مقایسه دقیق و کامل شاهین سایپا با تارا ایران خودرو وبلاگ پیندو
این در حالی است که شاهین تنها حدود 420 لیتر را به صندوق عقب خود اختصاص داده است. شاهین از پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ توربو M15 TC با ۱۰۹ اسب بخار قدرت استفاده میکند درحالیکه تارا به موتور TU5 پلاس با ۱۱۳ اسب بخار قدرت مجهز است. البته ایرانخودرو مدتها است که تارا اتوماتیک را هم با گیربکس شش سرعته ارائه میکند درحالیکه سایپا بهتازگی خبر از عرضه نسخهٔ اتوماتیک شاهین با گیربکس CVT در دومین مرحله فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه داده است. در مورد تارا اما نمیتوان چنین گفت زیرا هرچند طراحان ایرانخودرو سعی داشتهاند این ماشین را هم از پژو ۳۰۱ متمایز کنند و هم نمای مدرنتری به آن ببخشند، اما طراحی عجولانه کار را خراب کرده و باعث شده ظاهر تارا بیتناسب و سردرگم به نظر برسد.
در جدول زیر میتوانید درک بهتری از تفاوت خودرو تارا و شاهین از نظر آپشنها داشته باشید. نه که بگوییم کیفیت مرسدس بنز را دارد؛ طراحی کابین تارا هم اسکی رفته از سیتروئن C۳ XR با پلتفرم پژو ۳۰۱ است. استفاده از فرمان D-cut به همراه دکمههای کنترل، طراحی بهتر داشبورد و استفاده از متریالی که گرید بالاتری در مقایسه با شاهین دارد، امتیاز این مرحله را به تارا میدهد.
همچنین، ویژگیهای ایمنی پیشرفته مانند ترمز اضطراری خودکار و رادار نگهدارنده بین خطوط نیز در هر دو خودرو غایب هستند، که نشان میدهد هنوز نیاز به ارتقاء و بهبود در بخش ایمنی این خودروها وجود دارد. در ادامه، به مقایسه دقیقتر این دو خودرو از لحاظ مشخصات فنی، امکانات، و عملکرد خواهیم پرداخت. وبسایت کار مگز در تلاش است تا جدید ترین و به روز ترین اخبار خودرو را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. هم چنین مجله خودرو ما به نقد و بررسی جامع مشخصات انواع خودرو های کلاسیک تا مدرن ، خودرو های ایرانی و خارجی و محبوب ترین های دنیای خودرو سازی می پردازد. ناگفته نماند که نظرات و تجربیات شما همراهان گرامی برای ما ارزشمند است و با به اشتراک گذاری آنها با ما ، کار مگز را در این مسیر جذاب همراهی خواهید کرد.
بعد از مرور ارقام کاتالوگی بهتر است به جنبههای عملی مقایسه شاهین با تارا برسیم و طبق رسم همیشگی، این مقایسه را از فضای کابین شروع میکنیم. از نظر فضای کابین هر دو خودرو خوب هستند اما تارا فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان خود قرار میدهد. در یک نگاه کلی میتوانیم به نماهای جلو و جانبی تارا و شاهین نمره یکسانی بدهیم اما در نمای عقب، شاهین عامه پسندتر است. چراکه طراحان ایران خودرو علیرغم استفاده از ترند روز طراحی دنیا یعنی چراغهای عقب بههم پیوسته در نمای عقب تارا، در اصطلاح نتوانستهاند کار را در بیاورند و بسیاری از افراد به این نما انتقاد دارند. سایپا شاهین نخستین بار در سال 1397 و در جریان نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد.
همانطور که انتظار میرود، موتور توربوشارژ تجربه رانندگی با شاهین در دورهای بالا را آزاردهنده میکند. نفوذ صدای موتور به کابین، لگ سرعت گیربکس CVT و قدرت پایین موتور، باعث میشود تا نتوان سواری چندان لذتبخشی از شاهین انتظار داشت. در این گزارش از پرشین خودرو، به بررسی فرق ماشین های شاهین و تارا میپردازیم تا با نگاهی بیطرفانه، دقیق و موشکافانه به تفاوتها در طراحی، عملکرد و انتظاری که از هر خودرو میتوانید داشته باشید، پی ببرید.
در این مقاله، به مقایسه دقیق این دو خودروی اتوماتیک پرداخته و نقاط قوت و ضعف هر یک را در جنبههای مختلف بررسی خواهیم کرد تا به شما در انتخاب بهتر کمک کنیم. در بازار خودروی ایران، انتخاب میان خودروهای مختلف به یکی از چالشهای اصلی خریداران تبدیل شده است. دو خودروی شاهین و تارا، که هر دو از محصولات داخلی هستند، توجه بسیاری از مصرفکنندگان را به خود جلب کردهاند. شاهین، محصول شرکت سایپا، با طراحی مدرن و قیمت مناسب، سعی در جذب خریداران جوانتر دارد.
هر دو خودرو این مقایسه یعنی شاهین و تارا از مواد مشابهی بهره میبرند و در ساخت آنها از روشهای ثابتی استفاده شده است. هر دو خودرو نیز از ابتدای عرضه تا به امروز، شاهد برخی مشکلات مونتاژی کوچک و بزرگ بودهاند. ۰ تا ۱۰۰ تارا با جعبه دنده دستی ۱۲.۵ است و حداکثر سرعت آن به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. تارا دنده ای در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر بنزین مصرف می کند و به همین علت جز خودروهای خوش مصرف است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که نمای جلوی شاهین تا حد زیادی شبیه به بیوک اکسل است، اما سایپا توانسته با تغییرات جزئی، این کپیبرداری را به شکلی معقول و منسجم اجرا کند.
ما در ادامه مقایسه تارا با شاهین سعی میکنیم گریزی به تمامی تیپهای موجود هر دو خودرو و تفاوتهای آنها با یکدیگر بزنیم. قبل از شروع مقایسه تارا با شاهین طبق رسم همیشگی ابتدا نگاهی مختصر به تاریخچه و نسخههای مختلف هرکدام از این دو خودرو خواهیم داشت. در نمای عقب تارا، گرافیک چراغهای خطر قبلی با گرافیک مدرنتر جایگزین شده است. شاهین هم همان رویه کپی را پیش میگیرد تا چراغهای خطری همانند محصولات BMW داشته باشد.
از جمله امکانات شاهین CVT میتوان به سیستم کنترل پایداری، نمایشگر لمسی، تهویه خودکار و دوربین دنده عقب اشاره کرد. طراحی ظاهری شاهین نیز نسبت به محصولات پیشین سایپا تغییرات زیادی کرده و سعی شده است تا با خطوط جذاب و نمایی مدرن، جذابیت بیشتری برای خریداران داشته باشد. هنگام خرید یک سدان اتوماتیک با قیمت متوسط در بازار ایران بسیاری از مشتریان خواهناخواه به سراغ دو محصول سایپا و ایران خودرو یعنی شاهین و تارا بروند.
با این اوصاف اگر بیشتر مواقع از خودرو استفاده خانوادگی میکنید و البته حوصله نگهداری از پیشرانههای توربوشارژر را هم دارید، خرید شاهین برای شما مناسبتر است. اما اگر خانواده کم جمعیتتری دارید و پیشرانههای تنفس طبیعی را بیشتر میپسندید، پیشنهاد ما به شما خرید دنا پلاس است. قیمت ساینا S دندهای تیپ DA و کوئیک GX L، از خودروهای اقتصادی بازار هر دو ۴۸۰ میلیون تومان هستند، در حالی که کوئیک SR دندهای با اختلاف ۱۰ میلیون تومانی، به ۴۹۰ میلیون تومان رسیده است. مدل TU۵ این خودرو نیز ۱۰۰ میلیون گرانتر قابل خریداری است؛ بنابراین، قیمت پژو ۲۰۷ با موتور TU۳ برابر با ۸۵۰ میلیون تومان است. در نهایت، اگر از این خودروها دلخوشی ندارید، پیشنهاد میکنیم با صرف بودجههای کمتر به سراغ خانواده پژو 206 صندوقدار بروید و یا در بازار دست دوم نیز خودرویی نظیر رنو مگان، میتواند انتخابی قابل تامل از نظر عملکرد، کیفیت و ایمنی برای استفاده خانوادگی باشد.
در طرف مقابل، طراحی شاهین هم خیلی هیجانانگیز نیست؛ اما قابلتحملتر است و اگر رینگهای کوچکتر آن را نادیده بگیریم، طراحی بهتری نسبت به تارا دارد. در سری مطالب بررسی و مقایسه خودرو، نوبتی هم که باشد، نوبت مقایسه پرچمداران بزرگترین خودروسازان کشور است! درست حدس زدید؛ قرار است تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک را روبهروی هم قرار دهیم و امیدواریم که خون و خونریزی به پا نشود؛ چراکه هریک از این دو خودرو طرفداران سرسخت خود را دارند. اما با توجه به همسان بودن پلت فرم آن با پژو 301 که موفق به کسب سه ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکاپ شده است، می توان تا حدودی از ایمنی این محصول ایران خودرو اطمینان داشت. با این حال نمی توان به طور دقیق گفت که کدام یک از این دو خودرو نسبت به دیگری ایمن تر است و تنها می توان امیدوار بود که هر دو سدان جدید ایرانی حداقل استانداردهای ایمنی لازم برای سلامت و ایمنی سرنشینان را رعایت کرده باشند.
اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید و برای اطمینان حاصل کردن از سالم بودن خودرو به دنبال معتبرترین سرویس کارشناسی خودرو هستید، می توانید همین حالا به صفحه کارشناسی خودرو مراجعه کنید و درخواست کارشناسی خود را ثبت کنید. امنیت تارا،؟ پس چرا حاضر نیستند است تصادف بدن؟ شاهین هم از روبرو و هم از بغل تست تصادف داده و تونسته استاندارد اروپا را بگیره . اصلا امنیت ندارن ضعیفترین ورق بازیافتی تو ساخت بدنه استفاده شده و از نظر آپشن هم چیزی نداره. تکنولوژی سی سال قبل تکوننخورده سالی یکبار هم که واشر سر سیلندر میسوزونه. با این حساب همون پارس تیو 5 از همه بهتره، بیخود نیست تو بازار پارس تیو 5 سفارشی از تارا دستی گرون تره. یکی از خدماتی که مجموعه اتوصافکار به شما مشتریان عزیز در سراسر تهران ارائه می دهد، خدمات صافکاری و نقاشی در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه می باشد که توسط افراد مجرب و متخصص انجام می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از هزینه ها می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.
اگر به داخل این دو نوع خودرو دقت کرده باشید متوجه میشوید که طراحی بسیار قدیمی و از مد افتادهای نسبت به خودروهای چینی امروزی دارد. با این وجود اگر بخواهیم بین تارا و شاهین یکی را از نظر طراحی و ظاهر انتخاب کنیم باید بگوییم که شاهین به دلیل برخورداری از طراحی جدیدتر و فضای بازتر، محبوبتر بوده و سلایق بیشتری را با خود همراه ساخته است. همانطور که میدانید اغلب خودروهای داخلی از نظر طراحی و ظاهر با خودروهای خارجی قابل مقایسه نیستند و چندان چنگی به دل نمیزنند. با این وجود استثناهایی نیز بین خودروهای داخلی وجود دارد که نمیتوان از آنها چشم پوشی کرد. شاهین اتوماتیک که توسط کمپانی سایپا ارائه شده از طراحی بسیار زیبایی برخوردار بوده و همین موضوع باعث شده تا اغلب مشتریان آن را انتخاب کنند. سایپا هم که تا همین چند سال پیش، تنها سدانهای کوچک و ارزان تولید میکرد، تصمیم گرفت مستقیما با ایرانخودرو وارد رقابت شود.
تعداد بیشتر کیسههای هوا، بهویژه در تصادفات از پهلو، میتواند نقش مهمی در حفظ جان سرنشینان داشته باشد. مصرف سوخت ترکیبی تارا ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده، در حالی که شاهین با ۷.۲ لیتر مصرف ترکیبی کمی بهینهتر به نظر میرسد. این تفاوت جزئی در مصرف سوخت ممکن است در هزینههای بلندمدت تأثیرگذار باشد، اما هر دو خودرو از نظر مصرف سوخت در دسته خودروهای اقتصادی قرار میگیرند و برای استفاده شهری و جادهای مناسب هستند. در مجموع، اگرچه هر دو خودرو در ابعاد و اندازهها مشابه به نظر میرسند، اما از نظر طراحی ظاهری، تفاوتهای قابلتوجهی دارند. تارا با طراحی سادهتر و کمتر هیجانانگیز خود، برای مشتریانی که به دنبال سادگی و کارایی هستند، مناسب است.
چراغهای بههمپیوسته عقب هم با حالت چند ضلعی و گوشهدار ترسیم شدهاند که در نتیجه نمای پشت تارا آنطور که انتظار داشتیم، جذاب جلوه نمیکند. با این تفسیر به نظر میرسد که سایپا شاهین از نظر ظاهری تا حدودی نسبت به محصول ایران خودرو برتری دارد و زیباییهای بیشتری را به سوی چشمان مشتریان انتقال میدهد. بهویژه از لحاظ هماهنگی میان المانهای بدنه، سایپا شاهین دست بالا را دارد و امتیاز بیشتری کسب میکند. با این کار، خروجی موتور به ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور رسید اما همین پیشرانه به بزرگترین نقطهضعف شاهین تبدیل شد و ناکامی در بازار را به دنبال داشت. هرچند شاهین و تارا هردو عنوان پرچمداری سازندگان خود را یدک میکشند اما در داخل هرگز این موضوع را نشان نداده و ناامیدکننده جلوه میکنند.
به خصوص از نظر هماهنگی بین عناصر بدن، سایپا شاهین برتری دارد و امتیاز بیشتری می گیرد. برای مقایسه تارا و شاهین باید گفت خودرو تارا در ورژن دستی شامل امکاناتی از جمله دو ایربگ، آینه های جانبی الکتریکی، پنجره های برقی، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع خودکار، دی لایت، بلوتوث و صفحه نمایشگر لمسی در ابعاد ۷ اینچی می باشد. قدرت موتور تارا از ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب بخار قابل تغییر است و میزان گشتاور تولیدی توسط این پیشرانه ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتن بر متر می باشد.
همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. پیندو یک پلتفرم کاربر محور برای ثبت آگهی خرید و فروش کالای نو یا ارائه خدمات است. در بلاگ پیندو سعی داریم تا با ارائه اطلاعات مفید و کاربردی به شما کمک کنیم تا خرید مطمئن و هوشمندانه ای انجام دهید. فروشگاه اتو پراید از سال 1386 شروع به تهیه و توزیع لوازم یدکی سایپا یدک کرده و به طور تخصصی بر روی قطعات یدکی پراید تمرکز دارد.اتو پراید مفتخر است با ضمانت اصالت کالاها، بهترین قطعات یدکی را برای مشتریان قراهم کند.
بازار خودروهای داخلی در طول یک هفته گذشته با افزایش شدید ۵ تا ۴۵ میلیون تومانی روبهرو بود. به عنوان حسن ختام مقایسه شاهین با تارا توجه شما را به جدول مقایسه سریع السیر این دو خودرو جلب میکنیم. در سمت دیگر تارا را داریم که چند ماه جوانتر از رقیب خود است و نخستین بار در اواسط سال 1400 به بازار عرضه شد. تارا ابتدا در تیپ V1 (دندهای با گیربکس 5 سرعته) عرضه شد اما از اواخر سال 1400 تیپ V2 (اتوماتیک معمولی) آن هم به بازار آمد. بله پیشرانه شاهین از نوع توربوشارژر است و به دقت بیشتری برای نگهداری نیاز دارد. موتورهای توربوشارژر در مقایسه با موتورهای تنفس طبیعی نسبت به کیفیت سوخت و همچنین انجام سرویسهای دورهای حساسیت بیشتری دارند.
از نظر کیفیت سواری هم هر دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند و خوشبختانه سواری نرمی را ارائه میکنند. در ضمن عایق بندی کابین تارا به مراتب بهتر از شاهین است که در آسایش سرنشینان تأثیر قابل توجهی دارد. پیشرانه تارا به دلیل تنفس طبیعی بودن، دردسرهای نگهداری کمتری را نسبت به پیشرانه شاهین دارد اما گشتاور کمتری هم تولید میکند. از نظر وضعیت ایمنی کلی هم با توجه به نسبتاً جدید بودن پلت فرمهای شاهین و تارا و تولید آنها طبق استانداردهای جدید کشور، میتوانیم نمرهای تقریباً یکسان و البته قابل قبول به این دو خودرو بدهیم.
همانطور که در جدول مشخص است، بیشترین پارامترهای ابعاد و وزن بین خودروهای شاهین و تارا مشابه هستند. با این حال، تارا به دلیل طراحی خاص خود، کمی سبکتر است و به کاربر یک فضای صندوق بزرگتر به حجم ۲۲۰ لیتر بیشتر ارائه میدهد. با این حال، نباید این پارامتر را به عنوان یک برتری مطلق برای تارا در نظر گرفت، زیرا پرکردن صندوق عقب به توزیع وزن و مرکز ثقل خودرو تاثیر میگذارد. به همین دلیل بسیاری از سدانهای جمعوجور در بازار جهانی صندوق باری با حجم حدود ۴۰۰ لیتر دارند.
شاهین نیز به پیشرانهای چهار سیلندر و توربوشارژ با حجم ۱.۵ لیتر مجهز شده که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. اگرچه قدرت خروجی موتور شاهین کمی کمتر از تارا است، اما به دلیل توربوشارژ بودن، گشتاور بیشتری را در دورهای پایینتر ارائه میدهد که این میتواند در شتابگیری اولیه بهتر باشد. با این حال، استفاده از توربوشارژ در خودروهای داخلی با توجه به کیفیت پایین بنزین موجود، میتواند در بلندمدت به مشکلاتی در عملکرد و طول عمر موتور منجر شود. تارا، سدان جدید ایرانخودرو، بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ طراحی شده و با هدف رقابت با خودروهای مدرن بازار داخلی معرفی شد. طراحی خارجی تارا، بهویژه در قسمت چراغهای عقب، در زمان عرضه توجه زیادی را به خود جلب کرد.
در مورد دنا پلاس و شاهین صحبت میکنیم که نسخههای مختلف آنها از نظر قیمت و آپشن رقیب سرسخت یکدیگر هستند اما تفاوتهای فنی و ظاهری این دو خودرو میتواند برای خریدار تعیین کننده باشد. در یک کلام میتوان گفت که سایپا در زمینه طراحی داخلی و انتخاب متریال شاهین هنوز راه بسیاری تا ایدهآل و توقع جامعه دارد و تنها ویژگی مثبت کابین این خودرو، فضای مناسب سرنشینان عقب است که به شکل عجیبی جادار و راحت احساس میشود. البته از حیث وجود برخی از آپشنها نظیر کیلس استارتر، روکش چرمی صندلیها و سانروف نیز مزیت شاهین نسبت به تارا محسوس است، چرا که تارا از نظر کمآپشن بودن دست کمی از اجداد خود ندارد و در بهترین حالت، تنها با خودرویی نظیر رانا (به عنوان نسخه ایرانیزه پژو 206) قابل قیاس است. شاهین از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر بهره میبرد.
حال نوبت به مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو از نظر ظاهر و طراحی ظاهری و داخلی رسیده است. بدیهی است که شرکت سایپا روند تغییر بصری محصول خود را به شکلی زیباتر انجام داده است. چرا که چهره شاهین به خصوص طراحی چراغ های جلو، جلو پنجره و سپر با دیگر ویژگی های ظاهری بدنه این خودرو همخوانی بیشتری دارد. به همراه قیمت، بازار خرید و فروش نیز به عنوان یک ویژگی وابسته در تصمیمگیری مشتریان تاثیرگذار است. تارا همانند بسیاری از محصولات ایران خودرو بازار خرید و فروش پررونقی دارد در حالی که شاهین تاکنون توانسته است تا محبوبیت مشتریان را جلب کند.
این موتور 8 سوپاپ حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این محصول سایپا منتقل میکند. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۶۸۰ میلیون تومان به فروش رفت. ریرا ۱.۷ لیتر توربو ۶ سرعته اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ اما ۳۰ میلیون تومان گران شد و یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان قیمت خورد. بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۴ LX مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان شد. ایران خودرو و سایپا تصمیم گرفتهاند تا نسخههای دندهای شاهین و تارا را با امکانات متوسط روانه بازار کنند و سایر تجهیزات را در نسخههای گرانتر اتوماتیک ارائه دهند. مشابهتهای مقایسه شاهین با تارا در بخش امکانات رفاهی نیز قابل لمس است اما تفاوتها در این بخش بیشتر مشاهده میشود.
با این حال به لطف پروژه بسیار فوری تعریف شده(!)، کاپوت، جلوپنجره، چراغهای جلو و عقب، درب صندوق و سپرها باز طراحی شدهاند که متاسفانه باید ماحصل کار را تا حد زیادی عجلهای و بیسلیقه توصیف کرد. جایی که اگر نسخههای دندهای دو خودرو را در نظر بگیریم؛ شاهین به لطف گشتاور بالاتر پیشرانه و ارائه این گشتاور در دور پایینتر، کمی بهتر عمل میکند. اما در مقایسه نسخههای اتوماتیک، تارا به دلیل وجود گیربکس AT برتری جزئی خواهد داشت. در سمت دیگر تارا را داریم که از یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 144 نیوتن متر بهره میگیرد. این پیشرانه که با کد TU5 پلاس شناخته میشود؛ بسته به تیپ، نیروی خود را به یکی از سه نوع گیربکس 5 سرعته دستی، 6 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک منتقل میکند. فضای کابین هر دو خودرو شاهین و تارا شبیه به دیگر سدانهای جمعوجور بازار طراحی شده است، با این تفاوت که هر دو خودروساز روش متفاوتی را برای انجام این کار انتخاب کردهاند.
دیدگاهتان را بنویسید