با توجه به تاریخچه پژو ۴۰۵، ایران تنها کشوری است که همچنان تولید این خودرو را تا سال ۲۰۲۰ ادامه داده است. به عنوان مثال، سالهای اولیه توزیع نسخه بومی این خودرو در کشور، گزارشاتی مبنی بر احتراق و آتشسوزی چندین نمونه از این خودرو به دلیل سیستم برقی ناکارآمد بودهایم. جدیدترین نسخه تولید شده ۴۰۵، مدل اس ال ایکس آن است که تقریبا فیس لیفت جی ال ایکس به حساب میآید و در سال ۱۳۸۸ پا به میدان رقابت گذاشت. اس ال ایکس تفاوتهای عمدهای با نسخه قبلی خود چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ ظاهری دارد اما وجود ضعفهای مختلف در این مدل، پژو جی ال ایکس را همچنان در صدر جدول فروش نگه داشت.این مدل هم مانند جی ال ایکس دارای موتور ۱۶۰۰ سیسی انژکتوری است که همان پیشرانه پژو ۲۰۶ تیپ ۵، TU5 است. البته نسخه همانند جی ال ایکس موتور ۱۸۰۰ سی سی را نیز ساپورت میکند اما موتور TU5 به دلیل داشتن شتاب و سرعت بالاتر مورد توجه افراد بیشتری قرار گرفته است. این پژو جدیدترین و آخرین نسل پژو ۴۰۵ در ایران است و طراحی متفاوت تری نسبت نسخه های قبلی خود دارد.
پژو 405 استیشن به خاطر این که ظاهر جذابی نداشت و فضای صندوق عقب آن کاربردی نبود، در مدت زمان کوتاهی از دور رقابت خارج شد. لازم به ذکر است که این کمپانی طراحی خودروهای دیگری همچون مازراتی کواتروپورته و فراری ۵۹۹ را به عهده داشته است. پژو ۴۰۵ یکی از قدیمی ترین خودروهای محبوب در کشور است که از سال ۱۳۷۷ به صورت بومی توسط کمپانی ایران خودرو وارد خط تولید شد و عنوان موفق ترین و پرفروش ترین خودرو را هم در ایران و هم در اروپا به خود اختصاص داد. در این مقاله اطلاعات جامعی را درباره این مدل خودرو در اختیار شما قرار داده ایم. اگر بخواهیم راهنمای خرید خودروی استیشن برای مخاطبان بازار خودروی ایران را ارائه دهیم، باید تنها به چند خودروی قدیمی بسنده کنیم. خودروهای مانند پیکان استیشن، پراید استیشن و پژو ۴۰۵ استیشن سه مورد از شناختهشدهترین خودروهای استیشن بازار ایرانر بودند (شاید هم هستند).
اکثر استیشنها همان شکل و شمایل خودروهای سدان را داشتند که فقط سقف و شیشههای عقب آنها تا انتهای خودرو امتداد یافته بود. نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ آیا به نظر شما خرید یک خودروی استیشن واگن در ایران تصمیم درستی است؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما در میان بگذارید. پس از گذشت سالها، با پیشرفت صنعت خودروسازی بسیاری از برندها در طراحی خودروهای استیشن بازنگری کردند و جذابیت ظاهری بیشتری به این خودروها بخشیدند. این عامل باعث شده تا امروزه در کشورهای توسعه یافته اقبال عمومی جامعه به سمت این خودروها برگردد. در پایان و در پاسخ به پرسش خودروی استیشن چی بخرم؟ در جوابی قاطعانه و با اطمینان، میتوانیم تنها گزینه موجود یعنی هیوندای i40 استیشن را معرفی کنیم، که البته با توجه به تعداد محدود وارد شده به کشور پیدا کردن این خودرو برای خرید، نمیتواند کار چندان راحتی باشد.
پس از چند دهه گسترش و محبوبیت این خودروها، در دهه ۵۰ میلادی قسمت چوبی حذف و اولین استیشن واگن تمام فلزی با نام سابربن (Suburban) توسط کارخانه شورولت ساخته شد. در دهه ۸۰ کمپانی کرایسلر با طراحی و عرضهٔ مینیونها، استیشن واگنها را به حاشیه برد و پس از آن، ظهور خودروهای شاسیبلند و محبوبیت سریع آنها در جهان، استیشن واگنها را به انزوا کشاند. در نسخههای قدیمیتر، برندها برای طراحی خودروهای استیشن تنوع و خلاقیت چندانی به خرج نمیدانند.
سازندگان بدنه خودروهای فورد با نوآوری، این بدنه جدید را طراحی و با کنار هم گذاشتن قطعات چوبی ساخت آن را تکمیل کردند. اما روزانه هزاران آگهی خرید ماشین اقساطی در شیپور ثبت میشود که میتوانید با بررسی آنها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری نمایید. استیشن واگن کلاسی خاص از خودروست که در کشور ما استفاده از آنها چندان رایج نیست. مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو از مراحل بعدی است که باید انجام داده شود. در نهایت پس از مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی خودرو، میتوانید بیمه را به نام خریدار انتقال دهید. هماهنگی خوبی که میان کشیدگی طولی و قوس سقف وجود دارد، نقطه قوت طراحی این خودرو است.
اما با تولید و گسترش حضور شاسی بلندها کمکم خودروهای استیشن در بازار طرد شده و تقریباً به فراموشی سپرده شدند. تغییرات در این خودروی جدید در قسمت عقب و با هدف ایجاد فضای وسیع تر برای صندوق عقب خودرو ایجاد شده بود. پس از این اقدام از سوی شرکت فورد، بسیاری از خودروسازان در آمریکا و اروپا خصوصا انگلیس، فرانسه و آلمان با الهام از طرح اولیه، اقدام به ساخت خودروهای مشابهی کردند. این خودروها با توجه به نوع طراحیشان بیشتر برای جابهجایی افراد بین ایالتها و ایستگاههای قطار مورد استفاده قرار میگرفتند و به همین علت، به نام «استیشن واگن» معروف شدند. براساس آنچه پیشتر گفته شد، پژو ۴۰۵ از قدیمیترین اتومبیلهای متعلق به کمپانی پژو بود که محبوبیت بسیاری را به خود اختصاص داد و عنوان بهترین اتومبیل کلاس متوسط را کسب کرد. این خودرو امروزه با رقیبان زیادی در بازار اتومبیل رو به روست که از مهمترین آنها میتوان به سمند SE ، دنا، و پژو پارس اشاره کرد.همچنین، نمونههای کارکرده ال ۹۰ و ۲۰۶ صندوقدار از دیگر خودروهایی است که قابل مقایسه با ۴۰۵ است.
چرا که با قیمتی ارزانتر میتوانید خودرویی با امکانات و تجهیزات مشابه با فضای بزرگتر داشته باشید (و البته شاید این خودرو تنها انتخاب معقول برای خرید خودروی استیشن در بازار ایران باشد). پس از پیکان و در راستای این تجربه نسبتا موفق، سایپا با پراید و ایران خودرو با پژو ۴۰۵ شانس خود را در بازار خودروهای استیشن امتحان کردند. پراید و پژو استیشن با اقبال خوبی روبرو نشدند و میتوان هر دوی این خودروها را از طرحهای شکست خورده خودروسازان داخلی دانست. هر سه مدل استیشن عنوان شده کاملاً مشابه نمونههای سدان خود هستند و تنها تفاوت ایجاد شده در قسمت عقب این خودروها به چشم میخورد.
توان جی ال آی ۹۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۸ نیوتن متر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه بود. در ادامه این مطلب، ابتدا مروری بر تاریخچهٔ شکلگیری و ساخت این خودروها خواهیم داشت و سپس با بهترین ماشینهای استیشن بازار ایران آشنا میشویم. در واقع، ظاهر کسالتبار استیشنهای قدیمی باعث میشد تا خرید خودروهای سدان منطقیتر به نظر برسد. اکنون با توجه به اینکه ابعاد استیشن واگنها با نسخههای سدان تفاوتی ندارد، کارایی بیشتر این خودروها به واسطه فضای صندوق بزرگ، مجددا آنها را به چرخه رقابت باز گردانده است. مزیت خاص این خودروها فضای بیشتر ایجاد شده برای صندوق عقب، در اثر کشیدگی طولی سقف بود. از آنجا که فضای بزرگ صندوق عقب برای خانواده های پرجمعیت و افراد اهل سفر حسن بزرگی محسوب میشد، استفاده از استیشن واگنها به مرور افزایش یافت.
بنابراین شاید بد نباشد که مطالب بهترین خودروهای کراساوور بازار ایران و بهترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران را مطالعه کنید تا با بهترینهای هر کلاس آشنا شوید. از نقاط ضعف این خودرو میتوان به واردات بسیار محدود آن اشاره کرد که بیشترین تاثیر را، در بازار دست دوم این خودرو میگذارد. با این وجود اگر به دنبال خرید بهترین ماشینهای استیشن هستید، حتماً هیوندای i40 استیشن را در لیست انتخاب خود قرار دهید.
فروشنده باید برگه استعلام تخلفات رانندگی تسویهشده و بهروز خودرو را به همراه داشته باشد. تست رانندگی ضمن اینکه نوع سواری خودرو را مشخص میکند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند را نیز نمایان میسازد. زیرا شیپور به شما کمک میکند تا خودرو یا وسایل نقلیه خود را سریع، شفاف و آسان به فروش برسانید. اتاق خبر دیوار در تلاش است تا با افزایش دانش کاربران خود، تجربه استفاده از دیوار را برای آنها بهینهتر کند. شما میتوانید با مطالعه اتاق خبر از آخرین اخبار و مطالب آموزشی درباره بهروزرسانیهای سایت دیوار هم مطلع شوید.
شاید نام “پژو ۴۰۵” در نگاه اول شما را یاد خودرویی پیرمردی سالخورده بیاندازد که همچنان جای خود را در میان گستره متنوعی از خودورهای مدرن و به روزی که در سطح خیابانها در حال رفت و آمد هستند به خوبی حفظ کرده است. ۴۰۵ از قدیمیترین خودورهای حاضر در کشور است که به طور گسترده و انبوهی توسط کمپانی ایران خودرو توزیع گردید. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین خودروهای استیشن بازار ایران را به شما معرفی کنیم. این خودرو که میتوان آن را از جمله تولیدات نسل جدید استیشنها دانست، طراحی زیبا و مقبولی دارد. مانند اکثر خودروهای این برند کرهای، انتظار میرفت که هیوندای i40 استیشن هم بتواند در بازار جایگاه خوبی برای خود دست و پا کند، ولی واردات محدود باعث شد، این امر هیچوقت محقق نشد. به نظر می رسد با این روند، در آینده ای نزدیک ماشینهای استیشن جدید بتوانند سهم قابل توجهی از تقاضا در بازار را به خود اختصاص دهند.
عملکرد مناسب سیستم تعلیق، فرمانپذیری خوب، همچنین هماهنگی موتور و گیربکس نیز از دیگر نقاط قوت این خودرو است. هیوندای در این خودرو از پیشرانه ۴ سیلندر GDI بهره برده است که با ۲ لیتر حجم، میتواند ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۱۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند. هیوندای i40 دیفرانسیل جلوست و برای انتقال قدرت در آن گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. شتاب صفر تا صد ۱۰.۸ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی ۷.۸ لیتر از دیگر ویژگیهای فنی هیوندای i40 استیشن است. در حدود ۱۱۰ سال پیش، در سال ۱۹۱۰ اولین خودرو با ظاهری متفاوت از خودروهای معمول در آمریکا متولد شد.
کمپانی ساپکو از سال ۱۳۷۷ به بعد بیش از نیمی از قطعات بکار رفته در ۴۰۵ را به خود اختصاص داد و در نتیجه “۴۰۵” تولید داخلی رفته رفته تمامی لاینهای خرید و فروش این خودرو را پر کرد. مهمترین دلیل ایجاد خط تولید قطعات این پژو، استقبال زیاد افراد و فروش بالایی بود که در سالهای اولیه مونتاژ به آن تعلق گرفت.با توجه به توضیحات ذکر شده، در ادامه این مقاله تلاش کردهایم تا به “بررسی ۴۰۵” بپردازیم و دیتا لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از لحاظ اندازه نیز این خودرو در طول به ۴۴۰۸ میلیمتر، در عرض ۱۷۱۶ میلیمتر و در بلندی ۱۳۹۰ میلیمتر میرسد. امیدواریم که مطلب بهترین ماشینهای استیشن بازار ایران برایتان مفید بوده باشد. در حال حاضر، ایرانیهای تمایل بیشتری به خرید خودروهای کراساوور و شاسیبلند دارند.
اگر پیکان، پراید و پژو ۴۰۵ استیشن را از رده خارج کنیم، ناگزیر باید بهترین ماشینهای استیشن بازار ایران را تنها به خودروی هیوندای i40 استیشن محدود کرد. البته در بسیاری از منابع به اشتباه، مزدا ۳ هاچبک را نیز خودروی استیشن مینامند، در صورتی که این خودرو در کلاس هاچبکهای بزرگ قرار میگیرد. پژو 405 استیشن (Peugeot 405 station) با هدف ایجاد فضای بیشتر برای سرنشینان و صندوق عقبی جادار در تعداد محدودی به کشور وارد می شد. اما چون مثل دیگر خودروهای سدان مورد استقبال عموم مردم قرار نگرفت، ایران خودرو واردات این خود را متوقف کرد. این خودرو به موتور 1800 سی سی انژکتوری مجهز بود و صندوق عقب آن طراحی کاملا متفاوتی داشت.
این تیپ خودرو در سال ۱۳۷۲ در بازارهای ایران واردات میشد و تا سال ۱۳۷۶ ادامه یافت. این تیپ در مقایسه با دیگر مدلهای همرده خود در آن دهه از سرعت و شتاب بسیار مطلوبی برخوردار بود اما مصرف بالای سوخت آن یکی از جدیترین معضلات آن به شمار میرفت چرا که مصرف ۹ لیتر سوخت را در هر ۱۰۰ کیلومتر داشت. برخلاف مدل های نسل جدید خود، پژو جی ال از آپشن های کمتری مانند بالابرهای دستی شیشه جلو برخوردار بود. ماشین استیشن چی بخرم؟ اگر به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال هستید، مطلب درستی را باز کردهاید. در این مطلب از راهنمای خرید خوردوی استیشن قصد داریم تا بهترین ماشینهای استیشن بازار ایران را به شما معرفی کنیم.
این تیپ ۴۰۵ از پرفروشترین مدلهای ارائه شده در بازار بود که با استقبال زیادی مواجه شد و در دو نسخه بنزینی و دوگانه سوز (CNG) از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۸ به فروش میرسید. موتور ۲۰۰۰ کابراتوری آن در وهله اول جزو خودورهای وارداتی بود اما موتور ۱۸۰۰ آن با سیستم سوخت رسانی انژکتوری به صورت بومی وارد خط تولید ایران خودرو شد. البته نسخه گازسوز آن گشتاور خودرو را به طور نزولی پایین میآورد و محبوبیت کمتری را به خود اختصاص داد. شتاب صفر تا صد این مدل خودرو تقریبا ۱۱ ثانیه تخمین زده شده است و توسط ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ساپورت میشود. نسخه استیشن (واگن) پژو ۴۰۵ از خودروهای محدودی بود که در کشور واردات شد اما عدم استقبال از آن نسبت به دیگر خودروهای سدان باعث شد تا کمپانی از ادامه واردات آن صرفنظر کند. این تیپ موتور ۱۸۰۰ سی سی انژکتوری داشت و از طراحی کاملا متفاوتی در قسمت صندوق عقب برخوردار بود اما عدم جذابیت ظاهری و غیر کاربردی بودن صندوق آن در مدت زمان کوتاهی این تیپ را از دور رقابت خارج نمود.
تولید این تیپ بین سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ ادامه یافت و بعد از آن به کلی متوقف شد. در واقع، با این وجود که این نسخه جدیدتر از جی ال بود و میزان مصرف سوخت کمتری داشت اما نمونه خودرو بسیار ضعیفتری نسبت به تیپ قبلی خود شناخته شد. این مدل هم همانند نسل قبلی خود توسط یک موتور ۱۶۰۰ سی سی انژکتوری ساپورت میشد و قفل مرکزی تنها آپشن تعبیه شده بر روی این خودرو به حساب میآمد.
تشابه ظاهری این کلاس خودرو با کراساوورها، برخی خودروسازان را به فکر استفاده از تکنولوژی چهارچرخ متحرک در استیشن واگنها انداخته است. باید منتظر بود و دید این تغییرات مثبت و طراحیهای به روز شده آنقدر قدرت دارند که بتوانند استیشنها را به روزهای اوج بازگردانند یا خیر. در واقع استیشن واگنها (Station Wagon) کلاسی از خودرو هستند که ظاهری شبیه به هاچبک دارند اما از نظر ابعاد با سدان برابرند.
همانطور که در در ابتدا ذکر شد، این کلاس از خودرو در کشور ما تقریبا به دست فراموشی سپرده شده است. با مراجعه به سامانههای خرید و فروش خودرو، جای خالی این خودروها در بازار معاملات به وضوح به چشم میخورد. تقریباً همه ما حداقل یکبار خاطرهای از مسافرتهای ۱۰-۱۲ نفره و سوار بر یک خودرو در دهه های ۵۰ و ۶۰ شنیدهایم. در دوران آن شکل از سفرها، پیکان استیشن با اضافه شدن حجم صندوق و فضای کابین با استقبال خوبی مواجه شد. از نظر تجهیزات ایمنی هیوندای i40 استیشن مجهز به سیستم کشش و پایداری، ترمزهای ABS و EBD و ۹ کیسه هوا (عادی، جانبی، پردهای و عقب) است.
دیدگاهتان را بنویسید