معرفی شرکت های خودروسازی فرانسه خودرو45

این مدل، سرعت بسیار بالایی داشت و نقش مهمی در انتقال اطلاعات جنگی بین نیروها بازی می‌کرد. تا آن زمان، ارزش موتورسیکلت به‌عنوان یک وسیله‌ی نقلیه‌ی نظامی، توسط بسیاری کشورها نادیده گرفته شده بود. اما نشان‌واره اصلی این شرکت، با طرح شیر، در سال ۱۹۳۳ به‌عنوان نشان‌واره جهانی پژو طراحی شد و این لوگو، نخستین بار، بر روی مدل پژو ۲۰۳ ظاهر شد. شیری که بر روی ۲ پای عقب خود بلند شده‌بود و یادآور نشان نظامیِ «فرانش کنته» (Franche-Comté)، زادگاه اصلی پژو بود. سپس در واپسین تغییر، نشان پژو در اوایل سال ۲۰۲۱ دوباره تغییر یافت و به‌صورت شیر نیم‌رخ درآمد. میان سال‌های ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۵ عکس شیر و پیکان بر روی مدل پژو لیون که توسط برادران پژو تولید شده‌بود، ظاهر شد.

ما یک منبع معتبر و جذاب برای تمامی علاقه‌مندان به دنیای خودرو هستیم. هدف ما ارائه اخبار، نقد و بررسی‌های دقیق، و اطلاعات به‌روز از جدیدترین تکنولوژی‌ها و مدل‌های روز دنیا است. این ابعاد باعث می‌شود که فضای داخلی مناسبی برای سرنشینان و بار فراهم باشد و راحتی سفر را افزایش دهد.

بیش از 200 سال از میراث خودروساز برجسته فرانسوی پژو در موزه این شرکت در سوشوی فرانسه نگهداری می‌شود. پژو پیش از اینکه وارد عرصه خودروها شود، یکی از قدرت‌های بزرگ صنعت فرانسه بود. در این موزه از ظروف آشپزخانه و چرخ‌های خیاطی گرفته تا دوچرخه‌ها و خودروهای مختلف قابل مشاهده است. پژو ۴۰۸x به‌محض ورود به بازار ایران با رقبای قدرتمندی در دسته‌بندی خود مواجه خواهد شد. یکی از اصلی‌ترین رقبا، چری تیگو ۸ پرو است که طراحی جذاب، امکانات رفاهی متنوع و پیشرانه قدرتمندی دارد و به همین دلیل توانسته جایگاه خوبی در بازار ایران پیدا کند. پژو 206 صندوقدار که با نام پژو 206 SD نیز شناخته می‌شود، به عنوان یک سدان چهار درب طراحی و تولید شد.

سال ۱۸۹۹ تیراژ تولید خودروسازی پژو به سالیانه ۳۰۰ دستگاه رسید که شامل مدل‌های مختلف، از جمله تایپ ۳، تایپ ۵ و تایپ ۷ تا ۲۸ می‌شد. بعد، تولید پژو ۴۰۵ در ایران شروع شد و سریع به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ایران تبدیل شد. حضور پژو در ایران تا زمانی که پیکان از خط تولید خارج شد، پررنگ‌تر شد. در این زمان، پژو به یکی از ستون‌های اصلی صنعت خودروی ایران تبدیل شد. پژو 2008 اولین کراس‌اوور فرانسوی بود که بعد از تحریم‌ها وارد ایران شد. این خودرو در سال 2016 به بازار جهانی معرفی شد و نسخه‌ای که در ایران مونتاژ می‌شد، همین مدل فیس‌لیفت بود.

هرچند که خودروهای این شرکت، با توجه امکانات و اندازه بدنه، چندان اقتصادی به حساب نمی‌آیند؛ اما گارانتی طولانی‌مدت و نسبت قدرت به مصرف سوخت بسیار خوبی فراهم می‌کنند. پژو ۳۰۰۸ دیزل هم، با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری، قدرت ۱۳۰ اسب‌بخار و مصرف سوخت ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد که در نوع خود، از بهترین‌های دنیا است. ورود رسمی پژو به صنعت خودروسازی با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط آرمان پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. نخستین خودروی پژو، پژو تیپ ۱ بود که خودرویی سه‌چرخ بود، در سال ۱۸۸۶ توسط آرمان پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید گردید.

پژو ۶۰۱، پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ی خودروساز فرانسوی برای حضور در بازار مدل‌های لوکس و گران‌قیمت بود. این خودرو ۲در ۴ نفره، با بدنه‌های کوپه (سقف فلزی) و رودستر (سقف پارچه‌ای جمع‌شونده) ۲نفره سال ۱۹۳۴ معرفی شد. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۲.۱ لیتری، ۶۰ اسب‌بخار قدرت داشت و پژو ۶۰۱ را به نهایت سرعت ۱۱۰ کیلومتربرساعت می‌رساند. نسخه‌های از این خودرو با بدنه‌ی ۴در و لیموزین هم تولید شدند که رقیبی فرانسوی برای رولزرویس به حساب می‌آمدند. تولید پژو ۶۰۱ بعد از ۱۸ ماه و فروش بسیار خوب ۴ هزار دستگاه به‌دلیل بحران اقتصادی اروپا و امریکا متوقف شد. سال ۱۹۱۴، پژو موفق شد اولین موتورسیکلت دنیا با پیشرانه‌ی ۲ سیلندری و میل‌سوپاپ دوبل بالاسری (Dual Overhead Camshafts ) را تولید کند.

این محصول هم مشابه بسیاری دیگر تولیدات پژو، با بدنه‌های سدان و استیشن هم فروخته شد؛ اما از سال ۱۹۷۶ تمامی حجم تولید مدل 104، به نسخه‌های هاچبک ۴در و ۲در اختصاص پیدا کرد. تا سال ۱۹۸۸ و به مدت ۱۶ سال، پژو 104 با مجموع فروش یک میلیون و ۶۲۵ هزار دستگاه، محبوبیت زیادی در اروپا داشت. در ابتدای قرن بیستم، پیشرانه‌های تک سیلندر پژو با حجم ۶۵۲ سی‌سی و قدرت ۵ اسب‌بخار، روی خودروی اقتصادی به‌به (Bébé) نصب شدند که توسط اتوره بوگاتی طراحی شده بود. علاوه‌بر این مدل ۲ نفره که مورد توجه بازار قرار گرفت؛ محصولات دیگری با پیشرانه‌های ۸ و ۱۲ اسب‌بخار هم در سبد پژو وجود داشتند که از پیشرانه‌های تحت لیسانس دایملر استفاده می‌کردند. اوایل قرن نوزدهم میلادی و سال ۱۸۱۰، مجموعه‌ای از شرکت‌های فرانسوی متحد شدند تا نقش پررنگ‌تری در تجارت جهانی مواد غذایی و خصوصا قهوه داشته باشند.

متاسفانه به دلیل بازگشت تحریم‌ها، پژو هم مجبور شد که ارسال قطعاتش به ایران را به حالت تعویق درآورد. در اواخر سال ۱۳۹۱ بود که شرکت پژو به دلیل فشار تحریم‌ها و البته تهدید‌های دولت فرانسه، مجبور به خداحافظی از بازار ایران شد. اوایل دهه‌ی ۲۰ میلادی، پژو توانست اولین پیشرانه‌ی دنیا با ۵ سوپاپ در هر سیلندر بسازد که مجهز به ۳ میل‌سوپاپ بود. این نمونه برای نصب روی خودروهای مسابقه‌ای طراحی شد و در زمان خود، فناوری بالای پژو در صنعت موتورهای درون‌سوز را نشان می‌داد. البته پروژه‌ی ۵ سوپاپ در یک سیلندر، در عمل شکست خودر و ثابت شد، سیستم ۴ سوپاپ که در خودروهای امروزی هم وجود دارد؛ از نظر راندمان و استهلاک بهتر از مدل ۵ سوپاپ است. خودروسازی پژو با شروع جنگ، تولید موتورسیکلت‌های M 500 را افزایش داد.

در این دوره، مدل‌های مختلفی از پژو 206 از جمله تیپ‌های مختلف هاچ‌بک و صندوقدار (SD) تولید و به بازار عرضه شدند. کیفیت بالای ساخت و استفاده از قطعات اصلی پژو موجب شد تا این مدل‌ها همچنان در بازار دست دوم محبوبیت زیادی داشته باشند. اگر تاریخچه شرکت پژو و البته تاریخچه خودروسازی جهان را بخوانیم، می‌یابیم که پژو اولین برندی است که از چرخ‌های لاستیکی به‌جای فلزی و چوبی در تولیدات اولیه‌اش استفاده کرد. آرماند در پی اختلافی خانوادگی، گروه مستقل ساخت خودروهای پژو را در سال ۱۸۹۶ تاسیس کرد؛ هر چند که این گروه بعدها دوباره در سال ۱۹۲۰ به خانواده پژو و با دو گروه موتورسیکلت و دوچرخه ادغام شد. در مرحله‌اول، بازتولید خودروهای اسپرت ارزان‌قیمت با استفاده از فناوری‌های موجود، انجام شد.

مدل‌های DS3، C5 و C6 پرطرفدارترین و اقتصادی‌ترین خودروهای سواری سیتروئن به حساب می‌آیند. پژو 604 لیموزین به سفارش ستاره تلویزیون و رادیوی فرانسوی «فیلیپ بووارد» (Phillipe Bouvard) در سال 1982 ساخته شد. این خودرو نقش دفتر سیار او را داشت و این امکان را برای او فراهم می‌کرد درحالی که از ترافیک شلوغ پاریس می‌گذرد، برای برنامه پیش روی خود که تا دقایقی دیگر باید اجرا کند آماده شود. در این خودرو دو تلفن، یک تلویزیون، یک دستگاه ضبط صدا و یک رومیزی تاشوی برقی به کار رفته بود.

اما با این حال باز هم نسبت به تیراژ نسبتا محدود عرضه، خودرویی موفق در بازار شناخته می‌شود. آرماند در سال 1889 با همکاری یک صنعت‌گر فرانسوی بنام «Léon Serpollet»، ساخت اولین خودروی پژو را شروع کرد. این مدل پژو که «جرارد ولتر» آن را طراحی کرد امروز به‌عنوان پرفروش‌ترین محصول تاریخ این کمپانی با فروش تعدادی در حدود ۸۵۰ هزار دستگاه یاد می‌شود. البته شهرت این محصول نه فقط در تعداد فروش که در راه‌اندازی خط تولید آن در کشورهای مختلف است. مدیران پژو تصمیم گرفتند، بیشترین سرمایه‌گذاری را به ساخت پیشرانه‌های قدرتمند و کم‌مصرف اختصاص دهند. این شرکت موفق شد، پیشرانه‌های ۳ سیلندر با فناوری پیورتک (PureTech) بسازد که حجم کم، راندمان بالا و آلایندگی بسیار کم داشتند.

بله، اگر به دنبال خودرویی با کیفیت مونتاژ بالا و عملکرد مناسب هستید، پژو 206 فرانسوی انتخاب خوبی است. در نهایت، هر دو نسخه هاچ‌بک و صندوقدار پژو 206 دارای مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند که آن‌ها را برای نیازهای مختلف مصرف‌کنندگان مناسب می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های پژو 206 صندوقدار با نسخه هاچ‌بک، فضای بار بیشتر در قسمت صندوق عقب است.

البته پژو برنامه‌هایی برای تأسیس کارخانه در ایران نیز داشت که به دلایل مختلف، از جمله تحریم‌های امریکا و همچنین قوانین پیچیده‌ی مالکیت صنعتی در کشورمان، نهایی نشد. اولین دهه‌ی قرن بیستم، موفقیت پژو در مسابقات اتومبیل‌رانی را تداوم داد. پیش از آغاز جنگ جهانی اول، گروهی از مهندسان و رانندگان فرانسوی و ایتالیایی، برای تیم پژو کار می‌کردند. در بسیاری از مسابقات جایزه بزرگ اروپا، پژو توانست برتر از مرسدس بنز ظاهر شود و به مقام قهرمانی برسد. مهم‌ترین دستاورد خودروساز فرانسوی در آن سال‌ها، کسب مقام نخست در مسابقات ایندی ۵۰۰ امریکا سال ۱۹۱۳ بود که توسط ژول گوکس انجام شد. در نتیجه، برای اولین‌بار یک خودروی اروپایی با راننده‌ی غیرامریکایی به مقام قهرمانی ایندی ۵۰۰ رسید.

خیلی زود، طراحی محصولات جدید در دستور کار مهندسان پژو قرار گرفت و مدل 203 در سال ۱۹۴۷ به نمایشگاه پاریس رسید تا اولین محصول جدید پژو، بعد از اتمام جنگ باشد. پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۳۹ تولید پژو به سالیانه ۵۲,۷۹۶ دستگاه رسید که عمده‌ی آن، به مدل ۲۰۲ اختصاص داشت. در آن زمان، پژو بعد از سیتروئن، بزرگ‌ترین خودروساز فرانسه بود؛ اما پس از اشغال فرانسه توسط نازی‌های آلمان در سال ۱۹۴۰، کارخانه‌های پژو مثل دیگر صنایع فرانسه، تعطیل شدند.

پژو ۲۰۷ صندوقدار تنها در نسخه اتوماتیک عرضه می‌شود در مشخصات فنی تفاوتی با نمونه هاچبک خود ندارد. این خودرو دو نوع موتور بنزینی ۴ سیلندر با ظرفیت‌های ۱۳۶۰ و۱۵۸۷ دارد که موتور ۱.۶ لیتری آن در ایران عرضه می‌شود. ۲۰۶ اس دی در سال ۲۰۰۰ توانست ۴ ستاره ایمنی را از یورو انکپ دریافت کند. از آپشن‌های آن می‌توان به دو ایربگ، ایموبلایزر و ترمز ABS و سیستم‌های EBD ‌و MBA اشاره کرد.

نظر شما درباره این خودروساز فرانسوی چیست؟ آیا شما تجربه سواری با خودروهای پژو را داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خودتان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. در سال ۲۰۰۸ هدف فروش ۴ میلیون دستگاه در هر سال را برای خود تعیین کردند، اما در سال اول تنها به نیمی از این مقدار رسیدند. پس از این عدم موفقیت و تغییر در سطح مدیریتی، کمپانی پژو در این چند سال سعی کرد با اخذ سیاست‌های خُرد به بازارهای متعددی مثل روسیه و چین و خیلی کشورهای دیگر برگردد. در سال ۱۹۰۷ گروه پژو اولین موتور ۶ سیلندر خود را معرفی کرد و بعد از گسترش خط تولید خود، ۳ سال بعد در شهر «سوشو» کارخانه‌ای افتتاح کرد که بعدها و در سال ۱۹۲۸ به کارخانه اصلی کمپانی تبدیل شد. سال ۱۹۱۲ همکاری بین اتوره بوگاتی (موسس برند بوگاتی) و پژو ادامه یافت و این مهندس فرانسوی، خودروی پرفروش به‌به را بازطراحی کرد.

در این مقاله به مقایسه پژو 206 صندوقدار با نسخه هاچ‌بک می‌پردازیم و برخی از تفاوت‌های اصلی آن‌ها را بررسی می‌کنیم. هنگامی که پشت فرمان خودرویی کلاسیک می‌نشینیم، باید کمی سطح توقعات خود را پایین بیاوریم، گرچه در آن زمان صنعت خودرو آن‌قدر خلاق و نوآور بوده که محصولاتی شگفت‌انگیز را روانه بازار کرده است. اما با توجه به تکنولوژی موجود در آن زمان، نمی‌توان انتظار یک‌سری از موارد را از این دسته از خودروها داشت. پژو 205 هم نیز به دلیل گذشت سال‌های متمادی از عرضه‌اش، دیگر به یک خودروی نسبتاً کلاسیک تبدیل شده که نمی‌توان انتظارات چندانی از آن داشت.

طراحی پرفروش‌ترین محصول پژو تا آن زمان، برای اتوره بوگاتی هم اعتبار کسب کرد. پژو ۲۰۶ تو سال ۱۳۸۰ اومد تو بازار ایران و خیلی زود یکی از پرفروش‌ترین ماشین‌های ایران شد. تو سال ۱۳۹۱ به خاطر تحریم‌ها، همکاری ایران خودرو با پژو قطع شد و تولید پژو ۲۰۶ متوقف شد. پژو از قدیم تو ایرانه و مدل‌های مختلفی ازش تو ایران تولید و عرضه شده. پژو ۴۰۵ اولین پژوییه که به صورت گسترده تو ایران تولید شد و هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین ماشین‌های ایرانه. پژو ۲۰۶ هم ماشین موفق دیگه‌ی پژو تو ایرانه که تو انواع تیپ‌های مختلف عرضه شده.

این خودرو، در انگلستان محبوبیت زیادی دارد و با آمار بسیار بالا در نسخه‌های دست دوم، معامله می‌شود. پژو 405 با بدنه‌های سدان و استیشن ۴در، تنوع کم‌نظیری از پیشرانه‌های مختلف داشت. این خودرو با موتور ۱.۴ لیتری ۷۵ اسب‌بخار هم تولید شد؛ اما با پیشرانه‌ی ۱.۶، ۱.۸ و ۲ لیتری، همراه امکانات رفاهی سری GL و GLX  وارد ایران شد.

البته سال‌ها بعد گروه‌های تولید خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه از هم جدا شدند، اما خانواده پژو در طول قرن ۲۰ به تولید دوچرخه ادامه دادند. تا سال ۱۹۵۰، کارخانه‌ی موتورسیکلت‌سازی پژو با بیشترین تیراژ تولید در فرانسه، یکی از بزرگ‌ترین‌ها در اروپا بود. انواع موتوسیکلت‌های کراس و اسپرت، تا سال ۲۰۱۰ در سبد پژو وجود داشتند.

گفتنی است در این سال‌ها نمونه‌های کروکی این خودرو نیز به کمک پینین‌فارینا طراحی و تولید شد. این موتور ۲ سیلندر، ۸ اسب‌بخار قدرت داشت و سال ۱۸۹۷ روی خودروی پژو تایپ ۱۵ نصب شد. مدتی بعد، آلبرتو سانتز خلبان و مخترع برزیلی، یک دستگاه تایپ ۱۵ خرید و این محصول را به‌عنوان اولین خودروی بنزینی صادراتی به قاره امریکا، وارد کشور خود کرد.

امیل دارلمات (Émile Darl’mat) صاحب برند دارلمات، در اواخر دهه‌ی ۱۹۳۰، نسخه‌ها‌یی از پژو ۴۰۲ و ۳۰۲ را با تیپ بدنه‌ی اسپرت عرضه کرد. این خودروها، عموما از پیشرانه‌ی ۲ لیتری و ۷۰ اسب‌بخار پژو استفاده می‌کردند؛ اما به‌لطف وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر، نهایت سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتربرساعت داشتند. مدل ۴۰۲ اسپرت رودستر که با کد 402DS شناخته می‌شود؛ در مسابقات سرعت و حتی لومانز ۲۴ ساعته هم شرکت کرد. این خودرو با نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت، امروزه یکی از ارزشمندترین خودروهای کلاسیک فرانسوی در دنیا است و با قیمتی حدود ۵۰۰ هزار دلار، حراج می‌شود.

این مدل ۱۱ سال پس از ۵۰۴ معرفی شد و همیشه به عنوان یکی از به یادماندنی‌ترین مدل‌های تاریخ شناخته می‌شود. این مدل که اندازه‌ای متوسط دارد و برای رانندگی در جاده‌های ناهموار مناسب است، در کشورهای در حال توسعه طرفداران زیادی داشت. سال ۱۹۰۱ بود که کمپانی پژو تصمیم گرفت ساخت موتورسیکلت را هم به خط تولید خود اضافه کند. درست از همان سال تا به امروز، موتورسیکلت‌هایی تحت نام این کمپانی تولید می‌شوند و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند.

صندلی‌های راحت، فضای مناسب و امکانات داخلی متنوع از جمله ویژگی‌های برجسته داخل کابین پژو 206 فرانسوی هستند که تجربه رانندگی را لذت‌بخش‌تر می‌کنند. طراحی پژو 206 صندوقدار نسبت به هاچ‌بک از نظر ظاهری متفاوت است و بیشتر به سمت طراحی سدان گرایش دارد. اضافه شدن صندوق عقب باعث تغییر در شکل ظاهری خودرو شده و آن را به یک سدان چهار درب تبدیل کرده است. این تغییر در طراحی بیرونی باعث شده تا صندوقدار به نظر کلاسیک‌تر و مناسب‌تر برای استفاده خانوادگی و رسمی باشد. در زمان تولید پژو 206 فرانسوی، برخی مدل‌ها از نظر ظاهری یا ویژگی‌های فنی متفاوتی داشتند که در ادامه به تفاوت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

در بازار اروپا، پژو 405 مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ و کد مدل  ۲.۰ T۱۶ محبوبیت زیادی پیدا کرد. این مدل با قدرت ۱۹۶ اسب‌بخار، می‌توانست در زمان ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و با میانگین مصرف سوخت ۹.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، نهایت سرعت ۲۳۰ کیلومتربرساعت داشت. این خودرو به هنگام تولید در سال۱۹۷۴، از معدود مدل‌های اسپرت فرانسوی بود که طراحی جوان‌پسند و  شبیه به محصولات ایتالیایی فراهم می‌کرد. پژو 504 کابریوله از پیشرانه‌ی قدرتمند ۶ سیلندر و ۲.۷ لیتر استفاده می‌کرد که قدرت ۱۳۶ اسب‌بخار و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتربرساعت در اختیار راننده می‌گذاشت. فروش بسیار خوب محصولات پژو با تولید 403 ادامه یافت که بعد از 203 در سال ۱۹۵۵ معرفی شد. این محصول هم، ۱۱ سال در خط تولید باقی ماند و به تعداد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه فروخته شد.

بنابراین در سال ۱۸۸۲، یک دوچرخه که دارای یک چرخ بسیار بزرگ در جلو و یک چرخ کوچک در بخش عقبی بود را تولید کرد. البته در کنار این محصول، انواع دیگری از دوچرخه‌ها نیز توسط آن‌ها تولید می‌شد. در این مقاله به بررسی مدل‌های پژو 206 فرانسوی پرداختیم و اطلاعات جامعی درباره ویژگی‌ها، مزایا و معایب این خودروها ارائه دادیم.

همان‌طور که گفته شد این خودرو از نخستین سری تولیدات پژو 205 بوده که از داشبورد قدیمی و طراحی فضای کابین کلاسیک‌تری برخوردار است. تریم داخلی این خودرو که با رنگ آبی کمرنگ دیزاین شده است، در کنار تودوزی پارچه‌ای که روی رودری‌ها هم نقش بسته است، هماهنگی چشم‌نوازی را بوجود آورده است. طراحی کنسول مرکزی به‌گونه‌ای است که کلید‌های مربوط به فلاشر، گرمکن شیشه عقب، مه‌شکن و فندک، کمی پایین‌تر از دریچه‌های ورودی هوا تعبیه شده‌اند.

این خودرو، در سال ۱۹۲۹ و مدتی پس از سقوط بازار بورس نیویورک رونمایی شد تا جای خالی خودروهای امریکایی که با بحران اقتصادی رو‌به‌رو بودند را پر کند. در همان زمان، بسیاری از خودروسازان اروپا از جمله پژو هم، به ورطه‌ی ورشکستگی نزدیک شده بودند. مدل ۲۰۱ با ظاهر جذاب و قیمت اقتصادی، طی ۱۸ سال به تعداد ۱۴۲ هزار دستگاه تولید شد و سهم زیادی در نجات اقتصادی پژو داشت.

پس از جنگ جهانی دوم که تاثیرات مخربی بر صنایع کشورهای مختلف داشت، این کمپانی، فعالیت و تولیدات خود را با مدل ۲۰۲ در سال ۱۹۴۶ آغاز کرد. سال بعد، مدل ۲۰۳ معرفی شد که یکی از افتخارات به یادماندنی این کمپانی محسوب می‌شود. این مدل رکورد فروش دیگر محصولات کمپانی را شکست و تا دهه ۶۰ میلادی همچنان تولید می‌شد. پژو 206 یکی از محبوب‌ترین خودروهای تولیدی کمپانی پژو است که در ایران نیز با استقبال زیادی مواجه شده است. هر کدام از این نسخه‌ها دارای ویژگی‌ها و تفاوت‌های خاصی هستند که باعث شده‌اند در بین مصرف‌کنندگان متفاوت باشند.

ایده ایجاد شرکت ساخت خودرو زمانی در ذهن سیتروئن به وجود آمد که پس از جنگ جهانی اول، یک کارخانه خالی برای وی باقی ماند. با ابداعات نوین و جدید خودرویی، سیتروئن تبدیل به نخستین شرکت انبوه‌ساز غیرآمریکایی شد و بدین ترتیب، در سرخط خبرهای آن زمان قرار گرفت. تقریبا هیچ کسی در دنیا پیدا نمی‌شود که نام برند پژو به گوشش نخورده باشد. این برند فرانسوی محبوب، بخش بزرگی از صنعت خودروسازی را تشکیل داده و نقشی اساسی در آن ایفا می‌کند.

نمونه‌های وارداتی به ایران که بعدها در داخل مونتاژ شدند، موتورسیکلت‌های پژو 103 و 104 با طراحی ۱۹۶۸ محسوب می‌وند. پژو نخستین شرکتی بود، که تایرهای لاستیکی را بر روی خودروهای خود نصب کرد و در سال ۱۸۹۵ تایرهای بادی را بر روی آن‌ها قرار داد. آلپاین در صنعت خودروسازی به ساخت ماشین‌های اسپرت با عملکرد فوق‌العاده شهرت دارد. ژان ردل، مهندس و راننده قهار اتومبیل مسابقه‌ای در سال ۱۹۵۵ آلپاین را پایه‌گذاری کرد.

این خودرو که در سال ۲۰۰۶ به بازار معرفی شد، به عنوان جانشینی برای پژو ۲۰۶ طراحی شده و با قابلیت‌های بهبود یافته‌اش، توانسته نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. در این مقاله، به بررسی ویژگی‌ها، مشخصات فنی، طراحی، امکانات و نکات مثبت و منفی این خودرو می‌پردازیم. این خودرو در اکتبر 2022 در فهرست امن‌ترین ماشین‌های پژو جای گرفت؛ همچنین 50% از قطعات موتوری این خودرو از نسل گذشته و 50% از قطعات نسل جدید ساخته شده است. این خودرو محصول مشترک پژو و ایران خودرو در ایکاپ (شرکت سرمایه گذاری مشترک پژو و ایران خودرو) است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *