به غیر از جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک، این خودرو تفاوتی از نظر مشخصات فنی با پژوپارسLX ندارد. این خودرو شتابی حدود 15 ثانیه دارد که خودروی تنبل و کندی محسوب می شود اما مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. این خودرو به علل مختلفی از جمله مشکلات جعبه دنده آنچنان مورد استقبال قرار نگرفت. پژو پارس سال (پارس معمولی) تیپ پایه و ارزانترین نسخه از پژو پارس محسوب می شود که از نظر فنی مجهز به موتور معروف XU7 است. این خودرو ابتدا با نام پژوپارس معمولی به فروش می رسید اما پس از رخ دادن چند تغییر مختلف در امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو، نام پارس سال برای آن انتخاب شد.
در ادامه این مقاله از سری مقالات مشاوره خرید سایت Z4CAR به بررسی «مزایای پژو پارس TU5» پرداختهایم و قصد داریم شما مخاطبین عزیز را بیشازپیش با ویژگیهای این سدان محبوب آشنا کنیم. رودریهای فعلی پارس ضعف ارگونومیک گونههای قبلی که محل قرارگیری دستگیرههای در باشد را همچنان حفظ کردهاند. ای کاش طراحان رودریهای عقب را با حوصلهتر و با دقت بیشتر طراحی میکردند تا طرح آن ناقص بهنظر نرسد. در آخر باید این را هم اضافه کرد که کیفیت طرح چوب بهکارگرفته شده هم چندان تعریفی ندارد. خوشبختانه لیست امکانات پارس نسبت به گذشته کاملتر شده است هر چند هنوز هم جای خالی آپشنهایی چون پوشش چرم صندلیها که محبوبیت بالایی بین مشتریان ایرانی دارد، حتی در لیست امکانات تیپ ELX دیده میشود.
سواری نرم و دلنشین یکی از اصول ساخت سدانهای خانوادگی است و اکثر این خودروها طوری ساخته میشوند که سرنشین در سواریهای بلندمدت هم آزرده نشود. این مورد در خصوص پارس LX نیز رعایت شده و سواری راحت آن در مقایسه با خودروهایی همچون پژو ۲۰۶ صندوقدار و رانا کاملا بارز است. البته پارس در مقایسه با محصولات خانواده سمند سواری خشکتری را ارائه میدهد و سمند از این نظر راحتتر ظاهر میشود.سیستم تعلیق تمامی مدلهای پژو پارس در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع فنر پیچشی است که در کنار یکدیگر سواری نرمی را برای پارس تدارک دیدهاند. خودرو در عبور از دستاندازها عملکرد مطلوبی دارد و اتاق کمتر دچار تکانهای شدید میشود؛ بنابراین میتوان عملکرد خوب سیستم تعلیق را نیز یکی دیگر از مزایای پژو پارس TU5 بدانیم. موتور TU5 موتوری است که استهلاک کم، مصرف سوخت پایین، قابلیت تقویت و تیونینگ بالا، صدای کمتر ، توان فنی بهتر و تکنولوژی نسبتا بالایی نسبت به موتور پژو پارس های معمولی دارد.
وقتی به نمای جانبی پژو پارس LX TU5 نگاه میکنیم ظاهر خشن و با ابهتی را میبینیم. چراغهای جلو فرم کشیدهای دارند و با جلوپنجره خودرو که آن هم کشیده طراحی شده، ظاهر این خودرو را جذاب و البته آیرودینامیکیتر از پژو 405 کرده است. سپر پژو پارس LX TU5 نیز ظاهر سادهای دارد و میزبان مهشکنها و محل قرارگیری پلاک است. دومین مورد، سرو صدای داخل کابین پژو پارس TU5 میباشد ، با توجه به تجربه رانندگان به دو دلیل سرو صدا به وجود می آید یکی کیفیت بد قطعات بدنه و اگزوز و دوم رانندگان در نگهداری خودرو بی توجه هستن و سرعت گیرها را با سرعت رد میکنن . پژو پارس با ۲ موتور (XU7) و (TU5) در ۲ مدل پارس سال و پارس ال ایکس در ایران خودرو تولید می شود. همانطور که گفته شد در تیپ LX پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ ۱۰۸ اسبی TU5 جای پیشرانه ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ ۹۷ اسبی XU7 (که از تکنولوژی قدیمیتری بهره میبرد) را گرفته است.
حتی خودروهای پس از سمند نیز مانند سورن و خانواده دنا ادامه دهنده راه سمند شده و در اصل رگ و ریشهای متصل به ۴۰۵ افسانهای را دارند. پلت فرم پژو پارس یک پلت فرم بسیار قدیمی است، کیفیت متریال استفاده شده در کابین پژو پارس TU5 مرغوب نمی باشد، ایمنی پژو پارس TU5 پایین است، و تنها نقطه قوت پژو پارس TU5 موتور آن می باشد، در رنج قیمتی این خودرو پیشنهاد کاربلد این است که به گزینه های دیگری فکر کنید. پژو پارس همانطور که قبلتر هم اشاره شد خودرویی بر روی پلتفرم پژو 405 است که در طراحی آن نیز از پژو 406 الهام گرفته شده است.
خودروی پارس از صندلی های راحت تری نسبت به پژو ۴۰۵ برخوردار است و طراحی مناسب غربیلک فرمان، دکمه های روی فرمان، کیلومتر شمار و سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک آن را از پژو ۴۰۵ کمی متمایز میکند. همچنین طراحی داشبرد جدید با پلاستیک خشک و بی کیفیت کمی به تنوع کابین آن افزوده است. شرکت ایران خودرو با تولید ۱۱ مدل پژوپارس و استفاده از ۵ نوع موتور مختلف، از سال ۱۳۷۹ تا کنون این خودرو را تبدیل به متنوع ترین خودروی ساخت داخل کرده است. موتورهای ۱.۸ لیتری XU7 ساده، 1.6 لیتری TU5 ( مشابه پیشرانه پژو 206)، 1.8 لیتری XU7P ( پلاس)، ۱.۹ لیتری XUM و 1.8 لیتری XU7JP4/L4 (16 سوپاپ) تامین کننده قدرت مدل های مختلف پارس بوده و این قدرت از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلوی ۱۰ تیپ این خودرو منتقل می شود.
پژو پارس LX TU5 همانطور که از نامش مشخص است به همان پیشرانه معروف خانواده پژو در ایران یعنی TU5 مجهز شده است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی می تواند حداکثر ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کند که برای این خودرو عددی کافی است. ایران خودرو برای پارس به دلیل کهنگی طراحی داخلی، داشبورد جدیدی ارائه کرد که هرچند نسبت به قبل طراحی بهتری دارد اما کیفیت متریال داخلی آن بسیار افت کرده است. ولی به هرحال راحتی بیشتر صندلی ها، فرمان پذیری برتر کلید های روی فرمان سیستم تهویه هوای اتوماتیک ، طراحی مناسب غربیلک فرمان از جمله چهره خودرو تغییراتی هستند که این برتری نسبی را نسبت به نسخه قبل برای این خودرو فراهم کرده است.
نمای چشم نواز داخلی پارس با راحتی و ایمنی آن درآمیخته و احساس آسایش بیشتری را برای سرنشینان به همراه می آورد. ترمزها نیز عملکردی به موقع و مناسب از خود به نمایش گذاشتند.ایزولاسیون و عایقبندی کابین پارس چندان خوب نیست و حتی در دورهای میانی صدای قابل توجهی به کابین نفوذ میکند. هماهنگی جعبه دنده پنج سرعته دستی BE3 و پیشرانه ایدهآل نیست اما چندان بد هم نیست و در مجموع پذیرفتنی است. به هر حال این کار حتی اگر با هدف کاهش هزینههای تمام شده باشد، باز هم قابل توجیه نیست. فضای کابین و طراحی داخلی پژو پارس در سالهای اخیر دچار تغییرات عمده ای شد و به مراتب کابین جدید، بهتر و جذابتر از کابین قبلی است .
پارس سال سفارشی ELX با موتور TU5 دیگر تیپ جدید پارس است که از نظر مشخصات فنی و موتور کاملا مشابه با پژوپارسLX TU5 است. همچنین در بخش امکانات رفاهی، این خودرو سطح امکانات قابل قبولی نسبت به قیمت و بازار خود دارد. استفاده از موتور محبوب TU5 بر روی این خودرو در کنار استفاده از تجهیزاتی مانند کروز کنترل و مانیتور باعث می شود تا استقبال از این خودرو بالا رفته و طرفداران زیادی را پیدا کند. این موتور نسبت به XU7 صدا و مصرف کمتر و استهلاک پایین تری دارد و به همین خاطر بسیار پرطرفدار است. پارس ELX آنتن رادیوی کوتاه تری نسبت به سایر مدل های پارس دارد و در این تیپ چراغ سوم ترمز در بالای شیشه عقب قرار گرفته و از نوع ال ای دی است، درحالی که در سایر تیپ ها این چراغ در قسمت پایین شیشه عقب قرار گرفته و از نوع لامپی است. بعد از گذشت بیش از ۲ دهه از تولید پژو پارس با ظاهری کاملا تکراری و قدیمی این خودرو هنوز طرفداران زیادی دارد و جزو خودروهای پرفروش بازار است.
در مورد طراحی خارجی پژو حرف چندانی نمی توان زد چراکه سال ها است در خیابان های کشور حضورداشته و چندین و چند بار آن ها را دیده اند. تنها در پارس ELX به دلیل استفاده از رینگ ۱۵ اینچی و لاستیک های (185/65R15) کمی ارتفاع خودرو بیشتر شده است. همچنین در مدل ELX قسمت بالای قاب آینه های بغل رنگی است و در سایر مدل ها رنگ قاب آینه های بغل یکرنگ است.
حدود دو دهه از آغاز به کار پژو پارس در ایران خودرو میگذرد و همچنان این خودرو روی خط تولید آبیپوشان جاده مخصوص قرار دارد. در حال حاضر، پژو پارس TU5 یکی از پرطرفدارترین محصولات ایران خودرو در بازار است و دلیل آن این است که طراحی بهتری نسبت به رقبای خودش دارد، مصرف سوخت پایینی دارد، موتور TU5 دارد که هر وقت اراده کنید می توانید هر قطعه ای را برای تقویت درون آن قرار دهید، کابین جاداری دارد و هم مناسب خانواده ها است و هم مناسب جوانان. همچنین در مقایسه با سمند سورن، طراحی جذاب تر و بازار دست دوم بهتری دارد و اینجا بستگی به شما دارد که اولویت تان چیست و بتوانید بین این مدل ها انتخاب کنید.
رقبای پژو پارس LX TU5 اکنون در بازار ایران خودروهایی نظیر سورن پلاس، دنا، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ صندوقدار و برخی خودروهای چینی کارکرده مانند برلیانس H330 هستند که تمامی آنها نیز در بازار فروش بالایی داشته و دارند. این خودرو از زمان تولید تا کنون با کمترین تغییرات ممکن به بازار عرضه شده و این را می توان یک نکته منفی برای آن دانست. با اینکه دیگر پژو ۴۰۵ را ایران خودرو تولید نمی کند اما پژو پارس همچنان با قدرت بر روی خط تولید حضور داشته و باید دید چه زمانی ایران خودرو از آن دست خواهد شست. پژو پارس LX TU5 از نظر طراحی ظاهری تفاوت بزرگی با تیپ های دیگر این خودروی سدان ندارد. همانطور که قبل تر اشاره کردیم این خودرو بر اساس پژو ۴۰۵ طراحی و ساخته شده و تنها نمای جلو و عقب آن با ۴۰۵ متفاوت است.
همه این ها باعث می شوند که این موتور نسبت به موتور قدیمی ارزش بیشتری داشته باشد. این موتور 1600 سی سی حجم، 105 الی 110 اسب بخار قدرت و 142 تا 148 نیوتن متر گشتاور دارد و این قدرت و گشتاور را با یک گیربکس پنج سرعته (در این مدل) به چرخ های جلو می رساند هر چند که گیربکس اتوماتیک AL4 نیز برای این خودرو قابل سفارش است. در مورد توان فنی، مصرف سوخت و جزئیات عملکرد پارس TU5 در قسمت تست رانندگی بیشتر می پردازیم. پارس اتوماتیک در اصل همان پارس LX است که به جعبه دنده اتوماتیک AL4 مشابه با پژو 206 تیپ 6 مجهز شده و تولید آن از سال 1389 آغاز شد.
ایرانخودرو برای پارس به دلیل کهنگی طراحی داخلی، داشبورد جدیدی ارائه کرد که هرچند نسبت به قبل طراحی بهتری دارد اما کیفیت متریال داخلی آن بسیار افت کرده است. ولی به هرحال راحتی بیشتر صندلیها، فرمان پذیری برتر کلید های روی فرمان سیستم تهویه هوای اتوماتیک ، طراحی مناسب غربیلک فرمان از جمله چهره خودرو تغییراتی هستند که این برتری نسبی را نسبت به نسخه قبل برای این خودرو فراهم کرده است. سپر خودرو برخلاف پژو 405 دیگر میزبان محل نصب پلاک نیست و این قست به روی درب صندوق عقب خودرو، میان چراغهای عقب آمده است. پارس نیز مانند سایر سدان های ایران خودرو یک مدل گازسوز CNG دارد که مجهز به موتور XU7 چهارسیلندر دوگانه سوز است که این موتور با سوخت گاز CNG توانایی تولید ۸۳ اسب بخار قدرت را دارد.
قدرت و بازدهی مناسب پیشرانه TU5 به وضوح تاثیر خودش را میگذارد و تیپ LX نسبت به نسخه معمولی پارس از کیفیت فنی و عملکردی بالاتری برخوردار است و علاوه بر اینکه در شتابگیریها عملکرد قابل قبولی دارد، در سواری و حرکت هم سرحال و باطراوت احساس میشود. در گذشته صندلیهای پارس راحتتر و دلبازتر بودند هر چند صندلیهای فعلی آنقدرها هم بد نیستند. فرمان چهارشاخه خودرو خوشدست بوده و علاوه بر تجهیز به کنترلرهای سیستم صوتی و بلوتوث(هندزفری)دارای پوشش چرم نیز هست. طرح جدید کیلومترشمار ساده و شکیل بوده اما نمایشگر میزان پیمایش خودرو در صفحه کیلومترشمار در بدترین جای ممکن جانمایی شده است(پایینترین نقطه بین کیلومترشمار و دورشمار موتور)و در صورت تنظیم ارتفاع فرمان و قراردادن آن در بالاترین حد ممکن این امکان وجود دارد که به طور کلی از دید راننده محو شود. از سال ۱۳۹۰ با شروع تحریم ها، کیفیت ساخت این خودرو بخصوص در قطعات کابین در مقایسه با مدل های قدیمی تر خود، افت چشمگیری داشت. این خودرو از نظر طراحی داخل کابین در مقایسه با خودروهای چینی و محصولات جدید ساخت داخل، از نظر طراحی داخل کابین تقریبا حرفی برای گفتن ندارد.
شیشههای جانبی پژو پارس LX TU5 اندازه بزرگی دارند و در نتیجه دید اطراف خوبی را به سرنشینان خودرو میدهند. سومین مورد، کیفیت ضعیف قطعات بدنه پژو پارس TU5 همچنان بحث داغ رانندگان میباشد. ماشین ایرانی لگن ترین ماشین دنیاست…..بدون شک..چرا چون همش دزدن …..خدا لعنتتون کننه…امین .. دوستانی که مدل قبل از ۱۳۹۵ را دارند باید دو شاخه کلاج را همراه دیسک صفحه تعویض کنند مشکل حل میشود . دوستانی که مدل قبل از 1395 را دارند باید دو شاخه کلاج را همراه دیسک صفحه تعویض کنند مشکل حل میشود .
داشبورد جديد و يكپارچه اين خودرو علاوه بر كيسه هواي ايمني راننده، به كيسه هواي ايمني سرنشين جلو نيز تجهيز شده است. طراحي داخلي زيبا و تجهيزات رفاهي جديد و به روز ، اين خودرو را بيش از پيش مناسب و شايسته هواداران آن نموده است. نماي چشم نواز داخلي پارس با راحتي و ايمني آن درآميخته و احساس آسايش بيشتري را براي سرنشينان به همراه مي آورد. پژو پارس با کابینی شبیه به پژو ۴۰۵ تولید می شود که این مساله یک امتیاز منفی برای این خودرو محصوب می شود. کابین این دو خودرو از نظر نوع متریال و طراحی شبیه یکدیگرند و تفاوت های بسیار اندکی در برخی از جزئیات با یکدیگر دارند، اما تفاوت قیمت این دو خودرو بسیار بیشتر از تفاوت های ظاهری، موتور و کابین است.
صدای مورد نظر در هنگام دور زدن مشهود هست ، این مشکل در خودروهای صفر نیز مشاهده میشود . اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. هنگامی که به بخش جانبی پژو پارس LX TU5 میرسیم تفاوتهایی اندک با پژو 405 را شاهد هستیم. رکاب دربها جدید شده است، زه روی دربها بزرگتر شده است و دستگیرهها نیز همرنگ بدنه شدهاند.
پیشرانه این خودرو با زانتیا 1.8 لیتری مشابه بوده که از سرعت و شتاب خوبی بهره مند است. از سال 1392 ایران خودرو موتور این تیپ را به XUM تغییر داد که نتیجه آن تنها استهلاک و مصرف بالاتر و شتاب و قدرت پایین تر بود. به همین علت نیز استقبال از این خودرو به حدی پایین آمد که تولید آن در سال 1396 متوقف شد. پژوپارس به دلیل برخورداری از فضای داخلی برزگ و جادار میتواند انتخاب مناسبی برای خانواده های کم جمعیت باشد.
طراحی این خودرو نسبت به 405، سمند و سمند سورن که رقبای این خودرو هستند، جوان پسندانه تر است و می توان طراحی آن را زیباتر دانست. پرشیا مناسب کسانی است که خودروی جوان پسندی مانند 206 می خواهند اما فضای 206 برای آن ها کوچک است. لازم به ذکر است در ظاهر پارس TU5 بجز ترمز دیسکی و نوشته های روی گلگیر تفاوتی با مدل های معمولی ندارد. البته برخلاف ۴۰۵ و ۴۰۶ محل نصب پلاک به جای سپر عقب به صندوق عقب منتقل شده است.خطوط بهکار رفته در نمای جانبی و عدم مشاهده خطوط برآمده و برجسته در این نما و همینطور ضربهگیرها یا زههای جانبی که در بالا به آنها اشاره شد باعث میشوند تا پارس کهنگی و قدمت طرح خود را فریاد بزند.
پژو پارس TU5 حاصل تلاش متخصصان ايراني شركت ايران خودرو است كه از امكانات و تجهيزات رفاهي قابل قبولی سود مي برد، به گونه اي كه پس از گذشت چند سال از نخستين عرضه آن به بازار و وجود رقباي مدعي، اين خودرو هنوز جزء محبوب ترين خودروهاي سواري در كشور به شمار مي رود. در آخر باید گفت که پژو پارس TU5 نیز همچون سمند سورن، رانا و دنا یک سدان ایرانیزه است که حاصل زحمات مهندسین ایرانی و پلتفرم تاریخ مصرف گذشته کمپانی پژو است. اگر نظری درباره موارد مطرح شده در این مقاله دارید، لطفا نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان Z4CAR به اشتراک بگذارید. پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P یکی از همین تیپ های جدید است که از نظر فنی تفاوتی با پژوپارس سال با موتور XU7P ندارد. یکی از این تغییرات اضافه شدن مانیتور بزرگ به داشبورد خودرو به صورت فابریک بوده که موردی بسیار جذاب برای بازار ایران است. پارس دوگانه سوز عضو دیگری از خانواده پرجمعیت پژوپارس است که اواخر دهه 80 توسط ایران خودرو معرفی شد.
پژو پارس TU5 حاصل تلاش متخصصان ایرانی شرکت ایران خودرو است که از امکانات و تجهیزات رفاهی قابل قبولی سود می برد، به گونه ای که پس از گذشت چند سال از نخستین عرضه آن به بازار و وجود رقبای مدعی، این خودرو هنوز جزء محبوب ترین خودروهای سواری در کشور به شمار می رود. پژو پارس نخستین خودروی لوکس در ایران می باشد که حاصل تلاش متخصصان ایرانی شرکت ایران خودرو است که از امکانات و تجهیزات رفاهی قابل توجهی سود می برد،این خودرو هنوز جزء محبوب ترین خودروهای سواری در کشور به شمار می رود. یکی از معایب پژو پارس در نظر مصرفکننده ایرانی استفاده از پیشرانه مشابه با پژو ۴۰۵ است. این موتور در عین تعمیرپذیری آسان و فراوانی قطعات و لوازم یدکی، بر اساس فناوری دهه هشتاد میلادی ساختهشده است و راندمان جالب توجهی ندارد. این پیشرانه گشتاور کمتری نسبت به موتور XU7 تولید میکند و به همین دلیل تأثیر منفی بر شتاب پارس گذاشته است، اما در مقابل از خرابی کمتر، مصرف سوخت بهینه و صدای کمتری برخوردار است. این مزیت سهم بزرگی در ایجاد محبوبیت برای پژو پارس TU5 داشته و اکنون نیز اهمیت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است.
پارس دوگانه سوز از نظر مشخصات فنی به غیر از دوگانه سوز بودن باقی مشخصاتش مشابه با پژوپارس معمولی است. نکته اینجاست که به علت دوگانه سوز شدن خودرو قدرت پیشرانه آن تا حدود قابل توجهی کاهش پیدا کرده که نتیجه آن شتاب و توان کمتر است. این خودروی سدان خانوادگی سالیان سال است که با تیپ های مختلفی در سبد محصولات آبی پوشان جاده مخصوص حضور دارد. اجباری شدن نصب ایربگ سرنشین توسط پلیس راهنمایی و رانندگی سبب خیر شد تا ایران خودرو دستی به سر و روی نمای داخلی 405 و پارس بکشد.
در داخل کابین آن فضای کافی برای پاها و سر سرنشینان هم در ردیف جلو و هم در ردیف عقب وجود دارد. صندوق عقب آن با ظرفیت گنجایش ۴۷۰ لیتر فضای مناسبی در اختیار استفاده کنندگان خود قرار میدهد. سیستم تعلیق این خودروی سدان در چرخ های جلو از نوع مک فرسون بوده و در چرخ های عقب از نوع فنر پیچشی است که در مجموع سواری نسبتا خوبی را برای این خودرو به همراه داشته است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم کابین بیشتر مدل های ایندخودرو خیلی زود به سر و صدا افتاده و این می تواند برای سرنشینان بسیار آزار دهنده باشد. ابتدای کار محصول جدید و دلربای ایران خودرو پرشیا نام داشت اما در سال ۱۳۸۲ این شرکت نام این محصول را به پارس تغییر داد.
با اینکه ۱۶ سال از عمر پارس میگذرد اما تنها تغییر قابل توجه در نمای ظاهری آن در این سالها طرح جدید آینههای بغل (مجز به راهنما)است که از سال ۸۹ و تحت لوای مدل سال به آن اضافه شده است. البته ظاهرا برنامهای برای فیسلیفت پارس در جریان بوده که نهایی نشده است و به جای آن طرح در نظر گرفته شده، برای نمای جلویی وانت آریسان مورد استفاده قرار گرفته است! انتظار میرفت کارخانه سازنده در این سالها از تغییرات حداقلی مانند بازنگری در گرافیک چراغهای عقب یا طرح جدید قالپاقها(برای تیپ معمولی پارس)دریغ نمیکرد. ظاهرا مشکل از لنتهای ترمز عقب خودرو بوده و ایران خودرو نیز درصدد رفع این مشکل برآمده است. اگر فاکتور «ایمنی» یکی از مهمترین و اصلیترین پارامترهای شما در انتخاب خودرو است بهتر است تا به سراغ رنو تندر۹۰ و پژو ۲۰۶ اسدی بروید که از نظر کلاسبندی با پارس متفاوتند اما از نظر قیمتی به آن نزدیکند.
به علت اینکه این خودرو در ایران و توسط ایران خودرو تولید و عرضه میشود خدمات پس از فروش خوبی نیز دارد. پژو پارس LX به پیشرانه معروف TU5 مجهز شده است که این پیشرانه 1/6 لیتر حجم دارد. این پیشرانه 110 اسب بخار قدرت و 142 نیوتنمتر گشتاور را توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخهای جلو خودرو منتقل کند. پیشرانه نصب شده روی پژو پارس LX TU5 یکی از بهترین پیشرانههای ایران است که سرو صدای کمی دارد، مصرف آن هم قابل قبول است و توان خوبی را ارائه میدهد. مصرف ترکیبی پژو پارس LX TU5 طبق اعلام شرکت ایران خودرو حدود 7/5 در هر 100 کیلومتر است.
در نمای جلو چراغ های اصلی ظاهر کشیده و خشنی داشته که اکنون با گذشت چندین سال از طراحی آن دیگر قدیمی به نظر می رسد. بر روی سپر نیز چراغ های مه شکن و دیلایت که در نسخه های جدید بخاطر اجباری شدن برخی استانداردها به آن افزوده شده قرار گرفتهاند. پژو پارس، خودرویی که سالهاست محبوبیتش را میان خانوادهها و جوانان ایران حفظ کرده است.
داشبورد سوناتایی داشبوردهای جدید این خودرو هستند که از سال 93 روی این خودرو نصب شدند. این داشبوردها نسبت به داشبورد قدیم طراحی زیباتر و به روزتر و آپشن های بیشتری دارند هرچند که کیفیت آن ها به داشبوردهای قدیم نمی رسد. داخل کابین این خودرو دو کیسه هوا، کلیدهای کنترلی صوتی رو فرمان، تهویه اتوماتیک، صندلی با قابلیت تنظیم برقی، سیستم صوتی با قابلیت اتصال بلوتوث و AUX دیده می شوند که نسبت به داشبوردهای قدیم پیشرفت داشته است.
بر اساس آمار منتشر شده، این خودرو در تصادفات عملکرد ایمن و خوبی از خود نشان نمیدهد. در سالهای اخیر یکی از اصلیترین ایرادات مونتاژی تقریبا همه خودروهای داخلی(بهجز خانواده تندر ۹۰) رگلاژ نامناسب درها بوده است اما خوشبختانه در خودروی مورد آزمایش ما هر چهار درب بهراحتی و بدون مشکل باز و بسته میشدند و رگلاژ مناسبی داشتند. هر چند فواصل موجود بین برخی قطعات در نمای ظاهری و داخلی خودرو همچنان تو ذوق میزند. پژو پارس (Peugeot Pars) پرطرفدارترین و پرتیراژ ترین محصول ایران خودرو است که از سال ۱۳۷۹ با نام پژو پرشیا وارد بازار ایران شد. اما در مقابل به سبب دارا بودن پیشرانه TU5 شتاب گیری این خودرو مناسب بوده و خیلی زود شاهد به ۱۰۰ رسیدن عقربه سرعت هستیم.
پارس LX از سال ۸۹ علاوه بر بهره مندی از امکانات فراوان، از کیفیت بالایی – چه در بخش قطعات و چه در بخش ساخت و مونتاژ – برخوردار است. این موارد همراه با قیمت رقابتی آن، پارس را به مقرون به صرفه ترین و پرفروش ترین خودرو لوکس ایران مبدل ساخته است. سالهای زیادی از عمر صنعت خودروی ایران میگذرد و این صنعت در این سالها فراز و نشیبهای زیادی راتجربه کرده است.
صندلی های خودرو نرم هستند، کابین خودرو جادار است و داشبورد در مدل های قدیمی تر سر و صدای خاصی ندارد. به طور کلی داخل کابین پژو پارس TU5 نسبت به مدل های قدیمی تر پیشرفت داشته است و اگر بتوان از کیفیت کمتر آن چشم پوشی کرد، یک برد قطعی در مقابل داشبوردهای قدیمی دارد. پنل داشبورد این خودرو قابلیت نصب مانیتور های اندرویدی دارد و به راحتی می توان روی آن مانیتور های با کیفیت و با امکانات بالا نصب کرد و از آن لذت برد. پژو پارس tu5 بخاطر پیشرانه خوب و امکانات رفاهی قابل قبول توانسته است سهم فروش خوبی از بازار را از آن خود کند.
خودروسازان ایرانی نیز برای جلب توجه چنین مصرف کنندگانی، تمرکز فراوانی بر روی طراحی و تولید سدانهای ارزانقیمت و جادار دارند. پارس نیز یکی از همین خودروها است که در طی دو دهه حضورش در بازار همواره به عنوان یک سدان خانوادگی مورد توجه خریداران قرار داشت.فضای جادار کابین و صندوق عقب یکی از مهمترین مزایای پژو پارس TU5 محسوب میشود که برای خریداران نیز اهمیت ویژهای دارد. پلتفرم جادار پژو ۴۰۵ فضایی گسترده را در اختیار سرنشینان قرار میدهد و علاوه بر آن صندوق عقب این خودرو ۴۷۰ لیتر فضا دارد که در مسافرتهای خانوادگی کاملا راضی کننده ظاهر میشود. پارس سال XU7P محصول جدید ایران خودرو است که از نظر فنی تغییراتی نسبت به پژو پارس سال XU7 قدیمی پیدا کرده. البته این تغییرات چندان مثبت نبوده و تنها مصرف سوخت خودرو نسبت به تیپ قدیمی حدود 2 لیتر بهتر شده اما در مقابل از قدرت، شتاب و سرعت خودرو به طرز چشمگیری بدتر شده است.
مصرف ترکیبی این خودرو حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و حداکثر سرعت آن هم ۱۹۰ کیلومتر در ساعت می باشد. شتاب پژو پارس LX TU5 هم حدود ۱۳ ثانیه بوده که نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی عدد بهتری است. خصوصیت پیشرانه TU5 نسبت به XU7 مصرف پایین تر در کنار بازدهی بهتر بوده و همچنین مشکلاتی مانند واشر زدن را هم ندارد. پژو پارس TU5 را میتوان پرفروشترین محصول ایرانخودرو دانست که حتی در دوران رکود بازار نیز از فروش بالایی برخوردار است. در همین خصوص کاربلد به بررسی نقاط ضعف و قوت این خودرو خواهد پرداخت، با کاربلد همراه باشید… نگرفته است، اما از نظر امکانات ایمنی این خودرو به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و سیستم ضد سرقت مجهز شده است.
اما متاسفانه از نظر ایمنی نمونه های جدیدتر این محصول اصلا ایمنی بالایی نداشته و هر ساله شاهد افت کیفیت بدنه های این خودرو بودهایم. از رقبای پژوپارس در بازار خودروی کشور میتوان به سمند LX ، سورن LX ، دنا و دناپلاس اشاره کرد که البته قیمت پژو پارس در مقایسه با رقیبان خود بسیار پایین تر است. طراحی پارس متعلق به دهه ۱۹۸۰ میلادیست و شبیه به بیشتر محصولات قدیمی و دمده پژو است. اما طراحی متفاوت سپرها و چراغ ها و افزوده شدن رکاب بغل موجب شده تا این خودرو در مقایسه با پژو ۴۰۵ زیباتر بنظر برسد. طرح جدی و مجموعه چراغهای گربهای جلو و جلوپنجره شیر نشان و همینطور طرح ورودی هوا و مهشکنهای روی سپر جلو، ضربهگیرهای مشکی رنگ شامل یک نوار کرومی در کنار نمای عقب ذهنها را به سمت پژو 406 میبرد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.
از نظر امکانات رفاهی نیز مواردی که در تیپ های قبلی به مرور حذف شدند مانند ترمز دیسکی عقب بر روی این خودرو اضافه شده تا با پسوند پلاس به فروش رسد. شرکت ایران خودرو برای پاسخگویی به نیاز مشتریان و همسویی با استانداردهای روز، پژو پارس با داشبورد جدید را روانه بازار کرده است. داشبورد جدید و یکپارچه این خودرو علاوه بر کیسه هوای ایمنی راننده، به کیسه هوای ایمنی سرنشین جلو نیز تجهیز شده است. طراحی داخلی زیبا و تجهیزات رفاهی جدید و به روز ، این خودرو را بیش از پیش مناسب و شایسته هواداران آن نموده است. نمای چشم نواز داخلی پارس با راحتی و ایمنی آن درآمیخته و احساس آسایش بیشتری را برای سرنشینان به همراه میآورد.
ایران خودرو تصمیم گرفت خودرویی بر روی پلتفرم پژو 405 به بازار عرضه کند که از نظر امکانات رفاهی و طراحی به روزتر از پژو 405 باشد. در واقع پژو پارس یک فیسلیفت برای پژو 405 بود که طراحی آن از پژو 406 الهام گرفته شده است. پارس LX به موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۰۸ اسب بخار مجهز است که در عین آلایندگی کم و مصرف سوخت پایین، به راحتی می تواند این خودرو را به سرعت های بالا رسانده و در هنگام سبقت، شتاب گیری قابل توجهی را برای این خودرو فراهم کند. تجهیزات به کار گرفته شده در این محصول نظیر موتور با سیستم سوخت پاششی ( Injection ) ، فرمان تقویت شده ، آینه های خارجی با کنترل برقی ، کولر با خنک کنندگی مناسب و … ضمن فراهم نمودن آسایش بیشتر برای راننده و سرنشینان با استانداردهای کنترل آلودگی و مصرف روز دنیا مطابقت دارد. از میان تمامی سدانهای میانرده شرکت ایران خودرو، پژو پارس TU5 جزو محبوبترین و پرفروشترینهای بازار داخلی محسوب میشود. به همین دلیل در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی مزایای پژو پارس TU5 بپردازیم و شما مخاطبین گرامی را با ویژگیهای این سدان ایرانیزه آشنا کنیم؛ لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
پژو پارس TU5 پرفروشترین محصول خانواده بزرگ پارس است که از زمان حضورش تاکنون موفق به جلب نظر بسیاری از مصرفکنندگان ایرانی شده است. پژو پارس از سال ۱۳۷۹ توسط ایران خودرو به بازار ایران عرضه شد و نسخه فیسلیفت پژو ۴۰۵ به شمار میرود که امکانات و تجهیزات بیشتری را در خود جای داده است. این خودرو از آن سال تاکنون به تولید میرسد و به عنوان محصولی پرفروش در مجموعه ایران خودرو شناخته میشود.پژو پارس معمولی از همان پیشرانه پژو ۴۰۵ یعنی موتور ۱.۸ لیتری XU7 استفاده میکند.
از جمله تغییرات اعمال شده میتوان به عوض شدن کامل داشبورد، تغییر رو دریها و غربیلک فرمان جدید اشاره کرد. دریچههای سیستم تهویه مطبوع در بالاترین قسمت داشبورد قرار گرفتهاند و زیر آنها سیستم پخش خودرو به همراه بلوتوث نیز قرار دارد. بخش زیرین داشبورد هم قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع به همراه یک قسمت برای قرار دادن وسایل است. متاسفانه متریال استفاده شده در داخل کابین پژو پارس کیفیت چندان بالایی ندارند و خیلی زود به صدا میافتند. فضای کلی کابین این خودرو جادار است و فضای پا خصوصا برای سرنشینان جلو مناسب است اما ممکن است افراد با قد بلند کمی با محدودیت فضای سر یا زانو در ردیف عقب مواجه شوند.
پژو پارس در واقع نسخه فیس لیفت شده پژو ۴۰۵ است که با تاثیر از طراحی ظاهری (پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵) و مختص بازار خودروی ایران ساخته شده است. اما در کل داشبورد این خودرو طی سال هایی که بر روی خط تولید ایران خودرو حضور داشته یک بار با تغییر بزرگی روبرو شده و طراحی آن بروز شد. بسیاری امروزه به داشبورد جدید پارس لقب سوناتایی داده چرا که ظاهر آن کمی شبیه به یکی از نسل های هیوندای سوناتا است. در نمای جانبی صرف نظر از طرح رینگ ها و یا قالپاق ها و البته آینه های جانبی تفاوتی با پژو ۴۰۵ دیده نمی شود. در نمای عقب نیز چراغ های اصلی به صورت مستطیلی شکل و باز هم کشیده طراحی شده که در برخی نسخه ها گرافیک داخلی متفاوتی دیده می شود.
دیدگاهتان را بنویسید