سهند S در برابر ساینا S، مقایسه ارزانترین سدان های ایران گجت نیوز
ساینا نیز در پنج تیپ مختلف شامل یک نمونه اتوماتیک، یک نمونه دوگانهسوز و سه تیپ دستی گوناگون ارائه میشود. تیپ دستی پایه از لحاظ تجهیزات حرفی برای گفتن ندارد و برخلاف سهند، از مواردی مثل سیستم پایش باد تایرها و ترمز اضطراری هم بیبهره است. با گذشت زمان و در ادامه روند ارتقای این خودروها، سایپا سهند را به عنوان نسخهای کاملاً فیسلیفتشده از ساینا S رونمایی کرد. سهند با تغییرات قابل توجه در طراحی و امکانات، در سال ۱۴۰۲ برای نخستین بار معرفی شد و تولید و عرضه آن نیز از سال ۱۴۰۳ آغاز گردید. سهند قرار است به تدریج جایگزین ساینا S شود و به عنوان گزینهای مدرنتر و بهروزتر در بازار خودروهای داخلی شناخته شود.
با حذف مدل های قدیمی تر نظیر پراید و تیبا، سایپا در صدد است با به روزرسانی محصولات فعلی و معرفی مدل های جدیدی مانند سهند و اطلس، جایگاه خود را محکم تر کند. دو مدل سهند و ساینا S که به عنوان فیس لیفت های به روزتر از خانواده X200 سایپا شناخته می شوند، با طراحیها و مشخصات متفاوت خود، از گزینههای جذاب ویژه خریداران ایرانی به شمار می آیند. در این مطلب قصد داریم این دو سدان کوچک را به طور دقیق مقایسه کنیم تا مشخص شود کدام یک انتخاب مناسب تری برای نیازهای شما است. سهند با بهرهگیری از موتور M15GSI، بهعنوان نسخه بهینهشده موتور M15، عملکرد بهتری در مصرف سوخت و آلایندگی از خود نشان داده است.
از نظر طراحی ظاهری ساینا GX تفاوتی با ساینا S نداشته و در این خودرو همان ظاهر ساینا S تکرار شده است. اما سهند به کل ظاهری بهروزتر و زیباتر دارد و هر دو نمای جلو عقب میزبان چراغهای جدید و کشیده و طرح جدید سپرها است. از این نظر با اینکه هر دو خودرو پلتفرمی مشابه دارند اما سهند خودرویی جذابتر از ساینا GX بوده و در این مرحله گوی سبقت را از ساینا خواهد گرفت. سدانهای کوچک اقتصادی، بهویژه محصولات سایپا، طی سالهای اخیر نقش پررنگی در سفره خودرویی مردم داشتهاند و خانواده سری X200 سایپا هم به دلیل قیمت پایینتر از سایر رقبا، محبوبیت نسبتا بالایی بین مشتریان ایرانی پیدا کردهاند. سهند S و ساینا S دو سدان کوچک اقتصادی سایپا هستند که در این مطلب به مقایسه آنها میپردازیم تا نقاط قوت و ضعف محصول جدید سهند S نسبت به مدل قبلی آن یعنی ساینا S بیشتر برای متقاضیان این دو خودرو مشخص شود. اگرچه ساینا S و سهند S امکانات پایه و اقتصادی را ارائه میدهند، اما سهند S با داشتن سیستمهای کنترل کشش و شروع حرکت در سربالایی، از لحاظ ایمنی و راحتی برتری نسبی دارد.
سهند S و ساینا S هر دو به عنوان تیپهای پایه در لیست خانواده خود شناخته میشوند و بنابراین امکانات آنها چندان سطح بالا و مدرن نیست. با این حال، ساینا اس اخیراً به تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری و پایش فشار باد تایرها مجهز شده که نمونههای قبلی از آنها بیبهره بودند. این نکته باعث میشود تا نمونههای جدید ساینا اس از لحاظ آپشنهای رفاهی و ایمنی تقریباً در حد سهند اس قرار بگیرند. همانطور که اشاره کردیم هر دو این خودروها از یک قالب بدنه که آن هم متعلق به خودرو تیبا است بهره بردهاند. این طراحی بدنه و پلتفرم طی سالها بدون تغییر اساسی باقی مانده و صرفاً چندین مرتبه نمای جلو و عقب آن بسته به نام و مدل خودرو، تغییر کرده است. بر همین اساس مهمترین جنبه تفاوت ظاهری سهند S با ساینا S به طرح نمای جلو و عقب این دو محصول سایپا برمیگردد.
از سوی دیگر، ساینا S را داریم که فیسلیفتی جزئی از ساینای معمولی بود و هماکنون در سبد محصولات سایپا جایگزین آن شده است. اولین فرق خودرو سهند با ساینا، در طراحی کاپوت و چراغهای جلو مشاهده میشود که با اطلس مشترک بوده و کاپوت خودرو نیز پیشتر در طراحی ساینا اس به کار رفته است. چراغهای عقب سهند S از طراحی تازهای بهره میبرند که با خطوط بدنه هماهنگی بیشتری دارد و حس پویایی را به نمایش میگذارد. علاوه بر این، طرح سپرهای سهند S با خطوط واضحتر و ترکیب رنگ بهتر، نسبت به ساینا S بهطور چشمگیری زیباتر است.
قیمت اطلس از سوی فروشندگان بازار ۵۸۵ میلیون تومان اعلا شده، در حالی که سهند S با ۵۵۵ میلیون تومان کمی ارزانتر است. به دنبال این قضیه شرکت پارس خودرو موفق شده تا در موعد مقرر سهند را به ثبت نام کنندگان تحویل دهد و به تعهداتش عمل کند. در مقایسه سهند با ساینا، بدون تردید سهند S خودرویی زیباتر، گیراتر و با جلوهای مدرنتر است. اما انتخاب نهایی بر اساس فاکتورهای زیباییشناسی را مستقیما بر عهده خریدار خواهیم گذاشت. در مجموع خرید سهند S با ظاهری بهروز، کابین زیباتر، امکانات کمی متنوعتر و عامه پسندتر انتخابی بهتر است.
خودرو سهند به واسطه بهروز تر بودن از لحاظ طراحی چراغها، فرم جلوپنجره، استایل نمای عقب، طرح چراغهای پشت و طرح سپرها در مقایسه با ساینا S جلوه به مراتب دلچسبتری ارائه میدهد. در نمایشگاه تحول صنعت خودرو بود که نخستین بار چهره ی سهند و اطلس از گروه خودروسازی شرکت سایپا، برای خبرنگاران حوزه خودرو و مردم، آشکار شد. به دلیل حجم تغییرات سهند نسبت به ساینا و همچنین اطلس نسبت به خودرو کوییک، سایپا امید زیادی به موفقیت این دو خودرو در بازار سدان ها و هاچبک کراس های اقتصادی کشور دارد.
زمانی که صحبت از طراحی خودرو به میان میآید، مشخص نیست که طراحان سایپا به هنگام طراحی ساینا دقیقا در چه فکری بودند. ساینا به عنوان فیسلیفت تیبا، قرار بود خودرویی زیباتر و مورد پسند عموم مشتریان بازار ایران باشد، چرا که نسخه سدان تیبا، به واقع خودرویی عجیب و خارج از تناسب بود. هرچه تیبا ۲ (نسخه هاچبک تیبا) حداقل از نمای عقب جذاب و مورد پسند جوانان بود، نسخه سدان نه فقط از جلو، بلکه از نمای عقب نیز به چشم دلنواز نمیآمد.
همچنین طراحان آینههای جانبی را تغییر دادند و با حذف راهنمای گلگیر جلو از یک بج پلاستیکی با طراحی جذاب استفاده کردند. ۲- نکته دیگری که سهند را در جایگاه بهتری نسبت به ساینا قرار می دهد تولید آن در تیپ های مختلف است که موجب می شود تا خریدار بتواند سطح امکانات بیشتری را در صورت تمایل در اختیار داشته باشد. ابعاد بدنه سهند S کمی بزرگتر از ساینا S است، اما این اختلاف بسیار جزئی بوده و در استفاده روزمره تأثیر خاصی ندارد.
ازاینرو بسیاری از مشتریان ترجیح میدهند تا به هنگام تعویض صفحه کلاچ به جای خرید نسخههای شرکتی موجود در بازار قطعات یدکی شرکتی، اقدام به کوبیدن آنها با متریال معتبرتر و بادوامتر اقدام کنند. سهند، یکی از جدیدترین سدانهای تولیدی سایپا است که همانند تیبا و ساینا بر پلتفرم X200 توسعه یافته و با بهبودهای طراحی قابل توجه در نمای خارجی، داخلی و مجموعه فنی همراه شده است. سهند را باید نسخه بهروزشده ساینا دانست که با طیف مناسبی از امکانات رفاهی همراه شده است. تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری، پایش فشار باد تایرها، سنسور پارک عقب، دیلایت، اتولایت، کیسه هوای جلو، رادیو پخش با بلوتوث و USB، آینههای جانبی برقی و شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی جزو مهمترین امکانات مشترک این دو محصول سایپا هستند. گفتنی است که سهند اس علاوه بر موارد فوق، به سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) و کنترل کشش یا هرزگردی (TCS) نیز مجهز است. بنابراین اگر خودروی زیباتر بین این دو سدان سایپا را مد نظر دارید، قطعاً سهند S میتواند گزینه مطلوب شما در این میان باشد و چهرهای بهروز به همراه استایلی جذابتر را در اختیار شما بگذارد.
این تغییرات باعث شده تا کابین سهند S نسبت به ساینا S ظاهری جذابتر و مدرنتر داشته باشد. هرچند این تغییرات به اندازهای نیست که حس لوکس بودن یا هیجانانگیز بودن را به کاربر منتقل کند، اما به هر حال نمای داخلی سهند S نسبت به ساینا S بهبود یافته است. سهند هم مثل ساینا S با گیربکسهای 5 سرعته دستی و اتوماتیک CVT عرضه میشود که البته نسخه اتوماتیک هنوز به بازار نیامده است. سایپا برای سهند از پیشرانه M15GSI به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده پیشرانه M15 ساینا S استفاده کرده است. این پیشرانه به واسطه تغییرات اعمال شده اکنون میتواند قدرتی برابر با 89 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتنمتر را به تولید برساند که نسبت به موتور M15 ساینا S حدود 2 اسب بخار قدرت و 7 نیوتنمتر گشتاور بیشتری را به همراه دارد. وقتی از خودروهای اقتصادی در سبد محصولات اقتصادیترین خودروساز کشور صحبت میکنیم، باید سطح توقع خود از امکانات ایمنی و رفاهی عرضهشده را نیز کنترل کنیم.
جدیدترین فرزند سایپا، از چراغهای عقب دارای تریم نوار کرومی و ظاهری مدرنتر بهره میبرد که در مقایسه با ساینا و چراغهای نه چندان جالبش، شانس بیشتری برای جلب نظر مشتریان دارند. نمای داخلی سهند S در مقایسه با ساینا S تا حد زیادی تغییر کرده و از پوسته داشبورد جدید با المانهای متفاوت در اتاق این خودرو استفاده شده است. این سبک طراحی نسبت به نمای قبلی کابین ساینا جذابیت بیشتری دارد، اما کماکان در حد خودروهای اقتصادی رده پایین قرار میگیرد و در مجموع هیجان زیادی از طریق مشاهده طرح جدید کابین سهند S به کاربر انتقال پیدا نخواهد کرد. با این حال، تریم دو رنگ و به کارگیری برخی جزئیات مدرنتر باعث شده تا به طور کلی نمای داخلی سهند اس نسبت به کابین ساینا اس زیباتر به نظر برسد. اگرچه اصل و اساس موتور و گیربکس این دو محصول سایپا یکسان به نظر میرسد اما موتور سهند S از نوع M15 GSI بوده و دستخوش برخی اصلاحات شده است.
از این رو بهجای مقایسه سهند با ساینا S از نظر تجربه رانندگی، به توصیف حس و حال رانندگی با این دو برادر سایپایی خواهیم پرداخت. سهند در نمای جلو به لطف خطوط عضلانی روی کاپوت، چراغهای کاملاً جدید با پس زمینه تیره و اتصال این چراغها به جلوپنجره، اسپرتتر و مدرنتر از ساینا به نظر میرسد. در ضمن، چراغهای مهشکن چهارگوش و باریک درون سپر، هماهنگی خوبی با استایل کلی خودرو دارند و بسیار زیباتر از مهشکنهای گرد ساینا هستند. طراحان با استفاده از تریم رنگی مشکی و زرشکی برای داشبورد باعث شدند تا طراحی داخلی این خودرو جذابتر شود. البته کارشناسان از این که از رنگ زرشکی زیادی در کابین استفاده شده انتقاد کردند؛ چرا که حتی در قسمت پایینی داشبورد به جای رنگ مشکی از رنگ زرشکی استفاده شده است.
طراحان همانند جلو برای نمای عقب سایپا سهند نیز تغییرات زیادی را نسبت به ساینا S در نظر گرفتند. گروه خودروسازی سایپا مدتی قبل در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به صورت رسمی از سایپا سهند به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده ساینا S پرده برداشت. اما این خودرو که قرار است به زودی به بازار ایران عرضه شود با ساینا S چه تفاوتی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش قصد داریم در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم. شاهین دندهای با قیمت ۸۷۰ میلیون تومان در بازار عرضه میشود، اما مدل اتوماتیک آن با اختلاف ۹۵ میلیون تومانی، ۹۶۵ میلیون تومان قیمت دارد. گرانترین مدل خودروهای شاهین، شاهین پلاس است که با قیمت یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان فاصله قابلتوجهی با سایر محصولات سایپا دارد. سهند نیز در چند تیپ متنوع بنزینی و دوگانهسوز با گیربکس دستی و اتوماتیک CVT (مشترک با ساینا) به تولید میرسد، اما افتخار دیگر سایپا در مدل سهند، تولید آن از سوی زیرمجموعه باسابقه، نامآشنا و باکیفیتتر پارس خودرو است.
در نتیجه کاربرد نسخه اتوماتیک این خودرو که از قضا چندان هم مورد استقبال مشتریان نیست، تنها مناسب ترددهای روزمره در شهرهای پرترافیک آن هم برای رانندگانی است که میل چندانی به رانندگی پرشتاب ندارند. وقتی صحبت از خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت در بازار کشورمان به میان میآید، اولین توجهات به سمت و سوی محصولات گروه خودروسازی سایپا معطوف میشود. دومین خودروساز بزرگ کشور در سال های اخیر با عرضه محصولات زیادی بر پایه پلتفرم اصلاح شده پراید (X200) توانسته به فروش خوبی دست پیدا کند.
جدیدترین فرزند سایپا، از چراغهای عقب دارای تریم نوار کرومی و ظاهری مدرنتر بهره میبرد که در مقایسه با ساینا و چراغهای نه چندان جالبش، شانس بیشتری برای جلب نظر مشتریان دارند. با توجه به مشخصات فنی و امکانات ارائه شده در سایپا سهند، میتوان انتظار داشت که قیمت این خودرو در بازاری بالاتر از ساینا اس و ساینا جی ایکس، اما پایینتر از شاهین قرار گیرد. با این حال، برای رقابت جدی با خودروهایی مانند رانا پلاس، سهند نیازمند ارائه امکانات و کیفیت ساخت بهتری خواهد بود. از سوی دیگر، ساینا جی ایکس قرار است که آخرین مدل از ساینا باشد که وارد سیستم فروش سایپا میشود و احتمالاً من بعد پرونده فیس لیفتهای نیمه کاره ساینا رها شده و میدان برای طراحی و تولید خودروهای جدید خالی خواهد شد.
در نمای جانبی سهند، آینه ها خوشبختانه تغییر کرده اند و از آن حالت خرگوشی و زشت ساینا و ساینا S خارج شده اند. راهنمای روی گلگیر جلو نیز حذف شده و جای خودش را به یک بج پلاستیکی داده است که طراحی به نسبت خوبی دارد. با ظرفیت حدود ۳۷۰ لیتر، این صندوق میتواند نیازهای یک خانواده ۳ تا ۴ نفره را برای سفرهای کوتاهمدت برآورده کند. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.
موتور بهروز شده سهند S با فناوریهای جدیدتر، مصرف سوخت بهتر، و استانداردهای آلایندگی پیشرفتهتر، این خودرو را گزینهای جذابتر جلوه میدهد. در مقابل، ساینا S با وزن کمتر و ساختار آشنا، انتخابی اقتصادی برای مشتریانی است که به دنبال خودرویی ساده و کارآمد هستند. سهند با طراحی خارجی مدرنتر، جلوپنجره بزرگ، چراغهای LED دیلایت و سپرهای دینامیک، حس پویایی و جذابیت بیشتری دارد. چراغهای کشیده و رینگهای آلیاژی جدید، نمایی شیکتر و بهروزتر به سهند بخشیدهاند که برای خریداران جوان جذابتر است.
در نگاه اول انگار با همان ساینایی طرف هستیم که اخیرا صحبت هایی درباره توقف تولید آن به دلیل نا امن بودن در مقابل حوادث مطرح شده است. در عمل تفاوت ظاهری سهند درمقایسه با ساینا به اضافه شدن چند آپشن مثل استارت دکمه ای و کیلومتر شمار دیجیتال خلاصه می شود و در بخش فنی اگر بگوییم تغییری دیده نمی شود، حرف اشتباهی نزدیم. هرچند در همه جای دنیا، خودروهای فیسلیفت جایگزین نمونههای قبلی میشوند اما در ایران از این خبرها نیست و مدلهای فیسلیفت در کنار خودروهای قدیمی بهعنوان مدلی لوکستر و گرانتر تولید میشوند. همین موضوع در مورد سهند هم صدق میکند و این خودرو قرار است بهعنوان سدانی گرانتر و مجهزتر از ساینا راهی بازار شود.
همچنین بر روی قسمت بالایی داشبورد ساینا جی ایکس نیز یک صفحه نمایش بزرگ لمسی ۷ اینچی تعبیه شده است که اندکی از حس ارزان و اقتصادی بودن خودرو میکاهد اما تأثیر چندان قابل توجهی روی حس کلی کابین نمیگذارد. بیشترین گشتاور خروجی موتور سهند ۱۳۷ نیوتن متر و این رقم برای پیشرانه ساینا ۱۲۸ نیوتن متر میباشد. سرعت خودرو ساینا نهایتا ظرف ۱۲.۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و تقریبا در همین فاصله زمانی سرعت سهند از صفر به ۱۰۰ می رسد. مصرف سوخت ترکیبی و حجم باک یکسان را هم باید جزو مشخصات فنی یکسان سهند و ساینا بدانیم. مصرف سوخت ترکیبی هر دو مدل هفت لیر به ازای ۱۰۰ کیلومتر است و در باک این دو مدل نهایتا ۴۱ لیتر بنزین دخیره می شود. اضافه شدن مانیتور هفت اینچی به داخل اتاق هم جزو امکانات جدید سایپا برای طراحی سهند است که قبلا همین آپشن را سایپا روی محصولاتی مثل تیبا ۲ پلاس امتحان کرده است.
هر دو خودرو به نسل جدید پیشرانه معروف M۱۵ مگاموتور مجهز بوده که با کد M۱۵ GSi شناخته میشود. پیشرانه M۱۵ GSi یک پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است و توانایی تولید حدود ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را داراست. بررسی تفاوت ساینا با سهند نشان میدهد که ساینا نیز با امکاناتی مانند نمایشگر کوچکتر (در نسخههای لوکس)، سنسور پارک عقب و سیستم تهویه نیمهدیجیتال، نیازهای اولیه کاربران را برطرف میکند. این خودرو با سیستم صوتی سادهتر، بدون بلوتوث یا کنترلهای روی فرمان در نسخههای پایه، گزینهای اقتصادی برای خریداران به شمار میآید.
اضافه شدن سانروف، سیستم کروز کنترل، استارت دکمه ای و کیلومترشمار دیجیتال را باید چهار آپشن کلیدی سهند درمقایسه با فیس لیفت قبلی خود یعنی ساینا بدانیم. سیستم کروز کنترل با نگه داشتن سرعت خودرو روی یک عدد دلخواه در مسیر های طولانی به کمک راننده می رسد و آپشن جذابی برای سهند محسوب می شود که میتواند برای مکشتریانش نکته خوبی باشد تا آنها را برای خرید خودرو مطمئن سازد. این موتور با تغییراتی که روی آن اعمال شده است می تواند ۸۹ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید نماید که در مقایسه با M15 حدود ۲ اسب بخار قدرت و ۷ نیوتن متر گشتاور بیش تری تولید می کند.
از نظر استحکام کلی بدنه در تصادفات هم هیچ تست رسمی از این دو خودرو وجود ندارد و نمیتوانیم قضاوت دقیقی داشته باشیم. اما با توجه به قدیمی بدون پلت فرم ساینا و سهند (پلت فرم X200 سایپا) نبایستی توقع خاصی داشته باشیم و بهتر است با احتیاط در رانندگی، ایمنی خود را تضمین کنیم. داشبورد سهند که میتوانیم آن را یک کپی از داشبورد رنو سیمبل نسل سوم (2013 – 2021) محسوب کنیم، کاملاً نشاندهنده یک خودرو اقتصادی است. اما این داشبورد به لطف دو رنگ بودن، کروم کاریهای جزئی و چیدمان مدرنتر برخی اجزا، جذابتر از داشبورد ساینا است و نمره قبولی میگیرد. سدانهای اقتصادی همیشه جزو پرفروشترین اما کم تنوعترین خودروهای بازار کشور ما هستند. همین تنوع اندک باعث میشود تا خریدار گاهی بین گزینههایی مردد شود که تفاوت بنیادی باهم ندارند و معمولاً یکی نسخه فیسلیفت یا بهسازی شده دیگری محسوب میشود.
اگر بنا به بیان نظر شخصی باشد، نگارنده معتقد است که طراحی زیباتر سهند S، کابین بسیار جذابتر و سطح امکانات رفاهی ارائه شده، ارزش پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان مبلغ مضاعف بر ساینا S را دارد. سهند رسما فیس لیفت جدید ساینا میباشد و با مشاهده عکس هایی که از خودرو سهند منتشر شده، در اولین نگاه متوجه شباهت های زیاد این دو مدل می شویم که البته خود مدیران سایپا هم این موضوع را تایید کرده اند. با این حال تفاوت ظاهری سهند و ساینا را می توانیم طراحی جدید سپر، کاپوت، چراغ ها، مه شکن ها و آیینه ها بدانیم.
با این روند، سایپا تلاش کرده است با ارائه مدلهای جدیدتر، نیازهای مشتریان خود را بهتر برآورده کند و جایگاه محصولات خود را در بازار خودروهای اقتصادی تقویت نماید. سهند بهدلیل بهینهسازیهای فنی، قدرت و عملکرد بهتری نسبت به ساینا دارد؛ اما هر دو خودرو در دسته خودروهای اقتصادی و شهری جای میگیرند. استفاده از دربهای یکسان، طراحی کلی گرین هاوس به شکل تخممرغ و صندوق عقب جعبهای شکل، این دو خودرو را به هم نزدیک میکند. در هر حال باید اذعان کرد اگر رنگ قرمز را در کابین سهند نادیده بگیرید، طراحی داشبورد آن و جانمایی مانیتورش و…، به مراتب نسبت به ساینا S، به روز تر و بهتر جلوه می نماید. احتمالا شرکت سایپا با توجه به شرایط اقتصادی، سهند را در نسخه فول آپشن با قیمت 200 تا 250 میلیون تومان روانه بازار خواهد کرد. تارا اتوماتیک V۴، دیگر محصول ایرانخودرو با پرداخت یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان از بازار آزاد قابل خریداری است.
سهند با چراغهای عقب مدرنتر و تزیینات کرومی، ظاهر جذابتر و به روزتری نسبت به ساینا دارد و به نظر میرسد بتواند نظر مشتریان بیشتری را جلب کند. مدل اتوماتیک نیز به سیستم استارت و ورود بدون کلید، صندلیهای جلو برقی و کروز کنترل مجهز خواهد بود. در طرف مقابل ساینا S فقط از امکانات سادهای چون دو کیسه هوا، تهویه برقی و سنسور پارک عقب بهره میبرد که نشان میدهد سایپا سهند از لحاظ سطح امکانات به شکل کامل به ساینا S برتری دارد.
چراغهای کشیده و طرح نوین سپرها در هر دو نمای جلو و عقب سهند، ظاهری مدرنتر به این خودرو بخشیده است. در مجموع برای مقایسه سهند با ساینا S از نظر ظاهری باید بگوییم که هر دو خودرو از نظر طراحی فرسنگها با محصولات روز دنیا فاصله دارند و با استانداردهای جهانی به هیچ عنوان زیبا به نظر نمیرسند. اما در مقام مقایسه و با در نظر گرفتن محدودیتهای بازار کشورمان، سهند خودرو زیباتری نسبت به ساینا محسوب میشود و برنده این قسمت از مقایسه است. داستان تولید ساینا به پلتفرم نسبتا جدید X200 سایپا (معروف به مگا پلتفرم) بازمیگردد. پلتفرمی که با عرضه خانواده تیبا به بازار عرضه شد تا استانداردهای جدید صنعت خودروسازی کشور (استانداردهای ۸۵ گانه) را پاس کند. استقبال خوبی که از خانواده تیبا (تیبا سدان و تیبا ۲ هاچبک) به عمل آمد، سایپا را بر آن داشت که خودرو جدید ساینا را با برخی اصلاحات جزئی و تغییر در طراحی داخلی و خارجی روانه بازار کند.
هرچند کابین سایپا سهند نسبت به ساینا S ارتقا پیدا کرده است، اما به طور کلی کنسول مرکزی میان دو صندلی و طراحی آن با طراحی سال 2022 سازگار نبوده و نمیتوان آن را ویژگی مثبتی دانست. به طور کلی اگر طراحان از رنگ زرشکی کمتری در کابین استفاده میکردند، طراحی داشبورد و مانیتور آن بیش از پیش به چشم میآمد. ساینا به عنوان فیسلیفت بهروزشده تیبا، در چند تیپ متنوع با پیشرانههای دوگانهسوز و بنزینی با دو گیربکس دستی و اتوماتیک CVT روانه بازار میشود. پیشرانه به کار رفته در این خودرو همان پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر خطی M15 بهکاررفته در خانواده تیبا است.
دو رنگ بودن داشبور و طراحی خروجی های هوا به شکل دایره ای جزو تغییر و تحول های ظاهری سهند نسبت به ساینا محسوب می شود. البته ناگفته نماند که امکاناتی مثل دکمه های کنترلی روی غربیلک فرمان، روکش چرمی صندلی ها، تریم داخلی دورنگ، نمایشگر هفت اینچی و دوربین دید عقب، قرار است فقط روی نسخه های تیپ دو سهند باشد و خبری از این آپشن ها در تیپ یک نیست. ساینا S اما همچنان با همان نسخهٔ قبلی موتور M15 عرضه میشود که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. بااینحال، سایپا مدل جدید ساینا GX که بهتازگی معرفی شده را به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور مجهز کرده است تا از این بحاظ تفاوتی با سهند نداشته باشد. طبق اعلام سایپا، این پیشرانه در هردو نسخه ۶.۹ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف میکند که نشان از بازدهی پایینی دارد. در بخش انتقال نیرو هم تغییر خاصی صورت نگرفته و سهند با همان گیربکسهای پنج سرعته دستی و اتوماتیک CVT قبلی به بازار عرضه خواهد شد که در ساینا هم دیده بودیم.
صحبت در خصوص بخش داخلی ساینا S که امری بیهوده است چراکه این طراحی را بار ها و بار ها در خودروهایی همچون کوییک، کوییک S، کوییک R، ساینا، ساینا S و… دیده اید و دیگر جایی برای نقد و بررسی باقی نمانده است. داشبورد و تریم داخلی سهند به کلی تغییر کرده اند و طراحی داخلی خودرو به ویژه در بخش داشبورد خودرو، شبیه به محصولات نسل قبل رنو همچون سیمبل شده است. نمای عقب سهند هم نسبت به ساینا S، مانند بخش جلویی کاملا دستخوش تغییرات گسترده شده است.
تجهیزاتی مانند سیستم کنترل پایداری، پایش فشار باد تایرها، سنسور پارک عقب، دیلایت، اتولایت، کیسه هوای جلو، رادیو پخش با بلوتوث و USB، آینههای جانبی برقی و شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی جزو مهمترین امکانات مشترک این دو محصول سایپا هستند. اما ساینا S با موتور M15 خود قدرتی برابر ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۵ سرعته دستی منتقل میکند. میانگین مصرف سوخت ساینا S نیز ۷.۲۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و شتاب صفر تا صد آن نیز در محدوده ۱۲.۸ تا ۱۳ ثانیه ارزیابی میشود. در طراحی داخلی، سهند S نسبت به ساینا S با تغییرات مشهودی همراه شده است که حس بهروزرسانی و مدرنتر شدن را در ذهن کاربران القا میکند. یکی از مهمترین تغییرات، استفاده از داشبورد با طراحی جدید است که از المانهای متفاوت و تریم دو رنگ بهره میبرد.
دیدگاهتان را بنویسید