مقایسه دنا پلاس توربو و جک J4
حدود یک سال پس از معرفی دنا پلاس یعنی در آبان ۱۳۹۶ ایرانخودرو فروش دنا پلاس توربو را آغاز کرد. این خودرو همانطور که از نامش مشخص است، به نسخهٔ توربوشارژ پیشرانهٔ EF7 مجهز شده بود یعنی همان موتوری که برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ در سورن توربو ارائه شد. این پیشرانه به لطف توربوشارژر، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
ناگفته نماند که این خودرو در بازار چین فیسلیفت شده، اما در ایران کماکان همان نسخه اولیه عرضه میشود که باعث شده تا ضعفهای طراحی آن بیش از پیش در نظر ما مهم جلوه کند. بنابراین درمجموع جک S3 طراحی ظاهری جذابی ندارد، ولی در مقایسه با خودروهای قدیمی داخلی، میتواند برای مشتریانی که پیش از این خودرو داخلی سوار میشدند و حالا میخواهند یک کراساوور چینی مونتاژی بخرند، زیباتر به نظر برسد. با این حال نبود سیستم توربوشارژ در جک S3 موجب شده تا بخش فنی این خودرو گزینه بهتری برای خانوادههای ایرانی باشد. چراکه موتورهای توربوشارژ نسبت به کیفیت بنزین داخلی حساسیت بیشتری دارند و ممکن است در طول زمان به دلیل ناک زدنهای نامحسوس، با ایراداتی مثل خرابی رینگ و پیستون و آسیب جدی موتور روبهرو شوند.
در این مقایسه، تفاوتها و ویژگیهای هندلینگی دو مدل، دنا پلاس توربو و JAC S3، را بررسی میکنیم. JAC S3، با طراحی مدرن و امکانات جذابش، به خریدارانی که به دنبال خودروی شهری و کاربردی هستند، جلب توجه میکند. از سوی دیگر، دنا پلاس توربو با عملکرد قدرتمند و استحکام موتوری خود، به عنوان یک خودروی پرسرعت و قابل اعتماد محسوب میشود.
– JAC S3 با داشتن طراحی مدرن، امکانات پیشرفته، و عملکرد قوی، به عنوان یک گزینه جذاب در بازار خودرو شناخته میشود. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
در عوض، دنا پلاس توربو با عملکرد قدرتمند و استحکام موتوری، برای افرادی که به دنبال تجربه رانندگی پویا و ایمن هستند، گزینه مناسبی است. این اولین نسخهٔ دنا بود که در سال ۱۳۹۳ راهی بازار شد و اشتراکات زیادی با سمند داشت. این خودرو در بخش فنی هم هیچ تفاوتی با سمند نداشت و از همان پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری EF7 با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور به همراه گیربکس پنج سرعتهٔ دستی استفاده میکرد. تولید دنا معمولی در سال ۱۴۰۱ خاتمه یافت و هماکنون بهصورت صفرکیلومتر قابل خریداری نیست. در مورد مشخصات فنی می توان گفت در دنا پلاس توربو یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ EF7 با حجم ۱.۷ لیتری وجود دارد و یک پیشرانهی ۱۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۱۵ نیوتن برمتر دارد و قدرت خود را از طریق گیربکس سرعته دستی به چرخهای جلو انتقال میدهد.
مقایسه دنا پلاس و جک S3، در بازار امروزه، انتخاب خودروی مناسب با توجه به نیازها و ترجیحات فردی یکی از مسائل مهم در انتخاب خودرو میباشد. با پیشرفت فناوری و تولیدات خودروسازان، گزینههای مختلفی برای افراد برای خرید و مقایسه وجود دارد. در این مقاله، به بررسی و مقایسه دو خودروی پرطرفدار و محبوب، یعنی “دنا پلاس” و “جک S3” میپردازیم. اما ایمنی رقیب چینی در مقابل دنا پلاس توربو شرایط چندان بهتری ندارد، چه از لحاظ استحکام بدنه و چه از لحاظ تجهیزات ایمنی؛ البته کمپانی جک مدعی است که این خودرو توانسته است در تست ایمنی موسسه چینی CNCAP پنج ستاره ایمنی را کسب کند. از میان امکانات ایمنی جکJ4 نیز میتوان به ۴ کیسه هوا، ترمزABS و EBD، کروز کنترل اشاره کرد. برای خرید خودروی دنا پلاس به صورت قسطی میتوانید از طرح فروش اقساطی دنا پلاس شرکت همراه مکانیک استفاده کنید.
همچنین، این مدل از گرمکن صندلی جلو، سردکن صندلی جلو، گرمکن فرمان، و امکاناتی مانند ماساژور صندلی، یخچال، و شارژر بیسیم پشتیبانی نمیکند. در مقایسه، دنا پلاس و جک اس ۳ هر دو دارای کیسههای هوا برای راننده و سرنشین جلو میباشند، اما جک اس ۳ از کیسههای هوای کناری نیز برخوردار است که در دنا پلاس وجود ندارد. این مقایسه نشان میدهد که جک اس ۳، از لحاظ امکانات ایمنی و کمکی، ارائههای بیشتری را نسبت به دنا پلاس دارد. در خصوص رانندگی با دنا نیز باید عنوان کنیم که گذشته از ایرادهای موجود، تمامی مدلهای آن رانندگی قابلقبولی را هدیه میدهند . اما یکی از مواردی که در سرعتهای بالا آزاردهنده خواهد شد نفوذ زیاد صدای جاده و موتور به درون کابین است.
فرم کلی فرمان هم کاملا شبیه S5 است که به لطف طرح نقرهای رنگ و V شکل در قسمت پایین همراه با پوشش چرم مصنوعی، مطلوب ارزیابی میشود. – هزینه نگهداری و تعمیر برای هر دو خودرو ممکن است متفاوت باشد، اما این موضوع به میزان استفاده و سرویسهای ارائه شده بستگی دارد. – هر دو خودرو با داشتن سیستمهای ایمنی مدرن از جمله ABS، هواکش، و کیسههای هوا، اطمینان ایمنی رانندگان را بهبود میبخشند.
با این توصیفات، هر دو خودرو دارای ویژگیها و نقاط قوت منحصر به فرد خود در فضای داخلی هستند که باید با نیازها و ترجیحات شخصی مقایسه شوند. با ما همراه باشید تا در این سفر به دنیای خودروها، دلایل انتخاب بین JAC S3 و دنا پلاس توربو را کاملاً روشن کنیم. با وجود تمامی خصوصیات مثبت و ویژگیهای کارامد هریک از این دو خودروی جذاب، طبیعتا هریک دارای ضعفهایی هستند که شناخت آنها میتوانید تصمیم آگاهانهتری داشته باشید. در جدول زیر میتوانید نقاط مثبت و منفی جک اس 3 و جی 4 را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید.
ازآنجاییکه به خاطر یکسان بودن پروفیل جانبی دنا با سمند انتقاداتی به این خودرو وارد شده بود، اصلیترین تغییر دنا پلاس بازطراحی این قسمت با درها، خط پنجره و لچکی جدید بود که نمای بسیار زیباتر و مدرنتری را ایجاد کردند. علاوه بر این، گرافیک داخلی چراغهای عقب هم بروز شده و چراغهای جلو به دیلایت مجهز شدند. دنا پلاس در داخل اما تغییر خاصی را تجربه نکرده و صرفاً چند مورد به لیست تجهیزات آن افزوده شد که مهمترین آنها سانروف و ایربگهای جانبی بودند.
به عبارتی دیگر، در مقایسه دنا پلاس توربو و جک J4از نظر پیشرانه، هر دو خودرو نمره زیر قبولی میگیرند و ارزش قیمتهای نجومی و بالای صد میلیونی را ندارند. در این بخش، طراحی و ظاهر دو خودروی جک اس3 و دنا پلاس توربو مورد مقایسه قرار میگیرد. این مقایسه به مشتریان کمک میکند تا با دقت بیشتری خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند. این مشخصات ابعادی نشان میدهد که دنا پلاس توربو با ابعاد بزرگتر، امکانات بیشتری ارائه میدهد، در حالی که جک اس3 با ابعاد کوچکتر و وزن سبکتر، به عنوان یک خودرو کوچک و چابک در بازار حضور دارد.
در مورد سیستم فرمان، هایما S5 از قدرت کمکی هیدرولیکی برای فرماندهی استفاده میکند که احساس لذت و کنترل بهتری را به راننده ارائه میدهد. – JAC S3 و دنا پلاس توربو هر کدام ویژگیها و مزایای خود را دارند که بسته به نیازها و ترجیحات فردی، به عنوان گزینههای جذاب برای خرید مطرح میشوند. در نهایت، جک J۴ گزینه بهتری برای کسانی است که به دنبال خودرویی اقتصادی و ساده هستند، در حالی که جک S۳ انتخاب مناسبی برای افرادی است که مشکلی با هزینه بیشتر ندارند و امکانات بیشتر مدنظر آنهاست.
به طور خلاصه، اگر نیاز به خودروی کوچک و شهری با امکانات مدرن دارید، JAC S3 گزینه خوبی است. اما اگر علاقهمند به یک خودروی قدرتمند با امکانات فنی برجسته هستید، دنا پلاس توربو انتخاب خوبی خواهد بود. در نهایت، امور سلیقهای بوده و انتخاب شما باید با توجه به نیازها و ترجیحات شخصی شما صورت پذیرد. در این بخش از مقاله، دو خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک و جک S3 را به شما معرفی میکنیم. این دو خودرو، هرکدام دارای ویژگیها و مشخصات منحصر به فردی هستند که بازار خودرو را تحت تأثیر قرار دادهاند. این کراساوور به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی 7 اینچی، صندلیهای چرمی، سیستم صوتی پیشرفته با اتصال بلوتوث و دوربین دید عقب مجهز است.
در این میان، جک J4 و جک S3 دو محصول پرفروش و محبوب این برند هستند که با توجه به نوع بدنه، امکانات و مشخصات فنی، مخاطبان خاص خود را دارند. در این مقاله از خسروانی، این دو مدل را از جنبههای گوناگون بررسی خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم انتخاب مناسبی داشته باشید. اگر به دنبال خودرویی کممصرف و اقتصادی هستید یا ترجیح میدهید یک کراساوور اسپرت و مجهز داشته باشید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید. در بخش امکانات داخلی و سفری، هر دو خودروی دنا پلاس و جک اس ۳ دارای امکانات مشابهی هستند. این امکانات شامل کامپیوتر سفری، دماسنج، گرمکن آینه، دوربین دنده عقب، سانروف، و قفل صندلی کودک میشود.
همچنین، این خودرو به سیستمهای ایمنی پیشرفتهای چون کیسه هوای جلو و جانبی، سیستم هشدار دهنده تصادف و سیستم کمکی شروع حرکت در شیب مجهز است. بهطور کلی، هر دو خودرو در بخش ایمنی بسیار قدرتمند بوده و انتخابی مطمئن برای خانوادهها و رانندگان به شمار میآیند. جلوپنجره بزرگتر، چراغهای باریک و کشیده، خطوط برجسته روی بدنه و طراحی جسورانه آن باعث شده تا ظاهری اسپرت و پویا داشته باشد. علاوه بر این، ارتفاع بلندتر بدنه نسبت به جک J4، حس قدرت و تسلط بیشتری را به راننده میدهد. اگر طراحی مدرن و کراساووری را دوست دارید، S3 میتواند انتخاب هیجانانگیزی باشد.
در بحث طراحی داخلی، جک J4 سدان خوشساختی محسوب میشود و توانسته است کابین زیبا و جاداری را به مشتریان هدیه دهد که البتی خلاقیتی در آن دیده نمیشود، چون یک کپیبرداری خوب از خودروهای روز دنیا است. گرچه مواد بهکار رفته در ساخت کابین چندان باکیفیت نیستند اما از خودروهایی در این رنج قیمت انتظارب بیش از این نمیتوان داشت. در این مقاله، قصد داریم به بررسی دقیق و مقایسهای بین این دو خودرو بپردازیم تا به خریداران کمک کنیم تا انتخاب مناسبی برای نیازها و سلیقههای خود داشته باشند. این تحلیل شامل بررسی مواردی از جمله هندلینگ، امکانات داخلی، ایمنی، و قابلیتهای فنی دیگر خواهد بود. جک S۳ نیز با امکانات ایمنی مشابهای چون ABS و EBD در سیستم ترمزها و سیستمهای کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، عملکرد عالی در جلوگیری از لغزش و حفظ پایداری خودرو در شرایط پیچیده دارد.
سپر این خودو، نسبتا ساده است و تنها در بخش کوچی از فضای زیر، دارای پلاستیک سیاهرنگ است. خطوط بدنه، با احتیاط زیاد و بسیار کمعمق در سپر S3 استفاده شدهاند که علاوه بر کاهش هزینههای تولید، ریسک شلوغ شدن و بههم ریختگی در طراحی این کراساور را کاهش میدهد. – هر دو خودرو به طور عمومی برای رانندگی در محیطهای جادهای بلند مسافت مناسب هستند، اما بستگی به ترجیحات شخصی دارد. متریال به کار رفته در کابین از جنس پلاستیک خشک است که البته از یک خودروی اقتصادی چینی انتظاری بالاتر از این هم نمیرود. برای خرید لوازم یدکی جک j4 و لوازم یدکی دنا، میتوانید به قسمت فروشگاه سایت سورس یدک مراجعه کنید. هر دو خودرو با طراحیهای متمایز خود، به خریداران گوناگونی جلب توجه میکنند که از نظر سلیقه و استفاده متفاوتی دارند.
به داخل کابین دنا که قدم می گذاریم در اولین نظر درمیابیم که از هیوندای سوناتا nf کپی شده است که این ویژگی باعث شده تا دنا در داخل کابین ظاهر نسبتاً هماهنگی داشته باشد . پنل پشت فرمان هم حالت سیلندری و مدرن دارد؛ اما دایرهی منظم نیست و با حالت ۷ ضلعی ارائه میشود. بین پنلهای مخصوص سرعت و دور موتور، دو بخش دیگر قرار داده شده که شامل مانیتور TFT برای اطلاعرسانی مصرف سوخت، کیلومتر کارکرد و این دست اخبار است. مانیتور ۷ اینچ، جذابیت اصلی کابین است و البته ادواتی نقرهای رنگ و شبهفلز، زیبایی فضای داخلی S3 را افزایش میدهند. یک نماشگر باریک هم برای اطلاعرسانی ساعت و هشدارهایی مثل نبستن کمربند ایمنی، بالاتر از مانیتور اصلی و روی داشبورد قرار دارد.
استفاده از اکتان بوستر اورجینال میتواند تا حدودی این مشکل را رفع کند که البته هزینه نگهداری از خودرو را بسیار بالا میبرد. جک j4 در بحث طراحی داخلی جزو سدانهای خوش ساخت به حساب می آید و کابین زیبا و جاداری را به مشتریان خود عرضه میکند که البته خلاقیت کمی در آن به کار برده شده است. مواد به کار رفته در ساخت کابین از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و البته با توجه به قیمت آنها در این رنج قیمت کیفیت خوبی دارند. در پایان، اگر تجربه یا نظری درباره مقایسه دنا پلاس و جک S3 دارید، خوشحال میشویم نظرات و پیشنهادات خود را با ما در اشتراک بگذارید.
مصرف سوخت جک اس۳ به طور رسمی از سوی کرمان موتور اعلام نشده اما برآورد میشود که این خودرو حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین بسوزاند که برای یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی کمی زیاد به نظر میرسد. بیشترین سرعت این خودرو حدود ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ذکر شده و وزن جک S3 هم ۱۲۵۰ کیلوگرم است. پس از این ماشین چینی انتظارات زیادی نداشته باشید و اگر خواهان موتورهایی با قدرت مناسب هستید از خرید خودرو جک j4 منصرف شوید. این مقایسه امکانات به مشتریان کمک میکند تا بر اساس نیازها و ترجیحات خود، خودروی مطابق با خواستههایشان را انتخاب کنند. فضای ردیف عقب از نظر برخی مالکان و سرنشینان چندان تنگ نیست، اما با توجه به فاصله محوری ۲۵۶۰ میلیمتری، باید گفت که نمیتوان انتظار زیادی از فضای موجود در صندلیهای ردیف عقب، بهویژه برای افراد بزرگسال و قدبلند داشت.
طبق اعلام ایرانخودرو، به لطف این قدرت بیشتر، شتاب صفرتاصد دنا پلاس توربو حدود ۲ ثانیه بهبود پیدا کرده و به ۱۰ ثانیه رسیده درحالیکه مصرف سوخت ترکیبی افزایش جزئی نیم لیتر در هر صد کیلومتر را نشان میدهد. دنا پلاس توربو علاوه بر تجهیز به پیشرانهٔ قویتر توربوشارژ، به رینگهای بزرگتر ۱۶ اینچی پنج پیچ هم مجهز شده که با لاستیکهای پهنتر ۲۰۵ پوشیده شده و تأثیر به سزایی در بهبود نمای جانبی خودرو داشتهاند. در داخل دنا پلاس توربو هم شاهد تغییراتی جزئی شامل دوخت قرمز در روکش چرم غربیلک فرمان و گردگیر دستهدنده، سر دندهٔ جدید و موکت کف با آرم توربو و نوار قرمزرنگ هستیم. در سال ۱۴۰۲ ایرانخودرو اعلام کرد قصد دارد نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ دنا پلاس توربو اتوماتیک را با نام جوانان عرضه کند. مهمترین ویژگی دنا جوانان، تجهیز به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور EF7 توربو است که با نام EF7P TC شناخته میشود.
فهرست مشخصات فنی جک S3 شامل یک موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۶ لیتر و گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دستی ۶ سرعته میشود. این پیشرانه فاقد سیستم توربوشارژ است و بنابراین به اندازه دیگر خودروهای چینی موجود در بازار، قدرت ندارد. می توان گفت که جک j4 با چراغ های درشت و کاپوت منحنی شکلی که با خطوط شکسته تا سپر کشیده شده است، اوضاع مناسب تری نسبت به دنا توربو دارد. البته از این نظر دنا پلاس توربو و جک j4 از این نظر با اختلاف کم به نفع شرکت های چینی تمام میشود. البته بازار فروش این خودرو چندان گرم نبود زیرا تعداد خریداران ناراضی رو به افزایش است.
حدود سه سال پس از عرضهٔ دنا پلاس توربو، ایرانخودرو تولید نسخهٔ اتوماتیک آن را آغاز کرد که اولین سری آن در اواسط سال ۱۳۹۹ به خریداران تحویل داده شد. این نسخه به گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE مجهز است که در کنار همان پیشرانهٔ EF7 توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور قرار میگیرد. دنا پلاس توربو اتوماتیک همچنین بجای فرمان هیدرولیک به فرمان برقی مجهز است اما غیرازاین مورد، از لحاظ تجهیزات تفاوت خاصی با دنا پلاس توربو دستی ندارد.
متاسفانه این روزها قیمت جک S3 در ایران از محدوده خودروهای اقتصادی خارج شده و به ارقام میلیاردی رسیده است. البته سایر خودروها نیز در بازار آزاد گران شدهاند و حالا دیگر این قیمتها در بازار ایران چندان دور از انتظار و عجیب نیست. کراس اوور کوچک چینی در بازار آزاد خرداد ۱۴۰۲ با مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معامله میشود. یکی از مهمترین نقاط ضعف جک S3 که از همان ابتدا به چشم میآید، ناهماهنگی طراحی ظاهری آن است. از طرفی شرکت کرمان موتور یکی دیگر از شرکت های فعال در زمینه خودروسازی کشورمان در سال 1396 خودرو جک j4 را در اقدامی که دلیل آن قابل درک نبود به جایگزینی خودرو جک j5 مونتاژ و به بازار عرضه نمود. این خودرو از جک j5 عقب تر بوده و بخاطر صرفه اقتصادیترش و فروش بیشتر محصولات کرمان موتور وارد جادههای کشور شد.
همانطور که در پاراگراف های قبلی گفته شد دنا پلاس توربو نسبت به دنا پلاس در بدنه خود تغییرات اندکی را تجربه کرد و بیشتر با هدف جبران نقص های فنی تولید شد. می توان گفت اضافه شدن خطوط جانبی و برخی جزئیات کوچک از تفاوت های دنا پلاس توربو با دنا پلاس است. دنا پلاس و جک S3 هر دو از جمله خودروهایی هستند که در محدوده قیمتی مشابه و با ویژگیها و امکانات متنوع عرضه میشوند. اما هر یک دارای ویژگیها، طراحیها، و امکاناتی متفاوت هستند که میتواند تصمیم گیری را برای خریداران سادهتر یا مشکلتر کند. در بحث آپشن گرچه تفاوت چندانی بین دنا پلاس معمولی و دنا پلاس توربو وجود ندارد اما ایرانخودرو سعی کرده است با امکانات خوبی نظیر دوربین عقب، کروز کنترل، سانروف برقی و صندلیهای برقی سرنشینان جلو مشتریان خود را راضی نگه دارد. البته از طرفی پیشرانه دنا پلاس توربو نیز فقط میان اعداد و ارقام کاغذی برتری داشته و به دلیل مشکلات فنی و عمر کوتاهی که دارد، صدای اغلب صاحبان خود را در آورده است.
در مجموع، هر خودرو دارای ویژگیهای منحصر به فرد خود است که بسته به نیاز و سلیقه خریداران، انتخاب مناسبی خواهد بود. جک S3 یکی از خودروهای نسبتاً جدیدی است که توسط کرمانموتور به بازار معرفی شده است. این خودرو، با ظاهری جذاب و قابل توجه، در دستهبندی کراساورهای کوچک قرار میگیرد. از زمان معرفی، جک S3 توانسته است جایگاه خود را در بازار خودروهای چینی بهدست آورده و توجه زیادی را به خود جلب کند.
در حال حاضر هر دو خودروهای دنا پلاس توربو و جک j4 جزو اتومبیل های بالای نیم میلیاردی هستند و همانند خیلی از خودروهای دیگر ارزش واقعی آنها از قیمتی که به آنها نسبت داده شده، کمتر است. دنا پلاس با فضای داخلی بزرگتر و امکاناتی مانند سیستم تهویهی خودکار و سانروف، برای کسانی که به دنبال راحتی و امکانات بیشتر در کابین خودرو هستند، گزینهی مناسبی است. در مقابل، JAC S3 با گشتاور 155 نیوتنمتر و قدرت 107 اسب بخار، از لحاظ انرژی کمتری نسبت به دنا پلاس توربو برخوردار است. هندلینگ قابل قبولی دارد و تجربه رانندگی در شهر و مسیرهای معمولی خوب است، اما ممکن است در سرعتهای بالا یا در مسیرهای پیچیده، کمی کمتر از دنا پلاس توربو جوابگو باشد. تجربه رانندگی و هندلینگ یک خودرو از جوانب حیاتی است که بسیاری از خریداران در انتخاب خودروها به آن توجه میکنند.
این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. اما در همین حال، کرمان موتور نیز در گوشه دیگری از صنعت خودروسازی کشورمان، مشغول تدارکات یک پسرفت استراتژیک بود. این شرکت در اقدامی که دلیل آن چندان قابل درک نیست، جکJ4 را در سال ۱۳۹۶ برای جایگزینی با J5 مونتاژ و به بازار عرضه کرد. از نکات مثبت در طراحی داخلی جک S3، میتوان به خلاصه بودن کلیدها و پرهیز از شلوغی گیجکننده با انبوه دکمهها اشاره کرد. این موضوع در قسمت پایین داشبورد (محل قرار گرفتن کلیدهای گردان تهویه مطبوع) بهخوبی دیده میشود. فرم جلوپنجره، ششضلعی الهام گرفته از نمونههای دیده شده در النترا است، اما تنها سه ردیف کروم دارد و با انحنا در طرفین، قابی پلاستیکی در قسمت پایین دیده میشود که مکان نسبتا نامناسبی برای پلاک خودرو فراهم میکند.
مصرف سوخت پایین، یکی از مزایای اصلی این خودرو برای کسانی است که به دنبال کاهش هزینههای سوخت هستند. در بحث ایمنی نیز متاسفانه نباید منتظر دو سدان بسیار ایمن با تجهیزات حفاظتی زیاد باشید زیرا متاسفانه نه خودروهای تولید داخل خیلی به این مسئله توجه دارند و نه خودروهای چینی موجود در بازار. از جمله امکانات ایمنی کمی که در دنا پلاس توربو قرار داده شده است میتوان به ایموبیلایزر، دوربین دید عقب، قفل مرکزی و کروز کنترل اشاره کرد که البته نسبت به دیگر خودروهای داخلی و مدلهای پیشین خود شرایط بهتری دارد.
جک s3 یا دنا پلاس توربو، کدام بهتر است؟، امروزه، بازار خودروها پر از گزینههای متنوع و گوناگون است که برای خریداران انتخاب میان آنها ممکن است چالشبار باشد. در این رویداد مهم، دو خودروی JAC S3 و دنا پلاس توربو به عنوان دو گزینه پرطرفدار مطرح هستند که از ویژگیها و مشخصات مختلفی برخوردارند. این ماشین مونتاژی چینی شتاب اولیه چندان دلچسبی ندارد، اما در شتابهای ثانویه و سرعتهای بالاتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت، وضعیت کمی بهتر میشود. بهویژه در حالت اسپرت، جک اس۳ چالاکی بهتری نشان میدهد و از این نظر میتواند با خودروهای پرفروش داخلی مثل دنا پلاس ساده تا حدودی رقابت کند و پا به پای آنها در جاده پیش برود.
در نمای کناری، رینگهای کوچک و طول بلند بدنه نسبت به ابعاد خودرو، این ناهماهنگی را نشان میدهد. شرکت کرمان موتور به عنوان نماینده رسمی جک در ایران، خدمات فروش و پس از فروش این خودروها را ارائه میدهد. همچنین، خسروانی به عنوان نماینده رسمی کرمان موتور با کد 1780، با ارائه خدمات متنوع، گزینهای مطمئن برای خرید و پشتیبانی خودروهای جک محسوب میشود. هر دو خودرو جک J۴ و S۳ در بخش ایمنی از امکانات پیشرفتهای برخوردارند که تضمینکننده راحتی و امنیت سرنشینان هستند. جک J۴ با سیستم ترمز دیسکی مجهز به ABS و EBD در هر دو محور جلو و عقب، امنیت بالایی را در شرایط مختلف جادهای فراهم میآورد. علاوه بر این، سیستم ترمز پارک برقی (EPB+AUTOHOLD) برای اطمینان از ایمنی در توقفهای طولانی و شیبها کاربردی است.
دنا پلاس یکی از محصولات شرکت ایران خودرو است که بعد از عرضه دنا به بازار وارد شد و مشخصات بهتری رو به مشتریان خود معرفی کرد و در دسترس استفاده کنندگان قرار گرفت. همانطور که گفتیم، دنا پلاس توربو در ابتدا با همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به بازار عرضه شد اما در اسفند ۱۳۹۹ ایرانخودرو دنا پلاس را با گیربکس شش سرعتهٔ دستی جدید معرفی و حدود یک سال بعد فروش آن را در بهمن ۱۴۰۰ آغاز کرد. غیر از گیربکس شش سرعته دستی، تنها تفاوت این مدل با دنا پلاس توربوی قبلی فقط تجهیز به فرمان برقی بجای هیدرولیک است.
بله، این دو خودرو قابل مقایسه هستند زیرا هر دو در یک رده قیمتی و بازاری مشابه قرار دارند. از سویی دیگر، چراغ مهشکن هم در قسمت پلاستیکی جا داده شده است که باعث ایجاد فضای خالی قابل توجه در لبهی جانبی سپر و زیر چراغ اصلی شده است. – بله، هر دو شرکت تلاش میکنند تا قطعات یدکی برای خودروهای خود را به راحتی در دسترس قرار دهند.
در پایان مقایسه دنا پلاس و جک S3، مشخص است که هر یک از این خودروها ویژگیها و امکانات منحصر به فردی دارند که ممکن است با نیازها و ترجیحات مختلف افراد سازگاری داشته باشند. جک اس 3 از خودروهای شهری و کوچک کمپانی جک، یکی از خودروسازان برجسته چینی، محسوب میشود. این خودرو با کیفیت قابلقبول و امکانات مناسب، در بازار ایران به موفقیتهای خوبی دست یافته است. نقش برجسته نماینده فروش جک، یعنی کرمانموتور، در توسعه بازار و ارائه خدمات به مشتریان این برند، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
با مقایسه اطلاعات فنی دو خودرو، دنا پلاس توربو و جک، تفاوتهای مهمی در عملکرد و مشخصات آنها مشاهده میشود. دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته و موتور 1.7 لیتری توربوشارژ EF7، قدرت 150 اسببخار و گشتاور 215 نیوتنمتر را ارائه میدهد، در حالی که سرعت آن به 205 کیلومتر برساعت میرسد. هایما S5 با وزن 1258 کیلوگرم و حجم موتور 1645 سی سی، توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را در 6000 دور در دقیقه دارد.
دیدگاهتان را بنویسید