مشخصات فنی پژو 206 تیپ 2 خودرو45

بیت ران – خودروهای کلاس هاچ بک به‌دلایلی چون قیمت مقرون‌به‌صرفه، کاربردی‌بودن در موقعیت‌های مختلف، هزینه‌های نگه‌داری ارزان و طراحی جوان‌پسند طرفداران بسیاری دارند. معمولا خودروسازان مختلف برای جذب مشتری‌ بیشتر، نسخه‌هایی قدرتمند از مدل‌های هاچ‌بک هم تولید می‌کنند تا مجموعه‌ی کاملی دراختیار متقاضی قرار بگیرد. این خودرو در ۶ تیپ به بازار ایران عرضه شد اما حالا بعد از ۲۰ سال از عرضه اولین پژو ۲۰۶، فقط پژو 206 تیپ 2 و تیپ ۵ روی خط تولید ایران خودرو باقی مانده‌اند. اگر بخواهیم پژو ۲۰۶ را تعریف کنیم باید کلمات «پرطرفدارترین»، «محبوب‌ترین» و «پرفروش‌ترین» را به کار ببریم.

هوندا سیویک تایپ R تا به امروز هم روی خط تولید شرکت ژاپنی هوندا قرار دارد. بررسی کامل نسخه 2023 این خودرو، از طریق این لینک در دسترس است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را بخوانید. اعتقاد بر این است، فولکس‌واگن گلف GTI که در سال ۱۹۷۵ معرفی شد، اولین هاچ‌بک داغ جهان محسوب می‌شود ولی این باور درست نیست.

این خودرو با ترکیب پرفورمنس با قیمت مناسب و کارایی روزمره، فرمول هاچ‌بک داغ را به شهرت جهانی رساند و باعث محبوبیت این خودروها شد ولی اولین هاچ‌بک داغ جهان نبود. اولین هاچ‌بک داغ دنیا بیش از پنج سال قبل متولد شده بود و تا زمانی معرفی گلف GTI، چندین خودروی دیگر هم با همین فرمول ساخته شدند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم به اولین هاچ‌بک‌های داغ جهان که قبل از گلف GTI ساخته شدند بپردازیم.

هرچند به باور خود ایران خودرو، خودروی تولیدی یک محصول جدید است و باید پژو 207 نامیده شود، اما به باور بسیاری، این خودرو فیس‌لیفت همان 206 است و باید 206 پلاس نامیده می‌شد. در بحث امکانات رفاهی و ایمنی ۲۰۷ صندوقدار جدید قرار است تا کامل تر از محصولاتی چون رانا پلاس باشد. در این مطلب با مرور تاریخچه خودروسازی ایران، با محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین هاچ‌بک‌ها در بازار کشورمان آشنا خواهیم شد.

محصول هاچبک شَدو براساس پلتفرم PS1 بوده و در اصل نسخه هاچ بک ایگل محسوب می شود. با وجود تیپ ۲ همچنان توسط ایران خودرو تولید می‌شود اما فاقد سنسور عقب، آینه بغل برقی و بالابر برقی شیشه‌های عقب است قیمت های ایران خودرو با توجه به آپشن های این محصول متفاوت است. طراحی ساده و گرد بدنه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در کابین خودرو هم دیده می‌شود و هیچ نشانه‌ای از خطوط تند و تیز وجود ندارد.

پژو 207 پانوراما را می‌توان با گیربکس دنده‌ای و یا اتوماتیک خریداری کرد. هرچند گلف GTI که در سال ۱۹۷۵ معرفی شد الگو و فرمول هاچ‌بک‌های داغ را به شهرت جهانی رساند ولی قبل از آن پنج هاچ‌بک داغ دیگر ساخته شده بودند. درباره‌ی این مدل بین کارشناسان خودرو اتفاق‌نظر زیادی وجود ندارد؛ ولی تیم تاپ‌گیر رنو کلیو ۱۸۲Trophy را یکی از بهترین هاچ‌بک‌ها انتخاب کرده است. بعدها ایران خودرو تصمیم به انجام تغییرات بیشتر روی 207 گرفت و این‌بار با نام پژو 207i روانه بازار شد. نسل اول این خودرو به قدری خوب بود که طرفداران آن تا نسل پنجم GTi، هنوز دلتنگ مدل 1983 بودند. اگر بتوانید کتاب‌های اسطوره شناسی هزاران سال بعد را بخوانید، مطمئنا نام این خودرو را در آن‌ها پیدا خواهید کرد.

این نسخه به همان پیشرانه 1290 سی‌سی 203 مجهز شده بود که با 47 اسب بخار قدرت، از پیشرانهٔ اصلی 1468 سی‌سی 403 ضعیف‌تر بود. سپس سرانجام حدود پنج سال بعد یعنی در اوایل سال 1965، مدل جدید 204 به‌عنوان جایگزین مستقیم 203 معرفی شد. محور جلو این خودرو، با مدل مسابقه‌ای رنو کلیو تعویض شد و ویلیامز هم سیستم تعلیق و موتور آن را تقویت کرد. پیشرانه‌ی 1.8 لیتری اصلی آن با نسخه‌ی 2 لیتری ویلیامز تعویض شد و قدرت آن به 150 اسب بخار رسید. این نکته را در نظر بگیرید که وزن رنو کلیو نسخه ویلیامز، فقط 980 کیلو گرم می‌باشد. برای آخرین خودرو این فهرست، تیم تاپ‌گیر یکی از بهترین و جدیدترین هاچ‌بک‌ها را در نظر گرفته‌اند.

خودروساز ژاپنی هوندا در دهه‌ی ۱۹۹۰، دو خودرو مختلف با کد Type R تولید کرد که هر دو موفقیت بزرگی بودند. پیش از ایجاد پیوند تایپ R با کوپه‌ی اسپرت اینتگرا (Integra)، هوندا سیویک جدید را تولید کرد. در سیویک تایپ R کد EP3، مهندسان ژاپنی به پیشرانه بهای بیشتری از شاسی داده بودند که حاصل آن سواری سخت‌تر درمقایسه‌با دیگر مدل‌ها شد. البته براساس استانداردهای امروز، گشتاور ۱۹۲ نیوتن‌متر مناسب به‌نظر نمی‌رسد؛ اما سیویک جذاب در زمان ۶.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسید. سیویک تایپ R EP3 که تنها در انگلستان تولید و به کشورهای مختلف حتی خود ژاپن صادر می‌شد، به‌لطف هواداران بی‌شمار، جعبه‌دنده‌ی عالی با تعویض دنده‌های لذت‌بخش و استهلاک اندک، از هاچ‌بک‌های ماندگار تاریخ است.

ما در ایران محصولات سری 2 پژو را بیش از همه با مدل مشهور و نام‌آشنای 206 می‌شناسیم. هاچ‌بک محبوبی که در سال 1380 به کارخانه‌های ایران‌خودرو راه یافت و تولید آن همچنان ادامه دارد؛ اما سری 2 پژو سابقه‌ای بسیار بیشتر از این دارد و یکی از قدیمی‌ترین محصولات این شرکت فرانسوی محسوب می‌شود. این سری از دهه 30 میلادی تاکنون تقریباً بی‌وقفه در سبد محصولات پژو حضور داشته اما به‌احتمال‌زیاد بسیاری از ایرانیان با نسل‌های قدیمی سری 2 آشنایی نداشته باشند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به تاریخچه این سری محبوب و باسابقه نگاهی داشته باشیم. از خودرویی صحبت می‌کنیم که جزو خودروهای پیشرو در زمینه‌ی پیشرانه‌های اکوبوست است.

اما بدون شک انتظار نداشت که این خودرو هاچ‌بک به یکی از برترین محصولات تاریخ این شرکت بدل شده و رکورد‌های متعدد در زمینه تیراژ تولید و محبوبیت در سطح جهانی را بشکند. در بازار آزاد، قیمت ۲۰۷ صندوق دار اتوماتیک مدل ۱۳۹۸، حدود ۷۰۰ میلیون تومان است. در نسل دوم 208، نسخه هاچ‌بک سه‌در هم حذف شده و این خودرو فقط به‌صورت هاچ‌بک پنج‌در تولید می‌شود تا کمترین تنوع را در کل تاریخ سری 2 داشته باشد. البته در این نسخه پژو برای اولین بار نسخه تمام الکتریکی 208 را با نام e-208 ارائه کرده است.

205 در مدت محدودی توسط ایران‌خودرو در کشورمان هم عرضه شد اما به دلیل حضور پراید به‌عنوان رقیبی تازه‌نفس در بازار ایران، مورد استقبال خریداران قرار نگرفت. 205 در نسخه‌های هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در و همین‌طور کابریولت تا سال 1998 تولید شد. مدیران ارشد رنو برای مقابله با موفقیت لانچیا در مسابقات رالی، تصمیم گرفتند نسخه‌ای ویژه از رنو ۵ را تولید کنند. به‌کمک تیم طراحی ایتالیایی برتونه (Bertone) و مهندسان رنو، مدلی کاملا متفاوت از رنو ۵ متولد شد. پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری رنو ۵ توربو که حالا در ۶,۰۰۰ دوربردقیقه ۱۵۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد، برخلاف نمونه‌ی استاندارد که جلو بود، در مرکز بدنه و درست پشت صندلی‌های جلو نصب شد. سایپا در اسفند ۱۳۹۵، فیس‌لیفت تیبا ۲ را با طراحی دماغهٔ مشابهٔ ساینا و ویژگی‌های کراس مانند با نام کوییک معرفی کرد.

سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. با این توضیحات می‌توانید به این نتیجه برسید که پژو 207i از آپشن‌های زیادی برخوردار نیست و تنها از چند آپشن و امکانات ساده بهره می‌برد. هرچند که بر تعداد آن‌ها در نسخه‌های گران‌تر این خودرو افزوده شده اما بازهم کافی نیست. در قسمت عقب کابین، همان فضای کم و غیر استاندارد برای سرنشینان عقب دیده می‌شود و این مورد می‌تواند از نقاط ضعف پژو 207i باشد. یکی از نقاط ضعف پژو 206ها، درب موتور بسیار کم ارتفاع آن بود که باعث می‌شد در کوچک‌ترین تصادفات از جلو، درب موتور ضربه خورده و آسیب جدی ببیند.

فولکس واگن پس از تولید نسل اول گلف و موفقیتش، سال‌ها به‌دنبال تکرار فرمول این هاچ‌بک بود. سرانجام بیش از ۱۰ سال گذشت تا این خودروساز آلمانی با نسل پنجم گلف GTi دوباره به صدر جدول بهترین هاچ‌بک‌ها بازگردد. برجسته‌ترین ویژگی گلف نسل پنجم که باعث محبوبیتش شد، شاسی جدید بود که از طرح مستقل سیستم تعلیق استفاده می‌کرد و پیشرانه‌ی ۲ لیتری توبوشارژ TFSI با قدرت ۱۹۷ اسب‌بخار بود.

معمولا تصور بر این است که موتوراسپرت بخش‌های مختلف خودرو معمولی و استاندارد را بهبود می‌بخشد. این موضوع که در برخی نمونه‌ها صادق نیست، اساس شکل‌گیری نسخه‌ی ویژه‌ی 182Trophy از رنو کلیو بود. به‌طورکلی، از این مدل با دمپرهای تقویت‌شده و فنرهای کوتاه‌تر و ارتفاع ۱۰ میلی‌متری کمتر از نسخه‌ی استاندارد، تنها ۵۰۰ دستگاه با قیمت حدود ۲۰,۰۰۰ دلار در سال ۲۰۰۵ تولید شد. درباره‌ی این مدل بین کارشناسان خودرو اتفاق‌نظر زیادی وجود ندارد؛ ولی تیم تاپ‌گیر رنو کلیو 182Trophy را یکی از بهترین هاچ‌بک‌ها انتخاب کرده است.

موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر اکوبوست فورد فیستا نسخه‌ MkVII ST، حدود 180 اسب بخار (حداکثر 197 اسب بخار) قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین سیستم دیفرانسیل بردار گشتاور (torque vectoring differentials) در این خودرو تعبیه شده که حس رانندگی اسپرت را القا و کنترل خودرو را چندین برابر بهتر می‌کند. در سال‌های بعدی، نسخه‌ی 115 اسب بخاری و 130 اسب بخاری با موتور 1.9 لیتری (سال 1986) به بازار آمدند.

آپشن کروزکنترل و رینگ آلومینیومی، به صورت سفارشی روی این خودرو قابل نصب است، هرچند که در سال‌های قبل این آپشن‌ها به صورت پایه روی این خودرو نصب بودند. مثلا فرم فرمان به کلی تغییر کرده و کلیدهای کنترلی روی آن افزوده شده، همچنین پشت آمپر نیز تغییراتی داشته و یک نمایشگر لمسی 7 اینچ در قسمت بالای داشبوردی که کاملا متفاوت با طرح داشبورد پژو 206 است، قرار گرفته. اما روزانه هزاران آگهی خرید ماشین اقساطی در شیپور ثبت می‌شود که می‌توانید با بررسی آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری نمایید. از دیگر آپشن‌های آن می‌توان به سنسور دنده عقب، ترمز ABS و EBD، دی‌لایت و دکمه‌های کنترلی روی فرمان اشاره کرد. مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو از مراحل بعدی است که باید انجام داده شود.

ایران خودرو در سال 1401، نسخه جدیدی از پژو 206 را معرفی کرد که سقف شیشه‌ای دارد. این محصول با نام پژو 206 تیپ 3 پانوراما شناخته می‌شود؛ زیرا تمام ویژگی‌های تیپ 3 و همچنین ترمز دیسکی و رینگ آلومینیومی دارد. محصول هاچ بک شَدو براساس پلتفرم PS1 بوده و در اصل نسخه هاچبک ایگل محسوب می شود. این خودرو در نمای پشتی یک طراحی کاملا جدید را داشته و کابین آن هم نسبت به ایگل و J4 تغییر کرده است. اما به لحاظ کلی، خودروی پژو 207i یک خودروی بسیار جمع‌وجور و هاچبک شهری به حساب می‌آید و رانندگی خارج شهر با این خودرو، به لحاظ کابین کم‌جا و رانندگی نسبتا خشکی که ارائه می‌دهد، پیشنهاد نمی‌شود.

خودروهای کلاس هاچ‌بک به‌دلایلی چون قیمت مقرون‌به‌صرفه، کاربردی‌بودن در موقعیت‌های مختلف، هزینه‌های نگه‌داری ارزان و طراحی جوان‌پسند طرفداران بسیاری دارند. امکان ندارد در مورد هاچ بک های پرافتخار صحبت کنیم و از رنو 5 توربو نامی نبریم. نسخه دوم این خودرو، در مقایسه با دیگر رقیب فرانسوی خود یعنی پژو 205 رالی، عملکرد بسیار بهتری داشت.

203 هم مثل 202 در انواع مختلفی شامل سدان چهاردر، استیشن پنج‌در، کوپه و کابریولت به تولید رسید و خانواده آن تنوع بالایی داشت. این خودرو به یک پیشرانه 1290 سی‌سی چهار سیلندر مجهز بود که 42 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و در سال‌های بعد این عدد به 45 اسب بخار افزایش یافت. از زمان خاتمه تولید 202 در سال 1948 و عرضه 403 در سال 1955، تنها خودرویی که پژو تواید می‌کرد 203 بود.

در سال ۱۹۷۹ نیز نسخهٔ تولید محدود ۱۰۴ ZS 2 تنها در هزار دستگاه با پیشرانهٔ ۱۳۶۰ سی‌سی و ۹۳ اسب بخار قدرت تولید شد. این هاچ‌بک داغ فرانسوی به لطف قدرت مناسب، وزن ۷۸۰ کیلوگرمی و هندلینگ و دینامیک قابل‌توجه، یکی از هاچ‌بک‌های داغ عالی برای رانندگی در دوران ابتدایی شکل‌گیری این خودروها محسوب می‌شد. این خودرو در آوریل ۱۹۷۰ یعنی بیش از پنج سال قبل از اینکه گلف GTI در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۷۵ جهان را شگفت‌زده کند معرفی شد. AMC که به دنبال ساخت خودرویی جمع‌وجور بود، گرملین را روی شاسی کوتاه شدهٔ مدل هورنت توسعه داد. این خودرو اما برخلاف رقبای اروپایی که طی سال‌های بعد با پیشرانه‌های چهار سیلندر معرفی شدند، با دو موتور شش سیلندر خطی به بازار عرضه شد که شامل ۳.۲ لیتری با ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۳.۸ لیتری با ۱۴۵ اسب بخار قدرت می‌شد.

جی تی آی همیشه به نازک نارنجی بودن شهرت داشته اما این را در نظر بگیرید که رقابت‌هایی که در آن‌ها شرکت می‌کرده، به هیچ وجه پیست‌های تمام آسفالت نبودند. این خودرو سابقه‌ حضور در مسابقات رالی گروه B و رالی WRC را دارد پس به آن احترام بگذارید. سامان فیروزی، مدیر عامل کرمان موتور، در نخستین همایش زنجیره تامین کرمان موتور در مورد پروژه های توسعه محصول این شرکت صحبت کرد و برای نخستین بار الگوهای طراحی هاچبک ملی کرمان موتور در این همایش به نمایش در آمد. نسخه فرمان هیدرولیکی این خودرو در اواخر بهمن ماه 1401 در بازار داخل کشور با قیمت 593 میلیون تومان و نسخه فرمان برقی آن با قیمت 615 میلیون تومان درحال معامله است. آپشن‌های پژو 207i در طول چند سالی که به بازار عرضه شده است، تغییرات زیادی را تجربه کرده.

یادگار ارزشمند ژرارد ولتر فقید با تزیین ساده‌ی بدنه در قطعات و نوار قرمزرنگ کاملا شناسایی‌شدنی است. اولین مدل‌های تولیدی 205GTi از پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار استفاده می‌کردند که با وجود وزن کلی ۹۰۰ کیلوگرمی، عملکرد فنی خودرو راضی‌کننده بود. در سال ۱۹۸۶، نسخه‌ی جدید به پیشرانه‌ی ۱.۹ لیتری با قدرت‌های ۱۱۵ و ۱۳۰ اسب‌بخار مجهز شد. افزایش حجم پیشرانه و قدرت، نفس تازه‌ای به هاچ‌بک پژو داد تا درکنار لاستیک‌های باریک و ترمزهای دیسک در تمام چرخ‌ها، تجربه‌ی سواری چند سطح بالاتر از مدل ۱۹۸۴ قرار بگیرد. کابین مدل‌های دهه‌ی ۱۹۸۰ پژو 205GTi به‌کلی از پلاستیک بی‌کیفیت و خشک بود؛ اما نسخه‌‌های سال ۱۹۹۰ به‌بعد، به روکش‌های سیاه‌رنگ باکیفیت تجهیز شدند. برخلاف دیدگاه برخی افراد درباره‌ی کیفیت ساخت این مدل، 205GTi مستحکم و جان‌سخت است و تنها با رانندگی اسپرت در مدت زمان طولانی به بازنشستگی نزدیک می‌شود.

هرچند ۱۰۴ در ظاهر شبیه یک هاچ‌بک به نظر می‌رسید اما درواقع خودرویی چهاردر با درب صندوقی بود که مثل سدان‌ها از پایین شیشهٔ عقب باز می‌شد. البته در سال ۱۹۷۶ هم‌زمان با اولین فیس‌لیفت ۱۰۴، پژو این خودرو را به شکل هاچ‌بک پنج‌در معرفی کرد که جایگزین نسخهٔ سالن چهاردر قبلی شد. هوندا در دهه 90، سیویک تایپ R را معرفی کرد و نسخه‌ی EP3، آن را به سطح جدیدی آورد. پیشرانه‌ی تنفس طبیعی 2 لیتری 4 سیلندر EP3، حدود 197 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب این نسخه کمتر از 6 ثانیه بود که برای یک خودرو شهری در اوایل سال‌های 2000، به نوعی معجزه محسوب می‌شد. آلفارومئو احتمالاً با الهام از اتوبیانچی A112 آبارث، یک سال قبل از معرفی گلف GTI با نسخه‌ای تقویت‌شده از آلفاسود وارد عرصهٔ هاچ‌بک‌های داغ شد.

وزن بیشتر این پیشرانه‌ها باعث می‌شد که تجربه‌ی رانندگی هیجان انگیز قبلی را نداشته باشیم ولی گشتاور بیشتر و ترمزهای تمام دیسکی، همه چیز را قابل چشم پوشی می‌کرد. یادگار ارزشمند ژرارد ولتر فقید با تزیین ساده‌ی بدنه در قطعات و نوار قرمزرنگ کاملا شناسایی‌شدنی است. اولین مدل‌های تولیدی ۲۰۵GTi از پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار استفاده می‌کردند که با وجود وزن کلی ۹۰۰ کیلوگرمی، عملکرد فنی خودرو راضی‌کننده بود.

بیشتر از دو دهه از طراحی پژو ۲۰۶ می‌گذرد و هر چند کمی قدیمی شده اما همچنان جزو صدر نشینان بازار خرید و فروش خودرو است. همچنین صندوق عقب این خودرو به دلیل هاچ‌بک بودن، از فضای 245 لیتری بهره می‌برد که برای سفرهای خانوادگی اصلا مناسب نیست. نسخه‌ی Sorrento Green و Miami Blue این خودرو با تریم داخلی چرم مخصوص و فرمان برقی معرفی شد که برای دهه 80 میلادی واقعا چشم نواز بود.

از دیدگاه تحریریه‌ی تاپ‌گیر، بهترین خودرویی که باید این فهرست با آن شروع شود نه فولکس واگن گلف، بلکه هاچ‌بک فرانسوی پژو ۲۰۵ در نسخه‌ی خواستنی GTi است که در نمونه‌ی مسابقه‌ای، ۱۶ مسابقه‌ی رالی مختلف را پیروز شد. ۱۰۴ اما با همین سادگی عجیب، به یکی از موفق‌ترین خودروهای کوچک اروپایی در دههٔ ۷۰ تبدیل شد. در اواخر دههٔ ۸۰ اما سن بالای این خودرو در برابر رقبای مدرن‌تر خود را نشان داد. در شرایط فعلی گرانی و انحصار بازار خودرو ایران، و همچنین افت شدید محبوبیت دو خودروساز بزرگ داخلی، همین که یک خودرو نشان ایران خودرو و سایپا را نداشته‌باشد، ۵۰ درصد مسیر موفقیت در فروش را طی کرده‌است!

به دلیل محدودیت بازار خودروی کشورمان، پراید با استقبال بالایی مواجه شد و نسخهٔ هاچ‌بک آن که در ایران نسیم نام گرفته بود، به گزینهٔ محبوب جوان‌ها تبدیل شد. پراید هاچ‌بک اما همیشه تولید پایین‌تری نسبت به نسخهٔ سدان داشت و با قیمت بیشتری عرضه می‌شد. سپس در سال ۱۳۸۸ درحالی‌که ۱۶ سال از حضور پراید در بازار ایران می‌گذشت، سایپا نسخهٔ فیس‌لیفت پراید هاچ‌بک را معرفی کرد. برای این خودرو ابتدا نام مروارید در نظر گرفته شده بود اما نهایتاً با نام ۱۱۱ به بازار آمد. پراید ۱۱۱ به لطف طراحی بروزتر و البته فقدان هاچ‌بک ارزان‌قیمت دیگری در بازار، فروش بالایی را تجربه کرد تا اینکه نهایتاً سایپا در سال ۱۳۹۹ به تولید تمام انواع پراید به‌جز وانت ۱۵۱ پایان داد. وقتی حرف از هاچ‌بک داغ پژو می‌شود، ۲۰۵ GTI به ذهن می‌آید ولی قبل از ساخت این موشک کوچک در اواسط دههٔ ۸۰، پژو مدل ۱۰۴ ZS را ساخت که نسخه‌ای اسپرت از هاچ‌بک ۱۰۴ بود.

همان‌طور که در بالا گفته شد، این 207 با نمونه‌ای که ما در ایران می‌شناسیم کاملاً متفاوت بوده و بهبودهای بزرگی را تجربه کرده بود. به‌عنوان‌مثال، فاصله محوری این خودرو نزدیک به 10 سانتی‌متر نسبت به 206 افزایش پیدا کرده بود تا مشکل کمبود فضای پای عقب برطرف شود. 207 هم مثل 206 در نسخه‌های هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در، کابریولت و استیشن تولید می‌شد اما نسخه سدان نداشت. در سال 2008 نیز شعبهٔ برزیلی پژو اقدام به فیس‌لیفت 206 کرده و نمای جلویی آن‌را کاملاً مشابه 207 نمود تا آن‌را با نام 207 در برزیل عرضه کند.

یک سال بعد، نسخه‌ی جدید با پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری با ۱۶ سوپاپ و نام Clio 16V تولید شد. با اینکه نسخه‌ی 16V به‌راحتی تا حدود ۲۱۰ کیلومتربرساعت سرعت می‌گرفت، این مدل ویلیامز بود که به‌عنوان جایگزین شایسته‌ی رنو 5 نسخه‎ی GT Turbo در نزد بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان پذیرفته شد. نسخه‌ی ویژه‌ و تولید محدود ویلیامز از رنو کلیو (حدود ۳,۸۰۰ دستگاه) برای جذب بیشتر مشتری و بازاریابی بهتر براساس تیم فرمول یک ویلیامز (Williams) نام‌گذاری شد که روز‌های موفقی را می‌گذراند.

به یاد داشته باشید که حرف «R»، هر رنویی را به یک خودرو مخصوص پیست تبدیل می‌کند. این خودرو همان رنو مگان R26 است که تمام چیزهای اضافی آن را به بیرون منتقل ‌کرده‌اند. سپس مهندسین رنو، تمام وسایل باقی مانده در این خودرو، از شاسی تا دیسک‌های ترمز آن را تقویت کرده‌اند. رنو 5 توربو نسخه دوم، یک خودرو موتور وسط با 160 اسب بخار بود که عملکرد سیستم توربو آن، پیروزی‌های بسیاری را در رالی به همراه داشت.

این هاچبک فرانسوی نه تنها یکی از پرطرفدارترین محصولات پژو در بازار ایران است، بلکه محبوب‌ترین مدل پژو در فرانسه و دیگر کشورهای جهان محسوب می‌شود. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ خودرویی است که دو دهه روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد و از همان تجهیزات و امکانات اوایل دهه هشتاد استفاده می‌کند. 206 برای اولین بار در سال 1380 پا به ایران گذاشت و بعدهای تیپ‌های تولیدی آن، به شش عدد رسید. پژو 206 رفته‌رفته به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای شرکت ایران خودرو تبدیل شد. هرچند پژو از سال 1886 تولید خودرو را آغاز کرده بود اما 201 را می‌توان اولین محصول تولید انبوه این شرکت دانست.

در ایران، درحالی‌که پژو ۲۰۵ نتوانسته بود موفق عمل کند، ایران‌خودرو در سال ۱۳۸۰ مونتاژ ۲۰۶ را آغاز کرد و به دلیل فقدان یک هاچ‌بک بروز و جوان‌پسند در بازار، به فروش فوق‌العاده دست پیدا کرد. سری اولیهٔ ۲۰۶ مونتاژ ایران با نام تیپ یک شناخته می‌شد اما مدت کوتاهی بعد تیپ‌های ۲ و ۵ با پیشرانه‌های ۱.۴ لیتری TU3 و ۱.۶ لیتری TU5 ارائه شدند و در سال ۱۳۸۳ نیز نسخه اتوماتیک با نام تیپ ۶ ارائه شد. نهایتاً در اسفند سال ۱۴۰۱، به دلیل آنچه که ایران‌خودرو طرح تحول کیفیت محصولات خود اعلام کرد، تولید ۲۰۶ خاتمه یافت.

دیفرانسیل تورسن و فرمان سفارشی MOMO و صندلی‌های آلکانترا برند ریکارو از تجهیزات دیگر این مدل به‌یادماندنی بود. دلتا اینترگاله ایولوتزیونه ۲ باتوجه‌به وضعیت نامناسب شرکت لانچیا، درحال‌حاضر خودرویی خواستنی و کلکسیونی است و بیش از ۵۰,۰۰۰ دلار قیمت دارد. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. پژو 207 ای که در ایران عرضه می‌شود، در واقع فیس‌لیفت پژو 206 بوده و 206 پلاس نام دارد. این خودرو تا سال 1392 به بازار آمد و سپس نسخه جدید آن در سال 1395 به مشتریان تحویل داده شد.

سیویک تایپ R مدرن نه‌بخاطر طراحی متفاوتش، بلکه تعادل بی‌مانند قدرت و فرمان‌پذیری یکی از بهترین هاچ‌بک‌های بازار است. با پرداخت کمتر از ۴۰,۰۰۰ دلار، می‌توان پشت فرمان هاچ‌بک باکیفیت ژاپنی نشست که در نوربرگ‌رینگ رکورد ثبت کرده و به پیشرانه‌ی ۳۱۵ اسب‌بخاری و ترمزهای خارق‌العاده مجهز است. سیستم تعلیق مستقل، اولین ویژگی جذابی است که باید در مورد این خودرو بدانید. دیفرانسیل محدود لغزشی Quaife، رینگ‌های OZ و پیشرانه‌ی 2 لیتری با 212 اسب بخار قدرت، تمام چیزی است که فورد فوکوس نسخه RS Mk1 را نسبت به نسخه اصلی متفاوت می‌کند. فورد دقیقا 4501 عدد از این خودرو را ساخت اما بعدها به ناموفق بودن این نسخه اعتراف کرد. فورد فوکوس RS نسل اول در ۴,۵۰۱ دستگاه و با قیمت پایه‌ی ۲۶,۰۰۰ دلار عرضه شد.

از طرف دیگر بازار خودروهای هاچ بک در ایران هر چقدر محبوب است محدود هم هست. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود با تداوم شرایط فعلی و در صورتی‌که ایگل هاچ بک با امکانات و قیمت مناسبی به دست مشتریان برسد، بتواند بخش چشمگیری از سبد خودروهای هاچ بک کشور را از آن خود کند. در نمایشگاه خودروی ژنو سال 2012، پژو 208 با طراحی کاملاً جدید معرفی شد تا موفقیت‌های سری 2 را ادامه دهد. البته این خودرو برخلاف قبل فقط در نسخه‌های هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در تولید می‌شد زیرا نسخه کابریولت به دلیل فروش پایین حذف شد و کراس‌اوور جدید 2008 هم جایگزین نسخه استیشن شد. مثل 203، هنگامی‌که تولید 204 هم در سال 1965 خاتمه یافت، جایگزین مستقیمی نداشت و مدل 304 و بعداً 305 به‌طور غیرمستقیم جایگزین آن شدند. سپس در سال 1983 مدل 205 معرفی شد که هرچند از لحاظ اندازه و موقعیت در بازار جایگزینی برای 204 محسوب می‌شد اما این خودرو یک هاچ‌بک کوچک‌تر بود که در اصل جایگزین مدل 104 شده بود.

اما اچ سی کراس امکانات بهتری را مانند سانروف، نمایشگر 6.5 اینچی، ایربگ جانبی جلو، تهویه اتوماتیک، گرمکن آینه‌های جانبی و … ارائه می‌دهد. راننده و سرنشین جلو فضای مناسبی را در اختیار دارند اما ابعاد و اندازه کوچک ۲۰۶ باعث زحمت سرنشینان عقب برای نشستن می‌شود و در صورتی که مسیر طولانی باشد، پای این افراد، به خصوص بزرگسالان اذیت خواهد شد. همچنین سیستم مالتی‌مدیای پژو 207i از اوایل سال 1400 مجهز به میرورلینک شده است که از طریق آن می‌توانید بعد از اتصال گوشی خود، صفحه آن را به روی نمایشگر خودرو انتقال دهید. این موضوع در خودروی پژو 207 برطرف شده و با بالا بردن ارتفاع درب موتور و افزایش ارتفاع سپرجلو، باعث جلوگیری از ضربه به درب موتور شده‌اند. تست رانندگی ضمن این‌که نوع سواری خودرو کلاسیک را مشخص می‌کند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند را نیز نمایان می‌سازد. برخی فروشنده‌ها مدعی می‌شوند خودروی کم کارکردی عرضه کرده‌اند اما آن‌ها کیلومتر خودرو را کم می‌کنند.

۲۰۷ به دلیل بازار انحصاری، هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شود. برای 205 همچنین نسخهٔ اسپرت GTI هم ارائه شد و برای اولین بار حال و هوای اسپرت را به هاچ‌بک‌های پژو وارد کرد. این خودرو در مسابقات رالی WRC هم حضور بسیار پررنگی داشت و قهرمانی‌های متعددی کسب کرد.

در طول سال‌های تولید پژو 205GTi، چند نسخه‌ی ویژه با رنگ‌های خاص مثل Miami Blue و Sorrento Green هم عرضه شده‌اند که جزو محصولات کمیاب‌ این شرکت فرانسوی هستند. مدیران ارشد رنو برای مقابله با موفقیت لانچیا در مسابقات رالی، تصمیم گرفتند نسخه‌ای ویژه از رنو 5 را تولید کنند. به‌کمک تیم طراحی ایتالیایی برتونه (Bertone) و مهندسان رنو، مدلی کاملا متفاوت از رنو 5 متولد شد. پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری رنو 5 توربو که حالا در ۶,۰۰۰ دوربردقیقه ۱۵۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد، برخلاف نمونه‌ی استاندارد که جلو بود، در مرکز بدنه و درست پشت صندلی‌های جلو نصب شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *