مقایسه خودرو دنا پلاس با سورن پلاس

مقایسه سورن پلاس صفر کیلومتر با دنا پلاس کارکرده

در دنا پلاس، صندلی‌های راننده و سرنشین جلو دارای تنظیمات برقی هستند که راحتی بیشتری را فراهم می‌کنند. در برخی کلاس‌های دنا پلاس، سان روف، کروز کنترل، و نمایشگر دمای محیط نیز موجود است که امکانات رفاهی بیشتری را به سرنشینان ارائه می‌دهد. دنا پلاس در کلاس‌های مختلف خود با تعداد متفاوتی از کیسه‌های هوا عرضه می‌شود. برخی از مدل‌ها دارای چهار کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی) و برخی دیگر دارای دو کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو) هستند. در مقابل، سورن پلاس تنها به دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو مجهز است که نشان‌دهنده سطح ایمنی پایین‌تری نسبت به برخی مدل‌های دنا پلاس است. با نگاهی به جدول مقایسه‌ای تجهیزات دنا پلاس و سورن پلاس، متوجه می‌شویم که این دو خودرو در بسیاری از موارد شباهت‌های زیادی دارند، اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که می‌تواند در انتخاب نهایی تأثیرگذار باشد.

با این حال، کیفیت مواد به‌کار رفته در دنا پلاس هنوز با سطح انتظارات برخی کاربران هماهنگ نیست و در برخی قسمت‌ها همچنان احساس ارزانی و سادگی به چشم می‌خورد. اما در مجموع، طراحی داخلی دنا پلاس به‌ویژه در مدل‌های بالاتر از جمله نکات مثبت این خودرو محسوب می‌شود. سمند سورن شتاب صفر تا ۱۰۰ را در ۱۲ ثانیه طی می‌کند که سریع‌تر از دنا پلاس است.

در بسیاری از نمایندگی‌ها، نسخه‌های سورن پلاس اقساطی با همین گیربکس عرضه می‌شود که آن را به گزینه‌ای اقتصادی برای خریداران تبدیل کرده است. باتری دنا پلاس توربو و باتری سمند سورن توربو در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است. مهندسان طراح خودرو تغییراتی جزئی بر روی پیشرانه دنا پلاس به وجود آورده‌اند که تأثیری بسیار عالی بر روی عملکرد آن گذاشته است.

طراحان ایران‌خودرو در طراحی کابین این خودرو از برخی خودروهای مشهور همچون سوناتا الهام گرفته‌اند و نتیجه نهایی نیز بد نبوده است. ارگونومی کابین مطلوب ارزیابی می‌شود هرچند کیفیت متریال بکار رفته در حد و اندازه‌های خودرویی با این قیمت نیست. در این مطلب به بررسی کامل مشخصات سورن پلاس xu7p در نسخه بنزینی و دوگانه‌سوز پرداختیم. این خودرو نسبت به مدل‌های قبلی سمند، طراحی به‌روزتری دارد و از نظر ایمنی و رفاهی نیز ارتقا پیدا کرده است.

نقطه ضعف آشکار سورن پلاس نیز صدای زیاد موتور درون کابین خودرو است که در نسخه‌های سمند نیز کم و بیش به چشم می‌خورد. رانندگی با سورن پلاس در سرعت‌های پایین و بالا تجربه متفاوتی با سمند را ایجاد نمی‌کند. دنا پلاس یک سدان خانوادگی است که عملکرد نسبتا مطلوبی در ترددهای شهری دارد. پدال‌ های دنا پلاس از خلاصی کمتری نسبت به محصولات قبلی ایران خودرو برخوردار است و به همین دلیل کار کردن با آن‌ها راحت‌تر است. در انتخاب یک خودرو، علاوه بر طراحی و عملکرد، تجهیزات و امکانات موجود در آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این امکانات می‌توانند تجربه رانندگی و راحتی سرنشینان را به شکل قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار دهند.

سورن پلاس نیز در برخی کلاس‌های خود به سیستم مالتی‌مدیا مجهز است، اما در کلاس‌های پایین‌تر تنها به رادیوپخش ساده‌ای بسنده شده است. خودروی سمند سورن هم اولین فیس‌لیفت سمند است که در سال ۱۳۸۶ به بازار ایران ورود کرد. با این اوصاف اگر بیش‌تر مواقع از خودرو استفاده خانوادگی می‌کنید و البته حوصله نگهداری از پیشرانه‌های توربوشارژر را هم دارید، خرید شاهین برای شما مناسب‌تر است. اما اگر خانواده کم جمعیت‌تری دارید و پیشرانه‌های تنفس طبیعی را بیش‌تر می‌پسندید، پیشنهاد ما به شما خرید دنا پلاس است. یکی از نکاتی که در خرید سورن اقساطی باید در نظر بگیرید، مصرف سوخت آن است. نسخه بنزینی به‌طور میانگین ۷.۴۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و مدل دوگانه‌سوز، ۷.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند؛ اما به‌طورکلی مدل دوگانه‌سوز، مصرف سوخت کمتری دارد.

مصرف سوخت هر دو در هر صد کیلومتر نزدیک به ۸ لیتر است که برای یک خودروی شهری کمی زیاد است. توان تولیدی سمند سورن کمی بیشتر از دنا پلاس است و سرعت این دو خودروی مطرح ایران ‌خودرو ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. ابتدا در مقایسه دنا پلاس و سمند سورن به معرفی کلی به این دو خودرو می‌پردازیم؛ اولین فیس‌لیفت خودروی دنا پلاس توسط ایران ‌خودرو در پاییز ۱۳۹۵ معرفی شد. درنتیجه برای بهبود وضعیت آن، خودروی دنا پلاس با آپشن و امکانات رفاهی بیشتر عرضه شد.

داشبورد این ماشین از پلاستیک سخت ساخته شده است و جنس آن در برخی مدل‌ها تریم طرح فیبر کربن است. نمایشگر لمسی در برخی نسخه‌ها وجود دارد و به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان، کاربری سیستم چندرسانه‌ای را راحت‌تر کرده است. در مورد آپشن‌ها و امکانات رفاهی نسخه سورن پلاس سمند نیز نمی‌توان موارد خاصی را نام برد که با ورژن سابق این اتومبیل تفاوت چندانی داشته باشد. تنها تفاوت چشمگیر میان امکانات رفاهی سورن پلاس و نمونه سابق آن، اضافه شده کروز کنترل در این خودرو است. کسانی که تجربه نشستن در سمند را دارند، با سوار شدن به سورن پلاس احساس راحتی بیشتری را تجربه می‌کنند؛ چرا که اصول ارگونومیک در طراحی این خودرو بیشتر رعایت شده است.

سورن پلاس یکی از سدان‌های ایران‌خودرو است که به عنوان نسخه‌ای به‌روز از سمند سورن شناخته می‌شود. مشخصات سورن پلاس نشان می‌دهد که این خودرو، دو نسخه بنزینی و دوگانه‌سوز دارد و از موتور EF7 با مصرف سوخت مناسب بهره می‌برد. مصرف سوخت اقتصادی و هزینه‌های نگهداری مناسب، این ماشین را به یکی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه در بین سدان‌های داخلی تبدیل کرده است.

«دنا پلاس» ابتدا با موتور EF7 تنفس طبیعی روانه بازار شد؛ اما در اواسط سال ۹۶، نسخه پرخوران یا توربوشارژ آن نیز با مدل ۹۷ در دسترس متقاضیان قرار گرفت. در سال ۹۹ هم چشم مشتریان به جمال گران‌ترین محصول ملی ایران خودرو یعنی «دنا پلاس توربو اتوماتیک» روشن شد و این در حالی بود که قیمت بسیار بالای آن حواشی زیادی را به وجود آورد. طراحی داخلی خودرو نیز یکی از جنبه‌های مهم در تجربه رانندگی و راحتی سرنشینان است.

بررسی‌های فنی نشان می‌دهد که نهایت گشتاور این خودرو ۱۵۹ نیوتن متر در ۳۰۰۰ و ۵۰۰ دور در دقیقه است. دنا پلاس، خودرویی ساخت  ایران است که در سال ۱۳۹۵ طراحی شد و در آن از یک موتور ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ استفاده شده است. حجم موتور این خودرو ۱۶۴۶ سی‌سی است و به همین دلیل حداکثر قدرت آن ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است. بررسی‌های فنی نشان می‌دهد که نهایت گشتاور این خودرو ۱۵۷ نیوتن متر در ۴۰۰۰ و ۵۰۰ دور در دقیقه است.

سپس، به بررسی تجهیزات و امکانات این دو خودرو خواهیم پرداخت و در نهایت، به مقایسه فنی و عملکردی آن‌ها خواهیم پرداخت تا بتوانیم تصویر کاملی از مزایا و معایب هر یک ارائه دهیم. این مقایسه به خریداران کمک خواهد کرد تا با اطلاعات کامل‌تری تصمیم‌گیری کنند و خودرو مناسب خود را انتخاب کنند. با نگاهی کلی به خودرو دنا پلاس می‌توان به خوبی دریافت که این خودرو به شکلی بهینه سازی شده است تا به عنوان نسخه مجهزتر دنا به فروش گذاشته شود. در حقیقت شرکت ایران خودرو در نتیجه انتقاداتی که به نسخه دنا معمولی توسط خریداران و منتقدان وارد بود، پروژه طراحی، ساخت و عرضه ورژن دنا پلاس را کلید زد.

گلگیرها و نمای کناری همچنان در اوج سادگی هستند و شاید تنها نکته جذاب، رینگ های مخصوص سورن پلاس باشد. پایداری سورن قابل قبول و خوب به نظر می رسد فقط امیدواریم چراغ ترمز سوم همچون ۲۰۷ صندوق دار پشت اسپویلر قرار نگیرد. سمند سورن با وجود آن‌که از امکانات بیشتری نسبت به پژو پارس و سمند  ال ایکس بهره می‌برد، اما از همان ابتدا نیز نتوانست به‌اندازه دو خودروی مذکور، در میان مشتریان ایرانی محبوبیت یابد.

رینگ‌های جدید این خودرو نیز تلاش کرده‌اند تا ظاهری متفاوت به آن ببخشند، اما این تغییرات جزئی در مقایسه با دنا پلاس چندان چشمگیر نیستند. چراغ‌های عقب سورن پلاس همچنان طراحی ساده‌ای دارند که مورد انتقاد برخی کاربران قرار گرفته است. در نهایت، می‌توان گفت که طراحی ظاهری دنا پلاس نسبت به سورن پلاس از جذابیت بیشتری برخوردار است و نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب می‌کند. مقایسه دنا پلاس با سورن پلاس در پدال می‌تواند راهنمای خرید بسیاری از افراد باشد.

دنا پلاس رضایت‌مندی مشتریان خود را با شاخص 70 در مقیاس 100 تامین نموده است. تقریبا در تمامی شاخص‌ های ارزیابی مشتریان رضایت بسیار بالایی داشته است. سورن پلاس با شتاب 12 ثانیه‌ای از حالت سکون به 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد که نسبت به شتاب 13.5 ثانیه‌ای دنا پلاس سریع‌تر است. همچنین، حداکثر سرعت سورن پلاس کمی بالاتر از دنا پلاس است (190 کیلومتر در ساعت در مقابل 189 کیلومتر در ساعت). دنا پلاس با سیستم مالتی‌مدیا عرضه می‌شود که امکاناتی همچون نمایشگر لمسی و سیستم صوتی پیشرفته را فراهم می‌کند.

در بحث کیفیت سواری اختلاف چندانی بین دو خودرو وجود ندارد و هر دو نسبت به قیمت خود نرمی قابل قبولی دارند اما اگر خیلی حساس باشید ممکن است خشکی و نویز تایرهای فابریک آزارتان دهد. کسی که دنبال راحتی وجای مناسب سرنشین عقب میگرده احتمالا میره سورن می خره مگه نه صندلی عقب دنا هیچ فرق با ۲۰۶ نمیکنه. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید.

در مورد دنا پلاس و شاهین صحبت می‌کنیم که نسخه‌های مختلف آن‌ها از نظر قیمت و آپشن رقیب سرسخت یکدیگر هستند اما تفاوت‌های فنی و ظاهری این دو خودرو می‌تواند برای خریدار تعیین کننده باشد. در طرف دیگر دنا پلاس با موتور تنفس طبیعی  EF۷ یا همان موتور ملی حضور دارد. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۷ لیتری می‌تواند معادل ۱۱۳ اسب بخار قدرت و حدود ۱۵۵ نیوتن.متر گشتاور را از طریق گیربکس پنج دنده دستی به محور جلو انتقال دهد. بنابراین شاید روی کاغذ اختلاف توان موتور ۲۰۷ و دنا پلاس چندان زیاد نباشد؛ اما نکته‌ای که باعث شده پژو ۲۰۷ عملکرد حرکتی بهتری ارائه دهد و خودرو نسبتا چابک‌تری باشد، وزن کمتر آن نسبت به دنا پلاس است. البته که نباید ویژگی‌های آیرودینامیکی بهتر بدنه پژو ۲۰۷ را نیز نسبت به حریف نادیده گرفت.

چراغ‌های هر دو خودرو از نوع مه شکن جلو و عقب هستند و قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو را دارند. دنا پلاس با داشتن چراغ‌های جلو مجهز به لامپ LED و طرح نئون، چراغ روز (Daytime Running Light) و سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، از امکانات به‌روزتری در مقایسه با سورن پلاس برخوردار است. هرچند سورن پلاس نیز دارای چراغ‌های روز و سیستم Follow Me Home است، اما طراحی و تکنولوژی استفاده شده در دنا پلاس مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

دنا پلاس و سمند سورن به ترتیب دو نسخه فیس‌لیفت کلی و جزئی از خودروی ملی یا همان سمند به شمار می‌آیند که در بازار انحصاری ایران، جایگاهی مطلوب برای خود دست‌وپا کرده‌اند و امروزه جزو پرفروش‌ترین سدان‌های خانوادگی محسوب می‌شوند. سمند سورن از سال ۸۶ به جرگه تولیدات ایران خودرو پیوست و دنا پلاس نیز در سال ۹۵ مشتریان داخلی را به‌سوی خود فراخواند. البته همین ابتدای کار باید به اطلاع برسانیم که قیمت دنا پلاس معمولی بیشتر از سمند سورن است و به همین دلیل نیز باید نمونه‌های کارکرده آن را به‌عنوان رقیب سمند سورن صفرکیلومتر در نظر بگیریم. سمند سورن خودرویی قدیمی‌تر از دنا پلاس است و سال‌های زیادی در جاده‌ها رانده شده و عملکرد خود را ثابت کرده است؛ این خودرو هنوز در بین خودروهای ملی، مطرح است. با توجه به علاقه مشتریان به ماشین‌های مدرن‌ تر، از لحاظ ظاهری دنا پلاس ظاهر مدرن‌ تر و به‌ روز تری دارد که در سال‌های اخیر بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌است.

این مشخصات فنی یکسان، عملکرد مشابهی را برای هر دو خودرو به ارمغان می‌آورد. البته شرایط فروش اقساطی دنا پلاس یا سورن پلاس نیز باعث شده که خریداران بتوانند راحت‌تر این خودروها را خریداری کنند. در بخش عقب هم چراغ‌ها گرافیک جدیدی دارند و باعث شده‌اند این خودرو ظاهر مطلوب‌تری داشته باشد. در این بخش از ویژگی‌های رفاهی و آپشن‌های دو خودروی دنا پلاس و سمند سورن خواهیم گفت. می‌توان گفت که دنا پلاس از امکانات رفاهی مشتری‌پسندتری نسبت به سمند سورن برخوردار است. البته آپشن و امکانات دنا پلاس به تولیدات قبل از سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد چون از این سال به بعد دنا پلاس بسیاری از امکانات خود را کم کرد.

این تغییرات کوچک اما مؤثر باعث شده است که راندمان و عملکرد بلند مدت این خودرو در مقایسه با سورن بهتر باشد. سلام قاسم جاناین 2 خودرو در 2 کلاس جداگانه هستند و مقایسه آنها کمی دشوار است. اما اگر علاقه مند به خودروهای کراس اوور با نمای شاسی بلند هستید ایکس 22 گزینه متوسط و قابل قبولی در این بازار محسوب می شود. اما اگر خودرویی می خواهید که از آن استفاده طولانی مدت بکنید، دسترسی بهتری به قطعات و خدمات پس از فروش داشته باشید و مشکلی با تکنولوژی قدیمی و سبک رانندگی تکراری مشتقات سمند ندارید، سورن پلاس کم دردسرتر به نظر می رسد. هرکی سورن پلاس داره راضیه.دنا هم ماشین خوبیه.خدایی کیفیت و جاداری سورن بهتره ولی ظاهری دنا پلاس خوشگل تره.من خودم سورن رو ترجیح میدم.

در خودروی دنا پلاس خبری از داشبورد قدیمی سورن نیست و بخش‌های مختلف اتاقک این اتومبیل به طراحی جدید و مناسب مزین شده‌اند. بنابراین تفاوت ساختاری چندان برجسته‌ای میان سورن پلاس و دنا پلاس معمولی وجود ندارد اما ظاهر دنا پلاس خوشایندتر از سورن پلاس توجه بینندگان و خریداران را جلب می‌نماید. بازار خودروی ایران به دلیل محدودیت‌های وارداتی و تولید داخلی، تنوع نسبتاً کمی دارد. در این بازار، خودروهای داخلی نقش مهمی ایفا می‌کنند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. دنا پلاس و سورن پلاس دو سدان محبوب از محصولات ایران‌خودرو هستند که از لحاظ طراحی ظاهری و داخلی مورد توجه قرار گرفته‌اند. مقایسه این دو خودرو به خریداران کمک می‌کند تا با دید بازتری تصمیم‌گیری کنند.

عواملی که منجر به نارضایتی مشتریان سمند سورن شده­ اند از کیفیت تایر، تناسب مصرف سوخت و نحوه باز و بسته شدن درهای خودرو است. هر چند که دنا پلاس روی پلتفرم سمند ساخته شده است اما به نظر می‌ رسد عملکرد نرم و مناسبی به ویژه در محدوده سرعت‌ های معمول معابر شهری دارد. همچنین صدای موتور حتی در دور موتورهای بالا نیز در داخل کابین خودرو خیلی کم به گوش می‌ رسد که این مسئله نقطه قوت دنا پلاس است. آینه‌های جانبی هر دو خودرو برقی و تاشونده هستند و دارای راهنما می‌باشند.

در سورن پلاس، آینه‌ها مجهز به گرم‌کن هستند و قابلیت جمع شدن برقی از داخل اتاق را نیز دارند که مزیت محسوب می‌شود. هر دو خودرو دارای شیشه‌بالابرهای برقی برای درهای جلو و عقب هستند، اما سورن پلاس در برخی کلاس‌ها دارای ویژگی‌هایی چون آنتی ترپ و پاور ویندوز است. در رقابت طراحی بین دنا پلاس و سورن پلاس، هر دو خودرو تلاش کرده‌اند تا از طراحی‌های قدیمی‌تر فاصله بگیرند و ظاهری مدرن‌تر ارائه دهند. شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا نقش مهمی در تولید جادارترین ماشین ایرانی دارند و مدل‌هایی مانند پژو پارس، سورن پلاس، تارا، شاهین و رنو تندر ۹۰ را به بازار عرضه… نا پلاس یک سدان خانوادگی است که عملکرد نسبتا مطلوبی در ترددهای شهری دارد. پدال‌های دنا پلاس از خلاصی کمتری نسبت به محصولات قبلی ایران خودرو برخوردار است و به همین دلیل کار کردن با آن‌ها راحت‌تر است.

از جمله مهم‌ترین وجوه تمایز دنا پلاس نسبت به دنای معمولی، می‌توان به اعمال تغییرات جزئی بر گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، جلوپنجره، تحول کلی فریم شیشه عقب و اضافه‌شدن یک خط شانه‌ای جدید در نمای جانبی اشاره کرد. دنا پلاس و به‌طورکلی اعضای خانواده دنا، نمونه‌های فیس‌لیفت کلی از خودروی سمند به شمار می‌روند و طی این سال‌ها، جایگاهی ویژه در سبد محصولات ایران خودرو برای خود دست‌وپا کرده‌اند. در مجموع، سواری و هندلینگ دنا پلاس و سورن پلاس به دلیل شباهت‌های فنی و ساختاری، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و هر دو خودرو تجربه رانندگی مشابهی را ارائه می‌دهند. سیستم تعلیق مناسب، کنترل پایداری و کشش بهبود یافته، و عملکرد قابل قبول موتور در دورهای میانی از جمله نقاط قوت این دو خودرو در زمینه سواری و هندلینگ است. با این حال، عدم وجود تست‌های ایمنی مستقل از سوی مؤسسات معتبر می‌تواند به‌عنوان یک نقطه ضعف در نظر گرفته شود که خریداران باید به آن توجه داشته باشند.

جهت اطلاع از قیمت روز خودرو می‌توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید. یکی از مزیت‌های خوب دنا پلاس این است که صندلی‌های جلویی قابلیت چرخش در ۸ جهت به‌صورت برقی را دارند که در این رنج قیمتی یک قابلیت عالی محسوب می‌شود. سمند سورن که صندلی راننده آن برقی است دارای تنظیم گودی کمر هم است تا رانندگی را راحت‌تر کند. در جدول زیر هم به چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های مقایسه‌ دنا پلاس و سمند سورن به‌صورت کامل‌تری اشاره شده است. خودروی سمند سورن با کابینی جادار طراحی شده است؛ به‌صورتی که در حین رانندگی متوجه سواری نرم و راحت آن می‌شوید. اما در جزئیاتی مثل جعبه دنده توجه خاصی نشده و عملکرد نامناسبی هم دارد.

درصورتی‌که طراحی ظاهری و داخلی خودرو برای شما اهمیت زیادی دارد بی‌شک دنا پلاس انتخاب بهتری خواهد بود؛ اما اگر اهمیتی به این موارد نمی‌دهید و نمی‌خواهید مبلغ بیشتری را برای انتخاب این خودروها بپردازید سورن پلاس گزینه منطقی‌تری به نظر می‌رسد. همچنین با مبلغی که صرفه‌جویی می‌کنید می‌توانید خودروی خود را ارتقا دهید. در پایان از مالکان این دو خودرو خواهشمندیم تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارند. سورن پلاس با طول ۴۵۳۴ میلی‌متر، عرض ۱۷۲۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۶۰ میلی‌متر، در دسته سدان‌های متوسط قرار دارد. فاصله محوری آن ۲۶۷۱ میلی‌متر، فضای مناسبی را برای سرنشینان ایجاد می‌کند.

با این حال، به دلیل طراحی و ابعاد خودرو، در شرایطی که پیچ‌ها تند و با سرعت بالا طی می‌شوند، باید نهایت دقت را به خرج داد تا از خروج از مسیر جلوگیری شود. در نظر داشته باشید که با شرایط اقساطی ایران خودرو، می‌توانید هر دو خودرو را با بازپرداخت بلند مدت، خریداری کنید. اگر تصمیم به خرید خودرو از خانواده دنا پلاس دارید، فروش اقساطی دنا پلاس توربو تحویل فوری با کمترین پیش پرداخت و اقساط بلند مدت را از دست ندهید. از نظر استحکام کلی بدنه در تصادفات هم دنا پلاس وضعیت قابل قبولی دارد اما با توجه به پلت فرم به‌روزتر شاهین و تست‌های تصادف منتشر شده از سوی سایپا، بایستی شاهین را گزینه برتر بخش ایمنی بدانیم. شرکتی که تأسیس آن به سال 1341 بر می‌گردد، البته در آن روزها نام شرکت ایران ناسیونال بود. سلام.من آلان دنا معمولی دارم از سر و صدای داشبورد و درهای سنگین که مدام قیژقیژ می‌کنه اعصابم داغون شده.انگار سوار کاری اسبی شدی.

اما ظاهر شاهین به لطف خطوط و زوایای نرم‌تر، حالتی بینابین دارد و نه می‌توانیم آن را اسپرت محسوب کنیم و نه کسل کننده. ناگفته نماند که در شاهین نسبت به دنا پلاس تناسب ظاهری بهتری را شاهد هستیم که ناشی از جدیدتر بودن پلت فرم این محصول سایپا است. در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۳، سورن پلاس بنزینی EF۷ در بازار با قیمت ۸۳۰ میلیون تومان معامله می‌شود. نسخه دوگانه‌سوز این خودرو حدود ۲۰ میلیون تومان گران‌تر است و با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این تفاوت قیمت سورن پلاس دوگانه سوز با نسخه بنزینی، به‌دلیل تجهیزات اضافی و قابلیت استفاده از دو نوع سوخت است.

دنا با هدف ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی و پاسخگویی به نیازهای مشتریان ایرانی طراحی شده است. در طراحی این خودرو، تلاش شده تا ترکیبی از خطوط مدرن و کلاسیک ایجاد شود که هم با سلیقه‌ی مشتریان ایرانی همخوانی داشته باشد و هم هویت بصری منحصر به فردی را برای برند ایران خودرو به ارمغان آورد. ارگونومی سورن پلاس خوب و قابل قبول است، ضمن این که، فضاسازی داخلی نیز در حد انتظار است. رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودروهای عرضه شده بازار داخل توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سنجیده می‌ شود.

به‌طور کلی هر دو خودرو دنا پلاس و سورن پلاس، نسبت به نسل‌های قبلی خود پیشرفت‌هایی در طراحی داشته‌اند. اگر به‌دنبال خودرویی با ظاهر اسپرت هستید، دنا پلاس بهترین انتخاب برای شماست. اما اگر به‌دنبال خودرویی کلاسیک‌تر  و ساده‌تر هستید، سورن پلاس گزینه‌ی مناسبی است. دنا پلاس با وجود انتقاداتی که به طراحی کلی آن وارد است، تلاش کرده تا ظاهری مدرن‌تر و اسپرت‌تر نسبت به سایر سدان‌های داخلی ارائه دهد. خطوط تیزتر بدنه، چراغ‌های جلو و عقب با طراحی جدیدتر و برخی جزئیات طراحی داخلی، به دنا پلاس ظاهری جذاب‌تر بخشیده است.

مقایسه دنا پلاس با سورن پلاس در جدیدترین مقاله راهنمای خرید پدال پاسخگوی سؤالات متعدد خریداران درباره این محصولات ایران‌خودرو خواهد بود. این دو خودرو هر ۲ از محصولات ایران ‌خودرو هستند که در طی این سال‌ها تغییراتی در تولید و مدل‌های آن‌ها برای جلب رضایت مشتریان رخ داده است. ما در مقاله مقایسه دنا پلاس و سمند سورن ، دو خودرو را از نظر طراحی، فنی، امکانات و دیگر جهات بررسی می‌کنیم و همچنین به تاریخ و نحوه‌ی ورود آن‌ها به بازار ایران اشاره خواهیم کرد. دنا پلاس و سورن پلاس از پرفروش‌ترین سدان‌های ساخت شرکت خودرو سازی ایران خودرو هستند و مقایسه سورن پلاس صفر با دنا پلاس کار کرده می‌تواند انتخاب را برای کسانی که قصد خرید دارند را آسان‌تر می‌سازد. امکانات رفاهی سورن پلاس نیز نسبت به گذشته چندان تغییر اساسی را تجربه نکرده و اضافه شدن کروز کنترل را می‌توان مهم‌ترین تغییر این بخش تلقی کرد.

در نمای کناری به سمند سلام کنید، عملاً تفاوتی با سورن پلاس یا سمندهای معمولی نمی بینید. هرچند با کپی از مرسدس بنزهای نسل قبل طرح زشتی را نمی بینیم اما به واقع ناهماهنگ است و دو خط ناکجاآباد روی صندوق، که ای کاش نبود، سعی در ایجاد تغییر دارند. پیشرانه شاهین G هم یک نسخه 1.5 لیتری توربو است که با کد M15 TC شناخته می‌شود. این موتور 8 سوپاپ حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این محصول سایپا منتقل می‌کند. در مدل دوگانه‌سوز، به‌دلیل وزن بیشتر خودرو، عملکرد گیربکس کمی کندتر است. با این حال، سیستم انتقال قدرت در هر دو مدل پایدار و کم‌استهلاک است و هزینه‌های نگهداری بالایی ندارد.

در ادامه، به بررسی جزئی‌تر این دو خودرو در زمینه سواری و هندلینگ می‌پردازیم. دنا پلاس در مقایسه با سایر خودروهای داخلی، طراحی ظاهری به‌مراتب مدرن‌تری دارد. چراغ‌های جلوی این خودرو با گرافیک جدید و خطوط تیز و زاویه‌دار، حس پیشرفته‌تری به آن داده‌اند. در پروفایل جانبی، خطوط برجسته و عمیق بدنه به خودرو ظاهری اسپرت و دینامیک بخشیده است.

با توجه به علاقه مشتریان به ماشین‌های مدرن‌تر، از لحاظ ظاهری دنا پلاس ظاهر مدرن‌تر و به‌روزتری دارد که در سال‌های اخیر بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌است. می‌توان گفت که خودروی دنا پلاس جوان‌پسندتر از سمند سورن است و سمند سورن خانوادگی‌تر و جادارتر است. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، خودروی سورن پلاس به نسخه پیشین و معمولی خود شباهت بسیاری دارد و تنها نقطه تمایز لحاظ شده برای متفاوت جلوه دادن این اتومبیل به اعمال تغییراتی در نمای بصری  آن برمی‌گردد. در نتیجه ساختار و ماهیت خودرو سورن پلاس با نمونه سورن تفاوت چندانی ندارد و این تفاوت تنها در جدید شدن طراحی داخلی چراغ‌های خودرو مشهود است. اگر طراحی ظاهری و فاکتورهای بصری دنا پلاس معمولی و سورن پلاس را در مقام قیاس با یکدیگر قرار دهیم باید اظهار داشت که دنا پلاس شمایلی اسپرت‌تر و شاکله‌ای جوان پسندتر از سورن پلاس را نشان می‌دهد و می‌توان آن را لوکس‌تر در نظر گرفت. با وجود اینکه سورن پلاس و دنا پلاس هم خانواده هستند و پلتفرم آن‌ها مشابه یکدیگر است، اگر نگاهی به طراحی داخلی کابین این دو خودرو بیندازیم می‌توان به راحتی نتیجه گرفت که دنا پلاس گرافیک داخلی جذاب‌تری نسبت به سورن پلاس دارد.

در حقیقت، انتخاب بین سورن پلاس و دنا معمولی انتخاب بین اتاق و طراحی داخلی و بیرونی و معدود تفاوت های رفاهی است. سورن پلاس الحق که نسبت به نسل گذشته خودش زیباتر شده است و این را مدیون گرافیک تغییریافته چراغ ها و همچنین وجود جلوپنجره جدید و اسپویلر کوچک روی درِ صندوق است. کلیت کار اما تفاوت چندانی ندارد شما با یک خودروی حجیم اما ساده طرف هستید که حجم دهی هایش بیش تر از زیبایی فقط موزون هستند. سپر سورن عملاً سنخیتی با کلیت خودرو ندارد، اما اصرار بر استفاده از همان طرح چشم ها را خسته می کند.

یکی از نکات منفی شاهین و دنا پلاس بحث عایق بندی کابین است که هر دو خودرو در آن مشکل دارند. در این خصوص باید بگوییم که در دنا پلاس صدای محیط بیرون و در شاهین صدای پیشرانه بیش از حد به کابین نفوذ می‌کند و سرنشینان را آزار می‌دهد. مجموعه سپند خودرو با ارائه شرایط فروش اقساطی متنوع، تحویل فوری و تسهیلات بدون نیاز به ضامن، یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید اقساطی ماشین محسوب می‌شود. مجموعه ما امکان تحویل فوری را فراهم کرده است و می‌توانید بدون نیاز به پرداخت مبلغ کل خودرو، با پرداخت اقساطی، خودروی موردنظرتان را تهیه کنید. برای اطلاع از شرایط دقیق و دریافت مشاوره تخصصی، با کارشناسان ما در سپند خودرو تماس بگیرید. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد.

و امکانات دیگر شامل تریم چوبی و رینگ های آلومینیومی که برای خودروهای اقتصادی! شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. سپند خودرو شرکتی کاملا خصوصی است که توسط مدیران کاملا حرفه ای اداره می شود. بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. هر دو خودرو از سیستم تهویه اتوماتیک با کانال تهویه برای سرنشینان عقب برخوردارند، که در این زمینه تفاوت محسوسی بین آن‌ها دیده نمی‌شود.

این خودرو از یک باک سوخت ۶۶ لیتری بهره می‌برد و به طور میانگین به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت حدود ۷.۴۹ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. دنا پلاس نسخه‌ای مجهزتر و بهینه‌تر از دنا است که ایران خودرو در واکنش به انتقاداتی که از دنا مطرح شده بود، این خودرو را به بازار عرضه کرد. تولید دنا پلاس از سال 1395 در ایران خودرو آغاز شد و تا به امروز با اندکی تغییرات ادامه یافته است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *