مقایسه خودرو دنا با شاهین

مقایسه شاهین و دنا پلاس، رقابت سدان‌های ایرانی 600 میلیونی مجله پدال

دناپلاس توربو اتوماتیک از گیربکس ۶سرعته اتوماتیک برخوردار است، ولی از نظر تجهیزات و کیفیت ساخت تفاوت چندانی با دناپلاس توربو دنده‌ای ندارد. آپشن‌های سیستم کنترل پایداری الکتریکی و استارت دکمه‌ای نیز روی این خودرو نصب شده‌اند. لذا به نظر می‌رسد که تا پایان سال، دچار تغییرات فنی در رده این محصولات در هر دو خودروسازی باشیم اما فعلاً باید اذعان کرد که پیشرانه دنا پلاس در شرایط کنونی بازار نسبت شاهین به دلیل نبود مشکلات نگهداری سیستم پرخوران (توربوشارژ) و عملکرد بهتر خروجی موتور برتری دارد. در مورد ویژگی‌ های ظاهری، دنا با طراحی مدرن ‌تر و خطوط دینامیک ‌تر از شاهین پیشی می‌ گیرد. همچنین، دنا با داشتن فضای داخلی بزرگتر و پنجره‌ های بزرگتر نسبت به شاهین، احساس راحتی و آسایش بیشتری برای سرنشینان خود فراهم می‌ کند. این امر ممکن است به دلیل وجود ویژگی ‌های فنی بیشتر و طراحی مدرن ‌تر در دنا باشد.

اما تولیدکنندگان هر دو خودرو از لحاظ کیفیت کابین و اجزای داخل از متریال مناسبی برای تریم داخلی استفاده نکردند و به همین دلیل با استانداردهای جهانی مورد نظر برای یک خودرو اقتصادی شهری مطابقت ندارند. از این رو بهتر است کیفیت داخل کابین هر دو خودرو توسط تولیدکنندگان افزایش پیدا کند. – برخی افراد ممکن است دنا را یک خودرو محبوب و مقرون به صرفه بدانند و از طراحی زیبا، فضای داخلی مناسب و امکانات مدرن آن استقبال کنند. شاهین با برخورداری از مواردی مثل سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سانروف، گرم‌کن آینه‌های جانبی و صندلی‌های چرمی، آپشن‌های بیشتری نسبت به تیپ پایه دنا پلاس دارد. در این مطلب بین دو سدان سطح بالای بازار کشورمان یعنی دنا و شاهین مقایسه کاملی از طراحی آپشن‌ها گرفته تا پیشرانه و تجربهٔ رانندگی خواهیم داشت.

خودرو شاهین سایپا و دنا ایران خودرو دو خودرو پرطرفدار در ایران هستند که در این مقاله میخواهیم مقایسه شاهین با دنا را با ذکر مزایا و معایب هر خودرو ارائه دهیم. اگر در پایان مقاله نظر و یا سوالی داشتید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند. اگر برای خرید ماشین تردید دارید میتوانید در مقاله با ۵۰۰ میلیون چه ماشینی بخرم لیستی از خودرو هایی که میتوانید با این بودجه خریداری کنید را مشاهده نمایید. در مقایسه مصرف سوخت، خودرو شاهین با مصرف ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، بهینه‌تر از دنا پلاس با مصرف ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. ازاین‌رو، برای کسانی‌که به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری خودرو هستند، شاهین گزینه بهتری است.

سایپا برای شاهین با موتور ME16 نام شاهین پلاس را در نظر گرفته و قرار است از این موتور در خودروهای دیگری مثل تندر ۹۰ ایرانی هم استفاده کند. میزان فضای داخل کابین هر دو خودرو تقریبا جادار است و ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال می‌توانند با محدودیت حداقلی از کابین این دو خودرو استفاده کنند. در مورد فضای صندوق عقب نیز بهتر است بدانید که دنا پلاس حدود ۵۰۰ لیتر ظرفیت دارد، اما حجم صندوق شاهین پلاس نهایتا به ۴۲۰ لیتر می‌رسد.

در حال حاضر تیپ دستی شاهین در بازار عرضه می‌شود، ولی انتظار می‌رود که به‌زودی دنده اتومات آن نیز تولید و عرضه شود. شاهین پلاس در سال ۱۴۰۳ به بازار آمده و تفاوت اصلی آن با مدل‌های قبلی این خودرو، تغییر موتور است. همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، نقطه ضعف اصلی شاهین در مدل‌های قبلی، استفاده از موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ بود که انتقادات زیادی به آن وارد شد. از نظر استحکام کلی بدنه در تصادفات هم دنا پلاس وضعیت قابل قبولی دارد اما با توجه به پلت فرم به‌روزتر شاهین و تست‌های تصادف منتشر شده از سوی سایپا، بایستی شاهین را گزینه برتر بخش ایمنی بدانیم. طبق اعلام رسمی شرکت سازنده، شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۷ دنده‌ای معادل ۱۱.۶ ثانیه و شتاب دنا پلاس معمولی نیز حدود ۱۲.۰۳ ثانیه اعلام شده است. البته در عمل باید گفت که شتاب دنا پلاس معمولی کمی بیشتر است و احتمالا به ۱۲.۰۶ ثانیه خواهد رسید.

بنابراین در مقایسه شاهین پلاس با دنا پلاس، اگر خودروی کم‌استهلاک با مصرف سوخت کمتر و دوام فنی بهتر نیاز دارید، خرید شاهین پلاس می‌تواند گزینه بهتری نسبت به خرید دنا پلاس توربو باشد. در نقطه مقابل، محصول ایران‌خودرو از شتاب و چابکی بالاتری برخوردار است و هیجان بیشتری در رانندگی به شما هدیه می‌دهد. در مقابل، شاهین با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر و گیربکس ۵ سرعته دستی خود، توان کمتری نسبت به دنا پلاس ارائه می‌دهد.

البته سایپا اعلام کرد تا پایان سال جاری مدل 16 سوپاپ آن را نیز عرضه خواهد کرد که رقابت میان این دو خودرو دستخوش تغییر خواهد شد. در طرف دیگر ایران خودرو نیز در زمستان سال 1399 پیشرانه سه سیلندر اقتصادی خود را معرفی کرد، اما هنوز مشخص نشده کدام محصول به این پیشرانه مجهز خواهند شد. گرچه اختلاف زیادی بین سطح تجهیزات این دو محصول ایرانی وجود ندارد، دناپلاس در مواردی مانند کروزکنترل و صندلی‌های برقی نسبت به شاهین برتری دارد.

خطوط بدنه این خودرو به‌خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و جلوه‌ای مدرن به خودرو بخشیده‌اند. یکی از نکات مثبت طراحی شاهین، توجه به جزئیات در طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره است که به آن ظاهری جذاب‌تر بخشیده است. فرم کلی بدنه شاهین به‌گونه‌ای است که نه‌تنها ظاهر خودرو را پویا و اسپرت نشان می‌دهد، بلکه از لحاظ ارگونومی نیز بهبودهایی در آن دیده می‌شود.

شاهین از تولیدات سایپا است که در حال حاضر گل سرسبد خودروهای ملی این شرکت به حساب می‌آید. در طرف دیگر دنا پلاس توربو نیز پیش از عرضه تارا، بهترین محصول تولید داخل ایران خودرو بود و در حال حاضر نیز محبوبیت بالایی در جمع مشتریان ایرانی دارد. همچنین در دنا پلاس هرچند ایران‌خودرو تمام تلاش خود را برای تمایز از سمند انجام داده اما هنوز هم نوعی عدم هماهنگی در قسمت‌های مختلف ظاهر خودرو به چشم می‌خورد که چنین چیزی در شاهین دیده نمی‌شود. به طور کلی هر دو خودرو در این بخش موفق عمل کردند و برای مشتریان می‌توانند یک خودرو خانوادگی و مناسب برای مسافرت باشند. خودروهای ایرانی کماکان از تجهیزات هشداردهنده مدرن نظیر انواع رادارها و دستیارهای رانندگی بی‌بهره هستند و از این جهت قابل قیاس با خودروهای چینی موجود در بازار نیستند.

تفاوت در تعداد سوپاپ‌ها نیز یکی دیگر از نکته‌های قابل‌توجه است؛ شاهین ۸ سوپاپ و دنا پلاس ۱۶ سوپاپ دارد. در مورد مقایسه دنا پلاس با شاهین از لحاظ امکانات و آپشن‌ها هم باید بدانید که دنا پلاس مواردی مثل کروز کنترل، سنسور باران، تنظیم برقی صندلی‌های جلو دارد که در شاهین موجود نیستند. در سوی دیگر، شاهین به سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سانروف، سنسور فشار باد تایرها مجهز است که در لیست امکانات دنا پلاس دیده نمی‌شود. از آنجا که بازه قیمتی این دو خودروی داخلی تقریبا در یک رنج قرار می‌گیرد، ممکن است این سوال برای مشتریان پیش بیاید که شاهین بخریم یا دنا پلاس توربو؟ مقایسه شاهین با دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی جواب این سوالات را می‌دهد. پیشرانه شاهین G هم یک نسخه 1.5 لیتری توربو است که با کد M15 TC شناخته می‌شود.

به‌طورکلی، هرکدام از این دو سدان ایرانی معایب و محاسنی دارد که انتخاب گزینهٔ بهتر از بین آن‌ها را به سلیقه و نیاز خریداران واگذار می‌کند. شاهین ظاهر مدرن‌تر، تجهیزات بیشتر، کابین جادارتر و قیمت ارزان‌تری در بازار دارد درحالی‌که دنا از پیشرانهٔ مطمئن‌تر، کابین زیباتر و بازار فروش بهتر بهره می‌برد. هرچند موتور شاهین به دلیل بهره‌مندی از توربوشارژ گشتاور بیشتری تولید می‌کند اما به‌طورکلی، به دلیل تکنولوژی قدیمی و سرسیلندر هشت سوپاپ، بازدهی پایینی دارد. از سوی دیگر، EF7 پیشرانهٔ مدرن‌تری است که دردسرهای نگهداری موتورهای توربو را هم نخواهد داشت.

در بازار آشفته خودروی داخلی که انتخاب‌های زیادی برای مشتریان وجود ندارد، شاهین و دنا خودروهایی نسبتا اقتصادی با امکاناتی قابل‌قبول هستند که نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده‌اند. در ادامه پس از معرفی دو خودرو و مروری بر مزایا و معایب هریک به مقایسه شاهین و دنا می‌پردازیم. بازهم درست مانند موارد قبلی‌ بیش از آنکه به مرور کیفیت رانندگی دنا بپردازیم، سعی می‌کنیم تا به شاهین و تفاوت‌هایش با دنا تمرکز کنیم. اگر شخص به دنبال یک خودروی پیشرفته ‌تر و مدرن ‌تر با ویژگی ‌های فنی بیشتر است، دنا پلاس مناسب تر خواهد بود.

هم شاهین و هم دنا پلاس با داشتن کیسه هوای راننده و سرنشین کناری، ایمنی مناسبی هنگام تصادف دارند. در دنا پلاس توربو اتوماتیک کیسه هوای سرنشین جانبی نیز تعبیه شده است؛ باتوجه‌به این موضوع قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به نوع معمولی دنا و شاهین بیشتر است. قرار بود در ابتدا شاهین از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری شانزده سوپاپ برلیانس استفاده کند اما بازگشت تحریم‌ها همهٔ برنامه‌های سایپا را به هم ریخت و این شرکت مجبور شد برای نیرو بخشیدن به سدان جدید خود سراغ همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ خانوادهٔ تیبا رفته و آن را به توربوشارژر مجهز کند. با این کار، خروجی موتور به ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور رسید اما همین پیشرانه به بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف شاهین تبدیل شد و ناکامی در بازار را به دنبال داشت. از طرف دیگر، ایران‌خودرو در دنا پلاس از پیشرانهٔ آشنای EF7 استفاده می‌کند که هرچند در ابتدای تولید با مشکلاتی مواجه بود اما به‌مرور ایرادات آن برطرف شدند و هم‌اکنون یکی از پیشرانه‌های داخلی قابل‌قبول محسوب می‌شود. این موتور ۱.۷ لیتری ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که برای وزن ۱۲۵۸ کیلوگرمی دنا پلاس نسبتاً کافی خواهد بود.

تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به‌شمار می‌آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل‌های گوناگون در سگمنت‌های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحی‌های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر‌هایی است که ممکن است علاقه‌مندان را دچار تردید کند. لازم به ذکر است سایپا شاهین و دنا پلاس در بخش ترمزگیری به دلیل وجود سامانه چهار چرخ دیسک در سطح مناسبی قرار دارند، اما اگر خودروسازان برای این دو خودرو سامانه ESP را در نظر می‌گرفتند، ارزش خرید این خودروها به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کرد. گفتنی است سایپا قصد داشت در همان ابتدا شاهین را به یک پیشرانه 1.65 لیتری برلیانس مجهز کند، اما تحریم‌ها مانع این کار شد و اکنون این سدان با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ به بازار عرضه می‌شود.

اما اگر امکانات رفاهی و تجهیزات داخلی لوکس‌تر برای شما اهمیت بیشتری دارد، دنا پلاس گزینه‌ای بهتر است. در مقابل، دنا پلاس توربو از محصولات برجسته ایران خودرو است که قبل از عرضه خودروی تارا، به عنوان بهترین خودروی تولید داخل این شرکت شناخته می‌شد. دنا پلاس توربو با داشتن موتور پرقدرت توربوشارژر، امکانات پیشرفته، و طراحی جذاب، همچنان یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران محسوب می‌شود. نسخه‌های مختلف دنا پلاس، به ویژه مدل توربوشارژر آن، با قابلیت‌های فنی و امکاناتی همچون سانروف، سیستم‌های پیشرفته ایمنی، و کابین با طراحی مناسب، مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار گرفته است.

در این بین، اگر گیربکس اتوماتیک هم با این تولیدات همراه باشد، دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند و آن خودروها با رده قیمتی بسیار بالاتر در بازار عرضه می‌شوند. محصولاتی همچون شاهین پلاس اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتومات آپشنال مصداق همین مورد هستند که به دلیل رده قیمتی نزدیک حالا می‌توانند رقبای مستقیم هم باشند. در پایان مقایسه دنا پلاس با شاهین وقت آن است که با جمع بندی مطالب گفته شده، ارزش خرید هر خودرو را بسنجیم.

ازاین‌رو، در دی‌ماه سال ۱۳۹۵، ایران‌خودرو نسخهٔ جدیدی از این ماشین را با نام دنا پلاس معرفی کرد که بزرگ‌ترین تغییر آن بازطراحی پروفیل جانبی بود تا بیشتر از سمند و سورن متمایز شود. با توجه به نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم باید گفت که انتخاب بین این دو گزینه کار چندان ساده‌ای نیست. در مقایسه این دو خودرو متوجه شدیم که، شاهین خودرویی با طراحی ظاهری زیباتر و دارای ایمنی بالاتری است و در مقابل دنا خودرویی با قدرت و شتاب بالاتر است.

البته شاهین نیز برتری‌هایی نسبت به دناپلاس دارد، مانند حسگر TPMS، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید که در دناپلاس یافت نمی‌شوند. باید بگوییم که در طراحی دناپلاس هماهنگی چندانی میان نمای روبه‌رو، نمای جانبی و چراغ‌های عقب مشاهده نمی‌شود. در طراحی شاهین از خطوط نرم و منحنی استفاده شده است، ولی طراحی دناپلاس بیشتر بر خطوط صاف و تیز مبتنی است. از لحاظ کیفیت متریال، وضعیت شاهین پلاس چندان جالب نیست و دنا پلاس نیز اگرچه متریال مرغوبی در کابین خود استفاده نکرده است، اما به هر حال نسبت به شاهین پلاس می‌تواند تا حدودی باکیفیت‌تر احساس شود. اما از نظر ایمنی ماجرا برعکس می‌شود و این شاهین است که به سبب پلتفرم مدرن‌تر و البته اصلاحات ساختاری انجام شده توسط بخش مهندسی سایپا، دست برتر را نسبت به دنا پلاس دارد، هرچند که هر دو خودرو از سیستم ESP بی‌بهره‌اند، اما از نظر تست تصادف، شاهین می‌تواند برتر از خانواده دنا ظاهر شود. اگر کابین جادار، به‌ویژه در صندلی ردیف عقب می‌خواهید، شاهین بهتر می‌تواند نیاز شما را برطرف کند.

موتور توربوشارژر، امکانات ایمنی و رفاهی مناسب، و ظاهر جذاب این خودرو از نقاط قوت اصلی آن به شمار می‌آید. شاهین با گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود و یکی از محصولات پرطرفدار سایپا در بازار خودروهای داخلی است. دنا پلاس با امکانات رفاهی متنوع‌تر، راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. در مقابل، شاهین نیز با سیستم‌های ایمنی به‌روزتر مانند کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری، گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که به ایمنی خودرو اهمیت می‌دهند. بااین‌حال شرایط فروش اقساطی سایپا و ایران خودرو خرید هر دو ماشین را آسان می‌کنند. اگر معیار اصلی شما ایمنی، مصرف سوخت کمتر و فضای داخلی جادارتر باشد، شاهین انتخابی مناسب است.

در این مقاله جامع ترین مقایسه شاهین با دنا را قرار دادیم و شما میتوانید از جوانب مختلف این دو خودرو را با هم مقایسه کنید. اگر بین خرید ماشین شاهین و تارا تردید دارید و نمیدانید کدام خودرو آپشن های مناسب تر و بیشتری دارد میتوانید به صفحه مقایسه تارا و شاهین مراجعه کنید. یکی از خدمات تخصصی که در مراکز اتوصافکار ارائه میشود انجام خدمات صافکاری و نقاشی در سراسر کشور با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت میباشد. اگر شما هم به دنبال مرکز صافکاری و نقاشی تخصصی در نزدیکی منطقه مورد نظر خود هستید میتوانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

در این مقاله، قصد داریم تا این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم تا در نهایت به بهترین انتخاب برای خرید خودرو برسیم. البته این نکته را در نظر داشته باشید که معیارهای افراد برای خرید خودرو متفاوت است و در نهایت، این خود شخص است که با توجه به این اطلاعات در مورد بهترین گزینه تصمیم‌گیری خواهد کرد. هر دو خودرو از کیفیت قابل قبولی برخوردارند و می‌توانند نیازهای خانواده‌های ایرانی را به‌خوبی برآورده کنند. بهتر است مشخصات فنی و امکانات هر دو خودرو را مقایسه کنید و در صورت امکان، تست رانندگی با هر دو خودرو را انجام دهید تا تفاوت های دقیق تر را تجربه کنید. از پرتقاضا ترین مقایسه خودرو هایی که در این سات قرار دادیم مقایسه خودرو های تیبا و ساینا و کوییک است. اگر شما هم میخواهید بدانید کدام خودرو مشخصات فنی تخصصی تری دارد میتوانید به صفحه تیبا یا ساینا یا کوییک مراجعه کنید.

شاهین از آپشن‌های ایمنی هشداردهنده صوتی و تصویری بستن کمربند ایمنی، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، حسگر فشار باد تایرها TPMS و صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس برخوردار است. سایپا شاهین را در دو تیپ لوآپشن (شاهین S) و فول‌آپشن (شاهین G) تولید کرده است. در شاهین S آپشن‌های سانروف، مانیتور و دوربین، تهویه اتوماتیک و دکمه‌های کنترلی روی فرمان حذف شدند.

طراحی داشبورد شاهین جذابیت چندانی ندارد، درحالی‌که نمای داخلی دناپلاس بسیار زیبا طراحی شده است. استفاده از طرح چوب و تقارن موجود در داشبورد و کنسول میانی، نمای داخلی دناپلاس را بسیار زیباتر از شاهین کرده است. البته طراحی کابین شاهین از نکات مثبتی مانند روکش چرمی صندلی‌ها، استارت دکمه‌ای و زیرآرنجی جلو برخوردار است.

چرخ‌های جلوی این خودرو به‌ وسیله یک گیربکس دستی ۵ سرعته با موتور ارتباط دارند و از این طریق به چرخش در می‌آیند. در زمینه حجم صندوق عقب، دنا پلاس با ظرفیتی حدود ۵۰۰ لیتر نسبت به شاهین با صندوق عقب ۴۲۰ لیتری، فضای بیشتری ارائه می‌دهد. این مزیت برای افرادی که نیاز به حمل وسایل بیشتری دارند یا برای مسافرت‌های طولانی برنامه‌ریزی می‌کنند، می‌تواند نکته مثبتی به شمار آید. با توجه به جدول فوق، در بخش امکانات با ایربگ‌های بیشتر، رینگ‌های بزرگ‌تر، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو و سنسور باران، کفهٔ ترازو کمی به سمت دنا پلاس توربو سنگینی می‌کند هرچند که شاهین پلاس هم با گرم‌کن صندلی‌های جلو و نمایشگر بزرگ‌تر، می‌تواند برخی کاستی‌های خود را جبران کند. از سوی دیگر، هرچند دنا هم خیلی طراحی داخلی چشمگیری ندارد و در قیاس با سدان‌های جدیدتر جهان کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته ولی به لطف الهام گیری از کابین محصولات قدیمی هیوندای و تریم‌های طرح چوب، هنوز هم بهتر از شاهین به نظر می‌رسد.

طراحی داشبورد شاهین ساده و کاربردی است؛ در مقابل دنا پلاس با تریم چوبی، طراحی داخلی لوکس‌تری دارد. داشبورد دنا پلاس با خطوط برجسته و نمایشگر بزرگ‌تر به‌همراه کلیدهای کنترلی متعدد روی فرمان، شیک و جذاب به‌نظر می‌رسد. گفتنی است از سال ۱۴۰۳ شاهین پلاس مجهز به موتور تنفس طبیعی ME16 (پیشرانه TU5) به بازار می‌آید که ۱۶ سوپاپ دارد و گزینه بهتری نسبت به موتور توربو فعلی به حساب می‌آید. اما شاهین هم دست و پا بسته نیست و کی‌لس استارتر، سانروف، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، فرمان با نیروی کمکی برقی و روکش چرمی صندلی‌ها را به عنوان برگ‌های برنده مقابل دنا پلاس رو می‌کند.

با توجه به اعداد روی کاغذ، ازآنجایی‌که وزن دو خودرو تقریباً نزدیک به هم است، پیشرانهٔ توربوشارژ دنا شتاب و کشش بهتری را فراهم می‌کند درحالی‌که پیشرانهٔ TU5 قبلاً نشان داده است که در خودروهای سنگینی مثل پژو پارس و تارا و خصوصاً در کنار گیربکس اتوماتیک، کشش مناسبی ندارد. در داخل شرایط برعکس می‌شود زیرا با اینکه شاهین خودروی جدیدتری است اما طراحی داخلی کاملاً قدیمی، ساده و بی‌روحی داشته و بسیار با چیزی که این روزها در خودروهای جدید جهان می‌بینیم فاصله دارد. از سوی دیگر، هرچند دنا هم خیلی طراحی داخلی چشمگیری ندارد و در قیاس با سدان‌های چینی بازار کشورمان کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته ولی به لطف الهام گیری از کابین محصولات قدیمی هیوندای و تریم‌های طرح چوب، لااقل از شاهین بهتر به نظر می‌رسد. دنا در طراحی غربیلک فرمان، دریچه‌های تهویه و کنسول میانی یک سر و گردن بالاتر از رقیب سایپایی قرار می‌گیرد و هرچند که کیفیت متریال در هردو خودرو پایین است اما از این لحاظ هم دنا شرایط کمی بهتری دارد. از سوی دیگر، هرچند دنا طول و فاصلهٔ محوری بیشتری دارد اما به دلیل استفاده از صندلی‌های متفاوتی نسبت به سمند، فضای داخلی آن نسبت به شاهین کمتر و محدودتر است.

دنا پلاس و شاهین نسخه‌های مختلف با آپشن‌های متفاوت دارند اما اگر دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده و شاهین G را در نظر بگیریم، برتری‌های دنا پلاس به شاهین شامل کروز کنترل و تنظیم برقی صندلی‌های جلو می‌شود. شاهین یکی از خودروهای تولید داخل است که به عنوان اولین خودروی تولید شده با الهام از پرنده شکاری شاهین طراحی شده است . شاهین با استفاده از موتور ۱۵۰۳ سی سی  M۱۵ Turbo Charger، گیربکس دستی ۵ سرعته و طراحی بدنه با استفاده از فولادهای با استحکام بالا ، به زودی به بازار عرضه خواهد شد تا رقابت را در بازار خودروهای هم کلاس خود دو چندان کند .

وقتی نمای بیرونی این دو سدان داخلی را در کنار هم مقایسه می‌کنیم، شاهین به لطف حجم پردازی‌ها و خطوط منحنی بدنه، خودروی مدرن‌تری به نظر می‌رسد درحالی‌که فرم ساده و استخوانی دنا نشان می‌دهد با خودرویی قدیمی‌تر طرف هستیم که سعی شده بروز جلوه داده شود. البته با وجود همه این‌ها، دنا پلاس در مقایسه با خودرویی مثل سورن، ظاهر مدرن‌تری دارد و طراحی کلی آن برای خودرویی که پیشینهٔ آن به پژو ۴۰۵ بازمی‌گردد قابل‌قبول است. درمجموع، هرچند در این بخش کفهٔ ترازو کمی به سمت شاهین پلاس سنگینی می‌کند اما دنا پلاس هم حرف‌هایی برای گفتن دارد و انتخاب خودروی زیباتر را به موضوعی سلیقه‌ای تبدیل خواهد کرد. ضمن این که تارا نیز به عنوان محصول جدید ایران خودرو یک رقیب جدی برای شاهین محسوب می‌شود و شاهین برای رقابت بهتر باید به یک پیشرانه قدرتمندتر مجهز شود. با توجه به توان و گشتاور بالاتر، دنا پلاس در نسخه توربو اتوماتیک می‌تواند شتاب به‌مراتب بهتری نسبت به شاهین پلاس ارائه دهد؛ به‌طوری‌که در شرایط استاندارد شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو معادل ۱۰.۵ ثانیه برآورد می‌شود که در مقایسه با شاهین پلاس سریع‌تر خواهد بود.

آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه صنعت خودرو باعث شد تا محصولات جدیدی به بازار ایران عرضه نشوند. در همین راستا قصد دایم محصول جدید سایپا را با محصول با سابقه ایران خودرو یعنی دنا پلاس مورد مقایسه قرار دهیم. با توجه به اطلاعات بالا، می‌توان گفت که برنده مقایسه دنا پلاس و شاهین از نظر فنی، خودرو دنا است.

در مورد دنا پلاس و شاهین صحبت می‌کنیم که نسخه‌های مختلف آن‌ها از نظر قیمت و آپشن رقیب سرسخت یکدیگر هستند اما تفاوت‌های فنی و ظاهری این دو خودرو می‌تواند برای خریدار تعیین کننده باشد. در این خودرو، سایپا به دلیل کاهش هزینه‌های تولید از طراحی داخلی بسیار ساده‌ای استفاده کرده است. داشبورد شاهین از خطوط و جزئیات ساده تشکیل شده و استفاده از متریال‌های ارزان‌تر، به‌ویژه پلاستیک در بخش‌های مختلف، باعث شده تا احساس جذابیت و کیفیت بالا در داخل خودرو کمتر دیده شود.

به طور کلی، خودروهایی که دارای امکانات و ویژگی های بیشتری هستند و در بازار خودرو تقاضای بیشتری دارند، قیمت بالاتری نیز خواهند داشت. از لحاظ مقایسه ایمنی ساختار بدنه بهتر است بدانید که بدنه شاهین از جنس فلز بوده و استحکام و مقاومت خوبی دارد. به طور کلی، هر دو شاهین و دنا بدنه هایی مقاوم و قابل اعتماد دارند، اما در طراحی بدنه دنا به نظر می رسد که بیشتر به جزئیات مدرن تری توجه شده است. با توجه به تمامی مواردی که گفته شد و مقایسه ایمنی دنا پلاس و شاهین می توان اینگونه برداشت کرد که دنا از لحاظ ایمنی بسیار بالاتر از شاهین است. اما اگر به دنبال یک خودرو کوچکتر و با قیمت پایین هستید، شاهین می تواند انتخاب خوبی باشد. مقایسه خودروها همیشه موضوع مورد بحث و جذاب برای علاقه ‌مندان به اتومبیل ‌ها بوده است.

با توجه به مشتری پسندتر بودن این آپشن‌ها، باید دست شاهین را به عنوان برنده بخش امکانات رفاهی مقایسه دنا پلاس و شاهین بالا ببریم. همچنین اگر بخواهید مانورهای پرشتاب با پژو ۲۰۷ و دنا پلاس انجام دهید و یا از مسیرهای مارپیچ با سرعت بسیار بالا عبور کنید، باید بدانید که احتمال انحراف قسمت عقب پژو ۲۰۷ نسبت به حریف کمی بیشتر بوده و در اصطلاح امکان اسپین شدن پژو ۲۰۷ نسبت به رقیب بالاتر است. اما دنا پلاس از این جهت وضعیت بهتری دارد و سرنشینان ردیف عقب این خودرو از عملکرد سیستم تعلیق و کیفیت سواری بیشتر خرسند خواهند بود. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، با توجه به نزدیک شدن به سال جدید قیمت سال ۱۴۰۴ محصولات ایران خودرو منتشر شد. در ادامه به بررسی قیمت‌های سال آینده محصولات ایران خودرو در بازار می‌پردازیم. در نهایت، هرچند دنا پلاس همچنان طرفداران زیادی دارد و از لحاظ ظاهری برای بسیاری از مشتریان جذاب است، اما طراحی بدنه آن در مقایسه با شاهین از انسجام کمتری برخوردار است.

در بازار خودروهای داخلی ایران، خودروها معمولاً طراحی ظاهری چندان مدرنی ندارند و اکثر محصولات از ظاهری ساده و قدیمی برخوردارند. با این حال، دو خودروی شاهین و دنا پلاس در این میان جزو خودروهای نسبتاً زیبا و جذاب محسوب می‌شوند و توانسته‌اند تا حدودی نظر مشتریان ایرانی را جلب کنند. هرچند تنوع در بازار خودروهای داخلی محدود است، اما این دو خودرو به‌عنوان گزینه‌هایی با طراحی بهتر شناخته می‌شوند. مقایسه دنا با شاهین از نظر مشخصات فنی، در مقایسه قدرت موتور و شتاب این خودرو خلاصه می‌شود. دنا پلاس به لحاظ فنی تفاوتی با سمند ال ایکس ندارد و از همان موتور ۱.۷ لیتری تنفس طبیعی برخوردار است که قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند. در مقابل، شاهین دارای موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۱۰ اسب بخار است که روی کاغذ شاید موتور قوی‌تری به‌نظر برسد، اما در واقعیت باید گفت که چنین نیست و دنا در این بخش بهتر عمل کرده است.

هر دو ماشین آپشن های زیادی دارند اما اگر تمایل به آپشن های ظاهری و یا فنی دارید میتوانید تمام مشخصاتی که از جهات مختلف این خودرو ها دارا هستند را بیان کرده ایم. مهم است بدانید که این نظرات عمومی هستند و تجربه شخصی هر فرد می‌ تواند متفاوت باشد. قبل از خرید هر خودرو، بهتر است نظرات کاربران و مشاوره از افرادی که تجربه استفاده از این خودروها را دارند، مورد بررسی قرار گیرد. یکی از مواردی که باید در خرید خودرو دنا رد نظر داشته باشید لاستیک خودرو میباشد. در مورد لاستیک هایی که میتوانید برای خودرو دنا استفاده کنید میتوانید به صفحه سایز لاستیک دنا مراجعه کنید. اما از نظر کیفیت کابین و اجزای داخلی، باید گفت که هر دو خودرو با استانداردهای جهانی بسیار فاصله دارند و خب لازم است که تغییراتی در متریال استفاده‌شده در کابین هر دو خودرو رخ دهد.

از نظر فضای داخلی، شاهین در بخش صندلی‌های ردیف عقب فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و افرادی که به دنبال خودرویی با فضای بیشتر در ردیف دوم هستند، احتمالاً شاهین را ترجیح خواهند داد. در مقابل، دنا پلاس به دلیل ساختار و طراحی کابین، به‌خصوص در صندلی راننده و ردیف دوم، فضای کمی تنگ‌تر و محدودتری دارد. قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک آگهی شده در سایت شیپور به‌طور میانگین 944 میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود که این رقم برای تاریخ 23 دی ماه 1403 است. این در حالی است که قیمت آگهی های شاهین در شیپور نیز، قیمت این خودرو را چیزی حدود 740 میلیون تومان نشان می‌دهد که این ارقام برای خودرو صفر است.

خصوصا برای افرادی که دنبال خرید یک ماشین با عملکرد اسپرت و شتاب سریع‌تر هستند، دنا پلاس می‌تواند گزینه مطلوب‌تری باشد. موتور ۱.۷ لیتری دنا پلاس توربو، قدرتی برابر ۱۵۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۱۵ نیوتن.متر ارائه می‌دهد که از طریق یک گیربکس دستی ۶ دنده به سمت محور جلو ارسال می‌شود. انتخاب بین شاهین، سدان جذاب سایپا و دنا پلاس ایران خودرو با امکانات و مشخصات موتوری تقریبا مشابه، چالش‌برانگیز است. شاهین با طراحی مدرن و مصرف سوخت کم، گزینه‌ای عالی برای رانندگی روزمره محسوب می‌شود. در مقابل، دنا پلاس با موتور قدرتمند ۱.۷ لیتری و امکانات لوکس، مناسب علاقه‌مندان به ماشین‌های پرقدرت است. باتوجه‌به ویژگی‌ها و مزایای خاص هر دو خودرو، تصمیم‌گیری نهایی برای خرید به چالشی سخت تبدیل می‌شود.

اما اگر خانواده کم جمعیت‌تری دارید و پیشرانه‌های تنفس طبیعی را بیش‌تر می‌پسندید، پیشنهاد ما به شما خرید دنا پلاس است. یکی از نکات منفی شاهین و دنا پلاس بحث عایق بندی کابین است که هر دو خودرو در آن مشکل دارند. در این خصوص باید بگوییم که در دنا پلاس صدای محیط بیرون و در شاهین صدای پیشرانه بیش از حد به کابین نفوذ می‌کند و سرنشینان را آزار می‌دهد.

شتاب صفر تا صد شاهین به ۱۳.۵ ثانیه می‌رسد که در مقایسه با دنا پلاس حدود ۳.۵ ثانیه کندتر است. با توجه به آنچه در مقایسه شاهین و دنا گفته شد می‌توان گفت که طراحی نسبتا اسپرت دناپلاس در کنار موتور تنفس طبیعی آن که قوی‌تر از موتور شاهین است و در طول زمان استهلاک کمتری دارد، از مزیت‌های دناپلاس نسبت به شاهین محسوب می‌شوند. شتاب بهتر، صندوق‌عقب جادارتر، طراحی کابین زیباتر و امکانات کاربردی‌تر نیز از دیگر مزیت‌های دناپلاس نسبت به شاهین به شمار می‌روند. در مقابل شاهین نیز خودروی جدیدتری است که طراحی خارجی زیباتر و عملکرد ایمنی بهتری دارد و با قیمتی پایین‌تر از دناپلاس عرضه می‌شود. بنابراین به‌طورکلی می‌توان گفت که شاهین و دناپلاس خودروهایی تقریبا هم‌سطح هستند که هریک برتری‌هایی نسبت به دیگری دارند.

به‌طورکلی، هیچ‌کدام از این خودروها برای خرید گزینهٔ مناسبی نخواهند بود و هردو از کاستی‌های فراوانی رنج می‌برند خصوصاً اگر آن‌ها را با نمونه‌های هم‌قیمت جهانی مقایسه کنیم. بااین‌حال، در شرایط کنونی، کسانی که به دنبال یک سدان نسبتاً مدرن صفرکیلومتر با قیمتی در حدود ۶۰۰ میلیون تومان هستند انتخابی جز این دو به‌علاوهٔ تارا نخواهند داشت. درحالی‌که دنا با قیمت کارخانه‌ای ۳۵۰ میلیون تومان از شاهین با قیمت کارخانه‌ای ۴۲۵ میلیون تومان ارزان‌تر است، در بازار شرایط متفاوت بوده و دنا پلاس پایه حدود ۵۰ میلیون تومان از شاهین گران‌تر خریدوفروش می‌شود.

هرچند از لحاظ سیستم تعلیق، دنا پلاس نیز وضعیت مشابه با شاهین دارد و از تعلیق نوع میله پیجشی بهره می‌برد. نصب سیستم توربو موجب شده است که موتور شاهین در طول زمان استهلاک بیشتری داشته باشد. زیرا پیشرانه‌های توربوشارژ حساسیت بیشتری به کیفیت بنزین و روغن دارند و بنابراین مشکلات نگهداری از آنها از نمونه‌های تنفس طبیعی بیشتر است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *