قیمت و مشخصات زوتی Z300 و آریو S300 کاراپ

نمونه‌های محدودی از آریو نیز با پیشرانه 1.6 لیتری و گیربکس دستی تولید شدند که مصرف سوخت کمتر و شتاب بیشتر (نسبت به نسخه‌های اتوماتیک)، از مزایای آن‌ها محسوب می‌شود. درنهایت از این نمونه‌ها استقبال چندانی به عمل نیامد و عمر کوتاهی در خط تولید سایپا داشتند. یکی از نکات جالب طراحی ظاهری که می‌تواند برای خریداران جالب باشد، مربوط به رنگ‌بندی خودرو است. نسخه‌های وارداتی زوتی Z300‌ با تنوع قابل‌توجهی از رنگ‌بندی به بازار عرضه شدند و علاوه‌بر رنگ‌های مرسوم همچون مشکی و سفید، نمونه‌های نقره‌ای و قرمزرنگ زوتی Z300‌ نیز به چشم می‌خورد. در سوی مقابل، آریو S300‌ برای مدتی طولانی تنها با رنگ سفید به تولید می‌رسید و در اواخر دوران مونتاژ، سایپا نمونه‌های اندکی را با رنگ مشکی به بازار عرضه کرد.

ولی زوتی این پیشرانه را به علت ضعف‌هایی که داشت کنار نهاد و به جایش نمونه 1.6 لیتری ساخت میتسوبیشی را برگزید. این موتور توانی معادل 120 اسب بخار را به همراه یک جعبه دنده 4 سرعته تیپ ترونیک ارائه می‌دهد. همچنین قرار است که به‌زودی یک موتور توربوشارژ با توانی معادل 150 اسب بخار، نیز برای این مدل معرفی شود. در سال 1393 شرکت سایپا توانست نمونه‌هایی از این خودرو را با هدف آزمون بازار داخلی، وارد کشور کند.

اولین خودروی تولیدی این برند، یک کراس‌اوور کوچک بود که در سال ۲۰۰۶ میلادی روانه بازار شد؛ نام اولیه این مدل RX6400 بود، ولی بعدها اسمش به NOMAD تغییر یافت. از سال ۲۰۰۸ میلادی، این کمپانی صادرات محصولاتش را آغاز کرد و نکته جالب اینجاست که شرکت زوتی خودروی NOMAD را هم با نام ۲۰۰۸ روانه بازارهای جهانی نمود! از عمده‌ترین خریداران این مدل هم می‌توان به کشورهایی همچون هندوستان و آفریقای جنوبی و نیز ممالک واقع در آمریکای لاتین اشاره کرد. هم‌اکنون این خودرو در هندوستان با نام PREMIER RIO مونتاژ می‌شود؛ پیشرانه مورد استفاده در آن نیز از نمونه‌های دیزلی محصولات پژو و کد آن هم TUD5 می‌باشد. در سال ۲۰۱۰ میلادی نمونه فیس لیفت شده ۲۰۰۸ به نام ۵۰۰۸ به بازارهای داخلی چین عرضه شد. علاوه بر این، شرکت زوتی در زمینه تولید خودروهای برقی هم فعال است و در این باب با شرکت LUIS MOTORS GMBH آلمان همکاری می‌نماید.

در واقع نمونه مورد آزمایش که طبق گفته‌های فوق تیپ 1.6 الگانت است، از همین موتور بهره می‌برد. زوتی Z300 یک سدان خانوادگی اقتصادی است که اولین بار در سال 2012 توسط شرکت زوتی معرفی شد. زوتی Z300‌ یا آریو S300‌ خودرویی کاملا خانوادگی است و این موضوع را به‌سرعت در اولین تجربه با آریو متوجه خواهید شد. به لطف بهره‌مندی از مهندسی تویوتا، میدان دید راننده وسیع بوده و قدرت مانور مناسبی در ترافیک‌های شهری خواهید داشت. ترمزهای خودرو عملکردی مطمئن از خود نشان می‌دهند و سیستم تعلیق آریو نیز به‌عنوان یک سدان اقتصادی حاضر در این رنج قیمتی، به‌خوبی ضربات ناشی از ناهمواری‌های سطح جاده را به خود جذب می‌کند. نخستین بار در سال 2012 بود که شرکت تازه تأسیس زوتی از محصول جدید خود یعنی زوتی Z300 رونمایی کرد.

نمای ظاهری آریو S300 شاید کمی ساده به نظر برسد، اما در میان تمامی اجزای آن هماهنگی خوبی به چشم می‌خورد و به سختی می‌توان از طراحی آن ایراد گرفت؛ البته از خودرویی که به طور کامل از روی تویوتا آلیوان کپی برداری شده باشد جز این هم نمی‌توان انتظار داشت! در داخل کابین آریو S300 با فضایی جادار، صندلی‌های راحت و طراحی عامه پسند مواجه خواهید شد که اگر کمی به کیفیت متریال استفاده شده در آن دقت می‌شد می‌توانست تاثیر فراوانی بر جذابیت هرچه بیشتر این فضا داشته باشد. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ از نوع DOHC بوده و توان تولید ۱۱۲ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۱ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. نیروی تولید شده توسط این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل شود. از جمله آپشن‌های نمونه اتوماتیک این خودرو می‌توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک دنده عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، روکش چرمی صندلی‌ها، کامپیوتر اطلاعات سفر، چراغ بدرقه و… در مقابل بازار خرید و فروش ضعیف، کیفیت پایین مونتاژ، عدم دسترسی آسان به قطعات و لوازم بخش از مشکلاتی است که خریدار این سدان چینی باید با آن کنار بیاید.

موتورهای آریو S300 تحت لیسانس میتسوبیشی هستند و گیربکس آن ساخت شرکت ZF است. در مورد فضای درونی این خودرو نیز نظرات متفاوتی وجود دارد؛ برخی از منابع، کیفیت مواد مورد استفاده در داخل آن را قابل قبول ارزیابی نموده و برخی دیگر نیز از صفحه نمایشگرش انتقاد کرده و آن را ارزان قیمت و تا حدی دمده تلقی نمودند. در کل فضای موجود در کابین، برای یک خانواده چهارنفره کاملاً مناسب بوده و حجم صندوق بار آن هم تا حد زیادی جوابگوی نیازهای خریداران می‌باشد. از لحاظ تجهیزات رفاهی هم این خودرو در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و شاید یکی نکات مثبت آن را بتوان وجود دوربین دید عقب در آن دانست که در خودرویی در این رده کمتر مشاهده می‌شود.

از صحبت‌های کلیشه‌ای صدای استارت پیشرانه و موضوعات اینچنینی که بگذریم، باید گفت که 112 اسب بخار برای ابعاد آریو قدرت خوبی به نظر می‌رسد. اما نتیجه استفاده از این پیشرانه در عمل تنها به نوع جعبه دنده و سیستم انتقال قدرت بستگی دارد. این خودرو از گیربکس 4سرعته اتوماتیک با ضرایب قدرتی در دنده 1 و سرعتی در دنده‌های 2، 3 و 4 بهره می‌برد. وضعیت دنده‌ها با کمی ضربه ریز زیر پایی که بر روی پدال ترمز قرار گرفته جا می‌روند و ترمز دستی ساده خودرو را آزاد می‌کنیم.

در سایپا آریو خبری از نمایشگر و دوربین عقب نیست، تعداد ایربگ‌ها به دو عدد کاهش یافته، سیستم صوتی تنها چهار بلندگو دارد و سیستم تهویه نیز از اتوماتیک به دستی تغییر حالت داده است. در این بخش از مقاله « آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک؟ » به مقایسه فنی این دو خودرو خواهیم پرداخت؛ همانند قسمت طراحی، در بخش قوای فنی نیز تشابهات زیادی مابین زوتی Z300‌ و آریو S300 دیده می‌شود. عمده نسخه‌های مونتاژی آریو S300 از قوای فنی مشترکی با زوتی Z300 برخوردار هستند که عبارت است از پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی و جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک. پیشرانه این خودروها قادر است تا حداکثر 112 اسب‌بخار قدرت و 151 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

این خودرو در ابتدای ورودش از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری، که منبع آن از میتسوبیشی بود، بهره می‌گرفت. این موتور از توانی معادل ۱۱۳ اسب بخار برخوردار بود که به همراه یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی عرضه می‌شد. ولی زوتی این پیشرانه را به علت ضعف‌هایی که داشت کنار نهاد و به جایش نمونه ۱.۶ لیتری ساخت میتسوبیشی را برگزید. این موتور توانی معادل ۱۲۰ اسب بخار را به همراه یک جعبه دنده ۴ سرعته تیپ ترونیک ارائه می‌دهد. همچنین قرار است که به‌زودی یک موتور توربوشارژ با توانی معادل ۱۵۰ اسب بخار، نیز برای این مدل معرفی شود.

این خودرو بر اساس پلتفرم نسل اول تویوتا آلیون ‌(Toyota Allion) ساخته شده‌است و نمای ظاهری آن نیز یک کپی کامل از این خودرو محسوب می‌شود. بدیهی است که اکثر شرکت‌های چینی راه خود را با کپی‌کاری از بزرگان صنعت خودرو آغاز کردند و زوتی نیز از همین سنت پیروی می‌کند. جک جی 5 ( JAC J5 ) – دومین عضو از خانواده J محصول شرکت جِی اِی سی چینی است که با نام جک در ایران شناخته شده و شرکت کرمان موتور نمایندگی فروش و گارانتی محصولات این شرکت را بر عهده دارد. بعد از محبوبیت جک جی 3 هاچ بک ، جک جی 5 هم به دلیل ظاهر زیبا و عمکرد خوبی که دارد مشتریان زیادی در کشورمان پیدا کرده و فروش خوبی داشته است ادامه مطلب…

سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. آریو S300 در مقایسه با رقیبی همچون تندر 90 ظاهر زیباتری ارائه می‌دهد و با ترکیبی از چراغ‌های کشیده در جلو و عقب، ظاهری چشم‌نواز را به نمایش می‌گذارد. ظاهر این خودرو در مقایسه با دنا نیز از هماهنگی به‌مراتب بیشتری برخوردار است و در نمای ظاهری آن با ایده‌های متفاوت مواجه نخواهیم بود؛ البته آریو مزایای ظاهری خود را به تویوتا آلیون مدیون است. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.

زوتی Z300‌ یک سدان اقتصادی چینی از شرکت نوپای زوتی است که در بازه زمانی کوتاهی، توسط سایپا و تنها به‌صورت وارداتی در بازار کشورمان به‌فروش رسید. جیلی ام گرند 7-از آنجایی که امکانات زیاد این خودرو برای خریداران جذاب است جیلی ام گرند 7 را تبدیل به پرفروش ترین خودروی سدان در سال 2014 تبدیل کرد. این خودرو در ایران هم طرفداران زیادی دارد و از جمله محدود برندهایی است که روانه بازار اروپا هم شده است که از جمله دلایل آن می توان به آپشن های زیاد ، سواری نرم و راحت، صندوق عقب بسیار جادار ( با قابلیت جمع شدن صندلی ها از داخل نیز قابل دسترس است) ادامه مطلب…

از همان آغاز ورود، برخی از رسانه‌های چینی به‌سختی از آن انتقاد نموده و طراحی بدنه‌اش را یک کپی یک‌به‌یک از تویوتا ALLION مدل 2007 و یا حتی بدتر از آن، بی‌شرمانه! برخی از آن‌ها حتی پا را فراتر نهاده و تولید این مدل را یک عقب‌گرد برای زوتی عنوان کردند و این عمل را از شرکتی که پیش از آن به REBADGE برخی از مدل‌های فیات و دایهاتسو می‌پرداخت، بعید دانستند. با این وجود، این نکته هم را باید در نظر گرفت که طراحی این خودرو به تمامی توسط تیم مستقر در داخل کمپانی انجام شده، که این خودش به تنهایی گامی بزرگ برای شرکتی چنین کوچک است.

تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. خیلی نرم وجادار.کم استهلاک باایمنی بالا شک نکنید توخرید من پارس صفرداشتم این روخریدم کارکرده قابل قیاس نیست. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. وب‌اپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و به‌روز‌رسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم می‌کند. در نسخهٔ وب‌اپلیکیشن نیازی به دانلود و به‌روزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی‌ به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپ‌های موبایل خود می‌توانند از آن استفاده کنند.

به لحاظ ایمنی هم این خودرو ۵ ستاره را از موسسه C-NCAP دریافت نموده است؛ علاوه بر آن از ۶ کیسه ایمنی هوا نیز سود می‌برد و به سیستم‌های ABS، EBD و BOS هم مجهز است. به لحاظ ایمنی هم این خودرو 5 ستاره را از موسسه C-NCAP دریافت نموده است؛ علاوه بر آن از 6 کیسه ایمنی هوا نیز سود می‌برد و به سیستم‌های ABS، EBD و BOS هم مجهز است. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید.

لیور دنده طراحی بسیار زیبا و خوشدستی دارد که برخلاف بسیاری از خودروهای اتوماتیک، عمود نیست و شیب ملایمی نسبت به محور عمود دارد. این خودرو در 4 تیپ استاندارد 1.5، الگانت 1.5، الگانت 1.6 و در نهایت رویال 1.6 به بازار عرضه می‌شود که نمونه مورد استفاده از نوع الگانت 1.6 بود. از همین رو، در کابین این خودرو شاهد امکاناتی همچون سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین دید عقب، سیستم صوتی تصویری 2 دین و 4 کیسه هوا (در تیپ الگانت 2 کیسه هوا ارائه می‌شود) نیستیم و این موارد تنها روی رویال عرضه می‌شود.

نمونه‌های مونتاژی آریو نیز از نظر طراحی تفاوتی با زوتی Z300‌ ندارند و هر دو خودرو از طرحی قدیمی، اقتصادی و درعین‌حال هماهنگ و موزون بهره‌ می‌برند. تنها تفاوت نسخه‌های مونتاژی و وارداتی، به لوگو سازنده خودرو و اسم اتومبیل خلاصه می‌شود. سایپا آریو S300 و زوتی Z300، سدان‌هایی اقتصادی و مشابه یکدیگر هستند که توسط سایپا به بازار کشورمان عرضه شده‌اند. در حقیقت سایپا آریو که مدتی با کد S300 نیز شناخته می‌شد، نمونه مونتاژی از زوتی Z300‌ است.

ازهمین‌رو در حال‎حاضر نمونه‌های وارداتی زوتی Z300‌ با مدل 2014 در بازار ایران موجود هستند. پس از عرضه نسبتا موفق زوتی زد 300، شرکت سایپا تصمیم گرفت تا پروژه مونتاژ این خودرو را نیز آغاز کند. مونتاژ زوتی Z300‌ در داخل کشور و تولید آریو، قیمت تمام شده این خودرو را به‌شدت کاهش داد و به‌همین‌دلیل مصرف‌کنندگانی که نمونه‌های وارداتی زوتی Z300‌ را خریداری کرده بودند، زیان‌های قابل توجهی را تجربه کردند.

نسخه‌های وارداتی نیز محدود هستند و معمولا قیمت بالاتری برای خرید آن‌ها طلب می‌شود که چندان قابل‌پذیرش نیست. از این‌رو می‌بایست هر دو خودروی آریو S300 و زوتی Z300 را محصولات ناکام بازار خودرو ایران بدانیم که در آینده‌ای نزدیک به سرنوشت خودروهایی همچون ولکس C30 یا جیلی ام گرند 7 دچار شده و به حاشیه بازار رانده می‌شوند. البته آریو S300‌ نیز مانند دیگر رقبای خود معایبی دارد؛ کاستی عمده این خودرو شتاب‌ و کشش ضعیف آن است که به دلیل عدم هماهنگی وزن خودرو و پیشرانه 1.6 لیتری آن بروز پیدا می‌کند. عایق‌بندی کابین نیز در حد دیگر خودروهای این رده از بازار بوده و صدای موتور در دورهای بالا به کابین نفوذ می‌کند.

صندلی‌های جلوی آریو چندان بزرگ و عریض و طویل نیستند به همین خاطر اگر قد بلندی دارید، ممکن است در مسافت‌های طولانی، عدم پوشش کامل ران پای این نشیمنگاه‌ها، پای شما را تا حدودی خسته کند. اما اگر بخواهیم از فضای پای راننده و سرنشینان جلو صحبت کنیم باید گفت که با وجود داشبورد بزرگ و حجیم این خودرو، شاهد Legroom (فضای پا) خوبی هستیم. به این صورت که اگر صندلی‌های جلو را برای فردی با قد نسبتا بلند نیز تنظیم کنید، باز هم جای کافی برای قرارگیری در ردیف صندلی‌های عقب وجود دارد. هرچند که 3سرنشین درشت اندام، به سختی در صندلی عقب این خودرو جای می‌گیرند. اما با این حال، کابین آریو تا حدودی از کابین جک جی5 جادارتر به نظر می‌رسد و طراحی بهتری نسبت به پژو پارس و ولیکس دارد.

کمپانی زوتی در بخش فنی از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر ساخت شرکت میتسوبیشی برای این خودرو استفاده کرده‌است. حاصل ترکیب‌های شرکت زوتی یک خودروی کاملا اقتصادی چینی بود که در رقابت با سایر برندهای شناخته شده بازار چین، توانست جایگاه متوسطی را ازآن خود کند. در حال‎حاضر نسل دوم این خودرو با نام زوتی Z360 به بازار چین عرضه می‌شود که در مقایسه با نسل اول،‌ تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرده‌است.

در مقابل اگر می‌خواهید یک سدان خانوادگی خریداری کنید که علاوه بر مصرف بهینه و طراحی نسبتا بروز از خدمات پس از فروش و بازار خرید و فروش مناسبی نیز برخوردار باشد بهتر است به سراغ دنا بروید. آریو 1.6 با بهره‌گیری از این پیشرانه 1600 سی‌سی، 4 سوپاپ در هر سیلندر (مجموع 16 سوپاپ – سرسیلندر با دو میل سوپاپ – DOHC)، قادر به ارائه نهایت قدرت 113 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و نهایت گشتاور 151 نیوتن متر در 4000 بر دقیقه است. این در حالی است که ولیکس سی30 با بهره‌گیری از پیشرانه 1.5 لیتری، 9 اسب بخار و 13 نیوتن متر به ترتیب قدرت و گشتاور کمتر از آریو تولید می‌کند. اما جک جی‌5 با بهره‌گیری از پیشرانه 1.8 لیتری و نهایت قدرت 140 اسب بخاری، پوزه این خودرو را به خاک می‌مالد؛ هرچند که هنوز هم نهایت قدرت آریو از پارس اتوماتیک 1.6 لیتری بیشتر است. آریو پیشرانه بسیار آرام و کم‌صدایی دارد و با توجه به عایق‌بندی نسبتا خوب سازنده، با بالا بردن شیشه‌ها، سکوت خوبی در کابین فراگیر می‌شود.

این عمل هم یا بر اساس توافق بین شرکت مادر و کمپانی طرف قرارداد صورت می‌پذیرد و یا اینکه در بین مدل‌های تولیدی خود کمپانی صورت می‌پذیرد. این ایده برای نخستین بار توسط جنرال موتورز پایه‌گذاری شد و اگر بخواهیم مثال ملموسی در این رابطه بیاوریم شاید بهترین آن کادیلاک اسکلید و جمس یوکان باشد، که به‌جز برخی تفاوت‌های اندک در طراحی داخلی و خارجی در بقیه موارد کاملاً مشابه یکدیگرند. در کل، این شیوه از طراحی، از تغییر آرم و برند تا تغییر سپرها، جلوپنجره و چراغ‌ها را در بر می‌گیرد. شرکت خودروسازی زوتای چین «زوتای زد300» را با کپی برداری فاحش از تویوتا آلیون 2008 در سال 2012 میلادی تولید کرد همچنین گروه خودروسازی سایپا این خودرو را از سال 1393 شمسی در سایت سایپا ساوه (بُن رو) به تولید رساند. چین را می‌باید سلطان بی چون و چرای کپی‌کاری‌های اصولی مهندسی و طراحی در دنیا دانست. آریو همانطور که گفته شد، در ظاهر از تویوتا آلیون کپی شده است اما آنطور که از شواهد پیداست، پیشرانه این خودرو نیز نمونه‌ای مهندسی معکوس‌شده از نیروگاه میتسوبیشی لنسر 1.6 لیتری است.

در حال حاضر این مدل بزرگ‌ترین سدان شرکت زوتی می‌باشد؛ گرچه به‌زودی قرار است که سدان های Z500 و Z600، که به لحاظ اندازه از آن بزرگ‌ترند به بازار عرضه شوند. خبری هم که شاید چندان برای خریداران ایرانی این خودرو خوشایند نباشد این است که، چندی پیش Z300 تحت عمل فیس لیفت قرار گرفت و سپرها، جلوپنجره، چراغ‌های جلو و عقب آن هم کاملاً تغییر یافت و این بار برخلاف نمونه پیشین، شباهت فراوانی به خودروهای هوندا پیدا نمود! این مدل فیس لیفت شده نیز قرار است به‌زودی وارد بازار چین شود که امیدواریم نماینده ‌ایرانی زوتی هم همزمان آن را در کشورمان عرضه کند. کپی‌کاری زوتی حتی تا کابین این خودرو نیز ادامه پیدا کرده است و به محض ورود به کابین شاهد ته چهره بسیار غلیظی از تویوتا آلیون هستیم! یک کابین نسبتا دلباز و جادار که از پلاستیک و چرم مصنوعی مشکی رنگ مملو شده و در برخی نقاط نیز با استفاده از تریم چوب قهوه‌ای پر‌رنگ تزئین شده است. این داشبورد و کنسول وسط بسیار شبیه به چیزی است که در آلیون دیدیم و با توجه به سادگی و نبود ادوات اضافی، خیلی زود به آن عادت می‌کنید.

احتمالاً این پیشرانه در نمونه فیس لیفت شده آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خودرو در ابتدای ورودش از یک پیشرانه 1.5 لیتری، که منبع آن از میتسوبیشی بود، بهره می‌گرفت. این موتور از توانی معادل 113 اسب بخار برخوردار بود که به همراه یک جعبه دنده 5 سرعته دستی عرضه می‌شد.

چنانچه نتوانستید قیمت خودرو زوتی Z300 صفر یا کارکرده مورد نظرتان را پیداکنید به قسمت قیمت گذاری خودرو بروید.در بخش قیمت گذاری خودرو ،قیمت امروز خودروهای رنگ شده-دور رنگ-تمام رنگ-داری قطعات تعویضی رنگ دار و استوک و شاسی خوردگی و جوشکاری موجود است . از قیمت حداقل تا حداکثر براساس افزایش قیمت یا کاهش قیمت خودرو و در مدل های مختلف صفر و کارکرده قیمت گذاری می شود 26 اسفند 403 . همان‌طور که در معرفی خودروها نیز گفته شد، نمای کلی زوتی Z300‌ نمونه کپی شده از نسل پیشین تویوتا آلیون است.

البته نباید از یاد برد که این امتیاز ایمنی مربوط به نسخه‌های وارداتی است که مجهز به شش کیسه هوا هستند و در مورد نمونه‌های مونتاژی که دو کیسه هوا دارند، با سطح پایین‌تری از ایمنی مواجه خواهیم بود. آریو سایپا و زوتی Z300 در نگاه اول مشابه به‌نظر می‌رسند و البته وجود این تشابهات کاملا طبیعی خواهد بود. با این حال همانند هر خودرو مونتاژی دیگری، تفاوت‌هایی بین نمونه وارداتی و نمونه ساخت داخل آن وجود دارد. یک SUV سایز متوسط است که شباهت بسیاری به مدل توراِگ فولکس‌واگن و آئودی Q5 دارد. آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک؟ موضوع این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک است که قصد داریم به بررسی دقیق این دو برادر پرداخته و تفاوت‌های موجود بین آریو S300 و زوتی Z300 را برای شما بیان کنیم؛ لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

قیمت زوتی Z300 مجهز به موتور 1.6 لیتر در بازار کشور سازنده از حدود 70 هزار یوآن در مدل‌های دنده دستی آغاز و تا 87 هزار یوآن در تیپ فول مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک ادامه دارد که قیمت مناسبی برای خودرویی با این سطح از امکانات و توان فنی به نظر می‌رسد. آریو S300 در بازار کشور ما نیز از قیمت مناسبی برخوردار است و با در نظر گرفتن تمامی مزایای آن می‌توان ارزش خرید متوسطی را برای این سدان چینی در نظر گرفت. مطمئنا اگر در کنار تمامی ویژگی‌های مثبت این خودرو، بازار خرید فروش آن نیز رونق بیشتری داشت امکان تعیین ارزش خرید بالاتر را نیز برای آریو S300 فراهم می‌ساخت. در این رنج قیمتی اگر می‌توانید با ظاهر عجیب دانگ فنگ اچ سی کراس کنار بیایید، می‌توانید علاوه‌بر امکانات متنوع از بازار خرید و فروش پررونق آن نیز بهره‌مند شوید. آریو S300 یکی از سدان‌های خانوادگی موجود در بازار کشور است که از سال ۱۳۹۳ مونتاژ آن توسط شرکت سایپا آغاز شد و تا به امروز نیز ادامه دارد. آریو در واقع یک خودرو چینی به نام Z300 است که در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت زوتی(Zotye) چین به بازار این کشور عرضه شد.

فروش خودرو، مدت زمانی است که این برند ناشناخته چینی روانه بازار فروش خودرو کشور شده است، زوتی یا زوتا یا z300 یا s300 خودرو جدید سایپایی ها است که چند وقتی در سبد فروش خودرو این خودروساز ایرانی با نام زیبای آریو قرار گرفته است. البته نسخه‌های مونتاژی این خودرو از نظر امکانات ضعیف ظاهر می‌شوند و جذابیت به‌مراتب کمتری برای مصرف‌کنندگان دارند. با این‌حال سایپا تصمیم گرفت با به‌کارگیری پیشرانه 1.5 لیتری و گیربکس 5 سرعته دستی، تنوع مدل‌های این خودرو را در بازار کشورمان افزایش دهد.

این خودرو در ابتدا به صورت وارداتی با لوگوی Z توسط سایپا عرضه میشد اما بعد از مدتی به صورت مونتاژ با لوگوی سایپا و با نام سایپا S300 یا آریو پا به خیابان ها گذاشت اما باز هم به دلیل قیمت گذاری نامناسب با استقبال خوبی مواجهه نشد. کمپانی خودروسازی زوتی (ZOTYE) در حدود ۱۰ سال پیش و به تاریخ ۱۴ ژانویه سال ۲۰۰۵ میلادی، توسط هولدینگ زوتی بنیان‌گذاری شد. گرچه این شرکت از همان آغاز فعالیتش اقدام به توسعه خطوط تولیدی خود نمود و افزایش تیراژ را وجه همت خویش ساخت، ولی هنوز هم این کمپانی در مقیاس جهانی کوچک محسوب می‌گردد. برای آنکه جایگاه کنونی این شرکت را بهتر دریابیم تنها کافی است که نظری کوتاه به میزان فروش آن در بازار چین بیندازیم؛ طبق آمار، کل فروش این کمپانی در سال ۲۰۱۳ میلادی برابر با ۱۰۲/۹۲۰ دستگاه بوده که از این لحاظ رتبه سی و پنجم را در بین برندهای موجود کسب نمود. موتور 1.5 لیتری این خودرو که شامل گیربکس 5 سرعته دستی است 103 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه تولید می کند و موتور 1.6 لیتری 112 اسب بخار و ازیک سیستم گیربکس 4 سرعته اتوماتیک بهره می برد.

در سال 2010 میلادی نمونه فیس لیفت شده 2008 به نام 5008 به بازارهای داخلی چین عرضه شد. یکی از محصولات این شراکت مدل 5008 الکتریکی بوده است که به نام LUIS 4U در بازار اروپا فروخته شد. همچنین قرار است که در آینده‌ای نزدیک، مدل‌های نیمه لوکس و نسبتاً زیبای Z500 و Z600 نیز روانه بازار شوند .

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *