استارت زده و بدون گاز دادن خودرو را روشن کنید و تا ۱۵ ثانیه گاز ندهید. در مرحله بعد جرقه سر شمع را بازدید کنید برای اینکار یکی از وایرهای شمع را باز کرده و کنار بدنه قرار داده و استارت بزنید اگر جرقه در سر شمع دیده شد نشانه سلامتی رله دوبل و سوختگی پمپ بنزین است . استارت این خودرو موتور الکتریکی می باشد که با برق ۱۲ ولت شروع به کارکردن می کند و همچنین توانی حدود ۱.۱ کیلو وات را دارا می باشد. سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو مستقل از نوع مک فرسون و در محور عقب مستقل از نوع فنر پیچشی یا تورشن بار است. به این مفهوم که یک لوله از سه راهی پمپ ترمز به چرخ سمت راست جلو و سمت چپ عقب و از لوله دیگر به چرخ سمت چپ جلو و چرخ راست عقب ارتباط می یابد.
پارس مدل ELX معروف به پارس موتور زانتیایی از سال 1382 تا 1390 به تولید رسید که از نظر فنی با مدل پارس معمولی تفاوتهایی داشت. این نامگذاری به این دلیل بود که پیشرانه XU7 آن با خودروی سیتروئن زانتیا که در آن روزها در شرکت سایپا تولید میشد، مشترک بود. حجم پیشرانه XU7 این خودرو 1.8 لیتر بود که در سرسیلندر آن به جای یک میل سوپاپ از دو میل سوپاپ استفاده شده بود و تعداد سوپاپها نیز از 8 به 16 افزایش یافته بود. موتور TU5 روی این خودرو با شتابی برابر با ۱۳.۲ ثانیه، مصرفی در حدود ۷.۲۴ لیتر در هر صد کیلومتر دارد و بیشترین قدرت و گشتاور تولیدی آن نیز برابر با ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن.متر گشتاور است. با داغ شدن بازار خرید خودرو اتوماتیک، پژو پارس نیز تلاشی برای ارتقای دندههای دستی خود داشت. مدل بعدی XUM ELX پژو پارس نیز 16 سوپاپه و یورو دو بود که شتاب آن در مقایسه با مدل اتوماتیک از 14 ثانیه به 11 ثانیه رسید.
پژو پارس بهعنوان یکی از محبوبترین خودروهای تولید داخل، طی سالها در انواع مختلفی تولید شده است که در این مطلب به معرفی، مقایسه و تفاوت های انواع تیپ های پژو پارس خواهیم پرداخت. پرشیا تا به امروز، زیباترین و موفقترین فیس لیفت ارائه شده در خودروسازی ایران است. این خودروی لوکس آن روزها، آنچنان مورد استقبال واقع شد که مدیران ایران خودرو خیلی زود مقدمات صادرات آن را نیز فراهم کردند. در ابتدا قرار بود این خودرو به عربستان هم صادر شود و از آنجا که نام این خودرو در زبان عربی برشیا تلفظ میشد، مسئولان ایران خودرو نام سفیر را جایگزین پرشیا کردند. ولیکن مجوز صادرات این خودرو به عربستان صادر نشد و این خودرو با تغییر مجدد، پژو پارس نام گرفت. تولید ۱۶ سوپاپ تنها در سال ۱۳۸۲ صورت پذیرفت و بلافاصله با ELX جایگزین شد.
ایران خودرو در سال ۹۲ تولید ELX موتور زانتیایی را متوقف کرد و به جای آن موتور قدیمی و پر استهلاک XUM را در این تیپ جایگزین کرد. شاید نصب این موتور و کم شدن استقبال مردم از این مدل باعث شد تا در نهایت در سال ۹۶ خط تولید ELX متوقف شود. اولین و اساسیترین فرق پژو پارس سال با TU5 در موتور این دو خودرو است. پژو پارس سال از موتور XU7 بهره میبرد و این درحالی است که موتور نسخه LX از نوع TU5 معروف است. البته که حجم موتور پژو پارس سال بیشتر است و مصرف بنزین بالاتری هم دارد. برای معرفی بهترین مدل پژو پارس برای خرید باید همه نمونههای موجود آن را بررسی کنیم.
انواع و اقسام پراید، تیبا (مینیاتور) و پژو پارس (پرشیا) دارای همین ویژگی هستند. خودرویی که امروز به نام پرشیا شناخته میشود تا به حال سه نوع اسم عوض کرده است. مبنای اصلی طراحی این خودرو پژو 405 بوده و زمانی که وارد بازار شد ایرانخودرو آن را لوکسترین خودرو داخلی نامید.
هدف ما در پایگاه خبری سبقتآزاد انتشار مقالات تست و بررسی ماشینهای ایرانی و واراداتی موجود در بازار ایران و جهان و نیز مقایسه آنها با یکدیگر است. تا علاقهمندان به خرید خودرو و ماشین بازها بتوانند با آگاهی از فناوری های خودرو، قیمت و اخبار و شرایط فروش خودروها، مشخصات و اطلاعات فنی ماشینها شایستهترین انتخاب را در خرید بهترین خودرو ایرانی و خارجی، وسایل نقلیه و تجهیزات جانبی و آپشن داشته باشند. تا امروز موتورهای XU7 و XU7P با حجم ۱.۸ لیتر و ۸ سوپاپ، موتور XU7 با ۱۶ سوپاپ و حجم ۱.۸ لیتر معروف به موتور زانتیا، موتور ۱۶ سوپاپ TU5 با حجم ۱.۶ لیتر و موتور ۸ سوپاپ XUM با ۱.۹ لیتر روی مدل های پژو پرشیا نصب شده است.
زمانی که پژو پرشیا و بعداً پارس در سال ۱۳۷۹ معرفی شد، لوکسترین محصول ایرانخودرو بهحساب میآمد. این خودرو در جلو عقب نسبت به ۴۰۵ بازطراحی شده بود اما تغییرات قسمت جانبی آن صرفاً در آینههای جانبی همرنگ بدنه، زههای جدید با خط کرومی و قالپاقهای متفاوت خلاصه میشد. در داخل نیز داشبورد کاملاً با ۴۰۵ یکسان بود و فقط برای ایجاد فضایی لوکستر، تریمهای طرح چوب روی کنسول میانی اضافه شده بود. البته علاوه بر این، غربیلک فرمان با نمونه مشابه پژو ۴۰۶ جایگزین شده بود و در عقب هم صندلیهای جدیدی با پشتسری و زیر آرنجی نصب شده بود که دسترسی به صندوق بار را فراهم میکرد.
بهرهمندی از چنین پیشرانه و گیربکسی سبب شده تا این سدان خانوادگی ۱۱۸۵ کیلوگرمی بتوانند ظرف مدت ۱۳.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. پیشرانه به کار رفته در مدل پارس سال دچار تغییراتاندکی نسبت به موتور XUM مدل ELX شده است و نسبت تراکم و قدرت کمتری دارد. قدرت خروجی 100 اسب بخار در 6000 دور و حداکثر گشتاور آن 153 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه است. استاندارد آلایندگی در این مدل یورو2 بود که به دلیل ارتقاء استانداردهای محیط زیستی از سال 94 به یورو4 تغییر کرد. وجود گیربکس 5 سرعته دستی و شتاب صفر تا صد 11 ثانیه ای در این مدل، آن را به سریعترین مدل پارس در بازار داخلی تبدیل کرده است. تقریباً همزمان با معرفی و عرضهٔ پارس سال سفارشی XU7P، ایرانخودرو پارس LX سفارشی TU5 را هم در دو تیپ معمولی و ELX معرفی کرد.
کیسه هوای سرنشینان جلو، دکمه های کنترلی بر روی فرمان و سیستم تهویه هوای اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب از جمله این امکانات است. در غیر این صورت می توان با اضافه کرن ۲ لیتر روغن گیربکس اتومات با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت در مسافت ۵۰ کیلومتر خودرو را بکسل کرد در این حالت دسته دنده در حالت N خواهد بود و د ر انتها باید روغن اضافی را تخلیه نمود. زمان مناسب برای تعویض روغن وابسته به کیلومتر کارکردی خودرو است و باید روغن در زمان پیشنهادی تعویض شود. البته کیلومتر خودرو نشان دهنده مسیر سپری شده است و باید دانست روغن موتور در خودروهایی شهری به دلیل وجود ترافیک و پرفشار بودن موتور روغن زودتر خراب می شود در صورتی که کیلومتر ثبت شده برابر زمانی است که خودرو بدون ترافیک حرکت میکرد.
در ادامه قصد داریم انواع پژو پارس را معرفی کنیم تا ببینیم که این تیپهای مختلف پژو پارس چه فرق اساسی با یکدیگر دارند و در شرایط فعلی، بهتر است کدام یک را خریداری کنیم. پژو پارس از آن خودروهایی است که حتی تکرار ۲۰ ساله هم نتوانسته از محبوبیت آن بکاهد. این خودرو را در حقیقت باید حاصل یک همکاری نیمه تمام بین شرکتهای ایران خودرو و پژوی فرانسه بدانیم.
شتاب زیاد معکوس کشیدن و خودرو را با دنده روشن کردن از دلایل پارگی این تسمه می باشد. کابین و اتاق پژو پارس و پژو ۴۰۵ کاملا یکی هستند و تفاوت در فضای داخلی این دو خودرو به دلیل مبلمان و صندلیها و همینطور داشبرد آنهاست. سیستم اتولاک، هشدار باز یا بسته بودن در و اخطار سرقت برخی از تکنولوژیهای به کار رفته در مدل آپشنال LX بودند. امکانات این خودرو در حد یک مدل پایه است و تنها به چند مورد خلاصه میشود.
گفته میشود که پژو این طرح را به ایران خودرو پیشنهاد داد تا این شرکت، طرح پژو پارس را جایگزین سمند کند. ایران خودرو بعد از مدتی به دلیل مسایل مربوط به نامهای تجاری، مجبور شد نام پرشیا تغییر دهد. در ابتدا نام سفیر برای این خودرو انتخاب شد، اما قبل از اینکه نشان سفیر روی نصب شود، اسم محصول جدید به پارس تغییر پیدا کرد. برای اطلاع از قیمت انواع پژو پارس صفر در بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید. امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات خوبی از انواع پژو پارس و فرق تیپهای مختلف آن با یکدیگر در اختیارتان قرار داده باشد.
چرا که پارس اتوماتیک حدود 250 کیلوگرم از 206 صاحب اصلی موتور و گیربکس آن، سنگین تر است. پرشیا یا پارس در مقایسه با 405 در قسمتهای نمای چراغها و سپرهای جلو و عقب، در موتور و در صندوق و گلگیرها دچار تغییراتی در طراحی شده بود ولی کابین آن طراحی داشبورد و صندلیها چندان تغییر نکرده بود. موتور این مدل پارس همان پیشرانه بهینهسازیشده ۱.۸ لیتری قدیمی ایرانخودرو است که حالا کمی بهینهسازی شده، مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایینتری پیدا کرده است. قدرت این موتور برابر با ۹۷ اسب بخار و گشتاور آن هم برابر با ۱۴۶ نیوتن.متر است.
در سال ۱۳۸۹، ایران خودرو پژو پارس را با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تولید و به بازار عرضه کرد. این خودرو که جزو نخستین خودروهای دنده اتومات تولید داخل است، به جز جعبهدنده از نظر مشخصات فنی موتور تفاوت چندانی با مدل LX ندارد. همچنین قیمت پژو پارس ELX-TU5 مدل ۱۴۰۲ در بازار به ۹۴۰ میلیون تومان رسیده است این درحالی است که قیمت این خودرو چند روز قبل حوالی ۸۹۵ میلیون تومان بود بدین ترتیب پارس ELX-TU5 تنها در دو روز ۴۵ میلیون تومان گرانتر شده است. در صورتی که قصد خرید پژو پارس سال سفارشی را داشته باشید باید نزدیک به ۸۶۵ میلیون تومان هزینه کنید. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود ۹.۲ لیتر گزارش شده است که آن را زمره خودروهای با مصرف سوخت بالا قرار میدهد.
از سال 92 پژو پارس های داشبورد جدید با موتور xu7 ، tu5 و xum با ترمزهای چهارچرخ دیسکی و امکانات جدید وبروزرسانی های فنی به بازار عرضه شدند. این دو خودرو از نظر فنی هیچ تفاوتی با هم ندارند و هر دو از یک پیشرانه TU5 و گیربکس 5 سرعته دستی بهره میبرند، ولی از نظر تجهیزات کمیبا هم تفاوت دارند. در مدلهای سفارشی آن، صندلیها به گرمکن و سرد کن مجهز شده بودند که در آن زمان به صندلی خلبانی معروف شده بود. این مدل از نظر ظاهری با مدل معمولی تفاوتی نداشت و فقط مشاهده دیسک در ترمز عقب و شلنگهای دوگانه ترمز دیسکی چرخ عقب بر روی اکسل عقب راه تشخیص آن از مدل معمولی بود.
تسمه دوم که دیده نمی شود تسمه تایم است و برای تعویض آن باید به کیلومتر خودرو توجه کرد. در خودروی پارس عمر این تسمه ۸۰ هزار کیلومتر است که در تایم خود باید تعویض شود. عدم تعویض به موقع و پاره شدن این تسمه موجب خاموشی موتور میشود و آسیب جدی به موتور خواهد شد. در خودروهایی از جمله پارس تعویض این تسمه کاملا اقتصادی تر از زمانیست که این تسمه خود پاره شود.
پارس با این داشبورد جدید که در سال ۱۳۸۸ به بازار آمد، پارس سال نام گرفت. تنها تغییر پارس سال در بیرون تجهیز به آینههای جانبی جدید با راهنما بود درحالیکه زیر کاپوت همچنان همان موتور XU7 قدیمی قرار میگرفت. البته همین داشبورد جدید برای پارس LX و همینطور پژو ۴۰۵ (با رنگ متفاوت) هم ارائه شد.
ولی اگر موتور استارت می زند و موتور روشن نمی شود قبل از هرچیز سویچ اینرسی که در سمت گلگیر شاگرد قراردارد را فشار دهید که در صورت قطع شدن برق تجهیزات اصلی قطع می شود و اگر وصل است ابتدا باید از وجود بنزین در ریل سوخت و جرقه در سرشمع مطمئن شد. بنابراین ابتدا شلنگ ورودی بنزین به ریل سوخت را باز کرده و در داخل ظرفی قرار می دهیم و سوئیچ را باز می کنید. با باز کردن سوئیچ بنزین از لوله خارج می شود اگر بنزین داریم ولی پمپ ینزین کار نمیکند ابتدا فیوزها را با توجه به تصاویر چک کنید و اگر فیوزها سالمند به خرابی رله دوبل و سوختگی پمپ بنزین شک کنید. برای اینکه موتور روشن نشود باید سیم کوئل دوبل قطع کنید تا شمعها جرقه نزنند این کار را تا ۱۵ دقیقه انجام دهید. پژو پارس ELX با موتور TU5 نیز مثل دیگر برادرش یعنی نسخه ELX با موتور XU7P است.
این همان پیشرانهای بود که در سری اول سیتروئن زانتیا تولید سایپا ارائه شد و به همین دلیل، پارس ELX به پارس موتور زانتیا شهرت یافت. این خودرو به دلیل پیشرانهٔ قدرتمند و وزن سبکتر از زانتیا، شتاب صفرتاصد زیر ۱۰ ثانیهای داشت. یکی دیگر از انواع پژو پارس و از قضا پرطرفدارترین تیپ این خودرو، همین تیپ LX است. حوالی سال 1379 بود که شرکت ایران خودرو قید تولید پژو ۴۰۶ را زد و در عوض به سراغ پروژهای پرسودتر رفت و نمونه فیسلیفت پژو ۴۰۵ را تحت عنوان «پرشیا» به بازار معرفی کرد.
اما بین این دو مدل از انواع پژو پارس، تفاوتهایی وجود دارد که به جز مشخصات فنی، مربوط به امکانات آنها میشود. پژو پارس ELX یکی از خودروهای محبوب در خانواده تولیدات ایرانخودرو به حساب میآمد. اما با کنار گذاشته شدن موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپه که به زانتیایی معروف بود، پارس ELX هم از خط تولید خداحافظی کرد.
این تغییرات که میتواند بهترین فیسلیفت تاریخ خودروسازی کشورمان لقب گیرد، ظاهر ۴۰۵ را مدرنتر و لوکستر کرد درحالیکه هماهنگ و زیبا بود اما در داخل تغییر قابلتوجهی را شاهد نبودیم. بهترین مدل پژو پارس برای خرید کدام است؟ در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع پژو پارس را به یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپهای مختلف آن چه فرقی با یکدیگر دارند. از سال 1392 مدلهای مختلف پژو پارس با داشبورد جدید و موتورهای مختلفXU7 ، TU5 و XUM با ترمزهای ABS چهارچرخ دیسکی و امکانات جدید همراه با بروزرسانیهای فنی به بازار عرضه شدند. پژو پارس در حال حاضر با امکاناتی مثل موتورهای بهینهشده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینههای برقی با تاشو برقی، سیستم برق مالتی پلکس، دزدگیر و ایموبلایزر، سیستم کنترل فشار باد تایرها، کیسههای هوای سرنشینان جلو و… به دست مشتریان میرسد. این نسخه از پژو پارس را میتوان مدل بهینهشده و تکاملیافته از همان انواع پژو پارس قدیمی دانست که حالا در کنار استفاده از موتور بهینهشده XU7P از امکانات رفاهی و ایمنی جدیدی نیز بهره میبرد.
پارس سال به آپشنهای الزامی یعنی دو ایربگ و ترمز ABS هم مجهز شده بود. عمده اصلاحات ظاهری این خودرو در طول این سالهای اخیر به تحول آینههای جانبی و تغییرات اعمال شده در قالپاق و در برخی مدلها، رینگها محدود میشد. در ظاهر این شیر فرتوت طی آخرین سالهای تولید، دیگر هیچ نشانهای از چهرهپردازی مدرن و سیال امروزی به چشم نمیخورد.
این عمل باعث کاهش دنده یا معکوس می شود که به این عمل کیک دان می گویند. دقت کنید که سوختگی حاصل از پاشش آب موتور بسیار شدید است و باید فاصله خود را از موتور در این شرایط حفظ کنید. اگر نتوانستید موتور را خنک کنید و آمپر نیز به خط پنجم یعنی HOT رسید بدون خاموش کردن موتور با ریختن آب بر روی رادیاتور بدنه آن را خنک کنید توجه کنید که به هیچ وجه نباید بر روی موتور آب ریخته شود زیرا باعث ترک برداشن سرسیلندر و موتور میشود. آمپر آب به ۵ قسمت تقسیم می شود که از حالت C یعنی سرد تا به حالت H یعنی گرم مشخص شده است. آب به کمک ترموستات که مانع خروج آن از موتور به رادیاتور می شود زود گرم می شود و درجه آب به حالت وسط آمپر می رسد در این حالت ترموستات باز شده و آب خنک می شود و اگر آب گرم تر از حد نرمال شود فن رادیاتور روشن شده و رادیاتور و آب را خنک می کند.
چون ئیالاکس دارای تایرهایی هم اندازهٔ سیتروئن زانتیا است (185/65R15) که قطر آن ۶۲٫۱۲ سانتیمتر (۲۴٫۴۶ اینچ)۱۳ است، بالاتر میایستد. قاب پشتی آینه بغلهای ئیالاکس دارای قسمت رنگی در بالا هستند، در حالی که پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ پشت آینهٔ کاملاً رنگی دارند. چراغ سوم ترمز عقب ئیالاکس در بالای شیشه قرار گرفته و از نوع آرایهٔ الئیدی است، در حالی که در پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ این چراغ در پایین شیشه و از نوع لامپی است.
ظرفیت باک خودرو ۷۰ لیتر است و مصرف سوخت ترکیبی آن 9.6 لیتر در هر صد کیلومتر است که میزان مصرف آن در سیکل شهری به 13.2 لیتر و در سیکل جاده ای به 7.5 لیتر میرسد. صندلی راننده دارای طراحی ارگونومیک بوده و به مکانیزم تنظیم ارتفاع مجهز است. پژو پارس در زمان رونمایی و عرضه در سال ۱۳۷۹ با داشتن ظاهری زیباتر و بهروزتر از پژو ۴۰۵، به عنوان خودرویی با ردهای بالاتر معرفی شد و به لطف همین موارد در روزهایی که خودروهایی همچون مزدا 323F و دوو سیلو رقیب آن بودند، توانست جایگاه خوبی برای خود پیدا کند.
اما در شرایطی که بنزین به موتور میرسد وجرقه سر شمع رویت نمی شود مشکل از سیستم برق خودرو است که مجددا به سلامتی رله دوبل و سوختگی کوئل دوبل شک خواهیم کرد. باتری مورد استفاده در این خودرو باطری ۱۲ ولتی از نوع سربی اسیدی با توان ۶۰ آمپر است. آلترناتور که حرکت خود را از موتور به وسیله تسمه می گیرد به هنگام روشن بودن موتور ولتاژی برابر ۱۴ولت و شدت جریانی معادل با ۸۰آمپر را تولید می کند.
البته ناگفته نماند که استفاده از موتور XU7 قدیمی و پرمصرف در کنار ایمنی پایین و آپشنهای محدود باعث شده که نتوان با خیال راحت و وجدان آسوده این محصول را پیشنهاد داد. پیش از پرداخت به آپشنهای این سه تیپ، ابتدا به پیشرانه آنها میپردازیم. ایرانخودرو این تیپها را با دو پیشرانه XU7P و TU5 به بازار عرضه کرد که اولی با نام پارس سال و دومی با نام پارس LX شناخته میشود.
پارس LX در سالهای ابتدایی عرضه با تجهیزات بیشتری نسبت به پارس معمولی مثل رینگ آلومینیومی، سنسور دندهعقب و ترمزهای دیسکی عقب ارائه میشد. پژو پارس دوگانه سوپارس دوگانه سوز نسخه دوگانه شدهی پژو پارس سال است به همین دلیل به آن پژو پارس سال دوگانه سوز نیز میگویند. این نسخه هم از موتور XU7JP/L3 بهره میبرد که ظرفیت 1761 سیسی، 8 سوپاپ و توان خروجی 10۰ اسب بخار در 6000 دور در دقیقه با مصرف بنزین و 83 اسب بخار در 600 دور در دقیقه با مصرف گاز دارد. مصرف سوخت گاز پرشیا دوگانه سوز در شهر 43.6، خارج شهر 27.8 و سیکل ترکیبی 31.3 لیتر در 100 کیلومتر است و در مصرف بنزین تفاوتی با پارس سال ندارد.
موتور به کار رفته در این خودرو، TU5 و ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است که میتواند ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. پس از عرضهٔ پژو پارس به بازار و استقبال خریداران، ایرانخودرو نسخهٔ قویتر و مجهزتر آن را با نام ELX در سال ۱۳۸۳ به بازار فرستاد. مهمترین ویژگی این خودرو تجهیز به پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ XU7 L4 بود که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور داشت.
در حدود سال ۱۳۹۰ تولید پارس ELX به دلیل تحریمها و خروج پژو از ایران متوقف شد اما این خودرو که به دلیل موتور قدرتمند و تجهیزات بیشتر با استقبال مواجه شده بود، در بازار دستدومها همچنان طرفداران زیادی داشت. در این مدل، به دلیل تنفس بهتر موتور و افزایش راندمان پیشرانه، قدرت موتور از 97 به 110 اسب بخار افزایش یافت و گشتاور هم در دور موتور 4250 دور در دقیقه به 155 نیوتن متر افزایش یافت که باعث رسیدن به شتاب صفر تا صد مناسب 9 ثانیه گردیده است. این خودرو در مقایسه با مدل معمولی دارای آپشنهای مناسبی بود و ترمزهای عقب آن از کاسه ای به دیسکی تبدیل شدند. این نسخه از پرشیا دارای موتور XU7J4P/L4 است که پیشرانه 1.8 لیتری با ظرفیت دقیق 1761 سیسی دارد.
اگر آمپر آب تا خط چهارم بالا رفت موتور گرم است در این حالت اگر موتور را خاموش کنید فن به نشانه گرمای غیر معمول روشن می مانند اگر چراغ قرمز باطری روشن شده است به کناری بروید و قبل از گرمتر شدن موتور آن را خاموش کنید خواهید دید که تسمه پاره شده است. سعی کنید آن را تعویض کنید ولی اگر چراغ باطری روشن نیست موتور را خاموش نکرده و به حرکت خود ادامه دهید. با روشن کردن بخاری حرارت موتور را کم کنید این کار مثل پاشو کردن فردیست که تب دارد و اگر حرارت پایین نیامد به کناری بروید، پیاده شوید و بدون خاموش کردن موتور شرایط آن را بازدید کنید. در ادامه قصد داریم انواع مختلف پژو پارس را معرفی کنیم تا ببینیم که این تیپهای مختلف پژو پارس چه فرق اساسی با یکدیگر دارند و در شرایط فعلی، بهتر است کدام یک را خریداری کنیم. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.
اما این پیشرانه نتوانست خاطرات موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ، معروف به موتور زانتیایی را زنده کند و به همین دلیل و همینطور به علت مصرف سوخت بالا، فقط ۴ سال روی خط تولید قرار داشت و در سال ۱۳۹۶ از فهرست محصولات ایران خودرو حذف شد. کارشناسان و علاقهمندان پژو پارس را از بهترین فیسلیفتها و بهروزرسانیها در تاریخ صنعت خودروسازی ایران میدانند و میتوان گفت هیچ خودرو دیگری مثل پژو پارس که فیس لیفت پژو 405 است، نتوانسته موفقتر از نسخه اصلی در بازار خودروهای تولیدی کشورمان عمل کند. تا امروز انواع پژو پارس در تیپهای مختلف ساخته شده است که تفاوت این نسخهها در موتور و امکانات رفاهی و جزییات کوچک فنی خلاصه میشود. در سال ۱۳۹۰ ایرانخودرو نسخهٔ اتوماتیک را هم به خانوادهٔ پژو پارس اضافه کرد. این نسخه با همان پیشرانهٔ TU5 ارائه میشد و به گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک AL4 پژو ۲۰۶ تیپ ۶ مجهز شده بود. پارس اتوماتیک تنها حدود دو سال روی خط تولید باقی ماند و بیسروصدا کنار گذاشته شد تا اینکه ایرانخودرو در سال ۱۳۹۶ پس از حدود سه سال وقفه دوباره تولید این خودرو را از سر گرفت.
دیدگاهتان را بنویسید