بنابراین به طور کلی باید گفت که امکانات بیشتر نسبت به پارس سال، مصرف سوخت کمتر، موتور بهتر، پر قدرت تر و کم خرج تر از نقاط مثبت این مدل هستند. برای ادامه روند تولید، این مدل بهروزرسانی شد و آپشنهای استاندارد ۸۵گانه به آن اضافه شده است. این نسخه از پارس به سبب عدم امکان تامین پیشرانه از سوی ایران خودرو، در سال ۱۳۹۲ از خط تولید کنار رفت تا پارس ELX با موتور ۱.۹ لیتری XUM جای آن را بگیرد. از محبوبترین و خاصترین نسخههای پژو پارس که حتی این روزها نیز طرفداران زیادی در بین علاقهمندان به این خودرو دارد، پژو پارس ELX با موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپه پژو سیتروئن است. به دلیل نصب این پیشرانه روی سیتروئن زانتیا ۱.۸ لیتری، پژو پارس ELX با این موتور در بین عموم مردم به پارس موتور زانتیا نیز شناخته میشود.
هرچند تولید این خودرو سرانجام پس از کشوقوسهای فراوان در آخر خرداد 1403 پایان پیدا کرد اما پارس همچنان خریداران زیادی دارد و نمونههای صفرکیلومتر آن هنوز هم برای خرید پیدا میشود. قیمت پژو پارس ELX صفر در بازار در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۳۵۰ میلیون تومان است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۴.۲ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن در حدود ۸.۲ لیتر است. به ازای اضافه کردن گیربکس اتوماتیک، EBD از سیستم ترمز این خودرو کم شده و دیگر خبری از تاشو خودکار در آینه های جانبی نیست. پرشیا تا به امروز، زیباترین و موفقترین فیس لیفت ارائه شده در خودروسازی ایران است.
حداکثر قدرت خروجی این پیشرانه 105 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه است و از 16 سوپاپ بهره میبرد. وزن این خودرو 1185 کیلوگرم است و مجهز به جعبه دنده 5 سرعته و باک 70 لیتری است. مصرف سوخت پرشیا الایکس در شهر 10.1، خارج شهر 6 و سیکل ترکیبی 7.5 لیتر در 100 کیلومتر است.
فقدان سامانههای نوین ضدلغزش و انحراف نظیر سیستمهای کنترل کشش و پایداری در این دو خودرو، موجب میشود تا عبور پرسرعت و پرشتاب از مسیرهای لغزنده و مارپیچ تا حدی مخاطرهآمیز برآورد شود. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. اویل ماژور ما یه بار اشر انگشتی عوض کردیم الان ده ساله اخ نگفته شما حتما واشر انگشتی جنس خوب نمیزاری بعد چونماشین دوگانه هست دائم سواری و خیلی داغ میشه ماشین و رحم نمیکنی چون مرگ نداره و واشر نمیزنه. خوشحال میشویم که بیشتر راجع به تجربه خود با دو خودرو و نقاط برتری هرکدام نسبت به دیگری صحبت کنید. در این تیپ شاهد چند آپشن بیشتر هستیم که شامل رینگ آلومینیومی، ترمزهای دیسکی عقب و شیشههای عقب دودی میشود ولی همچنان از نمایشگر لمسی خبری نیست.
همانطور که تا اینجا مطالعه کردید، با مقایسه انواع مدل پژو پارس دانستیم که هر یک از اعضای این خانواده از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند که سبب شده میان قشر مختلفی محبوب شوند. خودروهای ارائه شده این مدل از قدرت و عملکرد بهتری در مقایسه با دیگر مدل های خانواده پژو پارس برخوردار هستند. همین امر علاوه بر محبوبیت بیشتر، قیمت بالاتری را به این مدل اختصاص داده است. از دیگر عللی که باعث شد تا پارس ELX با موتور XU7 شانزده سوپاپ در بین علاقهمندان محبوبیت داشته باشد، امکانات این خودرو در آن سالها بود. صندلیهای برقی با زیر زانوی برقی متحرک که در آن زمان فقط در بعضی از خودروهای گرانقیمت مونتاژ داخل دیده میشد، در کنار سنسور پارک عقب و رینگهای ۱۵ اینچی آلومینیوم، باعث شد تا پارس چهره یک خودرو مدرن را به خود بگیرد.
بااینحال، موتورهای دوگانهسوز معمولاً قدرت و شتاب کمتری نسبت به نمونههای بنزینی دارند و نمیتوانند بهعنوان قوی ترین پارس ایران انتخاب شوند. برای هر کسی که قصد خرید پژو پارس را داشته باشه این سوالات پیش خواهد آمد که بهترین مدل پژو پارس کدام است؟ مدل های مختلف این خودرو چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ انواع صفحه کیلومتر پژو پارس به چه صورت است؟ سوالاتی که احتمالا به طور جدی درگیر آن ها شده اید. بنابراین اگر به دنبال یافتن پاسخ سوالات خود هستید، کافی است تا انتها با ما همراه باشید. برای شروع مقاله با تاریخچه پژو پارس یا پرشیا در ایران آشنا شوید، پژو پارس محصول مرکز تحقیقات ایران خودرو است که در سال 79 به بار نشست. این خودرو در ابتدا با نام X9استارت خورد ولی بعدها به سفیر و در نهایت به پرشیا تغییر نام داد. در سال هایی که ایران خودرو با هوشمندی پرشیا را به بازار معرفی کرد، در بین محصولات خودروسازان داخلی تقریباً هیچ رقیبی در کلاس پرشیا وجود نداشت و این خودرو از همان ابتدای عرضه هم از فروش خوبی برخوردار بود.
شاید نصب این موتور و کم شدن استقبال مردم از این مدل باعث شد تا در نهایت در سال ۹۶ خط تولید ELX متوقف شود. پس از موفقیت پژو ۴۰۵ در ایران، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت امتیاز تولید محصول جدید این شرکت، پژو ۴۰۶ را نیز خریداری کند اما مذاکرات دو شرکت برای واگذاری خط تولید ۴۰۶ به ایران ثمری نداشت. این عدم موفقیت، مسئولان ایران خودرو را بر آن داشت تا برای طراحی خودروی جدید به نبوغ مهندسان وطنی اکتفا کنند. نسخههای دیگری از پژو پارس مانند پژو پارس ELX با موتور TU5P نیز از نظر عملکرد بهبود یافتهاند و در کنار مصرف سوخت پایینتر، قدرتی نزدیک به XUM دارند؛ اما برای رانندگان علاقهمند به موتورهای پرحجم و قدرتمند، XUM انتخاب بهتری محسوب میشود.
لازم به ذکر است که در حال حاظر ایران خودرویی ها در حال حاظر پژو پارس را با موتور XUM عرضه می کنند بنابراین تنها به بررسی و مقایسه این مدل پرداخته ایم. پژو پارس با تغییر پیشرانه توانسته بود روی خط تولید باقی بماند، اما باید این حقیقت را اعتراف کرد که از ابتدای تولید پارس تا امروز، کاهش کیفیت هر روزه این خودرو مشهود بوده و مورد اعتراض قرار داشت. شتاب گیری آهستهتر این خودرو و گیربکس چهارسرعتهای که چندان با این وزن و اتاق همخوانی ندارد، رانندگی با پژو پارس اتوماتیک را برای قشر جوان کمی خستهکننده میکند و به همین علل نیز، پارس اتوماتیک چندان از طرف بازار و علاقهمندان، بازخورد خوبی به دست نیاورد. پژو پارس اتوماتیک از کمتعدادترین نسخههای تولیدی از این خودرو است و شاید کندی آن بیش از حد به چشم راننده بیاید؛ اما برای رانندگی در ترافیک شهرها، یک گزینه خوب در این خانواده هست. گنجایش فضای داخلی نیز یکی از فاکتورهای مهم در میزان راحتی سرنشینان هر خودرو به شمار میرود. این دو سدان ایران خودرو به دلیل برخورداری از پلتفرم یکسان و بهویژه فاصله محوری تقریبا برابر، فضای نسبتا مساوی را در اختیار سرنشینان خود قرار میدهند؛ به نحوی که چهار تا ۵ فرد بزرگسال با قد متوسط، میتوانند به راحتی درون کابین هر دو خودرو جای بگیرند.
برای خرید خودرو یا فروش ماشین، اطلاع از قیمت خودرو و بررسی مدلهای مختلف حائز اهمیت است. پژو پارس در زمان رونمایی و عرضه در سال ۱۳۷۹ با داشتن ظاهری زیباتر و بهروزتر از پژو ۴۰۵، به عنوان خودرویی با ردهای بالاتر معرفی شد و به لطف همین موارد در روزهایی که خودروهایی همچون مزدا 323F و دوو سیلو رقیب آن بودند، توانست جایگاه خوبی برای خود پیدا کند. این خودرو از ابتدا بازار خوبی داشت و امروزه نیز همچنان یکی از نقدشوندهترین خودروهای داخلی محسوب میشود. ایران خودرو در سال ۹۲ تولید ELX موتور زانتیایی را متوقف کرد و به جای آن موتور قدیمی و پر استهلاک XUM را در این تیپ جایگزین کرد.
در این بین، عملکرد فنی Sسورن elx هیجان بیشتری را نصیب مالک خود خواهد کرد و تواضع بیشتر پارس ال ایکس مجهز به موتور TU5 نیز، آرامشی افزونتر و استهلاک فنی کمتری را برای کاربران خود بههمراه خواهد آورد. درمجموع، نکته اینجا است که پژو پارس با وجود قدمت بالاتر، در چشم مشتریان ایرانی ارزش بیشتری دارد و اکثر افراد ترجیح میدهند یک نسخه از پژو پارس را به خدمت بگیرند تا آنکه به سراغ خانواده سمند بروند. افزایش ۸ واحدی قدرت موتور به دلیل گشتاور پایینتر فرصتی برای عرض اندام نداشته و LX نسبت به پارس سال در سواری دچار نوعی کرختی است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۳.۲ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.
این نسخه با حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیاز به 11 ثانیه زمان دارد. وزن این نسخه مانند پرشیا ELX برابر با 1165 کیلوگرم است و از جعبه دنده 5 سرعته و باک 70 لیتری استفاده میکند. یعنی موتور ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ بنزینی با کد XU7JP/L3 به قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۳ نیوتن.متر و گیربکس دستی ۵ سرعته BE3 روی این خودرو قرار گرفت. امروزه پژو پارس ساده یا پژو پارس سال با موتور ۱.۸ لیتری بهینهشده به نام XU7P، در بازار خرید و فروش میشود. پیشرانه این خودرو، موتور زانتیا با حجم ۱۷۶۱ سیسی است که میتواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
سپرهای جدا از بدنه با محافظهای مشکی و زههای جانبی اولین چیزی است که به چشم میآید؛ چیزی که سالهاست از مد افتاده و دیگر در خودروهای مدرن دنیا دیده نمیشود. در نسخه ۴۰۵ اس ال ایکس، با تغییراتی در چراغها، یکپارچه شدن راهنمای جلو با چراغها، اضافه شدن پروژکتور به سپر جلو، تغییر آینههای جانبی و اضافه شدن اسپویلر کوچک با چراغ ترمز سوم به لبه در صندوق عقب، کمی ظاهر خودرو نسبت به ۴۰۵ معمولی بهتر و بهروزتر شده است. این پیشرانه در واقع نسخه بهینهشده XU7 هشت سوپاپ ۱.۸ لیتری است که حالا با کمی افزایش حجم و بهبود برخی قسمتها، حجم آن به ۱.۹ لیتر افزایش پیدا کرد و در نتیجه قدرت نیز به ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور هم به ۱۵۵ نیوتن.متر رسید که باعث بهبود شتاب و عملکرد شد.
اولین فیس لیفت رسمی آن که در سال ۱۳۸۶ راه به جادههای کشور یافت،سورن نام گرفت. پژو پارس ELX با موتور XUM، که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ تولید میشد، دارای پیشرانهای با حجم ۱۹۰۵ سیسی است. این موتور با وجود حجم بیشتر نسبت به پیشرانه XU7J4P/L4، عملکرد ضعیفتری دارد و بهعنوان یک موتور قدیمی و پر استهلاک شناخته میشود.
این پیشرانه ۱.۶ لیتری، چهار سیلندر خطی، با تولید قدرتی بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتر، عملکردی قابلقبولی از خود به نمایش میگذارد. موتور این مدل پژو پارس با مصرف سوخت ترکیبی حدود ۷.۲ تا ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، بهعنوان یکی از گزینههای اقتصادی در کلاس خود شناخته میشود. به گزارش سایت طلا، درحالی که پژو پارس در هفته گذشته افزایش قیمت داشت، اما در ابتدای این هفته دوباره گران شد این درحالی است که بیشتر محصولات داخلی در روزهای اخیر افزایش قیمت زیادی نداشته اند. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، درحالی که پژو پارس در هفته گذشته افزایش قیمت داشت، اما در ابتدای این هفته دوباره گران شد این درحالی است که بیشتر محصولات داخلی در روزهای اخیر افزایش قیمت زیادی نداشته اند. پژو پارس را میتوان موفقترین فیس لیفت و بهسازی در تاریخ خودروی ایران دانست.
پژو پارس ELX در بازار رقبایی مانند سیتروئن زانتیا ، پژو 206 صندوقدار ، سمند ، ام وی ام 530 ، تندر 90 و کیا ریو دارد. پژو 206 صندوقدار از اصلیترین رقبای پارس ای ال ایکس است چون با قدرت یکسان از موتور کوچکتر خود، هم ظاهر بهتری دارد و هم مصرف سوخت آن کمتر است ضمن اینکه پژو 206 از نظر ایمنی نیز در مقایسه با پارس بهتر است. پژو 206 صندوقدار یکی در بخش فضای داخلی و دیگری در کشش موتور در مقایسه با پارس از موقعیت ضعف قرار دارد و خودروی خیلی راحتی برای خانوادهها نیست.
سری چهارم پژو پارس ELX، به فاصله اندکی بعد از سری سوم و در اواسط بهار 1401 معرفی شد. ایران خودرو برای این مدل از پارس ELX، از موتور بهینهشده XU7P استفاده کرده و هرچند قدرت و گشتاورش، تغییر محسوسی نیافته اما مصرف سوخت و استهلاکش، در مقایسه با موتور قدیمی XU7، کاهش یافته است. اما بین این دو مدل از انواع پژو پارس، تفاوتهایی وجود دارد که به جز مشخصات فنی، مربوط به امکانات آنها میشود. پیشرانه TU5 که در ایران به موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ شناخته میشود، ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن.متر گشتاور تولید میکند. گیربکس این خودرو همان گیربکس BE3 است که در همه مدلهای خانواده پژو در ایران به کار رفته است. پژو پارس که در ابتدا با نام پرشیا عرضه میشد، در سال ۱۳۷۹ به سبد تولیدات ایران خودرو اضافه شد.
مدلی که از سال ۹۷ به گیربکس چهار دنده اتومات مجهز شد و ایرانخودرو آن را با موتور TU۵ وارد بازار کرد. مهمترین تفاوت پژو پارس اتوماتیک با مدلهای LX که به موتور TU۵ مجهز شدهاند، افزایش مصرف سوخت است. طوری که پژو پارس اتوماتیک بهجای ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، کمی بیش از هشت لیتر بنزین میسوزاند که این موضوع به اشتهای بیشتر آن اشاره دارد.
سری دوم پژو پارس ELX را در اوایل دهه 1390 خورشیدی دیدیم و ایران خودرو عرضه آنرا تا سال 1396 ادامه داد. پارس ELX در این سری، از موتور حجیمتر و البته پرمصرفتر XUM که معروف به L4 بود، بهره میبرد و حدود 1.8 لیتر حجم داشت. درحالیکه چندین سال از شروع تولید پژو پارس در ایران خودرو میگذشت، سری اول پژو پارس ELX از اوایل دهه 1380 خورشیدی به بازار کشورمان معرفی شد. پارس ELX در ابتدا از موتور XU7 بهره میبرد؛ موتوری که ایران خودرو از نسخههای دیگرش برای تولید سمند LX استفاده کرد و سپس از اواخر دهه 1380 خورشیدی نیز آنرا روی سمند SE قرار داد. خرید پژو پارس هنوز هم به دلیل طراحی مناسب و کیفیت قابل قبول یکی از گزینههای رایج در بازار خودرو است.
پژو پارس دوگانه سوپارس دوگانه سوز نسخه دوگانه شدهی پژو پارس سال است به همین دلیل به آن پژو پارس سال دوگانه سوز نیز میگویند. این نسخه هم از موتور XU7JP/L3 بهره میبرد که ظرفیت 1761 سیسی، 8 سوپاپ و توان خروجی 10۰ اسب بخار در 6000 دور در دقیقه با مصرف بنزین و 83 اسب بخار در 600 دور در دقیقه با مصرف گاز دارد. مصرف سوخت گاز پرشیا دوگانه سوز در شهر 43.6، خارج شهر 27.8 و سیکل ترکیبی 31.3 لیتر در 100 کیلومتر است و در مصرف بنزین تفاوتی با پارس سال ندارد.
این پیشرانه که با همان گیرکس دستی BE3 همراه است، بازده و عملکرد خوبی روی پارس از خود نشان داد. در بازار ایران انواع مدل های پژو پارس با مشخصات فنی و سطح آپشنهای مختلف موجود است و همانطور که گفته شد این خودروها از نظر طراحی ظاهری تفاوتی با هم ندارند. طرح ظاهری هر دوی این خودروها نسبت به سدانهای تازه نفس امروزی، در یک کلام بسیار قدیمی و ازمدافتاده جلوه میکند. Samand Soren از طرح ظاهری و نمای عقب نسبتا جدیدی بهره میبرد و برخی اصطلاحات فنی جزئی نیز در آن اعمال شده است.
اگر قصد خرید پژو پارس بهصورت قسطی را دارید به سایت سپند خودرو مراجعه کنید و با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. موتورهای دوگانه سوز پارس، معمولاً از سیستم تبدیل سوخت انژکتوری بهره میبرند. از مزایای این خودرو میتوان به کاهش هزینههای سوخت، افزایش پیمایش با یک باک و کاهش آلایندگی نسبت به خودروهای بنزینی اشاره کرد.
بدین منظور، در کنار نسخه معمولی پارس، ایرانخودرو دو تیپ جدید بنامهای سفارشی و سفارشی ELX را عرضه کرد که از لحاظ امکانات باهم تفاوت داشتند. عرضه این دو تیپ جدید در کنار پارس معمولی قبلی اما شرایط را کمی گیجکننده کرد و باعث شد خریداران در آپشنهای هرکدام از تیپهای پارس دچار ابهام شوند. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم تفاوتهای این سه تیپ و آپشنهای هرکدام را بررسی کنیم. در مقایسه انواع پژو پارس، پرقدرتترین، پرشتابترین و کم مصرفترین مدل، پارس ELX است. تولید پارس ELX که به موتور زانتیایی معروف است، از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۲ ادامه داشت. سازندگان برای طراحی این مدل، از پیشرانه TU5 با حجم 1.6 لیتر بهره برده اند.
ماشین پژو پارس ای ال ایکس یک سدان خانوادگی بزرگ است کع به یک موتور 1.8 لیتری مجهز می باشد. موتور پارس elx توانایی خلق 110 اسب بخار توان را دارد و می تواند حداکثر به سرعت 195 کیلومتر بر ساعت برسد. خودرو پارس elx می تواند 0 تا 100 را در 9 ثانیه طی کند و حداکثر گشتاور آن 155 نیوتون متر است. ماشین پژو پارس ای ال ایکس دیفرانسیل جلو است و در حالت ترکیبی مصرف سوخت آ برابر 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر می باشد. پارس ELX از همان ابتدا مورد توجه اسپرت سواران قرار گرفت چون این خودرو میتوانست در آن زمان از بسیاری از خودروهای موجود در خیابان سریعتر ظاهر شود. از سویی استایل بهتر آن نیز به برگ برنده دیگری برای پارس ای ال ایکس تبدیل شد.
درباره ظاهر این خودرو باید بگوییم که پژو پارس فیس لیفت شده پژو 405 است بخاطر همین با نگاه اول احتمالا شما هم به یاد این ماشین دوست داشتنی ایران خودرو افتاده اید. اما علاوه بر سه ویژگی فوق، برخی از پارسهای سفارشی، امکانات بسیار بیشتری نسبت به بقیه دارند و به همین دلیل نیز ایران خودرو، از پسوند ELX برای این مدلها استفاده کرده است که در ادامه، بیشتر به جزییات آنها میپردازیم. سمند حتی ب موتور ۳۰۰۰هم مجهز بشه یه ماشین سنگینیه و مرور زمان لاشه میشه.و نمیتونه حتی رقیبی برا پارس tu5 بشه واس همینم از اول تولیدش تا الان هزارتا آپشن هم ب سمند اضافه کردن ولی مردم خواستارش نیستن. در بحث طراحی داخلی نیز رقابت بسیار نزدیک است؛ اما با این حال، peugeot pars lx به دلیل بهرهمندی از داشبورد جدید با طراحی نسبتا مدرنتر، میتواند رضایتخاطر بیشتری را در مشتریان ایرانی پدید آورد. البته همانطور که اشاره شد، اختلاف میان طرح کابین دو حریف چندان زیاد نیست و شاید سلیقه برخی مشتریان به سمت Soren متمایل باشد. همینطور لازم است بگوییم که آپشن های پژو پارس ELX کاربردی و به روز بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن 8.1 لیتر می باشد.
پژو پارس LX با موتور TU5، یک پیشرانه ۴ سیلندر با حجم ۱.۶ لیتر داشته که توانایی تولید حداکثر ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور بهدلیل طراحی بهینه و کارایی بالا، بهصورت ترکیبی حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن حدود ۱۳ ثانیه است. سیستم انتقال قدرت این خودرو از طریق یک جعبه دنده ۵سرعته دستی به چرخهای جلو انجام میشود، که عملکرد بهینهای دارد. برای همین میتوان به خرید پژو پارس tu5 فکر کرد و آن را بهعنوان کاندید قوی ترین پژو پارس ایران درنظر گرفت. پژو پارس اتوماتیک به شکل سفارشی تحویل داده میشود و تولید آن از اواخر دهه ۸۰ کلید خورده است.
ایران خودرو بعد از مدتی به دلیل مسایل مربوط به نامهای تجاری، مجبور شد نام پرشیا تغییر دهد. در ابتدا نام سفیر برای این خودرو انتخاب شد، اما قبل از اینکه نشان سفیر روی نصب شود، اسم محصول جدید به پارس تغییر پیدا کرد. پژو پارس نیز قطعا معرف حضورتان است؛ این خودرو در سال ۱۳۷۹ بهعنوان نسخه فیسلیفت و نسبتا لوکستر ۴۰۵ به مشتریان داخلی رخ نمایاند. طراحی ظاهری نسبتا جذاب peugeot pars از ۴۰۶ فرانسویها الهام گرفته شده و مشتریان زیادی را تا به امروز مجذوب خود ساخته است. ارمغان این موتور برای پارس LX صدای موتور کمتر، خرابیهای کمتر و مصرف سوخت پایینتر است. اگر می خواهید بدانید که کدام مدل پژو پارس بهتر است؟ ابتدا باید هدف خود از خرید خودرو با کیفیت را تعیین نمایید.
البته صندوق عقب Samand Soren معادل 500 لیتر گنجایش دارد که حدود 30 واحد وسیعتر از صندوق پارس خواهد بود. سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز بر عهده همان گیربکس پژو ۴۰۵، موسوم به BE1 است که یک گیربکس ۵ سرعته دستی است. این خودرو میتواند حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کند و طی ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
پارس سال از موتور XU7 پژو ۴۰۵ استفاده می کند که می تواند با کمک گیربکس BE1 که همان گیربکس پژو ۴۰۵ است در عرض ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و تا سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد که به نسبت خودروهای زیر ۴۰ میلیون عدد مناسبی است. قبل از مقایسه پژو پارس tu5 با سمند سورن elx ابتدا به معرفی این دو خودرو خواهیم پرداخت. Samand در اوایل دهه ۸۰ شمسی به عنوان محصول ملی به بازار ایران معرفی شد و فصلی نو را در حوزه فعالیتهای خودروسازی شرکت ایران خودرو رقم زد. این خودرو بر اساس پلتفرم ۴۰۵ توسعهیافته و تاکنون نسخههای مختلفی از آن به دست مشتریان داخلی رسیده است.
مدلهای ELX با موتور TU۵ گرانترین پژو پارس موجود در بازار محسوب میشوند و مدلهای معمولی با موتور XU۷ ارزانترین انتخاب بهحساب میآیند. پارس سال به دلیل بهرهمندی از ظاهر مناسب و قیمت پایینتر از دیگر انواع پژو پارس، همیشه یکی از پرفروشترین مدلها بوده است. طراحی داشبورد جدید پژو پارس elx همچنان بی روح و فاقد هیجان است و در قیاس با رقبا نیز تنها میتوان آن را از رنو لوگان و ساندرو بهتر دانست. کلیدهای بزرگ مربعی، ارگونومی نامناسب در کنار دسته دندهای بلند مانند کامیون، همگی در فجیعتر شدن وضعیت کابین پارس ای ال ایکس نقش دارند. درحالیکه پارس سالها بدون تغییر بزرگی تولید شد، ایرانخودرو در سالهای پایانی تولید آن یعنی از اوایل سال 1401 دست به ارتقاء آپشنهای این سدان فرتوت زد تا پژوی محبوب خریداران ایرانی لااقل از لحاظ آپشن کمی بروزتر شود.
در سالهای ابتدایی عرضه، پارس ای ال ایکس دارای چند مزیت شامل صندلیهای جلوی برقی با قابلت گرمکن و سردکن، داشبورد رنگ روشن و کامپیوتر سفری بود که در حد ماشین های لوکس آن زمان برند پژو به حساب می آمد ولی با آمدن داشبورد جدید این تغییرات دیگر وجود نداشتند. همچنین ایران خودرو پس از مدتی آپشن های صندلیهای جلوی پژو پارس elx را هم کنار گذاشت و امروزه برخی از خریداران این صندلیهای راحت را از بازار آزاد و به قیمت گزاف تهیه و روی خودروی خود نصب میکنند. در زمینه طراحی داخلی پارسELX چه در داشبورد قدیم و چه داشبورد جدید، این ماشین خودرویی قدیمی و بی روح است و کابین آن هیچ جذابیت خاصی ندارد. به خصوص در مدلهای داشبورد جدید کیفیت متریال داخلی واقعا افتضاح است و حسی مانند خودروهای چینی ارزان را به همراه دارد.
بنابراین درباره آن باید گفت که پژو پارس LX می تواند حداکثر توان 108 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر را فراهم آورد. اما این پیشرانه نتوانست خاطرات موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ، معروف به موتور زانتیایی را زنده کند و به همین دلیل و همینطور به علت مصرف سوخت بالا، فقط ۴ سال روی خط تولید قرار داشت و در سال ۱۳۹۶ از فهرست محصولات ایران خودرو حذف شد. در سالهای ابتدایی عرضه، پژو پارس ELX جزو اولین خودروهایی بود که به همراه سنسور دنده عقب عرضه میشد و به همین دلیل روی سپر عقب آن سنسورهای دنده عقب نیز که البته به شکل بسیار بدی کارگذاشته شدهاند جلب توجه میکنند.
در بازار الان قیمت پژو پارس اتوماتیک صفرکیلومتر توسط برخی فروشندهها نزدیک ۵۵۰ میلیون تومان اعلام میشود که از این نظر باید آن را بعد از مدلهای پارس سفارشی با موتور TU۵، دومین عضو گرانقیمت این خانواده بدانیم. خودروی پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۶۹ هجری شمسی تاکنون توسط ایران خودرو تولید میشود؛ خودرویی قدیمی که لقب مادر بسیاری از خودروهای بازار کشورمان را یدک میکشد. در آن سالها، پژو ۴۰۵ خودرویی نسبتا مدرن محسوب میشد اما هنوز هم در کشورمان تولید میشود و جزو محصولات پرفروش بازار ایران به شمار میرود. بعدها نیز نسخه فیس لیفتی از این خودرو با نام ۴۰۵ اس ال ایکس (Peugeot 405 SLX) روانه بازار شد. از سوی دیگر در سال ۹۰ خودرویی با نام پژو پارس ال ایکس (Pars LX) تولید شد که فیس لیفتی از پژو پارس معمولی بود. در این مطلب قصد داریم این دو خودرو، یعنی پژو پارس LX و پژو ۴۰۵ اس ال ایکس را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم خرید کدام محصول ایران خودرو بهصرفهتر خواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید