مقایسه خودرو تارا و دنا

مقایسه تارا و دنا پلاس: کدام خودرو برای شما مناسب‌تر است؟ بدنه شرق

چراغ‌های مه‌شکن بزرگ‌تر از حد معمول هستند و با چراغ‌های بزرگ مطابقت ندارند. خطوط تیز با شیب‌های تند باعث شده است که تارا در نمای بیرونی اصلا جذاب نباشد. البته شاید این موضوع کمی سلیقه‌ای باشد و به‌نظر خیلی‌ها این طراحی زیبا و خوشایند باشد. نتایج قرعه‌کشی ایران خودرو ویژه مادران از طریق سامانه ikcosales.ir اعلام خواهد شد.

اگر خودرو تارا شما تصادف کرده و نیاز به مرکز نقاشی تخصصی خودرو دارید در صفحه نقاشی تارا لیستی از مراکز معتبر نقاشی در سراسر کشور را به شما معرفی کرده ایم که میتوانید به نزدیک ترین مرکز مراجعه کنید. لازم به ذکر است که مزایا و ویژگی ‌های خودروها ممکن است در طول زمان تغییر کنند و به نکات جدیدتر توجه شود. در نمای پشتی هم شاهد چراغ‌هایی در بخش میانی بین دو چراغ بزرگ پشت هستیم که باتوجه‌به ابعاد تارا وصله‌ای کاملا ناجور به نظر می‌رسد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. • براي متقاضياني كه پيش پرداخت اوليه را مطابق جدول فوق و در زمان مقرر واريز نمايند با هماهنگي ستاد نوسازي پيامك انتخاب و مراجعه به مركز اسقاط ارسال خواهد شد .

پیشرانه دنا پلاس در دورهای میانی کشش خوبی را برای این جثه نسبتاً سنگین مهیا می‌سازد و شتاب گیری این خودرو اندکی بهتر از تارا خواهد بود هرچند میزان استهلاک آن بیشتر از پیشرانه تاراست و به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارد. تارا نیز از امکاناتی مشابه مانند سیستم تهویه اتوماتیک و نمایشگر ۷ اینچی بهره می‌برد، اما طراحی کابین آن ممکن است در مسیرهای طولانی، راحتی کمتری را ارائه دهد. از سوی دیگر، پژو پارس سال، شاهین اتوماتیک سی وی تی و سورن پلاس هم مانند اطلس، از جمله خودروهایی بودند که در این مدت هیچ تغییری در قیمت خود نداشتند. این ثبات قیمتی می‌تواند به‌نوعی نشان‌دهنده آرامش نسبی در بازار برخی مدل‌ها باشد که به نظر می‌رسد در این شرایط اقتصادی، با وجود تقاضای بالای برخی مدل‌ها، همچنان با قیمت‌های ثابت به فروش می‌رسند. طرح فراخوان پیش فروش ایران خودرو ویژه متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده است که در بهمن ماه ۱۴۰۳ شرکت کرده و در لیست انتظار دریافت خودرو قرار گرفته‌اند.

اگر شما هم برای خرید این ماشین و تارا تردید دارید میتوانید به صفحه مقایسه تارا و شاهین مراجعه کنید. این برند، محصول مشترک همکاری میشلن فرانسه و دابل کوین چین است که با استفاده از فناوری های پیشرفته و مواد اولیه باکیفیت، لاستیک‌هایی با دوام، عملکرد بالا و قیمت مناسب ارائه می‌دهد. مشخصات فنی و عملکرد موتوری خودروها نیز یکی از عوامل مهم در انتخاب آنها به شمار می‌آید.

برندگان باید با مراجعه به پروفایل شخصی خود در سامانه، مراحل بعدی ثبت‌نام را تکمیل کنند. پس از پایان مهلت ثبت‌نام، نتایج اولویت‌بندی ثبت‌نام ایران خودرو اعلام خواهد شد. باید دید که این روند افزایشی یا کاهشی در قیمت‌ها، تا پایان سال چگونه پیش خواهد رفت و آیا می‌توان امیدوار بود که نوسانات قیمتی در این بازار در ماه‌های آینده کاهش یابد یا خیر. ثبت درخواست خريد خودرو ويژه متقاضيان طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده غير تاكسي ۱۴۰۳مطابق جدول فوق از روزسه شنبه مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۱ شروع و تا پايان روز پنج شنبه مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۳۰ ادامه خواهد داشت. توصیه می‌شود قبل از تصمیم‌گیری نهایی، هر دو خودرو را به صورت حضوری تست رانندگی کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

تجربه نشان داده که برخی اصلاحات در خودروهای داخلی، به دلیل نبود نظارت کافی یا مشکلات تأمین، به‌درستی اجرایی نمی‌شوند. به دلیل بهینه‌سازی‌هایی که روی پلتفرم پژو ۳۰۱ انجام شده، تارا از هندلینگ نسبتاً خوبی در کلاس خود برخوردار است. همچنین، ری‌را به‌عنوان یک کراس‌اوور شهری، از سیستم تعلیق بهبودیافته‌ای بهره می‌برد که در مقایسه با برخی رقبا، سواری متعادلی ارائه می‌دهد. تارا با الهام از پژو ۳۰۱ طراحی شده و نسبت به بسیاری از سدان‌های داخلی، ظاهری مدرن‌تر دارد. در سوی دیگر، ری‌را اولین کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو است که با زبانی طراحی مدرن و امضای جدید ایران‌خودرو معرفی شده است.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در ۱۲.۵ ثانیه صورت می‌گیرد و بیشترین سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است. موتور دنا پلاس از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با پیشرانه ۱.۶ لیتری با تنفس طبیعی است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در ۱۳.۵ ثانیه صورت می‌گیرد و بیشینه سرعت آن ۱۸۹ کیلومتر در ساعت است. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.

مقایسه ماشین تارا و دنا پلاس، در دنیای خودروهای ایرانی، انتخاب یک خودرو ممکن است به یک چالش مهم تبدیل شود. برندها و مدل‌های مختلف با امکانات و ویژگی‌های متنوع، تصمیم‌گیری را برای ما پیچیده می‌کنند. در این مقاله به مقایسه دو خودروی محبوب ایرانی، دنا پلاس و تارا، خواهیم پرداخت تا به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کنیم. خودروهای داخلی ایران به ویژه محصولات شرکت‌ های ایران‌ خودرو و سایپا، همواره در بازار خودرو کشور طرفداران زیادی داشته‌اند.

طراحی داشبورد و صندلی‌ها هردو قابل‌قبول هستند ولی انتخاب صندلی مخمل دنا پلاس و چرم تارا، به سلیقه خودتان برمی‌گردد. به‌جز نوارهای کرومی و فرمان چهارشاخه دنا پلاس، می‌توان گفت هیچ‌یک از این دو خودرو ازنظر درون کابین مزیتی نسبت‌به هم ندارند. تارا یک سدان خانوادگی محصول ایران خودرو است و روی پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته شده است. این مدل دنده‌ای است؛ اما تارا مدل اتوماتیک هم دارد که تازه به بازار آمده است. در مقابل دنا پلاس از موقعیت سواری مشابه سمند برخوردار است و با نشستن پشت فرمان آن و چند دقیقه رانندگی به این نکته پی خواهید برد.

با ما همراه باشید تا به بررسی جزئیات و تفاوت‌های کلیدی این دو سدان پرداخته و به انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای خودتان نزدیک‌تر شوید. اما به طور کلی، اگر به دنبال عملکردی ایمن‌تر، هندلینگ بهتر و ایمنی بیشتر هستید، تارا با توجه به پلتفرم جدیدتر خود، از نظر دینامیک رانندگی برتر است. این خودرو مزایایی مانند ایمنی بیشتر و فضای صندوق بزرگ‌تری را ارائه می‌دهد. در این مرحله از مقایسه تارا با دنا پلاس نوبت به امکانات و آپشن‌های رفاهی می‌رسد. به‌طور کلی این دو خودرو با توجه به قیمتی که دارند، امکانات خاصی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار نمی‌دهند؛ اما کاسه‌ای بودن ترمزهای عقب و نبود برخی سیستم‌های ایمنی در خودرو دنا پلاس می‌تواند باعث برتری رقیب آن در بخش آپشن‌ها شود. برای مثال سانروف در دنا پلاس حذف شده و فقط در مدل اتومات آن وجود دارد؛ اما تارا در هر دو مدل سانروف دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار خودروهای داخلی در هفته دوم اسفند 1403 شاهد تغییرات قابل توجهی در قیمت‌ها بود. در این میان، خودروهایی که معمولاً به عنوان گزینه‌های اقتصادی و پرتقاضا شناخته می‌شوند، بیشترین نوسانات قیمتی را تجربه کردند. خودروی دناپلاس با موتور EF۷P با قیمت ۳۲۳ میلیون و ۵۳ هزار تومان و با رنگ‌های نقره‌ای تیتانیوم، خاکستری متالیک، سفید و مشکی متالیک عرضه می شود.

این خودرو در واقع همان دنا پلاس اتوماتیک است که از موتور به‌روز شده EFP توربو استفاده می‌کند. همچنین برخی جزئیات طراحی کابین، امکانات و نمای بیرونی آن نیز کمی به‌روز شده تا جذابیت بیشتری برای مشتریان جوان داشته باشد. این تیپ از دنا پلاس را می‌توان بزرگداشت یاد و خاطره پیکان جوانان، از محصولات قدیمی ایران ناسیونال دانست. ایران خودرو به پاس آن محصول نوستالژیک یک تیپ جدید از دنا پلاس اتوماتیک را با پسوند جوانان راهی بازار کرده است. باتوجه‌به آنچه در مقایسه دناپلاس با تارا گفتیم، دو خودروی دنا پلاس و تارا از برخی جهات مشابه یکدیگر هستند و شاید دنا پلاس توربو اتوماتیک را بتوان برتر از تارا دانست. شاید شما از نظر ظاهری دنا پلاس را زیباتر بدانید و همین برایتان مهم‌تر باشد، اما برخی ممکن است به سرعت و چابکی آن اهمیت بدهند.

در بخش هندلینگ و فرمان‌پذیری هم تارا با توجه به اندکی به‌روزتر بودن سیستم تعلیق و تجهیز به سیستم‌های کنترل پایداری، عملکرد بهتری دارد و در پیچ‌های تند استرس کم‌تری به راننده خود وارد می‌کند. در مقاله پیش رو دو سدان پرفروش ایران‌خودرو در بازار یعنی تارا و دنا پلاس را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا خریداران با دید بازتری نسبت به انتخاب خودروی خود اقدام کنند. بازار خودروی کشورمان پذیرای انبوهی از خودروهای قدیمی با ساختاری مشترک و البته ظاهری نسبتاً متفاوت است. بارزترین مثال این موضوع را می‌توان سمند، سورن، دنا و دنا پلاس دانست که همگی دارای یک ریشه مشترک هستند اما با قیمت‌های گوناگون عرضه می‌شوند. از طرف دیگر باید به سدان تارا اشاره کنیم که در کلاسی مشابه دنا پلاس قرار می‌گیرد و شاید برخی افراد در انتخاب این دو خودرو بر سر دوراهی قرار گیرند. دنا پلاس توربو اتوماتیک در برخی از امکانات رفاهی، برتری‌هایی نسبت به تارا اتوماتیک دارد.

مقایسه خودرو دنا ساخته شده براساس پلت فرم 405 و خودرو تارا ساخته شده بر اساس پلت فرم پژو 301 اصلا درست نیست. چه به لحاظ زیر بندی و جلوبندی و آیرودینامیک و چه به لحاظ متریال و امکانات رفاهی و ایمنی هر دو پلت فرم خودرو. تارا نیز از سیستم‌های ایمنی استاندارد مانند ABS و EBD برخوردار است و ایمنی مناسبی را در شرایط مختلف رانندگی ارائه می‌دهد.

مصداق این حرف ما هم شتاب صفر تا صد ۹.۸ ثانیه دنا جوانان است که تارا اتوماتیک وی ۴ با شتاب صفر تا صد ۱۴.۲ ثانیه‌ای، هیچ وقت نمی‌تواند پا به پای آن پیش برود. دنا پلاس به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت خودرو دنا در روزهای پایانی سال ۱۳۹۵ و در سال ۱۳۹۶ وارد بازار شد. بیش‌تر از یک سال نشد که ایران خودرو نسخه توربو آن را هم به بازار عرضه کرد. از آنجایی که در مقایسه با خودروهای چینی و ایرانی دیگر جای خالی دنده اتومات در این خودرو حس می‌شد، ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ کامل‌ترین تیپ دنا پلاس را تحت‌عنوان دنا پلاس توربو اتوماتیک وارد بازار کرد. برای مقایسه تارا اتومات با دنا پلاس اتومات ازنظر ظاهری، باید گفت نمای بیرونی دنا پلاس توربو اتوماتیک زیباتر از تارا اتومات است ولی داخل کابین تارا ارگونومیک‌تر است. از جمله امکانات شاخص تارا می‌توان به سیستم چندرسانه‌ای پیشرفته، کنترل اتوماتیک تهویه هوا و صفحه نمایش لمسی اشاره کرد.

متقاضیان ثبت نام ایران خودرو می‌توانند پژو ۲۰۷ TU۳ گازسوز را در رنگ‌های سفید، خاکستری متالیک، نقره‌ای متالیک و مشکی آبنوس با موعد تحویل ۹۰ روزه خریداری کنند. هر دو خودرو از ضعف‌های جدی در طراحی ظاهری رنج می‌برند که به خصوص شامل ناهماهنگی در نمای جلو و عقب، درهم ریختگی خط و خطوط بدنه و مسائلی از این دست می‌شود. با این حال لازم به تاکید است که ظاهراً در بازار فروش، تمایل خریداران به شکل و شمایل و طراحی دنا پلاس مثبت‌تر از تارا است.

تارا اتوماتیک با مصرف سوخت ترکیبی 7.3 لیتر در صد کیلومتر، اقتصادی‌تر از دنا پلاس اتوماتیک ظاهر می‌شود اما شتاب صفرتاصد 13 ثانیه‌ای آن در مقابل رقیب توربو حرفی برای گفتن ندارد. در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به سراغ مقایسه دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک رفته‌ایم. دو سدانی که هر دو محصول ایران خودرو هستند و وجوه اشتراک زیادی با هم دارند اما در عین حال، یک‌سری تفاوت‌ها نیز بینشان وجود دارد که می‌تواند خریداران را برسر دوراهی قرار دهد. اگر شما هم قصد خرید یک سدان اتوماتیک نه‌چندان گران‌قیمت را دارید و بین خرید دناپلاس نسخه اتومات و خرید تارا اتومات مردد هستید؛ در ادامه با ما همراه باشید.

برای مقایسه دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک از نظر طراحی می‌توانیم بگوییم که تارا علی‌رغم بدنه ساده‌تر خود، طراحی هماهنگ‌تری دارد و به‌روزتر بودن پلت‌فرم آن، در ظاهر نیز خود را نشان می‌دهد. اما دنا پلاس علی‌رغم به‌روزرسانی‌های سنگینی که به‌خود دیده است، کماکان ردپایی از سمند را به‌همراه دارد. البته نمی‌توانیم منکر جذابیت بیش‌تر ظاهر خشن‌ دنا پلاس برای خریداران جوان شویم.

تارا اتوماتیک و ری‌را به برخی آپشن‌های به‌روز مانند سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر لمسی، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، تهویه دیجیتال و ورود بدون کلید مجهز هستند. تنظیم صندلی‌های جلو دنا پلاس به‌صورت برقی 8 جهته است؛ اما صندلی‌‌های تارا تنظیمات دستی 6 جهته برای راننده و 4 جهته برای سرنشین دارند. در هر دو خودرو امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (Isofix) وجود دارد، بااین‌حال صندلی‌های عقب تارا تاشو هستند. اگر به دنبال خریدی مقرون‌به‌صرفه و مناسب هستید، شرایط فروش تارا اقساطی فرصت خریدی ایده‌آل را برای شما فراهم می‌آورد.

هر دو خودرو از ۴ ایربگ و سیستم ترمز دیسکی خنک ‌شونده در جلو و عقب استفاده می‌کنند. اما تارا علاوه بر این‌ها، از سیستم‌هایی مانند ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی و کنترل کشش برخوردار است که دنا فاقد آن‌ها است. همچنین، پلتفرم به ‌روز تارا، نسبت به پلتفرم قدیمی‌تر دنا، استانداردهای ایمنی بالاتری دارد. شاید از تارا به عنوان خودرویی جدیدتر انتظارات بالاتری به ویژه در بخش طراحی و متریال داخل کابین داشته باشید اما باید دانست تارا و پژو ۳۰۱ سدان هایی کاملاً اقتصادی هستند و این موضوع خود را در کابین نشان می‌دهد. طراحی کابین تارا کاملاً معمولی است و اگرچه از نظر ارگونومی مشکلی ندارد اما کیفیت مواد بکار رفته در آن جالب نیست و ردپای پلاستیک خشک را در جای‌جای کابین می‌توان دید. در نسخه دستی تارا هم محل قرارگیری کلید بالابر شیشه‌ها جای سؤال دارد و یکی دیگر از تغییرات تارا V4 LX به همین موضوع مربوط می‌شود.

گیربکس هر دو خودرو از نوع اتوماتیک ۶ سرعته است که ساخت شرکت DAE چین محسوب می‌شود. البته اخیرا یک نشان دیگر نیز از همین مدل جعبه دنده روی محصولات ایران خودرو نصب شده که طبق گفته‌های برخی کارشناسان و تعمیرکاران، کیفیت آن مدل چندان جالب نیست و زودتر از موعد دچار خرابی می‌شود. در رابطه با مقایسه قیمت تارا و دنا باید بگوییم که قیمت تارا و دنا پلاس به عوامل مختلفی مانند مدل، نوع موتور و تجهیزات اضافی بستگی دارد. قیمت خودروی دنا از حدود ۲۰۰ میلیون تومان شروع می ‌شود و به بالای 300 میلیون تومان می ‌رسد. در حالی که قیمت خودروی تارا از حدود ۱۸۰ میلیون تومان شروع می ‌شود و به بالای ۲۲۰ میلیون تومان می ‌رسد.

اما خودرو تارا از هندلینگ بهتر، فرمان برقی و سیستم تعلیق خشک‌تر بهره می‌برد. عملکرد ESP در این خودرو قابل قبول است، اما در برخی مدل‌ها عملکرد گیربکس نامطلوب گزارش شده است. تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک از نظر فنی به‌وضوح دارای تفاوت‌هایی هستند که هر کدام را برای نیازها و ترجیحات خاصی مناسب می‌کند. تارا اتوماتیک به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی TU5 پلاس مجهز است که با استفاده از فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (VVT)، قدرتی معادل ۱۱۳ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۴ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

این خودرو با جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE، انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را به‌خوبی انجام می‌دهد. یکی از نقاط قوت تارا اتوماتیک، استفاده از پلتفرم مدرن PF1 است که از پژو 301 به عاریت گرفته شده و از نظر مهندسی و طراحی به‌روزتر از پلتفرم دنا پلاس محسوب می‌شود. همچنین، شرکت ایران خودرو با اعلام مشخصات محصول جدید خود، خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال را به عنوان یک گزینه جدید و بهبود یافته در بازار عرضه می‌کند. این خودرو با امکانات فنی و تجهیزات رفاهی بهتر، به عنوان یک انتخاب مناسب برای متقاضیانی که به دنبال خودروی مجهز و ایمن هستند، محسوب می‌شود.

بالاترین سرعت آن ۲۱۵ کیلومتر در ساعت است و موردپسند جوان‌ترها و افرادی است که خودروهای سریع را دوست دارند. دنا پلاس فیس لیفت دنا است که خودش روی پلتفرم سمند (یا بهتر بگوییم پلتفرم پژو ۴۰۵) ساخته شده است. این پلتفرم با گذشت زمان به‌روزتر شده و اصلاحات زیادی روی آن صورت گرفته است. بااین‌حال دنا پلاس نسبت‌به دنا تغییرات چندانی نداشته و فقط یک فیس لیفت جزئی به‌شمار می‌رود.

دنا پلاس و دنا پلاس اتومات دو مدل خودروی تولید شده توسط شرکت دنا خودرو هستند. در ادامه، برخی از امکانات و تجهیزات دنا پلاس و دنا پلاس اتومات را بیان می کنیم. مشاوره با کارشناسان خودرو، مطالعه نظرات کاربران و تست رانندگی خودروها نیز به شما کمک خواهد کرد. توصیه می ‌شود قبل از خرید هر خودرو، به فروشنده محلی یا نمایندگی مراجعه کرده و اطلاعات دقیق تری درباره ویژگی ها، قیمت و شرایط خرید این دو خودرو را دریافت کنید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *