همچنین جعبهدنده اتوماتیک چهارسرعته آن به رانندگی روان و آسان در ترافیکهای شهری کمک میکند، هرچند ممکن است در شتابگیری نسبت به مدلهای دستی کمی ضعیفتر عمل کند. برای همین شاید نتوان آن را بهعنوان قوی ترین پارس در ایران درنظر گرفت. پژو پارس اتوماتیک به موتور TU5 مجهز است که با حجم ۱.۶ لیتر و توان تولید ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتر، گزینهای مناسب برای رانندگی شهری محسوب میشود. این موتور چهار سیلندر بهدلیل مصرف سوخت بهینه و هزینههای نگهداری پایینتر در مقایسه با موتورهای قدیمیتر، محبوبیت بسیاری دارد.
پارس LX از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی کاملا با پارس سال متفاوت است. این موتور نسبت به XU7 صدا و مصرف کمتر و استهلاک پایین تری دارد و به همین خاطر بسیار پرطرفدار است. پارس ELX تیپ دیگری از پارس محبوب است که باز هم طرفداران زیادی دارد.
پژو پارس ELX با توجه به موتور قویتر، صندلیهای جلوی راحتتر و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ خودرویی توانمندتر از پارس معمولی است و به همین دلیل ارزش خرید بالاتری دارد. با این وجود به گزینههای دیگر بازار مانند رنو لوگان یا تندر 90 و سمند EF7 نیز نظر داشته باشید. از رقبای پژوپارس در بازار خودروی کشور میتوان به سمند LX ، سورن LX ، دنا و دناپلاس اشاره کرد که البته قیمت پژو پارس در مقایسه با رقیبان خود بسیار پایین تر است. یکی از نشانههای خودروی شوتی در جادهها، انتشار دور غلیظ سفید از اگزوز آنهاست. معمولا با حذف کاتالیست و اضافه کردن یک سیستم دودزا در مسیر اگزوز، چنین امری محقق میشود.
پژو 206 صندوقدار یکی در بخش فضای داخلی و دیگری در کشش موتور در مقایسه با پارس از موقعیت ضعف قرار دارد و خودروی خیلی راحتی برای خانوادهها نیست. دیگر محصول ایران خودرو یعنی خانواده سمند نیز به خصوص با موتور EF7 در بازار محبوبیت بالایی دارند. موتور EF7 نیز از نظر قدرت با موتور پارس ELX برابری میکند با این تفاوت که کم مصرفتر است و با سوخت گاز هم کار میکند. سمند از نظر کیفیت سواری نیز مقداری بهتر از پارس موتور زانتیا است ولی در شتاب نمیتواند با پارس ELX رقابت کند. مهمترین رقیب پارس تندر 90 است که هم از نظر حرکتی و هم فضای کابین میتواند بهتر از پارس ظاهر شود و تنها نقطه ضعف آن طراحی ظاهری و دیگری گران بودن برخی قطعات فنی است.
از مزایای این خودرو میتوان به کاهش هزینههای سوخت، افزایش پیمایش با یک باک و کاهش آلایندگی نسبت به خودروهای بنزینی اشاره کرد. بااینحال، موتورهای دوگانهسوز معمولاً قدرت و شتاب کمتری نسبت به نمونههای بنزینی دارند و نمیتوانند بهعنوان قوی ترین پارس ایران انتخاب شوند. پژو پارس سال (پارس معمولی) تیپ پایه و ارزانترین نسخه از پژو پارس محسوب می شود که از نظر فنی مجهز به موتور معروف XU7 است. این خودرو در میان تمام تیپ های پارس بیشترین مصرف سوخت را به صورت ترکیبی دارد. این خودرو ابتدا با نام پژوپارس معمولی به فروش می رسید اما پس از رخ دادن چند تغییر مختلف در امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو، نام پارس سال برای آن انتخاب شد.
پس از اینکه پژو 405 سال ها در خط تولید ایران خودرو بود این شرکت در سال 1379 تصمیم گرفت تا خودرویی دیگر بر روی پلت فرم پژو 405 با ظاهری بروزتر و جذابتر با امکانات رفاهی بیشتر تولید کند. از سال ۱۳۹۰ با شروع تحریم ها، کیفیت ساخت این خودرو بخصوص در قطعات کابین در مقایسه با مدل های قدیمی تر خود، افت چشمگیری داشت. این خودرو از نظر طراحی داخل کابین در مقایسه با خودروهای چینی و محصولات جدید ساخت داخل، از نظر طراحی داخل کابین تقریبا حرفی برای گفتن ندارد. شوتی سوارها برای افزایش شانس موفقی و جلوگیری از دستگیر شدن توسط پلیس، بهصورت گروهی ماموریتهای خود را انجام میدهند. یک راننده بهعنوان راه پاک کن جلوتر از بقیه در مسیر حرکت میکند.
به خصوص در مدلهای داشبورد جدید کیفیت متریال داخلی واقعا افتضاح است و حسی مانند خودروهای چینی ارزان را به همراه دارد. پژو پارس ELX که در ابتدا به پرشیا elx معروف بود، یکی از پر فروش ترین ماشین های سال های اخیر در ایران است. در مورد پژو پارس ای ال ایکس باید گفت که سالها پس از عرضه پژو 405 بود که ایران خودرو در اقدامی که باید آن را موفقترین فیس لیفت صنعت خودروی ایران دانست اقدام به معرفی خودرویی تحت نام پژو پارس (در ابتدا پرشیا) کرد. پژو پارس ELX نسخهای از 405 بود که شباهتهای ظاهری زیادی با پژو 406 داشت.
پارس ELX گرچه از نظر تجهیزاتی و ظاهری نیز در مقایسه با نسخه عادی پارس تفاوتهایی جزیی داشت اما از موتور ۱.۸ لیتری متفاوت با پژو 405 استفاده میکرد. همین موتور قدرتمند پارس ای ال ایکس در کنار ترمزهای چهار چرخ دیسک، توانایی حرکتی بهتری را به همراه داشت. به این ترتیب پژو پارس ELX تبدیل به انتخاب اول افرادی شد که توانایی خرید زانتیا را نداشتند ولی دنبال خودرویی قویتر از 405 بودند. با این وجود امروزه پارس ELX دیگر آن جایگاه گذشته را ندارد و بیشتر باید آن را به عنوان یک خودروی قدیمی که هنوز توانایی حرکتی بهتر از امسال 405 و سمند را دارد نگاه کرد.
البته باید به این نیز اشاره کنیم که رنو تندر 90 در مقایسه با پژو پارس ELX خودرویی بسیار کم استهلاکتر است. از پژو پارس ELX به عنوان خودرویی با حدود 20 سال سن نباید انتظار زیادی در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی داشت اما پارس ELX حداقل در مقایسه با پژو پارس معمولی و پژو 405 امکانات بیشتری در اختیار خریدار قرار میدهد. در زمینه امکانات ایمنی نیز باید به ترمز ABS، ایربگ راننده و سیستم ایموبلایزر اشاره کرد. از پژو پارس ELX انتظار ستاره ایمنی را نداشته باشید چون بعید است با توجه به پلتفرمی که دارد حتی یک ستاره را هم دریافت کند. همچنین ایران خودرو پس از مدتی آپشن های صندلیهای جلوی پژو پارس elx را هم کنار گذاشت و امروزه برخی از خریداران این صندلیهای راحت را از بازار آزاد و به قیمت گزاف تهیه و روی خودروی خود نصب میکنند. در زمینه طراحی داخلی پارسELX چه در داشبورد قدیم و چه داشبورد جدید، این ماشین خودرویی قدیمی و بی روح است و کابین آن هیچ جذابیت خاصی ندارد.
خودروی پارس از صندلی های راحت تری نسبت به پژو ۴۰۵ برخوردار است و طراحی مناسب غربیلک فرمان، دکمه های روی فرمان، کیلومتر شمار و سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک آن را از پژو ۴۰۵ کمی متمایز میکند. همچنین طراحی داشبرد جدید با پلاستیک خشک و بی کیفیت کمی به تنوع کابین آن افزوده است. پارس سال سفارشی ELX با موتور TU5 دیگر تیپ جدید پارس است که از نظر مشخصات فنی و موتور کاملا مشابه با پژوپارسLX TU5 است. همچنین در بخش امکانات رفاهی، این خودرو سطح امکانات قابل قبولی نسبت به قیمت و بازار خود دارد. استفاده از موتور محبوب TU5 بر روی این خودرو در کنار استفاده از تجهیزاتی مانند کروز کنترل و مانیتور باعث می شود تا استقبال از این خودرو بالا رفته و طرفداران زیادی را پیدا کند.
پژوپارس elx امروز بیشتر به عنوان نسخهای پر مصرفتر و پر هزینهتر از 405 شناخته میشود و از نظر امکانات نیز در مقایسه با خانواده سمند و دنا در موقعیت ضعف قرار دارد. پژو پارس با طراحی جذاب و امکانات متنوع تاکنون در چندین نسخه مختلف از جمله مدلهای LX، ELX، دوگانهسوز و اتوماتیک در ایران تولید شده است که هرکدام ویژگیها و مشخصات فنی خاص خود را دارند. مدل ELX با موتور XUM بهعنوان قویترین نسخه این خودرو شناخته میشود؛ موتور ۱.۹ لیتری این مدل بهعنوان قوی ترین پارس ایران، قدرت بیشتری نسبت به سایر مدلها دارد؛ اما مصرف سوخت و آلایندگی بیشتری نیز ایجاد میکند.
لازم به ذکر است که صندلی مدل های اولیه این خودرو از برند ریکارو و 8 حالته برقی به همراه گرمکن و سردکن بودند اما حدود سال 1387 دیگر از این برند نبودند ولی همچنان از نوع 8 حالته برقی به همراه گرمکن و سردکن بودند. از حدود سال 1390 نیز صندلی برقی حذف شد و به جای آن ایربگ راننده اضافه شد. فضای پا و سر برای هر 4 سرنشین خودرو مناسب است و بیشتر افراد حتی با قد نسبتا بلند نیز به مشکل بر نخواهند خورد.
در نهایت پس از مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی خودرو، میتوانید بیمه را به نام خریدار انتقال دهید. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. دمت گرم برادر عزیز.اما کلام حق تلخه.کسی که خودش رو زده به خواب نمیشه بیدار کرد.
تنها در پارس ELX به دلیل استفاده از رینگ ۱۵ اینچی و لاستیک های (185/65R15) کمی ارتفاع خودرو بیشتر شده است. همچنین در مدل ELX قسمت بالای قاب آینه های بغل رنگی است و در سایر مدل ها رنگ قاب آینه های بغل یکرنگ است. همراه مکانیک، همراه مطمئن شما در فرآیند خرید و فروش خودروست. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. سدان پارس ELX مصرف سوختی حدود 8.1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر دارد.
شیشه های جانبی پژو پارس ای ال ایکس نیز اندازه خوبی دارند و همین مورد باعث شده تا دید مناسب و نور قابل قبولی در کابین برای سرنشینان ایجاد شود. همچنین در مدل های اولیه این ودرو رینگ 15 اینچی معروف خرچنگی استفاده می شد اما در مدل های بالاتر از رینگ 15 اینچی 5 استفاده شد. پژو پارس (Peugeot Pars) پرطرفدارترین و پرتیراژ ترین محصول ایران خودرو است که از سال ۱۳۷۹ با نام پژو پرشیا وارد بازار ایران شد. این خودرو همانطور که اشاره شد بر روی پلت فرم پژو 405 با الهام از پژو 406 طراحی شد که هنوز هم با گذشت چیزی حدود 22 سال از طراحی آن باز هم خودرویی جذاب برای جوانان و خانواده های ایرانی است.
این خودرو از سال 1384 به خط تولید ایران خودرو اضافه شد و تولید آن تا سال 1396 ادامه داشت. پارسELX لقب پرشتاب ترین، کم مصرف ترین و پر قدرت ترین پارس را تا کنون با خود یدک می کشد. پیشرانه این خودرو با زانتیا 1.8 لیتری مشابه بوده که از سرعت و شتاب خوبی بهره مند است. از سال 1392 ایران خودرو موتور این تیپ را به XUM تغییر داد که نتیجه آن تنها استهلاک و مصرف بالاتر و شتاب و قدرت پایین تر بود.
این خودرو از نظر بازار خرید و فروش از رونق خوبی برخوردار است و همچنین در بخش خدمات پس از فروش نیز حال و روز نسبتا خوبی دارد. به یاد داشته باشید که شیپور تنها یک واسطه است و فروشنده نیست. اما روزانه هزاران آگهی خرید ماشین اقساطی در شیپور ثبت میشود که میتوانید با بررسی آنها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری نمایید. اگه با پول عرق ریختن کارگری و حلال ماشین بخره هرگز چنین کاری نمیکنه. همه اینادرسته اما انصاف نیست خودرو کسانی که ضعیف هستن و با بدبختی و بیچارگی یه ماشین برای خودشون دست و پا میکنن. خواهش میکنم حق صاحبان حق رو بهشون برگردانید تا خدا دوبرابر بهتون روز بده ماشین من یه خانم رو ۱۸ روزه سرقت کردن واقعا خیلی غصه دارم.
سپس به دلیل عدم دریافت مجوز صادرات از سوی کشور عربستان، نام آن به پژو پارس تغییر یافت. یکی از ویژگیهای مشترک این خودروها، جادار بودن کابین داخلی و صندوق عقب آنهاست. رنج قیمت پارس ELX در تاریخ آذر 1403از حدود 525 میلیون تومان (قیمت کارخانه) تا 830 میلیون تومان (در بازار آزاد) می باشد.
فروشنده باید برگه استعلام تخلفات رانندگی تسویهشده و بهروز خودرو را به همراه داشته باشد. پس از بازدید و بررسی خودرو نیاز به عقد قولنامه میان طرفین معامله است. مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو از مراحل بعدی است که باید انجام داده شود.
با اینکه پژو پارس ELX در ظاهر تفاوت کمی با پارس معمولی دارد ولی در زیر پوسته تفاوت این دو خودرو بیشتر است. پژو پارس ELX میتواند در زمانی حدود 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که بسیار قابل توجه است و حداکثر سرعتی بالغ بر 195 کیلومتر بر ساعت دارد. از نقاط ضعف این خودرو باید به مصرف سوخت بالا اشاره کرد که در سیکل ترکیبی به 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد. پژو پارس LX با موتور TU5، یک پیشرانه ۴ سیلندر با حجم ۱.۶ لیتر داشته که توانایی تولید حداکثر ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را دارد.
مدلهای LX و ELX با موتورهای TU5 و TU5P نیز بهدلیل مصرف سوخت بهینه و کارایی خوب، گزینههای محبوبی میان خریداران هستند. در ادامه به بررسی موتور انواع مدلهای پژو پارس خواهیم پرداخت و آنها را از نظر قدرت موتور مقایسه میکنیم. این مقایسه شامل مدلهای مختلفی نظیر پژو پارس ELX، LX، اتوماتیک و دوگانهسوز خواهد بود که هریک با پیشرانههای متفاوت و عملکردهای گوناگون، تجربههای متفاوتی از رانندگی را به همراه دارند. پژو پارس ELX در بازار رقبایی مانند سیتروئن زانتیا ، پژو 206 صندوقدار ، سمند ، ام وی ام 530 ، تندر 90 و کیا ریو دارد. پژو 206 صندوقدار از اصلیترین رقبای پارس ای ال ایکس است چون با قدرت یکسان از موتور کوچکتر خود، هم ظاهر بهتری دارد و هم مصرف سوخت آن کمتر است ضمن اینکه پژو 206 از نظر ایمنی نیز در مقایسه با پارس بهتر است.
این موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر، ۱۱۳ اسب بخار توان و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و با بهکارگیری فناوریهای جدید در سیستم احتراق و مدیریت سوخت، عملکرد نرمتر و بهتری دارد. موتور TU5P در کنار مصرف بهینه، هزینههای نگهداری متعادل و قابلقبولی دارد. پارس سال XU7P محصول جدید ایران خودرو است که از نظر فنی تغییراتی نسبت به پژو پارس سال XU7 قدیمی پیدا کرده.
در نسخهٔ وباپلیکیشن نیازی به دانلود و بهروزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپهای موبایل خود میتوانند از آن استفاده کنند. زیرا شیپور به شما کمک میکند تا خودرو یا وسایل نقلیه خود را سریع، شفاف و آسان به فروش برسانید. بی خود کردی از روی مردم رد بشی.شاید راننده اصلا راه نداشته باشه که به تو راه بده. شاید زن و بچه مردم تو ماشین نشسته باشند،قبل از حرف زدن اینجا، اول دهنت آب بکش نجس بی کس و کار. خیلی اجناس چون شوتی ها میارن قیمتش ارزونه و مردم استفاده میکنند.
زیر کاپوت پارس elx پژو یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت 110 اسببخار قدرت و 290 نیوتنمتر گشتاور تولید نماید. در سالهای ابتدایی عرضه، پژو پارس ELX جزو اولین خودروهایی بود که به همراه سنسور دنده عقب عرضه میشد و به همین دلیل روی سپر عقب آن سنسورهای دنده عقب نیز که البته به شکل بسیار بدی کارگذاشته شدهاند جلب توجه میکنند. در کل پارس ELX نمره خوبی در طراحی دریافت میکند اما باید قبول کرد که طرح آن دیگر قدیمی شده است و در بازار امروزه جذابیتی ندارد. پژو پارس ELX یک خودروی تند و تیز در میان خودروهای تولید داخل است که توانست از ابتدای عرضه به بازار محبوبیت بالایی را کسب کند.
البته این تغییرات چندان مثبت نبوده و تنها مصرف سوخت خودرو نسبت به تیپ قدیمی حدود 2 لیتر بهتر شده اما در مقابل از قدرت، شتاب و سرعت خودرو به طرز چشمگیری بدتر شده است. از نظر امکانات رفاهی نیز مواردی که در تیپ های قبلی به مرور حذف شدند مانند ترمز دیسکی عقب بر روی این خودرو اضافه شده تا با پسوند پلاس به فروش رسد. قیمت ماشین پارس ELX درآذر 1403 حدود 525 میلیون تومان در کارخانه می باشد و اختلاف آن به نسبت قیمت پرشیا ELX در بازار آزاد در همین تاریخ که حدود 830 میلیون تومان می باشد برای ماشینی با این قدمت بسیار زیاد است. این در حالی است که در این تاریخ تفاوت قیمت پارس ELXبا قیمت پارس سال در بازار آزاد حدود 130 میلیون تومان می باشد که با توجه به تفاوت های موتوری باید بگوییم پارس ELX ارزش خرید بالاتری دارد.
با انتشار دود سفید غلیظ، عملا دید خودروهای تعقیب کننده تا حد زیادی محدود میشود و شوتی سوار فرصت فرار را بهدست میآورد. مهارت بالا در رانندگی بهخصوص با سرعت زیاد، اولین و مهمترین ویژگی شوتی سوار است. این فرد باید آماده باشد که فاصله طولانی بین شهرهای مرزی و مرکزی ایران را در کوتاهترین زمان ممکن طی کند. این فرد باید هر لحظه آماده اتفاقات گوناگون مانند تصادفات سنگین و تعقیب و گریز از سوی پلیس باشد. اگر ساکن شهرهای مرکزی ایران هستید، احتمال اینکه عبارت ماشین شوتی را نشنیده باشید، زیاد است اما اگر ساکن شهرهای مرزی در محدوده شرق، غرب و جنوب ایران هستید، احتمالا با ماشین شوتی و شوتی سوارها کاملا آشنا هستید.
به همین علت نیز استقبال از این خودرو به حدی پایین آمد که تولید آن در سال 1396 متوقف شد. پژو پارس با کابینی شبیه به پژو ۴۰۵ تولید می شود که این مساله یک امتیاز منفی برای این خودرو محصوب می شود. کابین این دو خودرو از نظر نوع متریال و طراحی شبیه یکدیگرند و تفاوت های بسیار اندکی در برخی از جزئیات با یکدیگر دارند، اما تفاوت قیمت این دو خودرو بسیار بیشتر از تفاوت های ظاهری، موتور و کابین است.
پارس ELX از همان ابتدا مورد توجه اسپرت سواران قرار گرفت چون این خودرو میتوانست در آن زمان از بسیاری از خودروهای موجود در خیابان سریعتر ظاهر شود. از سویی استایل بهتر آن نیز به برگ برنده دیگری برای پارس ای ال ایکس تبدیل شد. رینگهای اسپرت، ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ و موتور قوی در کنار تودوزی روشن اصلیترین چیزهایی بودند که مالکان را به سمت پارس ELX جذب میکردند. پلتفرم این خودرو تفاوتی با پژو 405 ندارد و به همین دلیل به جز شتاب بهتر در خط مستقیم و توانایی توقف بهتر، تفاوت دیگری در رانندگی دو خودرو ندارد. همین مساله نیز سبب شده است تا برخی خریداران پرداخت هزینه بیشتر برای مدل ELX را منطقی ندانند. امروز پژو پارس ای ال ایکس تقریبا تمام برگ برندههای خود در بازار را از دست داده است و نه خودرویی جذاب است و نه مشخصات خاصی برای خریدار دارد و تنها به این دلیل که گزینه دیگری نیست مشتریان آن را میخرند.
این فرد وظیفه دارد که حضور پلیس در جاده را بهاطلاع سایر رانندگان گروه برساند. مخدوش کردن پلاک ماشین شوتی یا استفاده از پلاک خودروهای سرقتی یکی از اقدامات رایج شوتی سوارهاست. معمولا صندلیهای خودرو را نیز در میآورند که بار بیشتری در آن جای بگیرد. در بین راه خبری از توقف برای صرف غذا، استراحت یا رفتن به سرویس بهداشتی نیست. درباره جادار بودن کابین و صندوق عقب بهعنوان یکی از ویژگیهای خودروی شوتی بحث کردیم.
این موتور بهدلیل طراحی بهینه و کارایی بالا، بهصورت ترکیبی حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن حدود ۱۳ ثانیه است. سیستم انتقال قدرت این خودرو از طریق یک جعبه دنده ۵سرعته دستی به چرخهای جلو انجام میشود، که عملکرد بهینهای دارد. برای همین میتوان به خرید پژو پارس tu5 فکر کرد و آن را بهعنوان کاندید قوی ترین پژو پارس ایران درنظر گرفت. با توجه به بررسیهایی که انجام دادیم و براساس جدول مشخصات فنی انواع پژو پارسهای موجود در ایران، قوی ترین پارس ایران از نظر قدرت موتور، مدل پژو پارس ELX با موتور XUM است. موتور XUM با حجم ۱.۹ لیتر توانایی تولید حدود ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد. هرچند این موتور از نظر فناوری قدیمی محسوب میشود و مصرف سوخت بالاتری دارد؛ اما بهدلیل حجم بیشتر، نسبت به سایر مدلهای پارس، از کشش و قدرت بیشتری برخوردار است.
هر چند شوتی سوار بهنوعی جان بهای خود را دریافت میکند؛ اما در شرایطی که بیکاری سکه رایج در شهرهای مرزی است، مقاومت کردن در برابر وسوسه چنین درآمدهای بالایی اصلا ساده نیست. قسمت بالای داشبورد میزبان دو دریچه هوای تهویه مطبوع نسبتا بزرگ است و زیر آنها نیز چند کلید با کاربردهای مختلف و سیستم کامپیوتر سفری معروف ایران خودرو که به نوعی یک قفل ایمنی خودرو نیز محسوب میشود قرار گرفتهاند. پژو پارس ELX مجهز به یک موتور 4 سیلندر 1/8 لیتری تنفس طبیعی است که این موتور توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن بر متر گشتاور را دارد. به راننده خودروهای شوتی در اصطلاح رایج شوتی سوار گفته میشود. متاسفانه در شهرهای مرزی، شوتی سواری بهعنوان یک شغل بین بسیاری از مردم شناخته میشود. هرکس که از پیدا کردن شغلی پایدار و با درآمد مناسب در شهرهای مرزی ناامید میشود، ممکن است که روی به این کار پرخطر بیاورد.
اگر منظور زانتیا 2000 سی سی است خیر چون موتور 135 اسبی زانتیا 200 متفاوت با پژو پارس است ولی پارس ELX از موتور 1800 سی سی گروه پژو سیتروئن استفاده میکند که در زانتیاهای 1800 سی سی نیز به کار رفته است. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم.
شرکت ایران خودرو با تولید ۱۱ مدل پژوپارس و استفاده از ۵ نوع موتور مختلف، از سال ۱۳۷۹ تا کنون این خودرو را تبدیل به متنوع ترین خودروی ساخت داخل کرده است. فقط یک تیپ از این خودرو مجهز به موتور TU5 چهار سیلندر و جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک است. شتاب صفر تا صد قوی ترین پارس ایران حدود ۱۳ ثانیه بوده که نشان از چابکی مناسب این خودرو است. انتقال قدرت موتور به چرخهای جلو نیز از طریق یک جعبه دنده ۵سرعته دستی انجام میشود که سواری نرم و روانی را برای راننده به ارمغان میآورد. همانطور که اشاره کردیم پژو پارس ELX در طراحی از پژو 406 الهام گرفته است و به همین دلیل طرحی قابل قبول دارد.
پژو پارس در واقع نسخه فیس لیفت شده پژو ۴۰۵ است که با تاثیر از طراحی ظاهری (پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵) و مختص بازار خودروی ایران ساخته شده است. پژو پارس خودرویی متفاوت از 405 نیست بلکه آن را باید نسخها فیس لیفت شده و تنها با چهرهای متفاوت دانست. به همین علت تفاوتی در ایمنی دو خودرو به دلیل پلتفرم مشترک وجود ندارد. قسمت کیلومتر شمار پژو پارس ELX نیز به صورت کاملا آنالوگ با 4 دایره طراحی شده که از اندازه مناسبی نیز برخوردار است. همچنین غربیلک 4 شاخه فرمان نیز طراحی سادهای دارد که لوگوی پژو وسط آن قرار گرفته است.
همچنین کیفیت متریال داشبورد و کابین پژو پارس ELX نیز متوسط و قابل قبول است. شاید شما اختیار جون خودت رو داشته باشی ولی اختیار جون بقیه رو نداری.. شما نمیتونی توی جاده مثلا حادثه رو کنترل کنی که فقط به خودت آسیب برسه .شوتی سوارا بجز جون خودسون، جون زن و بچه مردمو هم در معرض خطر قرار میدن و این قسمتشه که قطعا حق الناسه و حرومه. در اینکه وضعیت بد اقتصادی باعث ایجاد این نوع مشاغل میشن شکی نیست.
فضای کابین و طراحی داخلی پژو پارس ELX به علت اینکه تنها تا سال 1392 تولید شد بر خلاف دیگر برادرانش دستخوش تغییرات عمده نشد و تنها غربیلک فرمان آن در مدل های بعد از 1390 تغییر کرد. هنگامی که به نمای جلوی این خودرو نگاه کنیم طراحی ساده اما خشنی را شاهد هستیم. جلوپنجره خودرو نیز متصل به چراغ های جلو و کشیده است که همین امر سبب شده تا ظاهر جلوی پژو پارس ELX جذابتر و البته آیرودینامیکی تر از پژو 405 باشد. چندی بعد ایران خودرو تصمیم گرفت آنرا به عربستان صادر کند و به دلیل وجود حرف (پ) در نام آن و حساسیت اعراب به کلمه پرشیا، نام آنرا به پژو سفیر تغییر داد.
قیمت پارس ELX در مقایسه با پژو ۲۰۶ صندوقدار حدود 90 میلیون گران تر (قیمت کارخانه) و در مقایسه با سمند LX EF7 نیز 230 میلیون گران تر (بازار آزاد) است (در آذر 1403). پارس اتوماتیک در اصل همان پارس LX است که به جعبه دنده اتوماتیک AL4 مشابه با پژو 206 تیپ 6 مجهز شده و تولید آن از سال 1389 آغاز شد. به غیر از جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک، این خودرو تفاوتی از نظر مشخصات فنی با پژوپارسLX ندارد. این خودرو شتابی حدود 15 ثانیه دارد که خودروی تنبل و کندی محسوب می شود اما مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. این خودرو به علل مختلفی از جمله مشکلات جعبه دنده آنچنان مورد استقبال قرار نگرفت. موتورهای دوگانه سوز پارس، معمولاً از سیستم تبدیل سوخت انژکتوری بهره میبرند.
دیدگاهتان را بنویسید