مشخصات پیکاپ خان سانگ یانگ : بررسی قیمت عکس

با این حال باید منتظر ماند و دید که با عرضه پکاپ موسو خان رقابت میان پیکاپ‌های دو دیفرانسیل به چه صورت خواهد شد. نام موسو در زبان کره‌ای به معنای کرگدن بوده و طراحان سانگ‌یانگ سعی کرده‌اند در طراحی ظاهری موسو از صلابت و ظاهر خشن کرگدن الهام گرفته شده است. پیکاپ موسو خان در نمای جلو ظاهری شبیه به سانگ‌یانگ رکستون G4 دارد که تنها در برخی جزئیات نسبت به آن تغییر پیدا کرده است.

از طرفی از آنجایی که پیشرانه درنظر گرفته شده برای پیکاپ موسو خان از نوع توربوشارژر است، از حساسیت بالاتری نسبت به پیشرانه‌های تنفس طبیعی یا اتمسفریک برخوردار است. لذا علاوه‌بر کیفیت و نوع سوخت، بررسی و نگهداری دقیق از جمله انجام به موقع سرویس‌های ادواری و استفاده از قطعات اورجینال از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. همچنین به منظور استفاده‌های آفرودی و رانندگی در مسیرهای خارج از جاده، بهتر است از تجهیزات تخصصی این بخش استفاده شود که میزان استهلاک خودرو را کاهش دهد. در این صورت می‌توان ضمن بهره‌وری حداکثری از توان و قابلیت‌های پیکاپ موسو خان، عمر مفید خودرو و قطعات مصرفی و پرکاربرد را افزایش داد.

در عین حال استفاده از نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی سیستم مولتی مدیا، کلاستر دیجیتال TFT با ابعاد ۱۲.۳اینچ، انسجام میان تریم رنگی به کار رفته در فضای داخلی کابین، حس مدرنیته، جدیت و توانمندی را به سرنشینان القا می‌کند. تمایز مهم میان مدل رکستون اسپرت و مدل خان در نوع سیستم تعلیق به کار رفته در محور عقب آن‌ها است که از نوع کاربری مختص به هر یک از آن‌ها نشات می‌‌گیرد. مدل خان با داشتن محفظه بار بزرگ‌تر به حجم ۱۰۱۰ لیتر از سیستم تعلیق سنتی و بادوام فنر شمش طولی (Longitudinal Leaf Spring) در محور عقب بهره می‌گیرد که البته آسایش سرنشینان در بیراهه‌نوردی به سیستم تعلیق یکپارچه مولتی لینک آفرودی از نوع ۵ لینک (5-Link Solid Axle) مجهز شده است. همچنین، وجود ۶ ایربگ در ۱۰ نقطه مختلف، از جمله ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو، ایربگ‌های جانبی صندلی‌های جلو و ایربگ‌های پرده‌ای جانبی، ایمنی سرنشینان را در اولویت قرار داده و در مواقع تصادف، حداکثر حفاظت را ارائه می‌دهد.

از دیگر امکانات رفاهی موسو گرند خان نسخه سیگنیچر خان می‌توان به تنظیم صندلی راننده به‌صورت برقی با قابلیت تنظیم در ۸ جهت و تنظیم گودی کمر در ۲ جهت اشاره کرد. سیستم تهویه صندلی‌های جلو (خنک کننده) و گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، آسایش بیشتری را در شرایط آب و هوایی مختلف فراهم می‌کند. پیکاپ موسو خان شرکت سانگ یانگ به‌زودی توسط صنایع خودروسازی ایلیا در ایران عرضه خواهد شد. سانگ‌یانگ که در تولید خودروهای دو دیفرانسیل آفرودی به عنوان یک برند کره‌ای با اصالت و پیشینه‌ی درخشان شناخته می‌شود، حال با موسو گرند خان، تحولی نوین در بازار خودروهای ایران ایجاد کرده است. این خودرو، شاهکاری از ترکیب طراحی خلاقانه و تکنولوژی پیشرفته است که توسط شرکت ایلیا به ایران وارد می‌شود.

خریداران باید با آگاهی از این شرایط، تصمیم‌گیری کنند و به مقایسه ویژگی‌ها و قیمت‌ها بپردازند تا بهترین انتخاب را برای نیازهای خود داشته باشند. این پیکاپ با طراحی مدرن و امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفته، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای افرادی باشد که به دنبال یک خودروی باکیفیت و قابل اعتماد هستند. طرح مثلثی و برجسته چراغ‌ها، حس عضلانی سانگ یانگ خان را تقویت می‌کند؛ اما مشابه نمای جلو، از سپر سیاه پلاستیکی و ارزان‌قیمت استفاده شده است. سانگ یانگ، شرکتی با ریشه‌های عمیق در تاریخ خودروسازی کره، از سال 1954 فعالیت خود را آغاز نمود و در طول مسیر پرفراز و نشیب خود، تجربیات ارزشمندی را اندوخته است.

سیستم چهارچرخ محرک، دیفرانسیل عقب قفل شونده و ارتفاع مناسب از سطح زمین، به این خودرو اجازه می‌دهند تا از پس مسیرهای ناهموار و چالش‌برانگیز برآید. مسلما با توجه به حجم پیشرانه این خودرو و وزن آن نمی توان انتظار مصرف سوخت پایینی از کی جی ام موسو خان داشت و حتی مصرف سوخت میانگین آن می تواند بالای ۱۰ لیتر به ازای هر صد کیلومتر باشد. کاسه چراغ های این خودرو در نمای جلو به دلیل بهره مندی از گوشه های تیز طراحی تهاجمی را به وجود آورده و در بخش جلو پنجره کی جی ام موسو خان نیز به دلیل استفاده از خطوط موازی افقی، چهره ای عضلانی را به این خودرو داده است. به طور کلی سبک طراحی GO TOUGH، باعث جذابیت این خودرو شده و به سختی می توان از آن ایراد گرفت. با وجود دو کابینه بودن، فضای بار این پیکاپ خان ۱۰۱۰ لیتر گنجایش دارد و حدود یک تن بار را می‌توان با آن حمل کرد.

ابعاد سانگ یانگ خان شامل طول 5,095، عرض 1,950 و ارتفاع 1,840 میلی‌متر، همراه با فاصله محوری 3,100 میلی‌متر است. محصول انتخاب شده جهت عرضه به بازار، دارای مزایای رقابتی ویژه‌ای با سایر رقبا در بازار است که مهمترین آن، ساخت کره بودن “موسو خان” است. موتور این خودرو به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متصل است که انتقال قدرت را به چرخ‌های عقب انجام می‌دهد. پیکاپ را می‌توان نوعی وسیله نقلیه موتوری سبک مانند وانت یا ماشین‌های سواری با کابین محصور در جلو و محفظه باری تعبیه شده در انتهای آن تعریف کرد. این مدل بازطراحی شده یک جلوپنجره جدید با طراحی چندضلعی را دریافت کرده که نسخه‌ای تکامل‌یافته از مدل قبلی است و در میان پره‌های کرومی بازطراحی قرار دارد.

سایر ویژگی‌های ایمنی شامل سیستم هشدار کمربند، زنگ هشدار سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و قفل ایزوفیکس صندلی کودک، به افزایش امنیت خانواده‌ها کمک می‌کند. نسخه سیگنیچر خان با مجموعه‌ای از تجهیزات پیشرفته و ایمنی، به‌طور خاص برای حفاظت از سرنشینان طراحی شده است. این خودرو به سیستم ترمز ضد قفل ABS مجهز است که به همراه سیستم توزیع نیروی ترمز EBD، عملکرد بهتری را در شرایط اضطراری فراهم می‌آورد. سانگ یانگ وانتی اقتصادی است، بنابراین احتمالا  انتظار دارید که فضای داخلی آن ارزان به نظر برسد، اما این‌طور نیست. روی داشبورد و رودری‌ها از پلاستیک نرم استفاده شده که حس خوبی منتقل می‌کنند و در مقایسه با دیگر رقبا کیفیت ساختش به مراتب بهتر است. البته در قسمت‌های پایین‌تر داشبورد، پلاستیک‌های سخت‌تری به‌کار رفته که منطقی به نظر می‌رسد.

در مقابل تیپ فولتر Signature علاوه بر این موارد آپشن هایی نظیر رادار هشدار نقاط کور BSD، هشدار حرکت بین خطوط LCW، هشدار عبور ترافیک از عقب خودرو RCTW، هشدار خروج امن سرنشینان SEW، دوربین 360 درجه (در SAHRA فقط دوربین عقب)، نورپردازی داخلی به چشم می خورد. موسو گرند-خان در تیپ سیگنیچر همچنین رینگ های 20 اینچی دارد در حالی که سایز رینگ در تیپ SAHRA هجده اینچ اعلام شده است. پیکاپ موسو گرند خان نسخه سیگنیچر خان با قیمت ۳ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد. این قیمت، با توجه به امکانات و تجهیزات متنوعی که این خودرو ارائه می‌دهد، به‌طور نسبی منطقی به نظر می‌رسد و نشان‌دهنده تلاش سازنده برای ارائه یک محصول با کیفیت و لوکس در بازار رقابتی خودروهای دو دیفرانسیل است. چرا که برخلاف طراحی ظاهری که از الگوهای مدرن پیروی می‌کند، در اینجا شاهد فضایی قدیمی و ساده هستیم که شباهت زیادی به فضای کابین پیکاپ تراک‌های دهه 90 میلادی آمریکایی دارد. این در حالی است که پیکاپ‌های چینی حال حاضر در بازار سعی بر این دارند تا از ترند روز دنیا در طراحی داخل کابین بهره بگیرند.

اما رفته رفته با تنوع بخشی در سبد محصولات سانگ یانگ، خریداران و علاقه‌مندان با این برند آشنا شده و به کیفیت و دوام آن پی بردند. اما از طرف دیگر باید به طراحی نه چندان جذاب آن هم اشاره داشت که نسبت به رقبای چینی خود به مراتب قدیمی‌تر به نظر می‌رسد. اما از آنجایی که احتمال می‌رود نسخه‌های فول آپشن و به روزرسانی شده پیکاپ موسو خان توسط شرکت ایلیا موتور به بازار ایران راه پیدا کند، دیگر نمی‌توان در خصوص طراحی قدیمی و کسل کننده آن خصوصا در فضای داخل کابین صحبت کرد. زیرا در نسخه به روزرسانی شده دیگر خبری از طراحی قدیمی داشبورد و تریم داخلی نیست و المان‌های مدرن نظیر نمایشگر مرکزی تمام لمسی جایگزین آن‌ها شده‌اند. طی چند سال گذشته با توجه به استقابل خریداران از پیکاپ‌های دو دیفرانسیل، شاهد معرفی انواع مختلفی از پیکاپ‌های چینی از برندهای گوناگون توسط خودروسازان داخلی بودیم.

پیشرانه ۲.۰ لیتری این خودرو به سیستم پرخوران توربوشارژر و سیستم پاشش سوخت تزریق مستقیم انژکتوری (GDI) مجهز است که ضمن ارائه گشتاور قابل توجه، از مصرف سوخت معقول و استاندارد آلایندگی یورو ۶ برخوردار است که با آخرین استانداردهای روز صنعت خودروسازی جهان منطبق است. به همین دلیل است که این خودرو در بازارهای وانت پسند منطقه اقیانوسیه (استرالیا و نیوزلند) و حوزه آسیای شرق (تایوان) در کنار برندهای خودروسازی معتبر ژاپنی، با قدرت عرضه می‌شود که این پیشرانه در ادامه انتقال تکنولوژی از دوران همکاری مرسدس بنز طراحی و تولید شد. سانگ‌‌یانگ (SsangYong Group) به تاسیس سال ۱۹۳۹ میلادی، یک مجموعه اقتصادی-تجاری بزرگ بود که در کره جنوبی از سوی گروهی از خانواده‌های ثروتمند کره‌ای اداره می‌شد.

این خودرو با توجه به سابقه ۷۰ ساله سانگ یانگ موتورز کره جنوبی (KGM) که تجربه حضور خوبی در بازار ایران با طرفداران قابل توجهی دارد. از طرفی دیگر، خودروی سانگ یانگ به عنوان یک خودروی محبوب در بیشتر کشورها شناخته می‌شود، بدین گونه که در برخی کشورها همچون انگلستان، روسیه، برزیل و … علاوه بر مصرف شخصی افراد، در مصارف دیگری همچون خدماتی و امدادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، سیستم‌های کنترل حرکت در سراشیبی (DAC) و کنترل پایداری (ESP)، به راننده کمک می‌کنند تا در شرایط مختلف جاده، کنترل بهتری بر روی خودرو داشته باشد. با وجود سیستم‌های فعال ضد واژگونی (ARP) و ترمز اضطراری (ESS)، موسو گرند خان سیگنیچر به یک گزینه مطمئن و ایمن برای سفرهای خانوادگی و ماجراجویی‌های آفرودی تبدیل می‌شود. با قیمت فعلی ۳,۱۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان برای مدل SIGNATURE، این خودرو در مقایسه با رقبا گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، خوشبختانه خبری از گیربکس دوکلاچه روی این خودرو نیست و در عوض، یک جعبه دنده اتوماتیک سنتی ۶ سرعته مجهز به مبدل گشتاور، نیروی موتور پیکاپ سانگ یانگ خان را به واسطه سامانه دو دیفرانسیل چهار چرخ محرک به سوی همه چرخ‌ها با محوریت دیفرانسیل عقب ارسال می‌کند. خبر خوش این است که گیربکس این خودرو ساخت آیسین ژاپن است و در نتیجه کیفیت بالا و استهلاک پایین‌تری نسبت به نمونه‌های چینی خواهد داشت. استقبال جهانی از موسو در کلاس شاسی بلندهای سایز متوسط آفرودی دو دیفرانسیل، موجب گسترش سبد محصولات خط تولید سانگ‌یانگ و تولید خودروهای نوین‌تری نظیر رکستون (Rexton)، کایرون (Kyron) و اکتیون (Actyon) شد که از قضا هر سه مدل جدید نیز در بازار خودرو ایران حضور خوبی داشتند. نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچ و پنل پشت فرمان دیجیتالی ۱۲/۳ اینچ برای خان ارائه می‌شود.

ریشه پیکاپ موسو خان به شاسی بلندی با همین نام بر می گردد که از سال ۱۹۹۳ تولید آن شروع شده و در بازار ایران نیز عرضه شده است. فضای داخلی کابین موسو گرند-خان، ضمن پیروی از اصول میانه‌روی در نمای خارجی، با تکنولوژی و قابلیت‌های روز صنعت خودرو منطبق است. زمانی که سبد محصولات این خودروساز باسابقه کره‌ای از دیدگاه طراحی مورد انتقادهای بسیار بود، هیچ خودروساز دیگری جسارت استفاده از سبک طراحی خارج از عرف و فضایی را نداشت. سبک طراحی موسو گرند-خان نیز از ابتدای عرضه از المان‌های مستقیم مدل رکستون G4 الهام گرفته است. نسخه وانت دو کابین (SUT) موسو با نام سانگ‌یانگ اسپرت، موسو SUT و رکستون اسپرت نیز در سال ۲۰۰۲ روانه خط تولید شد اما به دلایل نا معلوم در بازار ایران و سبک نگاه کاربری مشتریان به این دست خودروها، به بازار کشور راه نیافت.

این شرکت در ابتدا سازنده ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی، اتوبوس و کامیون بود که بعدها به سمت تولید خودروهای سواری و مخصوصاً کلاس کراس‌اور پیش رفت، اما با بحران‌های مالی مختلف روبه‌رو شد و چندبار دست‌به‌دست شد. در سال ۱۹۸۷ یک شرکت انگلیسی به نام پنتر وست‌ویندز (Panther Westwinds) سهام‌دار اصلی سانگ‌یانگ شد و همکاری نزدیک آن‌ها با مرسدس بنز و ساخت موسو در ۱۹۹۳ شکل گرفت. سانگ‌یانگ در سال ۱۹۹۷ به غول صنعتی آن دوران کره جنوبی یعنی شرکت دوو رسید؛ اما در نهایت با ورشکستگی دوو در سال ۱۹۹۹، توسعهٔ سانگ یانگ تعطیل شد. اوایل قرن ۲۱، با حضور قدرت بزرگ خودروسازی هند، شرکت تاتاموتورز در دوو، سانگ یانگ هم با مدل‌های رکستون و کایرون به بازار جهانی برگشت.

در عوض تیپ ساهارا به عنوان مدل اقتصادی با داشتن قیمت بسیار رقابتی ۲ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان، با داشتن امکانات ایمنی و رفاهی کمتر، نسخه مناسب برای تجهیز و استفاده در مسیرهای بیراهه است که دست مشتری نهایی برای انجام تغییرات منحصر به استفاده بیراهه را باز می‌گذارد. حجم‌دهی بدنه با خطوط عمیق کشیده شده از چراغ‌ها تا اواسط خودرو شکل گرفته؛ اما یک خط عجیب و بی‌معنی، موازی قاب پنجره روی درهای ورود به کابین اضافه شده است. ابعاد شیشه‌های اتاق نسبت به کل بدنه، چندان بزرگ نیست و این موضوع بر حس سرنشینان داخل خودرو تأثیر منفی دارد. سانگ یانگ خان با رینگ اسپرت آلومینیوم ۲۰ اینچ و تایرهای عاج‌دار ۲۵۵/۵۰ عرضه می‌شود.

از طرفی دیگر توجه به جزئیات و کیفیت مونتاژ اجزا کابین سانگ یانگ موسو خان از دیگر نکات مثبتی است که در کابین این خودرو دیده می شود. در داخل کابین پیکاپ موسو خان با یک پیکاپ با کیفیت و پر آپشن روبرو می شویم که الحق و الانصاف جلوه بسیار خوبی دارد. با اینکه طراحی داخل کابین این خودرو چندان مدرن نیست اما به واسطه طراحی خوب و متریال با کیفیت می تواند هر بیننده ای را راضی نگه دارد. سابقه همکاری مستقیم سانگ‌یانگ و دایملر-بنز در سال ۱۹۹۱ شکل گرفت و این فرصت را برای سانگ‌یانگ فراهم کرد تا از تکنولوژی برتر گروه دایملر-بنز در صنعت خودروسازی نظیر پلتفرم‌ها، پیشرانه‌ها و گیربکس‌های مشترک بهره مستقیم بگیرد. تولید خودروهایی چون موسو (Musso)، چِرمن (Chairman) و کوراندو (Korando) با پلتفرم و پیشرانه‌های M104  و M111 بنزینی و OM601 , OM602 دیزلی مرسدس بنز (هر سه عرضه شده در بازار ایران)، به یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تاریخ برند سانگ‌یانگ و برگ اعتباری این شرکت در بازار جهانی تبدیل شد.

این شرکت پس از طراحی و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم کارخانه خودروسازی ایلیا در شهر ساوه، برای تولید محصولات دارای شاسی مستقل طبق برنامه ریزی‌های انجام شده پس از تولید خودروی دایون، یک خودروی شاسی نردبانی مستقل جدید را به خط تولید می‌برد. به گزارش پرشین خودرو، شرکت KGM که پیش‌تر تحت عنوان سانگ یانگ موتور (Ssangyong) فعالیت داشته همواره بعنوان یکی از خودروسازان آسیایی در کانون توجه بوده است، یکی از دلایل مهم این امر تولید خودروهای شاسی بلند با قابلیت بیراهه نوردی یا آفرودی است. موسو گرند خان، نمادی از راحتی و فناوری پیشرفته در دنیای خودرو، تا حد امکان برای تامین آسایش و لذت سرنشینان طراحی شده است. در نسخه‌های فول‌آپشن می‌توانید یک صفحه‌نمایش ۹ اینچی ببینید که کنتراست و روشنایی خوبی دارد. با وجود همه این‌ها، طراحی داخلی موسو خان در مقابل رقبایی مانند فوتون G7 و کی‌ام‌سی T9 حرف زیادی برای گفتن ندارد. نسخه مجهز به موتور 2.2 لیتر توربودیزل نیز در استرالیا و بسیاری از کشورهای دیگر عرضه می‌شود.

علاوه بر این، موسو گرند خان به سیستم‌های هوشمند و مدرن دیگری نیز مجهز است که تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشند. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، راحتی بیشتری را برای راننده فراهم می‌کند، در حالی که دوربین دنده عقب و دوربین ۳۶۰ درجه، دید بهتری از محیط اطراف خودرو را ارائه می‌دهند. نمایشگر میزان باد لاستیک (TPMS) و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC) از دیگر امکانات هوشمند این خودرو به شمار می‌روند. یکی از این محصولات پیکاپ موسو خان است که در واقع می‌توان از آن به عنوان نسخه پیکاپ رکستون G4 نیز یاد کرد. در دنیای پیکاپ‌ها، جایی که قدرت، عملکرد و عملی بودن با هم تلاقی می‌کنند، پیکاپ موسو خان به‌عنوان یک گزینه جذاب غیر چینی می‌تواند معادلات بازار پیکاپ‌های کشور را برهم بزند.

موسو خان با ترکیبی از طراحی جذاب، عملکرد قدرتمند و امکانات رفاهی فراوان، یک گزینه بسیار مناسب برای افرادی است که به دنبال یک پیکاپ چندکاره و خوش‌ساخت هستند. اگر به دنبال یک خودرویی هستید که هم در شهر و هم در مسیرهای خارج از جاده عملکرد خوبی داشته باشد، موسو خان می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. در بازار جهانی، آستانه قیمت 20 تا 22 هزار دلار برای خان بنزینی دو دیفرانسیل دنده اتوماتیک دیده می‌شود که با در نظر گرفتن نرخ 60 هزار تومانی دلار و هزینه‌های مربوط به واردات خودرو، حدود 2.5 میلیارد تومان برای مشتری ایرانی هزینه خرید خواهد داشت. اگر مدل دیزلی با تنظیمات مناسب گازوئیل ایران وارد کشور شود، حدود 500 میلیون تومان گران‌تر خواهد بود. یکی از خودروهای شناخته شده و قدیمی برند کره ای سانگ یانگ با نام موسو سال‌ها میهمان بازار کشورمان بوده اما حالا نسخه جدید این خودرو در قامت یک پیکاپ وارد کشور شده است. طراحی ظاهری وانت سانگ یانگ خان در نوع خود متفاوت به نظر می‌رسد، اما اگر به محصولات سانگ یانگ خوب دقت کرده باشید، این سبک طراحی برای ما چیز جدید و متفاوتی به حساب نمی‌آید.

این بار اما محصولی متفاوت نه از چین، بلکه از برند کره‌ای سانگ یانگ یا KGM انتخاب شده است که پیش از این نیز در کشورمان حضور فعال و خوش‌نامی را تجربه کرده است. موسو جدید، این بار نه در قامت یک شاسی‌بلند بلکه یک خودروی پیکاپ فول سایز معرفی شده و قرار است نسخه گرند موسو در تیپ فول آپشن خان با این نام وارد بازار شود. شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در معرفی و بررسی پیکاپ موسو خان، بررسی رقبا و مقایسه آن‌ها باشد. چرا که در حال حاضر بازار پیکاپ‌های دو دیفرانسیل کشور در قبضه چینی‌ها بوده و تنها نمونه‌های صفر کیلومتر حاضر در بازار محصول خودروسازان چینی می‌شود. این در حالی است که سال‌های گذشته تویوتا هایلوکس به عنوان پرچمدار این سگمنت در بازار ایران یکه‌تازی می‌کرد. اما با آمدن پیکاپ سانگ یانگ موسو خان توسط شرکت الیا موتور، معادلات بازار کمی برهم خواهد خورد، چرا که این پیکاپ به عنوان تنها گزینه غیر چینی بازار می‌تواند نظر علاقه‌مندان را به خود جلب کند.

نسل جدیدی موسو در سال ۲۰۱۸ به بازار جهان معرفی شد اما نسخه انتخابی از سوی صنایع خودروسازی ایلیا، نمونه فیس لیفت شده‌ای است که در سال ۲۰۲۳ رونمایی شد. نسخه فیس لیفت در برخی جزئیات به منظور بهبود طراحی بصری و هم‌خوانی بیشتر با اصول طراحی روز با تغییرات جزئی همراه شده است. از مزیت‌های موجود در کابین سانگ یانگ خان می‌توان به صندلی‌های چرم باکیفیت و بسیار راحت اشاره کرد.

نام موسو برای ما ایرانی‌ها تداعی‌کننده یک خودروی شاسی‌بلند است که در دهه 80 خورشیدی راهی بازار ایران شد و توانست فروش نسبتا خوبی را به واسطه مشخصات فنی قابل قبولی که داشت تجربه کند. هرچند که طراحی ظاهری آن چندان مورد پسند عموم نبود، اما همکاری مشترک سانگ‌یانگ و مرسدس بنز این اطمینان خاطر را به خریداران می‌داد که موسو می‌تواند گزینه‌ای قابل اعتماد باشد. پس از آن نیز دیگر محصولات سانگ‌یانگ روانه بازار شدند و نام این برند خودروساز کره‌ای بر سر زبان‌ها افتاد. اکنون پس از تغییر مالکیت سانگ‌یانگ، در سال 2023 نام برند سانگ یانگ به KG Mobility یا اختصارا KGM تغییر یافته است. هرچند برخی از منابع کره‌ای اعلام کرده‌اند که تاکنون این نشان تجاری به رسمیت ثبت نشده و برخی دیگر از خودروسازان کره‌ای این نام را برای خود برگزیده‌اند، اما مالکان جدید سانگ‌یانگ به این مضووع واکنشی نداشته و محصولات جدید خود را با این برند به بازارعرضه کرده‌اند.

در نمای جانبی اولین نکاتی که جلب توجه می‌کنند، عمق زیاد قسمت بار و شیشه‌های نسبتا کوچک به‌خصوص در ردیف عقب است. عمق زیاد قسمت بار می‌تواند برای وانت‌ها مزیت باشد اما برای طراحی نمای جانبی، جذابیتی به همراه نداشته است. درهای ردیف دوم هم نسبتا کوچک هستند که برای وانتی با این ابعاد چندان متناسب نیست و باید دید که چه تأثیری روی فضای ردیف عقب می‌گذارد.

عرضه این خودرو در بازار جهان و ایران (ابتدای دهه ۱۳۸۰ شمسی)، رنگ و بویی کاملا متمایز به بازار خودرو کشور بخشید و از همان دوران به دلیل اسم‌گذاری Rhino (کرگدن در زبان انگلیسی) در بازار استرالیا و توانمندی‌های بیراهه‌نوردی، با لقب کرگدن در بازار ایران مشهور شد. شاسی بلند آفرودی بسیار توانمند و کاملا نوین از برند کره‌ای با قلب تپنده آلمانی، ترکیبی بود که در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۸۰ شمسی در بازار کشور یافت نمی‌شد. موسو گرند (خان)، پیکاپ فول سایز کره‌ای مونتاژی صنایع خودروسازی ایلیا در دو تیپ ساهارا و سیگیچر وارد بازار می شود. همچنین نمایشگر پشت فرمان در تیپ Signature همانند نمایشگر میانی این خودرو 12.3 اینچی است در حالی که در تیپ SAHRA این نمایشگر 3.4 اینچی از نوع TFT است.

اما در خصوص ظرفیت فضای بار این پیکاپ کره‌ای نیز باید گفت که پیکاپ موسو خان باید گفت که این پیکاپ با اتاق بار با ظرفیت ۱۲۶۲ لیتر به مشتریان عرضه می شود. پیکاپ موسو خان همچنین قادر است تا سقف ۳ تُن وزن را یدک کند که وجود سیستم کنترل نوسان تریلر، این امر را آسوده‌تر خواهد کرد. سانگ یانگ موسو گرند خان که از نظر پلتفرم با شاسی بلند رکستون مشترک است، در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شده و با نام‌هایی همچون سانگ یانگ موسو اسپرت و رکستون اسپرت کولمن شناخته می‌شود. مدل رکستون اسپرت کولمن جدیدترین به‌روزرسانی این وانت پیکاپ به حساب می‌آید که در سال ۲۰۲۳ به بازار آمده و همین مدل نیز توسط صنایع خودروسازی ایلیا به ایران رسیده است.

یکی از نقاط اوج سانگ یانگ، همکاری نزدیک آن با غول خودروسازی آلمانی، مرسدس بنز، و تولید خودرو موسو در سال 1993 بود. این همکاری، کیفیت و عملکرد قابل قبول موسو را رقم زد و خاطره خوبی را برای خریداران ایرانی آن زمان به جای گذاشت، هرچند طراحی بدنه این خودرو، موضوع مناقشاتی را برانگیخت و چندان جذاب تلقی نگردید. در کل می توان گفت پیکاپ موسو خان سبک طراحی به نسبت خوبی داشته و طراحی زننده و آزاد دهنده ای را در این خودرو شاهد نیستیم. این سیستم اما زمانی که در سرعت‌های ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت فرمان را بیش‌ازحد سفت می‌کند که می‌تواند راننده را غافلگیر کند زیرا در بزرگراه مثل از دست دادن نیروی هیدرولیک فرمان خواهد بود. علاوه بر این، سواری خودرو هم کمی ناراحت‌کننده است و هنوز هم شبیه خودرویی با شاسی نردبانی احساس می‌شود.

هم‌اکنون غالب سهام خودروساز کره‌ای به سرمایه‌داران داخلی واگذار شده و با نام KG موبیلیتی جان تازه گرفته است. خودروسازی سانگ یانگ برای ایرانی‌ها یادآور خودروی موسو است که دههٔ ۸۰ خورشیدی به جاده‌های کشور وارد شد. همکاری نزدیک این شرکت با مرسدس‌بنز و استفاده از موتور و جعبه‌دنده‌های این برند آلمانی در موسو خاطره خوبی برای خریداران بود، هرچند که طراحی بدنهٔ آن حرف و حدیث‌های زیادی به دنبال داشت و چندان جذاب محسوب نشد. سانگ یانگ برای مردم کشور ما، محصولات باکیفیت شامل رکستون، تیوولی و اکتیون را عرضه کرد. این خودروها عملکرد فنی قابل قبولی نشان دادند و خاطره‌ای خوب باقی گذاشتند؛ اما ظهور تحریم‌های سال ۱۳۹۶ با محدودیت‌های مالی، سانگ یانگ را از بازار ایران دور کرد.

همچنین دور قوس گلگیگرها نیز دارای پوشش پلاستیکی است که تا قسمت زیرین رکاب‌های جانبی امتداد یافته است. نکته قابل تاملی که در این نما به وضوح خودنمایی می‌کند، ابعاد کوچک شیشه‌های جانبی است که با توجه به جثه بزرگ موسو خان می‌تواند تاثیر نه چندان خوشایندی در تجربه سواری سرنشینان داشته باشد. با این تفاوت که در نسخه موردنظر سپر پلاستیکی تاحدودی ظاهر این پیکاپ کره‌ای را اقتصادی کرده است. چراغ‌ها با الگوی مثلثی به صورت عمودی در طرفین قرار گرفته و روی در محفظه بار خطوط برجسته، ظاهری عضلانی را پدید آورده‌اند. بدین ترتیب ابعاد سانگ‌یانگ موسو خان شامل طول 5095، عرض 1950 و ارتفاع 1840 میلی‌متر، همراه با فاصله محوری 3100 میلی‌متر است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *