فرق خودرو اطلس و سهند

مقایسه ماشین سهند و اطلس از تمام جهات + جدول مقایسه مجله خودرو کار مگز

درون کابین، هر دو خودرو تلاش کرده‌اند تا فضایی مدرن و کاربرپسند را برای سرنشینان فراهم کنند. اطلس با استفاده از متریال باکیفیت‌تر و طراحی اسپرت‌تر داشبورد، سعی در ایجاد فضایی جوان‌پسند دارد. اگر شما هم قصد خرید یک هاچ‌بک اقتصادی صفر کیلومتر را دارید، با بررسی مزایا و معایب اطلس سایپا همراه ما باشید تا بهتر بتوانید در مورد خرید یا عدم خرید این خودرو تصمیم بگیرید. قیمت سورن پلاس بنزینی EF۷ از سوی فروشندگان خودرو ۸۳۰  میلیون تومان تعیین شده است.

اما اگر خانواده‌ی کوچکتری دارید و به دنبال یک خودرو هاچ‌بک با ظاهر اسپرت‌تر برای استفاده در شهر هستید، اطلس G با طراحی جذاب‌تر، جوان‌پسندتر و امکانات بیشتر انتخاب بهتری خواهد بود. در نمای جانبی، هر دو خودرو تغییر چندانی نسبت به مدل های قبلی ندارند و طراحی مشابهی با تیبا و تیبا ۲ ارائه می دهند. با این حال، طراحی سپر و محل قرارگیری مه شکن در سهند، ظاهری مدرن و جذاب تر ایجاد کرده است. در نمای عقب، اطلس با چراغ های باریک و طراحی متفاوت، ظاهری ساختارشکن دارد که ممکن است نظرات متضادی را به خود جلب کند.

در این بخش، به بررسی و مقایسه امکانات رفاهی در دو خودرو، به نام‌های “سایپا سهند S” و “اطلس G” می‌پردازیم. طراحی این خودرو بر پایه پلتفرم X200 سایپا صورت گرفته است و با ارتقاء‌های گسترده در طراحی و امکانات، به یک گزینه برجسته در بازار خودروهای کلاس B تبدیل شده است. اطلس G با طراحی شکوهمند و جلوه‌ای زیبا، از موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ بهره می‌برد. با ابعاد تایر ۱۸۵/۶۵ R14 و رینگ‌های ۱۴ اینچی فولادی، زیبایی و شکوهی به این خودرو می‌بخشد. در این بخش، ما قصد داریم مشخصات فنی دو خودروی اطلس G و سهند S را به صورت جامع مورد بررسی قرار دهیم و با مقایسه این ویژگی‌ها، به خریداران کمک کنیم تا خودرویی که با نیازها و سلیقه‌ی آنها سازگار است را انتخاب کنند.

اولین انتقادی که تفاوت سهند و اطلس وارد است، عدم همخوانی نمای جلویی با زاویه جانبی و صندوق هردو خودروست. گروه صنعتی سایپا کوشیده تا با خلق رخی تهاجمی، ظاهری اسپرت و مدرن به نواده‌های تیبا ببخشد اما المان بدنه تخم مرغی در نهایت زاویه نازیبایی در هردو ماشین ایجاد می‌کند. دو خودروی سایپا سهند و سایپا اطلس که محصولات جدید سایپا برای عرضه در بازار به عنوان خودروهای اقتصادی است با موتور M۱۵ GSI راهی بازار خواهد شد که نسخه بهبودیافته موتور تیبا می‌شود.

در مقایسه ماشین سهند و اطلس از نظر فنی باید گفت که این دو خودرو از نظر فنی بسیار نزدیک به هم هستند و هر دو از پیشرانه‌های مشابهی بهره می‌برند. با این حال، تفاوت‌های کوچکی در توان موتور و مصرف سوخت آن‌ها وجود دارد که می‌تواند بر انتخاب نهایی خریداران تأثیر بگذارد. سهند با مصرف سوخت اقتصادی‌تر و ظرفیت باک بیشتر، گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که به دنبال خودرویی با عملکرد بهینه و اقتصادی هستند. این مقایسه به شما کمک می‌کند تا با توجه به نیازها و اولویت‌های خود، بهترین انتخاب را داشته باشید. در مجموع، سهند و اطلس هر دو خودروهای جذاب و مدرنی هستند که با طراحی داخلی باکیفیت و امکانات متنوع، توانسته‌اند توجه خریداران را به خود جلب کنند.

مقایسه سهند S با اطلس G در زمینه امکانات نشان می دهد که سهند S به عنوان نسخه کم آپشن و پایه نسبت به اطلس G که به عنوان مدل فول آپشن دنده ای شناخته می شود، از نظر برخی امکانات مهم عقب تر است. سهند S فاقد مواردی مانند سانروف، نمایشگر مالتی مدیا ۷ اینچی، دوربین عقب، دکمه های کنترلی روی فرمان و آینه جانبی تاشو برقی است. علاوه بر این، فقدان نمایشگر مالتی مدیا با دوربین عقب و سامانه مسیریاب برای برخی کاربران می تواند آزاردهنده باشد. با این حال، هر دو خودرو به سیستم های کنترل کشش و پایداری، ترمز ضدقفل و چراغ ترمز اضطراری مجهز هستند که به ارتقای پایداری و امنیت آن ها کمک می کند. در مقایسه آپشن‌ها و امکانات دو خودرو، اطلس G و سایپا سهند S، تفاوت‌های قابل توجهی به چشم می‌خورد.

اطلس G به عنوان جدیدترین محصول شرکت سایپا در کلاس هاچ بک های کوچک شهری (سگمنت B) معرفی شده است. این خودرو بر پلتفرم X200 سایپا ساخته شده و دارای طراحی فیس لیفت شده از مدل قبلی خود، یعنی کوییک، می‌باشد. با امکانات رفاهی بیشتر و بهبودهای انجام شده در ظاهر، کابین و امکانات فنی، اطلس G به عنوان یک گزینه مدرن و رقابتی در بازار حضور دارد. از مزایای این خودرو می‌توان به طراحی زیبا، امکانات رفاهی پیشرفته و قیمت مناسب در مقایسه با رقبا اشاره کرد.

چراکه هر دو خودرو علاوه بر بهره‌گیری از پلت فرم یکسان، المان‌های طراحی مشترک پرتعدادی هم دارند. در این میان سهند به عنوان یک سدان، در مجموع سبک طراحی متعادلی دارد و علاوه بر استفاده از المان‌های جوان‌پسندانه‌ای مثل چراغ‌های جلو با پس زمینه تیره، سعی کرده است برای افراد میان‌سال و خانواده‌ها هم جذاب باشد. تیبا به عنوان اولین خودروی ملی سایپا علاوه بر فروش مطلوبی که داشت، به پایه‌ای برای بسیاری از محصولات بعدی این شرکت تبدیل شد و سایپا خودروهای پرتعدادی را روی پلت فرم تیبا (پلت فرم X200) تولید و عرضه کرد. در مقایسه خودرو سهند با اطلس بیش از اینکه با تفاوت روبرو باشیم، شاهد شباهت‌های فراوانی هستیم که احتمالاً به جز رخ خودرو، احساس متفاوت دیگری در صاحبان آینده ایجاد نخواهند کرد. امیدواریم سایپا در برنامه‌های بعدی خود، بی‌خیال پلتفرم تکراری X۲۰۰ و موتور M۱۵ شود و حرکت‌های جدیدی بزند که شایسته مردم ایران باشد. گفته می‌شود که اطلس در تیپ‌های ۱ و ۲ با چهار تریم تیپ‌های G و S دستی و تریم L و E اتوماتیک CVT راهی بازار خواهد شد.

این موتور با تغییراتی به‌روز شده است تا کارایی و مصرف سوخت بهتری داشته باشد و با استانداردهای آلایندگی هماهنگ‌تر شود. با این تغییرات، موتور با کد M15I اکنون حدود ۴ اسب بخار قدرت و ۹ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر تولید می‌کند؛ به‌طوری که حداکثر قدرت آن در دور موتور به ۹۱ اسب بخار و گشتاور آن در دور به ۱۳۷ نیوتن‌متر می‌رسد. در این بخش، به بررسی و مقایسه امکانات رفاهی در دو خودرو، به نام‌های “سایپا سهند S” و “اطلس G” می‌پردازیم.

هر دو خودرو دارای امکانات ایمنی استاندارد و پیشرفته‌ای هستند که به بهبود ایمنی سرنشینان کمک می‌کنند. با این حال، اطلس با داشتن سیستم‌های پیشرفته‌تری مانند هشدار خروج از خط و تشخیص نقاط کور، ممکن است در برخی شرایط ایمنی بیشتری را فراهم کند. در مقابل، سهند با طراحی ساده‌تر و استفاده از متریال باکیفیت‌تر، به دنبال ایجاد فضایی آرام و راحت برای سرنشینان است.

با وجود یکسان بودن موتور، نوع بدنه‌ها (هاچبک برای اطلس و سدان برای سهند) ممکن است بر تجربه رانندگی تأثیر بگذارد. اختلاف وزن حدود ۳۵ کیلوگرمی بین دو خودرو، تأثیر جزئی بر شتاب آن‌ها خواهد داشت؛ شتاب صفر تا صد اطلس حدود ۱۳ ثانیه و سهند حدود ۱۳.۲ ثانیه برآورد می‌شود. میانگین مصرف سوخت هر دو مدل نزدیک به ۶.۸ تا ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده که در عمل ممکن است به بیش از ۷.۴ لیتر نیز برسد. با توجه به مقایسه‌ی مشخصات فنی، طراحی داخلی، امکانات ایمنی، و آپشن‌های موجود در دو خودروی سایپا سهند S و اطلس G، می‌توان نتیجه گرفت که هر یک از این خودروها ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی دارند. در نهایت، انتخاب به عهده‌ی مصرف‌کننده است و باید با توجه به نیازها، بودجه، و ترجیحات شخصی، تصمیمی مناسب و آگاهانه درباره انتخاب خودروی مناسب گرفت. اطلس G به عنوان یکی از نمونه‌های فول‌آپشن خانواده اطلس، با دارا بودن امکانات لوکس و راحتی، تجربه رانندگی را به یک سطح بالاتر از لوکس و راحتی می‌برد.

این خودرو با بدنه‌ی هاچ بک، ابعاد تایر ۱۸۵/۶۵ R14 و مصرف سوخت ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر، به عنوان یک گزینه جذاب در بازار حضور دارد. چراغ‌های جلو از نوع LED هستند که علاوه بر بهبود روشنایی، ظاهری مدرن و جذاب به خودرو بخشیده‌اند. جلوپنجره جدید با طراحی متفاوت و خطوط برجسته روی کاپوت، به سهند ظاهری اسپرت و عضلانی داده است. همچنین، سپر جلو با طراحی جدید و استفاده از خطوط تیز و برجسته، به زیبایی و جذابیت این خودرو افزوده است. در دو طرف سپر، چراغ‌های مه‌شکن با قاب کرومی قرار گرفته‌اند که به بهبود دید در شرایط نامساعد کمک می‌کنند. طراحی داخلی سهند با استفاده از مواد با کیفیت و چیدمان ارگونومیک، تجربه رانندگی راحت و لذت‌بخشی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

۱۲- اگر به هر نحوی متقاضیان که نسبت به ثبت نام اقدام نموده اند مشمول محدودیت اعلام شده در ماده ۴ مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت گردد ,قرار داد بصورت یک طرفه فسخ و وجه واریزی به حساب ایشان واریز می گردد. ۹ – کدپستی متقاضی ثبت نام کننده و کد نمایندگی انتخابی توسط مشتری میبایست از یک استان باشند. بدیهی است پس از انتخاب کد نمایندگی امکان تغییر نمایندگی تحویل گیرنده وجود نداشته و مسئولیت آن بر عهده گروه سایپا نمی باشد. ۸ – شماره کارت, شماره حساب بانکی و شماره شبا که در آینده وجوه خرید خودرو از آن به حساب شرکت خودروساز واریز می گردد الزاماً باید متعلق به شخص متقاضی باشد. درصورت درج اطلاعات نادرست (شماره شبا)، تمام مسئولیت آن متوجه متقاضی ثبت نام کننده خواهد بود. ۵ – ثبت نام برای مشتریان حقوقی میسر نمی باشد..متقاضی طی ۴۸ ماه گذشته نزد شرکت های سایپا و ایران خودرو و طی ۲۴ ماه گذشته از سایر خودروسازان ثبت نام و صدور فاکتور خودرو نداشته باشد.

همانطور که در ابتدای مقایسه خودرو سهند با اطلس اشاره کردیم، خودرو سهند فیس لیفتی از ساینا محسوب می‌شود و از المان‌های طراحی تقریباً مشابهی بهره می‌برد. گرافیک چراغ‌های جلوی سهند مشابه اطلس کار شده اما همانند ساینا، خطوط چراغ به جلوپنجره متصل هستند و تا بالای گلگیرها ادامه پیدا کرده‌اند. یکی از نکته‌هایی که ماشین بازان بعد از انتشار تصاویر اطلس خاطرنشان کردند، شباهت طراحی زاویه جلویی این خودرو به فورد کا پلاس (مشهور به فیگو) بود. دماغه کوسه‌ای و جلوپنجره بزرگ با فریم کرومی و خطوط عمودی نیز کم شباهت به JAC A۵ نیست. با این حال استفاده از تریم‌های دورنگ به همراه بخش نقره‌ای روی سپر عقب و طراحی نسبتاً خلاقانه آینه‌ها، جای امید به استقبال مشتریان از ظاهر اطلس باقی گذاشته‌اند.

به‌گزارش قیمت ۳۶۰؛ سهند در واقع نسخه فیس‌لیفت ساینا و اطلس نسخه فیس‌لیفت کوییک است. با توجه به اینکه این دو خودرو در یک رده قیمتی قرار دارند انتخاب یک مدل برای خریداران کار راحتی نخواهد بود. پیشرانه، مصرف سوخت و شتاب‌گیری هر دو خودرو تقریبا مشابه است و برخی تفاوت‌های جزئی این خودرو را از هم متمایز می‌کند. مقایسه اطلس G با سهند S نشانگر وجود تشابهات زیادی بین این دو محصول سایپا است، با این تفاوت که اطلس یک خودرو هاچبک با بهره‌مندی از برخی امکانات بیشتر است که از لحاظ طراحی چهره و نمای پشت نیز کاملا با سهند اختلاف دارد. بنابراین باید نتیجه گرفت که این دو خودرو در اصل ماهیت یکسانی دارند و انتخاب یکی از آنها به سلیقه و البته نوع کاربرد مشتری از خودرو بستگی دارد.

در مقایسه ماشین سهند و اطلس سایپا از نظر طراحی ظاهری باید گفت، هر دو خودرو با طراحی‌های جدید و مدرن در نمای جلو و عقب، توانسته‌اند توجه خریداران را به خود جلب کنند. سهند با ظاهری اسپرت و خانوادگی و اطلس با ظاهری خشن و اسپرت، هر کدام می‌توانند برای گروه خاصی از خریداران جذاب باشند. اگر به دنبال خودرویی با طراحی جلو و عقب مدرن و جذاب هستید، هر دو گزینه می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند. سهند با طراحی مدرن و امکانات پیشرفته، توانسته است توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کند.

با این حال، هر دو خودرو از سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی و چراغ ترمز اضطراری بهره‌مند هستند که به ارتقای امنیت و پایداری آن‌ها کمک می‌کند. همچنین، وجود دوربین دنده عقب و سنسور پارک در هر دو خودرو به پارک کردن آسان‌تر کمک می‌کند. هر دو خودرو دارای گیربکس ۵ سرعته دستی هستند که نیروی موتور را به محور جلو منتقل می‌کند.

طرح کشیده چراغ‌های جلو و عقب به نوبه خود جذاب است و جلوپنجره نسبتا زیبا همراه با استایل تهاجمی سپر جلو نیز باعث به وجود آمدن یک چهره تقریبا به‌روز و تا حدودی جوان‌پسند برای این محصول اقتصادی سایپا شده است. قیمت سهند در کارخانه نسبت به اطلس ۵۰ میلیون تومان بیشتر است اما در بازار آزاد ارقام پیشنهادی فروشنده‌های اطلس حول‌وحوش ۲۰ میلیون تومان سبقت گرفته است. سایپا سهند و اطلس از نظر مشخصات فنی، تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو بر پایه پلتفرم یکسانی توسعه یافته‌اند. این موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپه توانایی تولید 91 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

همان‌طور که در بخش‌های مختلف مقایسه سایپا اطلس و سهند مشاهده کردیم، این دو خودرو به نوعی دو روی یک سکه هستند و انتخاب بین آن‌ها به‌طور عمده به معیارها و سلیقه خریدار بستگی دارد. اگر شما به سفرهای خانوادگی و نیازهای مربوط به حمل بار اهمیت می‌دهید، سهند با صندوق بار بزرگ‌تر و فضای کابین مناسب، گزینه بهتری به شمار می‌آید. مقایسه قیمت اطلس و سهند نشان می دهد که بودجه مورد نیاز برای خرید هرکدام تقریبا مشابه است. البته اطلس G به دلیل برخورداری از آپشن ها و تجهیزات بیشتر، کمی گران تر از سهند S است.

از نظر امکانات، سهند S به عنوان نسخه کم آپشن فاقد نمایشگر مالتی مدیاست، اما اطلس G به طور استاندارد به این نمایشگر مجهز شده است. متاسفانه مواد به کار رفته در داشبورد و تودری ها همچنان از پلاستیک خشک نه چندان با کیفیت هستند، که تفاوتی با محصولات قبلی سایپا ندارد. فضای داخلی هر دو خودرو برای ۴ تا ۵ نفر مناسب است و نسبت به خودروهایی مانند پراید یا پژو ۲۰۶ جادارتر به نظر می رسد. اطلس با حفظ هویت اسپرت و جوان پسند کوییک وارد میدان شده، اما سهند با وجود ماهیت خانوادگی اش، چهره ای جسور و متفاوت به نمایش می گذارد. در نمای جلویی، اطلس با جلوپنجره ای میله ای عمودی که پیش تر در خودروهای داخلی دیده نشده بود، جلب توجه می کند.

سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق عقب از نوع میله پیچشی یکپارچه است که سواری نسبتا نرمی را ارائه می دهد. با این حال، پایداری در سرعت های بالا کمتر از خودروهای سنگین تری مانند پژو ۴۰۵ یا پژو پارس است. اطلس G با توجه به اهمیت بالای ایمنی در رانندگی، از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای برای افزایش ایمنی خودرو استفاده می‌کند.

سیستم تعلیق نیز در هر دو خودرو مشابه  و از نوع مک‌فرسون در جلو و محور پیچشی در عقب است. از نظر امکانات رفاهی نیز، هر دو خودرو به تجهیزات مناسبی مانند سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی، فرمان هیدرولیک، شیشه‌های برقی و… به گزارش رکنا، قیمت خودروهای سایپا امروز شنبه ۲۵ اسفند بدون تغییر باقی ماند و بازار در آرامش نسبی به سر می‌برد. قیمت ساینا S دنده‌ای تیپ DA و کوئیک GX L، از خودروهای اقتصادی بازار هر دو ۴۸۰ میلیون تومان هستند، در حالی که کوئیک SR دنده‌ای با اختلاف ۱۰ میلیون تومانی، به ۴۹۰ میلیون تومان رسیده است.

گیربکس این دو خودرو نیز از نوع ۵ سرعته دستی است و می‌تواند نیروی موتور را به محور جلو انتقال دهد. اختلاف قیمت سهند کارخانه و بازار به‌این ترتیب حول‌وحوش ۳۳ میلیون تومان برآورد می‌شود که معادل گپ هفت درصدی است. درحالی که اختلاف قیمت کارخانه و بازار اطلس به حدود ۲۵ درصد می‌رسد؛ تقریبا ۱۰۴ میلیون تومان. قیمت اطلس نیز درحالی به ۴۱۶ میلیون تومان رسیده که تا مرداد امسال خریداران اطلس از نمایندگی سایپا ۴۱۲ میلیون تومان پرداخت می‌کردند. از سوی دیگر، اگر از خودرو برای استفاده‌های شهری و روزمره بهره می‌برید، اطلس با طراحی جذاب‌تر و امکانات رفاهی بیشتر خود می‌تواند به تجربه رانندگی شما کمک کند و انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. در نتیجه، هر یک از این خودروها نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند و بسته به نیازها و انتظارات شما از یک خودرو، می‌توانند پاسخ‌گوی نیازهای متفاوتی باشند.

سهند S به عنوان یک خودرو سدان و چهار در کلاس بی، توسط سایپا طراحی شده و بر پایه پلتفرم X200 ساخته شده است. این خودرو از موتور M15GSI استفاده می‌کند که برای اولین بار در خط تولید سایپا مورد استفاده قرار گرفته است. سهند S به عنوان جایگزین ساینا معرفی شده است و با امکانات فنی مدرن و طراحی جذاب خود، به دنبال جلب توجه مشتریان در بازار خودروسازی ایران است. برخی مدل‌های بالاتر این خودرو نیز به سیستم کنترل کشش و سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی مجهز هستند. این خودرو به کیسه‌های هوا، ABS، EBD و ESC مجهز است و در برخی مدل‌ها، سیستم کنترل کشش نیز ارائه می‌شود.

برای خرید دنا پلاس شش‌دنده‌‌ ارتقایافته نیاز به پرداخت یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان دارید. مجموعه آپدیت‌های نرم‌افزاری به علاوه تغییر منیفولد دود به نمونه استیل یا همان هدرز، سبب شده که موتور سهند و اطلس که با کد M15I شناخته می‌شود، حالا حدود ۴ اسب بخار قدرت بیشتر و ۹ نیوتن.متر گشتاور بالاتری تولید کند. بنابراین حداکثر قدرت موتور سهند و اطلس در دور موتور ۵۲۵۰ RPM برابر ۹۱ اسب بخار است و بیشینه گشتاور آن نیز به ۱۳۷ نیوتن.متر در دور ۴۰۰۰ RPM می‌رسد. هر دو خودرو نه تنها از پلتفرم یکسان بهره می‌برند، بلکه اشتراکات طراحی متعددی نیز دارند که این رقابت را جذاب‌تر می‌کند.

در عقب نیز طراحان با انتقال جا پلاک به روی سپر و طراحی چراغ‌های جدید سعی در ایجاد نمای مدرن‌تری داشته‌اند. بااین‌حال، در اینجا هم فرم چراغ‌ها که دنبالهٔ آن‌ها تا روی درب صندوق کشیده شده یادآور رنو کپچر است. روکش پلاستیکی به همراه‌ تریم نقره‌ای‌رنگ روی سپر عقب و آینه‌های جانبی جدید با طراحی جالب و راهنما هم از دیگر ویژگی‌های بیرونی اطلس هستند. به‌طورکلی، این تغییرات نمای بسیار مدرن‌تر و زیباتری نسبت به کوییک ایجاد کرده و خودرو را لوکس‌تر جلوه می‌دهند. مدل‌های سهند S و اطلس G از پلتفرم سری ۲۰۰ سایپا بهره می‌برند و از موتور ۸ سوپاپ مشابه تیبا و ساینا استفاده می‌کنند.

اما با این وجود، اطلس طراحی مدرن‌تر و هماهنگ‌تری را به نمایش می‌گذارد و عامه‌پسندتر از سهند است. برای خرید این دو محصول جدید سایپا و مقایسه قیمت اطلس و سهند به جدیدترین برنامه فروش این دو ماشین به مناسبت عید فظر در سال ۱۴۰۳ توجه کنید. در کنار ویژگی های ظاهری، یکی از مهمترین قسمت هایی که در انتخاب خودرو مهم است و باید به هنگام خرید در نظر بگیرید؛ بررسی مشخصات فنی و کیفیت قطعات داخلی آن است. در مقایسه فرق ماشین سهند و اطلس از نظر امکانات و آپشن‌های ایمنی و رفاهی، کفه ترازو به سمت اطلس سنگینی می‌کند.

اما اگر خانواده بزرگ‌تری دارید و وجود صندوق عقب برای شما ضروری است، می‌توانید به سراغ سهند بروید. ضمن آنکه به نظر می‌رسد سهند طراحی چهره و نمای پشت جذاب‌تری داشته باشد و از این جهت نیز بیشتر بتواند با معیارهای مورد نظر مشتریان ایرانی در شرایط فعلی تطابق پیدا کند. هر دو خودرو کیفیت سواری قابل قبولی ارائه می‌دهند و فضای پای ردیف دوم آنها در این کلاس بدنه نسبتا جادار و راحت به نظر می‌آید. سهند و اطلس از حیث مصرف سوخت نیز شرایط مشابهی دارند و هر دو مدل به‌طور متوسط ۶.۹ لیتر بنزین به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزانند. یکی از اصلی‌ترین عواملی که در انتخاب یک خودرو برای بسیاری از مردم مهم است، ظاهر و طراحی آن می‌باشد.

حداقل می‌توانیم با اطمینان بگوییم که نسبت به کوییک، با ظاهر تقریباً مدرن‌تر و قابل قبول‌تری طرف هستیم. مزایا و معایب اطلس سایپا را باهم مرور کردیم و حالا وقت آن است که در مورد ارزش خرید نهایی این خودرو صحبت کنیم. با توجه به قیمت اطلس باید بگوییم که مزایای این خودرو به معایب آن می‌چربند و ارزش خرید آن نسبت به مبلغ پرداختی نسبتاً بالا است.

کاهش سروصدای پیشرانه M15i به نسبت M15 هم نکته مثبتی است که در رانندگی با سهند و اطلس احساس می‌شود. در این بخش به طور دقیق تر به مقایسه سهند و اطلس از نظر طراحی داخلی و امکانات آن خواهیم پرداخت. چراغ‌های عقب با طراحی جدید و استفاده از LED، ظاهری مدرن و اسپرت به خودرو بخشیده‌اند. خطوط تیز و برجسته بدنه، جلوپنجره‌ای با طرحی جسورانه و چراغ‌های کشیده، به این خودرو ظاهری مدرن و پویا بخشیده‌اند.

جالب اینکه چراغ جلوی هر دو خودرو یکسان است، اما جزئیات گرافیکی اطلس، مانند قاب های رنگی مه شکن و آینه های خاص، ظاهری جذاب تر به آن بخشیده است. با افزایش رقابت در صنعت خودروسازی، شرکت‌های تولیدکننده به دنبال ارائه امکانات رفاهی متنوع و نوآورانه برای جلب توجه مشتریان و ارتقاء تجربه مسافران هستند. از این رو، امکاناتی مانند سیستم تهویه، صندلی‌های قابل تنظیم، سیستم‌های صوتی و ارتباطی پیشرفته، و امکاناتی که به راحتی و سلامتی مسافران در طول سفر کمک می‌کنند، از جمله مورادی هستند که مورد توجه خودروسازان قرار می‌گیرند. پیشرانه سهند و اطلس نمونه بهبود یافته موتور M15 سایپا است که با کد M15i شناخته می‌شود. این پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ، حداکثر قدرت 91 اسب بخار و حداکثر گشتاور 137 نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌کند. چراکه سهند فعلاً تنها در نسخه پایه (تیپ S) عرضه شده اما اطلس از همان ابتدا با نسخه فول آپشن دنده‌ای (تیپ G) به بازار آمده است.

انتقال قدرت پیشرانه همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد اما برنامۀ ارائۀ گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک هم برای این خودروها وجود دارد که احتمالاً همان گیربکس CVT کوییک اتوماتیک خواهد بود. فعلاً قیمت و زمان عرضه دقیق اطلس و سهند مشخص نیست اما احتمالاً این خودروهای جدید اوایل سال ۱۴۰۲ با قیمتی بین ۲۳۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان راهی بازار خواهند شد. مقایسه سهند و اطلس در بخش امکانات رفاهی مشخص می‌کند هر دو محصول به سیستم تهمیه اتوماتیک مجهز شده‌اند. با توجه به امکانات رفاهی بیشتر اطلس، این خودرو در این بخش از مقایسه برنده خواهد بود و برای کسانی که به دنبال تجربه رانندگی لوکس‌تر و مجهزتری هستند، گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود. خودرو سهند و اطلس دو خودروی محبوب در بازار ایران هستند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *