تفاوت پژو glx با gli در چیست و هر یک چه قابلیت های دارند؟
وزن این خودرو در حالت عادی ۱۱۰۰ کیلوگرم است که این مسئله در رابطه با مدل دوگانه سوز و وجود کپسول در صندوق عقب کمی بیشتر است. خرید پژو ۴۰۵ صندوقی با گنجایش ۴۷۰ لیتر در مدل عادی را در اختیار علاقمندان آن میگذارد. چند سال بعد، نوع دوگانهسوز آن نیز با توجه به همهگیر شدن این فناوری در خودروسازی کشور به بازار عرضه شد که از آن بهعنوان پژو ۴۰۵ CNG یاد میشود. پژو ۴۰۵ GLX چه به صورت نو و چه کارکرده یکی از انواع پژو ۴۰۵ است که در بازار کشور همچنان حضوری پررنگ دارد.
پژو 405 GLX و GLI هر دو از مدلهای قدیمی پژو 405 هستند که با کمی تفاوت در تجهیزات و امکانات تولید میشدند. پژو 405 GLX مدل ارتقا یافته GLI است که در دهه هشتاد تا اواخر 90 در ایران خودرو تولید شد و بین مردم ایران طرفداران بسیاری پیدا کرد. این مورد به سال های 83 و 84 برمی گردد که به دلیل عدم استفاده از بست استاندارد در مجموعه سوخت رسانی خودرو، فاجعه های بزرگی به بار آمد.
فرمان خودروهای پژو و مدل پژو 405 GLX از نوع هیدرولیک است و سیستم ترمز پیشفرض آن نیز در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسهای است. رینگهای عقب و جلوی این خودرو ۱۴ اینچی بوده و عرض تایرهای استاندارد آن برای هر دو محور ۱۸۵ میلیمتر است. پژو ۴۰۵ مدل mi16 یکی از بهترین مدلهای پژو در دوران تولید این خودرو بوده است. یکی از دلایلش تنوع در رنگ تولیدی بدنه ماشین بود که GLX تنها در چند رنگ محدود ارائه میشد و آردی با رنگهای شادتر و تازهتری به میدان آمد. دومین مساله، آردیهای تولیدی از سال ۱۳۸۲ به بعد بود که مجهز به کولر، فرمان هیدرولیک و همچنین سیستم پایش انژکتوری در سوخت شدند و نام تجاری RDi گرفتند.
این تغییرات حداقل در خود خانواده آردیها اتفاقی خوب محسوب شدند و به رشد و فروش این نسخه کمک کردند. با این حال، در قسمت فنی از آنجا که اشاره شد موتور ۱۶۰۰ سیسی پیکان روی آن قرار گرفته بود، راندمان و خروجی این مدل ابداً به اندازه GLX نبود. پژو ۴۰۵ GLI در سال ۱۳۸۲ معرفی شد و از لحاظ ظاهر به جز همان سپر که اشاره شد تفاوت خاصی با GLX نداشت؛ در بخش مکانیکی نیز هر دو مثل هم بودند و تغییری در این قسمت صورت نگرفته بود.
در انتهای مطلب مقایسه پژو 405 glx با slx به طور خلاصه میتوان گفت اختلاف بین این دو خودرو تا مدلهای ۱۳۹۱ صرفا در بخش ظاهری خلاصه میشود. اما از سال ۱۳۹۱ به بعد که پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با موتور ۱۶ سوپاپ TU5 به بازار آمد و اختلاف فنی بین این دو بسیار بیشتر شد، مشتریان به دلیل موتور باکیفیت و کم استهلاکتر، رغبت بیشتری برای خرید پژو ۴۰۵ SLX نشان دادند. پژو ۴۰۵ در سال ۱۳۶۹ در مدلهای GL و GLX با موتور ۱۵۸۰ سیسی تولید شد.
ايران خودرو با توجه به نياز مشتريان اين خودروي محبوب، هم اكنون توليد دو مدل باحجم موتور 1. داشبورد جديد و يكپارچه اين خودرو علاوه بر طراحي داخلي زيبا و وجود تجهيزات رفاهي مناسب، مجهز به كيسه هواي ايمني راننده و سرنشين جلو نيز شده است. این مدل به نوعی همان آردی بود که موتور ارتقا یافتهٔ پیکان روی آن گذاشته شد. با این حال، نتایج نشان میداد که اوضاع این مدل نیز مثل آردی در کارکرد و راندمان فنی اصلاً مطلوب و مناسب نیست. این مسئله در مورد پژو 405 GLX بیشتر دیده میشود؛ چراکه پیشرانه XU7 ذاتا پیشرانه پرسروصدایی است و ترکیب این پرسروصدا بودن با عایقبندی ضعیف کابین، نتیجهای فاجعهبار به دنبال دارد. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید.
اما اگر به دنبال خودرویی با امکانات بیشتر و ظاهری جذابتر هستید، GLI انتخاب بهتری خواهد بود. از نظر فنی پژو 405 GLX و مدل دوگانه سوز هیچ تفاوتی باهم ندارند با این تفاوت که که مدل دوگانه سوز از سوخت گاز هم بهره می برد و از نظر امکانات هر دو شبیه هم هستند. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. مهم ترین معایب پژو 405 در طول تمام سال های حضور در بازار ایران، معایب فنی آن هستند.
در این ویکیپدیا پیوندهای زبانی در بالای صفحه و همتراز با عنوان مقاله قرار دارند. امروزه شرکت پژو از زیرمجموعههای گروه پیاسای (پژو سیتروئن) محسوب میشود. گروه صنعتی ایران نتایج آخرین برنامه برای فروش محصولات خود این یک روز است سه شنبه 7 فوریه با نهادهای نظارتی اعلا … تولید کنندگان خودرو با محصولات صندلی و فولکس واگن در نمایشگاه موتور تهران11 فوریه 1403حضور پررنگ دیما دیزل در نم� … از نقاط قوت پژو 405 می توان به کابین جادار، لوازم یدکی فراوان، خدمات پس از فروش گسترده و خدمات تعمیراتی خوب، عملکرد نسبتا خوب سیستم تعلیق و ارائه یک سواری نه چندان خشک اشاره کرد. باتری پژو 405 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.
واقعیت هم دور از این نیست، پژو 405 با ظرافت کمی طراحی شده و سادگی و تخت بودن اجزای مختلف آن، هیچ جذابیت برای قشر جوان ندارد. زمان نگاه کردن به چهار طرف پژو 405، به راحتی میتوان به سادگی بیش از حد آن پی برد. برای نمای کناری مجله خبری خودرو سمند و درهای آن هیچ حجمدهی و انحنایی در نظر گرفته نشده است. درها مانند تکههای بزرگ فلزی هستند که وظیفه محافظت از این خودرو را دارند. برای نمای جلو و عقب نیز سادهترین چراغها طراحی شده و اصلا گرافیک جذابی را شکل نمیدهند.
مصرف سوخت پژو ۴۰۵ GLX در کاربری شهری در حدود ۱۲/۸ لیتر، در بزرگراهها حدودا ۶/۸ لیتر و در حالت مصرف سوخت ترکیبی در حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ باک پژو ۴۰۵ ظرفیتی ۷۰ لیتری دارد. با تمامی اینها میزان مصرف سوخت خودرو بسته به شرایطی از جمله وضعیت موتور، باد لاستیکها و نحوهی رانندگی میتواند بیشتر از ارقام گفته شده باشد. ایران خودرو برای آردی از موتور پیکان استفاده کرده بود و بدنه پژو را روی آن قرار داده بود! با این حرکت قصد داشت با پایین آوردن محسوس قیمت ۴۰۵ بهنوعی حتی مشتریانی که بودجهای در حد پیکان داشتند را به سمت خود بکشاند. در واقع، این گروه خریداران پول چهره پژو ۴۰۵ را بدهند، در حالیکه کیفیت سواری و قدرت پیکان نصیبشان میشد.
درمجموع اختلاف ظاهری و نمای داخل کابین بین این دو تیپ از پژو ۴۰۵ خیلی چشمگیر نیست و حتی بعضی از مواقع دارندگان مدلهای جی ال ایکس با صرف هزینه بیشتر و تغییر مواردی همچون چراغها، سپرها و…، ظاهر اتومبیل خود را به اس ال ایکس تغییر میدهند. همچنین معمولا پژو ۴۰۵ slx با تریم داخلی روشن به بازار عرضه میشد اما پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم با تریم کرم و هم مشکی به بازار راه پیدا کرد. آخرین نسخهٔ معرفی شده توسط ایران خودرو از انواع پژو ۴۰۵ این مدل است که از سال ۱۳۸۸ به مشتریان عرضه شد. پژو ۴۰۵ SLX دچار تغییراتی نسبت به گذشته شده بود و میتوان این تفاوتها را در بخشهایی مثل چراغها و داخل اتاقک دید.
پژو 405 یکی از خودروهای محبوب و پرطرفدار در بازار ایران است که در مدلهای مختلفی تولید شده است. هر کدام از این مدلها ویژگیهای خاص خود را دارند و انتخاب بین آنها به نیازها و سلیقه شما بستگی دارد. در این مقاله، به مقایسه جامع این دو مدل میپردازیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. سمند که بهعنوان اولین خودروی ملی ایران شناخته میشود، بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است و در ابتدا قرار بود جانشین پیکان شود.
پژو یکی از قدیمیترین برندهای تاریخ خودروسازی است که در اواسط قرن نوزدهم شکل گرفت. پژو در سالهای اول بهتولید آسیاب فلفل و نمک و قهوه مشغول بود، اما در سال ۱۸۹۶ بهصنعت خودروسازی وارد شد. نسل اول پژو 405 به نام پژو GLX با موتور 4 سیلندر L3 در لیست خودروهای پر مصرف قرار دارد، اما نسل جدید پژو 405 یعنی پژو 405 slx از مصرف سوخت بهتری نسبت به نسل قبلی خود برخوردار است و دلیل اصلی آن هم موتور 4 سیلندر TU5 آن می باشد.
پژو 405 مجهز به سیستم ضد سرقت ایموبلایزر بوده و قفل مرکزی آن با ریموت رادیویی طراحی شده است. به طور کلی پژو ۴۰۵ به خاطر مواردی همچون کابین جادار، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش خوب جزو محبوب ترین و مطرح ترین خودروهای ایران شناخته می شود. و با توجه به گذشت ۳۰ سال از عمر این خودرو نباید انتظار ایمنی و سطح بالای تجهیزات از آن داشت. در آغاز پژو ۴۰۵ فقط با موتور ۱.۸ لیتری با کد xu7 ارائه می شد ولی در تیپ های بعدی مانند slx علاوه بر تغییرات ظاهری به موتور tu5 با ظرفیت ۱.۶ لیتر تغییر یافت.
فضای داخلی مناسب، لوازم یدکی فراوان و قابلیت های حرکتی مطلوب خودروی 405 GLI باعث شد، اثر منفی روی فروش دیگر محصولات 405 گذاشته شود و برای فروش در صف انتظار قرار گیرند. به همین دلیل مدیران شرکت ایران خودرو تصمیم گرفتند، تولید GLI متوقف شود. چون این خودرو درآمدزایی چندانی نداشت و حتی باعث کاهش فروش سایر محصولات این شرکت شده بود. از معایب این خودرو می توان به طراحی ظاهری معمولی، امکانات ناقص و کیفیت پایین اشاره کرد. چنانچه به تفاوت رنگی دو مدل پژو glx با gli اهمیت نمی دهید خرید گونه gli اقتصادی تر بوده چرا که می توان همه تجهیزات حذف شده این خودرو را با هزینه ای مناسب تهیه کرد. در ضمن اگر برای شما کیفیت ساخت مهمتر از فضای داخلی و توان حرکت است پژو ۲۰۶ تیپ ۲ انتخاب خوبی خواهد بود و اگر قصد خرید پژو ۴۰۵ را دارید و به توان حرکتی و فضای داخلی اهمیت می دهید نسخه gli ارجح تر می باشد.
این خودرو یکی از اولین نمونه از انواع مدل های 405 در ایران است که در سال 1372 در بازار عرضه شد. موتور کاربراتوری و 2 لیتری این خودرو باعث شده بود تا این خودرو بتواند از نظر سرعت و شتاب عملکرد خوبی داشته باشد. شاید یکی از ایرادات بزرگ این خودرو نسبت به مدل های جدید 405 مصرف سوخت بالای آن باشد. بعد از بالا گرفتن انتقادات از ابداع ایران خودرو در تولید آردی و خصوصاً مشکلات پیش آمده در آن محصول به خاطر دیفرانسیل عقب بودن و ضعیف بودن پیشرانه پیکان برای بدنه پژو، این گروه خودروساز در سال ۱۳۸۵ مدل پژو روآ را معرفی کرد. پژو ۴۰۵، یکی از معروفترین محصولات این خودروساز فرانسوی، حالا سالیان طولانی است که در کشور ما وجود دارد و همچنان هم در بازار داخل فعال است.
تولید انواع پژو ۴۰۵ در ایران سرانجام حدود یک سال پیش یعنی در خرداد ۱۳۹۹ متوقف شد و نمونههای صفر حاضر در نمایندگیها و بازار از ساختههای قبل از توقف تولید این مدل هستند. هر چند بعد از ظهور مدلهای جدید و افزایش تنوع در محصولات بازار، بالاخره ساخت این ماشین در داخل به پایان رسید. بعد از پژو پارس، چند مدل دیگر در ایران خودرو با وجودی که نام خودروی ملی را به یدک میکشیدند از روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شدند. «سمند» و «دنا» معروفترین نامهای این تولیدات هستند و با یک نگاه ساده به این دو ماشین خیلی راحت میتوان این شباهت به پلتفرم پژو ۴۰۵ را در آنها دید.
هر چند که در ظاهر این روش حرکتی ناامیدانه دیده میشد، اما برخلاف انتظار پروژه آردی آن چنان که پیشبینی میشد شکست نخورد. در طراحی جدید، مهشکن عقب و جلو و همچنین به درب صندوق عقب اسپویلر اضافه شده بود؛ چراغها کریستالی شدند و در کابین نیز داشبورد و صفحه کیلومتر و دنده طراحی جدیدی پیدا کرده بودند. ضمن اینکه این مدل را میتوان با سفارش موتور جدید ۱۶۰۰ سیسی و TU5 معروف این گروه خودروسازی که بر روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قرار میگیرد، دریافت کرد. از خودروی gli به خاطر مزایایی همچون فضای داخلی مناسب، قابلیت های حرکتی مطلوب و لوازم یدکی فراوان استقبال خوبی صورت گرفت تا جایی که بر فروش دیگر محصولات ایران خودرو بخصوص ۴۰۵ اثر منفی گذاشت و اکثر ۴۰۵ های تولیدی در صف انتظار قرار گرفتند. از این رو مدیران جدید ایران خودرو تصمیم گرفتن تولید gli را متوقف نمایند چرا که این خودرو نه تنها درآمدزایی نداشته بلکه موجب کاهش فروش برخی محصولات این شرکت شده بود. فروش مدل استیشن در ماه مه ۱۹۸۸ آغاز شد، اگرچه بازار بریتانیا تا اکتبر ۱۹۸۸ نسخههای استیشن را دریافت نکرد.
این موتور فرانسوی الاصل که همه ما آن را با نام XU7JP/L3 میشناسیم، نیروی تولیدی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته به چرخهای جلو منتقل مینماید تا این سدان 1100 کیلوگرمی بتواند در عرض 11 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. سال 1383 ایران خودرو نمونه اقتصادی 405 را با نام GLI عرضه کرد که فاقد تجهیزات متداول بود و با استقبال چندانی در بازار مواجه نشد و حدود یکسال بعد نیز GLI از خط تولید کنار رفت. کلیه حقوق برای ایران جیب محفوظ بوده و استفاده از اخبار و قیمت ها با ذکر منبع و درج لینک مربوطه مجاز میباشد. تحویل خودرو به صورت فوری انجام شده و تمام فرآیند عقد قرارداد و تحویل در یک روز انجام میشود.
مدل ارتقا یافته آن نیز پژو روآ نام دارد که در سال ۸۵ و در ابتدا با نام آردیایکس عرضه میشد. جالب است بدانید که پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم به صورت محدود با موتور tu5 به بازار عرضه شد و اگر کمی جستجو کنید، قیمت پژو 405 Glx با موتور tu5 را در مدلهای مربوط به دهه هشتاد پیدا میکنید. خودرو که در ابتدا با عنوان پژو پرشیا به دست مشتریان ایرانی میرسید، در اصل نسخه فیسلیفت پژو ۴۰۵ محسوب میشود که با نیمنگاهی به طراحی ظاهری پژو ۴۰۶ و مخصوص بازار ایران ساخته شده است. پارس در مقایسه با ۴۰۵ از ظاهر جذابتر و امکانات بیشتری برخوردار بوده و یکی از محبوبترین و پرفروشترین سدانهای ایران خودرو تاکنون به شمار میآید.
در مدل های این خودرو با تعویض فیلتر روغن به مقدار متفاوتی روغن نیاز است. در خودرو های پژو ۴۰۵ GLX و GLI با تعویض فیلتر به ۴.۷۵ لیتر روغن و بدون تعویض فیلتر به ۴.۲۵ لیتر روغن موتور نیاز است. در پژو ۴۰۵ موتور ۲۰۰۰ با تعویض فیلتر به ۴.۸ لیتر روغن و بدون تعویض فیلتر به ۴.۳ لیتر روغن موتور نیاز است. مجله بیمه دات کام، راهنمای کامل بهروزترین اطلاعات و اخبار بیمه و اینشورتک در کشور است. در زمان تولید اولیه این محصول، خودرو پژو ۴۰۵ جزو خودروهای زیبای بازار اروپا بود و سرعت و امکانات مناسبی را در قیمتی قابلقبول ارائه میکرد. بااینحال و با توجه به استانداردهای روز دنیای خودرو، این محصول درکنار ظاهر قدیمی خود، فاقد هیچگونه امکانات ایمنی و رفاهی بوده و مصرف سوخت آن نیز بیشتر از خودروهای تولیدی روز است.
ناگفته نماند که ۴۰۵ SLX به عنوان نمونه فیس لیفت پژو ۴۰۵ در سالهای اخیر روانه بازار شده که ظاهر نسبتا مدرنتری را در اختیار کاربران قرار میدهد. از مهمترین تحولات این مدل میتوان به تغییر گرافیک داخلی چراغها، به روزرسانی طراحی سپرها و اضافه شدن مه شکن به سپر جلو، استفاده از زه های بغل در پهنتر و حضور یک اسپویلر کوچک در لبه درب صندوق اشاره کرد. این خودرو در واقع نمونه ضعیفتر 405 GL است که با موتور ضعیف تر 1800 سی سی در بازار عرضه شد. البته میزان مصرف سوخت این خودرو کمی بهتر است و برای استفاده های شهری مناسب تر از 405 GL بود.
البته پژو gli با معایبی مانند کیفیت ساخت پایین، طراحی ظاهر نه چندان جذاب و تجهیزات ناقص همراه بود. همانطور که می دانید پژو ۴۰۵ در تیپ های مختلف از سال ۱۳۷۰ در کشور عرضه شده است. در این مطلب قصد داریم دو تیپ این خودرو با اسامی پژو glx و gli را مورد بررسی قرار دهیم تا بدانیم تفاوت پژو glx با gli در چه مواردی می باشد. ابعاد بدنه خودروی Peugeot 405 GLX در حدود ۴۴۰ در ۱۷۰ در ۱۴۱ سانتیمتر است و فاصله بین دو محور آن به ۲۶۶۹ میلیمتر میرسد.
در این مطلب به سراغ یکی از قدیمیترین محصولات ایران خودرو میرویم تا ببینیم دو تیپ پرفروش آن چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند. با این تفسیر شما را به مقایسه پژو 405 glx با slx دعوت میکنیم تا از تفاوتهای این دو ماشین فرانسوی در بازار ایران بیشتر آگاه شوید. اولین ماشینی که به عنوان نسخه رسمی بازطراحی ۴۰۵ شناخته میشود «پژو پارس» (یا همان پژو پرشیا) نام گرفت. پژو پارس با طراحی بهروز شده و جذابتر نسبت به چهره تکراری شده پژو ۴۰۵ توانست جایگزین خوبی برای آن باشد و ایران خودرو به فروش و موفقیت خوبی رسید. با این تعویضها در بخش طراحی و مکانیکی، اعداد خروجی کارکرد این ماشین نیز دچار تغییراتی شدند که از تفاوت انواع پژو ۴۰۵ سخن میگویند. در SLX زمان شتاب اولیه به طرز محسوسی در قیاس با GLX بالاتر رفته و به حدود ۱۳ ثانیه رسیده است.
حداکثر توان موتور پژو ۴۰۵ جی ال ایکس به ۱۰۰ اسب بخار میرسد که این توان در دور موتور ۶ هزار دور بر دقیقه حاصل میشود. بااینحال تاریخچه مونتاژ و تولید پژو ۴۰۵ GLX در ایران به سال ۱۳۶۹ باز میگردد و تا سال ۱۳۹۹ و البته به شکل خیلی محدودی تا سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته است. این خودرو بهترین خودروی اروپا در سال ۱۹۸۸ انتخاب شد و در بدو ورود به ایران نیز خودروی باکیفیت و بهروزی بوده است.
علاوه بر آن، سازندگان دغدغه ایمنی و خطرات تصادف بیشتر با موتور ۲۰۰۰ را هم داشتند. برای همین تنها چند سال بعد و در حالی که اکثر مشتریان علاقمند به نوع ۲۰۰۰ نتوانسته بودند به ماشین درخواستی خود برسند، در سال ۱۳۸۱ هر دو نسخه از خط تولید خارج شدند و جای خود را به یک مدل پژو GLX ۱.۸ لیتری دادند. یکی از خودروهای شناخته شده، محبوب، پرفروش و زیباترین در زمان ارائه اش، خودرو پژو ۴۰۵ می باشد که از سال ۱۳۷۰ در تیپ های مختلفی روانه بازار کشور شد.
همچنین وجود امکانات قدیمی مثل دستی بودن تنظیم آینه و بالابر شیشه و تنظیم صندلی، از دیگر ایردات این خودرو است که البته با توجه به سال ساخت این خودرو نبود امکانات حتی ساده امروزه هم طبیعی است. 6 لیتری (TU5) نیز برای مدل SLX قابل سفارش شد درحالیکه پیشرانه مدل GLX آن در نسخه های بنزینی و دوگانهسوز همچنان از نوع 1. پژو ۴۰۵ در بازارهای جهانی با ۵ نوع موتور بنزینی و دو موتور دیزل که همگی چهار سیلندر بودند بهفروش میرسید. فروش فوری به ایران Khodro برای یک قرارداد سحر با تحویل 30 روزه11 فوریه 1403تولید کنندگان خودرو با محصولات صندلی و فول� … گروه موتور سایبا به این مناسبت قرارداد مبارک، طراحی پیشرفت ویژه محصولات آن از ساعت 9 صبح روز دوشنبه 23 فوریه 2008 � … شاید جالب باشد بدانید که پژو 405 توسط شرکت معروف ایتالیایی پینین فارینا طراحی شده است، شرکتی که خودروهای معروفی مانند فراری 599 و مازراتی کواتروپورو را طراحی کرده است.
در ابتدا پژو ۴۰۵ در مدل GLX در دو نسخه ۱۶۰۰ سیسی و ۲۰۰۰ سیسی ارایه شد. خیلی زود مشتریان متوجه موتور قدرتمندتر و کارکرد بهتر نوع ۲ لیتری شدند و این تیپ در بازار لقب «پژو جیالایکس ۲۰۰۰» گرفت. ضمن شناخت ویژگی های دو خودرو پژو glx با gli در این مطلب در صورت تمایل به خرید دیگر خودروها نظیر پژو ۲۰۷ صندوقدار و پژو پارس اتوماتیک نیز می توانید به مطالب پیشین مراجعه نمایید. از آنجایی که در بازار ایران پژو 405 در رده محصولات نسبتا ارزان و مقرون به صرفه طبقه بندی می شود، در نتیجه نمی توان از این خودرو انتظار آپشن های رفاهی و ایمنی گسترده را داشت.
BMW و M8 Coupe به خاطرات می پیوندند12 فوریه 1403فروش فوری به ایران Khodro برای یک قرارداد سحر با تحویل 30 روزه12 فوریه 1403تول� … یک شرکت مایا در ششمین نمایشگاه بین المللی تهران از مدل کامیون کمپرسی DMA 6×4 رونمایی این نمایشگاه از از 1 تا 2 فوری� … نمای عقب نیز حرف چندانی برای گفتن نداشته و چراغهایی ساده به فرم چهارضلعی به همراه سپری سادهتر، برخی تزیینات جزیی و لوگوی پژو در آن دیده میشود. دیما دیزل ، به عنوان یکی از شرکت های وابسته به گروه هلدینگ مایا و ماموت ، در نمایشگاه تهران VI با انواع کامیون ها …
کمپانی پژو مدل ۴۰۵ را در ماه جولای سال ۱۹۸۷ معرفی کرد و این خودرو توانست در آن روزگار و در سال ۱۹۸۸، عنوان بهترین خودروی سال اروپا را کسب کند. پژو 405 خودرویی است که در سال 1988 عنوان بهترین خودرو را در اروپا داشته است و به دلیل مصرف سوخت پایین و قیمت مناسب از خودروهای محبوب ایرانیان بوده و هست. تجهیزاتی ماننند موتور انژکتوری، شیشه های برقی، کولر، فرمان هیدورلیک و آینه های برقی از جمله دلایل محبوبیت این خودرو در دهه 1370 است. اصولا پژو ۴۰۵ به عنوان یک خودروی اقتصادی از آپشن شاخص و مهمی بهرهمند نبوده و این قاعده برای هر دو تیپ جی ال ایکس و اس ال ایکس تقریبا به طور مشابه رعایت شده است. همچنین در مورد مقایسه پژو 405 glx با slx از نظر فضای داخل کابین نیز باید گفت که تغییر محسوسی دراینباره بین این دو خودرو مشاهده نمیشود. البته از سال ۹۳ به بعد شرکت ایران خودرو داشبوردهای جدید موسوم به سوناتایی را روی محصولات خانواده ۴۰۵ نصب کرد که دیگر از مواد نرم در آنها استفاده نشد و پلاستیک خشک ماده اصلی تشکیلدهنده این نوع داشبورد بهحساب میآمد.
هیچ گونه تفاوتی از نظر مشخصات فنی موتور و فضای کابین ندارد و تنها از سوخت گاز در این خودرو استفاده می شود. از مهم ترین معایب مربوط به این خودرو می توان به کم بودن فضای صندوق عقب به دلیل اشغال شدن آن توسط کپسول گاز اشاره کرد. هم چنین گشتاور پایین آن نیز یکی دیگر از معایب مربوط به این مدل به حساب می آید.
همچنین، کنترل و پایداری خودرو نسبت به مدلهای قبلی در این نسخه بهبود پیدا کرده، اما با وجود تولید جدید، همچنان این ماشین از نبود بسیاری از امکانات روز خودروسازی در بخش ایمنی و رفاهی رنج میبرد و جزو محصولات پر آپشن محسوب نمیشود. این نسخه به دلیل تقاضای بسیار کم به هیچ عنوان مورد استقبال قرار نگرفت و خیلی زود و تنها ۲ سال بعد، تولید آن متوقف گردید. امروز حتی در باز کارکردهها نیز نمیتوان این مدل را به راحتی پیدا کرد. هر دو مدل قبلی نوع کاربراتوری بودند اما پژو ۴۰۵ جدید از فناوری انژکتوری XU7 بهره میبرد. پژو ۴۰۵ GLX ۱۸۰۰ سیسی دیفرانسیل جلو و با یک گیربکس ۵ حالته با ۴ سیلندر به مشتریان عرضه شد. در مطلب زیر سعی کردهایم تمام نسخههایی که از این مدل در ایران ساخته شده را مرور کنیم و به تفاوت تیپهای پژو ۴۰۵ بپردازیم.
البته در سال های اخیر اضافه شدن دو ایربگ استاندارد باعث ارتقای کیفیت این محصول از نظر ایمنی شده است. پژو 405 در سالهای ابتدایی تولید به یک پیشرانه دو لیتری کاربراتوری مجهز شده بود که با کد XU92C شناخته میشد، اما پس از مدتی موتور انژکتور 1. 8 لیتری با کد XU7JP/L3 جایگزین آن شد که توان و مصرف سوخت کمتری نسبت به نمونه اولیه برخوردار بود. کولر، قفل مرکزی، شیشه های رنگی، فرمان هیدرولیک، جک زاپاس در صندوق عقب، پیشرانه انژکتوری با مدیریت الکترونیکی ، پخش صوتی کاست همراه با دورشمار موتور، حذف پوشش صداگیر زیر موتور و فوم نگه دارنده ابزار. امکانات ایمنی پژو GLX 405 بسیار محدود است و در بهترین حالت میتوان به وجود سیستم ترمز ضد قفل ABS و وجود کیسه هوای راننده و سرنشین جلو اشاره کرد؛ این کیسه هوا صرفا در برخوردهای از جلو کاربرد دارد و خبری از کیسههای هوای جانبی نیست.
غیر از این دو، یک نسخه از کلاس باری این ماشین با نام وانت آریسان نیز از سال ۱۳۹۲ معرفی شد. نمای ظاهری و از جلوی این وانت بسیار شبیه به پژو پارس است و خود محصول نیز بر روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شده است. شتاب اولیه تا حدود ۱۵ ثانیه پایین رفته بود و سقف سرعت نیز در نهایت به ۱۷۰ کیلومتر میرسید و مصرف سوخت هم بیشتر شده بود. تولید این محصول در سال ۱۳۸۵ به پایان رسید و هماکنون در بازار کارکردهها میتوان نمونههایی برای خریدش پیدا کرد.
پژو ساخت این ماشین را تنها به مدت ۱۰ سال ادامه داد و تولید آن در اروپا در سال ۱۹۹۷ به پایان رسید. اما ساخت و فروش این مدل در خارج از اروپا و به ویژه در آسیا، آفریقا و منطقه خاورمیانه تا همین سالهای اخیر هم ادامه داشته است. یکی دیگر از معایب پژو 405 SLX و 405 GLX، کیفیت ساخت پایین این خودروها است. درواقع پس از گذشت چند ماه از رانندگی با پژو 405 SLX و 405 GLX و طی چند هزار کیلومتر مسافت، بعضا سروصداهای عجیبی از داشبورد و مجموعه جلوبندی شنیده میشود که بسیار آزاردهنده است. SLX که در 1388 به بازار آمد، دارای چراغ کریستالی، اضافهشدن مهشکن و اسپویلر درب صندوق بود و همچنین داشبورد، صفحه کیلومتر و سردنده آن هم مجددا طراحی شد.
موتورهای چهار سیلندر بنزینی از ۱٫۴ تا ۱٫۹ لیتر و ۶۵ تا ۱۶۰ اسب بخار (۴۸ تا ۱۱۸ کیلووات) در دسترس بودند. در سال ۱۹۸۸، موتورهای دیزل تنفس طبیعی (۱٫۹) و توربوشارژ (۱٫۸) به این محدوده اضافه شدند.۱۰ ۵۰۰ هزارمین ۴۰۵ در سال ۱۹۸۹ تولید شد و پس از آن یک میلیونمین ۴۰۵ در سال ۱۹۹۰ کارخانه سوشو را ترک کرد. درواقع وزن نسبتا بالای این خودرو باعث شدهاست تا شتاب و کشش پژو 405 SLX چندان مناسب نباشد و این نسخه فیسلیفت از نظر توانمندیهای فنی، یک پله پایینتر از پژو 405 GLX قرار بگیرد.
در سال ۱۳۷۴ پژو ۴۰۵ با دو گونه جعبهدندهٔ دستی و خودکار با موتورهای ۲۰۰۰ سیسی تولید شد. در نیمهٔ دوم سال ۱۳۸۱، پژو ۴۰۵ با موتور ۱۸۰۰ سیسی بهجای موتور ۲۰۰۰ سیسی بهبازار عرضه شد. در سال ۱۳۸۳ ایرانخودرو نسخهٔ کمآپشنتر پژو ۴۰۵ با نام GLI را تولید کرد.
طبق اعلام شرکت سازنده مصرف سوخت ترکیبی پژو 405 برابر با 9 لیتر در هر صد کیلومتر است که در مقایسه با سایر سدانهای موجود در این رنج قیمتی کمی غیر اقتصادی به نظر میرسد. البته این نسخه معایبی نیز نسبت به مدل 405 SLX دارد همچون مشکلات موتوری و واشر سرسیلندر. اما به طور کلی در مقایسه سرعت و شتاب پایین و همچنین هزینه های بالای تعمیر ایرادات موتور TU5 در نسخه SLX میتوان گفت که پژو 405 GLX بهترین مدل پژو 405 است. کدام مدل پژو ۴۰۵ را بخریم؟ در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع پژو ۴۰۵ را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپهای مختلف آن آیا فرقی دارند یا خیر.
در کل پژو جی ال آی (Peugeot 405 GLi-petrol) از نظر طراحی گیربکس، پیشرانه و قدرت فرقی با GLX ندارد. اما پژو 405 GLI نسبت به نسخه GLX آپشن های کمتری دارد که تنها از سال 1383 تا 1386 روی خط تولید قرار داشت. شتاب اولیه این ماشین تنها یک ثانیه تفاوت با آردی داشت و مصرف سوخت بالا و راندمان پایین بهعلاوه چهره و امکاناتی که هیچ تغییری نکرده بود همگی دست به دست هم دادند تا از این مدل استقبال چندانی نشود. تولید روآ در نهایت در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید و این مدل هم مثل GLI جایگاهی در بازار حتی میان کارکردهها ندارد. در پاییز ۱۹۹۵، ۴۰۶ بهعنوان جایگزین ۴۰۵ معرفی و تولید مدل سدان ۴۰۵ متوقف شد. یک کیسه هوا از سال ۱۹۹۴ در ۴۰۵ و به صورت استاندارد در سمت چپ Mi16 و T16 موجود بود.
به همین دلیل توصیه می شود برای اطمینان از خرید روغن موتور اصل، حتما از فروشگاه های معتبر خرید خود را انجام دهید. قیمت پژو برای طرفداران خودروهای آن، فاکتور مهمی برای انتخاب مدلهای مختلف این شرکت است. قیمت محصولات پژو موجود در بازار ایران، مانند بسیاری از محصولات خودروسازی دیگر، همواره در افتوخیز است.
دیدگاهتان را بنویسید