مقایسه خودرو دنا پلاس با شاهین

مقایسه شاهین با دنا جدول مقایسه شاهین با دنا پلاس

اما در طرف دیگر، دنا پلاس توربو از همان ابتدای ورود به بازار کشور، ظاهر خشن، اسپرت و تا حدودی شیک را از خود به نمایش گذاشت که در نبود رقبای مطرح، توانست نظرات بسیاری را به سوی خود جلب کند. هرچند در شاهین تأخیر توربو کاملاً مشهود است و موتور در دور نسبتاً پایین ۵,۵۰۰ rpm کات‌آف می‌کند اما به لطف برخورداری از توربوشارژر و گشتاور بیشتر، در دورهای میانی کشش مناسبی دارد و در رانندگی‌های شهری سرحال‌تر احساس می‌شود. از سوی دیگر، دنا پلاس به دلیل تأخیر پدال گاز و فقدان توربوشارژر، کمی کندتر و تنبل احساس می‌شود ولی با بالا رفتن دور موتور، شرایط بهتر خواهد شد زیرا در اینجا خبری از تأخیر توربو و کات‌آف زودهنگام نیست. همچنین در شاهین مثل محصولات ارزان‌تر سایپا یعنی خانوادهٔ ساینا و کوییک، سروصدای موتور بیش‌ازحد وارد کابین می‌شود که آزاردهنده خواهد بود درحالی‌که موتور دنا پلاس کم‌صداتر و کابین آن ساکت‌تر است. در بخش مصرف سوخت، هردو شرکت مصرفی در حدود ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر را برای سدان‌های خود در حالت ترکیبی اعلام کرده‌اند اما در واقعیت، شاهین به دلیل پیشرانهٔ توربو بیش از دنا پلاس نیازمند بنزین سوپر خواهد بود.

این خودروها تارا و دنا پلاس هستند که حالا با رقیب جدی‌تری از سوی سایپا مواجه خواهند بود. این دو سدان ایرانخودرو در نسخهٔ اتوماتیک قیمتی نزدیک به هم دارند اما دنا پلاس توربو اتوماتیک کمی گران‌تر است و به‌نوعی سدان پرچم‌دار ایران‌خودرو محسوب می‌شود. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه این خودرو را با شاهین پلاس مقایسه کنیم که آن‌هم گران‌ترین سدان سایپا به‌حساب می‌آید. ضمن آنکه شاهین در نسخه‌های جدید به سیستم کنترل کشش و پایداری مجهز شده که در جاده‌های لغزنده یا هنگام دور زدن‌های سریع می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و جلوی انحراف ماشین را بگیرد؛ اما چنین امکانی در دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی وجود ندارد. اکثر خودروهای تولیدی در ایران، ظاهر نسبتا قدیمی و نه‌چندان مهیجی ارائه می‌دهند.

سبک طراحی تقریبا قدیمی است و جذابیت چندانی در مقایسه با خودروهای امروزی ندارد، اما به‌عنوان یک خودروی اقتصادی می‌تواند قابل قبول باشد. اما طراحی داخلی دنا پلاس توربو نیز سال‌ها پیش انجام شده و این سبک طراحی امروزه دیگر چندان جذابیتی برای مشتریان مدرن‌پسند ندارد. با این حال، در مقایسه با شاهین پلاس، درجه لوکس بودن و زیبایی آن تا حدودی بیشتر است و می‌تواند احتمالاً نظرات مثبت تعداد بالاتری از کاربران را به خود جلب کند. بنابراین ممکن است تصور عموم بر این پایه باشد که فضای داخلی اتاقک شاهین به نسبت دنا پلاس کوچک‌تر است. اما در واقع چنین نیست و حتی دنا پلاس به دلیل فرم صندلی‌های عقب از نمونه پایه خود یعنی سمند کوچک‌تر بوده و بخش پشتی کابین آن از شاهین کوچک‌تر به نظر می‌رسد. اما از آنجایی که فاصله محوری مناسبی برای این اتومبیل در نظر گرفته شده است، فضای فراخ به اندازه کافی در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد.

حداکثر قدرت موتور ۱۶ سوپاپ شاهین پلاس برابر با ۱۱۱ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن معادل ۱۵۰ نیوتن‌متر است که با همان گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته چینی موجود در محصولات ایران خودرو جفت شده و نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. نکته جالب در مقایسه دنا پلاس توربو و شاهین سایپا، مجهز بودن پیشرانه هر دو خودرو به سامانه پرخوران یا توربوشارژر است. استفاده از پیشرانه‌های توربوشارژر کم‌حجم به جای موتورهای حجیم، یکی از رویه‌های مرسوم برای کاهش آلایندگی خودروهای درون‌سوز در دنیای امروز است که به نظر می‌رسد خودروسازان ایرانی نیز در جهت دستیابی به این هدف حرکت می‌کنند.

برای خرید هایما اس ۷ توربو پرو مدل ۱۴۰۴ باید چیزی حدود یک میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان هزینه کنید. اگر زیبایی خودرو برای شما مهم است، حتما باید مقایسه دنا پلاس و شاهین را از نظر ظاهری در نظر بگیرید. شکل ظاهری این خودرو تغییر چندانی در طول سالیان نداشته و همچنان طراحی اولیه و قدیمی خود را حفظ کرده است. البته بازدهی مصرف سوخت در موتور شاهین بهتر است و مصرف سوخت آن کمتر از دنا پلاس است.

اما در عوض، شاهین پلاس نیز گرمکن صندلی‌های جلو دارد که دنا پلاس فعلا به آن تجهیز نشده است. ۲۰۷ هاچبک برای به حرکت در آوردن خود از موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU۵ به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۲ نیوتن.متر استفاده می‌کند. چرخ‌های جلوی این خودرو به‌ وسیله یک گیربکس دستی ۵ سرعته با موتور ارتباط دارند و از این طریق به چرخش در می‌آیند. همچنین قیمت دنا پلاس ef7 اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۴ در بازار ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در این مقاله جامع ترین مقایسه شاهین با دنا را قرار دادیم و شما میتوانید از جوانب مختلف این دو خودرو را با هم مقایسه کنید. اگر بین خرید ماشین شاهین و تارا تردید دارید و نمیدانید کدام خودرو آپشن های مناسب تر و بیشتری دارد میتوانید به صفحه مقایسه تارا و شاهین مراجعه کنید. – برخی افراد ممکن است دنا را یک خودرو محبوب و مقرون به صرفه بدانند و از طراحی زیبا، فضای داخلی مناسب و امکانات مدرن آن استقبال کنند. نمونه مورد آزمایش شاهین به دلیل قرار داشتن در مرحله آب بندی و عدم امکان ایجاد فشار بالا امکان مقایسه عملی را فراهم نمی‌کرد اما مطابق تحقیقات به عمل آمده، این خودرو روند تنظیمات سیستم فنربندی را به خوبی طی کرده و از نظر بالانس قابل قبول است.

در نهایت امکان خرید اقساطی این دو ماشین از سپند خودرو وجود دارد؛ سپند خودرو شرایطی ویژه‌ با پیش‌پرداخت کم و اقساط بلندمدت برای خرید قسطی ماشین ارائه می‌دهد. پس منتظر چه هستید؟ از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با کارشناسان سپند خودرو تماس بگیرید و اولین قدم را به سوی داشتن خودروی دلخواهتان بردارید. ضمن آنکه قیمت شاهین پلاس در بازار آزاد نسبت به قیمت دنا پلاس در نسخه توربو اتوماتیک آپشنال در زمان نوشتن این مطلب کمی بالاتر است و درنتیجه هنگام خرید خودرو دست دوم یکی از این دو مدل، احتمال باز هم محصول ایران خودرو انتخاب مقرون به‌صرفه‌تری خواهد بود. در نهایت خرید دنا پلاس یا خرید شاهین پلاس می‌تواند به سلیقه شما نیز بستگی داشته باشد.

در این مقاله، خودروهای شاهین و دنا پلاس را از جنبه‌های فنی، مصرف سوخت، طراحی ظاهری، فضای داخلی و سیستم‌های ایمنی با هم مقایسه کردیم. شاهین با حجم موتور ۱.۵ لیتر، توان ۱۱۰ اسب بخار، مصرف سوخت کمتر و فضای داخلی جادارتر، انتخابی هوشمندانه برای رانندگی روزمره است. در مقابل، دنا پلاس با موتور قوی‌تر ۱.۷ لیتری و توان ۱۵۰ اسب بخار، شتاب بیشتر و طراحی داخلی لوکس‌تر، گزینه‌ای عالی برای رانندگی در جاده است.

شاهین سایپا اما از طراحی آپدیت شده و خاص‌تری در مقایسه با دنا پلاس برخوردار است. این خودرو که از قول سایپا نخستین سدان ملی معرفی شده است، با بهره‌گیری از نبوغ در طراحی مهندسی، می‌تواند سازگاری بیشتری با ایده‌آل‌های نوگرایانه مصرف کنندگان داشته باشد. در مورد مقایسه دنا پلاس با شاهین از لحاظ امکانات و آپشن‌ها هم باید بدانید که دنا پلاس مواردی مثل کروز کنترل، سنسور باران، تنظیم برقی صندلی‌های جلو دارد که در شاهین موجود نیستند. در سوی دیگر، شاهین به سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سانروف، سنسور فشار باد تایرها مجهز است که در لیست امکانات دنا پلاس دیده نمی‌شود.

البته باید اعلام کرد که قیمت دنا پلاس نسخه توربوشارژ در بازار از قیمت شاهین بالاتر است. در سوی دیگر این رقابت دنا پلاس توربوشارژر قرار دارد، خودرویی که عضو مجهز و بالارده بین اعضای خانواده دنا محسوب می‌شود. دنا پلاس توربوشارژر در سبد محصولات ایران خودرو جایگاهی بالاتر از دنا پلاس معمولی را به خود اختصاص می‌دهد و با استفاده از پیشرانه 1.7 لیتری توربوشارژر، شتاب و کشش بهتری را نسبت به نسخه عادی به نمایش می‌گذارد.

با شرایط ویژه فروش اقساطی ایران خودرو علاقه‌مندان به امکانات رفاهی و آپشن‌های دنا پلاس، امکان خرید آسان این ماشین را دارند. خودروهای ایرانی کماکان از تجهیزات هشداردهنده مدرن نظیر انواع رادارها و دستیارهای رانندگی بی‌بهره هستند و از این جهت قابل قیاس با خودروهای چینی موجود در بازار نیستند. اما در حال حاضر، به واسطه برخی اجبارهای اداره استاندارد، سیستم‌هایی مثل کنترل کشش، پایداری، سنسور نور و فشار باد تایرها در اکثر خودروهای تولیدی از جمله شاهین پلاس و دنا پلاس دیده می‌شود. در این بین، دنا پلاس دارای دو کیسه هوای بیشتر و صندلی برقی سرنشین جلو است که در شاهین پلاس موجود نیستند.

شاهین مجهز به موتور 1.5 لیتری توربوشارژ است که قدرتی معادل 110 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن متر تولید می‌کند. موتور توربوشارژ باعث می‌شود خودرو در دورهای پایین‌تر، شتاب مناسبی داشته باشد، اما حساسیت بیشتری نسبت به کیفیت سوخت دارد و در صورت استفاده از بنزین نامرغوب، عملکرد آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این خودرو با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می‌شود و نسخه اتوماتیک آن نیز اخیراً به بازار آمده است. اما این افزایش توان که به واسطه سیستم توربو ایجاد شده است، روی استهلاک بخش فنی این ماشین تاثیر مستقیم دارد و هزینه‌های نگهداری آن را نسبت به موتور تنفس طبیعی شاهین پلاس افزایش می‌دهد. میانگین مصرف سوخت دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز حدود ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود که نسبت به حریف بیشتر است. موتور شاهین مدل G مجهز به موتور ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر خطی با توان ۱۰۶ اسب بخار است.

مقایسه دنا پلاس و شاهین نشان می‌دهد که شاهین با موتور ۱.۴ لیتری و طراحی مدرن‌تر، رانندگی آرام و راحت‌تری دارد. صدای پایین موتور و عدم ارتعاش در دورهای مختلف، آسایش بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. شتاب اولیه شاهین کمتر از دناست اما برای ترددهای روزانه در شهر و جاده، رانندگی روان و لذت‌بخشی دارد. فضای داخلی دنا پلاس توربو نیز خیلی جدید به نظر نمی‌رسد اما در مقایسه با کابین شاهین زیبایی بیشتری دارد و فرم متقارن آن می‌تواند رضایت بالاتری را در کاربران به وجود آورد. البته سطح کیفی متریال داخل کابین دنا پلاس، به ویژه جنس داشبورد و تودری‌ها، خیلی مرغوب نیست و همچون شاهین از پلاستیک خشک در ساخت آنها استفاده شده است.

مقایسه دنا پلاس و شاهین نشان می‌دهد که موتور دنا پلاس توانایی شتاب‌گیری و حرکت در سربالایی‌های شدید را دارد ولی در حالت ثابت و حرکت‌های کم سرعت شهری، موتور شاهین عملکرد بهتر و راحت‌تری دارد. برای اینکه بتوانید به خوبی مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین را انجام دهید، بهترین کار این است که نگاهی به جدول مشخصات فنی این دو خودرو بیندازید. از همین رو شما می‌توانید مقایسه دنا پلاس و شاهین در جدول زیر ببینید تا بهترین تصمیم را برای خرید خود بگیرید. مقایسه دنا پلاس و شاهین به شما فرصت می‌دهد تا بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید. دنا پلاس یک خودروی سدان چهار درب و پنج نفره است که توسط شرکت ایران خودرو تولید می‌شود.

شاهین از پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ توربو M15 TC با ۱۰۹ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند درحالی‌که دنا پلاس به موتور EF7 با ۱۱۳ اسب بخار قدرت مجهز است. با این حال شاهین خودرویی مدرن‌تر با امکانات بیشتر مانند تهویه مطبوع دو منطقه‌ای، صندلی‌های چرم، دوربین عقب و غیره است. از همین رو در مقایسه دنا پلاس و شاهین، بسیاری به سراغ شاهین می‌روند رانندگی با شاهین لذت‌بخش‌تر است اما سلیقه شخصی هم در این بخش مهم خواهد بود. بنابراین بر اساس مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین به‌طور کلی شاهین از لحاظ ایمنی و تجهیزات ایمنی پیشرفته‌تری نسبت به دناپلاس برخوردار است و احتمال آسیب‌دیدگی سرنشینان در تصادفات و حوادث رانندگی در آن کمتر است.

قبل از خرید هر خودرو، بهتر است نظرات کاربران و مشاوره از افرادی که تجربه استفاده از این خودروها را دارند، مورد بررسی قرار گیرد. – افراد دیگر ممکن است به شاهین به عنوان یک خودرو اقتصادی و با قیمت مناسب نگاه کنند و از آن به عنوان یک وسیله نقلیه پرکاربرد و کم هزینه استفاده کنند. گفتنی است که هر دو خودرو از حیث توان ترمزگیری به لطف وجود سامانه چهارچرخ دیسک نمره قبولی می‌گیرند، اما در عین حال ای‌کاش خودروسازان داخلی نصب سامانه ESP را نیز در این مورد این خودروها مد نظر قرار می‌دادند. در بحث هندلینگ هم هر دو خودرو نسبت به یک سدان خانوادگی قابل قبول ظاهر می‌شوند اما بازهم شاهین با اختلاف اندکی برنده است. در بحث کیفیت سواری اختلاف چندانی بین دو خودرو وجود ندارد و هر دو نسبت به قیمت خود نرمی قابل قبولی دارند اما اگر خیلی حساس باشید ممکن است خشکی و نویز تایرهای فابریک آزارتان دهد.

امکانات رفاهی و ایمنی یکی از مهم‌ترین بخش‌های بررسی خودروها است، زیرا مستقیماً بر راحتی و ایمنی سرنشینان تأثیر می‌گذارد. در این بخش، بررسی می‌کنیم که کدام خودرو امکانات بیشتری را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. از پرتقاضا ترین مقایسه خودرو هایی که در این سات قرار دادیم مقایسه خودرو های تیبا و ساینا و کوییک است. اگر شما هم میخواهید بدانید کدام خودرو مشخصات فنی تخصصی تری دارد میتوانید به صفحه تیبا یا ساینا یا کوییک مراجعه کنید.

اما مقایسه دنا پلاس و شاهین این مورد را تایید می‌کند که شاهین مجهز به سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌تری است که از جمله آن‌ها می‌توان به ABS، EBD، کنترل الکترونیکی پایداری، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و حتی برخی مدل‌های آن دارای کیسه هوای جانبی و پرده‌ای اشاره کرد. خودروی دنا پلاس از نظر ایمنی مجهز به سیستم ترمز ABS و کیسه هوای راننده و سرنشین است. اما این خودرو فاقد سایر امکانات پیشرفته ایمنی مانند کنترل الکترونیکی پایداری، کیسه هوای جانبی و کیسه هوای پرده‌ای است.

با این وجود سایپا با هدف ارتقای سطح کیفی پیشرانه شاهین، قصد ارائه ورژن توسعه یافته این پیشرانه که مجهز به ۱۶ سوپاپ است را تا پایان سال آتی دارد. در ادامه مطالب به مقایسه کابین شاهین و دنا و یا همان مقایسه کابین شاهین سایپا و دنا ایران خودرو می پردازیم. طراحی داشبورد شاهین ساده و کاربردی است؛ در مقابل دنا پلاس با تریم چوبی، طراحی داخلی لوکس‌تری دارد. داشبورد دنا پلاس با خطوط برجسته و نمایشگر بزرگ‌تر به‌همراه کلیدهای کنترلی متعدد روی فرمان، شیک و جذاب به‌نظر می‌رسد. در مورد طراحی داخلی شاهین پلاس باید گفت که اتفاق چندان خاصی رخ نداده است و به‌جز بزرگ‌تر شدن نمایشگر این خودرو و همچنین تغییر رنگ تریم داخلی، شاهد تحول چندانی در کابین شاهین پلاس نسبت به شاهین G نیستیم.

بنابراین، مقایسه دنا پلاس با شاهین پلاس از لحاظ طراحی داخلی و کابین می‌تواند تا حدودی به نفع محصول ایران‌خودرو تمام شود. هر دو خودرو از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی در مقایسه با دیگر تولیدات داخلی وضعیت بهتری دارند. اما در مقایسه با یکدیگر باید گفت که شاهین از امکانات ایمنی مهمی مثل سیستم کنترل کشش و پایداری سود می‌برد که نبود آنها ضعف بزرگی برای دنا پلاس توربو است.

شاهین اتوماتیک CVT از نظر نوع موتور تفاوتی با نسخه دنده‌ای ندارد و همان پیشرانه توربوشارژ ۸ سوپاپ در اینجا نیز مشغول خدمت است. لازم به ذکر است سایپا شاهین و دنا پلاس در بخش ترمزگیری به دلیل وجود سامانه چهار چرخ دیسک در سطح مناسبی قرار دارند، اما اگر خودروسازان برای این دو خودرو سامانه ESP را در نظر می‌گرفتند، ارزش خرید این خودروها به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کرد. دنا پلاس به دلیل عدم بهره‌مندی از موتور توربو و تاخیر عملکرد پدال گاز، رانندگی در مسیرهای شهری را کندتر و سنگین‌تر کرده و در مقایسه با شاهین کارکرد شتابی ضعیف‌تری را به نمایش می‌گذارد‌. با این وجود به دلیل نوع پیشرانه به کار رفته در دنا پلاس، نواقصی مانند کات آف زود هنگام و لگ توربو در این خودرو مشاهده نمی‌شود.

از ویژگی‌های دنا پلاس می‌توان به ظرفیت پنج نفره، دارا بودن چهار درب، فضای صندوق عقب مناسب، مصرف سوخت قابل قبول، قیمت مناسب و تولید داخل اشاره کرد. شاهین به دلیل برخورداری از توربوشارژ در دور موتورهای میانی عملکرد مناسبی را ارائه می‌دهد. از این رو برای رانندگی شهری گزینه مناسبی محسوب می‌شود و همچنین می‌تواند کشش رضایت‌کننده‌ای را ارائه دهد، اما به دلیل محدودیتی که در دور موتور وجود دارد، کات‌آف در دور موتور پایینی انجام می‌شود که تا حدی باعث کاهش لذت رانندگی خواهد شد. ضمن این که صدای ورودی موتور به کابین نیز از حد معمول بیشتر بوده که از این نظر میان شاهین و خانواده تیبا که از همین موتور اما بدون توربو بهره می‌برد، شباهت زیادی دیده می‌شود. از لحاظ ایمنی باید سایپا شاهین را به دلیل پلتفرم مدرن‌تر و اصلاحات ساختاری که توسط بخش مهندسی سایپا صورت گرفته نسبت به دنا پلاس برتر دانست.

شاهین با طراحی مدرن و مصرف سوخت کم، گزینه‌ای عالی برای رانندگی روزمره محسوب می‌شود. در مقابل، دنا پلاس با موتور قدرتمند ۱.۷ لیتری و امکانات لوکس، مناسب علاقه‌مندان به ماشین‌های پرقدرت است. باتوجه‌به ویژگی‌ها و مزایای خاص هر دو خودرو، تصمیم‌گیری نهایی برای خرید به چالشی سخت تبدیل می‌شود. اگر می‌خواهید بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید، در این مقاله به مقایسه خودرو شاهین با دنا پلاس می‌پردازیم؛ مقایسه‌ای که انتخاب شما را به یک خرید هوشمندانه تبدیل می‌کند. با این کار، خروجی موتور به ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور رسید اما همین پیشرانه به بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف شاهین تبدیل شد و ناکامی در بازار را به دنبال داشت. از طرف دیگر، ایران‌خودرو در دنا پلاس از پیشرانهٔ آشنای EF7 استفاده می‌کند که هرچند در ابتدای تولید با مشکلاتی مواجه بود اما به‌مرور ایرادات آن برطرف شدند و هم‌اکنون یکی از پیشرانه‌های داخلی قابل‌قبول محسوب می‌شود.

شاهین که در سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد، با وجود برخورداری از پلت‌فرم نسبتاً مدرن برگرفته از نسل دوم تویوتا یاریس و طراحی قابل‌قبول، به دلیل پیشرانهٔ نامناسب، نتوانست آن‌طور که باید در بازار موردتوجه قرار گیرد. به همین دلیل، سایپا به دنبال پیشرانهٔ بهتری برای شاهین بود که بتواند جای موتور توربوی قبلی که اساساً متعلق به خانوادهٔ تیبا بود را بگیرد. بدین ترتیب، نهایتاً در فروردین ۱۴۰۲، خط تولید نسخهٔ سایپا از موتور TU5 در مگا موتور افتتاح شد. این موتور که سایپا نام ME16 را روی آن گذاشته، قصد دارد اصلی‌ترین مشکل شاهین را برطرف کند.

شتاب اولیه و حداکثر سرعت شاهین کمتر از دناست ولی از نظر رانندگی آرام و راحت در شهر و مسافت‌های بلند برتری دارد. مهم است بدانید که این تفاوت‌ ها ممکن است در مدل‌ ها و نسخه ‌های مختلف خودروها متفاوت باشد. همچنین، تجهیزات و ویژگی ‌های هر خودرو ممکن است با توجه به نسخه و سال تولید تغییر کند.

سبک طراحی تقریبا قدیمی است و جذابیت چندانی در مقایسه با خودروهای امروزی ندارد، اما به‌عنوان یک خودروی اقتصادی می‌تواند قابل قبول باشد. در مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین باید حتما نگاه ویژه‌ای به پیشرانه آن‌ها داشته باشید. خودرو دنا پلاس مجهز به موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر خطی با توان ۱۰۷ اسب بخار است. میزان فضای داخل کابین در هر دو خودرو تقریباً مناسب است اما شاهین، به ویژه در قسمت راننده و صندلی‌های ردیف عقب اتاق دلبازتری را برای سرنشینان تدارک دیده است. اگر به قسمت صندوق عقب این دو خودرو هم سری بزنیم، متوجه می‌شویم که ۵۰۰ لیتر فضا درون صندوق دنا پلاس توربو تعبیه شده است که به راحتی می‌تواند پاسخگوی نیازهای یک خانواده ۵ نفره باشد.

در مقابل، دنا پلاس سیستم‌های کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری ندارد اما سنسور عقب، ترمز ضدقفل و توزیع نیروی ترمز دارد. هر دو خودرو فاقد سیستم‌های پیشرفته‌تر مانند رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین و ترمز اضطراری هستند. هم شاهین و هم دنا پلاس با داشتن کیسه هوای راننده و سرنشین کناری، ایمنی مناسبی هنگام تصادف دارند. در دنا پلاس توربو اتوماتیک کیسه هوای سرنشین جانبی نیز تعبیه شده است؛ باتوجه‌به این موضوع قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به نوع معمولی دنا و شاهین بیشتر است. میزان فضای داخل کابین هر دو خودرو تقریبا جادار است و ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال می‌توانند با محدودیت حداقلی از کابین این دو خودرو استفاده کنند. در مورد فضای صندوق عقب نیز بهتر است بدانید که دنا پلاس حدود ۵۰۰ لیتر ظرفیت دارد، اما حجم صندوق شاهین پلاس نهایتا به ۴۲۰ لیتر می‌رسد.

اگر در پایان مقاله نظر و یا سوالی داشتید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند. اگر برای خرید ماشین تردید دارید میتوانید در مقاله با ۵۰۰ میلیون چه ماشینی بخرم لیستی از خودرو هایی که میتوانید با این بودجه خریداری کنید را مشاهده نمایید. بخش تجربه رانندگی مقایسه شاهین و دنا پلاس را طبق رسم همیشگی با فضای کابین و کیفیت سواری شروع می‌کنیم.

با توجه به توان و گشتاور بالاتر، دنا پلاس در نسخه توربو اتوماتیک می‌تواند شتاب به‌مراتب بهتری نسبت به شاهین پلاس ارائه دهد؛ به‌طوری‌که در شرایط استاندارد شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو معادل ۱۰.۵ ثانیه برآورد می‌شود که در مقایسه با شاهین پلاس سریع‌تر خواهد بود. حداکثر قدرت موتور ۱۶ سوپاپ شاهین پلاس برابر با ۱۱۱ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن معادل ۱۵۰ نیوتن‌متر است که با همان گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته چینی موجود در محصولات ایران خودرو جفت شده و نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. در پایان مقایسه دنا پلاس با شاهین وقت آن است که با جمع بندی مطالب گفته شده، ارزش خرید هر خودرو را بسنجیم. شاهین در پارامترهای فضای کابین، توانایی‌های حرکتی، امکانات رفاهی و تناسب در طراحی خارجی نمره بالاتری نسبت به دنا پلاس می‌گیرد. در مقابل، دنا پلاس پیشرانه به‌روزتر و کم دردسرتری دارد و صندوق بار آن هم بزرگ‌تر است. در بخش تجهیزات، شاهین ناکامی قبلی را جبران می‌کند زیرا سایپا در آپشن‌های سدان پرچم‌دار خود بسیار دست‌ودل‌بازتر از ایران‌خودرو عمل کرده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *