فرق خودرو سهند با اطلس

مقایسه خودرو سایپا اطلس با سایپا سهند

سپر جلو نیز با طراحی اسپرت و چراغ‌های دایره‌ای مه‌شکن که با قاب کرومی همراه شده‌اند، تکمیل‌کننده ظاهر جذاب اطلس هستند. طراحی داخلی اطلس نیز با استفاده از مواد با کیفیت و چیدمان مدرن، فضایی راحت و دلپذیر برای سرنشینان ایجاد کرده است. داشبورد اطلس با نمایشگر بزرگ و کنترل‌های لمسی، تجربه‌ای مدرن و کاربرپسند را ارائه می‌دهد. اطلس G به عنوان جدیدترین محصول شرکت سایپا در کلاس هاچ بک های کوچک شهری (سگمنت B) معرفی شده است.

یکی از اصلی‌ترین عواملی که در انتخاب یک خودرو برای بسیاری از مردم مهم است، ظاهر و طراحی آن می‌باشد. ماشین سهند S با طراحی اسپرت و خطوط زیبا مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که ماشین اطلس G با ظاهری شیک و لوکس افراد زیادی را جذب می‌کند. این بهبودها توان و گشتاور موتور M۱۵ GSI را افزایش داده و می‌توان انتظار داشت که مقایسه مصرف سوخت سهند و اطلس در شرایط واقعی، در سطح قابل قبولی قرار داشته باشد. اولین انتقادی که تفاوت سهند و اطلس وارد است، عدم همخوانی نمای جلویی با زاویه جانبی و صندوق هردو خودروست. گروه صنعتی سایپا کوشیده تا با خلق رخی تهاجمی، ظاهری اسپرت و مدرن به نواده‌های تیبا ببخشد اما المان بدنه تخم مرغی در نهایت زاویه نازیبایی در هردو ماشین ایجاد می‌کند. هر دو خودرو دارای امکانات ایمنی استاندارد و پیشرفته‌ای هستند که به بهبود ایمنی سرنشینان کمک می‌کنند.

این دو خودروی ایرانی با طراحی‌های جذاب و امکانات متنوع، انتخاب‌های مناسبی برای بسیاری از خریداران به شمار می‌روند. اما کدام یک از این دو خودرو، انتخاب بهتری برای شما است؟ در این مقاله، به مقایسه دقیق و همه جانبه‌ی اطلس و سهند خواهیم پرداخت تا بتوانید با اطمینان بیشتری تصمیم‌گیری کنید. در ادامه، به بررسی دقیق تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو خودرو در زمینه‌های مختلفی همچون طراحی ظاهری و داخلی، مشخصات فنی، امکانات رفاهی، ایمنی، قیمت و هزینه‌های نگهداری خواهیم پرداخت. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های اطلس و سهند در بخش امکانات رفاهی آن‌ها نمود پیدا می‌کند.

برای درک بهتر توانایی سهند و اطلس کافی است بدانید توان تولیدی گشتاور خروجی آنها نسبت به ساینا و کوییک درحد پنج درصد ارتقا پیدا کرده. سهند S با برپایی بر پلتفرم X200، طراحی جدیدی که به شکل و شمایلی جذابتر از مدل‌های قبلی خود ایجاد شده است، دارد. با جلوپنجره‌ی مشکی با طرح لوزی و آینه‌های جانبی بازطراحی شده، ظاهر این خودرو جذاب‌تر و مدرن‌تر شده است.

در عین حال، سهند S با طراحی مدرن و به‌روز، به عنوان یک گزینه کلاسیک و جذاب در دسته‌بندی خودروهای سدان کوچک محسوب می‌شود. یکی از نکته‌هایی که ماشین بازان بعد از انتشار تصاویر اطلس خاطرنشان کردند، شباهت طراحی زاویه جلویی این خودرو به فورد کا پلاس (مشهور به فیگو) بود. دماغه کوسه‌ای و جلوپنجره بزرگ با فریم کرومی و خطوط عمودی نیز کم شباهت به JAC A۵ نیست. با این حال استفاده از تریم‌های دورنگ به همراه بخش نقره‌ای روی سپر عقب و طراحی نسبتاً خلاقانه آینه‌ها، جای امید به استقبال مشتریان از ظاهر اطلس باقی گذاشته‌اند.

کابین خودروی سایپا سهند پارس خودرو نیز با ارائه طرحی جدیدتر و مدرن‌تر نسبت به مدل‌های قبلی، به یک بستر ارتقاء و تجدید نظر در تجربه رانندگی تبدیل شده است. این خودرو دارای دریچه‌های دایره‌ای شکل در وسط و کناره‌های داشبرد است که به کابین ظاهر جدید و مدرنی می‌بخشد. همچنین، نمایشگر ۷ اینچی بر روی داشبورد نصب شده است که به راننده امکان دسترسی به اطلاعات مختلف را می‌دهد. چراغ‌های جلو از نوع LED هستند که علاوه بر بهبود روشنایی، ظاهری مدرن و جذاب به خودرو بخشیده‌اند. جلوپنجره جدید با طراحی متفاوت و خطوط برجسته روی کاپوت، به سهند ظاهری اسپرت و عضلانی داده است. همچنین، سپر جلو با طراحی جدید و استفاده از خطوط تیز و برجسته، به زیبایی و جذابیت این خودرو افزوده است.

مقایسه ماشین سهند S و اطلس مدل G، در دنیای امروزه، بازار خودروها پر از گزینه‌های مختلفی است که برای مصرف‌کنندگان گیج‌کننده می‌باشد. برای انتخاب خودروی مناسب، افراد نیاز دارند تا با امکانات، قابلیت‌ها و مشخصات فنی هر خودرو آشنا شوند تا تصمیم به خرید بهتری بگیرند. در این مقاله، قصد داریم دو خودروی محبوب و پرفروش را مورد بررسی قرار دهیم و مشخصات آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.

با این حال، طراحی سپر و محل قرارگیری مه شکن در سهند، ظاهری مدرن و جذاب تر ایجاد کرده است. در نمای عقب، اطلس با چراغ های باریک و طراحی متفاوت، ظاهری ساختارشکن دارد که ممکن است نظرات متضادی را به خود جلب کند. سهند نیز با چراغ های مستطیلی و کشیده به سمت گلگیر، طراحی هماهنگ تری را ارائه می دهد که از دید بسیاری زیباتر است. برای خرید این دو محصول جدید سایپا و مقایسه قیمت اطلس و سهند به جدیدترین برنامه فروش این دو ماشین به مناسبت عید فظر در سال ۱۴۰۳ توجه کنید. در کنار ویژگی های ظاهری، یکی از مهمترین قسمت هایی که در انتخاب خودرو مهم است و باید به هنگام خرید در نظر بگیرید؛ بررسی مشخصات فنی و کیفیت قطعات داخلی آن است. در این بخش، به بررسی و مقایسه امکانات رفاهی در دو خودرو، به نام‌های “سایپا سهند S” و “اطلس G” می‌پردازیم.

همان‌طور که محصولاتی همچون ساینا و کوییک از نظر طراحی داشبورد و نمای داخلی تفاوت زیادی با یکدیگر نداشتند، سهند S و اطلس G نیز از این جهت تقریبا وضعیت مشابهی دارد. تیبا پدر این پلتفرم محسوب می‌شود و بعد از آن محصولاتی نظیر ساینا و کوییک پا به میدان گذاشتند. حالا هم نسخه‌ فیس لیفت ساینا با نام سهند راهی میدان شده و نمونه‌های فیس لیفت کامل کوییک نیز با عنوان اطلس در فهرست محصولات سایپا جا گرفته‌اند. قیمت سهند سایپا در بازار آزاد درحالی به مرز نیم‌میلیارد تومان رسیده که اواخر مرداد و همزمان با تحویل اولین سری از سهند به حواله‌داران، ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها قریب ۵۷۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان اعلام می‌شد. اطلس نیز اوایل اردیبهشت امسال با قیمتی نزدیک ۵۹۰ میلیون تومان پا به بازار گذاشت، اما الان بیشتر از ۵۲۰ میلیون خریدار ندارد. طول سهند به حدود چهار متر و ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد و آنطرف طول اطلس حدود چهار متر و ۲۱۵ سانتی‌متر است.

قیمت ری‌را امروز شنبه اسفند ۱۴۰۳ برابر با یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان اعلام شد. میزان گنجایش صندلی‌های ردیف اول و دوم در هر دو خودرو تقریبا برابر و مناسب برای حضور ۴ تا ۵ نفر است. به‌ویژه فضای پای صندلی‌های ردیف عقب نسبت به خودروهایی همچون پراید یا پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ جادارتر به نظر می‌رسد. با این حال می‌توان انتظار داشت که سهند کمی در شتابگیری نسبت به حریف کندتر عمل کند که البته میزان آن شاید خیلی چشمگیر نباشد و به ۰.۲ تا ۰.۳ ثانیه برسد. بنابراین اگر شتاب صفر تا صد اطلس G حدود ۱۳ ثانیه باشد، این رقم در سهند S احتمالا به ۱۳.۲ ثانیه می‌رسد.

در این میان سهند از ترمز کمکی اضطراری (BAS) بهره می‌برد که اطلس فاقد آن است اما در عوض کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو اطلس از مکانیزم کاهنده نیرو برخوردار هستند. هر دو خودروی اطلس و سهند بر روی پلتفرم جدید سایپا سوار شده‌اند که به آن‌ها هندلینگ بهتر، پایداری بیشتر و فضای داخلی جادارتر بخشیده است. پیشرانه هر دو خودرو نیز یکسان و از نوع ۱.۵ لیتری، چهار سیلندر با قدرت ۹۰ اسب بخار است. این پیشرانه به همراه گیربکس ۵ سرعته دستی، عملکردی قابل قبول را در شهر و جاده ارائه می‌دهد.

۲۰- در روش فروش فوق العاده از زمان واریز وجه تا زمان تحویل خودرو، سود مشارکت و انصراف صفر خواهد بود.

اگر به دنبال خودرویی با طراحی جلو و عقب مدرن و جذاب هستید، هر دو گزینه می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند. مقایسه سهند و اطلس در بخش امکانات رفاهی مشخص می‌کند هر دو محصول به سیستم تهمیه اتوماتیک مجهز شده‌اند . نمایشگر هفت اینچ لمسی و دکمه‌های کنترلی روی فرمان بخش دیگری از شرایط مشابه سهند و اطلس در این بخش را نشان می‌دهد. همه این حرف‌ها نشان می‌دهد تفاوت بزرگ سهند و اطلس در سر و شکل ظاهری خلاصه می‌شود و از حیث فنی و آپشن‌ها تقریبا با یک محصول یکسان روبرو هستیم. هر چند که این وسط اطلس به‌خاطر آپشن‌هایی مثل آینه برقی تاحدودی دست بالاتر را دارد. مقایسه سهند و اطلس در بخش امکانات رفاهی مشخص می‌کند هر دو محصول به سیستم تهمیه اتوماتیک مجهز شده‌اند.

سهند بین ساینا S و سایپا شاهین قرار می‌گیرد و قیمتی بین این دو خواهد داشت، که آن را رقیب مستقیم رانا پلاس ایران خودرو می‌کند. با وجود ضعف‌های فنی نسبت به رانا پلاس، امکانات رفاهی گسترده سهند و تولید انبوه آن می‌تواند موجب برتری‌اش شود. هر دو خودرو دارای گیربکس ۵ سرعته دستی هستند که نیروی موتور را به محور جلو منتقل می‌کند. با وجود یکسان بودن موتور، نوع بدنه‌ها (هاچبک برای اطلس و سدان برای سهند) ممکن است بر تجربه رانندگی تأثیر بگذارد. اختلاف وزن حدود ۳۵ کیلوگرمی بین دو خودرو، تأثیر جزئی بر شتاب آن‌ها خواهد داشت؛ شتاب صفر تا صد اطلس حدود ۱۳ ثانیه و سهند حدود ۱۳.۲ ثانیه برآورد می‌شود. میانگین مصرف سوخت هر دو مدل نزدیک به ۶.۸ تا ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده که در عمل ممکن است به بیش از ۷.۴ لیتر نیز برسد.

در اینجا به مقایسه سهند و اطلس پرداخته‌ایم تا بیشتر با نقاط ضعف و قوت این دو خودروی جدید سایپا آشنا شوید. در حال حاضر دو خودرو جدید از پلتفرم X200، یعنی سایپا سهند (تولید پارس خودرو) و سایپا اطلس به عنوان جدیدترین اعضای این خانواده، توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده‌اند. اگر شما نیز به دنبال خرید یک خودرو اقتصادی صفر کیلومتر هستید، در این بخش از اخبار خودرو با مقایسه سهند و اطلس همراه ما باشید.

گفته می‌شود که اطلس در تیپ‌های ۱ و ۲ با چهار تریم تیپ‌های G و S دستی و تریم L و E اتوماتیک CVT راهی بازار خواهد شد. طبق دیتایی که در کاتالوگ اعلام شده است، تیپ E و G نسخه‌های آپشنال اطلس خواهند بود و تیپ‌های L و S با حداقل آپشن‌ها تحویل خریداران خواهند شد. در مقابل، پارس خودرو سهند را در تیپ‌های آپشنال G و تیپ بیس S به بازار ایران خواهد فرستاد. اگر شما هم قصد خرید یک هاچ‌بک اقتصادی صفر کیلومتر را دارید، با بررسی مزایا و معایب اطلس سایپا همراه ما باشید تا بهتر بتوانید در مورد خرید یا عدم خرید این خودرو تصمیم بگیرید. قیمت سورن پلاس بنزینی EF۷ از سوی فروشندگان خودرو ۸۳۰  میلیون تومان تعیین شده است. برای خرید دنا پلاس شش‌دنده‌‌ ارتقایافته نیاز به پرداخت یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان دارید.

درب صندوق عقب با طراحی جدید و استفاده از خطوط افقی، به بهبود آیرودینامیک و زیبایی خودرو افزوده است. همچنین، در دو طرف سپر عقب، چراغ‌های مه‌شکن و سنسورهای پارک قرار گرفته‌اند که به ایمنی و کارایی خودرو کمک می‌کنند. در بازار خودرو ایران، شرکت سایپا با معرفی دو محصول جدید، یعنی “اطلس G” و “سهند S” به دنبال جلب توجه مشتریان و ارائه‌ی گزینه‌هایی با کیفیت و مدرن در بازار پر رقابت خودروسازی ایران است. هر دو خودرو با ویژگی‌ها و امکانات متفاوتی ارائه شده‌اند که در این مقاله به بررسی و مقایسه آنها می‌پردازیم. البته مقایسه اطلس و سهند نشان می‌دهد که اختلاف وزن این دو خودرو تنها حدود ۳۵ کیلوگرم است که انتظارات ما در مورد تاثیرگذاری روی عملکرد دینامیکی اطلس و بهبود آن نسبت به سهند را تا حد زیادی از بین می‌برد.

این خودرو بر پلتفرم X200 سایپا ساخته شده و دارای طراحی فیس لیفت شده از مدل قبلی خود، یعنی کوییک، می‌باشد. با امکانات رفاهی بیشتر و بهبودهای انجام شده در ظاهر، کابین و امکانات فنی، اطلس G به عنوان یک گزینه مدرن و رقابتی در بازار حضور دارد. از مزایای این خودرو می‌توان به طراحی زیبا، امکانات رفاهی پیشرفته و قیمت مناسب در مقایسه با رقبا اشاره کرد.

اختلاف قیمت سهند کارخانه و بازار به‌این ترتیب حول‌وحوش ۳۳ میلیون تومان برآورد می‌شود که معادل گپ هفت درصدی است. درحالی که اختلاف قیمت کارخانه و بازار اطلس به حدود ۲۵ درصد می‌رسد؛ تقریبا ۱۰۴ میلیون تومان. سهند S که به‌عنوان اولین تیپ این محصول روانه بازار شده، تا همین یک ماه قبل در کارخانه حدود ۴۵۹ میلیون قیمت داشت و حالا این عدد با رشد تقریبا دو درصدی به بیش از ۴۶۷ میلیون رسید.

در این میان سهند به عنوان یک سدان، در مجموع سبک طراحی متعادلی دارد و علاوه بر استفاده از المان‌های جوان‌پسندانه‌ای مثل چراغ‌های جلو با پس زمینه تیره، سعی کرده است برای افراد میان‌سال و خانواده‌ها هم جذاب باشد. رنو سیمبل نسل دوم تندر ۹۰ محسوب می‌شود و مدتی به‌صورت وارداتی در ایران عرضه شده است. به نظر می‌رسد طراحان سایپا با الگوبرداری از داشبورد سیمبل و تغییر فرم قسمت میانی شامل دریچه‌های تهویه و جایگاه نمایشگر مولتی مدیا، یک داشبورد جدید با حداقل هزینه طراحی برای سهند و اطلس به وجود آورده‌اند. با توجه به موارد ذکر شده، می‌توان گفت که هر دو خودرو از نظر ایمنی، در سطح قابل قبولی قرار دارند. سهند با برخورداری از ترمز کمکی اضطراری (BAS) و اطلس با داشتن کمربندهای ایمنی با مکانیزم کاهنده نیرو، هر کدام مزیت‌های خاص خود را در این بخش دارند.

۱۲- اگر به هر نحوی متقاضیان که نسبت به ثبت نام اقدام نموده اند مشمول محدودیت اعلام شده در ماده ۴ مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت گردد ,قرار داد بصورت یک طرفه فسخ و وجه واریزی به حساب ایشان واریز می گردد. ۸ – شماره کارت, شماره حساب بانکی و شماره شبا که در آینده وجوه خرید خودرو از آن به حساب شرکت خودروساز واریز می گردد الزاماً باید متعلق به شخص متقاضی باشد. درصورت درج اطلاعات نادرست (شماره شبا)، تمام مسئولیت آن متوجه متقاضی ثبت نام کننده خواهد بود.

در مقایسه اطلس و سهند از نظر طراحی ظاهری می‌بینیم که هر دو خودرو در نمای جانبی همان استایل قدیمی مربوط به تیبا و تیبا ۲ را حفظ کرده‌اند، اما ناحیه روبرو و قسمت پشت آنها به طور کامل فیس لیفت شده است. این فیس لیفت جوری انجام شده که به نظر می‌آید خودرو سهند S ماشین زیباتری از کار درآمده و هماهنگی بیشتری بین المان‌های چهره و نمای پشت آن دیده می‌شود. طرح کشیده چراغ‌های جلو و عقب به نوبه خود جذاب است و جلوپنجره نسبتا زیبا همراه با استایل تهاجمی سپر جلو نیز باعث به وجود آمدن یک چهره تقریبا به‌روز و تا حدودی جوان‌پسند برای این محصول اقتصادی سایپا شده است. قیمت اطلس و سهند در بازار آزاد مثل بقیه خودرو‌های داخلی بیشتر از نرخ مصوب کارخانه است.

این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. هندلینگ خودروها در شرایط عادی رانندگی مناسب است، اما در پیچ‌های تند، کمی کم‌فرمانی احساس می‌شود. عایق‌بندی کابین در برابر صداهای بیرون، چندان قوی نیست و صدای موتور و باد به داخل کابین نفوذ می‌کند. اما در سربالایی‌ها و هنگام سبقت‌گیری، نیاز به دنده‌ معکوس و استفاده از دور موتور بالا احساس می‌شود.

ساختار بدنه اطلس بر اساس پلتفرم جدید سایپا طراحی شده و از مواد با استحکام بالا ساخته شده است. صندوق سهند با حجم ۳۷۰ لیتر، فضای بیشتری نسبت به صندوق ۲۸۵ لیتری اطلس ارائه می دهد. این ویژگی می تواند سهند را به گزینه ای کاربردی تر برای خانواده ها تبدیل کند، در حالی که فضای بار کمتر اطلس با توجه به هاچبک بودن آن، امری طبیعی است. در ادامه، به بررسی جامع این دو خودرو می‌پردازیم تا با نقاط قوت و ضعف هرکدام بیشتر آشنا شوید. این مقایسه به شما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن طراحی، امکانات و ویژگی‌های فنی، بهترین انتخاب را برای خرید داشته باشید.

اما در بخش ایمنی، هر دو خودرو از تجهیزات ایمنی مناسبی برخوردار هستند و تفاوت‌های جزئی بین آن‌ها، تأثیر چندانی در انتخاب نهایی خریداران نخواهد داشت. قیمت قیمت اطلس G در کارخانه ۴۱۶ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان است و در فهرست محصولات سایپا روبروی اسم سهند S رقمی معادل ۴۶۷ میلیون و ۱۴۷ هزار تومان به چشم می‌خورد. در مقابل، سایپا اطلس به عنوان رقیب پژو ۲۰۶ تیپ ۳ و پژو ۲۰۷ وارد بازار می‌شود و با امکانات ایمنی پیشرفته‌اش نظیر سیستم کنترل پایداری، جایگاه محکمی در بازار هاچ‌بک‌های اقتصادی خواهد داشت. هر دو خودرو با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، گزینه‌های جذابی برای مشتریان خواهند بود.

در مجموع، از نظر کیفیت سواری و مشخصات فنی، تفاوت چشمگیری میان این دو خودرو وجود ندارد و بیشتر تفاوت ها در طراحی بدنه و امکانات آنها است. اگر به دنبال خودرویی با طراحی هماهنگ تر و فضای صندوق بیشتر برای استفاده های خانوادگی هستید، خودروی سهند گزینه بهتری است. اما اگر خانواده‌ی کوچکتری دارید و به دنبال یک خودرو هاچ‌بک با ظاهر اسپرت‌تر برای استفاده در شهر هستید، اطلس G با طراحی جذاب‌تر، جوان‌پسندتر و امکانات بیشتر انتخاب بهتری خواهد بود.

شتاب صفر تا صد هر دو خودرو حدود 13 ثانیه و حداکثر سرعت حدود 170 کیلومتر بر ساعت تخمین زده می‌شود. سیستم تعلیق هر دو خودرو به نسبت رنج قیمتی ضربات و ناهمواری‌های جاده را به خوبی جذب می‌کند و سواری نسبتاً نرمی را ارائه می‌دهد. در نهایت، انتخاب بین سایپا اطلس و سهند به اولویت‌ها و نیازهای فردی شما بستگی دارد.

این موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپه توانایی تولید 91 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. قیمت سهند در کارخانه نسبت به اطلس ۵۰ میلیون تومان بیشتر است اما در بازار آزاد ارقام پیشنهادی فروشنده‌های اطلس حول‌وحوش ۲۰ میلیون تومان سبقت گرفته است. سایپا سهند پارس خودرو نیز با توجه به اهمیت ایمنی راننده و سرنشینان، از امکانات ایمنی پیشرفته‌ای برخوردار است.

از سوی دیگر سهند نیز شاید پتانسیل آن را داشته باشد که به عنوان یک سدان شهری خانوادگی، مقبول و جوان پسند واقع شود. اطلس به عنوان سومین عضو خانواده هاچ‌بک‌های پلت فرم X200 سایپا بعد از تیبا 2 و کوییک، در اواخر سال 1402 عرضه شد و به واسطه مشخصات رقابتی خود خیلی زود مورد توجه بازار قرار گرفت. به دلیل همین استقبال خوب، ما هم امروز تصمیم گرفتیم به مزایا و معایب اطلس سایپا بپردازیم تا بیش‌تر با نقاط قوت و ضعف این هاچ‌بک اقتصادی آشنا شویم. تارا اتوماتیک V۴، دیگر محصول ایران‌خودرو با پرداخت یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان از بازار آزاد قابل خریداری است. چراکه هر دو خودرو علاوه بر بهره‌گیری از پلت فرم یکسان، المان‌های طراحی مشترک پرتعدادی هم دارند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *