قیمت سیتروئن زانتیا, خودرو صفر وکارکرده به روز در خرید و فروش کاراپ

با بررسی خودرو زانتیا سیتروئن به این نتیجه خواهید رسید که این خودرو در این زمان ارزش خرید را ندارد. زیرا این خودرو با مشکلات متعددی رو به رو است که یکی از آن ها ایمنی ضعیف این خودرو است. در این بخش با ما با بررسی این خودروی فرانسوی نسل قدیم با ما همراه باشید. خودرو سیتروئن زانتیا یکی از خودروهای محبوب و پرطرفدار فرانسوی در داخل کشور است که در این گزارش از نمناک به بررسی همه جانبه خودرو “زانتیا” خواهیم پرداخت. از دیگر معایب آن می‌توان به استهلاک بالا، ظاهر ساده و قدیمی، کمیاب و گران بودن قطعات یدکی و ورود سر و صدای موتور و محیط به کابین اشاره کرد. به‌علاوه به‌دلیل همه مواردی که گفته شد، بازار دست دوم آن هم رونق چندانی ندارد و به‌علت استهلاک بالا، پیدا کردن زانتیای دست دوم سالم سخت است.

برید درتونو بزاریدباباخدا شاهده تمیزشو پیدا کنی رو دستش هنوز ماشین نیومدهبعد کی میگ بازار نداره کافیه ماشینت تمیز باشه تو ی روز ب قیمت خوب فروش میرهبعدم زانتیا ب درد کسی ک ماشینباز نیس نمیخور هر کسی لیاقت داشتنشو نداره.گود نایت….. یکی دیگر از موارد مهم در بررسی مزایا و معایب زانتیا این است که بدنه آن استحکام زیادی ندارد و در صورت بروز تصادف، احتمال صدمه دیدن سرنشینان بسیار زیاد است. از نمای جانبی هم، خطوط کشیده به صندوق عقبی کوچک می‌رسد که با چراغ‌های مستطیل شکل، ظاهر ساده‌ی زانتیا را تکمیل می‌کند.

مصرف سوخت آن هم در سیکل ترکیبی حدود 9 لیتر در هر صد کیلومتر است. در ایران مدل SX 2000 به دلیل موتور قوی‌تر و مصرف سوخت پایین‌تر محبوبیت بیشتری داشت. موتورها و سامانه انتقال نیرو در نظر گرفته شده برای زانتیا همان موتورهای مشترک در گروه پی اس ای از ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر خطی تا ۲٫۹ لیتری شش سیلندر وی شکل بنزینی و همچنین از ۱٫۹ لیتری دیزلی تنفس معمولی تا ۲٫۱ توربو دیزل بودند.

زانتیا در سال 1992 توسط کمپانی سیتروئن فرانسوی تولید و به بازار جهانی عرضه شد. این خودرو که تا سال 2002 برروی خط تولید قرار داشت، تقریبا همزمان با توقف تولید در فرانسه، تولید مدل پنج‌در آن در ایران آغاز شد. سیتروئن زانتیا از سال 1380 تا 1389 توسط شرکت سایپا در چند مدل سوپرلوکس 1.8 لیتری، SX دو لیتری و زانتیا X دو لیتری به تولید رسید و در بازار خودروی ایران عرضه شد. واژه زانتیا در یونانی به معنای طلایی است و سیتروئن زانتیا در ایران نیز دوران طلایی را پشت سر گذاشت؛ به‌نحوی که همچنان بارقه‌های آن در بازار کشور احساس می‌شود.

حداقل تا اواسط دهه هشتاد کمتر رقیبی از لحاظ چابکی و توانمندی فنی به پای آن می‌رسید. سیستم تعلیق هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو نیز در میان تولیدات مشابه موجود در ایران بی‌نظیر بود. خودرو سیتروئن زانتیا به دلیل جذابیت ظاهری در کنار توانایی‌های فنی بالا توانست به یکی از موفق‌ترین خودروهای تولید داخل تبدیل شود و با وجود قیمت نسبتا بالا، ۹ سال متوالی بر روی خط تولید باشد. طراحی این خودرو به سال ۱۹۹۲ بازمی‌گردد اما با این وجود، همچنان در مقایسه با بسیاری از خودروهای تولید داخل، برتری دارد. ما در این مطلب به بررسی خودرو زانتیا و معرفی مزایا و معایب خرید آن می پردازیم. زانتیا یکی از محبوب‌ترین خودروهایی است که تا به حال در ایران مونتاژ و تولید شده است.

البته که زانتیا خودرویی خوش ساخت و با کیفیت است و خیلی کم به مشکلات مختلف برخورد می‌کند اما به هر حال با توجه به گذشت سال‌ها از تولید این خودرو، پیدا کردن یک نسخه‌ی تمیز و کم کارکرد کار راحتی نیست. نمونه‌ی دوم مجهز به یک پیشرانه‌ی 4 سیلندر 16 سوپاپ است که با حجمی برابر با 2 لیتر، قدرتی معادل 135 اسب بخار تولید می‌کند. در بررسی زانتیا در بخش ایمنی باید به دو کیسه‌ی هوا برای راننده و سرنشین جلو اشاره کرد.

این خودرو محصول سیتروئن فرانسه است که در سال ۱۹۹۲ معرفی و رونمایی شد و تا سال ۲۰۰۲ روی خط تولید این شرکت در فرانسه قرار داشت. سایپا تولید زانتیا را در سال ۱۳۸۰ خورشیدی (۲۰۰۱ میلادی) آغاز کرد و تا سال ۱۳۸۹ به عرضه این خودرو در بازار ایران ادامه داد. زانتیا ایرانی فیس لیفت این خودرو در پایان سال ۱۹۹۷ بود که البته بعدها فیس لیفت دیگری و این بار توسط سایپا ارائه شد.

این امتیاز پایین نشان‌دهنده ضعف‌های جدی در برخی از بخش‌های ایمنی این خودرو است. زانتیا دارای موتورهای بنزینی و دیزلی بود که در حجم‌ها و قدرت‌های مختلف عرضه می‌شد. زانتیا از همان ابتدا خودروی گرانی بود و جالب این است که با وجود این گران بودن، همیشه خریدار داشته و دارد.

کاپوت کشیده و بدون خطوط حجم دهنده، جلوپنجره‌ی کوچک و سپری نسبتا پهن و مشکی نمای روبه‌رویی زانتیا را تشکیل می‌دهد. خودروی زانتیا در آزمون‌های ایمنی Euro NCAP که یکی از معتبرترین استانداردهای ایمنی خودرو در اروپا است، تنها موفق به دریافت ۱.۵ ستاره ایمنی شده است. این امتیاز پایین نشان‌دهنده ضعف‌های جدی در برخی از بخش‌های ایمنی این خودرو به‌ویژه در مقایسه با خودروهای مدرن است.

کاپوت کشیده و بدون خطوط حجم دهنده، جلو پنجره‌ی کوچک و سپری نسبتا پهن و مشکی نمای روبه‌رویی زانتیا را تشکیل می‌دهد. باتری زانتیا در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید.

در بررسی زانتیا به این نکته می‌رسیم که یکی از دلایل این رانندگی خوب، صرف نظر از سرعت، شتاب و قدرت پیشرانه، سیستم تعلیق خوب و پیشرفته‌ی این خودرو است که در جاده‌های ناهموار هم سربلند بیرون آمده است. در این فیس‌لیفت ظاهر این خودرو دستکاری شد که اصلا به مذاق طرفداران آن خوش نیامد و استقبالی از خودروی جدید نشد و تولیدش خیلی زود متوقف شد. زانتیا در فرانسه در دو تیپ سدان و استیشن تولید شده است اما در ایران فقط نوع سدان پنج در لیفت آن تولید شد. زانتیا نسخه‌ی اتومات ندارد و فقط با گیربکس 5 دنده دستی عرضه شده‌ است.

این کمبود تجهیزات ایمنی در زانتیا یکی از عوامل اصلی در امتیاز پایین آن در Euro NCAP بوده است. یکی دیگر از مشکلات رایج زانتیا، فرسودگی سریع سیستم کلاچ است، به‌ویژه در مدل‌های با جعبه‌دنده دستی. این مشکل معمولاً در خودروهای با کارکرد بالا یا خودروهایی که در ترافیک‌های سنگین شهری استفاده می‌شوند، بیشتر دیده می‌شود. زانتیا علاوه بر زیبایی و جادار بودنش، بسیار ضعیف بوده و و در تصادفات نیز بسیار ضعیف عمل خواهد کرد. از دیگر معایب موجود در این خودرو می توان به استهلاک زیاد و هزینه های زیاد برای نگهداری این خودرو همچنین ایمنی خیلی پایین و طراحی قدیمی و همچنین مصرف بالای سوخت آن اشاره کرد.

زانتیا در سال 1992 میلادی به بازار اروپا معرفی شد و اولین فیس لیفت آن در سال 1998 بود. سپس فرانسوی ها خطوط تولید خود را بین سال های 2001 تا 2002 مونتاژ کردند، اما در همان زمان سایپا تولید فیس لیفت زانتیا را با دو موتور های 1. نوع X (ساده)، نوع SX یا انحصاری (نیمه فول) و نوع سوپر لوکس (فول).

حال اگر از هزینه های گزاف، انرژی و زمان صرف شده برای طراحی چنین پروژه هایی بگذریم، اکنون مشخص نیست که اگر تصادفی برای مالک یک دستگاه زانتیا ۲ پیش آید، این فرد از کجا و به چه طریقی باید سپر یا چراغ یدکی این خودرو را تهیه کند. 8 لیتری با 112 اسب بخار قدرت از شتاب صفر تا 100 کیلومتر 12 ثانیه برخوردار بود و موتور 2 لیتری نیز با 135 اسب بخار قدرت شتاب 10 ثانیه را امکان پذیر می کرد. خودرو زانتیا با تمام ماجراهایی که در طول سالیان گذشته سپری کرد و هم اکنون بیش از 10 سال از توقف خط تولید آن می گذرد، باز هم مورد توجه عموم قرار دارد و خیلی از رانندگان حاضر به خرید نسخه کارکرده زانتیا نسبت به سایر خودروها هستند.

زانتیا یکی از خودروهایی است که با وجود گذشت زمان همچنان به عنوان یک خودرو با کیفیت و قابل اعتماد در بازار خودروهای کارکرده ایران شناخته می‌شود. بحث دیگر این است که اکثر زانتیاها روکش و گلگیر جلوی خود را عوض کرده اند که نشان می دهد چون شتاب و سرعت زیادی را با زانتیا تجربه کردند، بیشتر طعم تلخ تصادف را حس کردند. نمای بیرون زانتیا نسبت به طراحی‌های آن زمان، علیرغم سادگی، زیبایی و جذابیت خاص خودش را داشت.

به طوری که پس از گذشت 26 سال از طراحی آن، زانتیا نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی و چینی همچنان از ظاهر آبرومندانه تری برخوردارست. دریافت تنها 1.5 ستاره از 5 ستاره موسسه تست تصادف اروپا (Euro-NCAP) نشان از وضعیت اسفناک امنیت این محصول دارد. بخصوص که رقبایی مثل هیوندای اوانته و پروتون ایمپین با 3 و رنو مگان با 5 ستاره ایمنی، امتیازات بسیار بهتری نسبت به زانتیا کسب نموده‌اند. البته سیتروئن مدعی شده که پس از نتایج ضعیف تست تصادف، برخی از قسمت‌های ماشین را مورد بازنگری و اصلاح قرار داده و نسخه‌های عرضه شده در کشور هم از نوع اصلاح شده هستند اما بدلیل عدم آزمایش مجدد نمیتوان در خصوص این ادعا با قطعیت نظر داد.

این مشکل به‌خصوص در مدل‌های ۲ لیتری با جعبه‌دنده اتوماتیک مشهود است. مصرف بالای سوخت در ترافیک شهری می‌تواند یکی از دلایلی باشد که برخی مالکان از این خودرو ناراضی هستند. زانتیا در فرانسه در نسخه‌های مختلف تولید شد که شامل مدل‌های بنزینی و دیزلی با حجم موتورهای متفاوت بود. از جمله مدل‌های بنزینی می‌توان به موتورهای ۱.۸ لیتری، ۲ لیتری و ۳ لیتری اشاره کرد که توانایی تولید قدرت‌های متفاوتی داشتند. تولید این خودرو در فرانسه تا سال ۲۰۰۲ ادامه داشت و پس از آن، مدل سیتروئن C5 جایگزین آن شد.

باید این نکته را هم در نظر داشت که اکنون بیش از یک دهه از تولید آخرین زانتیا در کشور میگذرد و در نتیجه یافتن یک نمونه سالم از این خودرو پر استهلاک هر روز سخت‌تر میشود. یکی دیگر از معایب سیتروئن زانتیا مصرف سوخت بالا و هزینه نگهداری زیاد و استهلاک بالای آن است اما با این وجود بازار خرید و فروش خوبی دارد. پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر زانتیا SX که با کد XU10 شناخته می‌شود قادر به تولید 135 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن‌متر گشتاور است. این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در خصوص شتاب هم اوانته دنده‌ای 2 لیتری در شتاب رسمی حدود 0.4 ثانیه سریعتر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. البته اکثر رقبای زانتیا در نسخه اتوماتیک هم در بازارمان حضور دارند اما زانتیا فقط با جعبه‌دنده دستی در ایران عرضه شده است. شرکت سایپا در دهه 80 خورشیدی با شرکت سیتروئن قراردادی را امضا کرد که بر اساس آن قرار شد خودرو لیفت‌بک خانوادگی زانتیا در بازار ایران عرضه شود. سایپا در سال 1389 روند تولید خودرو زانتیا را متوقف کرد و پس از آن سعی داشت با تولید زانتیا 2 نگاه مشتریان بیشتری را به این محصول جلب کند که نتیجه‌ رضایت‌بخش نبود و این پروژه متوقف شد.

ما در این مقاله به همراه کارشناسان فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی دولوکس کار به بررسی زانتیا ، مشخصات ظاهری و فنی و دلایل موفقیت آن خواهیم پرداخت. در نهایت،زانتیا جدید (زانتیا 2024)، به‌عنوان یکی از نمادهای نوآوری و کیفیت در صنعت خودروسازی، نشان‌دهنده پیشرفت‌های بزرگ در طراحی و تکنولوژی خودروهای سدان است. با وجود توقف تولید، زانتیا همچنان به‌عنوان یکی از خودروهای قابل احترام و ماندگار در صنعت خودروسازی شناخته می‌شود و تأثیرات آن بر طراحی و تکنولوژی‌های خودروهای مدرن همچنان مشهود است.

زانتیا را می‌توان بعد از پژو، محبوب‌ترین خودروی فرانسوی در ایران دانست. زانتیا در سال 1997 میلادی توسط موسسه معتبر ایمنی یوروانکپ (Euro Ncap) تنها 1.5 ستاره از 5 ستاره ایمنی برای سرنشینان را کسب کرد که از رقبای هم‌کلاس و هم‌رده خود 1.5 ستاره پایین‌تر بود. در زمینه ایمنی عابران پیاده هم توانست 1 ستاره از 4 ستاره را دریافت کرد.

سیتروئن زانتیا Xantia خودرویی محبوب است که سالها در سایپا مونتاژ می شود و بعلت خصوصیات اسپرت ، چابکی، راحتی، سیستم تعلیق منحصر به فرد و کیفیت آن  مورد استقبال خوبی قرار گرفته است. با این حال این خودرو سالهاست که در کمپانی سیتروئن از رده خارج شده است. مدیران سایپا در ادامه فیس لیفت اولیه زانتیا، تصمیم گرفتند تا چهره به‌روزتری از این خودرو ارائه دهند و برای این کار دو سال وقت و ۹۰ میلیارد ریال سرمایه صرف کردند تا در سال ۱۳۸۷ خط تولید فیس لیفت این خودرو، با نام زانتیا ۲ را راه‌اندازی کنند. به عبارتی فیس لیفت سال ۸۲ زانتیا از دستور کار خارج شد و فیس لیفت دیگری به خط تولید رسید. با وجود تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که زانتیا برای زمان خود داشت، مصرف سوخت آن نسبتاً بالا است.

این خودرو یکی از محبوب ترین و معروف ترین خودروهای کشور است و این در حالی است که بیش از 10 سال از تولید زانتیا در کشور می گذرد و حتی برخی از خریداران خودرو، نسخه دست دوم این خودرو را به خودروهای صفر کیلومتر رایج در ایران ترجیح می دهند. مزایا و معایب زانتیا موضوع این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک است که قصد داریم به بررسی این محصول فرانسوی که به مدت 9 سال توسط شرکت سایپا تولید شده و در بازار ایران به فروش رسیده است، بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با تاریخچه زانتیا، مزایا و معایب مشخصات فنی، طراحی ظاهری و داخلی، ایمنی و… بپردازیم. چراغ‌های عقب فیس لیفت زانتیا عوض نشده‌اند اما بخش میانی زه روی سپر عقب، مثل سپر جلو کاملا حذف شده است و اصلا مشخص نیست که چرا. هر چند در نهایت فیس لیفت زانتیا با سپر دو رنگ مشابه زانتیای اصلی از خط تولید بیرون آمد. در نهایت طراحی ضعیف باعث شد تا مشتریان رغبتی به خرید زانتیا ۲ پیدا نکنند و در نهایت شرکت سایپا هم این پروژه را تعطیل کرد.

در یک تست تصادفی که توسط Euro Encap در سال 1997 انجام شد، این خودرو تنها یک ستاره ایمنی دریافت کرد. در تست تصادف دیدیم که داشبورد کاملا به داخل کابین رفت، صندلی ها جابه جا شدند، صندوق عقب باز شد، ستون ها شکست و عقب خودرو بالا آمد. اگر پیشرانه زانتیا سالم و بدون عیب باشد و به اصطلاح خوب گاز بخورد، سواری آن بسیار لذت‌بخش است.

هندلینگ و فرمان پذیری بسیار خوب زانتیا در مسیرهای جاده‌ای با شرایط مختلف، بسیار موفق عمل می‌کند. سیتروئن زانتیا خودرویی خانوادگی است که از سال 1993 تا 2001 تولید شد و با پایان تولید آن در فرانسه در ایران توسط سایپا تا سال 2010 ( 1389 ) عرضه میشد. سایپا برای عرضه سیتروئن زانتیا در بازار ایران دو پیشرانه ۱.۸ و ۲ لیتری ۴ سیلندر بنزینی تنفس طبیعی را انتخاب کرد. سیتروئن زانتیا از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ در سه تیپ روی خط مونتاژ قرار گرفت و در رقابت با پژوهای ایران خودرو توانست خریداران را به سمت خود جلب کند. زانتیا در نسخه‌های اولیه تولید خود تنها به کیسه‌های هوای جلو برای راننده و سرنشین جلو مجهز بود. نبود کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای، سرنشینان را در تصادفات جانبی در معرض خطر قرار می‌دهد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *