اکثر این شاسیبلندها برای استفادههای شهری و بینشهری مناسب هستند، اما دایون وای5، که توسط خودروسازی ایلیا (زیرمجموعه کیان موتور) مونتاژ شده، بهعنوان یک شاسیبلند واقعی برای رقابت با یواز پاتریوت روسی وارد بازار شد. به این شکل که از دکمه های روی کنسول میانی پایین دسته دنده، Y7 را در حالت های تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قرار داد. همچنین باید اشاره کرد که این شاسی بلند چینی و مونتاژی به قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب مجهز است و در صورت بروز هرزگردی در این محور، قفل دیفرانسیل به صورت اتوماتیک فعال می شود.
دایون Y5 یک شاسیبلند بزرگ ۷نفره است که با موتور میتسوبیشی، سیستم تعلیق خوب و قیمت نسبتا مناسب قصد دارد توجه علاقهمندان به آفرود را جلب کند اما تا چه حد موفق خواهد بود؟ بیایید ببینیم. سیستم انتقال قدرت دایون وای7 شامل گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک با دو حالت اسپرت و برفی میشود. انتقال نیرو بهصورت دو دیفرانسیل انجام میگیرد و قابلیت تغییر بین تک دیفرانسیل عقب (2H)، دو دیفرانسیل سبک (4H) و دو دیفرانسیل سنگین (4L) را دارد.
اگر با این دید به ظاهر دایون Y7 نگاه کنیم، میتوانیم نمره خوبی به طراحی آن بدهیم. چرا که مواردی مثل ارتفاع زیاد خودرو از سطح زمین، ابعاد بزرگ چراغهای جلو و فرورفتگی قسمت میانی درب صندوق بار، ابهت ظاهری خوبی به دایون Y7 بخشیده است. بله، با توجه به قیمت مناسب و ویژگیهای آن، دایون Y5 یک گزینه مناسب برای مصرفکنندگان با بودجه محدود است. در کل، برای کسانی که به دنبال یک تجربه رانندگی راحت و متوسط در شهر و برروی جادههای بینشهری هستند، دایون Y5 یک گزینه مناسب است. اما برای افرادی که به دنبال تجربهای دینامیک و ورزشی هستند، ممکن است این خودرو کمی کمتر جذاب باشد.
با خرید تیپ آپشنال این خودرو، تجهیزات بیشتری همچون سنسور پارک جلو، رادار نقطه کور و دوربین 360 درجه را دریافت خواهید کرد. قفل دیفرانسیل عقب، این سیستم را کامل میکند تا در مواقعی که یکی از چرخهای عقب روی زمین نیست، از هرزگردی جلوگیری کند و خودرو بتواند از حالت نامتعادل خارج شود. این ویژگی بسیار مهم است و تواناییهای آفرودی یک خودرو را از سایر خودروها متمایز میکند. درنهایت، من همه ویژگیهای فنی، تعلیق و عملکردی خودرو را دوست دارم و با توجه به قیمتش، دایون Y5 را تحسین میکنم. دایون V5 یک پیکاپ است که با نام مکث موتور کلوت و توسط شرکت مکث موتور در ایران عرضه میشود. این خودرو در برخی بازارها با نام دانگ فنگ S16 هم عرضه میشود که تنها در لوگو و تریم داخلی تفاوتهایی دارد.
دایون Y7 با دارا بودن فاصله محوری 2.8 متر، یک خودرو جادار و راحت برای سفر است. این خودرو همچنان با هفت صندلی به خریداران عرضه میشود، از این رو فضای بار قابل توجهی در صورت تا کردن صندلیهای عقب در اختیار کاربران خواهد بود. طراحی سایر بخشهای کابین همچنان ساده است که این سادگی همانند یک شمشیر دولبه برای خودرو عمل میکند. نخست آن که مشتریان علاقمند به طراحی پر زرق و برق، جذب محصول ایلیا موتور نخواهند شد.
گارانتی Y5 توسط ایلیا موتور و کیان موتور وارنا ۳ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر ( هر کدام زودتر فرا برسد ) اعلام شده است. دایون وای5 از شاسی نردبانی مستقل بهره میبرد که آن را به یک شاسیبلند واقعی با قابلیتهای آفرودی تبدیل میکند. این خودرو به سیستم دو دیفرانسیل و دنده کمکی با دو حالت کمک سبک و سنگین مجهز است.
در سال ۱۴۰۰، شرکت کیان موتور وارنا با نام خودروسازی ایلیا، شاسیبلند آفرودی دایون Y5 را وارد بازار ایران کرد که به دلیل ویژگیهای خاص نظیر شاسی مستقل و سیستم دو دیفرانسیل کمک سنگین بهعنوان یک آفرود توانمند شناخته شد. در مدت کوتاهی پس از آن، این شرکت نسخه بهروزشدهای از این خودرو به نام دایون Y7 را ارائه نمود. خودروهای کراس اوور بازار را تصاحب کردهاند و با عنوان شاسیبلند در خیابانها دیده میشوند. اگر واقعا بهدنبال یک شاسیبلند با قابلیت آفرود مناسب میگردید، با ما در این مطلب از کارنامه همراه باشید. دایون Y5 محصولی از شرکت باسابقه چینی دایون است که با شاسی مستقل از بدنه ارائه شده و در ایران توسط ایلیا موتور عرضه میشود تا با یواز پاتریوت رقابت کند.
شاید اگر هنوز در سال ۲۰۱۵ بودیم، طراحی داخلی دایون Y5 را با هیجان بررسی و توصیف میکردیم. اما خب اینطور نیست و باید گفت طراحی داخلی این خودرو در سادهترین حالت ممکن قرار دارد. خبری از پشت آمپر دیجیتالی یا صفحه نمایش بزرگ در این خودرو نیست و باید به یک صفحه ۸اینچی با کیفیت متوسط راضی باشید. طراحی کلی داشبورد شبیه جک S5 است؛ بهخصوص در قسمت پشت آمپر، فرمان و صفحه نمایش. نمای جلویی خودرو را دو چراغ بزرگ، جلوپنجره بزرگ با نوارهای کرومی افقی و لوگوی بزرگ دایون تشکیل میدهند. آرایش چراغها در کنار جلوپنجره، من را یاد پرادو J150 میاندازد که به نظرم برای یک خودروی آفرودی منطقی است و قرار نیست کاربرد را فدای زیبایی کند.
اگر می خواهید ماشین چینی بخرید، خودرویی انتخاب کنید که چند سال تولید شده باشد و قطعاتش در بازار گیر بیاید. اکثر شرکت ها پس از یک سال تولید یک خودرو در تیراژ کم، تولید را متوقف می کنند و خریدار را بدبخت می کنند. به عنوان کسی که تجربه زیادی در خودرو دارد، پیشنهاد می کنم یا خودرو اروپایی دست دوم بگیرید یا یک جک اس ۵ نیوفیس و هر موقع سوار شدید من را هم دعا کنید.
برادر دیگر دایون Y5 یعنی پیکاپ V5 نیز چندی پیش توسط ماموت خودرو و با نام مکث کلوت به بازار ایران معرفی شد. حال این شرکت با تولید و مونتاژ دایون Y5 در کارخانه صنایع تولیدی ایلیا به بازار برگشته است و می خواهد تا در گام نخست یک شاسی بلند دو دیفرانسیل و اتوماتیک را به فروش برساند. به گفته مدیران ارشد کیان موتور وارنا، تا اواخر آذر ۱۴۰۰ فروش رسمی دایون Y5 با موعد تحویل ۳۰ روزه آغاز خواهد شد و قرار است تا این خودرو با قیمتی حدود ۸۸۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان به دست خریداران برسد.
شهرک اتومبیل گودرزی، یکی از نمایندگان رسمی ایلیا موتور قصد دارد خودروی دایون وای7 را علاوهبر فروش نقدی بهشکل قسطی نیز به مشتریان ارائه دهد. با خرید قسطی دایون وای7 میتوانید بخشی از هزینه را در ابتدا و بقیه را طی اقساط بلندمدت 6 ماهه تا 36 ماهه پرداخت کنید. در بخش سیستم تعلیق و ترمز، دایون وای7 در محور جلو از سیستم دوجناقی و در محور عقب از سیستم پنجاتصالی بهره میبرد. ترمزهای این خودرو دیسکی خنکشونده هستند و به سیستمهای ترمز قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA مجهز شدهاند.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. سادگی بیش از حد، خط شانه کناری بسیار بالا، چرخهای کوچک، پنجرههای کناری باریک و کم ارتفاع، طراحی عجیب ستون D و پفکردگی عجیب بدنه باعث میشوند تا از دیدن آن دلزده شوید.
با این حال یک رقیب تازه نفس صفر کیلومتر به نام لئو MX8 نیز منتظر رویایی با این خودرو است. لئو MX8 در واقع نسل جدید نیسان پالادین است که در کشورمان با نام نیسان رونیز عرضه شد. قابلیتهای حرکتی این دو خودرو شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، از این رو رقابت میان دایون Y7 و لئو MX8 به یک برخورد جالب در بازار ایران تبدیل خواهد شد. علاوه بر خودروهای یاد شده، فونیکس تیگو 8 پرومکس نیز رقیب دیگری برای دایون Y7 به شمار میرود. البته این دو خودرو ساختار متفاوتی دارند و در زمینه عملکرد فنی رقیب یکدیگر نیستند.
استفاده از ریمهای 17 اینچی و تایرهای بزرگ تاثیر شگرفی بر این موضوع گذاشته است اما نباید فراموش کنیم که Y5 یک شاسی بلند با ساختار اتاق مستقل از شاسی (Body on Frame) است. این مهم به این معنا است که شاسی مستقل خودرو از نوع نردبانی با 10 ستون مستقل افقی است که اتاق و سیستم انتقال نیرو بر روی آن نصب میشود. این سبک طراحی تا حدود زیادی وزن قابل توجه حدود 1.9 تنی این خودرو را توجیح میکند. بزرگترین تفاوت دایون Y7 با نسخه قبلی خود یعنی دایون Y5، در بخش مشخصات فنی این خودرو رخ داده است. دایون Y7 به سری جدید پیشرانههای خانواده 4K میتسوبیشی مجهز است که با کد 4K22 شناخته میشود. این موتور چهار سیلندر 2.4 لیتر حجم دارد و به کمک توربوشارژر خود، میتواند حداکثر 215 اسببخار قدرت و 320 نیوتنمتر گشتاور آزاد کند.
در آن زمان شرکت خودروسازی ایلیا اعلام کرد که محصول جدید دایون Y7 مجوزهای لازم را دریافت کرده و شمارهگذاری آن آغاز شده است. شهرک صنعتی گودرزی، به عنوان نماینده رسمی و بزرگ خودروسازی ایلیا، محصولات مختلف این شرکت، از جمله دایون وای7 (dayun Y7) را بهشکل نقدی و قسطی ارائه میدهد. طبق بررسی های انجام شده در پیست مجموعه آیلند، دایون Y5 می تواند در شرایط آب و هوایی شهری مانند پرند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۱۱.۴ ثانیه ثبت کند که به نسبت برای یک شاسی بلند ۱.۹ تنی قابل قبول است. وقتی دسته دنده را در حالت D قرار می دهیم و می خواهیم در حالت تک دیفرانسیل عقب شروع به حرکت کنیم، با تکان خاصی در ابتدا مواجه نمی شویم. وقتی پای خود را روی پدال گاز قرار می دهیم، با توجه به تولید حداکثر گشتاور از دور 2000rpm، تا حدی با کندی اولیه مواجه می شویم.
ایلیا موتور از اواسط سال 1402 تولید دایون Y5 را متوقف و آن را با دایون Y7 جایگزین کرد. دایون Y7 از نظر ظاهری تفاوتی با دایون Y5 ندارد اما پیشرانه قویتر و آپشنهای بیشتری دارد. به همین بهانه در ادامه به سراغ بررسی مشخصات دایون Y7 رفتهایم تا ببینیم این آفرودر چینی چه ویژگیهایی دارد. اگر شما هم هرازگاهی به سفرهای آفرودی میروید و به سگمنت پیکاپ یا شاسی بلندهای چند سال کارکرده علاقهای ندارید؛ در ادامه با ما همراه باشید. در خط تولید ایلیا موتور، دایون Y5 مونتاژ میشود، اما فروش و خدمات پس از فروش این خودرو توسط کیان موتور وارنا انجام میشود. متأسفانه، مدیریت فروش و خدمات پس از فروش ممکن است برای مشتریان ابهامآور باشد، زیرا این دو شرکت از زیرمجموعههای همان هولدینگ هستند.
دایون Y7 صنایع خودروسازی ایلیا به پیشرانه ۲.۴ لیتری توربو شارژ 4K22 میتسوبیشی مجهز است. همچنین جعبه دنده این شاسی بلند چینی از نوع شش سرعته اتوماتیک AT است که توان را به چرخ های جلو و عقب می رساند. دایون Y5 همچنین از دنده کمکی با دو حالت کمک سبک و کمک سنگین بهره می برد، برای محور عقب آن نیز از یک دیفرانسیل با لغزش محدود استفاده شده تا این خودرو از نظر سیستم انتقال قدرت، یکی از کامل ترین خودروهای کلاس خود باشد. در سالهای اخیر و در غیبت معاهدهای به نام برجام، جای پای برخی خودروسازان چینی در بازار ایران بسیار محکمتر شده است. با نرخ رو به رشد مونتاژ کراساوورهای چینی در بازار کشور، برخی خودروسازان جدید داخلی به فکر پر کردن خلا بزرگ بازار شاسی بلندهای آفرودی افتادهاند. نتیجه کار حضور خودروهایی چونفوتون ساوانا (تیراژ محدود)، آمیکو آسنا، یواز پاتریوت، مکس موتور کلوت (دایون V5) و حالا دایون Y5 است.
شهرک اتومبیل گودرزی، به عنوان بزرگترین مرکز خودرویی کشور با بیش از ۲۰ سال سابقه، با افتخار نمایندگیهای برجسته از برندهای بینالمللی را ارائه میدهد. ما خدمات کاملی از جمله فروش، خدمات پس از فروش و معاینه فنی با استفاده از فناوری و تخصص برتر به مشتریان ارائه میدهیم. در تیپ Y7 پلاس می توان امکانات بیشتری مانند سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور را تجربه کرد.
اما بعد از چند ثانیه با ورود توربو در مدار دایون Y5 جان دوباره ای می گیرد و می تواند چالاکی پیشرانه خود را به نمایش بگذارد. شاسی بلند این خودرو میتواند راننده را از نظر امنیتی به خوبی مطمئن کند، اما در نقاط خمیده و ناهموار، ممکن است کمی کمتر ثابت و پایدار عمل کند. علاوه بر این، حساسیت بالای دریچه گاز برقی ممکن است در برخی شرایط آفرودی و ناهمواریها به راننده آزاردهی کند.
البته جا دارد اضافه کنیم که نسخه پیکاپ این خودرو با نام دایون V5 نیز توسط ماموت برای مونتاژ انتخاب شده است. ابتدا باید بگوییم که با توجه به شباهت زیاد زیربندی دایون Y5 و بسیاری از خودروهای شاسی مستقل چینی با خودروهای تویوتا، می توان از کیت تعلیق فورچونر برای این شاسی بلند چینی استفاده کرد. البته تست آفرود انجام شده از دایون Y5 ، با نسخه استاندارد بود و بدیهی است که کیت های تخصصی آفرودی، می تواند به بهبود عملکرد این خودرو در مسیرهای ناهموار کمک کند.
با این حال بهرهمندی تیگو 8 پرومکس از سیستم تمام چرخ محرک، آن را به یک رقیب دیگر در محدوده قیمت دایون Y7 تبدیل کرده است. مشخصات فنی دایون Y7 نسبت به دایون Y5 ارتقا پیدا کرده است و در این خودرو شاهد یک پیشرانه 2.4 لیتری توربو هستیم که تکنولوژی میتسوبیشی را دارد و با کد 4K22 شناخته میشود. این پیشرانه حداکثر قدرت 215 اسب بخار و حداکثر گشتاور 320 نیوتن متر را تولید و از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و سیستم 4WD به هر دو محور این آفرودر چینی منتقل میکند. این خودروی پیکاپ توسط شرکت مکث موتور به نام مکث موتور کلوت در ایران به بازار عرضه شده و در برخی بازارها با نام دانگ فنگ S16 نیز شناخته میشود. با موتور میتسوبیشی، سیستم تعلیق مناسب و قیمت مناسب، دایون Y5 جایگاه خود را در بازار خودروهای شاسی بلند ایران به دست آورده است. اما دایون Y7 که نسخه ارتقا یافته Y5 است، از نظر سطح امکانات ایمنی و رفاهی ارتقا پیدا کرده و از سویی توان حرکتی بیشتری را در اختیار مالکان قرار می دهد.
در نمای عقب، دایون Y5 با فرم خاصی از چراغها و قوس عجیب روی درب صندوق، به شما یادآور شاسیبلندهای قدیمی میشود. این خودرو با موتورهای توربوشارژ بنزینی و دیزلی و ویژگیهای فنی برجستهای نظیر سیستم 4WD و ترمزهای Bosch، بسیار در ایران مورد توجه قرار گرفت است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 10.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است و مطابق با استاندارد آلایندگی یورو 5 میباشد. در این صفحه میتوانید اطلاعات کافی درباره دایون وای7 و خرید آن را به دست بیاورید. از محسنات این خودرو باید شاسی فریم نردبانی آن را نام برد که برخلاف کراساوورها، میتواند قابلیتهای آفرودی خوبی برای آن فراهم سازد. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
اما اگر آن را با رقبای آفرودی خود (که عمدتاً در سگمنت پیکاپ هستند) مقایسه کنیم، میتوانیم نمره خوبی به ظاهرش بدهیم. با توجه به اینکه طراحی دایون Y7 به سال 2015 برمیگردد، چهرهای نسبتاً ساده را در این خودرو میبینیم. البته که دایون Y7 یک SUV آفرودی محسوب میشود و برای قشر خریدار این دسته از خودروها ابهت ظاهری به مراتب مهمتر از ظرافت و مد روز بودن است. یکی از تفاوتهای مهم دایون Y5 با رقبای خودش، مانند یواز پاتریوت روسی، وجود امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر در دایون Y5 است. طراحی کلی داشبورد و فضای داخلی دایون Y5 شباهت بسیاری با مکث کلوت دارد، با این حال، از متریال مرغوبتری برای ساخت قطعات داخلی استفاده شده است.
اگر دایون Y7 را با دیگر خودروهای دو دیفرانسیل صفرکیلومتر این رده قیمتی مقایسه کنید، از سطح آپشنهای آن راضی خواهید بود اما اگر پای کراساوورهای همقیمت به میان بیاید، دایون Y7 از این نظر حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. موتور ژاپنی میتسوبیشی در دایون Y5 عملکرد خوبی ارائه میدهد که باعث تجربه رانندگی راحت و لذتبخشی میشود. بله، با توجه به امکانات و ویژگیهای آن، دایون Y5 یک گزینه مناسب برای خریدارانی است که به دنبال خودرویی برای استفاده خانوادگی و سفرهای جادهای هستند. از جمله امکانات رفاهی دایون Y5 میتوان به سیستم مولتیمدیا، سانروف، گرمکن صندلی، و تهویه مطبوع اشاره کرد که به راحتی از آنها در طول سفر میتوان استفاده کرد. هندلینگ خودرو دایون Y5 در شهری و بینشهری مناسب بوده و تجربه رانندگی راحت و لذتبخشی را برای راننده فراهم میکند.
جعبه دنده این خودرو همچنان از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است و توان را به چهار چرخ خودرو تولید می کند. از نظر ایمنی، دایون وای7 دارای دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز دیسکی با ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری (ESC) و سیستم توزیع نیروی ترمز (CBS) است. علاوهبر این، خودرو به امکاناتی همچون سنسور پارک عقب، دوربین عقب، سیستم کنترل باد لاستیکها (TPMS)، و رادار نقطه کور در نسخه آپشنال مجهز شده است. این مجموعه امکانات رفاهی و ایمنی باعث میشود دایون Y7 یک گزینه مناسب و قابل قبول برای یک SUV آفرودی چینی باشد.
برای معرفی دایون Y7 ابتدا باید نگاهی به نسخه قبلی این خودرو یعنی دایون Y5 داشته باشیم. این خودرو در اصل محصولی از شرکت فودای چین است که سال 2015 با نام فودای لندفورت معرفی و به بازار عرضه شد. شرکت دایون بعد از مدت کوتاهی این خودرو را با تغییراتی خیلی اندک در نمای ظاهری، با برند خود و نام دایون Y5 تولید کرد. مصرف سوخت دایون Y5 در حدود 9.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است که با توجه به وزن بالای خودرو، بهنسبت قابل قبول است.
با توجه به محدود بودن حضور شاسی بلندهای آفرودی در بازار ایران، اکثر رقبای قیمتی دایون Y7 را پیکاپ های چینی و مونتاژی تشکیل می دهند. اما اگر بحث شاسی بلندهای آفرودی و شاسی مستقل باشد، خودروهایی مانند دایون Y5، یواز پاتریوت اتوماتیک و لئو MX8 از جمله خودروهایی هستند که در رده رقابت با این محصول صنایع خودروسازی ایلیا قرار می گیرند. در سالهای اخیر و به دلیل تحریمهای اعمالشده بر ایران، خودروسازان چینی جای پای محکمی در بازار ایران پیدا کردهاند. با رشد مونتاژ کراساوورهای چینی در کشور، خودروسازان داخلی به فکر پرکردن خلأ بزرگ بازار شاسیبلندهای آفرودی افتادهاند. نتیجه این تلاشها، حضور خودروهایی مانند فوتون ساوانا، آمیکو آسنا، یواز پاتریوت، مکس موتور کلوت (دایون V5) و دایون وای5 (dayun Y5) است.
دیدگاهتان را بنویسید