز به طور همزمان استفاده شده است. این مدل خودروها که به عنوان خودرو سبز شناخته می شوند اولین بار توسط کمپانی تویوتا در سال 1997 تحت عنوان تویوتا پریوس به بازار خودرو عرضه شدند. برای خرید خودروی هیبریدی یا برقی با شرایط مناسب و خدمات پس‌ازفروش مطمئن از نمایندگی‌های معتبر و شناخته‌شده استفاده کنید. سپند خودرو یکی از مجموعه‌های معتبر در زمینه فروش خودروهای هیبریدی و برقی در ایران است که با ارائه خدمات متنوع و شرایط فروش اقساطی به شما در خرید خودروی موردنظرتان کمک می‌کند.

در خصوص سرعت شارژ، خودروهای هیبریدی به دلیل وجود موتور احتراقی، نیازی به شارژ ندارند و تنها برای خودروهای هیبریدی شارژی (PHEV) بحث سرعت شارژ مطرح است. خودروهای برقی معمولاً به چندین ساعت شارژ نیاز دارند و شارژ سریع نیز به طور میانگین حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا ۸۰ درصد باتری را پر کند. با پیشرفت فناوری در صنعت خودرو سازی، انتخاب بین خودروی برقی و هیبریدی به یکی از سوالات اصلی خریداران تبدیل شده است. هر یک از این خودروها ویژگی‌ ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند که بسته به نیاز و شرایط منطقه‌ای، می‌توان یکی را انتخاب کرد. ما در درایوتک به بررسی تفاوت خودروی برقی با هیبریدی می‌ پردازیم و تحلیل می‌ کنیم کدام یک برای شرایط ایران مناسب‌ تر است در ادامه با با همراه باشید.

برد کلی در این نسخه ۸۲۰ کیلومتر است و مصرف سوخت ترکیبی آن تفاوت چندانی با نسخهٔ هیبریدی ندارد. برای اینکه همه‌چیز یکسان و منصفانه باشد، تصمیم گرفتیم خودرویی را برای این آزمایش انتخاب کنیم که با هر سه نوع قوای محرکه عرضه می‌شود. کراس‌اوور کامپکت کیا نیرو تنها خودروی بازار است که در نسخه‌های هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی ارائه می‌شود. قوای محرکهٔ این مدل از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر ۱۰۴ اسب بخاری به همراه دو موتور الکتریکی تشکیل شده است.

خودروهای هیبرید از پیشرانه‌های احتراقی مرسوم در مدل‌های بنزینی استفاده می‌کنند؛ درواقع منبع اصلی انرژی همچنان پیشرانه‌ی احتراقی است و موتور الکتریکی موجود تنها نقش کمکی و مکمل دارد. موتور برقی خودروهای هیبریدی به باتری با قابلیت شارژ خودکار در سیستم مجهز شده است که نیروی مورد نیاز خود را از طریق ترمزگیری و کاهش شتاب (سیستم ترمز بازیابی انرژی) نیز به‌دست می‌آورد. در نتیجه، خودروهای هیبریدی و الکتریکی دو نوع خودروی جایگزین برای سوخت سنتی بنزین و … هستند که مزایای زیادی نسبت به خودروهای بنزینی دارند. هر دو مدل خودرو راندمان سوخت بهبود یافته و سازگاری با محیط زیست دارند، تفاوت‌های مهمی نیز در خودروهای هیبریدی با برقی وجود دارد، مانند برد مسافت، زمان شارژ مجدد و هزینه های نگهداری و خرید. عواملی مانند عادات رانندگی و بودجه در فرآیند تصمیم گیری خرید خودرو برقی یا هیبریدی نقش دارند. خودروهای برقی با برد مسافتی بالا، برای سفرهای طولانی مناسب‌تر هستند، اما زمان شارژ آن‌ها ممکن است بیشتر از زمان سوخت‌گیری خودروهای بنزینی یا هیبریدی باشد.

البته مزیت موتور برقی فقط به شتاب گیری در خط مستقیم محدود نمی‌شود چراکه به لطف گشتاور تقریباً آنی این موتورها، حتی ساده‌ترین خودروهای برقی نیز می‌توانند شتاب گیری خوبی به ویژه در معابر عمومی داشته باشند. در واقع خودرو هیبریدی با استفاده از انرژی موتور، بنزین و ترمز، شارژ خود را احیاء می‌کند. در روش خودرو هیبریدیريال معمولا انرژی از دست رفته توسط ترمز گیری را جذب می‌کند و آن انرژی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند که منجر به شارژ شدن باتری می‌شود. در مقابل با آن خودرو برقی با وصل کردن پریز مخصوصش به ایستگاه‌های شارژ خودرو، شارژ می‌شود و مدت زمانی که طول بکشد بستگی به میزان باتری دارد. نکته دیگری که شاید برایتان جالب باشد بدانید، این است که بیشینه گشتاور ماشین‌های برقی به صورت لحظه‌ای در همان ابتدای حرکت به طور کامل به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *