پژو ۴۰۸x دو اگزوز دارد و برخلاف برخی خودروهای امروزی، هر دو اگزوز آن واقعی هستند و کاملاً یکپارچه با سپر هماهنگ شدهاند. خروجی اگزوز در یک قاب مشکیرنگ قرار دارد که علاوهبر زیباتر کردن نمای عقب، تأکید کمپانی پژو بر ماهیت اسپرت این خودرو را نشان میدهد. در نمای جلوی پژو ۴۰۸x از یک جلوپنجره عریض و افقی استفاده شده که در کنار چراغهای باریک و کشیده، جذابیت خاصی به این نما داده است. یکی از جذابترین بخشها در این نما، دی لایت ها هستند که مانند دندانهای بلند شیر در دو سمت خارجی چراغهای اصلی قرار گرفتهاند. این طراحی که بهنوعی امضای پژو شناخته میشود، چهرهای خشن و تهاجمی به این خودرو داده است.
در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند. حجم فضای صندوق عقب سمند LX با داشتن طول بیشتر برابر با رقم خیرهکننده ۵۰۰ لیتر و در پژو ۴۰۵ SLX تنها برابر با ۴۷۰ لیتر است که این اختلاف چندان مهم و بزرگ به نظر نمیسد. در صورت سواری سه فرد بالغ در صندلی عقب این دو خودرو، دو سرنشین جانبی به دلیل قرار گیری بر بخش شیبدار صندلی عقب در دو گوشه اتاق، به سرعت خسته خواهند شد.
با این وجود، پژو ۴۰۵ GLX همچنان گزینهای مناسب، کم استهلاک، مستحکم و با هزینه و خرج نگهداری نهچندان زیاد برای انتخاب و خرید یک خودروی نسبتاً ارزان به حساب میآید. شتاب اولیه تا حدود ۱۵ ثانیه پایین رفته بود و سقف سرعت نیز در نهایت به ۱۷۰ کیلومتر میرسید و مصرف سوخت هم بیشتر شده بود. تولید این محصول در سال ۱۳۸۵ به پایان رسید و هماکنون در بازار کارکردهها میتوان نمونههایی برای خریدش پیدا کرد. در ابتدا پژو ۴۰۵ در مدل GLX در دو نسخه ۱۶۰۰ سیسی و ۲۰۰۰ سیسی ارایه شد. خیلی زود مشتریان متوجه موتور قدرتمندتر و کارکرد بهتر نوع ۲ لیتری شدند و این تیپ در بازار لقب «پژو جیالایکس ۲۰۰۰» گرفت.
کمپانی پژو مدل ۴۰۵ را در ماه جولای سال ۱۹۸۷ معرفی کرد و این خودرو توانست در آن روزگار و در سال ۱۹۸۸، عنوان بهترین خودروی سال اروپا را کسب کند. خرید پژو پارس در مدلهای ۱۴۰۲ امکانپذیر است، اما برای خرید پژو 405 باید مدت بیشتری را برای پیدا کردن مدل تر و تمیز آن صرف کرد. در بخش قیمت خودرو برای مقایسه این سدانها، قیمت پژو پارس به دلیل طراحی جدیدتر و امکانات کمی تا حدودی بالاتر، بیشتر از قیمت پژو 405 است. در نتیجه این خودرو کاملا در گروه سدانهای اقتصادی و بسیار قدیمی بازار ایران قرار داشت. نمونههای ابتدایی این خودرو در بازار ایران از دو پیشرانه ۱.۶ و ۲ لیتر نوع کاربراتوری بهره میگرفتند، اما در ابتدای دهه ۱۳۸۰، پیشرانه ۱.۸ لیتری انژکتوری با کد شناسایی XU7 به عنوان موتور پایه و استاندارد این خودرو به کار گرفته شد.
پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ میلادی لقب خودرو سال اروپا را به دست آورد و نسخههای نسبتا مختلفی از آن در بازار ایران به تولید رسید که از جمله میتوان به پژو ۴۰۵ GLX و مدلهای دیگری نظیر پژو ۴۰۵ GLI و مدل SLX اشاره کرد. مصرف سوخت ترکیبی پژو ۴۰۸x حدود ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای کراساووری با این ابعاد، مناسب به نظر میرسد. پژو ۴۰۸x یک باک ۵۱ لیتری دارد و میتوانید بیش از ۸۰۰ کیلومتر را با آن طی کنید. در پژو ۴۰۸x از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ چهار سیلندره استفاده شده است. این پیشرانه میتواند ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
پژو ۴۰۵ GLX چه به صورت نو و چه کارکرده یکی از انواع پژو ۴۰۵ است که در بازار کشور همچنان حضوری پررنگ دارد. شرکت خودرو سازی پژو وقتی که اولین ماشین ۴۰۵ را تولید و طراحی کرد و به بازار ها عرضه نمود، فروش بسیار خوبی از این ماشین داشت. خودرویی که از سوی پژو در دهه ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۷ روی خط تولید قرار داشت پیش از آن که با نمونه مدرنتر پژو ۴۰۷ جایگزین شود. این خودرو در ابتدای دهه ۱۳۷۰ روانه بازار کشور شد تا تنوع حضور برند پژو در بازار ایران را گسترش دهد و برای سالیان دراز در بازار ایران سلطنت کند. پژو ۴۰۵، یک سدان خانوادگی فرانسوی است که نخستین بار در سال ۱۹۸۷ توسط پژو رونمایی شد و توانست به موفقیتهای زیادی دست پیدا کند.
در پایینترین قسمت سپر ماشین و در دو طرف، فلاپهای ضربهگیر را میبینیم که باعث شدهاند ظاهر این خودرو شبیه خودروهای آفرود به نظر بیاید. رقبای این خودرو در بازار شامل خودرو های سمند LX، رانا LX، ساینا S و … میباشد. نوار کرومی دوباره روی سپر عقب دیده میشود و چراغ ترمز سوم هم بر خلاف SLX، روی طاقچه خودرو قرار دارد. به همین دلیل جزو یکی از برترین و پر فروش ترین خودرو های ایران شناخته شد.
عرض کم خودرو برای سه نفر مناسب نیست و دو نفر جانبی به ناچار بر روی برجستگیهای جانبی صندلی قرار میگیرند. این مهم موجب برهم خوردن زاویه لگن دو سرنشین جانبی و بروز کمردرد حتی در مسافتهای بسیار کوتاه میشود. متاسفانه ایران خودرو هیچ تغییری در سبک طراحی صندلی عقب خودرو ایجاد نکرد و به عقیده نگارنده در بحث مقایسه پژو 405 با پژو پارس، هر دو خودرو ۴۰۵ و پارس از گروه سدانهای ۴ نفره به حساب میآیند. اوجگیری همکاری میان ایران خودرو (IKCO/ایکو) با شرکت خودروسازی فرانسوی پژو در ابتدای دهه ۱۳۷۰، برای بازار ایران آمدهای بسیار داشت. محصولات خوشفروش و محبوبی چون پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ حاصل همین همکاری بودند که حالا پس از سالها توقف عرضه در بازار جهان، همچنان با قدرت بر خط تولید ایران خودرو قرار دارند تا بخش قابل توجهی از فروش سبد محصولات این خودروساز در بازار کشور را تشکیل دهند.
تولید ماشین ۴۰۵ برای اولین بار در ایران، سال هزار و سیصد شصت و نه شروع شد. تیم کاریرا با پوشش اخبار خودروی ایران و جهان و همچنین تولید فیلم های بررسی خودرو همراه شما علاقه مندان به دنیای خودرو است. شکل ظاهری خودرو کاملا صاف و یکنواخت بوده و برخلاف خودروهای مدرن امروزی هیچ گونه حجم دهی یا انحنا در آن مشاهده نمی شود.
بااینحال و با توجه به استانداردهای روز دنیای خودرو، این محصول درکنار ظاهر قدیمی خود، فاقد هیچگونه امکانات ایمنی و رفاهی بوده و مصرف سوخت آن نیز بیشتر از خودروهای تولیدی روز است. یکی از معایب مهم خودرو پژو ۴۰۵ را میتوان ایمنی بهشدت پایین آن در تصادفات دانست. جدای از اینکه خبری از کیسههای جانبی برای سرنشینهای این خودرو وجود ندارد، سیستم ترمز این محصول کاملا منسوخ شده است.
اما این مدل هرگز مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت ولی هنوز هم به تولید میرسد. ۴۰۵ در سالهای اولیه حضور در ایران، از موتور ۲٫۰ کاربراتوری قدرتمند استفاده میکرد که همچنان تعدادی از آنها در میان علاقهمندان خرید و فروش میشود. شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۷۳ و تقریبا ۵ سال قبل از اینکه تولید این مدل در کارخانه پژو تمام شود، شروع به واردات و معرفی آن در بازار ایران کرد. طراحی پژو 405 از دیدگاه استانداردهای امروزی بسیار قدیمی و از مد افتاده است.
از آنجایی که پارس طراحی خود را از نسخه جدیدتر ۴۰۶ الهام گرفته بود، به سرعت مورد استقبال گسترده مشتریان ایرانی قرار گرفت و به عنوان محبوبترین خودرو از زیرشاخه ۴۰۵ در بازار کشور جا افتاد. شرکت ایران خودرو پژو پارس را به عنوان اولین خودرو لوکس ایرانی معرفی میکند. اما این خودرو هیچ المان لوکسگرایی با خود به همراه ندارد و تنها به عنوان نسخه رده بالاتر پژو ۴۰۵، به پلتفرم مناسب ایران خودرو برای عرضه آپشنهای مضاعف بدل شد. پارس نیز در ابتدا از پیشرانه مشابه ۴۰۵ (۱.۸ لیتری XU7) و سپس ۲ لیتری XUM بهره میگرفت، اما اعمال تغییرات فنی به همراه پیشرانههای متنوعتر، با جدیت بیشتری نسبت به پژو 405 روی پژو پارس اجرا شد.
با توجه به اینکه این خودرو طبق استاندارد آلایندگی یورو ۶ تولید شده است و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانهای میشود، میتوان آن را یکی از خودروهای دوستدار محیطزیست کمپانی پژو دانست. این سپر برخلاف بسیاری از کراساوورهای دیگر، ارتفاع نسبتاً زیادی دارد و همین باعث میشود خودرو از نمای عقب، بلندتر و باابهتتر به نظر برسد. شما باید برای ایمنی خودرو خود از لوازم ایمنی و ضد سرقت خودرو استفاده کنید.
بعد از معرفی پژو پارس معمولی و موفقیتهای آن، چندین مدل از پژو پارس با نامهایی مثل LX و ELX که تفاوتهای فنی داشتند و به صورت دندهای و اتومات بودند به بازار معرفی شد. یکی از دلایلش تنوع در رنگ تولیدی بدنه ماشین بود که GLX تنها در چند رنگ محدود ارائه میشد و آردی با رنگهای شادتر و تازهتری به میدان آمد. دومین مساله، آردیهای تولیدی از سال ۱۳۸۲ به بعد بود که مجهز به کولر، فرمان هیدرولیک و همچنین سیستم پایش انژکتوری در سوخت شدند و نام تجاری RDi گرفتند. همچنین، کنترل و پایداری خودرو نسبت به مدلهای قبلی در این نسخه بهبود پیدا کرده، اما با وجود تولید جدید، همچنان این ماشین از نبود بسیاری از امکانات روز خودروسازی در بخش ایمنی و رفاهی رنج میبرد و جزو محصولات پر آپشن محسوب نمیشود. پژو ۴۰۵ با توجه به اینکه قیمت خوبی داشت و به نسبت قیمتش ارزنده بود، توانست در بازار موفق شود و طرفداران زیادی داشته باشد. اما بعد ها با پیشرفت در تولید مدل های مختلف آن، طراحان داخلی آن را تولید می کردند.
امکانات ایمنی پژو GLX 405 بسیار محدود است و در بهترین حالت میتوان به وجود سیستم ترمز ضد قفل ABS و وجود کیسه هوای راننده و سرنشین جلو اشاره کرد؛ این کیسه هوا صرفا در برخوردهای از جلو کاربرد دارد و خبری از کیسههای هوای جانبی نیست. در زمینه امکانات ایمنی نیز این خودرو از ایموبلایزر یا همان سوییچ ضدسرقت استفاده میکند که وظیفهی آن جلوگیری از بهکاربردن سوییچی بهغیر سوییچ اصلی خودرو برای روشنکردن آن است. بهصورت پیشفرض امکانات رفاهی این خودروی کهنهکار در بهترین حالت به آینههای برقی جانبی، شیشههای بالابر برقی و یک سیستم صوتی ساده خلاصه میشود. طراحی ظاهری و به روز بودن خودرو همواره برای مشتریان دارای اهمیت بوده است.
تفاوت بارز در تمایز چشمگیر پژو با محصولاتی بود که پیشتر از آن در ایران مونتاژ میشد؛ اما کیفیت فرانسوی پدیدهای بود که مشتریهای ایرانی به ناچار با آن کنار آمدند. پژو ۴۰۵ یکی از سدان های برند فرانسوی پژو بوده که توانست موفقیت بسیار خوبی را در کشورهای هدف پژو بدست آورد. این خودرو از سال ۱۹۸۷ میلادی متولد شد و تا سال ۱۹۹۷ روی خط تولید ماند. البته طراحی داشبورد جدید پژو ۴۰۵ نیز در مقایسه با محصولات روز، همچنان قدیمی و ساده جلوه میکند؛ به خصوص دریچههای تهویه حالتی مستطیلی داشته و بسیار قدیمی به نظر میرسند.
رنگ هایی که تاکنون برای بدنه پژو 405 در نظر گرفته شده؛ سفید، مشکی، نقره ای و خاکستری است. در صورت نیاز به خرید عمده لوازم یدکی ۴۰۵ هم صفحه مربوطه را مشاهده نمایید. در اروپا این ماشین بهترین نام را به خود گرفت و جزو یکی از جذاب ترین و مناسب ترین ماشین ها در آن زمان بود. تمام حقوق مادی و معنوی مطالب و قالب این سایت نزد موتور1 محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری از مطالب و یا قالب آن بر اساس قوانین انفورماتیک ایران پیگرد قانونی دارد.
این خودرو بهترین خودروی اروپا در سال ۱۹۸۸ انتخاب شد و در بدو ورود به ایران نیز خودروی باکیفیت و بهروزی بوده است. خریداران و متقاضیان مدل ۲۰۰۰ بیشتر از ۱.۶ لیتری بودند و بنا بهدلایلی ایران خودرو توانایی پاسخ به تمام مشتریان را نداشت. علاوه بر آن، سازندگان دغدغه ایمنی و خطرات تصادف بیشتر با موتور ۲۰۰۰ را هم داشتند. برای همین تنها چند سال بعد و در حالی که اکثر مشتریان علاقمند به نوع ۲۰۰۰ نتوانسته بودند به ماشین درخواستی خود برسند، در سال ۱۳۸۱ هر دو نسخه از خط تولید خارج شدند و جای خود را به یک مدل پژو GLX ۱.۸ لیتری دادند.
در سال ۱۳۷۴ پژو ۴۰۵ با دو گونه جعبهدندهٔ دستی و خودکار با موتورهای ۲۰۰۰ سیسی تولید شد. در نیمهٔ دوم سال ۱۳۸۱، پژو ۴۰۵ با موتور ۱۸۰۰ سیسی بهجای موتور ۲۰۰۰ سیسی بهبازار عرضه شد. در سال ۱۳۸۳ ایرانخودرو نسخهٔ کمآپشنتر پژو ۴۰۵ با نام GLI را تولید کرد. در داخل خودرو شیشهبالابرهای جلو از نوع دستی است اما در گونهٔ GLX بهصورت برقی است.
ایران خودرو چند سال قبل با هدف بهروزرسانی طراحی ظاهری، مدل SLX را وارد بازار کرد و برای کاهش مصرف سوخت و بهبود شتاب گیری، از موتور TU5 در این مدل بهره گرفت. این موتور ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و وظیفه انتقال قدرت به چرخها هم بر عهده جعبه دنده ۵ سرعته دستی است. باوجود قدرت بیشتر در مقایسه با مدل GLX، شتاب گیری ضعیفتری دارد و در مدت ۱۳٫۲ ثانیه پس از حرکت، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند. پژو ۴۰۸x کراساووری کوپه با طراحی جذاب و فناوریهای پیشرفته است که بهزودی وارد بازار ایران خواهد شد. این خودرو با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ و امکانات رفاهی متعدد مثل سیستم تهویه دیجیتال، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم کروز کنترل هوشمند تطبیقی، گزینه مناسبی برای علاقهمندان به خودروهای اسپرت بهحساب میآید.
نسخههای راست فرمان در کارخانه سابق روتس/کرایسلر در خط تولید رایتون در نزدیکی شهر کاونتری و مدلهای چپ فرمان در خط تولید سوشو در فرانسه تولید میشد. سیستم سوخترسانی پژو ۴۰۸x مانند بیشتر خودروهای امروزی از نوع تزریق مستقیم سوخت (TGDi) است. در این سیستم، سوخت بهصورت مستقیم و با فشار بالا به داخل سیلندرها تزریق میشود تا راندمان موتور افزایش، مصرف سوخت بهینه، آلایندگی کاهش و شتابگیری بهتر باشد. اولین چیزی که در ظاهر این خودرو جلب توجه میکند، ترکیب خطوط تیز و برآمدگیهای انحناداری است که به بدنه این خودرو ظاهر عضلانی و اسپرتی بخشیدهاند. طراحی این خودرو بهگونهای است که برخی آن را یک فستبک با ارتفاع بلندتر میدانند اما پژو آن را بهعنوان یک کراساوور کوپه جدید به بازار معرفی کرد.
در نتیجه به نظر نمیرسد که ایکو بخواهد به این زودیها این گاو شیرده و پرفروش سبد محصولات خود را کنار بگذارد. از نظر داغ بودن بازار دست دوم، اندک امکانات رفاهی و پسند عمومی، بدون تردید پژو پارس در هر تیپ ممکن، انتخاب برتری در قیاس با ۴۰۵ به حساب میآید. پژو 405 خودرویی است که در سال 1988 عنوان بهترین خودرو را در اروپا داشته است و به دلیل مصرف سوخت پایین و قیمت مناسب از خودروهای محبوب ایرانیان بوده و هست. تجهیزاتی ماننند موتور انژکتوری، شیشه های برقی، کولر، فرمان هیدورلیک و آینه های برقی از جمله دلایل محبوبیت این خودرو در دهه 1370 است.
پژو ۴۰۸x روی پلتفرم EMP2 پژو-سیتروئن ساخته شده است که قبلاً در مدلهایی مانند پژو ۳۰۸ و ۳۰۰۸ استفاده شده بود. این خودرو در بازار جهانی، با پیشرانههای بنزینی و هیبریدی (PHEV) عرضه شده است. طراحی جذاب این مدل باعث شده که رقیب قدرتمندی برای سیتروئن C5X و فولکسواگن آرتئون شوتینگ بریک باشد. غیر از این دو، یک نسخه از کلاس باری این ماشین با نام وانت آریسان نیز از سال ۱۳۹۲ معرفی شد. نمای ظاهری و از جلوی این وانت بسیار شبیه به پژو پارس است و خود محصول نیز بر روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شده است. کدام مدل پژو ۴۰۵ را بخریم؟ در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع پژو ۴۰۵ را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپهای مختلف آن آیا فرقی دارند یا خیر.
پژو پارس با طراحی بهروز شده و جذابتر نسبت به چهره تکراری شده پژو ۴۰۵ توانست جایگزین خوبی برای آن باشد و ایران خودرو به فروش و موفقیت خوبی رسید. بعد از بالا گرفتن انتقادات از ابداع ایران خودرو در تولید آردی و خصوصاً مشکلات پیش آمده در آن محصول به خاطر دیفرانسیل عقب بودن و ضعیف بودن پیشرانه پیکان برای بدنه پژو، این گروه خودروساز در سال ۱۳۸۵ مدل پژو روآ را معرفی کرد. شتاب اولیه آن ۱۱ ثانیه و مصرف سوختش در حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود. این سدان طراحی فرانسوی اما ساخت ایران به ماکزیمم سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت میرسید و از نظر امکانات در رده بالایی قرار نمیگیرد. هر چند که در آن زمان داشتن شیشههای برقی، کولر و آینههای برقی جز آپشنهای جذابی محسوب میشد و مشتریان پژو ۴۰۵ را به خود جذب میکرد.
مشکل اصلی در فضای داخلی کابین نسخه فیس لیفت هر دو خودرو، افت بسیار شدید کیفیت قطعات و متریال تشکیل دهنده داخل کابین بود. تعدد قطعات تشکیل دهنده اجزا در فضای کابین، داشبرد و رودریها و کیفیت مونتاژ فاجعهبار این دو محصول در گذر زمان باعث شد تا تنها در مدت زمان بسیار کوتاهی، متریال داخلی به سر و صدا افتاده و قطعات بر روی یکدیگر لق شوند. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد.
از جمله اینکه در سال ۱۹۸۸ جایزه بهترین خودرو سال اروپا را با بالاتری آرا ممکن از آن خود کرد. تولید این خودرو در اروپا در سال ۱۹۹۷ و پس از فروش ۲٫۵ میلیون واحدی در سراسر جهان خاتمه یافت. این ابعاد نشان میدهد که سمند ال ایکس از بدنهای پفدار و تپلتر بهره میبرد، اما ارتفاع بلندتر آن در مقایسه با پژو ۴۰۵ اس ال ایکس یکی از آزار دهندهترین بخشهای طراحی سمند است که تقریبا نمیتوان با آن کنار آمد. ابعاد بدنه خودروی Peugeot 405 GLX در حدود ۴۴۰ در ۱۷۰ در ۱۴۱ سانتیمتر است و فاصله بین دو محور آن به ۲۶۶۹ میلیمتر میرسد. وزن این خودرو در حالت عادی ۱۱۰۰ کیلوگرم است که این مسئله در رابطه با مدل دوگانه سوز و وجود کپسول در صندوق عقب کمی بیشتر است.
موتور 16 سوپایه TU5 با قدرت 108 اسب بخار مشخصه های پژو 405 SLX است که باعث شده مصرف سوخت کمتری نسبت به مدل پژو 405 GLX داشته باشد. اما نکات منفی هم دارد که می توان به طراجی بد بدنه و استفاده از مواد بی کیفیت در داخل کابین اشاره کرد. پژو ۴۰۵ در بخش فنی به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که می تواند حداکثر ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور را تولید کند.
طراحی و کدنویسی سایت موتور1 توسط علی علیزاده صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد. گروه موتور1 با رعایت اصل صداقت و حقیقت گویی از فروردین 98 فعالیت خود را در زمینه بررسی خودرو شروع کرد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید.
پژو ۴۰۵ بر اساس وبسایت رسمی ایکو در سه تریم GLX و GLX دوگانهسوز و SLX به تولید میرسید که دو نسخه GLX به پیشرانه ۱.۷ لیتری XU7 و تریم SLX به پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 (یکسان با پژو ۲۰۶ تیپ ۵) مجهز است. سمند نیز در حال حاضر در چهار تریم LX و LX دوگانهسوز، LX-EF7 و LX-EF7 دوگانهسوز به تولید میرسد. تریم LX و LX دوگانهسوز از پیشرانه مشترک با 405 GLX و GLX دوگانهسوز بهره میگیرد اما نسخه پرتوانتر سمند تریم بالاتر با پیشرانه EF7 است که با تکنولوژی پیشرفتهتر از نوع ۱۶ سوپاپ به تولید رسیده است.
اگر کمی دقت کنیم می بینیم که امروزه انواع مختلفی از ماشین ۴۰۵ در کوچه و خیابان های کشور به چشم می خورد. قرار بود تولید این خودرو در سال ۱۳۹۵ متوقف شود اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است. این مدل به نوعی همان آردی بود که موتور ارتقا یافتهٔ پیکان روی آن گذاشته شد. با این حال، نتایج نشان میداد که اوضاع این مدل نیز مثل آردی در کارکرد و راندمان فنی اصلاً مطلوب و مناسب نیست. شایع ترین ایرادات پژو ۴۰۵ را در مقاله ای دیگر از سایت یدک فیت بخوانید.
پژو ۴۰۸x با شتاب صفر تا صد حدود ۹.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت، عملکرد خوبی در کلاس خود دارد. پژو ۴۰۸x علاوهبر طراحی جذاب، از نظر فنی هم عملکرد قابلتوجهی دارد؛ به همین خاطر انتظار میرود کراساوور جدید پژو بتواند توجهات زیادی را به خود جلب کند. خوشبختانه امکاناتی مثل سنسورهای پارک عقب و دوربین دندهعقب که در تمامی نسخهها وجود دارند، این مشکل را تا حدی رفع کردهاند. نمای عقب پژو ۴۰۸x جزئیات خاصی دارد که آن را درمیان بسیاری از کراساوورهای همرده خود متمایز کرده است. اولین چیزی که در این نما به چشم میخورد، چراغهای باریک و کشیدهای است که با نواری مشکی به هم وصل شدهاند. در زمستان سال جاری (۱۴۰۳)، ایرانخودرو اعلام کرد که در نیمه اول سال ۱۴۰۴، دو هزار دستگاه از این مدل را وارد بازار ایران خواهد کرد.
این خودرو در سال ۱۳۸۰ روانه بازار ایران شد و اگر به لطف طراحی متمایز و نسبتا نوین آن در بازار کسلکننده خودروهای تولید داخلی نبود، به هیچ عنوان از سوی مردم پذیرفته نمیشد. پژو پارس یا پژو پرشیا فیسلیفتی از پژو ۴۰۵ است که در بخشهای سپر جلو و عقب، جلوپنجره، در کاپوت، چراغهای جلو و عقب و در صندوق عقب نسبت به ۴۰۵ تغییر بافته است. پژو آردی هم خودرویی شبیه به مدلهای پیش از فیسلیفت ۴۰۵ بود که با موتور پیکان و محور محرک عقب عرضه میشد. مدل ارتقا یافته آن نیز پژو روآ نام دارد که در سال ۸۵ و در ابتدا با نام آردیایکس عرضه میشد. بنابراین وضعیت فروش پژو علی الخصوص ۴۰۵ در ایران از شرایطی بسیار پررونقی سود برده و همواره خریداران فراوانی جهت خرید یک پژو ۴۰۵ در بازار ایران وجود خواهند داشت. این درحالی است که باید بر اساس رعایت استانداردهای ۸۵ گانه قرار است از تا پایان تیرماه ۹۹، توقف تولید پژو 405 اجرایی شود.
دیدگاهتان را بنویسید