ثبت نام ایران خودرو نیمه دوم اسفند پژو ۲۰۷، دنا، رانا، سورن پلاس و تارا نصف قیمت کارخانه بخرید
دنا در مقایسه با سمند تغییرات را در بخش فضای داخلی و شکل داشبورد تجربه میکند و از نظر طراحی یادآور محصول سوناتا هیوندای است. طراحی داخلی قدیمی، وجود ایرادات ارگونومیکی و کیفیت ساخت پایین در متریال فضای داخلی مواردی است که دنا پلاس دیده میشود مانند تمام دیگر محصولات ایرانی همرده. اما در مجموع وضعیت این خودرو قابل قبول است و خطوط زیبا و هماهنگ داخلی با غریبلک فرمان تقریباً خوشدست و نشانگرهای خوانا پشت آمپر حس نسبتاً خوبی به راننده و سرنشینان میدهد. همچنین فرمان برقی تارا عملکردی سبکتر و نرمتر را در مقایسه با فرمان هیدرولیکی دنا پلاس ارائه میدهد و شاید در مجموع بتوان گفت که حس و حال رانندگی با تارا بیش از دنا پلاس به یک خودرو مدرن و امروزی نزدیک است. بعد از مقایسه تارا با دنا پلاس نوبت آن است که اولویتهای خود را از خرید خودرو مشخص کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. در صورتی که خودرویی شیک و جادار با مشخصات فنی بهتر میخواهید، خرید دنا پلاس را در اولویت قرار دهید.
نمای جانبی خودرو اسپرت و جوانپسند است؛ مخصوصا طراحی گلگیر و درهای خودرو که نسبت به دنا پلاس معمولی بهتر شده است. رینگهای دنا پلاس توربو در مدل دندهای ۱۵ اینچی و در مدل اتومات ۱۶ اینچی هستند. در طرف مقابل، کابین تارا اتوماتیک از طراحی سادهتر و مدرنتری بهره میبرد که با سبک کلی خودرو همخوانی دارد. تارا به جای استفاده از تزئینات چوبی، به یک طراحی مینیمالیستی و کاربردیتر روی آورده است. اگرچه این طراحی ممکن است بهاندازه دنا پلاس لوکس به نظر نرسد، اما فضای کابین تارا همچنان جذاب و بهروز است و برای مشتریانی که به دنبال یک سدان مدرن و کاربردی هستند، جذابیت دارد.
طراحی تارا نسبت به آنچه در بازار تولید داخل می بینیم متفاوت تر است اما بسیاری از علاقه مندان به خودرو طراحی دنا پلاس را پخته تر می دانند. یک نکته منفی در مورد طراحی تارا، گرافیک ضعیف کاسه چراغ عقب است که بسیاری این طراحی چراغ را دوست ندارند. نکته دیگر طراحی سپر و مهندسی اکسل عقب است که طوری طراحی شده که از عقب کاملا زیر خودرو پیداست.
داخل کابین دنا پلاس توربو کاملا مشابه مدل ساده آن است و هیچ تغییری در آن صورت نگرفته است؛ به جز اینکه فضای داخل کابین برای سرنشینان مخصوصا سرنشین عقب کمی محدودتر شده است. موتور دنا پلاس از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با پیشرانه ۱.۶ لیتری با تنفس طبیعی است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در ۱۳.۵ ثانیه صورت میگیرد و بیشینه سرعت آن ۱۸۹ کیلومتر در ساعت است.
به عنوان کلام آخر مقایسه دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک باید بگوییم که دنا پلاس عملکرد فنی بهتر و قیمت منطقیتری دارد اما در مقابل، تارا اتوماتیک ایمنی بهتر، سواری نرمتر و کابین جادارتری دارد. از نظر طراحی و آپشن هم میتوانیم به هر دو خودرو امتیاز تقریباً یکسانی بدهیم و سلیقه خریدار خودرو برتر در این بخشها را مشخص خواهد کرد. با این اوصاف، خرید دنا پلاس توربو اتوماتیک را میتوانیم به خریداران جوانتر و خانوادههای کمجمعیت توصیه کنیم اما اگر سبک رانندگی آرامتری دارید و بیشتر اهل مسافرتهای خانوادگی هستید؛ خرید تارا اتوماتیک برایتان مناسبتر خواهد بود. در نهایت، انتخاب بین تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک به نیازها و ترجیحات شخصی رانندگان بستگی دارد.
تارا یک سدان خانوادگی محصول ایران خودرو است و روی پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته شده است. این مدل دندهای است؛ اما تارا مدل اتوماتیک هم دارد که تازه به بازار آمده است. در ردیف دوم دنا پلاس، امکاناتی مانند دریچه تهویه هوا و زیرآرنجی مرکزی نیز موجود است که به راحتی بیشتر سرنشینان عقب کمک میکند. این امکانات در تارا اتوماتیک وجود ندارد و میتواند برای خانوادهها و افرادی که اغلب با سرنشینان عقب سفر میکنند، یک مزیت مهم باشد. همچنین هر دو خودرو از سنسور نور و باران بهره میبرند که به طور خودکار نور چراغها و عملکرد برفپاککنها را تنظیم میکند.
همانطور که گفتیم، دنا پلاس توربو اتوماتیک از پیشرانه ۱.۷ لیتری با تنفس توربوشارژ بهره میبرد و تارا اتوماتیک پیشرانهای ۱.۶ لیتری دارد که تنفس آن طبیعی است و از نوع TU5P است. قدرت دنا پلاس توربو اتومات ۱۵۰ اسب بخار و قدرت تارا اتومات ۱۱۳ اسب بخار است. بنابراین بهطورکلی قدرت و چابکی دنا پلاس توربو اتومات از تارا اتومات بیشتر است. در مجموع، هر دو خودرو دارای امکانات رفاهی و ایمنی گستردهای هستند که آنها را به گزینههای جذابی در بازار خودروهای داخلی تبدیل میکند. دنا پلاس توربو اتوماتیک با تمرکز بیشتر بر امکانات رفاهی مانند تنظیمات برقی بیشتر صندلیها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و راحتی بیشتر در ردیف دوم، برای افرادی که به دنبال راحتی و امکانات لوکستر در سفرهای طولانی هستند، مناسبتر است. با توجه به اینکه دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک از پیشرانهای با توربوشارژر استفاده میکند، مصرف سوخت آن نسبت به تارا بیشتر است.
برای مثال شیشه بالابر های دنا پلاس توربو اتوماتیک روی درها هستند اما برای تارا اتوماتیک (البته در نسخه V2) شیشه بالابر ها در وسط قرار گرفته اند. نکته مهم در مورد کابین این است که فضای کابین در تارا اتوماتیک (در جلو و عقب) بسیار بیشتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک است و این موضوع در مورد فضای سر سرنشینان هم صادق است. همچنین فضای صندوق عقب هم در تارا بیشتر بوده و می توان گفت برای سفرهای خانوادگی سدانی کاربردی تر است.
از آنجایی که در مقایسه با خودروهای چینی و ایرانی دیگر جای خالی دنده اتومات در این خودرو حس میشد، ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ کاملترین تیپ دنا پلاس را تحتعنوان دنا پلاس توربو اتوماتیک وارد بازار کرد. دنا پلاس با خطوط تیزتر و ظاهری اسپرتتر است و در مقابل آن، تارا در گروه طراحی الهام گرفته از خودروهای اروپایی و خطوط نرمتر قرار میگیرد. هردو خودرو دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود هستند، از جمله تفاوت در موتور، گیربکس، امکانات رفاهی و ایمنی که انتخاب بین آنها را برای مصرفکنندگان چالشبرانگیز میکند.
ترمزهای هردو قابلقبولاند؛ اما دنا پلاس توربو اتوماتیک سیستم کنترل پایداری را ندارد و بنابراین در پیچهای تند کمی انحراف دارد که در تارا این مشکل رفع شده است. طراحی کابین دو خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک نیز مانند طراحی بدنهشان تفاوتهای زیادی دارد. هر دو خودرو با هدف جذب مخاطبان خاص خود طراحی شدهاند و این تفاوتها در طراحی داخلی به خوبی مشهود است. در حال حاضر اگر به دنبال خرید یک سدان خانوادگی با قیمت حدود ۸۰۰ میلیون تومان باشید دو خودروی تارا و دنا پلاس را پیش روی خود خواهید داشت. ما میخواهیم در جدیدترین قسمت از مطالب راهنمای خرید پدال مقایسه تارا و دنا پلاس را داشته باشیم تا در نهایت بتوانیم نقاط قوت و ضعف آنها را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.
در ادامه به بررسی قیمتهای سال آینده محصولات ایران خودرو در بازار میپردازیم. با هدف بررسی راحتتر مشخصات برای مقایسه تارا با دنا پلاس، کلیه ویژگیهای مهم این دو خودرو را در جدول زیر برایتان آوردهایم. سیستم صوتی و تصویری دنا پلاس شامل رادیو پخش دیجیتال، موبایل هندزفری، بلندگوی جلو و عقب، تیوتر، آنتن اکتیو و دکمههای کنترل سیستم صوتی روی فرمان هستند؛ تارا به 6 بلندگو (در جلو، داشبورد و طاقچه عقب) مجهز است.
این طراحی بیشتر مورد پسند افرادی است که به دنبال کابینی با جزئیات بیشتر و ظاهری رسمیتر هستند. کابین دنا پلاس توربو اتوماتیک با تزئینات چوبی و طراحی شلوغتر داشبورد، حسی از لوکس بودن را به سرنشینان القا میکند. این طراحی باعث میشود که سرنشینان حس کنند در یک خودروی پرآپشنتر و باکیفیتتر قرار گرفتهاند.
در ضمن پلتفرم بهروزتر تارا نسبت به دنا پلاس، نوید رعایت بیشتر یکسری استانداردهای ایمنی را میدهد. با این اوصاف بایستی دست تارا را بهعنوان برنده بخش ایمنی مقایسه دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک بالا ببریم. خصوصاً که ترمزهای عقب نیز دیسکی بوده و در نتیجه قدرت کافی برای بازداشتن این خودروها از حرکت در سرعتهای بالا را ارائه میدهند.
حال اگر بودجهای دارید که در حد خرید خودروهایی مانند دنا و تارا است ولی بین آنها دوبهشک هستید، در این مطلب دنا پلاس و تارا را با هم مقایسه کردهایم و از ویژگیها و مزایا و معایبشان گفتهایم. خودروی رانا پلاس ارتقا یافته با موتور XU۷P با قیمت ۲۷۳ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان و در رنگ های متنوع نقره ای ای متالیک،خاکستری متالیک، سفید، مشکی متالیک( آبنوس) برای عرضه آماده شده است. خودروی رانا پلاس ارتقا یافته با موتور XU۷P با قیمت ۲۷۳ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان و در رنگ های متنوع نقره ای ای متالیک،خاکستری متالیک، سفید، مشکی متالیک( آبنوس) برای عرضه آماده شده است. اما دنا پلاس از این جهت وضعیت بهتری دارد و سرنشینان ردیف عقب این خودرو از عملکرد سیستم تعلیق و کیفیت سواری بیشتر خرسند خواهند بود. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، با توجه به نزدیک شدن به سال جدید قیمت سال ۱۴۰۴ محصولات ایران خودرو منتشر شد.
این دو خودرو که در کلاس C پلاس قرار دارند، از لحاظ قیمت و امکانات در یک محدوده قرار گرفته و به عنوان رقبای جدی در بازار خودرو ایران شناخته میشوند. در مقاله پیش رو دو سدان پرفروش ایرانخودرو در بازار یعنی تارا و دنا پلاس را با یکدیگر مقایسه میکنیم تا خریداران با دید بازتری نسبت به انتخاب خودروی خود اقدام کنند. بازار خودروی کشورمان پذیرای انبوهی از خودروهای قدیمی با ساختاری مشترک و البته ظاهری نسبتاً متفاوت است. بارزترین مثال این موضوع را میتوان سمند، سورن، دنا و دنا پلاس دانست که همگی دارای یک ریشه مشترک هستند اما با قیمتهای گوناگون عرضه میشوند.
اجزای مختلف و کلیدها در محل مناسبی قرار گرفتهاند و مشکل خاصی ندارند اما همانند تارا نباید انتظار کیفیت چندانی را از متریال بکار رفته داشته باشیم و افت کیفیت قطعات پس از مدتی استفاده مشهود خواهد بود. اگر بخواهیم درباره طراحی داخلی این دو خودرو نظر دهیم شاید کابین دنا پلاس کمی بهتر از تارا کار شده باشد اما از نظر کیفیتی تارا در ردهبالاتری قرار میگیرد هرچند اختلاف دو خودرو از این نظر زیاد نیست. تنظیم صندلیهای جلو دنا پلاس بهصورت برقی 8 جهته است؛ اما صندلیهای تارا تنظیمات دستی 6 جهته برای راننده و 4 جهته برای سرنشین دارند.
ازنظر کیفیت قطعات همه محصولات ایران خودرو با مشکل مواجهاند و شاید بتوان آن را بهحساب تحریمها گذاشت. از امکانات رفاهی این سدان میتوان به کلیدهای کنترلی روی فرمان، آینههای تاشونده برقی با راهنما، نمایشگر دمای محیط، شیشهبالابر برقی، کروز کنترل، جاعینکی، آینه چراغدار روی آفتابگیر و سیستم ضدسرقت اشاره کرد. تحویل خودروها در طرح پیش فروش ایران خودرو در هفته چهارم مهر ۱۴۰۴ خواهد بود. متقاضیان برای ثبتنام در این طرح باید به سامانه اینترنتی فروش ایران خودرو به نشانی saleikco.ir مراجعه کرده و مراحل ثبتنام را طی کنند. تحویل خودروها در طرح پیش فروش ایران خودرو در هفته چهارم مهر ۱۴۰۴ خواهد بود.
مقایسه تارا و دنا پلاس به بخش تجهیزات میرسد و علیرغم اینکه هر دو خودرو قیمت بالایی دارند اما حداقلهای ممکن را در اختیار خریداران قرار میدهند. در این بخش اختلاف قطعی و بزرگی بین سدان های ایرانخودرو وجود ندارد و نمیتوان بر اساس فقدان برخی تجهیزات در دو مدل نظری قطعی درباره خرید تارا و دنا پلاس داشت. البته فقدان برخی سیستمهای ایمنی همچون کنترل پایداری و کنترل کشش در دنا پلاس میتواند روی تواناییهای حرکتی آن تأثیرگذار باشد ضمن اینکه ترمزهای عقب این خودرو از نوع کاسهای هستند که جای سؤال دارد. بر اساس قیمت محصولات ایران خودرو در سال ۱۴۰۴، پژو ۲۰۷ دندهای TU5 مدل ۱۴۰۴ با فرمان هیدرولیک با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان به فروش میرسد و پژو ۲۰۷ پانوراما دندهای مدل ۱۴۰۴ با رینگ فولادی در بازار آزاد حدود ۹۳۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. تارا اتوماتیک، یکی از جدیدترین محصولات شرکت پژو است که از اواخر زمستان ۱۴۰۰ در جادههای ایران حضور یافته است.
دنا پلاس توربو اتوماتیک در برخی از امکانات رفاهی، برتریهایی نسبت به تارا اتوماتیک دارد. از جمله این برتریها میتوان به تنظیمات برقی بیشتر برای صندلی راننده و شاگرد اشاره کرد که امکان تنظیم دقیقتر و راحتتر صندلیها را فراهم میکند. این ویژگی برای رانندگانی که به دنبال راحتی بیشتر در طول سفرهای طولانی هستند، اهمیت زیادی دارد. دنا پلاس توربو اتوماتیک در طراحی خارجی خود از یک زبان طراحی خشن و تهاجمی بهره میبرد که مورد پسند خریداران جوانتر است. نمای جلوی دنا پلاس با چراغهای بزرگ و کشیده و جلوپنجرهای که در آن رگههایی از طراحی سنتی ایرانخودرو دیده میشود، حس قدرت و اقتدار را به بیننده منتقل میکند. با وجود بهروزرسانیهای متعدد، دنا پلاس همچنان ردپایی از سمند را به همراه دارد و این مسئله میتواند برای برخی از خریداران، یک نقطه قوت و برای برخی دیگر، یک نقطه ضعف تلقی شود.
عملکرد ترمز هر دو خودرو به لطف وجود ترمزهای چهارچرخ دیسک در حد متوسط و قابل قبول است اما همانطور که گفته شد به لطف وجود ESP باید برتری را از آن تارا دانست. بنابراین شاید بتوان گفت که در مجموع تارا برنده بخش فضای داخلی در این مقایسه خواهد بود و بعید است که دنا شانسی برای عرض اندام در برابر این محصول جوان ایران خودرو داشته باشد. تارا و دنا پلاس، هر دو سدانهای اقتصادی از خودروسازی ایران خودرو هستند و از نظر قیمت، تفاوت چندان زیادی با هم ندارند.
در این طرح فروش خودرو پژو ۲۰۷ دستی ارتقا یافته با موتور TU۵ با پیش پرداخت ۲۹۴ میلیون و ۸۲۱ هزار تومان و در رنگهای نقرهای متالیک، خاکستری متالیک، سفید و مشکی متالیک عرضه خواهد شد. در این طرح فروش خودرو پژو ۲۰۷ دستی ارتقا یافته با موتور TU۵ با پیش پرداخت ۲۹۴ میلیون و ۸۲۱ هزار تومان و در رنگهای نقرهای متالیک، خاکستری متالیک، سفید و مشکی متالیک عرضه خواهد شد. همچنین اگر بخواهید مانورهای پرشتاب با پژو ۲۰۷ و دنا پلاس انجام دهید و یا از مسیرهای مارپیچ با سرعت بسیار بالا عبور کنید، باید بدانید که احتمال انحراف قسمت عقب پژو ۲۰۷ نسبت به حریف کمی بیشتر بوده و در اصطلاح امکان اسپین شدن پژو ۲۰۷ نسبت به رقیب بالاتر است.
به طوری که هر دو موتور دقیقاً 113 اسب بخار قدرت تولید میکنند و گشتاور EF7 نیز 155 نیوتنمتر است که تنها 11 نیوتنمتر از گشتاور 144 نیوتنمتری تارا بالاتر است. برای افرادی که بهدنبال رانندگی با خودروی لوکستر هستند و طراحی داخلی خودرو برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، پیشنهاد میکنیم که دنا پلاس را انتخاب کنند؛ زیرا با نشستن پشت فرمان این خودرو، از بودن در این فضا لذت خواهند برد. برای اینکه یک دید کلی نسبت به این دو خودرو داشته باشید، در جدول زیر به مقایسه تارا با دنا پلاس در نسخه اتوماتیک پرداختهایم. برای مقایسه دنا پلاس با تارا از نظر ظاهری، هرچند دنا پلاس در تمام نسخههایش طراحی تکراری دارد، باز هم نمای آن زیباتر از تارا است. از سوی دیگر، در اجزای نمای جلوی تارا نوعی ناهماهنگی دیده میشود که در دنا پلاس چنین چیزی نمیبینیم. تارا اتوماتیک نیز به عنوان یکی دیگر از سدانهای ایرانخودرو، ماجرایی متفاوت و جذاب دارد.
این ترکیب مواد باعث میشود که کابین تارا حس مدرنتری داشته باشد و برای افرادی که به طراحی داخلی خودرو اهمیت میدهند، جذابیت بیشتری دارد. یکی دیگر از امکاناتی که تارا اتوماتیک را متمایز میکند، محدود کننده سرعت است که به راننده امکان میدهد حداکثر سرعت خودرو را تنظیم کند تا از تجاوز از سرعت مجاز جلوگیری شود. این ویژگی برای رانندگانی که به دنبال افزایش ایمنی و کاهش خطر جریمههای سرعت هستند، بسیار مفید است.
همانطور که اعداد نشان می دهند دنا پلاس توربو اتوماتیک قدرتمند تر است و در نتیجه شتاب بهتری دارد. البته این را در نظر داشته باشید که مصرف دنا پلاس بیشتر است و حساسیت موتور توربوی آن به کیفیت بنزین بیشتر بوده و استهلاک قوای فنی در این سدان بالاتر است. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که تارا اتوماتیک بر اساس پژو ۳۰۱ ساخته شده و این یعنی پلتفرم PF1 را برای این سدان داریم. اما دنا پلاس پلتفرم ارتقا یافته سمند را دارد که خودش پلتفرمی ارتقا یافته از پژو ۴۰۵ را داشت. این یعنی فناوری ساخت در تارا اتوماتیک بروز تر است و پلتفرم مدرن تری را در این سدان ایران خودرو نسبت به دنا پلاس می بینیم.
یکی از مزایای تارا سیستم کنترل پایداری الکترونیکی است که دنا پلاس از آن بیبهره است. فضای سر در تارا اتوماتیک نیز بیشتر از دنا پلاس است که این موضوع بهویژه برای سرنشینان قدبلند اهمیت دارد. همچنین، فضای صندوق عقب در تارا بیشتر است، که این خودرو را برای خانوادههایی که به فضای بیشتر برای بار نیاز دارند، گزینه بهتری میکند. در مقابل، تارا اتوماتیک با طراحی سادهتر اما هماهنگتر خود، بهروزتر و مدرنتر به نظر میرسد.
همچنین عملکرد گیربکس آنچنان رضایتبخش نیست و باعث شده تا شتاب صفر تا صد تارا اتوماتیک جزو نکات منفی آن محسوب شود. بازار خودرو کشور به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و تحریمهای خارجی از نظر عدم تنوع محصول، در شرایط عجیبی به سر میبرد، تا جاییکه محصولات تولیدی جدید یک شرکت رقیب محصول قبلی میشود. این موضوع در مورد دیگر محصولات شرکتهای ایران خودرو و سایپا نیز به همین صورت است و خودروهایی با تغییرات جزئی به رقیب مدلهای مشابه قبلی تبدیل میشوند و باعث رکود و شاید حذف محصول قبلی شوند. خصوصاً به دلیل مجهز بودن آن به سیستم کنترل کشش و پایداری، اطمینان خاطر بیشتری برای راننده تارا اتوماتیک بهویژه در عبور از مسیرهای لغزنده و منحنی شکل ایجاد خواهد شد. دنا پلاس و تارا دارای پیشرانه یکسانی هستند؛ اما حجم موتور دنا پلاس نسبت به تارا بیشتر است.
تارا از دیدگاه مهندسی دارای پلت فرم و امکانات و ایمنی و رفاهی بروزتری نسبت به خودرو دنا هست. همچنین، برای اطلاعات از شرایط فروش، توصیه میشود به نمایندگیهای مجاز ایران خودرو و یا وب سایت ایران خودرو مراجعه کنید. لطفا توجه داشته باشید که اطلاعات ارائه شده در این مقاله از وب سایت آگهی و خرید و فروش دزار بر اساس اطلاعات موجود در زمان نگارش تهیه شده است و ممکن است با تغییرات مدلهای جدید، متفاوت باشد.
مقایسه تارا با دنا پلاس نشان میدهد که دنا پلاس عملکرد بهتری در شتاب و سرعت دارد، بهطوریکه شتاب 0 تا 100 دنا پلاس توربو حدود 10 ثانیه است، درحالیکه تارا این شتاب را در حدود 12.5 ثانیه طی میکند. دنا پلاس اتوماتیک از یک پیشرانه 1.7 لیتری توربو با حداکثر قدرت 150 اسب بخار و حداکثر گشتاور 215 نیوتنمتر بهره میبرد که این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، به محور جلو این خودرو منتقل میکند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی دنا پلاس توربو اتوماتیک هم بهترتیب برابر با 8.1 لیتر در صد کیلومتر و 10.5 ثانیه است. اگر بودجه کافی برای خرید دنا پلاس اتومات ندارید میتوانید از طرح فروش اقساطی دنا پلاس شرکت همراه مکانیک استفاده کرده و با اقساط بلند مدت و بدون ضامن صاحب خودرو شوید. به گزارش گروه رسانه ای شرق،با نزدیک شدن به سال ۱۴۰۴، مدلهای جدید دنا پلاس صفر وارد بازار شدهاند.
اما کدام یک از این خودروها میتواند نیازهای شما را بهتر برآورده کند؟ در این مقاله از وب سایت آگهی و خرید و فروش دزار سمنان، به مقایسهی کامل دنا پلاس و تارا میپردازیم تا به شما در انتخاب بهتر کمک کنیم. با مقایسه خودرو تارا با دنا پلاس مشاهده میکنید که نسخههای دندهای و اتوماتیک این دو خودرو تفاوت قیمتی چندانی با یکدیگر ندارند. بااینحال، ارزش خرید هر خودرو به نیازهای فردی خریدار وابسته است اگر بهدنبال خودرویی با طراحی زیباتر و شتاب بهتر هستید، دنا پلاس انتخاب مناسبی است، اما اگر ایمنی، مصرف سوخت پایین و فضای بیشتر برای شما اهمیت دارد، تارا گزینه بهتری خواهد بود. در مجموع، مقایسه طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک بهشدت به سلیقه شخصی خریداران وابسته است. دنا پلاس با طراحی تهاجمیتر و لوکستر خود، بیشتر به خریدارانی که به دنبال یک خودروی با ظاهر خشن و پرآپشن هستند، توصیه میشود. در مقابل، تارا اتوماتیک با طراحی سادهتر، هماهنگتر و مدرنتر، مناسب افرادی است که به دنبال یک خودروی با ظاهری جدیدتر و متمایز از دیگر محصولات داخلی هستند.
خیلیها تارا را به عنوان یک خودرو زیبا میدانند و خیلیها هم کاملاً مخالف این نظر هستند. از حیث گیربکس نیز شرایط تاحدی مشابه است و گیربکس تارا ظاهراً نسخه ارتقاءیافته از گیربکس مشهور BE4 است که اساساً برای پژو 405 توسعه پیدا کرده است و احتمالاً از نظر ضرایب دنده نیز تفاوتهای جزئی نسبت به موتور EF7 دنا پلاس دارد. جالب آنکه به روایتی، EF7 هم موتوری بر مبنای TU5 محسوب میشود و در زمان معرفی در اواخر دهه 80 متداول بود که این موتور را نسخه ارتقاءیافته TU5 معرفی میکردند. هرچند با 100 سیسی حجم بیشتر، پیشرانه ملی از گشتاور بالاتری نیز برخودار است اما بازهم از نظر رنج قدرت تولیدی با موتوری در حد و اندازه خانواده TU5 مواجه هستیم.
ناگفته نماند که احتمال بروز کم فرمانی با دنا پلاس توربو در سرعتهای بالا بیشتر از تارا اتوماتیک به نظر میرسد. مطالعه جدول زیر کلیه مشخصات فنی تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو شارژ اتومات را به شما ارائه خواهد داد. اما در طرف دیگر تارا اتوماتیک از موتور TU5 پلاس یا همان نسخه بهروز شده موتور پژو ۲۰۶ استفاده میکند. این پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی حدود ۱۱۳ اسب بخار قدرت بهاضافه ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس شش دنده اتوماتیک به محور جلو خود انتقال میدهد. در بازار خودروهای داخلی، دنا پلاس و تارا به عنوان دو گزینه محبوب در سگمنت سدانهای خانوادگی شناخته میشوند. هر دو خودرو توسط شرکت ایران خودرو تولید شده و از نظر طراحی و امکانات، پیشرفتهای قابل توجهی نسبت به نسلهای قبلی داشتهاند.
از لحاظ ظاهری خودرو دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، بیشترین تغییرات را نسبت به دیگر اعضای خانواده خود تجربه کرده است. دنا در واقع فیسلیفت سمند محسوب میشود و طراحان ایران خودرو تمام تلاش خود را برای تغییر چهره این خودرو انجام دادهاند اما همچنان این طراحی با ترند روز دنیا فرسنگها فاصله دارد. چهره ناموزون در نمای جلو با چراغهای بزرگ و سپر ناهمگون با بدنه، مشکلات مونتاژی بدنه و وجود فواصل زیاد بین بخش مختلف مانند سپر و کاپوت از ضعفها غیرقابل چشم پوشی در طراحی ظاهری بدنه دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک است. همچین تفاوت بسیار ناچیز در نمای ظاهری در مدل توربو و توربوشارژ اتوماتیک که محدود به تغییر در سایز و طرح رینگها و علامت توربو روی بدنه شده، از اتفاقات غیرجالب در مورد این خودرو است. همچنین در بازار خالی از خودرو و رقیب دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک یک گزینه مناسب محسوب میشود. در این مطلب به مقایسه تارا اتوماتیک با دنا پلاس توربو بهعنوان دو سدان نسبتا پرطرفدار ایران خودرو میپردازیم تا ببینیم در رنج قیمت ۵۰۰ میلیون تومان کدامیک ارزش خرید بالاتری دارد.
فضای بیشتر در جلو و عقب خودرو به سرنشینان اجازه میدهد که در سفرهای طولانیمدت راحتتر باشند. این موضوع بهویژه برای سرنشینان عقب بسیار مهم است، زیرا فضای بیشتر برای پاها و سر باعث میشود که تارا برای سفرهای خانوادگی انتخاب بهتری باشد. در این دو سدان امکاناتی مثل چهار کیسه هوا، صفحه نمایش مالتی مدیای لمسی، دوربین و سنسور دنده عقب، فرمان کمکی برقی، سنسور نور و باران، چراغ روشنایی روز، آینه های تاشو برقی، شیشه های دودی عقب و رینگ های ۱۶ اینچی آلومینیومی را می بینیم. در دنا پلاس توربو اتوماتیک تنظیمات برقی بیشتر را برای صندلی راننده و شاگرد داریم که این آپشن در تارا اتوماتیک دیده نمی شود. همچنین تهویه دنا پلاس توربو اتوماتیک از نوع اتوماتیک است اما تهویه در تارا اتوماتیک از نوع اکترونیکی دستی است.
به سراغ دنا پلاس میرویم زیرا در قسمت عقب و جلو و حتی نماهای جانبی دچار تغییرات نسبتا خوبی در قیاس با سمند شده است. در بازار داخلی امروز دنا پلاس خودرویی زیبا و اسپرت و هیجانانگیز برای مشتریان جوان محسوب میشود، اما اگر منصفانه و از دید کارشناسی به آن نگاه کنیم، متوجه به همریختگیهایی در عناصر این خودروی سدان میشویم. به هر حال میتوان گفت که در بازار فعلی ایران دنا پلاس چهرهای اسپرت و مدرن را ارائه میکند. تارا اتوماتیک به دلیل تکنولوژی جدیدتری و پلتفرم اروپایی و همچنین بهرهمندی از آپشنهای ایمنی قابل قبول، ساختار شاسی و بدنه تقریباً جدید انتخاب محافظهکارانهتری محسوب میشود. پیشرانه آپدیت شده TU5 تنفس طبیعی نیز دردسر و استهلاک کمتری برای نگهداری دارد اما توان آن با پیشرانه EF7 TC قابل قیاس نیست و در زمان نیاز به شتابگیری با کندی مواجه هستیم که شاید آزاردهنده باشد.
در مورد قدرت ترمزها نیز باید گفت که پژو ۲۰۷ و دنا پلاس بهویژه در نسخههای مجهز به ترمز دیسکی عقب، از ترمزهای نسبتا مناسبی سود میبرند که میتواند اعتمادبهنفس بیشتری به راننده در سرعتهای بالا انتقال دهد. در خصوص مشخصات فنی این دو خودرو، انتخاب یکی و کنار گذاشتن دیگری کار سخت و دشواری است، زیرا شباهتهای زیادی با یکدیگر دارند. هر دو خودرو مجهز به موتورهای تنفس طبیعی هستند و میتوانند قدرت 113 اسب بخار را تولید کنند. از طرفی جعبه دندههای 5 سرعته هر دو خودرو قادر به انتقال قدرت به چرخهای جلو خواهند بود.
دنا پلاس با موتور توربوشارژر و امکانات پیشرفته، به عنوان یک گزینه قدرتمند و با عملکرد بالا معرفی شده است، در حالی که تارا با بهرهگیری از پلتفرم جدید و طراحی مدرن، توانسته است جایگاهی ویژه در بازار کسب کند. انتخاب بین این دو خودرو بستگی به اولویتها و نیازهای خاص مشتریان دارد، چه از نظر قدرت موتور و عملکرد، و چه از نظر طراحی و امکانات رفاهی. دنا پلاس توربوشارژر، نسخهای بهروزرسانیشده از مدل دنا است که با موتور قدرتمندتر و جعبهدنده اتوماتیک جدید، به عنوان یک گزینه قدرتمند و با عملکرد بالا در بازار خودرو ایران مطرح شده است. از سوی دیگر، تارا اتوماتیک، محصولی مدرنتر و بر پایه پلتفرم پیشرفته PF1 طراحی شده است که با طراحی جذاب و امکانات رفاهی و ایمنی متنوع، جایگاه ویژهای در میان سدانهای داخلی پیدا کرده است. قلب تپنده تارا هم یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی موسوم به TU5 پلاس است که حداکثر قدرت 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 144 نیوتن را متر را تولید و از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، روانه محور جلو این سدان جدید ایران خودرو میکند. تارا اتوماتیک با مصرف سوخت ترکیبی 7.3 لیتر در صد کیلومتر، اقتصادیتر از دنا پلاس اتوماتیک ظاهر میشود اما شتاب صفرتاصد 13 ثانیهای آن در مقابل رقیب توربو حرفی برای گفتن ندارد.
• براي متقاضياني كه پيش پرداخت اوليه را مطابق جدول فوق و در زمان مقرر واريز نمايند با هماهنگي ستاد نوسازي پيامك انتخاب و مراجعه به مركز اسقاط ارسال خواهد شد . به گزارش سایت طلا، در این گزارش شرایط ثبت نام در طرح پیش فروش ایران خودرو ویژه نمیه دوم اسفند 1403 را بخوانید. دنا پلاس بهطوراستاندارد به رینگهای 17 اینچی آلومینیومی مجهز است، درحالیکه تارا رینگهای 16 اینچی آلومینیومی دارد. برخلاف سقف صاف تارا، سقف دنا پلاس به صورت شیبدار طراحی شده است و به زیبایی هرچهبیشتر نمای جانبی خودرو میافزاید.
طراحی کابين هر دو خودرو هم در مقايسه با ساير خودروهای داخلی، جذاب و نسبتاً بهروز است اما داشبورد دنا پلاس بهدلیل شلوغتر بودن و استفاده از تزئینات طرح چوب، کمی لوکستر از تارا بهچشم میآید و حس نشستن در خودرویی پرآپشنتر را به سرنشینان القا میکند. البته متأسفانه کابین هر دو خودرو از نظر ارگونومی وضعیت چندان مناسبی ندارد و کارکردن با برخی تجهیزات آن خیلی آسان نیست. طرح فراخوان پیش فروش ایران خودرو ویژه متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده است که در بهمن ماه ۱۴۰۳ شرکت کرده و در لیست انتظار دریافت خودرو قرار گرفتهاند. این افراد پس از دریافت پیامک واریز وجه، میتوانند در زمان اعلام شده نسبت به تکمیل وجه و خرید خودرو اقدام کنند. بنابراین مقایسه دنا پلاس و ۲۰۷ از نظر فنی تا حد زیادی به نفع محصول هاچبک یعنی پژو ۲۰۷ به پایان میرسد. ضمنا موتور TU۵ پژو ۲۰۷ هم از نظر هزینه تعمیرات و قیمت قطعات یدکی و هم از نظر میزان مصرف سوخت نسبت به موتور EF۷ دنا پلاس گزینه بهتر و مقرونبهصرفه تری خواهد بود.
در مرحله دوم قبل از استارت زدن به موتور، مشکلات همیشگی ارگونومی بازهم به چشم میآید. قرارگیری دکمههای تنظیم صندلی راننده و شاگرد در جایی بین صندلی و درها، استراحتگاه دست و کنسول میانی که مانع دسترسی آسان به ترمز دستی میشود و … پس از گذشتن از مسائل ذکر شده در این خودرو، با استارت و شروع به حرکت حس خوب هماهنگی گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و نرمی در تغییر وضعیت قابل توجه است و شما متوجه کوچکترین تقه یا ضربه در زمان تغییر دنده نخواهید شد. با اینکه نسبت به نسخه دندهای با کاهش 1 ثانیهای شتابگیری مواجه هستیم اما همچنان شتاب اولیه مناسبی را ارائه میکند و در دور موتور 1800 دور در دقیقه، عملکرد سیستم توربوشارژ به خوبی مشاهده میشود. در مجموع، دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک و تارا اتوماتیک هر دو به عنوان سدانهای پیشرفته و همکلاس گروه صنعتی ایرانخودرو، انتخابهای مناسبی برای مشتریان ایرانی هستند.
این خودرو در ابتدا به عنوان محصولی از پژو 301 برای مونتاژ در ایران برنامهریزی شده بود. اما با خروج آمریکا از برجام و ترک بازار ایران توسط پژو، برنامههای مونتاژ پژو 301 در ایران متوقف شد و تنها تعداد محدودی از این خودرو به صورت وارداتی عرضه شد. طبق اعلام رسمی شرکت سازنده، شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۷ دندهای معادل ۱۱.۶ ثانیه و شتاب دنا پلاس معمولی نیز حدود ۱۲.۰۳ ثانیه اعلام شده است. البته در عمل باید گفت که شتاب دنا پلاس معمولی کمی بیشتر است و احتمالا به ۱۲.۰۶ ثانیه خواهد رسید. دنا پلاس و تارا هر دو به لیست کاملی از سیستمهای ایمنی و کمکراننده مجهز شدهاند؛ وجود سیستم ضدقفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD خیال راننده را از بابت حفظ جان خود و سرنشینان آسوده میکند. خطوط جانبی دنا پلاس از قسمت جلو خودرو شروع میشوند و تا قسمت عقب امتداد مییابند و به آن ظاهری جسورانه میدهند؛ خطوط جانبی تارا سادهتر و ظریفتر از دنا پلاس هستند.
دیدگاهتان را بنویسید