بررسی تفاوت انواع پژو پارس؛ معمولی، سفارشی، ELX خودرو کمپ خبرگزاری خودروهای سبک و سنگین
در نسخه ۴۰۵ اس ال ایکس، با تغییراتی در چراغها، یکپارچه شدن راهنمای جلو با چراغها، اضافه شدن پروژکتور به سپر جلو، تغییر آینههای جانبی و اضافه شدن اسپویلر کوچک با چراغ ترمز سوم به لبه در صندوق عقب، کمی ظاهر خودرو نسبت به ۴۰۵ معمولی بهتر و بهروزتر شده است. متریال استفادهشده در ساخت ادوات کابین پژو پارس سال و اس ال ایکس 405، ازلحاظ سطح کیفی نامرغوب ارزیابی میشود و پلاستیک خشک اساس آن را تشکیل میدهد. گنجایش کابین این خودروها نیز کاملا یکسان است و بهجهت حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال کفایت خواهد کرد.
در این مطلب قصد داریم این دو خودرو، یعنی پژو پارس LX و پژو ۴۰۵ اس ال ایکس را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم خرید کدام محصول ایران خودرو بهصرفهتر خواهد بود. پژو پارس دوگانه سوپارس دوگانه سوز نسخه دوگانه شدهی پژو پارس سال است به همین دلیل به آن پژو پارس سال دوگانه سوز نیز میگویند. این نسخه هم از موتور XU7JP/L3 بهره میبرد که ظرفیت 1761 سیسی، 8 سوپاپ و توان خروجی 10۰ اسب بخار در 6000 دور در دقیقه با مصرف بنزین و 83 اسب بخار در 600 دور در دقیقه با مصرف گاز دارد. مصرف سوخت گاز پرشیا دوگانه سوز در شهر 43.6، خارج شهر 27.8 و سیکل ترکیبی 31.3 لیتر در 100 کیلومتر است و در مصرف بنزین تفاوتی با پارس سال ندارد. این نسخه با حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت با بنزین و 180 کیلومتر با گاز برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیاز به 11 ثانیه با مصرف بنزین و 13.8 ثانیه با مصرف گاز زمان دارد.
هزینه نگهداری این موتور بهدلیل ساختار ساده و بادوام، نسبت به برخی موتورهای جدیدتر پایینتر است. بااینحال، مصرف سوخت XU7 در مقایسه با موتورهای مدرنتر کمی بالاست که شتاب اولیه خودرو را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. پیشرانه TU5، توانی معادل 108 اسببخار قدرت و 142 نیوتنمتر گشتاور را در اختیار راننده 405 SLX قرار میدهد و بهره گیری از همین موتور باعث شده تا قیمت پژو 405 slx در این مدل نزدیک به پارس با موتور xu7 باشد. از سوی دیگر، موتور هشتسوپاپه پژو پارس سال با وجود پنج اسببخار قدرت کمتر، از گشتاور ۱۵۳ نیوتنمتری بهره میبرد و آن را در دور موتور پایینتر در دسترس قرار میدهد؛ همین امر سبب شده است تا شتابگیری اولیه Peugeot Pars سال در مقایسه با 405 اس ال ایکس برتر به نظر برسد. در انتهای مطلب مقایسه پژو 405 glx با slx به طور خلاصه میتوان گفت اختلاف بین این دو خودرو تا مدلهای ۱۳۹۱ صرفا در بخش ظاهری خلاصه میشود.
فضا مملو از پلاستیکهای تزئیناتی است که که به دلیل کیفیت بسیار بد تولید و مونتاژ بسیار بدتر، حتی از روز اول نیز روی یکدیگر سر و صدا کرده و قیژ قیژ میکنند. پوشش صندلیها از نوع پارچهای است و طراحی صندلی ردیف دوم با داشتن برجستگی بسیار زیاد در بخش وسط و طرفین، همچنان بر اساس الگوی نشیمن دو نفره طراحی شد که با نشستن ث نفر در آن، آسایش سواری در سفرهای طولانی یا در ترافیک درون شهری به شکنجهای تمامعیار بدل خواهد شد. پژو پارس یکی از محبوبترین محصولات ایرانخودرو بود که حدود 24 سال تولید شد و طرفداران فراوانی پیدا کرد. هرچند تولید این خودرو سرانجام پس از کشوقوسهای فراوان در آخر خرداد 1403 پایان پیدا کرد اما پارس همچنان خریداران زیادی دارد و نمونههای صفرکیلومتر آن هنوز هم برای خرید پیدا میشود.
هر دو خودرو تقریبا سواری نهچندان نرمی را ارایه میدهند و ضربات سطح جاده درون کابین احساس خواهد شد که گاهی اوقات، میتواند موجب نارضایتی سرنشینان شود. قدرت ترمزگیری نیز در مقایسه با توان فنی این دو اتومبیل تقریبا مناسب ارزیابی میشود؛ اما نسبت به مدلهای مجهز به ترمز دیسکی عقب، مسلما اندکی از توان سیستم ترمز در این دو مدل کاسته شده است. لازم به ذکر است که در حال حاظر ایران خودرویی ها در حال حاظر پژو پارس را با موتور XUM عرضه می کنند بنابراین تنها به بررسی و مقایسه این مدل پرداخته ایم. نسخههای دیگری از پژو پارس مانند پژو پارس ELX با موتور TU5P نیز از نظر عملکرد بهبود یافتهاند و در کنار مصرف سوخت پایینتر، قدرتی نزدیک به XUM دارند؛ اما برای رانندگان علاقهمند به موتورهای پرحجم و قدرتمند، XUM انتخاب بهتری محسوب میشود.
Peugeot 405 حدود سی سال در ایران حضور داشت و همین اواخر، مدل جیالایکس آن از لیست تولیدات شرکت ایران خودرو خط خورد. با این حال، نسخه جایگزین این مدل، یعنی 405 slx با موتور 1587 سیسی TU5 همچنان حضور خود را در خطوط تولید ایران خودرو حفظ کرده است. در این مقاله به مقایسه پژو پارس با پژو 405 SLX، دو فیسلیفت پرطرفدار هستند، خواهیم پرداخت؛ پس اگر شما هم تصمیم به خرید پژو پارس یا 405 دارید در ادامه همراه ما باشید. مهمترین تفاوت بین پژو پارس ال ایکس و پژو ۴۰۵ اس ال ایکس در بخش تجهیزات و امکانات آن دیده میشود که برتری پارس در این بخش به وضوح قابل مشاهده است. این مدل پژو پارس، یکی از مدلهای قدیمیتر این خودرو است که در سالهای گذشته تولید میشد و در آن زمان قوی ترین پارس ایران بود. موتور XU7، یک پیشرانه ۱۸۰۰ سیسی با چهار سیلندر خطی است که قدرت و گشتاور قابلقبولی دارد.
ازاینرو برای خرید ماشین، این خریدار است که باید انتخاب کند که وجود این امکانات رفاهی محدود در پارس ELX سفارشی ارزش خرید بیشتر دارد یا توان فنی قابل توجه خودرویی چون دنا پلاس توربو. همچنین با پرداخت حدود ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر، میتوان سراغ گزینه محبوب دیگری نظیر پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک صفر کیلومتر با پیشرانه TU5P نیز رفت. بنابراین در بخش طراحی داخلی، پژو پارس از فضای کابین زیباتر و مدرنتری نسبت به ۴۰۵ بهره میبرد اما نباید از کیفیت ساخت پایین آن غافل شویم.
در سالهای ابتدایی عرضه، پارس ای ال ایکس دارای چند مزیت شامل صندلیهای جلوی برقی با قابلت گرمکن و سردکن، داشبورد رنگ روشن و کامپیوتر سفری بود که در حد ماشین های لوکس آن زمان برند پژو به حساب می آمد ولی با آمدن داشبورد جدید این تغییرات دیگر وجود نداشتند. همچنین ایران خودرو پس از مدتی آپشن های صندلیهای جلوی پژو پارس elx را هم کنار گذاشت و امروزه برخی از خریداران این صندلیهای راحت را از بازار آزاد و به قیمت گزاف تهیه و روی خودروی خود نصب میکنند. در زمینه طراحی داخلی پارسELX چه در داشبورد قدیم و چه داشبورد جدید، این ماشین خودرویی قدیمی و بی روح است و کابین آن هیچ جذابیت خاصی ندارد. به خصوص در مدلهای داشبورد جدید کیفیت متریال داخلی واقعا افتضاح است و حسی مانند خودروهای چینی ارزان را به همراه دارد. بااینوجود، 405 slx به پیشرانهای نسبتا کمصدا، نرم و با مصرف سوخت کمتر مجهز است و همین مورد میتواند بسیاری از مشتریان را به سمت 405 slx متمایل سازد؛ بهویژه که قیمت این محصول نیز در مقایسه با پژو پارس سال پایینتر در نظر گرفته شده است.
همین مورد نیز موجب شد تا فروش این دو ماشین قدیمی نسبتا بالا باشد و مشتریان از آنها استقبال کنند. این دو خودرو برای چندین سال با همان داشبورد اولیه وارد بازار ایران میشدند تا این که در اوایل دهه ۹۰ شمسی، شرکت ایران خودرو داشبورد جدیدی را برای آنها طراحی کرد. این داشبورد در خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ و وانت آریسان با هم یکسان است و تنها تفاوت آنها با هم در رنگ و تریم خلاصه میشود. داشبورد پژو پارس ال ایکس با تریم دو رنگ و طرح چوب به همراه کنترلرهای دیجیتالی سیستم تهویه، خود را از پژو ۴۰۵ متمایز کرده است. همچنین شرکت ایران خودرو از مدتی پیش، فرمان جدیدی را برای پژو پارس ارائه کرده که با نمونههای قبلی تفاوت دارد و به فرمان اپتیمایی معروف شده است.
ایرانخودرو این تیپها را با دو پیشرانه XU7P و TU5 به بازار عرضه کرد که اولی با نام پارس سال و دومی با نام پارس LX شناخته میشود. این یعنی از اوایل سال 1401 مجموعاً شش نسخه مختلف پژو پارس به بازار عرضه شد که شامل سال معمولی، سال سفارشی و سال سفارشی ELX به همراه پارس TU5 معمولی، پارس TU5 سفارشی و پارس TU5 سفارشی ELX میشود. از لحاظ آپشن، تیپهای معمولی چه با موتور XU7P و چه TU5 باهم یکسان هستند و همین موضوع در مورد تیپهای سفارشی و سفارشی ELX هم صدق میکند. این دو خودرو ازلحاظ ابعاد، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ اما به نظر میرسد پژو پارس فرمی عضلانیتر را به نمایش میگذارد؛ بهویژهکه درپوش موتور آن مقداری حجمدهی شده است تا بههمراه فرم عضلانی سپرها، نمایی خوشمنظرهتر برای این سدان جمعوجور اقتصادی پدید آورده شود.
پژو پارس دوگانه سوز، خودرویی است که بهدلیل قابلیت استفاده از دو سوخت بنزین و گاز طبیعی (CNG)، به محبوبیت زیادی در ایران دست یافته. این خودرو با موتورهای مختلفی از جمله XU7 و TU5 تولید شده است که هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارند. پرشیا نام خودروی ژاپنی هست و به ایران خودرو هم اخطارداد که از نام برند پرشیا استفاده نکند برای همین ایران خودرو اوایل که با نام پرشیا تولید کرد با اخطار بین اللملی خودرو ساز ژاپنی به نام پژو پارس تغییر داد. در اینکه طراحی ظاهری هر دو فرزند پژو ۴۰۵ چندان بهروز و مطابق با معیارهای نوین طراحی خودرو به نظر نمیرسد، شکی نیست؛ اما با این حال، مشتریان بازار انحصاری خودروی ایران مجبورند از میان این دو مدل یکی را برگزینند و درنتیجه، دل به زیبایی بیشتر یکی از آنها بسپارند.
علاوه بر آن، پژو پارس که با قیمت نزدیک به ۴۰ میلیون تومان، یکی از محصولات به اصطلاح لوکس ایران خودرو به شمار میرود، داشبورد یکسانی با وانت آریسان ۲۵ میلیون تومانی دارد که این موضوع نیز یکی از نقاط ضعف آن محسوب میشود. نسخه سفارشی از پژو پارس ELX مجهزترین نسخهای است که از این خودرو به تولید رسیده و دارای بیشترین سطح امکانات رفاهی است. با توجه به داغ بودن همیشگی بازار و خرید پژو پارس در میان محصولات کارکرده، باید تاکید کرد که پژو پارس ELX سفارشی یکی از محبوبترینهای خانواده پارس است. در سالهای ابتدایی عرضه، پژو پارس ELX جزو اولین خودروهایی بود که به همراه سنسور دنده عقب عرضه میشد و به همین دلیل روی سپر عقب آن سنسورهای دنده عقب نیز که البته به شکل بسیار بدی کارگذاشته شدهاند جلب توجه میکنند.
اگر قصد خرید پژو پارس بهصورت قسطی را دارید به سایت سپند خودرو مراجعه کنید و با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. همچنین جعبهدنده اتوماتیک چهارسرعته آن به رانندگی روان و آسان در ترافیکهای شهری کمک میکند، هرچند ممکن است در شتابگیری نسبت به مدلهای دستی کمی ضعیفتر عمل کند. باید تاکید کرد که پژو پارس ELX سفارشی با پیشرانه XU7P نیز به تولید رسیده، اما این نسخه تحت نام پژو پارس سال شناخته میشود که مورد بررسی این مقاله نیست. برای اینکه بتوانیم قوی ترین پارس ایران را از بین مدلهای مختلف آن انتخاب کنیم، بهتر است مشخصات فنی آنها را در جدول زیر با یکدیگر مقایسه کنیم.
جالب است بدانید اختلاف قیمت پارس ای ال ایکس و پژو ۴۰۵ که جد این ماشین به حساب می آید در آذر 1403 در بازار آزاد حدود 200 میلیون می باشد ولی شتاب و امکانات ارائه شده در پارس ELX به مراتب بیشتر از پژو ۴۰۵ است و قطعا ارش خرید را دارد. پژو پارس LX با موتور TU5، یک پیشرانه ۴ سیلندر با حجم ۱.۶ لیتر داشته که توانایی تولید حداکثر ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور بهدلیل طراحی بهینه و کارایی بالا، بهصورت ترکیبی حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن حدود ۱۳ ثانیه است. سیستم انتقال قدرت این خودرو از طریق یک جعبه دنده ۵سرعته دستی به چرخهای جلو انجام میشود، که عملکرد بهینهای دارد. برای همین میتوان به خرید پژو پارس tu5 فکر کرد و آن را بهعنوان کاندید قوی ترین پژو پارس ایران درنظر گرفت.
این مقایسه شامل مدلهای مختلفی نظیر پژو پارس ELX، LX، اتوماتیک و دوگانهسوز خواهد بود که هریک با پیشرانههای متفاوت و عملکردهای گوناگون، تجربههای متفاوتی از رانندگی را به همراه دارند. در این قسمت به بررسی مقایسه پارس سال و اس ال ایکس 405 از نظر امکانات رفاهی خواهیم پرداخت. ازآنجاکه Peugeot Pars اساسا بهعنوان نمونه لوکس و مجلل پژو ۴۰۵ وارد عرصه شده است، بنابراین انتظار میرود که ازلحاظ تجهیزات رفاهی نیز دست بالا را در مقایسه با 405 slx داشته باشد.
اصولا سدانهای اقتصادی ایران خودرو جزو پرفروشترین محصولات بازار ایران به شمار میروند. به دلیل ماهیت و ساختار یکسان، از لحاظ فنی تفاوت فاحش و چشمگیری میان ۴۰۵ و پژو پارس سال مشاهده نمیشود. بااینوجود، شرکت ایران خودرو از سال 90 اقدام به عرضه و نصب موتور ۱۶ سوپاپ 1587 سیسی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ روی برخی از مدلهای Peugeot 405 slx کرد و نیروگاهی نسبتا متفاوت را در مقایسه با Peugeot Pars ساده مجهز به موتور 1761 سیسی ۸ سوپاپ XU7، برای slx405 رقم زد. با توجه به بررسیهایی که انجام دادیم و براساس جدول مشخصات فنی انواع پژو پارسهای موجود در ایران، قوی ترین پارس ایران از نظر قدرت موتور، مدل پژو پارس ELX با موتور XUM است. موتور XUM با حجم ۱.۹ لیتر توانایی تولید حدود ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد.
شاید ایران خودرو به واسطه فروش همواره خوب این محصول احساس نیازی به اعمال تغییرات ظاهری در آن ندید. در مورد طراحی داخلی این دو خودرو نیز شباهتها به اوج خود میرسند؛ بهنحویکه نمیتوان اختلاف فاحشی میان طراحی کابین ۴۰۵ اس ال ایکس با پژو پارس پیدا کرد. داشبورد مدلهای جدید و رودریهای این دو سدان نسبت به مدلهای قدیمیتر ۴۰۵ تغییر کرده و ظاهری تقریبا مدرنتر به نمای داخلی این دو محصول ایران خودرو بخشیده است. به طور کلی پژو ۴۰۵ به عنوان یک سدان قدیمی متاسفانه بیش از حد روی خط تولید ایران خودرو باقی ماند و باعث شد که مشتریان در این رنج قیمت به دلیل عدم ورود خودروهای جدید همرده، انتخاب چندان دیگری به جز پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس نداشته باشند.
همانطور که اشاره کردیم پژو پارس ELX در طراحی از پژو 406 الهام گرفته است و به همین دلیل طرحی قابل قبول دارد. طراحی پارس ای ال ایکس برخلاف سلف خود یعنی 405 که بسیار ساده و مبتنی بر خطوط صاف بود از خطوط سیال بیشتری برخوردار است و چراغهای جلوی آن نیز خشونت بیشتری در آنها دیده میشود. پژو پارس ELX بر روی پلتفرم پژو 405 پیاده سازی شده است و در سپر جلو نیز درست مانند پژو پارس دو مه شکن قرار داده شدهاند که از امکانات اضافی این خودرو در مقایسه با 405 نیز حساب میشوند. در نمای ظاهری ماشین پژو پرشیا ELX به جز رینگهای اسپرت و ترمزهای دیسکی عقب تفاوتی با پژو پارس معمولی وجود ندارد و در نمای عقب نیز تغییرات تنها محدود به چراغ عقب دو رنگ هستند. موتور TU5P در پژو پارس ELX یکی از نسخههای بهینهشده TU5 است که نسبت به مدلهای قدیمی، قدرت بیشتری دارد و با مصرف سوخت بهینه میتواند بهعنوان کاندید قوی ترین پژو پارس در ایران انتخاب شود.
این موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر، ۱۱۳ اسب بخار توان و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و با بهکارگیری فناوریهای جدید در سیستم احتراق و مدیریت سوخت، عملکرد نرمتر و بهتری دارد. این نسخه از پرشیا دارای موتور XU7J4P/L4 است که پیشرانه 1.8 لیتری با ظرفیت دقیق 1761 سیسی دارد. با این نسخه از پارس میتوانید تا سرعت 195 کیلومتر بر ساعت برانید و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها ۹ ثانیه زمان نیاز دارید.
در کل پارس ELX نمره خوبی در طراحی دریافت میکند اما باید قبول کرد که طرح آن دیگر قدیمی شده است و در بازار امروزه جذابیتی ندارد. از مزایای این خودرو میتوان به کاهش هزینههای سوخت، افزایش پیمایش با یک باک و کاهش آلایندگی نسبت به خودروهای بنزینی اشاره کرد. بااینحال، موتورهای دوگانهسوز معمولاً قدرت و شتاب کمتری نسبت به نمونههای بنزینی دارند و نمیتوانند بهعنوان قوی ترین پارس ایران انتخاب شوند. پژو پرشیا یا همان پارس یکی از محصولات پرفروش ایران خودرو و یکی از خودروهای پر فروش بازار ایران است. برای شروع مقاله با تاریخچه پژو پارس یا پرشیا در ایران آشنا شوید، پژو پارس محصول مرکز تحقیقات ایران خودرو است که در سال 79 به بار نشست. این خودرو در ابتدا با نام X9استارت خورد ولی بعدها به سفیر و در نهایت به پرشیا تغییر نام داد.
برای خرید پژو پارس در شیراز، میتوانید از خدمات فروش فوری خودرو بهرهمند شوید. نمای کابین هنوز المانهای ریز و کوچک مشابه به ۴۰۵ را به همراه دارد، اما دو تکه شدن داشبرد و خروج طراحی آن از سبک و سیاق رانندهمحور دهه ۱۹۸۰ در پژو ۴۰۵، حس و حال تازهای به کابین بخشید. میانه داشبرد در اتصال به کنسول میانی، حالا دربرگیرنده یک نمایشگر کوچک لمسی برای سیستم مولتی مدیا و دوربین دنده عقب است و پوشش داخلی کابین از تریم دو رنگ بهره میگیرد.
ماشین پژو پارس ای ال ایکس یک سدان خانوادگی بزرگ است کع به یک موتور 1.8 لیتری مجهز می باشد. موتور پارس elx توانایی خلق 110 اسب بخار توان را دارد و می تواند حداکثر به سرعت 195 کیلومتر بر ساعت برسد. خودرو پارس elx می تواند 0 تا 100 را در 9 ثانیه طی کند و حداکثر گشتاور آن 155 نیوتون متر است. ماشین پژو پارس ای ال ایکس دیفرانسیل جلو است و در حالت ترکیبی مصرف سوخت آ برابر 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر می باشد. پارس ELX از همان ابتدا مورد توجه اسپرت سواران قرار گرفت چون این خودرو میتوانست در آن زمان از بسیاری از خودروهای موجود در خیابان سریعتر ظاهر شود.
پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از جنبههای ظاهری و فنی تفاوتهایی با مدل جی ال ایکس دارد که در ادامه به صورت جداگانه به هر یک از آنها پرداختهایم. قیمت ماشین پارس ELX درآذر 1403 حدود 525 میلیون تومان در کارخانه می باشد و اختلاف آن به نسبت قیمت پرشیا ELX در بازار آزاد در همین تاریخ که حدود 830 میلیون تومان می باشد برای ماشینی با این قدمت بسیار زیاد است. این در حالی است که در این تاریخ تفاوت قیمت پارس ELXبا قیمت پارس سال در بازار آزاد حدود 130 میلیون تومان می باشد که با توجه به تفاوت های موتوری باید بگوییم پارس ELX ارزش خرید بالاتری دارد. قیمت پارس ELX در مقایسه با پژو ۲۰۶ صندوقدار حدود 90 میلیون گران تر (قیمت کارخانه) و در مقایسه با سمند LX EF7 نیز 230 میلیون گران تر (بازار آزاد) است (در آذر 1403).
نسخه ال ایکس پرشیا از موتور معروف و نام آشنای محصولات ایران خودرو با نام TU5 بهره میبرد که مشکل تولید گرمای زیاد دارد. حداکثر قدرت خروجی این پیشرانه 105 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه است و از 16 سوپاپ بهره میبرد. وزن این خودرو 1185 کیلوگرم است و مجهز به جعبه دنده 5 سرعته و باک 70 لیتری است. مصرف سوخت پرشیا الایکس در شهر 10.1، خارج شهر 6 و سیکل ترکیبی 7.5 لیتر در 100 کیلومتر است. شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۸۸ به منظور آنکه پاسخی به انتقادات مشتریان پیرامون عدم تغییر محصولات و بهروزرسانی آنها داده باشد، با اصلاحات ظاهری که روی بدنه پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اعمال کرد، مدل جدیدی از این خودرو را با نام پژو SLX 405 به سبد تولیدات خود اضافه نمود.
پژو پارس ELX موتور زانتیا از لحاظ طراحی متاسفانه تفاوت خاصی با پژو پارس معمولی ندارند و فقط در نمونه ELX از رینگهایی موسوم به خرچنگی استفاده شده است که شکل زیبایی نیز دارند. مجموعا طراحی پارس ELX را میتوان ساده، محافظه کارانه و مطابق با استانداردهای دهه 80 دانست، اما جز این موارد، نمیتوان ایراد خاصی به طراحی این خودرو وارد کرد. کابین خودرو نیز در نهایت سادگی طراحی شده و متریال به کار رفته در آن نیز پلاستیک ضعیف است که کیفیت چندان مطلوبی ندارد. پژو پارس ELX موتور زانتیا به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری موسوم به XU7 L4 مجهز است که میتواند 110 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را تولید کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو انتقال دهد.
این داشبورد و فرمان جدید، اگرچه طراحی بهتر، زیباتر و بهروزتری دارد اما کیفیت ساخت آن نسبت به قبل پایینتر آمده و از پلاستیک خشک و بیکیفیت ساخته شده است که پس از مدتی به صدا میافتند. در سوی دیگر، داشبورد ۴۰۵ به جز کنسول وسط، به صورت کامل تریم کرمرنگ دارد و از طرح چوب هم خبری نیست. پارس سال از موتور XU7JP/L3 بهره میبرد که ظرفیت 1761 سیسی، 8 سوپاپ و توان خروجی 100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه دارد. مصرف سوخت پارس سال در شهر 13.8، خارج شهر 7 و سیکل ترکیبی 9.1 لیتر در 100 کیلومتر است.
پرشیا ایالایکس مصرف سوخت شهر 11.3، خارج شهر(بزرگراه) 6.2 و ترکیبی(متوسط) 8.1 لیتر در 100 کیلومتر دارد. به دلیل تنفس بهتر موتور و بالا رفتن راندمان حجمی در این مدل قدرت به 110 اسب بخار افزایش یافت و گشتاور هم در دور 4250 به 155 نیوتن متر رسید. از این موتور سایپا نیز بر روی مدل زانتیا استفاده کرد از این رو این نمونه ها به موتور زانتیایی که در بین مردم شهرت دارند.
البته از سال ۹۳ به بعد شرکت ایران خودرو داشبوردهای جدید موسوم به سوناتایی را روی محصولات خانواده ۴۰۵ نصب کرد که دیگر از مواد نرم در آنها استفاده نشد و پلاستیک خشک ماده اصلی تشکیلدهنده این نوع داشبورد بهحساب میآمد. با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو، پژو پارس LX، دنا، سمند سورن، سایپا آریو و پژو 206 صندوقدار رقبایی هستند که پارس ELX موتور زانتیا باید با آنها رقابت کند. همه این گزینهها بازار دست دوم پر رونقی دارند و قطعات یدکیشان نیز به وفور در بازار یافت میشود. در نهایت شاید دنا در مقایسه با پژو پارس ELX موتور زانتیا از چالاکی کمتری برخوردار باشد، اما دنا علاوه بر مزیتهای گفته شده در بالا از مزایای دیگری مانند طراحی بروز و آپشنهای متنوع برخوردار است و میتواند در این رنج قیمتی گزینه مناسبی برای خرید باشد. تولید خانواده پارس اخیرا متوقف شده است، اما هنوز میتوان نسخههای صفر کیلومتر و کمکارکرد آن را در بازار یافت. جای تردید ندارد که قیمت پژو پارس با مدل ELX سفارشی در مقایسه با سایر مدلهای معمولیتر این خودرو بالاتر باشد، اما تیپ سفارشی پارس ELX در نسخه صفر کیلومتر قیمتی نزدیک به یک میلیارد تومان دارد که آن را در سطح قیمتی تقریبا برابر با قیمت روز خودرو مانند دنا پلاس توربو قرار میدهد.
تاریخچه اولین پرشیا هایی که در ایران به صورت گسترده تولید شدند به سال 1379 بر می گردد. رنج قیمت پارس ELX در تاریخ آذر 1403از حدود 525 میلیون تومان (قیمت کارخانه) تا 830 میلیون تومان (در بازار آزاد) می باشد. در این تیپ شاهد چند آپشن بیشتر هستیم که شامل رینگ آلومینیومی، ترمزهای دیسکی عقب و شیشههای عقب دودی میشود ولی همچنان از نمایشگر لمسی خبری نیست. ابعاد مختلف ماشین پژو پارس ELX را برای علاقمندان به این ماشین، در جدول زیر آورده ایم. موتور تیوفایو استهلاک کمتری نسبت به موتور پارس سال داره.شاید برای خیلی ها مهم باشه. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید.
هرچند که استهلاک بیشتر موتور و بهویژه سوختن واشر سرسیلندر از معایبی است که میتوان برای پیشرانه XU7 پژو متصور بود. درحالیکه پارس سالها بدون تغییر بزرگی تولید شد، ایرانخودرو در سالهای پایانی تولید آن یعنی از اوایل سال 1401 دست به ارتقاء آپشنهای این سدان فرتوت زد تا پژوی محبوب خریداران ایرانی لااقل از لحاظ آپشن کمی بروزتر شود. بدین منظور، در کنار نسخه معمولی پارس، ایرانخودرو دو تیپ جدید بنامهای سفارشی و سفارشی ELX را عرضه کرد که از لحاظ امکانات باهم تفاوت داشتند. عرضه این دو تیپ جدید در کنار پارس معمولی قبلی اما شرایط را کمی گیجکننده کرد و باعث شد خریداران در آپشنهای هرکدام از تیپهای پارس دچار ابهام شوند.
رینگهای اسپرت، ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ و موتور قوی در کنار تودوزی روشن اصلیترین چیزهایی بودند که مالکان را به سمت پارس ELX جذب میکردند. پلتفرم این خودرو تفاوتی با پژو 405 ندارد و به همین دلیل به جز شتاب بهتر در خط مستقیم و توانایی توقف بهتر، تفاوت دیگری در رانندگی دو خودرو ندارد. همین مساله نیز سبب شده است تا برخی خریداران پرداخت هزینه بیشتر برای مدل ELX را منطقی ندانند. امروز پژو پارس ای ال ایکس تقریبا تمام برگ برندههای خود در بازار را از دست داده است و نه خودرویی جذاب است و نه مشخصات خاصی برای خریدار دارد و تنها به این دلیل که گزینه دیگری نیست مشتریان آن را میخرند.
اگر در زمینه مقایسه پارس سال و اس ال ایکس 405 اطلاعاتی دارید یا سوالی دارید، از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید. برای اطلاع از خرید اقساطی پژو پارس و همچنین کسب اطلاعات در مورد نحوه دریافت سریع و در محل کارشناسی خودرو کلیک کنید. خودروی پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۶۹ هجری شمسی تاکنون توسط ایران خودرو تولید میشود؛ خودرویی قدیمی که لقب مادر بسیاری از خودروهای بازار کشورمان را یدک میکشد. در آن سالها، پژو ۴۰۵ خودرویی نسبتا مدرن محسوب میشد اما هنوز هم در کشورمان تولید میشود و جزو محصولات پرفروش بازار ایران به شمار میرود. بعدها نیز نسخه فیس لیفتی از این خودرو با نام ۴۰۵ اس ال ایکس (Peugeot 405 SLX) روانه بازار شد. از سوی دیگر در سال ۹۰ خودرویی با نام پژو پارس ال ایکس (Pars LX) تولید شد که فیس لیفتی از پژو پارس معمولی بود.
از طرف دیگر، Peugeot 405 slx حالتی آیرودینامیکتر دارد و ذهنیتی چابک و چالاکتر را در افکار بیننده پدید خواهد آورد. درمجموع، باید گفت که ظاهر این دو خودرو نسبتا قدیمی و ساده جلوه میکند؛ اما در بازار ایران، Peugeot Pars خواهان بیشتری دارد و مشتریان سبک طراحی آن را بیشتر از ۴۰۵ slx میپسندند. همچنین در مورد مقایسه پژو 405 glx با slx از نظر فضای داخل کابین نیز باید گفت که تغییر محسوسی دراینباره بین این دو خودرو مشاهده نمیشود.
با این حال، به دلیل گشتاور بیشتر موتور ۱۸۰۰ سیسی، شتاب اولیه پژو پارس سال در مقایسه با 405 slx مهیجتر به نظر میرسد و رضایت بالاتری را نصیب راننده خواهد کرد. ازلحاظ عایقبندی و میزان نفوذ ضربات سطح جاده به درون کابین نیز، دو خودرو تقریبا وضعیتی مشابه دارند اما به علت عملکرد ساکت و نرمتر موتور Tu5 در ۴۰۵، اصولا سروصدای کمتری درون کابین این خودرو به گوش میرسد. اصولا پژو ۴۰۵ به عنوان یک خودروی اقتصادی از آپشن شاخص و مهمی بهرهمند نبوده و این قاعده برای هر دو تیپ جی ال ایکس و اس ال ایکس تقریبا به طور مشابه رعایت شده است. در این مطلب به سراغ یکی از قدیمیترین محصولات ایران خودرو میرویم تا ببینیم دو تیپ پرفروش آن چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند. با این تفسیر شما را به مقایسه پژو 405 glx با slx دعوت میکنیم تا از تفاوتهای این دو ماشین فرانسوی در بازار ایران بیشتر آگاه شوید.
اما از سال ۱۳۹۱ به بعد که پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با موتور ۱۶ سوپاپ TU5 به بازار آمد و اختلاف فنی بین این دو بسیار بیشتر شد، مشتریان به دلیل موتور باکیفیت و کم استهلاکتر، رغبت بیشتری برای خرید پژو ۴۰۵ SLX نشان دادند. در سوی دیگر، خودروی پژو پارس با همان مدل سال ۷۹ تولید میشود و اصلیترین تغییرات در نسخه LX به تغییر آینههای جانبی و استفاده از رینگهای آلومینیومی جدید مربوط میشود. شرکت ایران خودرو با همکاری پژو قصد داشت با فیس لیفت ۴۰۵ و تبدیل آن به پژو پارس، چهره ۴۰۵ را به نسل جدید آن یعنی ۴۰۶ شبیه کند که تا حدودی در این امر موفق بوده اما پس از تولید به مدت ۲۰ سال، اکنون چهره پژو پارس نیز بسیار کهنه و قدیمی شده است. در مجموع میتوان پژو پارس ال ایکس را برنده بخش طراحی بیرونی در مقابل پژو ۴۰۵ SLX دانست. از پژو پارس ELX به عنوان خودرویی با حدود 20 سال سن نباید انتظار زیادی در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی داشت اما پارس ELX حداقل در مقایسه با پژو پارس معمولی و پژو 405 امکانات بیشتری در اختیار خریدار قرار میدهد.
موتور 1.8 لیتری ELX با اینکه هم حجم با موتور 1.8 لیتری XU7 پارس معمولی است اما به دلیل داشتن سرسیلندر 16 سوپاپ خود با طراحی دو میل سوپاپ در بالا (DOHC) میتواند قدرت و گشتاور بیشتری به میزان 110 اسب بخار و 155 نیوتن متر تولید کند. پژو پارس ELX میتواند در زمانی حدود 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که بسیار قابل توجه است و حداکثر سرعتی بالغ بر 195 کیلومتر بر ساعت دارد. از نقاط ضعف این خودرو باید به مصرف سوخت بالا اشاره کرد که در سیکل ترکیبی به 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد.
البته اختلاف میان این دو چندان هم زیاد نیست و به مواردی همچون دکمههای کنترل روی فرمان، پنل تهویه اتوماتیک، شیشهبالابرهای برقی عقب و برخی موارد جزیی دیگر محدود میشود. اگر بودجه کافی برای خرید پژو پارس ندارید، از طرح فروش اقساطی پژو پارس همراه مکانیک استفاده مرده و بدون ضامن و با اقساط بلند مدت مالک این خودرو شوید. اگر صنعت خودروسازی کشور را بهمثابه ساختمانی نصفهونیمه در نظر بگیریم، پژو 405 به همراه پیکان، پراید و ۲۰۶ در حکم فونداسیون و شالوده این ساختمان ایفای نقش خواهند کرد.
در سال هایی که ایران خودرو با هوشمندی پرشیا را به بازار معرفی کرد، در بین محصولات خودروسازان داخلی تقریباً هیچ رقیبی در کلاس پرشیا وجود نداشت و این خودرو از همان ابتدای عرضه هم از فروش خوبی برخوردار بود. پرشیای دیروز و پارس امروز با استفاده از پلت فرم پژو 405 طراحی شدند که در آن سال ها هنوز این قدر قدیمی نشده بود و برای بازار انحصاری ایران مناسب بود. امید میرود با رویکرد جدید وزارت صنعت و شرکت ایران خودرو و سایپا در تولید و واردات خودروهای جدید اقتصادی، دیگر شاهد عرضه محصولات قدیمی به بازار کشور نباشیم تا مشتریان ایرانی نیز بتوانند از خودروهای باکیفیت و مطابق استانداردهای روز دنیا به قیمت مناسب بهرهمند شوند.
دیدگاهتان را بنویسید