مقایسه انواع پژو ۴۰۵ و تفاوت تیپ‌های مختلف آن اتاق خبر دیوار

پس اگر فرمانتان می ‌لرزد در اولین فرصت یک تنظیم فرمان انجام دهید . 2- دومین نکته‌ ای که باید به آن دقت کنید بالانس ‌بودن چرخ ‌های جلو است . نابالانسی در چرخ ‌ها می ‌تواند به راحتی فرمان را بلرزاند و حتی در صورت عدم بر طرف کردن آن جلو بندی را نیز با عیوب غیرقابل پیش ‌بینی مواجه کند .

این مدل به نوعی همان آردی بود که موتور ارتقا یافتهٔ پیکان روی آن گذاشته شد. با این حال، نتایج نشان می‌داد که اوضاع این مدل نیز مثل آردی در کارکرد و راندمان فنی اصلاً مطلوب و مناسب نیست. 7- تنظیم زوایای فرمان نیز در لرزش فرمان بسیار تاثیر گذار است .

بوش ‌های میل ‌تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق و جلوبندی نقش به سزایی دارند . زمان مناسب برای تعویض روغن وابسته به کیلومتر کارکردی خودرو است و باید روغن در زمان پیشنهادی تعویض شود. البته کیلومتر خودرو نشان دهنده مسیر سپری شده است و باید دانست روغن موتور در خودروهایی شهری به دلیل وجود ترافیک و پرفشار بودن موتور روغن زودتر خراب می شود در صورتی که کیلومتر ثبت شده برابر زمانی است که خودرو بدون ترافیک حرکت میکرد. پژو پارس بعد از سه دهه حضور روی خط تولید ایران خودرو، در سال ۱۴۰۳ از فهرست محصولات این شرکت حذف می‌شود و جای خود را به سورن پلاس XU7P می‌دهد. برعکس طراحی ظاهری، در سال‌های اخیر تغییراتی روی طراحی داخلی پژو پارس انجام شد که می‌توان به طرح جدید داشبرد، غربیلک فرمان، کیلومترشمار و رودری‌ها اشاره کرد. طراحی داشبرد جدید پژو پارس نسبت به گذشته بهتر شده و غربیلک فرمان و کیلومترشمار نیز هماهنگ با داشبرد عوض شده‌اند.

چراغ سوم ترمز عقب ئی‌ال‌اکس در بالای شیشه قرار گرفته و از نوع آرایهٔ ال‌ئی‌دی است، در حالی که در پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ این چراغ در پایین شیشه و از نوع لامپی است. چهار حسگر کمک به پارک (که بگونهٔ ناشیانه‌ای بزرگ و برجسته طراحی شده‌اند) روی سپر عقب مشخص هستند. دیسک‌های ترمز عقب ئی‌ال‌اکس از لابلای پره‌های رینگ آلومینیومی آن خودنمایی می‌کنند. ردیف بالایی چراغ‌های عقب در ئی‌ال‌اکس‌های تیره رنگ با سایهٔ تیره و در ئی‌ال‌اکس‌های با رنگ بدنهٔ روشن نیمه شفاف هستند، درحالیکه این قسمت در پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ صورتی رنگ می‌باشد. این نمونه که به اندازهٔ ئی‌ال‌اکس مجهز و آراسته نیست، تنها یک پارس بهبودیافته در زمینه‌های پیشرانه و ترمز عقب است. ۱۶ سوپاپ از پیشرانهٔ پرقدرت‌تر ۱۶ سوپاپه و ترمزهای دیسکی در عقب سود می‌برد، اما ای‌بی‌اس حتی بصورت اختیاری هم توسط ایران خودرو ارائه نمی‌شد.

توجه کنید که اگر عیب دائمی باشد و حتی با پاک شدن موقت از حافظه موقت ecu با باز شدن دوباره سوئیچ این عیب مجددا در حافظه بازمیگردد. در صورت کم شدن آب باطری از سطح صفحات باطری به آن آب مقطر اضاف کنید در باطریهایی که MF یا اتمی هستند چشمی باطری را نگاه کنید که باید سبز رنگ باشد سیاه شدن چشمی نشان دهنده ضعیف بودن و دشارژ بودن باطری است. استارت این خودرو موتور الکتریکی می باشد که با برق ۱۲ ولت شروع به کارکردن می کند و همچنین توانی حدود ۱.۱ کیلو وات را دارا می باشد.

موتور پارس بنا به ارتفاع بیشتر نسبت به رادیاتور نیاز به هواگیری دارد بنابراین هیچگاه هنگام گرم بودن موتور درب رادیاتور را باز نکنید. آینه تاشو برقى-تهویه خودكار-تهویه براى سرنشینان عقب-سنسور دنده عقب-رینگ آلومینیومى طرح شهاب-بلوتوث-USB-دكمه تنظیم صدا-دو ایربگ-شیشه سولار-گرمكن شیشه عقب-گرمكن آینه-صندوق پران جدید و… مقایسه پژو پارس XU7P با TU5 نشان می‌دهد که این دو تیپ به جز پیشرانه هیچ تفاوتی از نظر آپشن‌ها و امکانات و طراحی ظاهری با هم ندارند. موتور XU7P که نسخه بهبودیافته موتور قدیمی XU7 است، از نظر قدرت خروجی و حجم موتور عملکرد بهتری دارد.

تعداد دور چرخش فلکه فرمان ۱/۳ دور است یعنی از وسط فرمان ۱.۵ دور به سمت راست و ۱.۵دور به سمت چپ می چرخد و قطر دایره چرخش خودرو۱۱ متر است. در این شرایط درب رادیاتور را شل کنید و با گذاشتن دستمالی خیس که آب آن گرفته نشده است بر روی رادیاتور مانع از سوختن دستتان و پاشش آب به سمت خود شوید. روغن به مرور زمان از رنگ شفاف کهربایی یا سبز خود به حالت تیره و سیاه درمیآید و نه تنها سیاه شدن رنگ دلیل بد بودن آن نیست بلکه نشان دهنده کارکرد درست روغن است ، روغن هیچگاه سفید یا شیری رنگ نشود زیرا علامت قاطی کردن آب با روغن است.

5- نقش اصلی در گرفتن ضربات جاده و کنترل نوسانات را در سیستم تعلیق کمک فنر بازی می ‌کند . این وسیله که خود می ‌تواند عیوب و مشکلات زیادی را شامل شود ( که معمولاً تعمیرکارها با تعویض آن اقدام به رفع عیب می ‌کنند ) اگر خراب شود مشکلات زیادی را به وجود می ‌آورد . گاهی لرزش فرمان نیز از خستگی شدید کمک یا فنر بوده که استحکام لازم را نداشته و ارتعاشات را به سیستم فرمان و در نهایت غربیلک منتقل می‌ کند . گاهی مواقع شل بودن کمک فنر نیز باعث ایجاد صدای اضافی و لرزیدن فرمان نیز می‌ شود .

تولید ۱۶ سوپاپ تنها در سال ۱۳۸۲ صورت پذیرفت و بلافاصله با ئی‌ال‌اکس جایگزین شد. بسیاری از منتقدان صنعت خودروی ایران بر این باورند که تولید و عرضهٔ نمونهٔ ۱۶ سوپاپ، یک پژوهش موردی تشنگی بازار ایران برای نمونهٔ مجهزتر و پرقدرت‌تری از پارس بوده است. این خودرو بواسطهٔ وزن کمتر نسبت به زانیتا و ئی‌ال‌اکس از شتاب بهتری برخوردار است و بدلیل سادگی قطعات استهلاک کمتری دارد. موتور پژو پارس چهار سیلندر خطی در کلاس حجمی ۱۷۶۱ cc است که در دو نوع معمولی و ۱۶ سوپاپ تولید می شود. پژو پارس سدانی از خانواده پژو ۴۰۵ است که اواخر دهه ۷۰ شمسی توسط ایران خودرو به بازار کشور عرضه شد. این خودرو که در ابتدا با عنوان پژو پرشیا به دست مشتریان ایرانی می‌رسید، در اصل نسخه فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود که با نیم‌نگاهی به طراحی ظاهری پژو ۴۰۶ و مخصوص بازار ایران ساخته شده است.

این تسمه نیروی چرخشی موتور را به دینام پمپ، فرمان هیدرولیکی، کمپریور کولر میرساند. پارگی این تسمه موجب روشن شدن چراغ قرمز باطری و سفت شدن فرمان می شود و در صورت ادامه دادن آمپر آب بالا رفته و موتور جوش می آورد. در این حالت علت جوش آوردن از کارافتادن واتر پمپ نیست بلکه بواسطه کار نکردن دینام باطری ضعیف شده و برق فن سیستم خنک کاری تامین نمی شود و موتور جوش می آورد. دقت کنید در این ارتباط واتر پمپ توسط تسمه تایم با موتور درگیر است. بنابراین ابتدا شلنگ ورودی بنزین به ریل سوخت را باز کرده و در داخل ظرفی قرار می دهیم و سوئیچ را باز می کنید. با باز کردن سوئیچ بنزین از لوله خارج می شود اگر بنزین داریم ولی پمپ ینزین کار نمیکند ابتدا فیوزها را با توجه به تصاویر چک کنید و اگر فیوزها سالمند به خرابی رله دوبل و سوختگی پمپ بنزین شک کنید.

سعی کنید آن را تعویض کنید ولی اگر چراغ باطری روشن نیست موتور را خاموش نکرده و به حرکت خود ادامه دهید. با روشن کردن بخاری حرارت موتور را کم کنید این کار مثل پاشو کردن فردیست که تب دارد و اگر حرارت پایین نیامد به کناری بروید، پیاده شوید و بدون خاموش کردن موتور شرایط آن را بازدید کنید. نور چراغ های ترمز عقب بسیار خیره کننده بوده و تفاوت شدت نور در لحظه روشن شدن چراغ ترمز عقب کمی زننده است. چراغ سوم ترمز بر روی طاقچه عقب نصب شده است همچنین دارای شیشه های رنگی با گرمکن عقب بوده و مجهز به سنسور دنده است. باک این خودرو ۷۰ لیتری است و مصرف ترکیبی آن ۹.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و مصرف آن در شهر به ۱۳.۲ لیتر نیز میرسد.

که در حال حاضر تولید نمی شود و با نام پژو پارس سال با کمی تغییر عرضه می گردد.موتور پژو پارس سال همان XU7JP موتور پژو-سیتروئن است که در اروپا با نام LFZ و در ایران L3 خوانده می‌شود. این پیشرانه توسط یک ECU مرکزی SAGEM SL96 کاربری و هدایت می‌شود. این موتور در خودروی سمند و ۴۰۵ در ایران و در پژو ۳۰۶، I 1.8 هشت سوپاپ و سیتروئن سارا ۱.۸ I هشت سوپاپ بکار رفته که در ایران عرضه نشده است. این پیشرانه بهمراه مبدل کاتالیزوی اصلی دارای سطح استاندارد Euro IIاست. آنتن رادیویی ELXکوتاه‌تر است چراغ سوم ترمز عقب ئی‌ال‌اکس در بالای شیشه قرار گرفته و از نوع LED است، در حالی که در پارس سال و پارس ۱۶ سوپاپ این چراغ در پایین شیشه و از نوع لامپی است. دیسک‌های ترمز عقب ELX از لابلای پره‌های رینگ آلومینیومی مشخص است.

بعد از پژو پارس، چند مدل دیگر در ایران خودرو با وجودی که نام خودروی ملی را به یدک می‌کشیدند از روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شدند. «سمند» و «دنا» معروف‌ترین نام‌های این تولیدات هستند و با یک نگاه ساده به این دو ماشین خیلی راحت می‌توان این شباهت به پلتفرم پژو ۴۰۵ را در آن‌ها دید. اولین ماشینی که به عنوان نسخه رسمی بازطراحی ۴۰۵ شناخته می‌شود «پژو پارس» (یا همان پژو پرشیا) نام گرفت. پژو پارس با طراحی به‌روز شده و جذاب‌تر نسبت به چهره تکراری شده پژو ۴۰۵ توانست جایگزین خوبی برای آن باشد و ایران خودرو به فروش و موفقیت خوبی رسید.

در این‌ گونه مواقع خودرو و سیستم ترمز آن به یک ترمزساز ماهر نشان داده شود . ممکن است پمپ ترمز یک چرخ گریپاژ کرده باشد و نتواند به درستی ترمز بگیرد . درمان این درد باز شدن پمپ ترمز و شست ‌و شوی بوش‌ های آن بوده تا کاملاً روان حرکت کند . نوع اول تسمه شارژ است که دیده می شود و می توان با لمس کردن و دیدن شرایط ظاهری آن را تشخیص داد. البته باید این تسمه را در فاصله ۳۵۰۰۰ کیلومتر تعویض کرد و در طی ۱۰۰۰۰ از نظر سلامت و کشش و شرایط ظاهری بازدید و بررسی کنید. هرگونه پوسیدگی و ترک نشانه خرابی و احتمال پارگی این تسمه است.

روغن موتور قطعات متحرک داخلی پیشرانه را به طور مرتب، در حین کار، روغنکاری می کند. این کار باعث می شود تا از افزایش بیش از حد دمای موتور جلوگیری شود. در همین حال سیلندر موتور و سوپاپ ها با روغن موتور روانکاری می شوند تا از سایش در امان بمانند. علاوه بر این روغن می تواند تمامی قطعات موتور را از رسوب و آلودگی پاکسازی کند.

در SLX زمان شتاب اولیه به طرز محسوسی در قیاس با GLX بالاتر رفته و به حدود ۱۳ ثانیه رسیده است. اما مصرف سوخت کم شده و در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۵ لیتر بنزین می‌سوزاند. بررسی گیج روغن کار راحتی است توصیه می‌شود هر بار که باک ماشین را پر می‌‍‌کنید سطح روغن موتور را هم چک کنید. اگر کنار گلگیر سمت شاگرد بایستید این تسمه را به راحتی می بینید.

شما که نمی‌دانید، ممکن است روغن‌ریزی شدیدی وجود داشته باشد یا روغن موجود در کارتل در اثر یک ضربه تخلیه شده باشد. هرز شدن ، شل شدن ، خورده شدن و به طور کلی ، هر گونه خرابی در اتصالات مربوط به سیستم فرمان ، از جمله جعبه فرمان ، سیبک فرمان یا  سبب کشیده شدن خودرو به یک سمت می شود . خالی شدن باطری از جمله معایب احتمالی ست که ناشی از روشن ماندن چراغهای کوچک، چراغ صندوق و غیره و یا از برق دزدی سیم کشی خودرو است که با بازکردن اتصال سرباطری و خالی نشدن آن میتوان به برق دزدی خودرو پی برد. سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو مستقل از نوع مک فرسون و در محور عقب مستقل از نوع فنر پیچشی یا تورشن بار است. لاستیکها در پارس سال و دوگانه سوز ۶۵/۱۸۵ R14 و در ELX تایر ‎۱۸۵/۶۵ R15 است یعنی رینگ ۱۵ اینچ دارد که داراس سرعت بیشتری است.

بازبینی و چک کردن روغن موتور کار دشواری نیست و در چند دقیقه می توان سلامت آن را بررسی کرد. بررسی سطح روغن موتور برای خیلی‌ها مهم نیست، ولی باید بدانید به همان اندازه که وجود خون در رگ‌ها ضروری‌ست، روغن موتور هم برای ماشین اهمیت دارد. یکی دیگر از مشکلاتی که در سیستم فرمان خودرو دیده می ‌شود ، انحراف خودرو به یک سمت در مسیر مستقیم است . وقتی در حال حرکت در مسیر مستقیم هستید ، اگر فرمان را برای چند لحظه رها کنید ، خودرو تمایل دارد از مسیر مستقیم خارج شود و اصطلاحاً گفته می ‌شود فرمان به سمتی می‌ کشد .اتصالات فرمان و تنظیم زوایای چرخ می ‌تواند باعث بروز این مشکل شود . برای پی بردن به این مشکل در خودرو باید زمانی که در جاده ای مستقیم و بدون دست انداز حرکت می کنید ، برای چند ثانیه ، دست خود را از روی فرمان بردارید . در غیر این صورت می توان با اضافه کرن ۲ لیتر روغن گیربکس اتومات با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت در مسافت ۵۰ کیلومتر خودرو را بکسل کرد در این حالت دسته دنده در حالت N خواهد بود و د ر انتها باید روغن اضافی را تخلیه نمود.

سلام ببخشید من یه دو ماه نیست روغن عوض کردم و رو چهار هزار تعیین کردم کیلومتر رو اوایل گیج روغن پر نشان میداد ولی الان دو هزار دیگه مونده نصف نشون میده .ممنون میشم راهنمایی کنید علت رو. در خودرو های جدید و مدرن توسط یک نشانگر یا چراغ LED بر روی صفحه داخل اتاق خودرو، می توان از وضعیت و میزان روغن موتور با خبر شد. اما در خودرو های تولید داخل و کمی قدیمی تر باید وضعیت روغن موتور بیرون از خودرو و از طریق گیج بازدید روغن موتور انجام شود. 12- فنر در سیستم تعلیق به همراه کمک نقش جذب ضربات را به عهده دارد .

آلترناتور که حرکت خود را از موتور به وسیله تسمه می گیرد به هنگام روشن بودن موتور ولتاژی برابر ۱۴ولت و شدت جریانی معادل با ۸۰آمپر را تولید می کند. در سرعتهای بالای ۱۵۰ کیلومتر دسته دنده را در وضعیت ۳ یا ۲ و ۱ قرار ندهید. آمپر آب به ۵ قسمت تقسیم می شود که از حالت C یعنی سرد تا به حالت H یعنی گرم مشخص شده است. موتورهای TU5 و XU7P در تیپ‌های ساده و ELX به کار رفته است و پژو پارس ساده TU5 از نظر آپشن‌ها و امکانات تفاوتی با پژو پارس ساده XU7P ندارد. یکی از دلایلش تنوع در رنگ تولیدی بدنه ماشین بود که GLX تنها در چند رنگ محدود ارائه می‌شد و آردی با رنگ‌های شادتر و تازه‌تری به میدان آمد. دومین مساله، آردی‌های تولیدی از سال ۱۳۸۲ به بعد بود که مجهز به کولر، فرمان هیدرولیک و همچنین سیستم پایش انژکتوری در سوخت شدند و نام تجاری RDi گرفتند.

در مرحله بعد جرقه سر شمع را بازدید کنید برای اینکار یکی از وایرهای شمع را باز کرده و کنار بدنه قرار داده و استارت بزنید اگر جرقه در سر شمع دیده شد نشانه سلامتی رله دوبل و سوختگی پمپ بنزین است . برای اینکه موتور روشن نشود باید سیم کوئل دوبل قطع کنید تا شمعها جرقه نزنند این کار را تا ۱۵ دقیقه انجام دهید. صندلی راننده دارای مکانیزم تنظیم ارتفاع بوده و کاملا ارگونومیک است.

ابتدا خودرو را در سطحی صاف پارک کرده و منتظر بمانید تا موتور خنک شود. خنک بودن موتور برای یکنواخت سازی روغن موجود در موتور و جلوگیری از انبساط آن به‌دلیل گرما مهم است. اگر زمانیکه موتور گرم است بخواهید روغن را چک کنید ممکن است سطح آن بیشتر از مقدار حقیقی است به‌نظر بیاید. سپس میله اندازه‌گیری روغن که دستگیره آن زرد یا نارنجی رنگ است میزان روغن را اندازه گیری کرده و سعی کنید این میله را همیشه در جای مخصوصش قرار داده تا همیشه در دسترس باشد. بروز هر گونه مشکل در سیستم ترمز می تواند زمینه ساز گیج زدن خودرو باشد .

باید روغن تاخط بالایی باشد و اگر روغن کم شود از خط پایین کمتر نشود. تولید ۱۶ سوپاپ تنها در سال ۱۳۸۲ صورت پذیرفت و بلافاصله با ELX جایگزین شد. این خودرو بواسطه وزن کمتر نسبت به زانیتا و پژو ELX از شتاب بهتری برخوردار است و بدلیل سادگی قطعات استهلاک کمتری دارد.

سلامآقا مقدار روغن برای موتور پژو xu7 با تعویض فیلتر دقیقا چقدر است؟در دفترچه راهنما نوشته ۴/۷۵ ولی اکثر تعویض روغن ها میگن ۴/۵ لیتر است. سلامماشین دنا ۹۹دارم گیج روغن بیشتر از ماکزیمم رانشان می دهد.۵لیتر روغن با تعویض فیلتر روغن تو موتور ریختم دلیلش چه می تونه باشه. بنده مدت طولانی این کار را انجام ندادم و کم شدن روغن باعث شد قسمتی از موتور آسیب ببینه. 14- اما عیب دیگر ، سر و صدای غیرعادی سیستم تعلیق خودرو است .

در خودروی پارس عمر این تسمه ۸۰ هزار کیلومتر است که در تایم خود باید تعویض شود. عدم تعویض به موقع و پاره شدن این تسمه موجب خاموشی موتور میشود و آسیب جدی به موتور خواهد شد. در خودروهایی از جمله پارس تعویض این تسمه کاملا اقتصادی تر از زمانیست که این تسمه خود پاره شود. شتاب زیاد معکوس کشیدن و خودرو را با دنده روشن کردن از دلایل پارگی این تسمه می باشد.

این نسخه به دلیل تقاضای بسیار کم به هیچ عنوان مورد استقبال قرار نگرفت و خیلی زود و تنها ۲ سال بعد، تولید آن متوقف گردید. امروز حتی در باز کارکرده‌ها نیز نمی‌توان این مدل را به راحتی پیدا کرد. در مطلب زیر سعی کرده‌ایم تمام نسخه‌هایی که از این مدل در ایران ساخته شده را مرور کنیم و به تفاوت تیپ‌های پژو ۴۰۵ بپردازیم. پژو ساخت این ماشین را تنها به مدت ۱۰ سال ادامه داد و تولید آن در اروپا در سال ۱۹۹۷ به پایان رسید. اما ساخت و فروش این مدل در خارج از اروپا و به ویژه در آسیا، آفریقا و منطقه خاورمیانه تا همین سال‌های اخیر هم ادامه داشته است. در برخی از گیج های روغن موتور حروف MIN و MAX یا L و F نیز مشاهده می شود.

جعبه دنده دستی ۵ سرعته وظیفه انتقال نیرو به ۱۰ تیپ پارس را برعهده دارد و فقط یکی از تیپ‌های این خودرو با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته در بازار موجود است. تولید انواع پژو ۴۰۵ در ایران سرانجام حدود یک سال پیش یعنی در خرداد ۱۳۹۹ متوقف شد و نمونه‌های صفر حاضر در نمایندگی‌ها و بازار از ساخته‌های قبل از توقف تولید این مدل هستند. هر چند بعد از ظهور مدل‌های جدید و افزایش تنوع در محصولات بازار، بالاخره ساخت این ماشین در داخل به پایان رسید.

انتخاب درست موجب افزایش طول عمر موتور و کاهش مصرف سوخت می شود. در نتیجه، مقایسه موتور TU5 با XU7P نشان می‌دهد که اگر به مصرف سوخت کمتر و استهلاک پایین اهمیت می‌دهید، TU5 انتخاب مناسبی است؛ اما موتور XU7P مناسب کسانی است که بودجه کمتری دارند. پارس ELX فول‌ترین نسخه این خودرو است که به سنسور عقب، نمایشگر لمسی، دوربین عقب، دی لایت و اتولایت مجهز است. همچنین، کنترل و پایداری خودرو نسبت به مدل‌های قبلی در این نسخه بهبود پیدا کرده، اما با وجود تولید جدید، همچنان این ماشین از نبود بسیاری از امکانات روز خودروسازی در بخش ایمنی و رفاهی رنج می‌برد و جزو محصولات پر آپشن محسوب نمی‌شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *