مقایسه پژو پارس TU5 با تارا تاپ کارز
گزارشهایی از عدم هماهنگی در پانلهای کابین، ایرادهای رنگآمیزی و آپشنهای داخلی، صدای جیرجیر مانند و تکان خوردن برخی از قطعات دیده شده است. همچنین سیستم تعلیق خودرو تارا در پستی و بلندیها و دستاندازها، آنچنان نرم عمل نمیکند و ضرباتی را به اتاق خودرو وارد میکند. همچنین گاهی اوقات دیده شده است که دقت فرمان این خودرو در سرعت بسیار بالا، کمی پایینتر از حد معمول است. در نهایت، انتخاب بین این دو خودرو به نیازها و ترجیحات شخصی کاربران بستگی دارد. اگر به دنبال یک خودروی کلاسیک با طراحی بهروزتر و جادار هستید، پژو پارس میتواند گزینه مناسبی باشد. اما اگر مدرن بودن، فضای جادارتر و امکانات بیشتر برای شما مهم است، تارا اتوماتیک انتخاب بهتری خواهد بود.
صحبت در مورد طراحی بیرونی پژو پارس حتی پس از گذشت بیش از 20 سال از تولید این خودرو دشوار خواهد بود، زیرا چشمان ما به دیدن این طراحی یکپارچه و قدیمی عادت کرده است، حتی در میان خودروهای عجیب و غریب زیادی که دوباره با آن معرفی می شوند. طراحی این خودرو کاملا بر اساس مد چند دهه پیش است و خبری از منحنی های جذاب و ظریف نیست. خطوط بدنه کاملاً مستقیم هستند و چراغ ها و سپرها با حداکثر سادگی مشخص شده اند. سیستم ترمز تارا در هر چهار چرخ دیسکی است، اما ترمزهای محور عقب در پارس کاسهای است. اما تارا از سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC) و سیستم کنترل کشش (TCS) نیز بهره میبرد. همچنین فرمان تارا برقی و غربیلک فرمان چرم و قابل تنظیم در دو جهت است.
در سالهای اخیر، نسخه ارتقا یافته از این پیشرانه با نام تیو فایو پلاس هم توسط ایران خودرو بهکار گرفته شد. انتخاب روغن موتور مناسب برای موتور TU5 اهمیت زیادی در حفظ راندمان این پیشرانه در بلند مدت دارد. همین موضوع دست خریداران در انتخاب گزینههای معقول را تا حد زیادی بسته است. دو نمونه از تولیدات ایرانخودرو که طرفداران خاص خود را در بازار دارند پژو پارس TU5 و تارا هستند که میخواهیم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم. اگرچه کابین این خودرو در طراحی نسبت به مدل قبلی زیباتر به نظر می رسد، اما از نظر متریال به کار رفته رها شده است.البته ارگونومی داشبورد قابل قبول است و ابزار آن در اختیار راننده است.
هر چه در ترتیب حروف الفبای انگلیسی از A فاصله بگیریم، سطح کیفیت روغن موتور بالاتر میرود. باتوجهبه مزایا و معایب خودرو چری آریزو ۵، این ماشین نسبت به تارا اتوماتیک مدرنتر محسوب میشود و همچنین امکانات بیشتری دارد. در نهایت، انتخاب میان تارا و پارس TU5 به نیازها و اولویتهای فردی بستگی دارد. تارا میتواند گزینهای مناسب برای کسانی باشد که به دنبال خودرویی با امکانات مدرن و راحتی بیشتر هستند، در حالی که پارس TU5 برای افرادی که به دنبال یک خودروی اقتصادی و با سادگی در استفاده هستند، مناسبتر است. به طور کلی، تارا از نظر ایمنی و فناوریهای پیشرفتهتر در مقایسه با پارس TU5 برتری دارد، اما هر دو خودرو به استانداردهای ایمنی لازم توجه کردهاند.
در این بخش به مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی دو خودروی پژو پارس LX TU5 و تارا اتوماتیک میپردازیم. هر دو خودرو با توجه به نیازهای متفاوت بازار و انتظارات مشتریان طراحی شدهاند و از نظر امکانات و تجهیزات، تفاوتهای قابل توجهی با یکدیگر دارند. تارا اتوماتیک به عنوان یکی از جدیدترین محصولات ایرانخودرو، از طراحی داخلی مدرنتری بهره میبرد که شباهت زیادی به پژو 301 دارد.
در مقایسه پژو پارس TU5 با تارا میتوان تارا را از نظر طراحی داخلی بهتر ارزیابی کرد. پژو پارس جزو قدیمیترین خودروهای ایران خودروست که نسخهای بهروزتر از پژو ۴۰۵ به شمار میرود و از سال ۷۹ تاکنون روی خط تولید قرار دارد. البته زمزمههایی مبنی بر توقف تولید این خودرو و جایگزینی آن با سورن پلاس XU7P به گوش میرسد. در طرف مقابل باید به تارا اشاره کرد که جزو جدیدترین محصولات این شرکت به شمار آمده هرچند میزان استقبال از آن به اندازه پسرعموی سالخوردهاش نیست. در مقایسه پژو پارس TU5 با تارا به دنبال پاسخ به سؤالات خریداران در زمینه انتخاب این دو خودرو خواهیم بود.
البته به لطف استفاده از موتور TU5، سواری نرم تری نسبت به قبل شده و صدای موتور در دورهای پایین کمتر به داخل کابین نفوذ می کند. یکی دیگر از نقاط قوت تارا را می توان فضای بار جادارتر از پارس دانست که می تواند برای خانواده ها از اهمیت بالایی برخوردار باشد. در مقابل، باید به خودروی تارا اشاره کنیم که اگرچه به عنوان یک خودرو جدید به نظر میرسد و طراحان آن از یوز در طراحی ظاهری الهام گرفتهاند، اما نمیتوان به طور کامل زیبایی آن را تأیید کرد. نمای جلویی این خودرو پیچیدگی خاصی ندارد و المانهایی مانند چراغها، جلوپنجره و سپر با سادگی طراحی شدهاند. در پروفایل جانبی نیز همین موضوع قابل مشاهده است، اگرچه طراحی جانبی بهروزتر از پژو پارس است. بخشی که بیشترین جنجال را به دنبال دارد، بخش عقب خودرو است، که چراغهای بههمپیوسته دارد.
این خودرو با تجهیزات مدرنتر و سیستمهای کمکی پیشرفته، تجربهای بهروزتر و ایمنتر را ارائه میدهد. از سوی دیگر، پژو پارس LX TU5 با وجود داشتن امکاناتی مناسب برای رده قیمتی خود، در مقایسه با تارا امکانات کمتری دارد و از نظر ایمنی نیز در سطح پایینتری قرار میگیرد. مقایسه تارا اتوماتیک با پژو پارس TU5، در بازار خودروی ایران، دو خودرو از برندهای معتبر داخلی، پژو پارس TU5 و تارا اتوماتیک، به عنوان گزینههای محبوب و پرفروش در دسته سدانهای خانوادگی شناخته میشوند.
با وجود تنوع زیاد در بازار، دو خودرو ایرانی تارا با پارس TU5 به عنوان گزینههای محبوب در دسته سدانها شناخته میشوند. هر یک از این خودروها ویژگیها و مشخصات خاص خود را دارند که میتواند تأثیر زیادی بر تصمیمگیری خریداران داشته باشد. در این مقاله، به بررسی ابعاد مختلف این دو خودرو از جمله طراحی، امکانات، ایمنی و عملکرد پرداخته خواهد شد تا به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را بر اساس نیازها و سلیقههای خود داشته باشید. تارا با استفاده از فرمان D-CUT و نمایشگر مرکزی، تلاش کرده است تا فضای داخلی خودرو را مدرنتر و جذابتر جلوه دهد.
TU5 که از سال ۱۳۸۲ با ورود پژو ۲۰۶، به بازار ایران آمد، پرتیراژترین موتور ایرانخودرو تابهحال است. اما سه سالی است که سرانجام ایرانخودرو در حال جایگزینی آن با نمونههای بهروزتر در سبد موتوری خود است. این موتور علاوه بر پارس که دیگر تولید نمی شود، در حال حاضر روی پژو ۲۰۷ دستی و رانا پلاس نصب میشود. پیش تر ۲۰۶، ۲۰۶ صندوق دار، ۲۰۷، ۴۰۵، سمند، H30 Cross و رانا از این موتور استفاده میکردند. در تارا اتوماتیک V4، موتور TU5 plus به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک AT ساخته شده توسط DAE و Landai متصل می شود.
در مقابل، تارا اتوماتیک با استفاده از طراحی مشابه پژو 301، کابینی مدرنتر و با ارگونومی بهتر ارائه میدهد. فضای جادار و محفظه صندوق بزرگ نیز از دیگر مزایای این خودرو به شمار میآیند. هرچند که کیفیت متریال در تارا همچنان به سطح ایدهآل نرسیده است، اما در مقایسه با پژو پارس، بهبودهایی را شاهد هستیم. در مقایسه طراحی داخلی و کیفیت کابین دو خودرو، میتوان گفت که هر دو خودرو نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند.
ایرانخودرو در سال ۹۳ طراحی جدیدی را برای داشبورد پارس در نظر گرفت. کابین این خودرو از نظر طراحی نسبت به نمونه قبلی اگرچه زیباتر به نظر میرسد اما از نظر متریال بکار رفته پسرفت داشته است. البته ارگونومی داشبورد قابلقبول است و ادوات در دسترس راننده قرار دارند. کابین تارا بر اساس پژو ۳۰۱ شکل گرفته و اگرچه طراحی آن در مقایسه با خودروهای مدرن دنیا حرفی برای گفتن ندارد اما از نظر طراحی و کیفیت یک پله بالاتر از پارس قرار میگیرد.
همانند تارا دندهای، قلب تپنده تارا اتوماتیک نیز موتور TU5P با حجم 1.6 لیتر است. این موتور با 115 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور، عملکرد قابل قبولی را ارائه میدهد. در ضمن این خودرو بهعنوان وسیله نقلیه کم مصرف به مشتریان معرفی شده است. درحالیکه کم مصرف و اقتصادی بودن تارا بیشاز آن که حقیقت باشد، یک شعار تبلیغاتی است و از جمله معایب خودرو تارا اتوماتیک مصرف سوخت بالای آن نسبت به رقبای خارجی خواهد بود. سایت فروش خودرو در امارات این امکان را فراهم میکند که بدون واسطه، انواع خودروهای نو و کارکرده را بررسی و بهترین گزینه را بر اساس بودجه و نیازتان انتخاب کنید….
پژو پارس، یکی از قدیمیترین خودروهای تولید شده توسط ایرانخودرو است. این خودرو نسخهای بهروزتر از پژو ۴۰۵ است و از سال ۱۳۷۹ تاکنون در خط تولید قرار دارد. با این حال، شایعاتی درباره توقف تولید پژو پارس و جایگزینی آن با سورن پلاس XU۷P مطرح شده است. در مقابل، تارا یکی از جدیدترین محصولات تولید شده توسط ایرانخودرو است، اگرچه میزان استقبال از آن به اندازه خودروی پژو پارس کمتر است. در این مقاله، به مقایسه پژو پارس TU۵ با تارا میپردازیم تا به سؤالات خریداران در مورد انتخاب این دو خودرو پاسخ دهیم.
مصرف سوخت این خودرو نیز کمتر از مدلهای مجهز به پیشرانه XU7 خواهد بود. تارا اما به خاطر استفاده از پلتفرم جدیدتر و سیستمهایی همچون کنترل پایداری تواناییهای حرکتی بهتری نسبت به پارس دارد هرچند نباید از آن انتظار زیادی داشت. کابین این خودرو آرامتر از پارس خواهد بود و این موضوع به ویژه در سرعتهای متوسط خود را نشان میدهد. یکی دیگر از نقاط قوت تارا را میتوان فضای بار جادارتر آن نسبت به پارس دانست که شاید این موضوع برای خانوادهها اهمیت زیادی داشته باشد. پارس به دلیل پلت فرم قدیمی خود نمی تواند هندلینگ قابل توجهی به خصوص در پیچ ها داشته باشد و به همین دلیل باید در پیچ ها با سرعت بالا نهایت دقت را به خرج دهید.
دو عدد قبل و بعد از حرف W نشاندهنده میزان گرانروی روغن در زمستان و تابستان هستند. تارا اتوماتیک با گیربکس 6 دنده اتوماتیک، رانندگی راحتتر و لذتبخشتری را ارائه میدهد. همچنین امکانات رفاهی بیشتر این خودرو، آن را به انتخابی جذابتر برای مشتریان تبدیل کرده است. امکان فروش اقساطی تارا اتوماتیک کمی از فشارهای مالی را از روی دوش مشتریان کم میکند، اما مشتریان در نهایت باتوجهبه به مبلغی که برای خودرو میپردازند، امکانات رفاهی و آپشنهایی در نظر دارند. اگر از دید سرنشینان جلو نگاه کنیم، سیستم تهویه تارا اتوماتیک بسیار مناسب و کارآمد عمل میکند و بیعیب و نقص است؛ اما سرنشینان عقب از سیستم تهویه ناراضی خواهند بود.
این سیستمها به بهبود کنترل خودرو در شرایط مختلف و کاهش خطر تصادفات کمک میکنند. همچنین، تارا معمولاً با سیستمهای کمکراننده مانند کروز کنترل و سنسورهای پارک عرضه میشود که راحتی و ایمنی بیشتری را در رانندگی فراهم میآورد. در این بخش به بررسی آپشنها و امکانات خودرو تارا و پارس TU5 پرداخته میشود. این امکانات شامل سیستمهای رفاهی، ایمنی و تکنولوژیکی است که به تجربه رانندگی و راحتی سرنشینان کمک میکند. تارا به دلیل ابعاد بزرگتر خود، فضای داخلی بیشتری را برای سرنشینان فراهم میکند. صندلیها به خوبی طراحی شدهاند و راحتی لازم برای سفرهای طولانی را ارائه میدهند.
از جمله بزرگترین معایب خودرو تارا اتوماتیک، میتوان به گیربکس CVT آن اشاره کرد. متاسفانه این گیربکس با پیشرانه TU5 پلاس هماهنگی کامل ندارد و در برخی مواقع شاهد کندی و تاخیر عملکردی آن در معکوس کشیدن هستیم. زیرا روی کاغذ انتخاب یک خودرو بروز با امکانات بسیار بیشتر، ایمنتر، قویتر و با گیربکس اتوماتیک نسبت به یک خودرو قدیمیتر، کم امکاناتتر ناایمنتر، ضغیفتر و با گیربکس دستی تنها در صورت علاقه قابل توضیح است. دلیل این اتفاق را میتوان در تقاضای زیاد در مقابل توقف عرضه این خودرو جستجو کرد. محبوبیتی که هیچ وقت تارا به دلیل تبلیغات سو و محتوای ناآگاهانه در فضای مجازی، آن را پیدا نکرد.
موتور TU5 بهدلیل استهلاک نسبتا پایین و عملکرد مطلوب بهخصوص در دور بالا محبوب است. ویژگیهای مناسب این موتور باعث شد تا شاهد استفاده از آن بهعنوان پیشرانه بسیاری از محصولات ایران خودرو طی سالهای اخیر باشیم. بعد از آن، ایران خودرو از موتور تیو فایو در خودروهای دیگری مانند پژو 206 صندوقدار، پژو 207، پژو پارس، پژو 405، رانا و تارا هم استفاده کرد.
پارس در طول این سالها با پیشرانههای گوناگونی عرضه شده اما بیشک یکی از بهترین انتخابها برای آن پیشرانه TU5 بوده است. این پیشرانه در خودروهای مختلف ایرانخودرو امتحان خود را پس داده و به دلیل استهلاک کمتر نسبت به پیشرانه XU7، نرمی بیشتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتر انتخاب افراد زیادی بوده است. البته به همین خاطر هم پارس TU5 از نسخههای دیگر این خودرو گرانتر است. در این بخش به مقایسه کابین و طراحی داخلی دو خودروی پژو پارس LX TU5 و تارا اتوماتیک میپردازیم. هر دو خودرو به عنوان محصولات محبوب بازار ایران شناخته میشوند و با توجه به تغییرات و بهروزرسانیهایی که در طراحی داخلی آنها اعمال شده، قصد داریم نگاهی دقیقتر به کیفیت و طراحی فضای داخلی این دو خودرو بیندازیم.
پارس یا همان پرشیا، خودرویی است که آغاز تولید آن به سال ۱۳۷۹ بازمیگردد. خودرویی تغییریافته و شکلگرفته بر پیکره پژو ۴۰۵ که با تغییرات ظاهری و فنی بسیار همراه شد تا محبوبیت خود را در بازار ایران و مخصوصا در بین قشر جوان و میان سال حفظ کند. تحریمهای پی در پی و بومیسازی پیشرانههای شناختهشده از جمله TU5 و XU7، موجب شد تا این خودرو در ستاپهای فنی مختلفی به تولید برسد.
با اینکه تارا مزایای بسیاری همچون طراحی مدرن، امکانات رفاهی مناسب و کابین جاداری دارد، اما بی عیب و نقص نیست. در این مقاله به بررسی معایب انواع خودرو تارا، از نظر فنی، امکانات و خدمات پس از فروش میپردازیم. در نهایت این خودرو خانوادگی و اقتصادی را با انواع خودرو داخلی و خارجی مقایسه میکنیم تا با آگاهی بیشتری اقدام به خرید کنید. مقایسه پژو پارس TU5 با تارا به یکی از بخشهای مهم یعنی پیشرانه و گیربکس میرسد.
همچنین، مواد باکیفیت بهکاررفته در داخل کابین، حس لوکسی را ایجاد میکند. در مقابل، پارس TU5 فضای داخلی مناسبی دارد، اما به دلیل طراحی قدیمیتر و ابعاد کوچکتر، ممکن است در مقایسه با تارا کمی احساس محدودیت را به افراد بدهد. با این حال، صندلیها و فضای کابین هنوز هم برای استفاده روزمره مناسب هستند و راحتی لازم را فراهم میآورند.
کابین تارا بر پایه پژو 301 ساخته شده است و اگرچه طراحی آن در مقایسه با خودروهای مدرن دنیا حرفی برای گفتن ندارد، اما از نظر طراحی و کیفیت یک پله بالاتر از پارس است. با مقایسه پژو پارس TU5 با تارا می توان به تارا از نظر طراحی داخلی امتیاز بهتری داد. صنعت خودرو کشورمان در سال های اخیر با انتقادات قابل توجهی از سوی مسئولان و مهمتر از آن خریداران مواجه بوده است، اما متاسفانه پیشرفت چندانی در این زمینه حاصل نشده و همچنان شاهد تولید خودروهایی با پلت فرم قدیمی، مصرف بالا و راندمان پایین هستیم. این مشکل تا حد زیادی دست خریداران را در انتخاب گزینه های معقول بسته است. دو نمونه از محصولات ایران خودرو که طرفداران خود را در بازار دارند، پژو پارس TU5 و تارا هستند که می خواهیم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم. رویداد۲۴ صنعت خودروسازی کشورمان در سالهای اخیر با انتقادات قابلتوجهی از سوی مسئولان و به خصوص خریداران مواجه شده است.
شتاب و کشش تارا اتوماتیک، باتوجهبه وزن آن مناسب این خودرو محسوب نمیشود. در واقع گیربکس CVT و پیشرانه TU5 پلاس، هماهنگی موردنیاز را برای ایجاد شتاب و کشش مناسب ندارند. عدم تناسب قدرت موتور تارا با وزن آن، زمان رانندگی در اتوبانها و جادههای سربالایی، شما را به دردسر میاندازد. این موتور دارای تکنولوژی پمپ روغن متغیر، زمان بندی متغیر سوپاپ ورودی (CVVT)، دینام هوشمند و … است. با استاندارد آلایندگی یورو 5 می تواند 113 اسب بخار قدرت با گشتاور 144 نیوتن متر تولید کند.
ضمن اینکه عملکرد روغن 10W40 هم برای روانکاری قطعات موتور بهمراتب بهتر است. این موتور توسط گروه PSA برای استفاده در محصولات پایه خود در بازارهای اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی طراحی شده است. موتور TU5 پلاس با نام جدید و تغییرات جزئی، به عنوان نسل جدید موتور TU5 شناخته میشود. شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد.
بیت ران یک رسانه مستقل درباره صنعت حمل و نقل است که سعی می کند با اصول حرفه ای روزنامه نگاری مانند انصاف و دقت به پوشش وقایع مختلف این صنعت بپردازد. این رسانه سعی دارد تا با دید تحلیلی وقایع را کنکاش کرده و با یک بررسی دقیق و فنی محصولات را معرفی کند. پارس TU5 نیز به عنوان یک سدان خانوادگی، سواری مناسبی را فراهم میآورد. با وجود سیستم تعلیق مشابه، پارس TU5 ممکن است به اندازه تارا در هندلینگ و پایداری کموزنتر باشد.
چراغهای کشیده و یک تکهای به همراه سپر عقب که دیگر محل نصب پلاک نیست، به خودرو ظاهری هماهنگ و بهروزتر بخشیدهاند. همانطور که مشاهده میشود تارا از نظر تجهیزات رفاهی و به ویژه ایمنی بهتر از پارس TU5 ظاهر شده است و این موضوع برای بسیاری از خریداران میتواند تعیینکننده باشد. ضمن اینکه تارا به دلیل استفاده از پلتفرم بهروزتر از ایمنی بهتری در تصادفات برخوردار خواهد بود. اگر مایلید که بهترین نتیجه را در استفاده از روغن موتور برای موتور TU5 بگیرید، پیشنهاد میکنیم بهسراغ محصولات با سطح کیفی SN، SM و SP بروید. در غیر این صورت میتوانید از محصولات با سطح کیفی SL با پرداخت حداقل هزینه برای روغن موتور خودروتان استفاده کنید.
پژو پارس با تغییرات جدید در داشبورد و سیستم تهویه مطبوع، طراحی داخلی بهروزتری نسبت به گذشته دارد، اما کیفیت پایین متریال و محدودیتهای فضایی برای سرنشینان عقب از نقاط ضعف آن محسوب میشوند. این مقاله به بررسی جامع و مقایسه دقیق این دو خودرو از جنبههای مختلف میپردازد. ابتدا نگاهی به طراحی ظاهری هر یک از این خودروها خواهیم داشت و سپس به تحلیل مشخصات فنی و عملکرد آنها خواهیم پرداخت. علاوه بر این، به بررسی فضای داخلی و امکانات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو خواهیم پرداخت تا در نهایت، انتخابی مطمئن و آگاهانه برای کسانی که به دنبال خودرویی خانوادگی و مناسب هستند، ارائه دهیم. مرجع اصلی برای خرید بهترین روغن موتور TU5، دفترچه راهنمای خودروهای پژو 206، پارس، پژو 405، رانا، تارا و … است.
تارا به عنوان یک خودرو مدرن، معمولاً با استانداردهای ایمنی بالایی طراحی شده است. این خودرو به طور معمول موفق به کسب نتایج مثبت در تستهای ایمنی معتبر شده و به ویژگیهای ایمنی متنوعی مجهز است که به حفاظت از سرنشینان کمک میکند. این استانداردها شامل ساختار بدنه مستحکم و سیستمهای ایمنی پیشرفته است که در برابر تصادفات و حوادث مختلف محافظت میکند.
تارا به عنوان یک سدان مدرن طراحی شده، تجربه رانندگی راحت و لذتبخشی را ارائه میدهد. سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و مستقل در عقب، با هدف افزایش پایداری و راحتی در جادهها طراحی شده است. این ویژگیها به تارا کمک میکند تا در مسیرهای ناهموار و پیچهای تند، کنترل خوبی از خود نشان دهد.
مطرح کردن طراحی ظاهری پژو پارس، به ویژه پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از تولید آن، سخت خواهد بود. این خودرو به طور یکنواخت و قدیمی طراحی شده است و همه ما به این طراحی عادت کردهایم. در حالی که خودروهای دیگر با تغییراتی در چراغها و طرحهای نوین معرفی میشوند، پژو پارس همچنان ظاهری ساده، متناسب و یکدست دارد. طراحی این خودرو کاملاً بر اساس مدهای چندین دهه قبل صورت گرفته و انحناهای جذاب و ظریفی در آن وجود ندارد.
اما ممکن است برخی از فناوریهای ایمنی فعال موجود در تارا در این خودرو وجود نداشته باشد. با این حال، پارس TU5 همچنان به عنوان یک خودرو ایمن و مطمئن در نظر گرفته میشود و میتواند نیازهای ایمنی روزمره را برآورده کند. در نمای جانبی، خطوط زاویهدار بدنه تارا ممکن است با معیارهای روز طراحی جهانی همخوانی نداشته باشد، اما همچنان توانسته است جذابیتهای خاصی را برای بازار ایران ایجاد کند. نسخه اتوماتیک تارا با رینگهای بزرگتر آلومینیومی ظاهر اسپرتتری به خودرو میبخشد. در نمای جانبی پژو پارس، تغییرات کمی نسبت به پژو 405 دیده میشود، اما همین تغییرات کوچک مانند افزایش اندازه زه دربها و دستگیرههای همرنگ بدنه، به بهبود ظاهر خودرو کمک کردهاند.
موتور TU5 پلاس که به تازگی توسط ایران خودرو معرفی شده است، در واقع همان پیشرانه EC5 است که با نام جدید به جمع موتورهای داخلیسازی شده این خودروساز پیوسته است. این موتور قرار است در محصولات جدید ایران خودرو مانند تارا، رانا پلاس و پژو ۲۰۷i استفاده شود. در یکی دیگر از سری مقالات راهنمای خرید پدال به مقایسه پژو پارس TU5 با تارا خواهیم پرداخت تا با بررسی هرکدام از آنها شما را در یک انتخاب مناسبتر همراهی کنیم. تعداد نمایندگیهای فعال کمپانی ایران خودرو در مقایسه با تعداد اتومبیلهای تولیدی آن، بهخصوص در شهرهای نسبتاً کوچک و مناطق روستایی، بسیار محدود است.
این شباهت ممکن است برای خودرویی که با لقب “خودروی ملی” عرضه شده است، کمی ناامیدکننده باشد. با این حال، طرح داشبورد و فضای داخلی پژو 301 به دلیل ارگونومی خوب و طراحی زیبایش، همچنان یک انتخاب قابل قبول است و این ویژگیها در تارا نیز حفظ شدهاند. پژو پارس LX TU5 که سالها به عنوان یکی از پرفروشترین خودروهای ایرانخودرو شناخته میشود، در طراحی داخلی خود دچار تغییرات عمدهای شده است.
دلیل اصلی عدم رعایت تناسبات هندسی در نسخه تولیدی، یا به عبارت دیگر، دستکاری بیش از حد تصاویر رسمی خودرو در زمان پیش از عرضه است. این دقیقا همان مشکلی است که برای خانواده دنا و بیشتر خودروهای مونتاژی بازار ایران پیش آمده است. کاهش ارتفاع خودرو در تصاویر پیش از رونمایی موجب پهنتر و جسور جلوه کردن خودرو میشود، در حالی که نسخه تولیدی با داشتن ارتفاع قابل توجه از سطح زمین با ریم و تایرهای کوچک، دقیقا برعکس تصاویر رسمی حالتی خنگ و عقبمانده به خود میگیرد.
پیش از هجوم گسترده کراساوورها در دهه گذشته، بازار خودرو کشور نشان داد که کلاس سدانهای سایز کوچک تولید داخل را به عنوان محبوبترین و پرفروشترین گروه از خودروها میشناسد. در مقابل باید به تارا اشاره کنیم که اگرچه خودروی جدیدترین به نظر میرسد و طراحان از یوز در ظاهر آن الهام گرفتهاند اما لزوماً نمیتوان تارا را به ویژه در بخش عقب زیبا دانست. نمای جلوی این خودرو پیچیدگی خاصی نداشته و المانهایی همچون چراغها، جلوپنجره و سپر سادگی خود را نشان میدهند. در پروفایل جانبی نیز همین موضوع دیده میشود هرچند طراحی نمای جانبی بهروزتر از پارس است.
داشبورد جدید پژو پارس که جایگزین نسخه قدیمیتر شده است، به مراتب طراحی مدرنتر و جذابتری دارد. دریچههای سیستم تهویه مطبوع در بالاترین قسمت داشبورد قرار گرفتهاند و این طراحی به بهبود عملکرد تهویه هوا کمک کرده است. سیستم پخش خودرو که به بلوتوث مجهز شده، در زیر دریچههای هوا قرار دارد و کنترلهای سیستم تهویه مطبوع نیز به صورت مجزا در بخش پایین داشبورد تعبیه شده است. خودرو تارا اتوماتیک در مقایسه با رقبای داخلی، از نظر قیمت، خدمات پس از فروش، آپشن و امکانات رفاهی در پلههای میانی قرار میگیرد و در مقایسه با رقبای خارجی، با قیمت خود رقابت میکند.
دیدگاهتان را بنویسید