معرفی نیسان قشقایی + عکس نگهداری و قیمت روز گویا آی تی

می توان گفت اسپورتیج خودروی شاسی بلند کیا، در ایران نسبت به توسان استقبال پرشور تری داشت. هر چند این خودرو در حال حاضر کمتر وارد می شود و تلاش های برای وارد کردن خودروهای جدیدتر اسپورتیج است اما نمونه های دست دوم این خودرو بیشتر در بازار رواج دارد. می توان گفت که اسپورتیج نیز یکی از رقبای نیسان قشقایی است اما می توان حدس زد که در ایران خرید اسپورتیج نسبت به نیسان قشقایی اقبال بیشتری دارد. قشقایی یکی از کراس اوورهای پرفروش کمپانی ژاپنی نیسان است که حالا با نسخه فیس لیفت نسل دوم توسط شرکت نامی خودرو به ایران بازگشته است. نام این خودرو از ایل قشقایی گرفته شده و نام دیگر آن یعنی دوآلیس کلمه‌ای کاملاً ساختگی از سوی نیسان است که به توانایی‌های دوگانه این کراس اوور اشاره دارد. دور جدید واردات خودرو پس از سال ها ممنوعیت و کش و قوس فراوان، به شکلی کج دار و مریز در حال انجام است و شرکت های مختلف هر یک به دنبال کسب سهمی از این بازار پرهیاهو و پرسود هستند.

گفتنی است نسل سوم نیسان قشقایی مانند گذشته بر مبنای پلتفرم مشترک رنو-نیسان با نام DMF-CD توسعه یافته است. بر این اساس این خودرو وجوه اشتراک زیادی با خودروهایی از جمله نیسان روگ و رنو آسترال دارد. از آنجایی که تولید قشقایی تنها در برخی از سایت‌های تولیدی نیسان در جهان صورت می‌گیرد، انتظار می‌رود خودروی موردنظر شرکت نامی خودرو نیز از سری تولیدات کارخانه نیسان در کشور چین باشد. چرا که همکاری مشترک نیسان با دانگ‌فنگ طی سال‌های گذشته سبب شده تا برخی از مدل‌های این برند در چین تولید و مونتاژ شوند.

قلب تپنده کراس اوور وارداتی شرکت نامی خودرو، یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری تنفس طبیعی است که می تواند روی هم رفته ۱۵۱ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده CVT Xtronic به چرخ های جلو منتقل کند. نیسان قشقایی ۲۰۲۳ یک باک سوخت ۵۷ لیتری دارد و با توجه به میانگین مصرف سوخت آن که تقریباً چیزی حدود ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، می‌تواند مسافت قابل توجهی را با یک مرتبه سوخت‌گیری بپیماید. در مورد شتاب صفر تا صد نیسان قشقایی ۲۰۲۳ اطلاعات رسمی توسط شرکت واردکننده منتشر نشده است اما با توجه به وزن ۱۴۶۹ کیلوگرمی این خودرو و نسبت آن با توان موتور، می‌شود شتاب صفر تا صد حدودا ۱۰.۵ تا ۱۱ ثانیه را از این کراس اوور کامپکت ژاپنی توقع داشت. در مورد سیستم تعلیق هم یک خبر خوب وجود دارد و آن اینکه تعلیق عقب نیسان قشقایی نامی خودرو از نوع مالتی لینک مستقل است که پایداری مطلوب به همراه کیفیت سواری مناسب را برای کاربران این خودرو به وجود می‌آورد. نسل سوم نیسان قشقایی که از سال 2021 تاکنون در سایت‌های تولیدی نیسان در کشورهای محتلف از جمله چین تولید می‌شود، نسبت به نسل‌های پیشین خود تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرده است. این تغییرات علاوه‌بر طراحی ظاهری و طراحی فضای داخلی کابین، تغییرات فنی وسیعی را نیز تجربه کرده است.

کلیدهای پرتعداد و نمایشگر نسبتا کوچک وسط داشبورد، نسخه‌ی وارداتی را کاملا قدیمی نشان می‌دهد. طبیعتا نسل سوم نیسان قشقایی، کابین زیباتری دارد اما مشتری ایرانی، فعلا مجبور به خرید خودروی طراحی ۲۰۲۱ با ساختار سیلندری پشت فرمان است. سیتروئن C5 Aircross نیز در دسته خودروهای شاسی بلند میان سایز دسته بندی شده است. امکاناتی نظیر فناوری پیشرفته، سواری نرم و عالی، تعلیق مناسب و غیره موجب شده که خریداران ایرانی از آن استقبال کنند. هر چند قیمت این خودرو نسبت به رقبا و حتی نیسان قشقایی بالاست اما امکانات آن منجر شده که خریداران از آن استقبال کنند. ام وی ام X22 خودرویی شاسی بلند و جمع و جور یا همان کامپکت است که از جمله خودروهای اقتصادی در بازار ایران است.

با این حال، فرمان خودرو ترکیب خوبی از سبکی برای مانورهای با سرعت پایین و استحکام و پاسخگویی در سرعت‌های بالاتر ارائه می‌دهد. محصولات نیسان، از اواسط دهه ۱۹۸۰ وارد بازار ایران شدند و پارس خودرو به عنوان نخستین شریک نیسان از سال ۱۹۸۶ تولید شاسی بلند پاترول را آغاز کرد. میتسوبیشی اوتلندر هم یکی دیگر از نمونه های رقبای خارجی برای خودروی نیسان قشقایی است. به دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی و عدم استقبال مردم ایران از این خودرو در حال حاضر فقط نمونه های قدیمی تر و دسته دوم این خودرو در بازار موجود است. اما اکنون، نامی خودرو به عنوان یکی از شرکت های وارد کننده خودرو های خارجی، شرایط را برای بازگشت نیسان به ایران فراهم کرده است. این شرکت پیش‌تر مدل‌های کیکس، سیلفی مکس ادیشن و قشقایی نسل دوم را در سامانه یکپارچه عرضه کرده بود و حالا برای نخستین بار، نیسان قشقایی آنر و آلتیما را به این سامانه آورده است.

نمایشگر چندرسانه‌ای به‌راحتی تحت تأثیر نور قرار می‌گیرد و طراحی رابط کاربری آن خیلی مدرن نیست. چند دکمه میانبر مفید در کناره‌ها و قاب پلاستیکی براق اطراف آن بخش میانی داشبورد را کمی مدرن تر کرده است. اما از سال 1394، شرکت جهان نوین آریا خود را به عنوان دیگر نماینده نیسان معرفی کرد که واردات مدل‌های مختلف جوک و ایکستریل به ایران، حاصل فعالیت های شرکت جهان نوین می‌باشد.

غربیلک فرمان خوش‌دست به همراه ابهت مناسب طرح پوسته داشبورد، پنل متعارف مالتی مدیا به همراه سایر ادوات روی کنسول میانی و پنل جعبه دنده، ضمن ارائه سطح کیفی مناسب طراحی دلنشینی هم دارند که همگی می‌توانند در ارتقا گیرایی ظاهری کابین این خودرو تاثیرگذار باشد. استفاده از روکش‌های چرمی در داشبورد و تودریی‌ها به علاوه روکش‌ چرمی صندلی‌ها نیز توانسته کیفیت بیشتری را برای کابین قشقایی ۲۰۲۳ به ارمغان بیاورد. در بخش ایمنی نیز همچنان این خودرو را می‌توان یک خودرو ایمن دانست که از امکانات به روز مانند کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای بهره می‌برد. چراغ‌ روشنایی روز، ایزوفیکس، سیستم ضد سرقت الکترونیکی، هشداردهنده ترافیک عقب، سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی یا HAC و سیستم ترمز کنترل لغزش شتاب‌گیری یا ASR از دیگر امکانات ایمنی این خودرو محسوب می‌شوند. نیسان قشقایی اگرچه از رقبای هم‌کلاس اروپایی خود به مراتب ارزان‌تر و اقتصادی‌تر است، اما قیمت آغازین ارزان‌ترین تریم آن در محدوده بیش از ۳۰ هزار دلار آغاز می‌شود که همچنان برای بازار ایران چشم‌گیر است. از این رو این خودرو فقط می‌تواند با رقبای کره‌ای نظیر کیا سلتوس یا اقتصادی‌های هم‌وطن مانند مزدا CX-30 و تویوتا کرولا کراس رو در رو شود.

نیرو و گشتاور نیسان قشقایی توسط گیربکس CVT اتوماتیک که قابلیت شبیه‌ساز تعویض دنده ۷ سرعته را دارد به محور جلو این کراس‌اوور منتقل می‌شود. نیسان قشقایی 2024 با دو موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی و ۱.۳ لیتری توربو در بازارهای مختلف به فروش می‌رسد. خوشبختانه نامی خودرو مدل دو لیتری این کراس اوور نیسان را برای واردات به ایران انتخاب کرد که احتمال ناسازگاری آن با بنزین ایران کمتر است. همچنین هومدا وزل از دیگر رقبای قشقایی است که وجه اشتراک این دو خودرو اصالت برند ژاپنی است. هرچند که وزل از یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی با توان 124 اسب‌بخار نیرو می‌گیرد. همچنین می‌توان از میان خودروهای مونتاژی در بازار ایران هم رقبای پرفروشی را نام برد که از جمله آن‌ها فونیکس FX، فونیکس تیگو 7 پرو، کی‌ام‌سی K7و …

اما طراحی شیک این خودرو، طراحی و ساخت عالی و رانندگی روان آن موجب شده که علاقمندان به خودرهای شاسی بلند آن را در لیست خود قرار دهند. از آنجا که امکانات ایمنی خودروی نیسان قشقایی دارای استانداردهای لازم است، این خودرو یکی از ایمن ترین خودرها در کلاس خودروهای کامپکت به شمار می آید. ما در این مطلب سعی داریم به این کراس اوور جدید وارداتی شرکت نامی خودرو بپردازیم و مزایا و معایب آن را شرح دهیم. قشقایی از نظر دینامیک رانندگی بهترین نیست، اما رانندگی با آن آسان است و برای این بخش از بازار، هندلینگ مناسبی به واسطه تعلیق مولتی لینک مستقل عقب ارائه می‌دهد.

خودروهای نسل جدید که حدود دو دهه قبل را پوشش داده اند، با هدف راحتی سرنشینان و افزایش امکانات و بهبود رفاهی افراد و استفاده کنندگان از این خودروها ارتقا یافته اند. نیسان قشقایی خودرویی شکیل و ساده با امکاناتی رو به رشد و مطابق با آنچه است که از یک خودروی ژاپنی می توان انتظار داشت! این خودروی خانوادگی که بیشتر مناسب یک خانواده کم جمعیت است تا کنون در ۳ نسل مختلف وارد ایران شده است.

وب‌اپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و به‌روز‌رسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم می‌کند. در نسخهٔ وب‌اپلیکیشن نیازی به دانلود و به‌روزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی‌ به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپ‌های موبایل خود می‌توانند از آن استفاده کنند. رنو از سال 1999 به یکی از سهام‌داران اصلی نیسان تبدیل شد، به‌طوری‌که تا سال ۲۰۰۸ مالک ۴۴٪ از سهام آن گردید، در مقابل هم‌اکنون نیسان نیز ۱۵٪ از سهام رنو را در اختیار دارد.نیسان خود مالک برند های داتسون، اینفینیتی و نیسمو نیز می‌باشد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.

ظرفیت صندوق عقب این خودرو ۴۸۶ لیتر و وزن خالص آن ۱۴۴۹ کیلوگرم اعلام شده و فاصله بین دو محور این خودرو نیز ۲۶۴۶ میلی متر است. نسخه پرچمدار قشقایی با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ عملکردی بسیار بهتر از نسخه پایه دارد. این موتور قدرت و گشتاور بالایی را ارائه می‌دهد و باعث می‌شود که قشقایی در شتاب‌گیری و سبقت‌گیری از سایر خودروها پیشی بگیرد. نیسان قشقایی، ۵۰۴ لیتر فضای صندوق دارد که پس از جمع‌شدن صندلی‌های عقب به ۱۴۴۰ لیتر می‌رسد.

از سویی دیگر، مدل‌های نیسان ساخت ژاپن، مثل شاسی بلند‌ پاترول و کوپه نیسان Z، شرایط قیمتی مناسب برای بازار ایران را فراهم نمی‌کنند. تولید نیسان در چین، سالانه ۱/۵ میلیون دستگاه، توسط کارخانه‌های مشترک با دانگ‌فنگ است. دو کراس‌اور مشهور نیسان از سری جوک و ایکس تریل توسط جهان نوین آریا به کشورمان وارد شد؛ اما طبق اخبار موجود، هم‌اکنون شرکت نامی خودرو پیشرو، نماینده رسمی نیسان در ایران است. این مجموعه تاکنون ۵ هزار دستگاه نیسان را برای واردات، ثبت سفارش کرده و پنج نمایندگی در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، شیراز و آمل دارد. هوندا CR-Vرا در دسته شاسی بلند های میدسایز یا کوچک یا همان کامپکت دسته بندی نمی کنند. این خودرو کمی از شاسی بلند های فول سایز کوچکتر است و بهتر است آن را میان سایز بنامیم.

نیروبخش این خودرو یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر موسوم به MR20 است که ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۴ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس اتوماتیک سی وی تی با قابلیت تعویض دستی دنده‌ها تحویل می‌دهد تا از آنجا روانه چرخ‌های جلو شود. در بازار خودرو ایران، نیسان قشقایی مدل 2024 با موتور بنزینی 2 لیتری با رقبای متعددی روبه‌رو است که می‌توان برای هریک از آن‌ها دلایلی برای رقابت مانشان عنوان کرد. همچنین نیسان قشقایی علاوه‌بر رقبای وارداتی خود، رقبای مونتاژی چینی زیادی هم پیش روی خود دارد که شاید کار را در ادامه برایش کمی دشوار کنند.

قشقایی یکبار در دهه 90 شمسی نیز شانس خود را در بازار ایران امتحان کرد و چندان موفق ظاهر نشد. با این حال، نیسان قشقایی جدید با طراحی جذاب، کابین با کیفیت و آپشن های مناسب می تواند به سادگی تبدیل به گزینه ای جذاب برای خرید در بازار کنونی تبدیل شود. نیسان قشقایی در بازار ایران باید با محصولات همچون هیوندای توسان ۲۰۲۳، کیا اسپورتیج ۲۰۲۳، هیوندای کنا، لاماری ایما، فونیکس تیگو ۷ پرو و بسیاری دیگر از کراس اوورهای وارداتی یا مونتاژی به رقابت بپردازد. طراحی نمای بغل مطابق با کراس اوورهای حدود ۵ تا ۱۰ سال پیش به نظر می‌رسد که هنوز جذابیت قابل قبولی دارد و هماهنگی آن با نمای جلو و پشت کاملاً احساس می‌شود.

چرا که نحوه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به گونه‌ای است که پس از عرضه در سامانه یکپارچه، دچار حباب قیمتی شدیدی در بازار آزاد می‌شوند و به گزینه‌های غیر منطقی برای خرید بدل می‌شوند. در واقع این کراس‌اوور ژاپنی در نسل سوم خود تغییرات اساسی را تجربه کرده و با بهره‌گیری از زبان طراحی جدید ژاپنی‌ها، ظاهری مدرن و جذاب را به خود دیده است. نسل جدید این کراس‌اوور ژاپنی نسبت به گذشته کمی بزرگ‌تر شده و در طول ۳۵ میلی‌متر، در عرض ۳۲ میلی‌متر و در ارتفاع ۲۵ میلی‌متر رشد داشته و فاصله محوری آن‌هم ۲۰ میلی‌متر بیشتر شده است که این رشد ابعاد تاثیر مثبتی در افزایش فضای کابین و راحتی سرنشینان داشته است. در نمای جلو نیسان قشقایی 2024 شاهد استفاده از جلوپنجره ذوزنقه‌ای شکل بزرگی هستیم که نسبت به نمونه‌های قبلی بازطراحی شده، اما به طور کلی اصالت خود را حفظ کرده است. در طرفین آن هم چراغ‌های اصلی به صورت LED باریک و دی‌لایت بومرنگی تعبیه شده که به زیبایی این بخش افزوده است. همچنین طراحی سپر به گونه‌ای است که در امتداد خطوط برجسته نقش بسته روی کاپوت شکل گرفته و ظاهری عضلانی به نیسان قشقایی داده است.

سیستم تعلیق قشقایی در بخش جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصالی است که سواری نرم و پایداری را برای آن به ارمغان می آورد. نیسان قشقایی 2023 از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی با سیستم سوخت رسانی GDI بهره می برد که توانایی تولید حداکثر 139 اسب بخار قدرت و 184 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور نیز از طریق یک گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. برای ایران، مدل مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی انتخاب شده است که ۱۵۱ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این محصول با گیربکس CVT، در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت دارد. فعلا فقط نسخه‌ی تک دیفرانیسیل محرک جلو مجهز به فرمان برقی وارد ایران می‌شود.

با این حال، این نسل از قشقایی نتوانست در رقابت با مدل‌های کره‌ای و ژاپنی موفقیت چشمگیری کسب کند و در نهایت، واردات آن متوقف شد. نیسان قشقایی که پیش از این نیز به عنوان یکی از خودروهای مونتاژی در کشورمان سابقه حضور دارد حالا در جدیدترین نسخه خود به صورت وارداتی و توسط شرکت نامی خودرو پا به سامانه واردات خودرو گذاشته است و به زودی قرار است، عرضه آن نیز آغاز گردد. نسل دوم نیسان قشقایی با شرکت در تست های تصادف موسسه یورو انکپ موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از این موسسه معتبر شده و خودرویی ایمن در حوادث رانندگی محسوب می شود. نسخه وارداتی نامی خودرو نیز مجهز به 6 ایربگ (جلو، جانبی، پرده ای) است تا حداکثر ایمنی در تصادفات حاصل شود. شرکت نامی خودرو پس از آزادسازی واردات خودرو در سال 1401 با اخذ نمایندگی نیسان ژاپن، واردات محصولات این برند را آغاز کرد و برخلاف واردکننده سابق نیسان، سبدی متنوع تر از محصولات را برای بازار ایران در نظر گرفت. پیشرانه این خودرو از نوع ۲ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر موسوم به MR20 است که ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۴ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دستی تحویل می‌دهد تا از آنجا روانه چرخ‌های جلو شود.

خبر خوب این که بخش فنی نیسان قشقایی نامی خودرو سروکاری با سیستم توربوشارژر ندارد و برنامه‌ریزی ای‌سی‌یو یا اصطلاحا مپ آن نیز به صورتی است که احتمالاً با بنزین ایران می‌تواند سازگاری بیشتری داشته باشد. درنتیجه دغدغه بسیار مهم و قابل توجه بسیاری از دارندگان خودروهای جدید مجهز به موتور توربوشارژ درباره کیفیت بنزین در این خودرو تا حد زیادی برطرف می‌شود و دیگر لازم نیست که مالکان قشقایی جدید خیلی نگران نوع بنزین مصرفی ماشین خود باشند. با باز شدن واردات خودرو، نیسان قشقایی در مدل های جدید توسط شرکت هایی از جمله نامی خودرو به صورت CBU عرضه شده است. شما می توانید برای مشاهده مشخصات فنی نسخه های جدید این خودرو به صفحه نیسان قشقایی 2024 مراجعه کنید. نسل اول قشقایی به موهبت همکاری پارس خودرو و نیسان، یکی از خودروهای مونتاژی خوب بازار کشور بود.

اما گویا آی تی در ادامه معرفی خودروی نیسان قشقایی به جمع آوری مشکلات عدیده این خودرو پرداخته و ضمن معرفی و شناسایی این مشکلات راه حل ها و راه های جلوگیری از بروز این مشکل را برای تان ذکر کرده است. فولکس‌واگن تی-راک در سطح جهانی یکی از رقبای نیسان قشقایی است اما به دلیل قیمت بالا و شرایطی که برای واردات وجود دارد این خودرو در ایران چندان مورد استقبال واقع نشد. هر چند این خودرو به طور رسمی وارد ایران نمی شود اما از طریق واردات غیررسمی نمونه هایی از آن در کشور وجود دارند.

قشقایی با وجود استفاده از موتور 2 لیتری، بسیار کم‌مصرف است و در هر صد کیلومتر تنها 6.7 لیتر بنزین مصرف می‌کند. امکاناتی نظیر 6 کیسه هوا (سرنشنینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای)، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل توزیع نیروی ترمز به صورت الکتریکی در لیست امکانات ایمنی این خودرو قرار گرفته اند. اگر به دنبال یک خودروی اسپرت‌تر هستید، نسخه پرچمدار قشقایی با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ گزینه مناسبی برای شما است. در عین حال توجه کنید که دامنه نوسان قیمت ها بالاست چرا که مواردی نظیر قیمت دلار، میزان کارکرد، وضعیت ظاهری و سلامتی داخلی و ظاهری خودرو ممکن است منجر به تغییرات قیمت شود.

فضای داخلی به لطف استفاده سخاوتمندانه از چرم در درها، صندلی‌ها، کنسول مرکزی و فرمان، لوکس به نظر می‌رسد اما طراحی داشبورد تقریباً قدیمی شده و حالا شاید به اندازه رقبای مدرن، به ویژه محصولات جدید چینی، هیجان‌انگیز و جذاب احساس نشود. نیسان می‌گوید که نام قشقایی برای این خودرو انتخاب شده تا نشان دهد صاحبان آن «طبعی کوچ‌نشین و طبیعت گرد» دارند. ابعاد قشقایی آن را در دسته‌ای خاص از شاسی بلندها قرار می‌دهد؛ این خودرو نه آن‌قدر کوچک است که در دسته کراس اوورهای کوچک قرار گیرد و نه آن‌قدر بزرگ است که به شاسی بلندهای میان‌سایز تعلق داشته باشد.

نیسان قشقایی کراس اووری نام آشنا است که توسط شرکت نامی خودرو در بازار ایران عرضه می شود. قشقایی وارداتی به کشورمان برخلاف بسیاری از کراس‌اوورهای امروزی که به پیشرانه‌های کم‌حجم توربو مجهز هستند، از یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 139 اسب بخار قدرت و 184 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. با وجود خروجی نه‌چندان بالا، مزیت اصلی این موتور استهلاک پایین و مطابقت بهتر با بنزین بی‌کیفیت ایران است. البته نسل دوم قشقایی در سال 2017 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که تغییراتی را در طراحی جلوپنجره، سپرها و گرافیک چراغ‌های عقب به همراه داشت اما طراحی کلی خودرو همچنان مشابه نمونه سال 2013 است و بنابراین رنگ و بوی کهنگی گرفته است. این موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی (۱۹۹۷ سی‌سی) می‌تواند ۱۴۹ اسب بخار (PS ۱۵۱) در ۶ هزار دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور آن هم به رقم ۱۹۴ نیوتن متر می‌رسد که در دور ۴ هزار و ۴۰۰ در دسترس راننده قرار دارد.

طراحی قشقایی، به جز خطوط تیزتر و تمیزتر در جلو و کناره‌ها و جلوپنجره مدرن تر به شکل V، از ریشه‌های خود در نسل اول قشقایی سال ۲۰۰۶ چندان فاصله نگرفته است. نمای عقب خودرو زاویه بهتری دارد؛ چراغ های عقب پهن به برجستگی های چرخ عقب متصل شده و یک اسپویلر عقب شبیه به خودروهای هاچ‌بک از سقف بیرون زده است. چرخ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی با روکش دو رنگ در نسخه وارداتی نامی خودرو، که به خوبی قوس‌های گلگیر را پر می‌کنند، این خودرو را از سایر نسخه‌ها متمایز می‌کند.

هدف شرکت نیسان از تولید و طراحی نسل های جدید از خودروی نیسان قشقایی، ایجاد رضایت و افزایش استقبال خریداران به اعتبار فناوری ها و امکانات رفاهی بوده است که هر نسل به این خودرو افزوده است. در ادامه این مطلب تلاش داشته ایم لیستی از امکانات رفاهی این خودرو را با شما درمیان بگذاریم. موتور ۲.۰ لیتری قشقایی توان خروجی ۱۴۹ اسب بخار و گشتاور ۱۸۸ نیوتن‌متر تولید می‌کند. با توجه به اینکه اکثر رقبا ارقام مشابه یا حتی پایین‌تری ارائه می‌دهند، قشقایی در حد استانداردهای این سگمنت است.

در همان سالها وانت نیسان جونیور نیز در سایپا و شرکت زامیاد تولید می‌شد، وانتی که هنوز هم تولید آن ادامه دارد و هیچ خودرویی توانایی جانشینی آن را ندارد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم.

نمونه موردنظر وارداتی نیز دارای نمایشگر 10 اینچی در مرکز داشبورد و یک نمایشگر 6 اینچی در صفحه پشت آمپر است. گفتنی است غربیلک فرمان در این خودرو از نوع D-Cut بوده که هماهنگی خوبی با طراحی مدرن و بروز تریم داخلی و داشبورد دارد. نیسان قشقایی 2024 قرار است با نامی خودرو در بازار خودرو ایران حضور داشته باشد. این کراس اوور نیسان در کنار مدل‌های کیکس، سیلفی و ایکس تریل، چهارمین محصول وارداتی نامی خودرو به ایران است.

این نمایندگی ها در تهران و شهرستان ها به طور مخصوص در مراکز استان ها موجود هستند و قیمت منصفانه تری نسبت به برخی نمایندگان دارند. خودروی نیسان قشقایی در میان رقبایی که دارد می توان چند خودروی تراز اول در بازار جهانی دید که محبوبیت زیادی دارند. اما این خودرو ها به دلیل این که محدودیت در واردات داریم و هزینه آن ها نیز گزاف است معمولا فروش بالا در ایران تجربه نکرده اند. نیسان قشقایی آنر، با طراحی مدرن و امکانات به‌روز، برای جلب توجه علاقه‌مندان به خودروهای ژاپنی وارد بازار شده است. این خودرو در آخرین مرحله عرضه خودروهای وارداتی ۱۴۰۳ با قیمت علی‌الحساب ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان در سامانه یکپارچه حضور دارد. نسخه پایه این خودرو از یک موتور 1.3 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ با قدرت 147 اسب‌بخار و گشتاور 250 نیوتن‌متر استفاده می‌کند.

نسل سوم قشقایی در فوریه ۲۰۲۱ رونمایی شد و براساس ادعای نیسان، ۲۱ کیلوگرم سبک‌تر از نسل قبلی این خودرو است. نیسان در زمان رونمایی از این کراس‌اوور اعلام کرد که گلگیرهای جلو و درب‌های آن از آلومینیوم ساخته‌شدند و درب صندوق عقب آن هم کامپوزیتی است. سالها بعد و پس از توقف تولید پاترول، پارس خودرو شاسی بلند های دیگر نیسان منجمله رونیز، پیکاپ، سرانزا و قشقایی را به خط تولید خود آورد و بعدها سدان‌های ماکسیما و تینا هم در کنار آنها به خطوط تولید پارس خودرو اضافه شدند. البته جای تردید نیست که در صورت واردات، نیسان قشقایی‌های بازار ایران بسیاری از این ویژگی‌های رفاهی را از دست خواهند داد. نیسان قشقایی در نمای خارجی خود به خوبی توانسته است با بهره‌گیری از المان‌های طراحی متمایز در بخش چراغ‌های دو طبقه جلو و شکست دو گوشه سپر، تمایز خود را با سایر مدل‌ها حفظ کند. اما استفاده از ساختار جلوپنجره مشابه و منطبق بر زبان طراحی V-Motion برند نیسان و همچنین سبک طراحی چراغ‌های عقب که به مدل استفاده‌شده در آلتیما جدید شباهت دارد، هنوز ذات نیسان خود را به سادگی فریاد می‌زند.

در کل می توان گفت طراحی نیسان قشقایی وارداتی شاید کمی با سبک و متد امروزی فاصله دارد، اما در زمینه هماهنگی و زیبایی‌شناختی، نمره خوبی را دریافت می کند. قشقایی با طراحی جذاب، فضای داخلی جادار و امکانات رفاهی فراوان، یکی از بهترین گزینه‌های موجود در این کلاس محسوب می‌شود. شرکت نامی خودرو واردات و عرضه نسل جدید نیسان قشقایی مدل 2024 را به بازار ایران برعهده دارد. نکته جالب توجه درخصوص نام‌گذاری این خودرو توسط نیسان، الهام‌گیری از ایل قشقایی ایران است که با هدف حرکت و پویایی در انتخاب شده است.

نسخه پرچمدار قشقایی از یک موتور 1.5 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ با قدرت 156 اسب‌بخار و گشتاور 250 نیوتن‌متر استفاده می‌کند. این نسخه به طور استاندارد به سیستم انتقال قدرت CVT مجهز است، اما با پرداخت هزینه اضافی می‌توان آن را با سیستم انتقال قدرت CVT ProPilot مجهز کرد. نیسان قشقایی در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمزهای این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی بوده و به سیستم های کمکی نظیر ABS و EBD و BA مجهزند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *