مقایسه خودرو تارا

مقایسه تارا V4 و شاهین پلاس؛ ارزش خرید کدام خودرو بیشتر است؟ وبلاگ کارنامه

شرکت ایران خودرو، یکی از بزرگترین خودروسازان ایران، به‌تازگی خودروی جدیدی به نام تارا را به بازار عرضه کرده است. این محصول یکی از جدیدترین مدل‌های این شرکت محسوب می‌شود که در طراحی و ویژگی‌های آن به نیازهای مختلف مصرف‌کنندگان توجه شده است. خودرو تارا با هدف ارائه تجربه‌ای مدرن و راحت به رانندگان و خانواده‌ها طراحی شده است، و تلاش کرده تا ضمن رفع نیازهای عملکردی، استانداردهای روز را در طراحی ظاهری و داخلی رعایت کند.

با توجه به طراحی و آپشن‌هایی که تارا دارد، شرکت خودروسازی ایران خودرو صادر کردن این اتومبیل به کشورهای دیگر را در برنامه کاری خود قرار داده است. خودروی تارا فعلاً به صورت دنده دستی موجود است و در آینده نزدیک دنده اتوماتیک آن هم به بازار عرضه خواهد شد. اما K132 محصول جدید ایران خودرو، چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه مطلب به معرفی انواع تارا و بررسی مشخصات این خودرو می‌پردازیم.

شاهین از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر بهره می‌برد. این پیشرانه که با کد M15 TC شناخته می‌شود، نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو این فرزند سایپا منتقل می‌کند. تمامی تیپ‌های شاهین و تارا برطبق استانداردهای جدید کشور از امکانات ایمنی مثل کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS) و 2 ایربگ برخوردار هستند. اما تارا اتوماتیک علاوه بر ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو از 2 ایربگ جانبی هم بهره می‌برد که مزیت ایمنی قابل توجهی در مقایسه با شاهین اتوماتیک است.

تارا V4 و شاهین پلاس هر دو در دسته سدان‌های کامپکت قرار می‌گیرند، با این تفاوت که محصول ایران‌خودرو حدود ۶ سانتی‌متر بلندتر است و کمی خود را به سدان‌های سایز متوسط نزدیک می‌کند. مگه در جاده‌های ایران قرارها چه کار کنیم که نیاز به موتور ۱۶ سوپاپ داشته باشیم. همه جادهها محدودیت سرعت دارند و غیر از آن رانندگی با سرعت بالا در شاهراه‌های ایران چیزی جز خطر ندارد. از نظر ایمنی هم شاهین بهتره.همین‌مه تونسته استاندارد اروپا را بگیره خوبه.

هردو این ماشینا مشکلا برقی زیادی دارند ولی دنا بدلیل اینکه مدت زمان بیشتری در بازار بوده می‌توان گفت مشکلات برقیش رفع شده تا حدودی، از نظر فنی، ظاهر خودرو و کیفیت ساخت دنا بهتر از تاراستولی از نظر جای کابین کمی تارا بهتر از دناست. امنیت این دو خودرو در درجه ی یکسانی قرار دارنددر این صورت خوده بنده خرید ماشین دنا پلاس توربو اتوماتیک رو پیشنهاد میکنم. اما برسیم به مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو از نظر تجربه رانندگی؛ راننده هر دو سدان داخلی با ارگونومی تقریبا مناسب در سر جای خود مواجه است و دسترسی مطلوبی به تجهیزات مورد نیاز دارد. با این حال به نظر می‌رسد سایپا شاهین چه از لحاظ سطح تسلط بر ابعاد خودرو و چه دسترسی آسان‌تر به تجهیزات، اندکی بهتر از محصول ایران خودرو عمل کرده باشد.

در نظرکده، تجربه خرید و نظرات منفی و مثبت کاربران در سایت تایید می شوند. پس شما هم اگر از سایت، پیج اینستاگرام، محصول یا خدماتی استفاده کرده اید، نظر خود را برای کمک به دیگران در این سایت منتشر کنید. با این حال به طور دقیق نمی‌توان گفت کدام‌یک از این دو خودرو ایمن‌تر است و صرفا باید امیدوار بود که هر دو سدان جدید ایرانی، حداقل‌ استانداردهای امنیتی لازم را جهت حفظ سلامت سرنشینان خود رعایت کرده باشند.

هر دو کمپانی ایران خودرو و سایپا شرایط خرید اقساطی را برای مشتریان فراهم کرده‌اند؛ بنابراین با‌توجه‌به بودجه، ویژگی‌ها و امکانات مورد‌نظرتان می‌توانید بین دو سدان محبوب ایرانی انتخاب مناسبی داشته باشید. برای اطلاع از شرایط فروش اقساطی تارا یا شاهین با کارشناسان سپند خودرو در تماس باشید. ضمنا میزان فضای درون کابین برای هر دو خودرو کاملا مناسب و وسیع به نظر می‌رسد که در نتیجه سرنشینان حاضر در ردیف عقب این خودروها با حداقل محدودیت از لحاظ فضای پا مواجه خواهند بود.

این خودرو طولی برابر با ۴۵۱۹ میلی متر ، عرضی برابر با  ۱۷۴۸ میلی متر و ارتفاعی برابر با ۱۴۶۶ میلی متر دارد. صفحه نمایش لمسی نسخه V4 بزرگ‌تر است و امکانات بیشتری مانند اتصال هوشمند به گوشی‌های همراه را ارائه می‌دهد. علاوه‌براین، سیستم صوتی نسخه V4 بهبود یافته است و تجربه بهتری از گوش دادن به موسیقی را فراهم می‌کند.

ازآنجایی‌که پاشنهٔ آشیل شاهین پیشرانهٔ قدیمی و نامناسب آن بود، این موتور جدید می‌تواند سدان سایپا را به رقیب جدی‌تری برای محصولات ایران‌خودرو تبدیل کند. در سبد محصولات ایران‌خودرو، تارا رقیب مستقیم شاهین پلاس خواهد بود که آن‌هم از موتور TU5 استفاده می‌کند. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه این دو سدان ایرانی که پیشرانهٔ یکسانی دارند را باهم مقایسه کنیم.

به دلیل فاصله محوری تقریبا یکسان، ظرفیت فضای کابین هر دو حریف در سطوح مشابه قرار می‌گیرد و 4 تا 5 سرنشین بزرگسال می‌توانند از این فضا استفاده کنند. البته تارا از لحاظ گنجایش صندوق عقب بسیار بهتر از شاهین سایپا ظاهر شده و با ارائه محفظه 640 لیتری، معضلات خانواده‌ها را هنگام مسافرت به حداقل خواهد رساند. این در حالی است که شاهین تنها حدود 420 لیتر را به صندوق عقب خود اختصاص داده است. تارا نیز از امکاناتی مشابه مانند سیستم تهویه اتوماتیک و نمایشگر ۷ اینچی بهره می‌برد، اما طراحی کابین آن ممکن است در مسیرهای طولانی، راحتی کمتری را ارائه دهد. با این حال، همچنان تجهیزات مناسبی را در اختیار رانندگان قرار می‌دهد. جک J4 با تجهیزاتی مانند صفحه‌نمایش ۷ اینچی، سیستم تهویه خودکار و صندلی‌های چرمی، تجربه‌ای راحت و مدرن را برای رانندگان و سرنشینان فراهم می‌کند.

BAC X3 یک کراس‌اوور کامپکت است که در اصل توسط کمپانی جیلی در چین طراحی و تولید شده است. این مدل ابتدا در سال ۲۰۱۷ با نام جیلی X3 پرو در بازار چین عرضه شد. در نظر داشته باشید گرانترین رنگ تارا، رنگ نقره‌ای تیتانیوم است که در هر دو نسخه v2 و v4 قیمت بالاتری نسبت به رنگ‌های دیگر دارد. جدول زیر کلیه تجهیزات ایمنی تارا اتوماتیک و شاهین اتومات را به اطلاع شما می‌رساند.

پیشرانه شاهین چابکی قابل قبولی را به این خودرو می‌بخشد اما 8 سوپاپ بودن و قدرت پایین آن نسبت به حجم، انتقاد برانگیز است. البته تیپ‌های V1 پلاس و V4 تارا به لطف گرافیک جدیدتر چراغ‌ها، در شب نمای عقب جذاب‌تری نسبت به تیپ‌های قدیمی‌تر دارند. قبل از شروع مقایسه تارا با شاهین طبق رسم همیشگی ابتدا نگاهی مختصر به تاریخچه و نسخه‌های مختلف هرکدام از این دو خودرو خواهیم داشت. با توجه به جدول فوق، امکانات دو خودرو تقریباً در یک سطح است ولی تارا با سنسور پایی در صندوق، ایربگ‌های جانبی و سنسور باران شرایط کمی بهتری دارد. مبایعه نامه خودرو یکی از مهم‌ترین اسناد در معاملات خرید و فروش ماشین است که به‌عنوان مدرک قانونی برای اثبات مالکیت و تعهدات مالی طرفین شناخته می‌شود.

برای اطلاع از خرید اقساطی شاهین و همچنین دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت سریع و در محل کارشناسی خودرو کلیک کنید. تارا و دنا پلاس هردو از نظر مشخصات فنی و عملکرد در بازار خودروهای ایرانی رقابت نزدیکی دارند. تارا به موتور 1.6 لیتری TU5P با 4 سیلندر و 16 سوپاپ مجهز است که توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

در یک نگاه کلی می‌توانیم به نماهای جلو و جانبی تارا و شاهین نمره یکسانی بدهیم اما در نمای عقب، شاهین عامه پسندتر است. چراکه طراحان ایران خودرو علی‌رغم استفاده از ترند روز طراحی دنیا یعنی چراغ‌های عقب به‌هم پیوسته در نمای عقب تارا، در اصطلاح نتوانسته‌اند کار را در بیاورند و بسیاری از افراد به این نما انتقاد دارند. قائم‌مقام مدیرعامل ایران‌خودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول از برنامه این شرکت برای ارتقاء پلتفرمی که خودروی ری‌را بر پایه آن تولید می‌شود، خبر داد. طبق اعلام وی، ۱۶ ایراد در محصولات تارا، دنا و به‌ویژه ری‌را شناسایی شده و برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع این مشکلات در دستور کار قرار گرفته است. این اقدام در راستای بهبود کیفیت، ارتقاء عملکرد و افزایش رضایت مشتریان صورت می‌گیرد.

خوشبختانه گیربکس استفاده‌شده در هر دو خودرو از نوع اتوماتیک ۶سرعته است که توسط کمپانی DAE توسعه یافته و نوید عملکردی مناسب را می‌دهد. در عمل هم همین‌طور است، تعویض دنده‌ها نرم انجام می‌شود و خبری از تقه نیست. از لحاظ کیفیت سواری نمی‌توان انتظارات عجیبی از این دو خودرو داشت چرا که هر دوی آن‌ها از سیستم تعلیق اقتصادی و نیمه‌مستقل در محور عقب استفاده می‌کنند. البته کیفیت سواری در مقایسه با محصولات نسل قبل ایرانی کمی بهتر شده که جای خرسندی دارد.

یا شاهین اتوماتیک از مانیتور بزرگ‌تر، داشبورد دورنگ و تزئینات طرح چوب بهره می‌برد. این سدان با توجه به سطح امکانات و گیربکس دارای وزن خالص 1170 تا 1270 کیلوگرم می باشد. فاصله بین دو محور تارا 2652 میلی متر، طول 4519، عرض 1953 و ارتفاع 1466 میلی متر است. که پلت فرم مشترکی با پژو 301، سیتروئن الیز، پژو 2008 و سیتروئن C3 دارد. ایران خودرو پلت فرم ملی IKP1 را با تغییراتی بر روی پلت فرم PF1 طراحی و تارا را بر روی آن توسعه داده است. در حال حاضر تارا در چهار تیپ در خط تولید ایران خودرو تولید می شود.

با این حال شاید برخی افراد به‌ویژه کسانی که چهره‌های خشن و هجومی تر را می‌پسندند، از فرم صورت و استایل بدنه تارا نسبت به شاهین بیشتر رضایت داشته باشند. مهم‌ترین مزیت این ماشین، ایمنی قابل قبول، آپشن‌های رفاهی مناسب، فضای مناسب داخل کابین و خدمات پس از فروش آن است. در ماشین تارا از موتور TU5 پلاس استفاده شده که در واقع همان نسخه پیشرفته‌تر موتور قدیمی پژو است.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید اگر به دنبال خودرویی برای مسافرکشی یا بهترین ماشین برای کار در اسنپ هستید، این مطلب کمک چندانی به شما نخواهد کرد. درهرحال، برای انتقال نیرو هم هردو خودرو از گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE استفاده می‌کنند که در برخی موارد در تارا تأخیر و تقه از آن گزارش شده است ولی به‌طورکلی این گیربکس هماهنگی نسبتاً مناسبی با موتور TU5 دارد. تارا و دنا پلاس در نسخه‌های دنده‌ای و اتوماتیک عرضه می‌شوند که قیمت‌های متفاوتی دارند. اکنون که به نیمه‌های آذرماه ۱۴۰۳ رسیده‌ایم، قیمت تارا دنده‌ای حدود ۸۷۰ میلیون و قیمت تارا اتوماتیک حدود یک‌میلیارد و ۵۰ میلیون تومان است. از طرفی قیمت دنا پلاس دنده‌ای حدود ۸۸۰ میلیون و قیمت دنا پلاس اتوماتیک حدود یک میلیارد و ۲۵ میلیون تومان است.

نظرکده (نظر کده | NazarKade) سایتی برای ثبت تجربه خرید شما از کسب و کارهای آنلاین و اینستاگرامی می باشد. اگر شما تجربه خرید از سایت ها و پیج های اینستاگرام را دارید، می توانید نظر خود را در سایت منتشر کنید. جهت شرکت در طرح فروش اقساطی تارا می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. با این تفاوت که شاهین باز هم با استفاده از خطوط منطقی و حجم‌پردازی‌های قابل‌قبول توانسته پیش بیفتد.

سایپا شاهین اتوماتیک با موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ خود قدرتی نزدیک به ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می‌کند و آن را به واسطه گیربکس سی وی تی ۶ سرعته به چرخ‌های جلو می‌رساند. در قسمت آپشن‌ها با خودروهای جذابی روبه‌رو نیستیم، تعداد آپشن‌ها بسیار محدود است و بسیاری از امکاناتی که در یک سدان اقتصادی مانند آریزو ۵ دیده می‌شود، در پرچمداران ایرانی وجود ندارد. تارا V4 به‌عنوان فول‌آپشن‌ترین نسخه خود، از امکانات ایمنی کاملی مانند چهار کیسه هوا، سیستم‌های کنترل پایداری و ترمز ضدقفل، سیستم ضد سرقت و امکانات رفاهی متنوعی چون کروز کنترل، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، صندلی‌های برقی با گرمکن و سانروف بهره می‌برد.

حال نوبت آن رسیده که به مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو از نظر طراحی ظاهری و داخلی بپردازیم. ظاهرا شرکت سایپا فرایند تغییرات بصری دست‌پرورده خود را به نحوی زیباتر انجام داده است؛ زیرا نمای چهره شاهین به‌ویژه طرح چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر تناسب بیشتری با سایر شاخصه‌های ظاهری بدنه این خودرو دارد. چند وقت پیش با مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک CVT عملکرد نمایندگان ایران‌خودرو و سایپا را بررسی کردیم. در آن مقایسه، نماینده شاهین به‌دلیل استفاده از پیشرانه قدیمی‌تر و گیربکس CVT نتوانست آن‌طور که باید در مقابل تارا V4 قد علم کند.

در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به بررسی طراحی، مشخصات فنی، امکانات و آپشن‌ها، ایمنی و… این دو سدان تازه‌وارد پرداخته تا بیشتر با سایپا شاهین و تارا ایران خودرو آشنا شوید. مشخصات فنی اتومبیل تارا چیست؟ این ماشین مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپه است و توان تولید ۱۱۳ اسب بخار را دارد. ایران خودرو، K132 را به صورت جعبه دنده دستی و اتوماتیک تولید می‌کند. مشخصات فنی این محصول ایران خودرو به صورت کلی در وضعیت بسیار خوبی نسبت به تولیدات دیگر این مجموعه قرار دارد. این اتومبیل، دارای حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن برای نوع دنده دستی (MT)، معادل ۱۲.۵ ثانیه می‌باشد.

اگر شما هم به دنبال یک سدان خانوادگی اقتصادی اما نسبتاً مدرن هستید، با ما همراه باشید تا ببینیم در نهایت تارا بهتره یا شاهین. با وجود برنامه‌های اصلاحی، ایران‌خودرو همچنان با چالش‌هایی مواجه است. مسئله تأمین قطعات، کنترل کیفیت در فرآیند تولید، بهینه‌سازی هزینه‌ها و افزایش سطح رقابت‌پذیری از جمله مسائلی است که در اجرای این تغییرات باید به آن توجه شود.

مجموعه قوای محرکه در تارا V4 و شاهین پلاس حدود ۱۱۰ تا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند که روی کاغذ چندان بد نیست. با وجود این، باید حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه صبر کنید تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید. چراغ خوش‌آمدگویی، چراغ آفتابگیر راننده، دستگیره بازشو سقفی شاگرد، جاعینکی، آینه الکتروکرومیک نیز به این تیپ از تارا اتوماتیک اضافه شده است. شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۸ از یک محصول جدید با نام تارا رونمایی کرد. این خودرو در اصل نسخه فیس‌لیفت و ایرانی‌شده پژو ۳۰۱ است، که قرار بود در قالب توافق همکاری میان ایران خودرو و پژو به تولید برسد. بعد از مرور ارقام کاتالوگی بهتر است به جنبه‌های عملی مقایسه شاهین با تارا برسیم و طبق رسم همیشگی، این مقایسه را از فضای کابین شروع می‌کنیم.

هر دو خودرو شاهین و تارا نسبت به رده قیمتی خود طراحی قابل قبولی دارند و المان‌های تقریباً به‌روزی را در ظاهر آن‌ها شاهد هستیم. استفاده از خطوط منظم و حجم پردازی‌های منطقی در هر دو خودرو باعث شده ظاهری نسبتاً پویا و هماهنگ را در آن‌ها ببینیم. با این تفاوت که خطوط بدنه شاهین کمی نرم‌تر و محدب هستند اما تارا ظاهری استخوانی و جعبه‌ای تر دارد. به همین دلیل امروز به سراغ مقایسه شاهین با تارا رفته‌ایم و می‌خواهیم این دو سدان داخلی را از جنبه‌های مختلف زیر ذره‌بین قرار دهیم.

علاوه بر این ماشین tara دارای سیستم مالتی مدیا و ۴ بلندگو می‌باشد. داخل کابین این خودرو با تریم‌های مشکی تزئین شده و نوع اتومات K132 دارای دسته دنده و فرمان چرم است. صندلی راننده در مدل دنده دستی ۶ سرعته معمولی و برای دنده اتومات، ۶ سرعته برقی می‌باشد.

دنا پلاس با خطوط تیزتر و ظاهری اسپرت‌تر است و در مقابل آن، تارا در گروه طراحی الهام گرفته از خودروهای اروپایی و خطوط نرم‌تر قرار می‌گیرد. هردو خودرو دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود هستند، از جمله تفاوت در موتور، گیربکس، امکانات رفاهی و ایمنی که انتخاب بین آن‌ها را برای مصرف‌کنندگان چالش‌برانگیز می‌کند. برای همین در ادامه قصد داریم به مقایسه تارا با دنا پلاس بپردازیم.

همان‌طور که در مقایسه تارا و دنا یا هر خودروی دیگری باید مشخصات ظاهری را در نظر بگیریم، در بررسی این دو نسخه نیز باید به تفاوت ظاهری تارا v2 و v4 توجه کنیم. طراحی داخل کابین تارا و شاهین هم چندان مدرن و امروزی نیست خصوصا اگر طرح داشبورد آنها را با تولیدات جدید اقتصادی چینی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که فضاسازی داخلی این خودروها بسیار قدیمی و از مد افتاده است. در این بین طرح داشبورد تارا از جذابیت کمی بالاتر برخوردار است و شاید بتواند نظر شمار بالاتری از مشتریان را به خود جلب کند. متأسفانه اکثر خودروهای تولید داخل ما از لحاظ طراحی ظاهری نسبت به ماشین‌های روز دنیا چندین سال عقب‌تر هستند و معمولا جذابیت دلچسبی را از خود نشان نمی‌دهند اما استثنائا طراحی ظاهری شاهین به‌ویژه نمای روبروی این خودرو تا حد زیادی قابل‌قبول و زیبا از آب درآمده است. همچنین تارا اتوماتیک ارتقا یافته مدل ۱۴۰۴ به حدود ۱ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان قیمت دارد.تارا اتوماتیک ارتقا یافته مدل ۱۴۰۲ با افزایش ۱۰ میلیون تومانی قیمت ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

دو سال بعد و در پاییز سال 1402 هم ایران خودرو دو تیپ جدید از تارا را روانه بازار کرد که شامل تارا V1 پلاس (دنده‌ای با گیربکس 6 سرعته) و تارا V4 (اتوماتیک با امکانات ارتقایافته) می‌شود. سایپا شاهین نخستین بار در سال 1397 و در جریان نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد. البته این خودرو در زمان رونمایی «رهام» نام داشت و از مشخصات فنی متفاوتی نسبت به نسخه فعلی بهره می‌برد. اما تشدید تحریم‌ها باعث شد تا سایپا نتواند از آن مشخصات فنی استفاده کند و عرضه این سدان جدید خود را به ناچار به تعویق انداخت. تارا با الهام از پژو ۳۰۱ طراحی شده و نسبت به بسیاری از سدان‌های داخلی، ظاهری مدرن‌تر دارد. در سوی دیگر، ری‌را اولین کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو است که با زبانی طراحی مدرن و امضای جدید ایران‌خودرو معرفی شده است.

مصرف بهینه سوخت این موتور در تارا بسته به نوع گیربکس حدود 7 تا 7.4 لیتر در 100 کیلومتر است. از نظر ظاهر، تارا به‌عنوان یک نسخه فیس‌لیفت از پژو 301 معرفی شده و سعی شده است با ایجاد تغییرات در نمای جلو و عقب، ظاهری متمایز از پژو 301 داشته باشد. در طراحی ظاهری تارا و به‌ویژه چراغ‌های عقب آن از المان‌های چند ضلعی استفاده شده است​​. طرح چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر شاهین سایپا با سایر شاخصه‌های ظاهری بدنه این خودرو تناسب دارد. در بحث مقایسه آپشن ‌های تارا اتومات و شاهین اتومات می‌توان گفت که سطح امکانات رفاهی این دو خودرو تقریبا مشابه است، با این تفاوت که تارا از صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و حسگر باران بهره‌مند شده اما گویا فعلا شاهین اتومات با صندلی‌های دستی وارد بازار خواهد شد. همچنین شاهین سایپا دارای سیستم تهویه اتوماتیک بوده اما تارا اتومات به تهویه دیجیتال مجهز است.

در مقایسه تارا و شاهین، دو خودرو سدان ایرانی از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا از جنبه‌های فنی، طراحی و آپشن‌ها بررسی شده‌اند. تارا با تاکید بر کیفیت سواری و امکانات رفاهی، به‌عنوان یک گزینه جذاب در بازار داخلی مطرح است، در حالی که شاهین بر طراحی جذاب و آپشن‌های متنوع رفاهی تمرکز دارد. هر دو خودرو از لحاظ طراحی و امکانات ایمنی و رفاهی ویژگی‌های متمایزی دارند و انتخاب بین آن‌ها به نیازها و ترجیحات فردی بستگی دارد. شتاب خودرو تارا به دلیل وزن کمتر آن نسبت به شاهین تیزتر بوده و صفر تا صد گیربکس دستی آن 12.5 ثانیه است. همچنین تارا در مقایسه با شاهین، از هندلینگ مناسب‌‌تر و کارکرد دقیق‌تر سیستم‌های کنترل پایداری به دلیل نوع طراحی ظاهر و فیزیک آن برخوردار است؛ ازاین‌رو در عبور از مسیرهای لغزنده و پیچ‌ها تعادل بهتری خواهد داشت.

دنا پلاس و تارا دو خودروی سدان خانوادگی محبوب در بازار ایران هستند که توسط شرکت ایران خودرو تولید می‌شوند. این دو خودرو که در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک تولید می‌شوند، با طراحی‌های مدرن و امکانات پیشرفته، توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده‌اند. تارا مجهز به پیشرانه ارتقا یافته TU5 است که به نام EC5 یا TU5 Plus شناخته می‌شود. این موتور حجم 1.6 لیتری و توانایی تولید قدرتی بین 110 تا 115 اسب بخار و گشتاوری حدود 145 تا 150 نیوتن‌متر دارد. پیشرانه تارا با استفاده از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها علاوه‌بر بهبود قدرت، کاهش مصرف سوخت را نیز به همراه دارد.

برای خرید راحت و امن خودرو و مشاوره در این زمینه به لینک نمایشگاه آنلاین خودرو همراه مکانیک مراجعه کنید. در ابتدا بهتر است مدل‌های مختلف تارا را در جدولی برای شما بیاوریم، تا قبل از صحبت در مورد آن‌ها، یک دید کلی در مورد تیپ‌های مختلف این خودرو داشته باشید. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. در صورتی که دارای یک کسب و کار می باشید، می توانید آن را در سایت نظرکده ثبت کنید تا نظرات مشتریان خود را جمع آوری نمایید و کسب و کار خود را به دیگر کاربران معرفی نمایید.

از لحاظ طراحی، تارا V4 ظاهر جدیدی را به نمایش می‌گذارد که البته بر پایه پژو ۳۰۱ توسعه یافته اما شبیه آن نیست. چراغ‌ها طراحی کشیده‌ای دارند و در دو طرف جلوپنجره مشبک و کشیده قرار گرفته‌اند. با اینکه الهام گرفتن از یوزپلنگ ایرانی برای طراحی نمای جلوی تارا ایده جذابی است، اما نتیجه نهایی خیلی خوب به نظر نمی‌رسد.

از نظر مصرف سوخت نیز عملکرد هر دو مدل مشابه است و مصرف ترکیبی حدود ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را ثبت می‌کنند. در نمای عقب، شاهین هیچ تغییری نسبت به قبل نداشته و همچنان با چراغ‌های خطری که از محصولات bmw الگو گرفته، می‌تواند رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کند. اولین تغییر مربوط به گرافیک چراغ‌های تارا است که حالا زیباتر شده‌اند. بقیه تغییرات در نمای عقب تارای جدید خیلی محسوس نیستند و فقط شامل تغییراتی در بعضی خطوط سپر و صندوق می‌شوند.

برعکس تارا اتوماتیک، تارای دنده‌ای ابداً امکانات مناسبی ندارد و بسیاری از آپشن‌هایی که می‌توانست به‌راحتی در یک خودروی امروزی گنجانده شود در این خودروی ایرانی نادیده گرفته شده و این موضوع باتوجه‌به قیمت و سال ساختش کمی عجیب به نظر می‌رسد. در واقع با این قیمت، به‌راحتی می‌توان سراغ رقبای این ماشین رفت که حداقل امکاناتی مانند رینگ آلومینیومی، دوربین دید عقب و سانروف را از مشتری دریغ نمی‌کنند. به همین دلیل، تارا با اینکه یکی از گران‌ترین خودروهای داخلی محسوب می‌شود، در داخل با داشبورد پلاستیکی و ساده، کاملاً اقتصادی به نظر می‌رسد.

با وجود شباهت‌ها در مشخصات فنی، در بحث عملکرد رانندگی و راحتی تفاوت‌های جزئی وجود دارد؛ به‌طورمثال، نسخه V4 به‌لطف برخی بهبودها در سیستم تعلیق و فرمان در مسیرهای طولانی، خستگی کمتری برای راننده به‌همراه دارد. در سمت مقابل، کابین تارا V4 به‌صورت یکدست کم‌کیفیت است و در آن خبری از رنگ‌ها و مواد سازنده مختلف نیست. تارا V4 از یک فرمان D کات بهره می‌برد ولی استفاده از پلاستیک پیانویی روی قسمت پایینی فرمان باعث شده از جذابیت آن کاسته شود. دقیقا معلوم نیست که چرا تولیدکننده این دو خودرو روی استفاده از پلاستیک پیانویی پافشاری می‌کنند، آن‌هم در جایی مثل فرمان که به‌صورت مداوم تحت تماس با دست و مستعد خط‌وخش خواهد بود. تارا از دیدگاه مهندسی دارای پلت فرم و امکانات و ایمنی و رفاهی بروزتری نسبت به خودرو دنا هست.

تارا اتوماتیک و ری‌را به برخی آپشن‌های به‌روز مانند سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر لمسی، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، تهویه دیجیتال و ورود بدون کلید مجهز هستند. هر دو خودرو در مقایسه با بسیاری از محصولات داخلی، استانداردهای ایمنی بهتری دارند. تارا با داشتن ۶ کیسه هوا (در نسخه اتوماتیک)، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، سطح ایمنی مناسبی ارائه می‌دهد.

این مقاله به بررسی جامع جنبه‌های مختلف خودروی تارا، از جمله طراحی ظاهری، طراحی داخلی، مشخصات فنی، عملکرد رانندگی، امکانات و تکنولوژی‌های آن می‌پردازد تا اطلاعاتی کامل و دقیق برای خریداران و علاقه‌مندان فراهم آورد. در دنیای پررقابت امروزی، انتخاب یک خودروی مناسب نیازمند اطلاعات جامع از مزایا و معایب آن است که می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر کمک کند. هر دو خودرو تارا و شاهین با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک در بازار عرضه می‌شوند.

هر دو خودرو نقاط قوت و ضعف خود را دارند، بنابراین بسته به نیازها و انتظارات شما، انتخاب بهترین گزینه متفاوت خواهد بود. تارا نیز کابینی مجهز به امکانات مناسب دارد، اما زاویه داشبورد و طراحی برخی قسمت‌ها ممکن است برای برخی کاربران چالش‌برانگیز باشد. در مقابل، کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین تارا، حس استحکام بیشتری را القا می‌کند. شاهین در مقایسه با تارا، چهره عامه‌پسندتر، پیشرانه توربو، آپشن‌های بیشتر در نسخه دنده‌ای و قیمت ارزان‌تری دارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *