ماشین شاه کلکسیون محمدرضا شاه پهلوی

کیفیت ساخت و استهلاک پژو ۲۰۳، آنچنان خوب بود که ۲ جهانگرد فرانسوی در سال ۱۹۵۳، مسافت ۱۵ هزار کیلومتری پایتخت افریقای جنوبی تا پاریس را به کمک این خودرو و طی ۱۷ روز، طی کردند. مدل ۲۰۳ با عنوان اولین خودروی پژو که خارج از اروپا تولید شد، شناخته می‌شود. اواخر سال ۱۹۴۹ کارخانه‌ی پژو در استرالیا افتتاح و مدل ۲۰۳ را به تولید رساند. این خودروها، عموما از پیشرانه‌ی ۲ لیتری و ۷۰ اسب‌بخار پژو استفاده می‌کردند؛ اما به‌لطف وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر، نهایت سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتربرساعت داشتند. مدل ۴۰۲ اسپرت رودستر که با کد ۴۰۲DS شناخته می‌شود؛ در مسابقات سرعت و حتی لومانز ۲۴ ساعته هم شرکت کرد. این خودرو با نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت، امروزه یکی از ارزشمندترین خودروهای کلاسیک فرانسوی در دنیا است و با قیمتی حدود ۵۰۰ هزار دلار، حراج می‌شود.

بنیاد مستضعفان اخیرا اقدام به راه اندازی موزه خودروهای تاریخی ایران کرده و در آن خودروهای لوکس و قدیمی قبل از انقلاب را به نمایش گذاشته است که یک ماشین خاص در بین آنها جلب توجه می‌کند. در ایران نیز پژو توانست با مدل‌هایی مانند ۵۰۴، ۴۰۵ و ۲۰۶، بازار گسترده‌ای را به خود اختصاص دهد. اگرچه نسخه‌های ایرانی این خودروها از نظر کیفیت و عملکرد با مدل‌های اصلی متفاوت بودند، اما نام پژو و اعتبار آن در جهان، باعث شد که این مدل‌ها همچنان در میان مردم ایران محبوب باقی بمانند. با این وجود می‌توان اظهار کرد که پژو با تولید خودروهایی مانند ۵۰۴، ۲۰۵، ۹۰۵ و ۲۰۶، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ خودروسازی جهان دارد.

این خودرو پلتفرم یکسانی با شورولت نوا دارد، اما پیشرانه هشت سیلندر ۵.۷ لیتری قدرت بیشتری به بیوک می‌دهد. تقریبا ۱۲۰ سال پیش بود که اولین خودرو به جاده‌های خاکی و مالرو ایران رسید. این کالسکه‌های بدون اسب در نظر مردم وسیله نقلیه عجیبی بود و به آن لقب «کالسکه آتشی» داده بودند. استفاده از خودرو به مرور زمان گسترش پیدا کرد تا امروز که میلیون‌ها کالسکه آتشی، اتومبیل، ماشین و خودرو در خیابان‌ها و جاده‌های آسفالت کشور تردد می‌کنند. این خودرو در حال حاضر قیمت‌های بسیار نجومی پیدا کرده‌است و به‌نظر می‌آید در آن زمان خودروی وازن گران‌ترین خودرو در ایران بوده‌است. در ایران نیز پژو ۲۰۶ با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد و به یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار تبدیل شد.

این خودرو ۲در ۴ نفره، با بدنه‌های کوپه (سقف فلزی) و رودستر (سقف پارچه‌ای جمع‌شونده) ۲نفره سال ۱۹۳۴ معرفی شد. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۲.۱ لیتری، ۶۰ اسب‌بخار قدرت داشت و پژو ۶۰۱ را به نهایت سرعت ۱۱۰ کیلومتربرساعت می‌رساند. رقابت پاریس روان (Paris–Rouen) سال ۱۸۹۴، امروزه با عنوان قدیمی‌ترین رقابت اتومبیل‌رانی تاریخ شناخته می‌شود. این خودروی بنزینی، ۳ دقیقه بعد از رقابت‌کننده‌ی مجهز به موتور بخار از خط پایان عبور کرده بود؛ اما به‌دلیل نیاز به زغال‌سنگ و کارگر مخصوص در خودروی بخاری، پژو تایپ ۷ به‌عنوان برنده اعلام شد. پژو ۲۰۰۸ اولین خودرویی است که پس از برجام به ایران پا گذاشت و این خودرو مونتاژی محصول سرمایه‌گذاری مشترک پژو و ایران خودرو در ایکاپ است. پیشرانه ۱.۶ لیتری این خودرو ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد و اولین کراس اوور پژو در ایران به شمار می‌رود.

داستان‌های این مورخ باعث شده است که مردم سال‌ها در مورد اولین خودروی وارد شده به ایران گمراه شوند. در سال ۱۹۳۹ دولت فرانسه به مناسبت ازدواج محمد رضا پهلوی، ولیعهد ایران با فوزیه، خواهر شاه مصر که چند روز قبل از جنگ جهانی دوم بود ، یک خودروی خاص به داماد هدیه داد. این خودرو از زمان انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ بدون حرکت باقی مانده و اخیرا در موزه خودروهای قدیمی در تهران برای عموم به نمایش گذاشته شده است.

در همان دوران، مجله‌های مختلف، پژو ۲۰۵ را بهترین خودروی سال و دهه‌ی ۸۰ اروپا دانستند. پژو ۴۰۴، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین خودروهای پرفروش اروپایی در ایران شناخته می‌شود. این محصول با بدنه‌ی سدان ۴در و پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتر به کشورمان وارد شد و فروش بسیار خوبی در اوایل دهه‌ی ۵۰ میلادی داشت. نهایت سرعت پژو  ۴۰۴ در حدود ۱۵۰ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت، ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود. پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، پژو توانست به‌عنوان یک خودروساز بزرگ با محصولات مقاوم و کم‌استهلاک در اروپا مطرح شود. در سال‌های ۱۹۲۰، مدل‌هایی از پژو وارد مسابقات نمایشی و رقابت با اسب‌ها می‌شدند تا پرش از سکوها و فنربندی بسیار خوب خود را، نشان دهند.

در این ۱۲۰ سال ماشین‌های مختلفی از برندهای گوناگون خارجی وارد کشور شده و خودروهایی نیز توسط کمپانی‌های داخلی مونتاژ و تولید شده و زیر پای رانندگان ایرانی قرار گرفته است. این خودرو تا چندین سال در اختیار محمدرضا پهلوی قرار داشت و از آن برای کارهای روزمره استفاده‌می‌کرد. این مرسدس بنز ۳۰۰ اس دی ال ۶۳ سریع‌ترین و قوی‌ترین خودروی چهار در آن دوران با موتور سری ۶۰۰ روی کلاس اس اتاق کشیده ال بود. چون موتور ۶۰۰ سنگین‌تر بوده، و شتاب‌اش به اندازه این خودرو بالا نبود.

بر طبق این قرارداد، این دو کمپانی مهم با کمک یکدیگر، برند استلانتیس (Stellantis) را بنیان گذاری خواهند کرد. از طریق شرکت سعادت رنت می‌توانید بدون هیچ نگرانی با مدت زمان مشخص اقدام به رزرو مدل خودروی مورد نظر کنید. این خودرو که به افسانه‌ی پژو معروف است نسبت به مدل پیشین خود یعنی 204، طراحی محافظه کارانه‌ای داشت. پژو 504 برای سفرهای طولانی بسیار مناسب است زیرا سیستم تعلیق و فضای مناسب در بخش کابین دارد.

کاهش کیفیت قطعات و افت مونتاژ، باعث شده که نسخه‌های داخلی این خودرو نسبت به نسخه‌های اصلی که در اروپا تولید می‌شدند، دوام و کارایی پایین‌تری داشته باشند. دومین محصول محبوب پژو که باز هم توسط پینین‌ فارینا طراحی شد، ۵۰۴ نام داشت. این خودرو، ظاهری مدرن، اسپرت و انتقامجو فراهم می‌کرد که متفاوت از محصولات قدیمی پژو، جوان‌پسند و آینده‌نگر بود.

این خودرو در سال 1388 به صورت کامل بهبود یافت و با موتور 1.7 لیتری OHVG2 پایه‌ی گاز سوز و تغییراتی در ظاهر روانه‌ی بازار شد. این پژو در واقع همان پیکان است یک موتور 1.6 Hillman Avenger دارد و فروش آن از دهه‌ی 90 شروع شد. نخستین خودرو تهرانبه دنبال کالسکه‌هایی که با بخار و آتش حرکت می‌کردند اولین اتومبیل‌هایی که به ایران وارد شد. اتومبیل‌هایی نیز شبیه وانت امروزی وارد تهران شد که به آنها ماشین لاری می‌گفتند و هم چنین اتومبیل‌های دورسیمی که برای حمل بار و مسافر می‌آمدند.

از دیگر خودروهای قدیمی این موزه که متعلق به احمدشاه قاجار بوده می‌توان به رولزرویس سیلورگوست اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از خودروهای کمپانی مرسدس بنز مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته که نام آن مرسدس بنز K500 اتوابان کوریر است. این خودرو در سال 1934 تولید شده و هدیه آدولف هیتلر به رضاشاه بوده است. موجودی این خودرو در جهان 6 دستگاه است و 5 دستگاه دیگر در طول جنگ جهانی دوم نابود شدند. این خودرو به هنگام تولید در سال۱۹۷۴، از معدود مدل‌های اسپرت فرانسوی بود که طراحی جوان‌پسند و  شبیه به محصولات ایتالیایی فراهم می‌کرد.

در ابتدا، این شرکت کارخانه‌ی بزرگ خود در کاونتری انگلستان را با ۲۳۰۰ شاغل مستقیم و ۵ هزار شاغل غیر مستقیم، تعطیل کرد. پژو برنامه‌ی تولید ۴ میلیون خودرو در سال را به‌عنوان هدف خود تعیین بود؛ اما به عدد ۲ میلیون در سال ۲۰۰۹ رسید. همان سال، مدیرعامل، طراح ارشد و بسیاری از مسئولان پژو برکنار شدند و ارزش سهام شرکت، شدیدا کاهش یافت.

در عوض واردات خودرو گسترش یافت و صنعت خوردو هم به دنبال ملی گرایی رفت. سوءقصد به جان رضا شاه باعث شد تا رژیم نسبت به تهیه «رولزرویس فانتوم ۴» ، اقدام کند . همچنین از این ماشین ها در مهم ترین مراسم استفاده می شد ،  مانند مراسم تشرف محمدرضا پهلوی به بارگاه امام هشتم و جابجا نمودن مهمترین مهمانان جشن های 2500 ساله و از جمله جابجایی “پرنسس آن” دختر ملکه الیزابت.

پژو از یک سیستم عددی سه‌رقمی برای نام‌گذاری محصولات خود استفاده می‌کند و به‌غیراز چند نمونه محدودی که وارد بازار کرد، سایر خودروهای این شرکت با سه عدد شناسایی می‌شوند. عدد سوم نیز بیانگر سلسله نسل محصول است و عدد میانی همیشه صفر است که تداعی‌کننده سوراخ هندل در میان خودرو است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید پژو تمام نام‌های تجاری 101 تا 909 را به نام خود ثبت کرده و هیچ خودروسازی دیگری نمی‌تواند از این اعداد برای معرفی محصولات خود استفاده کند. برای همین خودروسازی پورشه مجبور شد به‌جای استفاده از عدد 901 در سری تولیدات خود، از 911 استفاده کند. مرسدس بنز W114 در بازار ایران با لقب معماری شناخته می‌شود و دلیل آن هم استفاده معماران یا «بسازبفروش‌ها» بود. این سدان از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۵ تولید می‌شد و کیفیت ساخت و دوام بالا دلیل موفقیت آن در بازار بود.

یازده سال پس از انتقال خودروی تشریفاتی پیرس ارو به تهران، با یورش متفقین به خاک ایران رضاشاه از سلطنت کنار رفت. اما ماموریت این خودرو به پایان نرسید و محمدرضا پهلوی هم در سال‌های ابتدایی سلطنت خود از آن در مراسم رسمی استفاده می‌کرد. پیش از آنکه فولکس واگن با مدل مشهور گلف در سراسر جهان مطرح شود؛ خودروسازان فرانسوی با معرفی پژو ۱۰۴ و رنو ۵ توانستند، سهم بزرگی از بازار هاچبک‌های کوچک اروپا را در اختیار داشته باشند. این خودرو فراتر از ۴۰۴ در کشورهای مختلف دنیا، از برزیل گرفته تا اسپانیا و نیجریه به تولید رسید. نسخه‌های از این خودرو با بدنه‌ی ۴در و لیموزین هم تولید شدند که رقیبی فرانسوی برای رولزرویس به حساب می‌آمدند.

اولین ماشین با موتور احتراقی در سال 1885 اختراع شد و 15 سال بعد یعنی در سال 1900 مظفرالدین شاه قاجار دستور داد دو دستگاه خودروی رنو از فرانسه خریداری کنند و از طریق بندر انزلی به ایران وارد کنند . مشابه ایران، پژو ۲۰۶ در بازار جهانی هم با پیشرانه‌های ۱.۴ و ۱.۶ لیتری، فروش بیشتری در مقایسه با دیگر مدل‌ها داشته است. این خودرو در فرانسه، با بدنه‌ی ۲‌در و ۴‌در هاچبک به‌عنوان محصول اصلی تولید شد؛ اما نسخه‌های ۲در صندوق‌دار (۲۰۶ CC) و ۴‌در استیشن (۲۰۶SW) هم به‌عنوان نمونه‌های جانبی عرضه شدند. به عقیده‌ی کارشناسان، سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰، دوران طلایی پژو در تاریخ خودروسازی جهان محسوب می‌شود. پس از این دوران، فروش مدل‌های فرانسوی در سراسر دنیا کاهش یافت و صنعت خودروسازی این کشور، برای مدتی نزدیک به ۱۵ سال با بحران مالی و عدم تقاضا رو‌به‌رو شد. طراحی پژو ۱۰۴ توسط پائولو مارتینی در استودیو پینین فارینا انجام شد و سال ۱۹۷۲ به تولید رسید.

موزه نام‌برده یک ماه قبل توسط بنیاد مستضعفان تأسیس شده تا پذیرای دوستداران خودروهای قدیمی و کلاسیک باشد. این خودرو در مسابقات جهانی رالی (WRC) بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ عملکرد درخشانی داشت و توانست دو قهرمانی پیاپی را در این رقابت‌ها به نام پژو ثبت کند. ۲۰۵ T16 با سیستم چهارچرخ متحرک و موتور توربوشارژ قوی، یکی از بهترین خودروهای رالی زمان خود بود. پژو ۵۰۴ که در سال ۱۹۶۸ معرفی شد، یکی از موفق‌ترین خودروهای تاریخ پژو است. طراحی جذاب و کلاسیک آن که توسط استودیو Pininfarina انجام شد، در کنار دوام بی‌نظیر، این خودرو را به یک افسانه تبدیل کرد. البته این اقدام سرپله هم بی تاثیر نبوده و شاه یک خودروی دیگر از مدل‌های جدید این شرکت سفارش داده و به ایران می‌آورد.

سومین محصول پرفروش پژو در سال‌های طلایی قبل از قرن بیستم، مدل ۲۰۶ بود. این محصول هم به خط مونتاژ ایران‌خودرو رسید و تولید خود را تاکنون، ادامه داده است. پژو ۲۰۶، در سال ۱۹۹۸ توسط استودیو پینین فارینا طراحی شد و تا سال ۲۰۱۲ در فرانسه روی خط تولید بود. مجموع فروش ۲۰۶ تا امروز، از مرز ۱۰ میلیون دستگاه گذشته است و با عنوان پرفروش‌ترین محصول پژو در تاریخ شناخته می‌شود. این خودرو، در انگلستان محبوبیت زیادی دارد و با آمار بسیار بالا در نسخه‌های دست دوم، معامله می‌شود.

ضمن اینکه در آن زمان تکنولوژی آلمان بالا نبود و بعید می‌دانم در آن زمان درباریان مظفرالدین شاه چیزی راجع به تکنولوژی خودروها می‌دانستند. و احتمال می‌دهیم به سفارت ایران در فرانسه درخواست پیدا کردن خودرو داده‌اند که این درخواست به سفارت امور خارجه فرانسه منتقل شده و آنها نیز خودروی فرانسوی را پیشنهاد داده‌اند. در ادامه ماجرا هم گفته شده که بعد از مدتی که از ورود این خودروها به ایران می‌گذرد، خراب می‌شوند و همینطور داستان ادامه پیدا می‌کند!

اولین محصول مهم پژو در دهه‌ی ۸۰ میلادی، مدل ۲۰۵ بود که اتفاقا حضوری ناموفق و کم‌رنگ در ایران داشت. برخلاف ۱۰۴ که خودرویی اقتصادی با پیشرانه‌ی کم‌مصرف است؛ نسخه‌های مختلف ۲۰۵ برای حضور در کلاس هاچبک‌های اسپرت (سوپرمینی) و رقابت با فولکس واگن گلف، طراحی شدند. این خودرو سال ۱۹۸۴ به بازار اروپا رسید و تا سال ۱۹۸۸ به تعداد ۵.۳ میلیون دستگاه فروخته شد.

در نتیجه این سفر دو دستگاه رنو که تنها یک دستگاه آن به ایران رسید، از فرانسه وارد شد. می گویند شاه ایران محو تماشای شاهزاده خانومی می شود که خودرو را می راند و پس از معرفی خودرو توسط این شاهزاده خانوم، شاهِ ایران، خودرو را می خرد. در سال ۴۷ بیش از ۱۲ هزار دستگاه پیکان در ایران ساخته شد در حالی که تیراژ تولید بقیه خودروهای ذکر شده حداکثر از ۲۰۰۰ دستگاه تجاوز نمی‌کرد. این روند همچنان ادامه داشت تا سال ۵۱ حدود ۱۲۰ هزار دستگاه پیکان ساخت ایران در خیابان‌های تهران و دیگر شهرستان‌ها تردد می‌کردند. این تعداد در سال ۵۷ و پیش از انقلاب اسلامی با رشد نسبتاً زیادی به بیش از ۴۳۲ هزار دستگاه در سال ۵۷ رسید. ماشین تشریفاتی را سوار کشتی کردند تا برای استفاده رضاشاه به تهران فرستاده شود.

پژو ۲۰۱ با مدل ۱۴۶۵ سی‌سی و ۳۵ اسب‌بخار تولید شد که می‌توانست به بدنه‌ی ۴‌در، ۲‌در و حتی وانت یا استیشن داشته باشد. این خودرو، در سال ۱۹۲۹ و مدتی پس از سقوط بازار بورس نیویورک رونمایی شد تا جای خالی خودروهای امریکایی که با بحران اقتصادی رو‌به‌رو بودند را پر کند. در همان زمان، بسیاری از خودروسازان اروپا از جمله پژو هم، به ورطه‌ی ورشکستگی نزدیک شده بودند. در ابتدای قرن بیستم، پیشرانه‌های تک سیلندر پژو با حجم ۶۵۲ سی‌سی و قدرت ۵ اسب‌بخار، روی خودروی اقتصادی به‌به (Bébé) نصب شدند که توسط اتوره بوگاتی طراحی شده بود. علاوه‌بر این مدل ۲ نفره که مورد توجه بازار قرار گرفت؛ محصولات دیگری با پیشرانه‌های ۸ و ۱۲ اسب‌بخار هم در سبد پژو وجود داشتند که از پیشرانه‌های تحت لیسانس دایملر استفاده می‌کردند. یکی از مهم‌ترین توانایی‌های M 500 رسیدن به نهایت سرعت ۱۲۲ کیلومتربرساعت و ثبت رکورد جهانی سریع‌ترین موتورسیکلت دنیا در سال ۱۹۱۳ بود.

لندرور به مجموعه‌ای از خودروهای شاسی‌بلند آفرودی گفته می‌شود که از سال ۱۳۳۶ و توسط شرکت مرتب خودرو وارد ایران شده و از سال ۱۳۴۱ روی خط تولید قرار گرفته است. این خودرو که به جیپ انگلیسی معروف است و مدل‌های ۷ نفره، ۹ نفره و وانت آن تا سال ۶۹ و با همکاری انگلیسی‌ها و اسپانیایی‌ها در ایران تولید می‌شد. بدنه آلومینیومی لندرور مقاومت زیادی در شرایط آب و هوایی سخت دارد و همین طور وزن خودرو را کاهش می‌دهد. همین ویژگی، این خودرو را به یکی از مناسب‌ترین ماشین‌ها برای رانندگی در استان‌های شمالی ایران، مازندران و گیلان تبدیل کرده است. پژو ۴۰۵ در دهه ۱۳۷۰ وارد بازار ایران شد و به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی تبدیل شد.

همین موضوع باعث شد خودروسازی پژو در دوران رکود زنده بماند و در همان سال ارم تجاری فعلی و سیستم نام‌گذاری سه‌رقمی خود را معرفی کرد. این محصول، در اروپا نیز فروش بسیار خوبی داشت و با تحسین کارشناسان، افتخارات بسیاری کسب کرد. اولین مدل از پژو ۴۰۵، سال ۱۹۸۷ معرفی شد و به‌لطف طراحی استادانه‌ی استودیو پینین فارینا، ۱۰ سال روی خط تولید پژو فرانسه باقی ماند. این خودرو، هم‌زمان در ۱۱ کشور تولید شد و همچنان در کشورهای ایران و مصر، عرضه می‌شود. این محصول، آخرین خودروی فروخته شده با برند پژو در امریکا محسوب می‌شود.

پژو ۵۰۴ نه‌تنها در آفریقا بلکه در ایران نیز جایگاه ویژه‌ای داشت و در دهه ۱۳۵۰ شمسی یکی از خودروهای پرطرفدار بازار ایران بود. در ادامه تاریخ خودرو در ایران شاهد آن هستیم که از سال ۱۳۵۰ صنعت خودرو ایران به سمت داخلی سازی و توسعه قطعه سازی گام برداشت. حدود یک قرن و ۲۳ سال پیش بود که مظفرالدین شاه موفق شد برای اولین بار به اروپا سفر کند . نمونه موجود در ایران که تصاویر آن را در ادامه مشاهده می‌کنید سفارشی است.

محمد رضا پهلوی یکی از بزرگترین و مشهورترین کلکسیونر های جهان در زمینه خودرو بود . به نوشته نیویورک تایمز، جاسیگاری داخل اتاق این ماشین به طور کامل از طلا ساخته شده بود و چند نگین الماس بر روی آن قرار داشت. جالب است بدانید که اصالت خانواده پژو و کسب و کارشان به سوشو برمی‌گردد و در حال حاضر یک زمین صنعتی بسیار بزرگ و موزه پژو در این ناحیه، متعلق به این خانواده است.

سیستم تعلیق نرم، استهلاک پایین و صندلی‌های راحت از مزایای این سدان پژو است. جیپ سیمرغ و جیپ آهو یکی از محصولاتی است که شرکت جیپ ایران (پارس خودرو فعلی) به بازار ایران معرفی کرد. این خودرو همان نسل اول جیپ واگونیر است و از سال ۴۱ تا ۴۶ با نام سیمرغ و بعد از آن تا اواخر دهه ۶۰ با اسم آهو در ایران فروخته می‌شد. جیپ آهو به عنوان نخستین شاسی‌بلند لوکس در جهان شناخته می‌شود و علاوه بر این یکی از چابک‌ترین آفرودرهای موجود در داخل کشور است. فولکس واگن بیتل یکی از خودروهای نوستالژیکی است که در دهه چهل لاستیک‌هایش به ایران رسید و خیلی زود به یکی از پرفروش‌ترین‌ها در تاریخ خودرو ایران تبدیل شد.

مدیر موزه می‌گوید مرسدس پیشنهاد خرید آن با قیمتی که ما تعیین کنیم را داده بود، زیرا آن شرکت مشتاق بود این خودرو را در موزه خود داشته باشد که ما پیشنهاد را قبول نکردیم. پس از خروج او از کشور ، ابتدا خودرو ها دست نخورده باقی مانده بودند اما بعد به علت هرج و مرج های انقلابی ، برخی از آن ها از موزه دزدیده شدند . این مدل به دلیل داشتن سیستم تعلیق مناسب و فضای مناسب در بخش کابین، برای طی کردن مسافت‌های طولانی بسیار مناسب بود. این طرح، نشان‌دهنده سرعت، قدرت و انعطاف‌پذیری تیغه‌ تبرهای این کارخانه بود.

سال ۱۹۶۰، پژو ۴۰۴ رونمایی و به محصولی افسانه‌ای در تاریخ خودروسازی فرانسه تبدیل شد. طراحی این محصول، حاصل کار پینین فارینا بود و آنچنان مورد توجه قرار گرفت که در کشورهای مختلف، ازجمله شیلی، آرژانتین، کنیا، آفریقای جنوبی و حتی کانادا، روی خط تولید رفت. پژو ۴۰۴، با طرح بدنه‌ی کلاسیک تا سال ۱۹۹۱ و به مدت بیش از ۳۰ سال در کنیا ساخته می‌شد. ادغام رنو و نیسان در اواخر قرن بیستم، شرکت فرانسوی را از نظر مالی و مدیریتی متحول کرد تا امروز، رنو بزرگ‌ترین برند خودروساز فرانسه باشد.

دو تاج طلایی‌رنگ دیگر هم بر بالای قاب چراغ‌های جلوی خودرو نصب شده بودند. این محصول که متعلق به سال ۱۹۹۳ است، یکی از موفقیت‌های این شرکت در زمینه تولید هاچبک به حساب می‌آید. در ماه فوریه سال بعد، یعنی ۱۹۹۴، نسخه ۳ در این مدل نیز روانه بازار شد. سال ۲۰۱۹، گروه PSA که حالا کمپانی پژو بخش مهمی از آن است، اعلام کرد به بازار آمریکا باز خواهد گشت. همچنین قراردادی در سال ۲۰۲۰، بین این کمپانی و فیات کرایسلر (Fiat Chrysler) عقد شد.

نکته بعدی اینجاست که مظفرالدین شاه در پاریس بازدیدهای مختلفی از نقاط مختلف داشته است. البته ابتدا از پاریس خارج شده و به آلمان می‌رود، ولی دوباره به پاریس برگشته و بازدیدهای خود را انجام می‌دهد. سال ۱۹۰۰ برای فرانسه به دلیل برگزاری نمایشگاه “اکسپوزیسیون” سال بزرگی بوده است. چرا که در آن، آخرین دستاوردهای قرن گذشته به نمایش گذاشته شده و این اتفاق خود، از دلایل بازدید مظفرالدین شاه از این نمایشگاه در آن سال بوده است.

یکی از نکات مهمی که در مورد حضور خودروهای پژو در ایران وجود دارد، تفاوت‌های آشکار نسخه‌های تولیدشده در ایران با مدل‌های اصلی است. به‌عنوان مثال، پژو ۴۰۵ که در دهه ۱۳۷۰ توسط ایران خودرو مونتاژ شد، از نظر کیفیت مونتاژ و قطعات یدکی به‌طور قابل‌توجهی پایین‌تر از نسخه‌های اصلی بود. این تفاوت‌ها باعث شد که نسخه‌های داخلی پژو ۴۰۵ استهلاک بالاتری داشته باشند و برخی از مشکلات فنی در آن‌ها شایع‌تر باشد. با وجود این کاستی‌ها، طراحی مناسب و قیمت رقابتی این خودرو، آن را به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی تبدیل کرد. تا آن زمان، پیشرانه‌های ۴ سیلندر و ۶ سیلندر هم به خط تولید خودروساز فرانسوی اضافه شده و توانایی فنی شرکت را افزایش داده بودند. تایپ ۱۲۵ در سال ۱۹۱۰، یک خودروی اسپرت و سرعتی محسوب می‌شد که می‌توانست به‌لطف پیشرانه‌ی ۱۱۵۰ سی‌سی، به سرعت ۵۰ کیلومتربرساعت برسد.

در سال ۸۶ دومین خودروی ایرانی که ابتدا مینیاتور نام داشت، رونمایی و تولید شد. پس از جنگ تحمیلی دوباره با خرید کامل خط پیکان از انگلیس صنعت خودرو جان گرفت. رولزرویس فانتوم 4 که در سال 1950 تا 1956 میلادی ساخته شد ، یک خودروی ضد گلوله بود ، که یک ویژگی مهم برای اتومبیل های تشریفاتی است . رولزرویس سیلورگوست موجود در موزه خودرو، ماشینی سلطنتی است که به سفارش احمدشاه قاجار خریداری شد.

در آن فیلم محمدرضاشاه به همراه همسرش سوار این خودرو شده، و به کاخ نیاوران می‌روند. این اقدام جزو معدود اتفاق‌هایی بود که در آن، خبرنگار داخل خودرو نشسته و از شاهِ در حال رانندگی فیلم می‌گیرد. در آن زمان، گاراژ سلطنتی یک خانه تکانی کامل انجام داد و یکسری از خودروها را که این خودرو گل سرسبد آن‌ها بود را فروخت و از کشور خارج شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *