مشخصات فنی کیا سراتو مدل ۲۰۲۳ خودرو45

سراتو در کلاس سدان‌، یک خودروی اقتصادی بازار اروپا و امریکا محسوب می‌شود؛ اما در نمای عقب، چندان وابسته به ادوات پلاستیکی نیست و کمی لوکس به نظر می‌رسد. مردم ما، این برند را با پراید شناختند و حالا با حسرت به پیشرفت بسیار خوب کیا در ساخت مدل‌های متنوع نگاه می‌کنند. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت و حالا با کارخانه‌های متعدد در سراسر دنیا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت می‌کند.

اما حذف ویژگی مهم و منطقی چون ترمزهای دیسکی عقب و جایگزینی آن با ترمزهای کاسه‌ای، با منطق کلمه آپشنال جور در نیامده و انتقاد بسیار رسانه‌های تخصصی و مشتریان را به همراه داشت. نسخه ۲ لیتری کیا سراتو آپشنال از یک پیشرانه تنفس طبیعی بهره می‌گیرد که به خانواده پیشرانه‌های تتا ۲ (Theta II) هیوندای/کیا تعلق دارد. با این وجود توان فنی و گشتاور تولیدی این پیشرانه در نوع خود مناسب و به‌مراتب بهتر از نسخه ۱.۶ لیتری است. این پیشرانه در ترکیب با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته با داشتن ضرایب تقسیم‌شده بسیار خوب، توان حرکتی و مانوردهی مناسبی به همراه دارد که از این رو همواره با خودرویی چون مزدا ۳ قدیم مونتاژی شرکت بهمن موتور مقایسه می‌شود.

اما از آن طرف اگر بودجه محدودتری دارید، خودروهای کارکرده می توانند گزینه ای مناسب باشند که با قیمتی پایین تر ارائه می شوند. در آرکان خودرو به عنوان یکی از بهترین نمایشگاه ماشین های لوکس در اصفهان میتوانید قیمت های به روز را مشاهده کنید و انتخاب نهایی را با اطمینان انجام دهید. خودروی سراتو باوجود آپشن‌هایی که ارائه می‌دهد و رنج قیمت مناسب آن، به یکی از محبوب‌ترین خودروها در بازار ایران تبدیل‌شده است.

این خودرو به یک گیربکس شش دنده اتوماتیک ساده مجهز شده و خبری از گیربکس اتومات دو کلاچه روی این خودرو نیست. با این پیشرانه شاید برای رانندگی روزانه شهری خودروی مناسبی باشد، ولی برای ماشین باز‌ها و علاقه‌مندان سرعت و شتاب قطعاً خودروی جذابی نخواهد بود. به طور کلی، کیا سراتو مدل ۲۰۲۳ را به هیچ وجه نمی‌توان یک سدان لوکس به حساب آورد. شاید این خودرو از نظر طراحی و ظاهری بسیار مدرن شده و از نظر ایمنی به لطف پیشرفت‌های طراحی بدنه اوضاع بهتری نسبت به کیا سراتو مدل ۲۰۱۸ دارد، ولی از نظر میزان و تنوع آپشن‌ها و همچنین در بحث فنی حرفی برای گفتن در برابر آن نخواهد داشت.

سایز چراغ‌ها و جلو پنجره، کاملا متناسب است و با خط کم‌عمق بدنه زیر چراغ، تقویت می‌شود. در جلوپنجره، فضای خالی با قطعه‌ای پلاستیکی، سیاه‌رنگ و مشبک دیده می‌شود که لوگوی کیا را در مرکز دارد. در واقع، زبان طراحی امروز محصولات مدرن کیا، با لبه‌ی باریک بالا و پایین جلوپنجره از جنس کروم، از همین مدل سراتو آغاز شد و همچنان الهام گرفته می‌شود. طراحی خارجی این محصول از کمپانی کیا با مدل ۲۰۲۲ آن به جز در قسمت‌هایی مثل پوسته سپر و گرافیک چراغ‌های بزرگ عقب و جلو، تفاوت دیگری ندارد. البته با توجه به عمر ۴ ساله این خودرو، احتمالا در سال آینده و برای مدل ۲۰۲۴، نسل جدید آن متولد خواهد شد.

کیا سراتو مونتاژی که توسط مجموعه سایپا در کشور تولید شد ، از سال 2008 تا سال 2011 میلادی تولید می شد و سپس نسل های بعدی این خودرو توسط مجموعه کیا رونمایی و تولید شدند که در کشور نیز شاهد آنها هستیم. با این حال سراتو یک خودرو سدان مونتاژی در کشور است که قبل از مونتاژ در کشور ، بصورت وارداتی به بازار عرضه میشد. به همین دلیل در ادامه این گزارش از نم نمک قصد داریم شما را با بررسی قدم به قدم و هدفمند خودرو سراتو مونتاژی آشنا سازیم. طبق آخرین اعلامیه‌ی رسمی سایپا مورخ ۲۹ مهر ۱۳۹۶، قیمت سراتو آپشنال با پیشرانه‌ی ۲ لیتری به‌عنوان تنها نسخه‌ی این خودرو که در حال حاضر پیش‌فروش می‌شود، ۱۰۴ میلیون تومان خواهد بود. سراتو آپشنال با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری، فعلا پیش‌فروش نمی‌شود؛ اما بنا به اظهار نظر رسمی روابط عمومی شرکت سایپا، در صورت عرضه، با قیمت ۸۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته خواهد شد.

البته از حق نگذریم که داخلی‌سازی برخی از اجزا نظیر رودری‌ها و روکش صندلی‌ها ضمن کاهش کیفیت مونتاژ، در گذر زمان افت کیفی خود را بیشتر به نمایش می‌گذارد. همچنین نسل بعدی سراتو کوپه با کد اتاق YD بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۴ وارد کشور شد. از جمله دلایل موفقیت سراتو در ایران، میتوان به کیفیت ساخت قابل قبول، قطعات ارزان و فراوان و امکانات رفاهی فراوان اشاره کرد. قیمت ماشین کیا سراتو بسته به مدل، سال تولید، و وضعیت خودرو (صفر یا کارکرده) متفاوت است. قیمت کیا سراتو صفر بیشتر است، اما خودروهای صفر کیلومتر معمولا شامل گارانتی هستند و برای خریدارانی که به دنبال خودرویی بی نقص هستند، گزینه ای عالی محسوب می شوند.

این موضوع شاید نشان می‌دهد خودروسازان بزرگ کشور، نه‌تنها در تولید محصول باکیفیت و هماهنگ با استاندارد جهانی ناتوان هستند؛ بلکه در مونتاژ یک نمونه‌ی خارجی هم ناامید‌کننده ظاهر می‌شوند. همکاری میان خودروسازان ایرانی و کره‌ای حداقل به سه دهه پیش بازمی‌گردد. در این سه دهه دو برند نام‌آشنای هیوندای و کیا محبوبیت خیره‌کننده‌ای در بازار وارداتی‌ها و مونتاژی‌های ایران کسب کردند. نسل‌های دوم و سوم این خودرو هم در کشورمان فروخته شدند؛ اما رونمایی از نسل چهارم در سال ۲۰۱۸، هم‌زمان با ممنوعیت واردات به ایران بود. حالا در موج جدید ورود خودروهای خارجی، نام کیا سراتو دیده می‌شود که حتی با قیمت غیرمنصفانه، احتمالا مشتریان پرتعداد جذب خواهد کرد. با این وجود بعد از انتخاب خودرو و تصمیم به خرید آن ، اولین موردی که باید اقدام به بررسی آن نمایید ، مدت زمان باقی مانده از بیمه نامه شخص ثالث خودرو می باشد.

با توجه به محدودیت‌های قیمتی، این خودرو در تریم ساده با تجهیزات و آپشن‌های حداقلی وارد کشورمان خواهد شد. مدل‌های عرضه شده فقط با یک گزینه پیشرانه در کنار برخی آپشن‌ها قابل سفارش هستند. نکته دیگر این که برخلاف رقبای چینی، امکان سفارش آپشن‌های اضافی نیز روی این خودرو به دلیل واردات محدود وجود ندارد. دیگر امکانات مخصوص مدل آپشنال، شامل کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، پدال تعویض دنده پشت فرمان، نور قرمز پس‌زمینه‌ی عقربه‌ها، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، روشنایی اتوماتیک و رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچ با لاستیک‌هایی با پهنای ۲۰۵ میلی‌متر می‌شود. از آپشن‌های ثابت در همه‌ی نسخه‌های سراتو سایپا می‌توان به ایموبلایزر، گرم‌کن شیشه‌ی عقب و چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب اشاره کرد. نسخه‌ی غیر آپشنال، با رینگ‌های ۱۵ اینچ و لاستیک‌هایی به پهنای ۱۹۵ میلی‌متر ارائه می‌شود.

در این بین خبر ورود هرچند محدود برخی مدل‌ها به بازار خودروی ایران با استقبال گسترده‌ای در بین مردم مواجه شده و مشتریان بی‌صبرانه منتظر ورود این خودرو‌ها هستند. البته به علت محدودیت‌های تعیین شده از سوی دولت در مورد قیمت خودرو‌های وارداتی، بسیاری از این خودرو‌ها از جمله کیا سراتو مدل ۲۰۲۳ با آپشن‌های خیلی زیادی وارد بازار کشورمان نخواهند شد. پیش‌تر اشاره شد که سراتو مونتاژ سایپا، در دو نسخه‌ی اصلی عرضه می‌شود که شامل ۱.۶ لیتری دنده دستی با آپشن‌های محدود و ۲ لیتری فول‌آپشن، موسوم به سراتو آپشنال است.

زمانیکه خودرو کیا سراتو توسط مجموعه سایپا به بازار ایران عرضه شد ، دارای قیمت حدودی 80 میلیون تومانی بود که به مرور با نوسان شدید ارز در بازار کشور ، قیمت این خودرو نیز همانند سایر خودروهایی که در کشور بودند به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد. با این وجود طراحی این خودرو با تمام نقاط مثبت و منفی ، طراحی قابل قبولی دارد. مقاومت بسیار خوب ستون A و ثابت ماندن سقف خودرو در تصادف روبرو، ثابت می‌کند که حتی با دو کیسه‌ی هوا می‌توان روی استحکام بدنه‌ی سراتو حساب کرد. آنچه عجیب و البته تأسف‌بار به نظر می‌رسد، عدم استفاده از ۶ کیسه‌ی هوا، حتی در مدل گران‌قیمت آپشنال است.

در کنار سراتو آپشنال با پیشرانه‌ی ۲ لیتری، به‌تازگی دو محصول کره‌ای دیگر در بازار ایران عرضه می‌شوند که نه‌تنها قیمتی نزدیک به این خودرو دارند، در داخل کشور هم مونتاژ می‌شوند. هیوندای اکسنت با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری و هیوندای i20 با پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری که مدتی قبل در زومیت به بررسی آن‌ها پرداختیم، قیمتی در حدود ۹۷ میلیون تومان دارند. این خودروها با توجه به کلاس بدنه‌ی کوچک‌تر و پیشرانه‌ی ضعیف‌تر نسبت به سراتو، رقیب مهمی برای آن محسوب می‌شوند؛ هرچند از نظر کیفیت مونتاژ و حفظ استاندارد محصول خود در حد نمونه‌ی ساخت کره، بهتر از سراتو سایپا ارزیابی می‌شوند. سراتو ۲۰۲۳ با یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی با ۱۲۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور وارد ایران خواهد شد که واقعاً حرفی برای گفتن در برابر برخی رقبای چینی خود ندارد. جالب است بدانید این موتور روی کراس اوور کیا سلتوس هم استفاده خواهد شد.

البته صندلی‌های عقب هم قابل جمع شدن به سمت جلو هستند تا فضای بیشتری در اختیار باشد و دسترسی سرنشینان به صندوق ساده‌تر شود. در مجموع، نمی‌توان ایرادی اساسی به طراحی ظاهری کیا سراتو گرفت؛ هرچند امروزه، ساده و از مدافتاده به نظر می‌رسد. ابعاد این خودرو، شامل طول ۴۵۳۰ میلی‌متر با عرض ۱۷۷۵ میلی‌متر می‌شود که ارتفاع سقف ۱۴۶۰ میلی‌متر و فاصله محورهای ۲۶۵۰ میلی‌متر ارائه می‌کند. طی دهه‌های اخیر، خودروسازهای آسیایی به لطف سدان‌های اقتصادی خود و فروش خوب آنها در بازارهای بزرگی مثل آمریکا، سود بالایی کسب کرده‌اند که باعث افزایش قدرت حضور آنها در دیگر کلاس‌های خودرویی نیز شده است.

مشخصات فنی دقیق انواع خودرو کیا در بازار کشورمان، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر اتومبیل‌های این خودروساز کره‌ای را در بخش محصولات زومیت ببنید. باید قبول کرد که خودروسازی کره تا پیش از دهه‌ی میلادی فعلی، هنوز زیر سایه‌ی سنگین شرکت‌های بزرگ ژاپنی قرار داشت. با این حساب، تعجبی ندارد اگر نسل دوم سراتو که سال ۲۰۰۸ عرضه شد، تا حدودی شبیه به هوندا سیویک مدل ۲۰۰۷ باشد.

به‌طور کلی، بدنه خودروی سراتو از مقاومت خوبی در برابر خوردگی برخوردار است. همچنین ترکیب چرم و پارچه روکش صندلی‌ها از بالاترین کیفیت برخوردار می‌باشد. به‌طور کلی، یکی از مزایا سراتو ازنظر طراحی این است که تجهیزات کابین بدون مشکل کار می‌کنند. جالب است بدانید سراتو برخلاف ظاهر بیرونی خود که چندان بزرگ به نظر نمی‌رسد، کابین جادار و قابل قبولی ارائه می‌کند. این محصول، خصوصا در فضای بالای سر، عالی عمل می‌کند و حتی برای فردی با قد ۱۸۵ سانتی‌متر، ایده‌آل خواهد بود. چنین مزیتی، در مورد فضای جلوی زانو، صدق نمی‌کند و برای سرنشینان بلندقد روی صندلی‌های عقب، پاها در وضعیت چسبیده به صندلی جلو خواهد بود.

این محرک بنزینی برای سراتو ۲۰۲۴، قدرت ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور ۱۹۲ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. سراتو ۲ لیتر در اکثر کشورهای دنیا مثل امریکا CVT است اما برای ایران، همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ارایه می‌شود و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸/۵ ثانیه دارد. آنچه سایپا از سراتو در ایران مونتاژ کرد با حذف برخی ویژگی‌های استاندارد از مشخصات فنی سراتو آپشنال نظیر سیستم پایداری الکترونیکی، ایربگ‌های پرده‌ای جانبی، ترمزهای دیسکی عقب، آینه‌های تاشو برقی جانبی و سیستم استارت بدون کلید بود.

ماشین سراتو به دلیل تنوع مدل، مصرف سوخت اقتصادی، و قیمت مناسب، انتخابی ایده آل برای خریداران ایرانی است. اگر به دنبال خرید کیا سراتو هستید، آرکان خودرو بهترین گزینه برای شماست. ما در اینجا مجموعه ای از سراتو صفر کیلومتر و سراتو کارکرده را با قیمت سراتو رقابتی و شرایط مناسب ارائه می دهیم. جالب است بدانید خریداران نسخه‌های مختلف سراتو، از تفاوت فاحش در کیفیت فنی و ظاهری این خودرو نسبت به نمونه‌ی وارداتی خبر داده‌اند. محصول مونتاژ داخل، نه‌تنها از مواد متفاوتی در کابین و داشبورد استفاده کرده است، بلکه در زمینه‌ی عایق‌کاری بدنه وکنترل کیفیت نهایی رضایت‌بخش به نظر نمی‌رسد.

برخلاف مدل ۲۰۲۳ که به زودی وارد بازار ایران خواهد شد، نسل قبلی سراتو با مدل ۲۰۱۸ در تریم‌های مختلفی در ایران عرضه شده و تجهیزات و آپشن‌های مختلفی ارائه می‌کند. سراتو ۲۰۱۸ یک موتور قوی در مقایسه با پیشرانه نسبتاً ضعیف کیا سراتو مدل ۲۰۲۳ دارد و با مجموعه‌ای از آپشن‌ها، همه نیاز‌های مشتریان خود را به خوبی پاسخ می‌دهد. بازار خودروی ایران به زودی قرار است میزبان خودروی کیا سراتو ۲۰۲۳، البته در تعداد محدود باشد. همان طور که احتمالاً مطلع هستید، به دلیل محدودیت‌های قیمتی خودرو‌های وارداتی، سراتو جدید ویژه بازار ایران بسیاری از آپشن‌های پایه عرضه شده روی مدل‌های سایر بازار‌ها را نخواهد داشت. جالب است بدانید سراتو ۲۰۲۳ در مقایسه با نسل قبلی خود که با مدل ۲۰۱۸ در بازار کشورمان موجود است، آپشن‌های کمتری دارد.

به همین منظور بیشتر قطعات داخلی کابین نظیر دو دریچه جانبی سیستم تهویه مطبوع، نشانگرهای پشت فرمان و حتی غربیلک فرمان ساختار دایره مانند خود را حفظ کرده‌اند. استفاده کیا از دوخت بخیه قرمز رنگ متضاد با تریم داخلی نیز بر میزان اسپرت‌گرایی می‌افزاید، ضمن آن که تریم آلومینیومی و کرومی در این فضا بسیار محتاطانه به کار رفته است تا از شخصیت جسور همیشگی سراتو نکاهد. نمای داخلی کیا سراتو آپشنال همانند ترند همیشگی این برند از هیوندای کمی اسپرت‌تر و جذاب‌تر است. مجموعه نشانگرهای پشت فرمان از نوع دایره‌ای با طراحی عمیق سه‌بعدی و رنگ‌آمیزی اختصاصی سفید-قرمز کیا در کنار فرمان دایره‌ای سه شاخه، محیطی متناسب و دلپذیر ایجاد کرده است.

بعد از ۴ سال ممنوعیت واردات خودرو، مدل ۲۰۲۳ سراتو مجوز ورود به بازار کشور را پیدا کرد. کوشا خودرو تبلیغات سدان کامپکت کره‌ای را در خیابان‌های تهران شروع کرده است و عرضه آن به زودی در بورس کالا شروع می‌شود. کیا سراتو ۲۰۲۳ در عمان ۱۶،۴۰۰ دلار قیمت دارد و اگر تعرفه‌های واردات مثل قبل باشد، خرید خودرو جدید برای ایرانی‌ها با پرداخت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان امکان‌پذیر خواهد بود.

فرمان نیز به صورت تلسکوپی طراحی شده تا ضربات ناشی از تصادف را جذب کرده و از انتقال آن به قفسه سینه راننده جلوگیری کند. خوشبختانه حالت بیرون زده گلگیرها، اندکی به القا حس اسپرت‌گرایی در نمای جانبی نسل چهارم سراتو کمک می‌کند. در این میان بیشترین میزان خرید خودرو و محبوبیت و البته بالاترین قیمت متعلق به نسخه ۲ لیتر آپشنال معروف به سراتو ۲۰۰۰ است. پلاستیک خشک داشبورد و فرمان ساده کاملا دایره‌ای، چندان جذاب و مدرن نیستند؛ اما ظاهرا مهم‌ترین نکته‌ی منفی در کابین، دسته‌ی دنده‌ی قدیمی با چرم مصنوعی پایه و ترمز دستی اهرمی باشد. این تجهیزات، حتی در بسیاری از سدان‌های ارزان‌قیمت چینی هم، منسوخ شده است.

مدتی بعد، نسخه‌ی ۲ لیتری این خودرو به سبد محصولات سایپا اضافه شد و حالا، با پیشرانه‌ی ۲ لیتری و امکانات نسبتا کامل، به نام سراتو آپشنال فروخته می‌شود. این خودرو در سال ۲۰۰۶ توسط طراح آلمانی، کورت کال، تحت نظارت پیتر شرایر معروف، مورد توجه مدیران کیا قرار گرفت و با طرح بدنه‌ی کوپه‌ی دودر به نام کیا کوپ (Kia Koup) نیز تولید می‌شد. با توجه به توقف تولید جهانی سراتو در مدل کوپ و حضور انحصاری هاچبک کیا سید در بازار اروپا، این خودرو صرفا با بدنه‌ی سدان در خط تولید سایپا قرار دارد. عرضه‌ی این مدل از سراتو، صرفا در ایران و چین انجام می‌شود؛ درحالی‌که کارخانه‌های کیا در کشورهای کره، مکزیک، اکوادور، قزاقستان، مالزی و روسیه، نسل جدید سراتو را تولید می‌کنند. اگر نسبت به قیمت بی‌توجه باشیم، از نظر شتاب و هیجان رانندگی، هر دو نسخه‌ی ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری سراتو عملکرد قابل قبولی دارند.

سراتو GT لاین از موتور ۱/۶ لیتر توربو مجهز به اینترکولر، ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. این محصول، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷/۵ ثانیه و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت دارد. ظرافت در طراحی سراتو، از نمای جانبی به‌وضوح دیده می‌شود؛ چراکه با ترفندهایی استادانه، برای بیننده جذاب و چشم‌نواز عمل می‌کند. از لبه‌ی چراغ عقب تا آینه‌بغل و ستون A، خط جالبی وجود دارد که از زیر پنجره‌ها می‌گذرد. پایین‌ درها و نزدیکی رکاب هم به لطف حجم‌دهی ظریف سازنده، حالتی شبیه به ذوزنقه و متقارن دیده می‌شود.

در بسیاری از نمونه‌های اخیر، صداهای داخل اتاق، پس از چند ماه به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می‌کنند و البته اثبات این موضوع توسط مالک خودرو، هنگام استفاده از گارانتی مشکل خواهد بود. امیدواریم در آینده، حساسیت بیشتری بر خودروهای داخلی حاکم شود و ایرادات نامتعارف سراتو، مرتفع شود. در مجموع، کیفیت مونتاژ سراتو سایپا نسبت به نمونه‌ی ساخت کره‌ای پایین‌تر است.

سراتو مونتاژ سایپا، در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یکی از ایمن‌ترین سدان‌های اقتصادی دنیا شناخته شد. این خودرو از بنیاد بیمه ایمنی بزرگراه (Insurance Institute for Highway Safety) که اختصارا IIHS نامیده می‌شود، عنوان ایمنی عالی (Top Safety Pick) دریافت کرد و ۵ ستاره گرفت. در ادامه‌ی مطلب، می‌توانید بیننده‌ فیلم رسمی تست تصادف این خودرو در آمریکا باشید که سخت‌ترین نوع برخورد از مقابل، با نیمه‌ی سمت راننده را نشان می‌دهد. در نمای روبرو، حالتی نیم‌دایره دیده می‌شود که تمامی لبه‌ی کاپوت جلو را فرا گرفته است. این موضوع، علاوه بر هماهنگی جذاب قطعات مختلف این قسمت، از جمله چراغ‌ها و جلوپنجره، باعث مخفی شدن لبه‌ی درپوش موتور می‌شود. چراغ‌ها نسبتا باریک و اسپرت هستند و حالتی مثلثی با گوشه‌های تیز دارند.

با توجه به نوسان شدید قیمت و ناپایداری شرایط اقتصادی کشور، شاید نتوان رقم دقیقی برای فروش ماشین کیا سراتو آپشنال سایپایی عنوان کرد. اما در قیاس این خودرو با رقیب ژاپنی آن از بهمن موتور، یعنی مزدا ۳ قدیم، بسیاری از افراد مزدا ۳ را خودرویی اسپرت‌تر، با کیفیت کلی بالاتر و اعتبار بسیار بیشتر برند تصور می‌کنند. نمای خارجی کیا سراتو آپشنال سایپا با نمونه‌های غیرآپشنال یا حتی نسخه‌های وارداتی نسل دوم اطلس خودرو هیچ تمایز بخصوصی ندارد. در نتیجه یک فرد معمولی تنها با نگاه کردن به آن شاید متوجه تمایز نسخه وارداتی با نمونه سایپایی نشود.

سراتو مونتاژ سایپا، در زمان خود به‌عنوان یکی از پرشتاب‌ترین خودروهای سدان کامپکت با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار مطرح بود. این محصول با سه پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتر، ۲ لیتر و ۲.۴ لیتر در نقاط مختلف دنیا عرضه شد؛ اما در نمونه‌ی ۲ لیتری محبوبیت بیشتری داشت. فرمان و پنل مربوط به سرعت و دور موتور سراتو، از طرح سیلندری استفاده می‌کند که تا حدودی شبیه به مزدا 3 است. فرمان سراتو ظاهر خاصی ندارد و حتی با نمونه‌ی چرمی در نسخه‌ی آپشنال، قدیمی به نظر می‌رسد؛ ولی حس خوبی به راننده می‌دهد و در شب با استفاده از نور پس‌‌زمینه‌ی قرمز در قسمت عقربه‌ها، کاملا اسپرت عمل می‌کند. کلیدهای روی فرمان هم برای استفاده از کروز کنترل، مدیریت سیستم سرگرمی و ارتباط تلفنی کارایی دارند.

در امتداد چراغ جلو تا نزدیکی لبه‌ی در نیز خطی کم‌عمق وجود دارد که حس اسپرت سراتو را تقویت می‌کند. در مدل سدان، با هدف کشیدگی بدنه و ارائه‌ی صندوق بار، ستون C پهنای نسبتا زیادی دارد که البته چندان هماهنگ با فرم کلی بدنه و ضخامت ناچیز ستون A نیست. از معدود نکات منفی در طراحی این قسمت، می‌توان به پلاستیکی بودن قاب پنجره‌ها، آنتن سنتی انتهای سقف و ظاهر عاری از خلاقیت آینه‌ها اشاره کرد. داشبرد طراحی کاملا قرینه دارد اما انسجام و هماهنگی خطوط در قطعات مختلف نظیر کلید‌های کنترلی و دریچه‌های خروجی سیستم تهویه مطبوع و کنسول میانی تحسین برانگیز است.

در کلاس قیمتی ۸۶ میلیون تومان، تنها رقیب سراتو با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری، سدان‌های چینی هستند که البته با پیشرانه‌ی قوی‌تر و انبوه آپشن‌های با اهمیت فنی و رفاهی عرضه می‌شوند. علاوه بر موضوع کاهش تعداد و تنوع آپشن‌ها، کیا سراتو ۲۰۲۳ با موتور ضعیف‌تری نیز قرار است وارد ایران شود و هیچ گزینه پیشرانه دیگری پیش روی خریداران وجود ندارد. در سوی دیگر بازار نسل قبلی کیا سراتو را داریم که در قالب مدل ۲۰۱۸، نسخه‌های صفر کیلومتر آن را نیز می‌توان پیدا کرد.

دنده‌های خودرو سراتو وارداتی عملکرد نرمی دارند و به‌راحتی تعویض می‌شوند. درنهایت، وجود ترمز دیسکی در چرخ‌های عقب، یکی دیگر از مزایا سراتو می‌باشد. زیرا می‌توان گفت عملکرد ترمز سراتو وارداتی در مقایسه با خودروها هم‌رده ازنظر قیمت، بسیار بهتر است. این خودرو با دیگر خودروهای هم کلاس خود، از نظر فضای داخل کابین قوی‌تر ظاهر شده است و از فضای بیشتری در بخش کابین برخوردار می‌باشد. طراحان شرکت کیا موتور در بخش داخل کابین، عملکرد قابل قبولی ارائه کرده‌اند. علاوه بر این، خودرو سراتو با ظاهری زیبا و شیک، توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده است.

از سویی دیگر، می‌توان به ارتفاع مناسب سقف و صندوق عقب قابل قبول سراتو امتیاز مثبت داد. هر دو نمونه‌ی سراتو با پیشرانه‌های متفاوت، مصرف سوخت مناسب و عملکرد رضایت‌بخشی دارند؛ اما سطح آپشن‌ها، حتی در گران‌ترین نمونه هم فراتر از نمایشگر، دوربین پارک و سانروف نخواهد بود. فراموش نکنیم، سراتو مونتاژ سایپا فقط با دو کیسه‌ی هوا عرضه می‌شود و از نظر تنوع آپشن‌های ایمنی، حتی از بسیاری نمونه‌های چینی پایین‌تر است. معدود نسخه‌هایی از سراتو با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری تولید شده‌اند که البته در ایران حضور ندارند و توسط سایپا، عرضه نخواهند شد.

کیا سراتو به عنوان یک خودرو از کلاس کامپکت، در نسخه‌های متنوع سدان و هاچ‌بک تولید می‌شود. به همین دلیل از دیدگاه فنی نیز تلاش بسیار کرده است تا همواره توازن میان مجموعه فنی و طراحی نسبتا جذاب خود را حفظ کند. در نتیجه دور از انتظار نیست که این خودرو طیف قابل قبولی از مجموعه فنی را در نسل چهارم عرضه کند.

اگرچه در قسمت جلو، مانند نسل اول، از مک فرسون مستقل با نوار ضد رول استفاده می‌شود. سیستم تعلیق قابل‌استفاده در نسل دوم نسبتاً قابل‌اعتماد است و روی دست‌اندازها به‌طور قابل‌توجهی مانع از احساس تکان و لرزش‌ها توسط سرنشینان می‌شود. با این وجود در طی استفاده های زیاد از خودرو باید این موضوع را نیز مدنظر داشته باشید که باید برخی از قطعات آنرا تعویض کنید چرا که برخی از قطعات عمر کوتاهی دارند و در بازه های مختلف باید اقدام به تعویض آنها نمایید. کابین کیا سراتو ، همانند طراحی ظاهری آن یک طراحی به نسبت کلاسیک و به نسبت قابل قبولی دارد که خیلی سخت می توان نقطه منفی از آنرا ذکر کرد. اما تنها مشکل این کابین این است که در مدل های 2 لیتری با 1.6 لیتری متفاوت می باشد چرا که در نسخه های 2 لیتری شاهد سیستم تهویه اتومات اما در نسخه های 1.6 لیتری شاهد سیستم تهویه دستی هستیم که از نظر ما یک نقطه ضعف محسوب می شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *