پژو 405 GLX زاور خودرو
اگر بهدلیل وضعیت وخیم بازار خودروی ایران، اجبار در خرید این خودرو را کنار بگذاریم، پژو ۴۰۵ بیش از دو دهه است که ارزش خرید خود را بهطور کامل از دست داده است و تهیه خودرویی با ایمنی پایین، نداشتن حداقل امکانات رفاهی و مصرف سوخت بالا هیچ توجیه منطقی ندارد. در کل پژو جی ال آی (Peugeot 405 GLi-petrol) از نظر طراحی گیربکس، پیشرانه و قدرت فرقی با GLX ندارد. اما پژو 405 GLI نسبت به نسخه GLX آپشن های کمتری دارد که تنها از سال 1383 تا 1386 روی خط تولید قرار داشت. شرکت خودرو سازی ایران خودرو بزرگترین شرکت خودرو سازی ایران می باشد که سالیانه هزاران خودرو تولید می کند و با بالاتر بودن کیفیت محصولات خود نسبت به رقبا توانسته خود را برترین شرکت خودرو سازی کشور انتخاب کند. این شرکت مانند دیگر شرکت های خودرو سازی سطح جهان مدل های مختلفی از محصولات را تولید و به بازار ها عرضه می کند. در این مطلب قصد داریم دو تیپ این خودرو با اسامی پژو glx و gli را مورد بررسی قرار دهیم تا بدانیم تفاوت پژو glx با gli در چه مواردی می باشد.
تولید کنندگان خودرو با محصولات صندلی و فولکس واگن در نمایشگاه موتور تهران11 فوریه 1403حضور پررنگ دیما دیزل در نم� … شتاب گیری صفر تا صد پژو ۴۰۵ در زمانی در حدود ۱۳٫۵ ثانیه انجام می شود و در عرض ۴ ثانیه سرعت خودرو با استفاده از تمام قوای ترمزی دوباره به صفر خواهد رسید. در واقع ترمز در مواجه با ناهمواری ها عملکردی متفاوت را در مقایسه با سطح صاف و مسیر هموار از خود به نمایش می گذارد و از آنجا که تعداد دست اندازها و چاله های خیابان های ایران نیز به هیچ عنوان کم نیست باید انتظار نگرفتن ترمز در رانندگی روزمره را داشته باشید و فاصله بسیار مطمئنی را با خودروهای دیگر حفظ کنید.
اما این محصول با استقبال چندانی در بازار مواجه نشد و حدود یکسال بعد نیز GLI از خط تولید کنار رفت. طراحی قدیمی – کیفیت پایین ساخت – عایق بندی ضعیف و مصرف سوخت بالا در نسخه ی GLX از معایب این خودرو میباشد اما در مقابل سواری نسبتا راحت ، کابین جادار و مصرف سوخت پایین در نسخه ی SLX و هزینه ی نگهداری مناسب از مزایای این خودرو میباشد. مشخصات فنی پژو ۴۰۵ GLX امکان شتابگیری صفر تا صد ۱۱ الی ۱۲ ثانیهای را برای این خودرو ممکن کرده است؛ بسته به نوع موتور استفادهشده و مشخصات آن این عدد میتواند کمی بالاتر یا پایینتر باشد. بهطور معمول این خودروی قدیمی در بهترین وضعیت خود توانایی دستیابی به سرعتی تا ۱۹۰ کیلومتر بر ثانیه را در اختیار علاقمندان خود میگذارد.
همین مورد نیز موجب شد تا فروش این دو ماشین قدیمی نسبتا بالا باشد و مشتریان از آنها استقبال کنند. پژو ۴۰۵ در تیپ های مختلفی از جمله glx, gli, slx و تیپ دوگانه سوز cng سال ها تولید و ارائه شد ما به خاطر تکنولوژی قدیمی، استهلاک ، مصرف سوخت زیاد و تولید محصولات جدیدتر در خرداد ۹۹ از روی خط تولید کنار گذاشته شد. به عبارت دیگر این خودرو با معایب و کیفیت ساخت نه چندان مطلوب اما بخاطر قیمت پایین سال ها فروش خوبی را تجربه کرد اما با ورود خودروهای با طراحی مدرن و دارای تجهیزات بیشتر تصمیم بر آن شد که تولید پژو ۴۰۵ متوقف شود. در انتهای مطلب مقایسه پژو 405 glx با slx به طور خلاصه میتوان گفت اختلاف بین این دو خودرو تا مدلهای ۱۳۹۱ صرفا در بخش ظاهری خلاصه میشود.
امید میرود با رویکرد جدید وزارت صنعت و شرکت ایران خودرو و سایپا در تولید و واردات خودروهای جدید اقتصادی، دیگر شاهد عرضه محصولات قدیمی به بازار کشور نباشیم تا مشتریان ایرانی نیز بتوانند از خودروهای باکیفیت و مطابق استانداردهای روز دنیا به قیمت مناسب بهرهمند شوند. در حال حاضر و پس از ۳۰ سال تولید خودروی پژو ۴۰۵ متوقف شده است و دسترسی به قیمت پژو ۴۰۵ صفر امکانپذیر نیست. بااینحال بازار خرید و فروش مدلهای دستدوم این محصول همچنان داغ است که بسته به وضعیت سلامتی خودرو، قیمت آن بسیار متغیر است. جالب است بدانید طراحی پژو 405 توسط استودیو طراحی معروف ایتالیایی پینینفارینا طراحی شده است. پژو ۴۰۵ را با ۵ موتور متفاوت که xu7, xu9, xu10, tu5, tu3 می باشند با دو نسخه گیربکس اتوماتیک و دستی و در دو مدل دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک تولید و به فروش رساند، همچنین پژو 405 Mi16 آخرین محصول پژو بود که در بازار امریکا عرضه شد. پژو ۴۰۵ سرانجام با معرفی پژو ۴۰۶ که آن هم سرچشمهای برای تولد پژو پارس بود، از خط تولید پژو کنار رفت اما در ایران تا همین چند سال پیش همچنان با تیپ های مختلف توسط ایران خودرو تولید می شد.
نوار کرومی دوباره روی سپر عقب دیده میشود و چراغ ترمز سوم هم بر خلاف SLX، روی طاقچه خودرو قرار دارد. گروه صنعتی ایران نتایج آخرین برنامه برای فروش محصولات خود این یک روز است سه شنبه 7 فوریه با نهادهای نظارتی اعلا … بالاخره در دنده ۳ سرعت به صد کیلومتر در ساعت می رسد، ولی انتظار بی جا از آن نداشته باشید. در همان حال محکم ترمز را فشار می دهم تا هم زمان عملکرد ترمز های دیسکی جلو و کاسه ای عقب را بسنجم.
پس از آنها هم پنل سیستم تهویه و سیستم پخش خودرو قرار گرفته که با یک درب قابل باز و بسته شدن بود. کولر، قفل مرکزی، شیشه های رنگی، فرمان هیدرولیک، جک زاپاس در صندوق عقب، پیشرانه انژکتوری با مدیریت الکترونیکی ، پخش صوتی کاست همراه با دورشمار موتور، حذف پوشش صداگیر زیر موتور و فوم نگه دارنده ابزار. پژو ۴۰۵ SLX را می توان به فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ نامید که با تغییراتی در ظاهر و تجهیزات خودرو همراه شده است در زیر به تفاوت های میان SLX و GLX اشاره می کنیم. پژو 405 یکی از خودروهای محبوب و پرطرفدار در بازار ایران است که در مدلهای مختلفی تولید شده است. هر کدام از این مدلها ویژگیهای خاص خود را دارند و انتخاب بین آنها به نیازها و سلیقه شما بستگی دارد. در این مقاله، به مقایسه جامع این دو مدل میپردازیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.
خودرو پژو 405 در حال حاضر در ایران در مدلهای SLX و GLX ( در دو مدل دوگانه سوز و بنزینی) به بازار عرضه میشود. در سالهای اولیه ورود 405 به ایران، این خودرو به یک پیشرانه 2 لیتری کاربراتوری مجهز شده بود اما ایران خودرو به دلیل آلایندگی این پیشرانه آن را تعویض کرد. این کارخانه یک پیشرانه 1.8 لیتری انژکتور با کد XU7JP/L3 را جایگزین نمونه کاربراتوری اولیه کرد.
امکانات ایمنی پژو GLX 405 بسیار محدود است و در بهترین حالت میتوان به وجود سیستم ترمز ضد قفل ABS و وجود کیسه هوای راننده و سرنشین جلو اشاره کرد؛ این کیسه هوا صرفا در برخوردهای از جلو کاربرد دارد و خبری از کیسههای هوای جانبی نیست. در زمینه امکانات ایمنی نیز این خودرو از ایموبلایزر یا همان سوییچ ضدسرقت استفاده میکند که وظیفهی آن جلوگیری از بهکاربردن سوییچی بهغیر سوییچ اصلی خودرو برای روشنکردن آن است. بهصورت پیشفرض امکانات رفاهی این خودروی کهنهکار در بهترین حالت به آینههای برقی جانبی، شیشههای بالابر برقی و یک سیستم صوتی ساده خلاصه میشود. سری نخست پژو 405 در دو تیپ GL و GLX با پیشرانههای کاربراتوری 1.6 لیتری و 2.0 لیتری عرضه میشد اما در نهایت هر دو نسخه در سال 1381 جای خود را به پیشرانه 1.8 لیتری انژکتوری XU7 دادند. سال 1383 ایران خودرو نمونه اقتصادی 405 را با نام GLI عرضه کرد که فاقد تجهیزات متداول بود و حتی سپر مشکی رنگ داشت.
پژو 405 اولین بار در سال 1987 به بازار عرضه شد و یک سال پس از زآن به عنوان خودروی سال اروپا شناخته شد. مصرف سوخت پژو ۴۰۵ GLX در کاربری شهری در حدود ۱۲/۸ لیتر، در بزرگراهها حدودا ۶/۸ لیتر و در حالت مصرف سوخت ترکیبی در حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ باک پژو ۴۰۵ ظرفیتی ۷۰ لیتری دارد. با تمامی اینها میزان مصرف سوخت خودرو بسته به شرایطی از جمله وضعیت موتور، باد لاستیکها و نحوهی رانندگی میتواند بیشتر از ارقام گفته شده باشد.
پژو ۴۰۵ GLX در بخش کابین هم درست مشابه نمای بیرونی طراحی سادهای دارد البته که در مدل های ۹۵ به بعد به خاطر اجباری شدن کیسه های هوا جلو، داشبورد این خودرو هم مشابه پارس شد. کابین و داشبورد قدیمی پژو GLX از متریالی بسیار با کیفیت بهره می برد اما رفته رفته این کابین افت کیفیت بسیار زیادی را تجربه کرد که در دیگر محصولات هم شاهد آن بودیم و تنها صرف این خودرو نبود. در میان خودروهای تولید داخل خودروی «پژو ۴۰۵» یک خودروی بسیار محبوب و پرطرفدار است این خودرو از زمان نخستین عرضه اش تا به حالا موفق گردیده است تا فروش خیلی خوبی را تجربه نماید . همانطور که در جدوال مقایسه مشخصات فنی پژو 405 SLX و GLX مشاهده میکنید SLX با حجم موتور کمتر اما به دلیل تکنولوژی بالاتر و 16 سوپاپ بودن دارای قدرت بیشتری است اما GLX از گشتاور بالاتری در دور موتور پایین تر برخوردار است.
مصرف سوخت پژو ۴۰۵ GLX به صورت ترکیبی حدود ۹ لیتر بوده و باک این خودرو هم ۷۰ لیتر حجم دارد. از نظر سواری پژو ۴۰۵ نسبتا سواری نرمی در میان رقبایش داشته اما چندان نمی توان روی هندلینگ آن حساب باز کرد. دریچه های سیستم تهویه مطبوع خودرو کنار یکدیگر در بالاترین بخش داشبورد قرار گرفته و زیر آنها هم در مدل های قدیمی یک ساعت دیجیتال به همراه چند دکمه از جمله فلاشر تعبیه شده بود.
اما اگر زیاد به مسافرت خانوادگی می روید و در مسیرهای کوهستانی تردد دارید، مدل ۱٫۸ لیتری عملکرد مناسب تری را ارائه می دهد، هرچند متاسفانه مشکل سوختن واشر سرسیلندر و عواقب ناشی از آن در مدل های XU7 (1.8 لیتری) بیشتر از نمونه کوچکتر دیده می شود. در ترمزگیری های شدید پژو بسیار نرم عمل می کند و در مسیری صاف باقی می ماند، اما یکی از ضعف های ترمز در دست انداز ها و سرعت گیر ها مشخص می شود. اگر کاملا به عملکرد ونحوه عکس العمل آن مسلط نباشید، تجربه حداقل یک برخورد کوچک سپر به سپر را با خودروی جلویی در کارنامتان ثبت خواهید.
مدیران ماشین در ششم نمایشگاه خودکار تهران از محصول جدید شما به نام MVM X77 رونمایی این ماشین اولین محصول لوکس برا� … در واقع اگر صندلی آن برجستگی کوچک در پهلو ها را نداشت، احتمالا در هر پیچ جایتان با صندلی کناری عوض می شد. اما با کمی تغییر ارتفاع در جهت مخالف تفکرات کارخانه ای، اوضاع بسیار بهتر خواهد شد. در ارتفاع عادی و کارخانه ای خودرو ( که دسته کمی از از خودروهای کراس اوور ندارد)، متوجه پهلو انداختن و حرکت گهواره ای بدنه در پیچ ها به چپ و راست می شوید.
در سمت مقابل پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با موتور ۱.۸ لیتری از لحاظ چابکی و شتاب اولیه وضعیت بهتری دارد و عملکرد آن درمجموع اسپرتتر از مدل SLX TU5 به شمار میرود. هرچند که استهلاک بیشتر موتور و بهویژه سوختن واشر سرسیلندر از معایبی است که میتوان برای پیشرانه XU7 پژو متصور بود. بنابراین از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با پیشرانه متفاوت TU5 که سروصدای کمتر، نرمی بیشتر، استهلاک پایینتر و مصرف سوخت کمتر از مزایای آن به شمار میرود، به بازار آمد.
درواقع مهمترین تفاوت ایجاد شده بین دو مدل GLX و SLX پژو 405، همین بهروزرسانی ظاهری مدل اس ال ایکس بوده که البته با کمترین هزینه و بدون تغییر در استایل بدنه صورت گرفته است. شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۸۸ به منظور آنکه پاسخی به انتقادات مشتریان پیرامون عدم تغییر محصولات و بهروزرسانی آنها داده باشد، با اصلاحات ظاهری که روی بدنه پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اعمال کرد، مدل جدیدی از این خودرو را با نام پژو SLX 405 به سبد تولیدات خود اضافه نمود. پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از جنبههای ظاهری و فنی تفاوتهایی با مدل جی ال ایکس دارد که در ادامه به صورت جداگانه به هر یک از آنها پرداختهایم. پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس از لحاظ فنی تا سال ۹۱ هیچگونه اختلافی نداشتند و هر دو محصول با موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر ۸ سوپاپ XU7 روانه بازار میشدند. اما از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ slx عمدتا با موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار عرضه شد. به طور کلی پژو ۴۰۵ به عنوان یک سدان قدیمی متاسفانه بیش از حد روی خط تولید ایران خودرو باقی ماند و باعث شد که مشتریان در این رنج قیمت به دلیل عدم ورود خودروهای جدید همرده، انتخاب چندان دیگری به جز پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس نداشته باشند.
جدای از اینکه خبری از کیسههای جانبی برای سرنشینهای این خودرو وجود ندارد، سیستم ترمز این محصول کاملا منسوخ شده است. درنهایت بهدلیل مقاومت پایین شاسی و بدنهی این محصول، در هر گونه برخوردی، بخش عمدهای ضربه به کابین و سرنشینها منتقل میشود و سلامتی آنها را نیز به خطر میاندازد. قیمت پژو برای طرفداران خودروهای آن، فاکتور مهمی برای انتخاب مدلهای مختلف این شرکت است. قیمت محصولات پژو موجود در بازار ایران، مانند بسیاری از محصولات خودروسازی دیگر، همواره در افتوخیز است. در این بازار پرتلاطم، افرادی که تمایل به استفاده از خودروهای پژو را دارند، باید در لحظه از قیمت پژو باخبر باشند؛ چراکه ممکن است از زمان تصمیمگیری تا انجام معامله، این بازه قیمتی تغییر کند.
به طور کلی پزو gli از لحاظ قدرت و نوع پیشرانه با glx تفاوتی ندارد در ضمن در طراحی گیربکس هم فرقی وجود ندارد. ولی باید گفت پژو ۴۰۵ gli نسخه کم آپشن تر glx بوده که بین سال های ۸۳-۸۶ روی خط تولید قرار داشت. به طور کلی پژو ۴۰۵ به خاطر مواردی همچون کابین جادار، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش خوب جزو محبوب ترین و مطرح ترین خودروهای ایران شناخته می شود. و با توجه به گذشت ۳۰ سال از عمر این خودرو نباید انتظار ایمنی و سطح بالای تجهیزات از آن داشت.
درنتیجه وقتی صحبت از چنین بازار غیرقابل پیشبینی میشود، جای خالی مرجعی که بتوان قیمت ماشینهای پژو را بهصورت لحظهای مشاهده کرد، خالی است. همراه مکانیک سعی کرده است تا با ارائه دقیقترین اطلاعات موجود، این دغدغه را برطرف کند. اما پژو 405 که در حال حاضر تحت عنوان GLX به فروش میرسد، یک پیشرانه 4 سیلندر 1761 سی سی دارد که قادر است 100 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 153 نیوتن متر در 3000 دور دقیقه تولید نماید.
موتور این خودرو XU7JP/L3 می باشد که توانایی 100 اسب بخاری در کنار گشتاور6000 دور در دقيقه را دارد این موتور با توجه به قدمت تولید و وجود قطعات و لوازم یدکی بالا به همراه سادگی در تعمیر آن حسنی بزرگ برای این خودرو می باشد. اگرچه ایرانیها از قدمت بالای تولید تعدادی از خودروهای داخلی مطلع هستند، اما کمتر کسی میداند که پلتفرم پژو ۴۰۵ برای اولین بار در سال ۱۳۶۵ تولید شده و برای آخرین بار در سال ۱۳۷۴ و با معرفی نسخهی پژو ۴۰۶ از جانب فرانسویها مورد استفاده قرار گرفته است. بااینحال تاریخچه مونتاژ و تولید پژو ۴۰۵ GLX در ایران به سال ۱۳۶۹ باز میگردد و تا سال ۱۳۹۹ و البته به شکل خیلی محدودی تا سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته است. این خودرو بهترین خودروی اروپا در سال ۱۹۸۸ انتخاب شد و در بدو ورود به ایران نیز خودروی باکیفیت و بهروزی بوده است. پژو ۴۰۵ SLX این روزها تنها با پیشرانه ۱٫۵ لیتری TU5 (مشترک با ۲۰۶ تیپ پنج، سمند و پارس LX) با قدرت حدودی ۱۰۶ اسب بخار روانه بازار می شود، اما در روزهای نخست تولید (۱۳۸۹) چند سری از این مدل با موتور قدیمی تر خانواده ۴۰۵ (XU7) تحویل خریداران می شدند که خودرو مورد آزمایش نیز یکی از آن هاست.
البته پژو gli با معایبی مانند کیفیت ساخت پایین، طراحی ظاهر نه چندان جذاب و تجهیزات ناقص همراه بود. ناگفته نماند پژو glx از امکانات فنی و رفاهی مانند پیشرانه انژکتوری با مدیریت الکترونیکی، کولر، فرمان هیدرولیک، شیشه ها و آینه های برقی بهره می برد هر چند نسبت به خودروهای امروزی دارای پایین ترین سطح امکانات است اما در تایم ارائه خودش، جزو محبوب ترین خودروها بوده است. پژو ۴۰۵ در ابتدای دهه ۷۰ شمسی پا به جاده های ایران گذاشت و در آن سال ها به لطف هندلینگ مناسب، طراحی قابل قبول و مشخصات فنی خوب در مدت کمی جایش را در بازار پیدا کرد و به یک محصول پرفروش تبدیل شد. پژو ۴۰۵ همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم آغازگر پروژه های ملی ایران خودرو یعنی سمند، سورن و خاندان دنا بود. پژو ۴۰۵ یکی از سدان های برند فرانسوی پژو بوده که توانست موفقیت بسیار خوبی را در کشورهای هدف پژو بدست آورد. یکی از خودروهای شناخته شده، محبوب، پرفروش و زیباترین در زمان ارائه اش، خودرو پژو ۴۰۵ می باشد که از سال ۱۳۷۰ در تیپ های مختلفی روانه بازار کشور شد.
دیما دیزل ، به عنوان یکی از شرکت های وابسته به گروه هلدینگ مایا و ماموت ، در نمایشگاه تهران VI با انواع کامیون ها … ۴۰۵ در صورتی که به تنهایی وظیفه جا به جایی راننده را برعهده داشته باشد، در پیچ های تند و پی در پی کمی تنبلی از خود نشان می دهد. در شروع حرکت پژو به دلیل پوشیدن کفش های جدید و پهن تر به مقدرا بسیار کمی هرزگردی دارد و به سرعت تعویض دنده را طلب می کند.
ایران خودرو در سال 1388 تیپ SLX را هم به بازار خودرو عرضه کرد و در آن چراغ کریستالی، مهشکن و اسپویلر در صندوق قرار داد و در طراحی داشبورد و کیلومترشمار و سردنده هم تفاوتهایی ایجاد کرد. با اینکه از نظر طراحی و امکانات پژو 405 خودرویی مدرن و امروزی نیست ولی افراد بسیاری به دنبال فروش اقساطی پژو 405 تحویل فوری هستند. سپندخودرو شرایطی را به وجود آورده تا امکان فروش اقساطی پژو 405 برای همه متقاضیان وجود داشته باشد.
در آغاز پژو ۴۰۵ فقط با موتور ۱.۸ لیتری با کد xu7 ارائه می شد ولی در تیپ های بعدی مانند slx علاوه بر تغییرات ظاهری به موتور tu5 با ظرفیت ۱.۶ لیتر تغییر یافت. اصولا پژو ۴۰۵ به عنوان یک خودروی اقتصادی از آپشن شاخص و مهمی بهرهمند نبوده و این قاعده برای هر دو تیپ جی ال ایکس و اس ال ایکس تقریبا به طور مشابه رعایت شده است. درمجموع اختلاف ظاهری و نمای داخل کابین بین این دو تیپ از پژو ۴۰۵ خیلی چشمگیر نیست و حتی بعضی از مواقع دارندگان مدلهای جی ال ایکس با صرف هزینه بیشتر و تغییر مواردی همچون چراغها، سپرها و…، ظاهر اتومبیل خود را به اس ال ایکس تغییر میدهند.
در زمان تولید اولیه این محصول، خودرو پژو ۴۰۵ جزو خودروهای زیبای بازار اروپا بود و سرعت و امکانات مناسبی را در قیمتی قابلقبول ارائه میکرد. بااینحال و با توجه به استانداردهای روز دنیای خودرو، این محصول درکنار ظاهر قدیمی خود، فاقد هیچگونه امکانات ایمنی و رفاهی بوده و مصرف سوخت آن نیز بیشتر از خودروهای تولیدی روز است. یکی از معایب مهم خودرو پژو ۴۰۵ را میتوان ایمنی بهشدت پایین آن در تصادفات دانست.
قبل از این که به هماهنگ کردن قدرت ۹۷ اسب بخار و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور موتور با کلاچ عادت کنید ممکن است چند باری در شروع حرکت خاموش کنید. پس از استارت زدن، صدای پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۸ لیتری آن به گوش می رسد که می تواند پس از صدای پیکان و پراید، خاطره انگیز ترین صدای پیشرانه برای اکثر ایرانیان باشد. خودروی «پژو» فرانسه در همان سال های معرفی اش به بازار موفق به کسب جوایز بسیار و عناوین متعدد گشت . پژو 405 GLX و GLI هر دو از مدلهای قدیمی پژو 405 هستند که با کمی تفاوت در تجهیزات و امکانات تولید میشدند.
این محصول ایران خودرو دارای ۴ سیلندر بوده که به ازای هر کدام از آنها ۲ سوپاپ و در مجموع ۸ سوپاپ برای این موتور استفاده شده است. حداکثر توان موتور پژو ۴۰۵ جی ال ایکس به ۱۰۰ اسب بخار میرسد که این توان در دور موتور ۶ هزار دور بر دقیقه حاصل میشود. پژو ۴۰۵ در دسته تولیدات ارزان و اقتصادی بازار قرار داشته و بنابراین در این خودرو از آپشنهای رفاهی و ایمنی گسترده استفاده نشده است.
اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. پژو ۴۰۵ GLX از جمله محصولات بسیار موفق پژو در ایران بوده که بسیاری از خودروهای ملی ما مدیون این سدان فرانسوی است. موتور این خودرو XU7JP/L3 می باشد که توانایی ۱۰۰ اسب بخاری در کنار گشتاور۶۰۰۰۰ دور در دقیقه را دارد . اما اگر به دنبال خودرویی با امکانات بیشتر و ظاهری جذابتر هستید، GLI انتخاب بهتری خواهد بود.
پژو ۴۰۵ های جدیدتر هم که داشبوردی مشابه پژو پاری ها مدل بالا داشته و به اصطلاح به آن داشبورد سوناتایی می گویند. فضای کابین ۴۰۵ به لطف ارتفاع مناسب و فاصله محوری استاندارد برای یک خودروی سدان در هر دو ردیف خودرو قابل قبول ارزیابی شده و به همین خاطر می توان این خودروی سدان سایز متوسط را خودرویی خانوادگی دانست. در واقع در راستای کاستن از مصرف سوخت، ضرایب گیرباکس مدل ۱٫۶ لیتری «۴۰۵ SLX » به خصوص در دنده های ۵ و ۴ بیش از حد سبک در نظر گرفته شده اند که در شهر های مرتفع (به دلیل کاهش غلظلت هوا و کاهش قدرت موتور) و مسیر های کوهستانی مشکل ساز می شود. در نسخه ۱٫۸ لیتری خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» شاهد بهتر عملکردن آن در مقایسه با نسخه ۱٫۶ لیتری در جاده های کوهستانی و پرشیب خواهیم بود . در مدل ۱٫۶ لیتری تی یو فایو خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» از موتوری بهره گرفته شده است که برای خودروی «پژو ۲۰۶» بوده است لذا مشخص است که این موتور برای خودروی سنگینی چون « پژو ۴۰۵» مقداری ضعیف می باشد . ضمن شناخت ویژگی های دو خودرو پژو glx با gli در این مطلب در صورت تمایل به خرید دیگر خودروها نظیر پژو ۲۰۷ صندوقدار و پژو پارس اتوماتیک نیز می توانید به مطالب پیشین مراجعه نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید