مقایسه فنی تارا دنده ای و دنا پلاس + جدول مشخصات فنی خودرو
متقاضیان ثبت نام ایران خودرو میتوانند تارا دستی را در رنگهای سفید، خاکستری متالیک، نقرهای تیتانیوم و مشکی آبنوس با موعد تحویل ۹۰ روزه خریداری کنند. متقاضیان ثبت نام ایران خودرو میتوانند پژو ۲۰۷ TU۳ گازسوز را در رنگهای سفید، خاکستری متالیک، نقرهای متالیک و مشکی آبنوس با موعد تحویل ۹۰ روزه خریداری کنند. گزارشها از بازار خودرو نشان میدهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ در حدود یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس EF۷ اتوماتیک توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ هم یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان قیمت خورد. در مجموع به نظر میرسد این دو سدان ایرانی رقبایی بسیار نزدیک به یکدیگر هستند اما تارا دندهای میتواند در این میان عملکرد دینامیکی بهتری را به نمایش بگذارد و به طور کلی تا حدودی نسبت به حریف خود برتر ارزیابی میشود. بنابراین شایسته است که با اختلاف اندک برنده مقایسه دنا پلاس با تارا دنده ای باشد.
– تارا با امکانات هوشمندانه مانند سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS) ایمنی و کارایی را ارتقا داده است. در نهایت، تجربه رانندگی بر اساس سلیقه شخصی و نیازهای فردی متغیر است، و انتخاب بین دنا پلاس و تارا بستگی به اولویتها و ترجیحات شما دارد. جالب آنکه به روایتی، EF7 هم موتوری بر مبنای TU5 محسوب میشود و در زمان معرفی در اواخر دهه 80 متداول بود که این موتور را نسخه ارتقاءیافته TU5 معرفی میکردند. هرچند با 100 سیسی حجم بیشتر، پیشرانه ملی از گشتاور بالاتری نیز برخودار است اما بازهم از نظر رنج قدرت تولیدی با موتوری در حد و اندازه خانواده TU5 مواجه هستیم. به طوری که هر دو موتور دقیقاً 113 اسب بخار قدرت تولید میکنند و گشتاور EF7 نیز 155 نیوتنمتر است که تنها 11 نیوتنمتر از گشتاور 144 نیوتنمتری تارا بالاتر است.
اگر شما هم تجربهای در خصوص خودرو دنا پلاس اتوماتیک آپشنال یا تارا اتوماتیک دارید، دعوت میشوید که نظرات و تجربیات خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. از سوی دیگر، کابین دنا پلاس اتوماتیک فول آپشن با جاداری، طراحی زیبای داشبورد و رودریها، استفاده از مواد با کیفیتتر، و دسترسی آسان به قسمتهای مختلف کابین، نقاط قوت خود را دارد. اما فضای سر و پا برای افراد قدبلند کافی نیست و طراحی کلی کابین به نظر کمی قدیمی میرسد.
در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۶۹۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ اما یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان به فروش رفت. در حوزه هندلینگ و پایداری، تارا بهتر از دنا پلاس ظاهر شده و یکی از دلایل آن را میتوان استفاده از سیستم کنترل پایداری در این خودرو دانست. ضمنا به دلیل استفاده از پلتفرم جدیدتر و ساختار آیرودینامیکی بهتر، شاهد پایداری و چسبندگی بیشتر تارا دندهای در حین عبور از پیچها و مسیرهای منحنی شکل خواهیم بود. با نگاه به ظاهر این دو محصول ایران خودرو متوجه ناهماهنگیها و اصطلاحا بدسلیقگیهای طراحان آنها خواهید شد. مقایسه دنا پلاس با تارا دنده ای این روزها میتواند موضوع بحثی داغ بین آن دسته از مشتریان ایرانی باشد که به دنبال خرید یک سدان وطنی میانقیمت هستند؛ چراکه بسیاری از خریداران داخلی از …
این شرکت پس از نسخه استاندارد دنا پلاس در سالهای قبل مدلهای توربو دستی و توربو اتوماتیک آن را نیز تولید نمود و اخیراً هم مدل دنا جوانان رونمایی شده است. تارا هم سدانی شکل گرفته بر اساس پژو ۳۰۱ است که اگرچه از پلتفرمی مدرنتر نسبت به دنا پلاس سود میبرد اما یک خودروی اقتصادی به شمار میرود و نباید از آن انتظار چندانی داشت. تارا و دنا پلاس، هر دو از ترمزهای دیسکی در هر دو محور (محور جلو از نوع خنکشونده)، ترمز ABS +EBD و ۴ ایربگ بهره میبرند. در مقایسه تارا با دنا پلاس میتوان گفت که تارا به سیستمهای ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش و کنترل شروع حرکت در سربالایی مجهز است و همین موضوع باعث شده که ایمنی این خودرو نسبت به دنا پلاس بیشتر شود.
برای مثال سانروف در دنا پلاس حذف شده و فقط در مدل اتومات آن وجود دارد؛ اما تارا در هر دو مدل سانروف دارد. از سوی دیگر، تارا از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی بهره میبرد که متأسفانه دنا پلاس فاقد آن است. بااینحال دنا پلاس در مدلهای اتوماتیک کاملا از نظر امکانات و آپشنها برتر از تارا است. در این میان، دنا پلاس توربو اتوماتیک از چراغ خوشامدگویی و تهویه مطبوع اتوماتیک بهره میبرد که در تارا اتوماتیک وجود ندارند ضمن اینکه تنظیمات صندلیهای آن هم کاملتر است.
دنا پلاس نیز گرچه امروزه زیباییهایش بیشتر به چشم عموم میآید اما از دید کارشناسان ناهماهنگیهای زیادی بین نماهای مختلف آن وجود دارد. به هر حال این شما هستید که با توجه به نوع سلیقهتان میتوانید یکی از این دو خودرو را به عنوان محصول زیباتر انتخاب کنید. دنا پلاس بهطوراستاندارد به رینگهای 17 اینچی آلومینیومی مجهز است، درحالیکه تارا رینگهای 16 اینچی آلومینیومی دارد.
بنابراین شاید روی کاغذ اختلاف توان موتور ۲۰۷ و دنا پلاس چندان زیاد نباشد؛ اما نکتهای که باعث شده پژو ۲۰۷ عملکرد حرکتی بهتری ارائه دهد و خودرو نسبتا چابکتری باشد، وزن کمتر آن نسبت به دنا پلاس است. البته که نباید ویژگیهای آیرودینامیکی بهتر بدنه پژو ۲۰۷ را نیز نسبت به حریف نادیده گرفت. در مجموع، مقایسه طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک بهشدت به سلیقه شخصی خریداران وابسته است. دنا پلاس با طراحی تهاجمیتر و لوکستر خود، بیشتر به خریدارانی که به دنبال یک خودروی با ظاهر خشن و پرآپشن هستند، توصیه میشود. در مقابل، تارا اتوماتیک با طراحی سادهتر، هماهنگتر و مدرنتر، مناسب افرادی است که به دنبال یک خودروی با ظاهری جدیدتر و متمایز از دیگر محصولات داخلی هستند.
فضای بیشتر در جلو و عقب خودرو به سرنشینان اجازه میدهد که در سفرهای طولانیمدت راحتتر باشند. این موضوع بهویژه برای سرنشینان عقب بسیار مهم است، زیرا فضای بیشتر برای پاها و سر باعث میشود که تارا برای سفرهای خانوادگی انتخاب بهتری باشد. در مقابل، دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک به پیشرانهای قدرتمندتر با حجم ۱.۶۵ لیتر مجهز شده است که با استفاده از فناوری توربوشارژر، توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور را داراست.
این خودرو با افزودن موتور TU۵P به همراه گیربکس شش دنده اتوماتیک DAE (گیربکس دنا پلاس توربو اتومات) بر روی بدنهای فیس لیفت شده از خانواده پژو به بازار عرضه شده است. اما فارغ از ظاهر، در یک نتیجهگیری کلی باید بگوییم که به دلیل برخورداری از پلتفرم جدیدتر، تارا دنده ای میتواند عملکردی ایمنتر با هندلینگ بهتر و ایمنی بیشتر را ارائه دهد. بنابراین از جنبههای دینامیک رانندگی، میزان امنیت و فضای صندوق، تارا خودرو برتر نسبت به دنا پلاس است؛ هر چند که از یکی دو مورد امکانات رفاهی کمتر بهره میبرد. در زمینه راحتی و امکانات داخلی، تارا با صندلی راننده 6 حرکتی (4 حرکت برقی و 2 حرکت دستی) و صندلیهای عقب تاشو، فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم میکند. همچنین، این خودرو دارای سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) و رینگهای 16 اینچی آلومینیومی است که به جذابیت ظاهری و کارایی آن میافزاید. دنا پلاس نیز با تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب و فضای جادار در داخل کابین، راحتی را برای سرنشینان فراهم میکند.
کروز کنترل در هر دو خودرو وجود دارد که برای حفظ سرعت ثابت و کاهش خستگی راننده در سفرهای بلند مدت بسیار مفید است. در نمای پشتی هم شاهد چراغهایی در بخش میانی بین دو چراغ بزرگ پشت هستیم که باتوجهبه ابعاد تارا وصلهای کاملا ناجور به نظر میرسد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
اما مسلما لوازم بدنه تارا فعلا به طور گسترده به بازار نیامده و حداقل تا یکی دو سال باید منتظر ماند تا این محدودیت تا را برطرف شود. فضای ردیف عقب هر دو خودرو برای سرنشینان با قد حدود ۱۸۰ سانت کاملا مناسب است و عامل آزاردهنده یا محدودکننده خاصی در این قسمت احساس نمیشود. همچنین هر دو خودرو از صندوقعقب کاملا وسیع برخوردارند، اما این مزیت در تارا بسیار کاربردیتر است؛ چراکه صندوقعقب آن حدود ۶۴۰ لیتر فضا ارائه میدهد که معادل ۱۴۰ واحد بزرگتر از صندوقعقب دنا پلاس است.
اما در سوی دیگر شمار بسیاری از مشتریان هم هنوز پایبند و متعهد دنا پلاس هستند و این خودرو را زیبا و مهیجتر میپندارند؛ بنابراین از لحاظ ظاهری بسته به سلیقه شما هر کدام میتوانند انتخاب مناسبی باشند . سیستم صوتی و تصویری دنا پلاس شامل رادیو پخش دیجیتال، موبایل هندزفری، بلندگوی جلو و عقب، تیوتر، آنتن اکتیو و دکمههای کنترل سیستم صوتی روی فرمان هستند؛ تارا به 6 بلندگو (در جلو، داشبورد و طاقچه عقب) مجهز است. دنا پلاس با داشتن 4 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی) از تارا با 2 کیسه هوا (راننده و سرنشین) برتری دارد. هر دو خودرو سیستم ایموبیلایزر و قفل مرکزی دارند؛ اما باز هم دنا پلاس با داشتن سیستم کنترل بخار بنزین و سیستم هشداردهنده مرکزی ورود غیرمجاز، امنیت بالاتری دارد.
با این اوصاف اگر بیشتر مواقع از خودرو استفاده خانوادگی میکنید و البته حوصله نگهداری از پیشرانههای توربوشارژر را هم دارید، خرید شاهین برای شما مناسبتر است. اما اگر خانواده کم جمعیتتری دارید و پیشرانههای تنفس طبیعی را بیشتر میپسندید، پیشنهاد ما به شما خرید دنا پلاس است. یکی از نکات منفی شاهین و دنا پلاس بحث عایق بندی کابین است که هر دو خودرو در آن مشکل دارند. در این خصوص باید بگوییم که در دنا پلاس صدای محیط بیرون و در شاهین صدای پیشرانه بیش از حد به کابین نفوذ میکند و سرنشینان را آزار میدهد. اما دنا پلاس از این جهت وضعیت بهتری دارد و سرنشینان ردیف عقب این خودرو از عملکرد سیستم تعلیق و کیفیت سواری بیشتر خرسند خواهند بود.
انتخاب بین این دو خودرو بستگی به اولویتهای فردی خریداران دارد؛ چه به دنبال راحتی و امکانات لوکستر باشند و چه به دنبال ایمنی بیشتر و تکنولوژیهای پیشرفتهتر. در طرف مقابل، کابین تارا اتوماتیک از طراحی سادهتر و مدرنتری بهره میبرد که با سبک کلی خودرو همخوانی دارد. تارا به جای استفاده از تزئینات چوبی، به یک طراحی مینیمالیستی و کاربردیتر روی آورده است. اگرچه این طراحی ممکن است بهاندازه دنا پلاس لوکس به نظر نرسد، اما فضای کابین تارا همچنان جذاب و بهروز است و برای مشتریانی که به دنبال یک سدان مدرن و کاربردی هستند، جذابیت دارد. در مقابل، تارا اتوماتیک با طراحی سادهتر اما هماهنگتر خود، بهروزتر و مدرنتر به نظر میرسد.
خطوط تیز با شیبهای تند باعث شده است که تارا در نمای بیرونی اصلا جذاب نباشد. البته شاید این موضوع کمی سلیقهای باشد و بهنظر خیلیها این طراحی زیبا و خوشایند باشد. در مجموع، این دو خودرو از بسیاری از جهات شباهتهای بسیاری با هم دارند و به همین خاطر نمیتوان آنها را رقیبی سرسخت برای هم دانست. در نهایت، میتوان برنده نهایی این نبرد برابر را با اختلاف اندک، دنا پلاس دانست. انتخاب نمایندگی ایران خودرو برای تحویل خودرو بر اساس استان محل سکونت انجام میشود. به نظر میرسد که در طراحی تارا، ایرانخودرو به خوبی به نظرات مشتریان خود گوش داده و سعی کرده است تا خواستههای آنان را در این خودرو به تصویر بکشد.
دنا پلاس اگرچه فضای کابین زیباتری دارد و توانسته به محبوبیت بالایی برسد، اما راننده را با اشیا و وسایل مصنوعی زیادی سردرگم میکند. – مصرف سوخت هر دو خودرو مشابه است و در حدود ۷ تا ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر قرار دارد. ایموبلایزر که در دنا پلاس وجود دارد، یکی از امکاناتی است که از سرقت خودرو جلوگیری میکند. موتور دنا پلاس دارای حجم ۱٫۷ لیتری است، در حالی که موتور تارا حجم ۱٫۶ لیتری دارد.
این تفاوت در حجم موتور باعث میشود که گشتاور تولیدی موتور دنا پلاس بیشتر از تارا باشد. ازنظر سرعت، مدلهای توربو دنا پلاس با بیشینه سرعت ۲۱۵ کیلومتر در ساعت، سریعتر و قویتر از تارا هستند. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. تارا از دیدگاه مهندسی دارای پلت فرم و امکانات و ایمنی و رفاهی بروزتری نسبت به خودرو دنا هست.
برخی دیگر ممکن است امنیت خودرو را مهمتر بدانند ولی برخی دیگر به جاداربودن یا امکانات آن اولویت بدهند. ازنظر فنی، پیشرانه دنا پلاس توربو ۱.۷ لیتری است در حالی که تارا از پیشرانه ۱.۶ لیتری بهره میبرد؛ بااینحال نمیتوان تفاوت خاصی در عملکرد آن دو مشاهده کرد. بااینحال پلتفرمی که دنا روی آن ساخته شده است، قدیمیتر از تاراست و بنابراین از این نظر تارا ارجحیت دارد. همچنین دنا پلاس توربو مانند هر خودروی توربوشارژ دیگری نسبتبه شرایط محیطی و سوختی که استفاده میکنید حساس است و ممکن است آنطور که باید عملکرد خوبی نداشته باشد. در مقاله پیش رو دو سدان پرفروش ایرانخودرو در بازار یعنی تارا و دنا پلاس را با یکدیگر مقایسه میکنیم تا خریداران با دید بازتری نسبت به انتخاب خودروی خود اقدام کنند.
همچنین با توجه به بررسیهای انجامشده، این شما هستید که یکی از این دو مدل خودرو را انتخاب میکنید. یکی دیگر از مشکلاتی که برخی خودروها دارند و بعضا این مشکل تجربه رانندگی با آن خودرو را به تجربهای بد تبدیل میکند، صدای داخل کابین هنگام رانندگی است. از نظر صدای داخل کابین، هر دو خودرو مشکلی ندارند؛ اما میتوان تارا را از این منظر قویتر از دنا پلاس در نظر گرفت.
این امر میتواند بر احساس منحصر به فرد بودن محصول برای خریداران تأثیر بگذارد. دنا پلاس توربو اتوماتیک از لحاظ طراحی داخلی از قطعات طرح چوب و تزئینات لوکستری استفاده کرده است که به کابین حس کلاسیک و نیمهلوکس میبخشد. دریچههای تهویه عمودی طراحی شدهاند که همراه با تزئینات چوبی، فضای داخلی خودرو را به نوعی لوکستر نشان میدهد. این طراحی بیشتر مورد پسند افرادی است که به دنبال کابینی با جزئیات بیشتر و ظاهری رسمیتر هستند. برای مقایسه تارا اتومات با دنا پلاس اتومات ازنظر ظاهری، باید گفت نمای بیرونی دنا پلاس توربو اتوماتیک زیباتر از تارا اتومات است ولی داخل کابین تارا ارگونومیکتر است. بعد از مقایسه تارا با دنا پلاس نوبت آن است که اولویتهای خود را از خرید خودرو مشخص کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.
به خصوص که تاکنون هیچ خودرو داخلی با این سبک طراحی تولید نشده و از این جهت، حس تنوعطلبی مشتریان تا حدودی ارضا میشود. با این حال، به دلیل کم مصرفتر بودن تارا، برای بسیاری از افراد این گزینه مهم نیست. فرقی نمیکند که تارا را انتخاب میکنید یا قصد خرید دنا پلاس را دارید، در هر صورت بهتر است با کارشناسان حرفهای مجموعه کیان خودرو برای انتخاب نهایی ارتباط بگیرید. از سوی دیگر، دنا پلاس به عنوان فیسلیفت مدل دنا، با سابقهای طولانیتر در بازار حضور دارد. این خودرو با بهرهگیری از پلتفرم سمند، که ریشه در پژو 405 دارد، به عنوان یک گزینه اقتصادی و خانوادگی شناخته میشود.
دنا پلاس و تارا هر دو از پیش کشنده کمربند ایمنی برخوردار هستند که در شرایط اضطراری، کمربند ایمنی را به صورت خودکار کشیده و سرنشینان را در معرض خطر نهایی از آسیب جلوگیری میکند. سدان تارا از طراحی متفاوتی نسبت به پژو ۳۰۱ سود میبرد اما این طراحی خیلی جذاب از کار درنیامده است. طراحان اگرچه سعی داشتهاند به ویژه در بخش عقب از المانهای مدرن دنیای خودرو استفاده کنند اما عدم رعایت تناسبات منجر به طراحی ناهماهنگ چراغها شده است. نوع نورپردازی این چراغها نیز محل انتقاد بوده تا جایی که ایرانخودرو در نسخه V4 تارا گرافیک چراغهای عقب را تغییر داده است.
طبق اعلام رسمی شرکت سازنده، شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۷ دندهای معادل ۱۱.۶ ثانیه و شتاب دنا پلاس معمولی نیز حدود ۱۲.۰۳ ثانیه اعلام شده است. البته در عمل باید گفت که شتاب دنا پلاس معمولی کمی بیشتر است و احتمالا به ۱۲.۰۶ ثانیه خواهد رسید. خودروی دناپلاس با موتور EF۷P با قیمت ۳۲۳ میلیون و ۵۳ هزار تومان و با رنگهای نقرهای تیتانیوم، خاکستری متالیک، سفید و مشکی متالیک عرضه می شود.
گشتاور چرخهای جلو در دنا پلاس به مقدار ۱۵۵ نیوتن متر میرسد، در حالی که بیشترین گشتاور تایرهای تارا دندهای حدود ۱۴۴ نیوتن متر است. در زمینه فضای ردیف عقب، هر دو خودرو مناسبی برای سرنشینان با قد حدود ۱۸۰ سانتیمتر را فراهم میکنند و هیچ محدودیت یا آزاردهی خاصی در این بخش حس نمیشود. صندوق عقب نیز در هر دو خودرو وسیع است، اما این مزیت در تارا به خوبی مشخص است؛ زیرا صندوق عقب آن حدود ۶۴۰ لیتر فضا دارد که معادل ۱۴۰ واحد بزرگتر از صندوق عقب دنا پلاس است. موتور تارا از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است و از پیشرانه TU5P ۱.۶ لیتری بهره میبرد که نسخه ارتقایافته TU5 است.
اما یکی از چالشهای اصلی این خودرو، جعبه دندهی اتوماتیک آن بود که در مقایسه با رقبای خارجی مانند رنو تندر 90 پلاس و برخی خودروهای چینی از کیفیت و کارایی کمتری برخوردار بود. این نقص باعث شد تا ایرانخودرو در سال 1399 نسخهی جدیدی از این خودرو را با جعبه دندهی اتوماتیک به بازار عرضه کند. دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک با بهرهگیری از موتور توربوشارژر و جعبه دندهی اتوماتیک، توانست به عنوان کاملترین و پیشرفتهترین مدل دنا پلاس، جایگاه خود را در بازار خودرو ایران تثبیت کند.
در مقایسه تارا با دنا و دنا پلاس، هر کدام از این خودروها با ویژگیهای متفاوتی به بازار عرضه شدهاند که بسته به نیاز و سلیقه شما، یکی از آنها میتواند انتخاب بهتری باشد. اگر به دنبال خودرویی با طراحی مدرن، ایمنی بالا و ویژگیهای پیشرفتهتر هستید، تارا میتواند گزینه مناسبی باشد. سیستمهای ایمنی همچون کنترل پایداری و ترمز کمکی در این مدل، تجربه رانندگی امنتری را برای شما فراهم میکنند.
دیدگاهتان را بنویسید