مقایسه خودرو ایران خودرو ریرا با ایران خودرو تارا اتوماتیک
با این حال، هایما 8S با توجه به وجود 6 کیسه هوا، سیستمهای پیشرفتهای مانند AEB و EBA، و تجهیزات رفاهی مانند تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک و سانروف پانورامیک برقی، برتری محسوسی نسبت به ریرا دارد. از سوی دیگر، ریرا با طراحی جمعوجورتر و امکاناتی مانند نورپردازی داخلی و سیستم آی کانکت، برای افرادی که به دنبال خودرویی کوچکتر و اقتصادیتر هستند، گزینه مناسبی است. با توجه به روند قیمتگذاری ایرانخودرو و افزایش قیمت محصولاتش پس از عرضه، انتظار داریم قیمت ریرا با امویام X33 کراس برابری کند. امروزه خودروسازان کمبودهای موتوری و… محصولشان را با امکانات و فناوریهای جانبی جبران میکنند؛ موردی که در خودروهای چینی و کرهای به وفور مشاهده شده است.
ریرا، اولین کراساوور ایرانی، ایمنترین خودروی داخلی، پرچمدار محصولات داخلی ایرانخودرو، عصاره مهندسی، تلاش و باور مهندسان و مدیران این شرکت برای خلق محصولی پرچمدار است. آیا این خودرو شایستگی و ارزش این توجهات را دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، با ما همراه باشید. برخلاف تارا که اشتراکات بسیاری با پژو 301 دارد، مشابهتها میان ایران خودرو ریرا و پژو 2008 معدود هستند. خبری از موتور و گیربکس پژو 2008 در خودرو ری را نیست و ایران خودرو از تجهیزات خود برای بخش فنی این کراساوور استفاده کرده است. هر دو کراساوور فرانسوی و ایرانی در یک رده قرار میگیرند و از جمله کراساوورهای کامپکت یا جمعوجور بازار به حساب میآیند. اما ریرا نیز در مواردی مثل برخورداری از برخی امکانات، نسبت به حریف برتر ظاهر شده و با توجه به عرضه توسط بزرگترین خودروساز کشور، احتمالاً از لحاظ تأمین قطعات بدنه و لوازم فنی، هزینهها و دردسرهای نگهداری کمتری را برای مالک به دنبال خواهد داشت.
داستر هیچ زرقوبرق اضافهای ندارد و از همه جهت یک خودروی کارراهانداز به شمار میرود. خودرو ریرا یک کراس اوور با طراحی نسبتا مدرن و امروزی به حساب میآید که البته نمای چهره آن تا حد زیادی از روی نسل جدید هیوندای سانتافه الگوبرداری شده است. سبک طراحی جلوپنجره و چراغها بسیار شبیه به محصول کرهای از آب درآمده است و حتی چهره دیگر مدلها نظیر هیوندای کُنا را هم در ذهن علاقهمندان تداعی میکند. در نمای جانبی سعی شده تا استایل خودرو به کمک خطوط نسبتا صاف و هندسی، جنبههای اسپرت بیشتری داشته باشد تا جوانترها نیز از طراحی این خودرو رضایت خاطر بالاتری داشته باشند. شرکت ایران خودرو اولین کراس اوور ملی خود را بر اساس پلتفرم PF1 توسعه داده است که پیش از این در پژو 2008 و تارا به کار گرفته شده بود و حالا سومین محصول ایکو را پشتیبانی میکند. ظاهرا پلتفرم PF1 در کشور بومیسازی شده و با نام IKP1 در گروه صنعتی ایران خودرو جهت توسعه محصولات جدید نظیر ریرا مبنا قرار گرفته است.
ریرا ایران خودرو از پیشرانه EF۷P TC بهره میبرد که یک موتور ۴ سیلندر توربو به حجم ۱.۷ لیتر و به عبارت دقیقتر ۱۶۴۵ سیسی است. با این مشخصات ری را، بیشینه قدرت و گشتاور موتور به ۱۶۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن.متر میرسد که برای یک کراس اوور کوچک مناسب به نظر میرسد. برای مقایسه باید بدانید که پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۴ به یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری با قدرت ۱۳۶ اسب بخار مجهز است. داستر از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر استفاده میکند که ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این خودروی ۱,۲۶۰ کیلوگرمی، قدرت خود را از طریق یک جعبهدنده ۴ سرعتی خودکار به چرخهای جلو منتقل میکند. هر چند داستر شتاب دلچسبی ندارد اما با تکیهبر گشتاور و فاصله مناسبی که از زمین دارد میتواند عملکرد مناسبی در راههای خارججاده از خود نشان دهد.
واردات انبوه کراساوورهای آسیایی، تاثیرات مثبتی بر طراحان ایران خودرو گذاشته است. چراغهای روشنایی اصلی این خودرو به نواحی جانبی سپرها منتقل شدهاند و چراغهای روی کاپوت، تنها به عنوان دیلایت مورد استفاده قرار میگیرند. جلوپنجره خودرو ریرا نیز به صورت مشبک طراحی شده است و چراغهای مه شکن نیز در لبه پایین سپر قرار گرفتهاند. در بخش امکانات ایمنی هر دو خودرو به سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل حرکت در سر بالایی و سر پایینی مجهزند. اما هایما به رادار تغییر لاین، رادار تصادف از جلو و ترمز اضطراری هوشمند هم مجهز است. در نهایت، آریا با تأکید بر طراحی داخلی لوکس و امکانات رفاهی پیشرفتهتر در برخی جوانب میتواند برای کسانی که به دنبال یک تجربه لوکستر هستند، گزینه بهتری باشد.
مهمترین رقبای این خودرو، تیگارد، ام وی ام X55، زوتی DL5، چانگان CS35 پلاس و کی ام سی X5 هستند. جالب اینکه این خودرو در رده قیمتی نزدیک به جک S3 و ام وی ام X33 کراس قرار دارد؛ اما با رقبایی گرانتر در یک کلاس قرار میگیرد؛ بنابراین در قبال پول پرداختی برای ریرا، ارزش خرید آن بالا ارزیابی میشود. پیشرانه EF7P TC که نسخه بهبود یافته EF7 توربو شارژ محسوب میشود، میتواند قدرتی معادل 160 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتنمتر را تولید کند، این موتور قدرتمندترین پیشرانه تولید شده در داخل کشور تا به این لحظه محسوب میشود.
کراساوور ایرانخودرو با بهره بردن از المانهای روز طراحی خودرو مثل چراغهای جلوی دوقسمتی، توانسته نمایی بروز و قابلقبول را فراهم کند که قطعاً در برابر رقبای چینی مثل X55 پرو حرفهایی برای گفتن خواهد داشت. یکی دیگر از عناصر طراحی جدیدی که در خودروهای امروزی میبینیم طرح سقف شناور است که در ریرا هم با تریم مشکی روی ستونهای C به چشم میخورد. چراغهایی که با قاب مشکی زیر شیشهٔ عقب جای گرفتهاند و تا حدودی کراساوورهای پژو را به یاد میآورند به همراه سر اگزوزهای تزئینی باریک در پایین سپر هم تکمیلکنندهٔ ویژگیهای طراحی ریرا هستند. ری را با بهرهگیری از سامانه IKConnect، جزء محصولات مجهز به فناوری خودروهای متصل به شمار میآید.
این خودرو در واقع نسخهای هاچبک از سدان شاهین است و سازندگان آن تلاش کردهاند تا با استفاده از تزیینات بدنهای مانند میله باربند سقفی و فلاپهای پلاستیکی مشکی، ظاهری مشابه به کراساوور برای آن ایجاد کنند. با این حال، این خودرو بیشتر یک هاچبک خوشقدوقامت است که تلاش دارد با ظاهر شیک و ارتفاع نسبتاً بالاتر از سطح زمین، نیازهای مشتریان علاقهمند به کراساوورها را برآورده کند. شتاب صفر تا صد ریرا بهطور رسمی حدود ۱۰.۴ ثانیه عنوان شده، ولی در مورد شتاب صفر تا صد کی ام سی X5 رقم رسمی در دست نیست. با این حال، میتوان حدس زد که این خودرو هم تقریباً چیزی نزدیک به ۱۰ ثانیه فرایند شتاب صفر تا صد را انجام دهد و از این جهت کمی نسبت به حریف ایرانی چابکتر ظاهر شود. در بخش امکانات رفاهی، ریرا دارای سیستم تهویه اتوماتیک، صندلیهای برقی با تنظیمات مختلف و گرمکن، سیستم مولتیمدیا با صفحه نمایش لمسی 12 اینچی، 9 بلندگو، و سانروف است. نورپردازی محیط داخل کابین (Ambient Lighting)، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای و سنسور پا برای باز کردن درب صندوق عقب از دیگر ویژگیهای این خودرو هستند که به راحتی و لوکس بودن آن میافزایند.
مدیران سایپا و ایران خودرو معتقدند، فروش محصول با قیمت چندصد میلیون تومان برای محصولاتی مثل شاهین و دنا پلاس اتوماتیک، باعث زیان آنها شده است. به این ترتیب، احتمالا تعیین قیمت ۹/۷۵ میلیون تومان برای ریرا نیز با منت بر سر شهروندان ایرانی همراه خواهد بود. در مورد نمای داخلی ایکو ریرا نمیتوان به طور دقیق اظهارنظر کرد؛ زیرا طبق گفته مسئولان ایران خودرو ، طراحی داخلی هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. اما طبق تصاویر و رندرهای منتشر شده، ظاهرا کابین امروزی و مدرنی برای ری را در نظر گرفته شده که میتواند حداقل با کراس اوورهای چینی به رقابت بپردازد.
در این مقایسه، به تجهیزات ایمنی، سیستمهای کمک راننده، و امکانات رفاهی توجه خواهیم کرد. ایران خودرو پس از ناکام ماندن در همکاری با پژو و اتحاد مشترک ایکاپ، تصمیم گرفت تا راه خود را از فرانسویها جدا کند. نخستین محصول پساتحریمی این شرکت، ایکو تارا بود که نسخه ایرانیزه پژو 301 به حساب میآید.
در زمان تولید، تیگو ۳ برای مصرفکنندهی بازار شرق آسیا، ۱۲ هزار دلار هزینه خرید داشت. به گزارش شهرآرانیوز، این کراساوور که برمبنای پژو ۲۰۰۸ نسل جدید ساخته شده، از نسخه ارتقایافته موتور مدلی نیرو میگیرد و مجهز به گیربکس ششسرعته اتوماتیک برند DAE است. بااینحساب میتوان مشخصات فنی ریرا را مشابه دنا جوانان دانست که سریعترین محصول اتوماتیک ایرانخودرو به حساب میآید. بعد از خروج پژو از ایران بعد از تحریمهای غرب، ایرانخودرو برای ادامه برنامههای تولید محصولات مشترک خود با این شرکت، تصمیمات تازهای گرفت. اگر یک ریرا در کنار یک پژو ۲۰۰۸ پارک کنید، شاهد ابعاد کاملاً بزرگتر آن خواهید بود.
این خودرو همچنین دارای کروز کنترل تطبیقی (ACC)، دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید است که تجربه رانندگی راحت و دلپذیری را برای سرنشینان فراهم میکند. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد هایما 8S، وجود دوربین ثبت وقایع است که در شرایط مختلف جادهای، وقایع را ثبت میکند. در مقابل، هایما 8S با موتور قویتر، شتاب سریعتر، و فضای داخلی بزرگتر، به عنوان یک کراساوور میانسایز، انتخابی جذاب برای خانوادهها و افرادی است که به دنبال ترکیبی از قدرت و راحتی هستند.
همچنین این خودرو با قیمت یک میلیارد ۱۷۰ میلیون تومان که صد میلیون از ریرا کمتر است، ارزانترین کراساوور این جمع محسوب میشود. ریرا بر اساس پلتفرم نسل اول پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است که از قراردادهای دوران برجام به ایرانخودرو رسید. این کراساوور ایرانی هرچند همچنان در سگمنت B قرار میگیرد اما با ۴,۳۳۴ میلیمتر طول، ۱,۸۰۸ میلیمتر عرض و ۱,۶۳۸ میلیمتر ارتفاع، به میزان قابلتوجهی از نسل اول ۲۰۰۸ بزرگتر است. هرچند در طراحی بیرونی ریرا خصوصاً در قسمت جلو الهام گیری واضحی از نسل قبلی هیوندای سانتافه صورت گرفته اما نتیجهٔ کار قابلقبول از آب درآمده است.
همچنین بخشی از ستون C خودرو مشکیرنگ است تا حس هیجان بیشتری در خودرو ایجاد شود. این رنگ مشکی تا نیمه درب صندوق عقب خودرو ادامه دارد، جایی که چراغهای عقب درون بخش مشکیرنگ قرار گرفتهاند. طراحی قسمت عقب ماشین ریرا هماهنگی مناسبی با قسمتهای جلو و جانبی این خودرو دارد. همچنین دو خروجی اگزوز به صورت فیک در قسمت پایین سپر عقب مشاهده میشوند با این حال باید توجه داشت که ریرا یک کراساوور جمعوجور است و از نظر فضای داخلی، با یک سدان مشابه برابری میکند. بازار خودروی ایران در سالهای اخیر شاهد تحولات و ورود مدلهای جدیدی بوده است که توانستهاند توجه خریداران را جلب کنند. در این میان، کراساوورها به دلیل طراحی جذاب، فضای جادار و امکانات رفاهی بالا، از محبوبیت ویژهای برخوردار شدهاند.
برخلاف برخی چینیها که این شیفترها در آنها عملاً تزیینی است، در ری را واقعاً عملکرد آنها جالب و مؤثر هستند. تریمهای داخلی ریرا در نسخههای آزمایشی در سه رنگ مختلف تولید شدهاند که رنگهای آجری، خاکستری و سفید در آنها به کار رفته است. برای صندلیها از ترکیب چرم و پارچه تهویه شونده استفاده شده تا از تعریق زیاد پیشگیری شود. بنابراین هر چند داستر طراحی پختهتری دارد اما ریرا با تکیهبر المانهای همهپسندتر میتواند طیف بیشتری را به خود جذب کند.
چراغهای LED، خطوط شکسته و نمایی اسپرتتر، این خودرو را نسبت به سایر محصولات داخلی جذابتر کرده است. نسخهی پایه از این خودروها با قیمت ۱۵-۱۶ هزار دلار، امکانات محدود دارند و همراه پیشرانه ۱/۲ لیتر، ۸۳ اسب بخار و ۱۱۵ نیوتنمتر تولید میکنند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۴ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر، مشخصات فنی ارزانترین کیا سونت و هیوندای ونیو هستند. ریرا از پیشرانه EFP توربو با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتونمتر استفاده میکند. با توجه به این مقایسهها، ریرا بهعنوان یک کراساوور مدرن و قویتر از سایپا آریا در نظر گرفته میشود. طراحی مدرنتر، موتور قویتر و امکانات بهروزتر، ریرا را به انتخاب بهتری در این کلاس تبدیل میکند.
دو نمونه از این کراساوورها که به تازگی وارد رقابت شدهاند، ریرا از ایرانخودرو و هایما 8S از برند هایما هستند. هر دو خودرو با طراحی مدرن، فناوریهای پیشرفته و قابلیتهای ایمنی و رفاهی فراوان، در پی جذب مشتریان ایرانی هستند. این مقاله به مقایسه ویژگیها و امکانات این دو خودرو میپردازد تا نقاط قوت و ضعف هر یک را بررسی کرده و به خوانندگان کمک کند تا بهترین انتخاب را براساس نیازهای خود انجام دهند. اندکی پایینتر از کلاستر سیستم سرگرمی، تنظیمات مربوط به سیستم تهویه خودرو قرار گرفتهاند.
اما اگر به دنبال عملکرد بهتر، شتاب بیشتر و کنترل بهتر در شرایط شهری هستید، ریرا انتخاب مناسبی خواهد بود. استفاده از متریال نرم در بخشهایی از داشبورد و رودریها نیز باعث ارتقای کیفیت کابین این دو خودرو شده، اما باید دید که دوام آنها در طول زمان چقدر است و چطور میتوانند در برابر تغییرات دمایی و نور خورشید پایدار بمانند. در سیستم تعلیق، ریرا از نمونه یکپارچه محور پیچشی برای قسمت عقب استفاده کرده که اگرچه به خوبی نمونههای مستقل چنداتصالی نمیتواند در ارتقای هندلینگ و کاهش تکانهای جانبی بدنه مؤثر باشد، اما عملکرد مناسبی دارد. مسئله تأمین قطعات، کنترل کیفیت در فرآیند تولید، بهینهسازی هزینهها و افزایش سطح رقابتپذیری از جمله مسائلی است که در اجرای این تغییرات باید به آن توجه شود.
تب کراساوورسواری به حدی در دنیا بالا گرفت که بالاخره خودروسازان داخلی ما نیز به فکر تولید خودرو در این سگمنت افتادند. در همین راستا گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان اولین کراس اوور ملی و رسمی خود، ری را را معرفی کرد و سایپا نیز پس از هاچبک – کراس کوییک، آریا را معرفی کرد. البته در این بین با توجه به استانداردهای بین المللی برای سگمنت کراس اوورها باید گفت که ری را نسبت به آریا وضعیت به مراتب بهتر و قابل قبول تری دارد. چندی پیش بود که کلینیک بازار سنجی ری را انجام شد و در آن کلینیک خودروهایی همچون هایما S5، ام وی ام X33 کراس، ام وی ام X55 پرو و چانگان CS35 پلاس به عنوان رقبای ری را در بازار مطرح شدند. داستر دو دیفرانسیل، دیگر خودروی جالب توجه در فهرست کراساورهای ارزانقیمت دنیا است. مدل تک دیفرانسیل و کم امکانات داستر ۲۰۲۴ در هند، ۱۲ هزار دلار قیمت دارد؛ اما مدل دو دیفرانسیل مونتاژ اروپا با بودجهی ۱۶ تا ۱۸ هزار دلار قابل خرید است.
ریرا نیز با برخورداری از سازهای مستحکمتر و امکانات ایمنی بهروزتر، گزینهای مدرنتر در میان کراساوورهای ایرانی است. شاسی مستقل و سیستم دو دیفرانسیل، همراه ابعاد بزرگ و کابین جادار برای ۴ سرنشین بلند قد، اسکورپیو را جذاب جلوه میدهد. این شاسیبلند هندی با موتور ۲/۲ لیتر توربودیزل، ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور دارد.
در این بخش به مقایسه فنی دو کراساوور جدید بازار ایران، یعنی ریرا از ایرانخودرو و هایما 8S از برند هایما میپردازیم. این دو خودرو با توجه به ویژگیهای فنی و طراحی، توانستهاند توجه بسیاری از خریداران را جلب کنند. ریرا به عنوان اولین کراساوور ملی ایرانخودرو با طراحی مدرن و ابعاد جمعوجور، مناسب رانندگی در شهر و جادههای ایران است. هایما S5 از آن دسته خودروهایی است که دقیقاً برعکس S7، از بدو ورود به بازار هیچگاه مورد توجه و استقبال آنچنانی قرار نگرفت.
با این حال، نمای بیرونی و داخلی آن کمی قدیمی شده بود و حالا نوبت آن رسیده که محصولی جای آن را بگیرد. کمپانی جک در سال ۲۰۲۲ این کار را به واسطه برند زیرمجموعه خود، یعنی سهول، انجام داد و نسخه فیسلیفت و کاملاً بهروز شده جک اس ۵ را با نام سهول ایکس ۶ به بازار چین عرضه کرد. کرمان موتور نیز این کراساوور خانوادگی را با نشان کی ام سی و نام X5 در سال ۱۴۰۲ در ایران به نمایش گذاشت تا جانشین مناسبی برای جک اس ۵ نیو باشد. شرکت ایران خودرو به جای آنکه به سراغ مونتاژ مستقیم یک محصول چینی دیگر برود، تصمیم گرفت تا این بار یک پلتفرم اختصاصی برای تولید کراساوور بومی پای کار بیاورد و ریرا را در سال ۱۴۰۳ به سبد تولیدات خود اضافه کند. در سمت دیگر، شرکت کرمان موتور هم که بر پایه تولید محصولات کمپانی جک در ایران بنا نهاده شده است، دوباره به سراغ مونتاژ یکی دیگر از محصولات این کمپانی چینی رفته و سهول ایکس ۶ را با نام کی ام سی X5 به مشتریان عرضه کرده است. ریرا با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، تغییر دندههای نرم و بیصدا را تضمین میکند.
این دو خودرو، هر کدام با رویکردهای طراحی خاص خود، تلاش میکنند تا در رقابت با یکدیگر، نظر خریداران را جلب کنند. در این مقاله، به بررسی و مقایسه طراحی بدنه و داخلی سایپا آریا و ایرانخودرو ریرا میپردازیم تا ببینیم کدام یک از این خودروها توانستهاند در این زمینه موفقتر عمل کنند. هر دو خودرو، هرچند با فلسفه و دیدگاههای مختلف طراحی شدهاند، نمایانگر تلاشهای صنعت خودروسازی ایران برای ارائه محصولات باکیفیت و رقابتی در بازار داخلی هستند. سایپا آریا بیشتر بر اساس اصول طراحی هاچبک توسعه یافته و به دنبال جذب علاقهمندان به خودروهای با ظاهر کراساوور است، در حالی که ریرا با تمرکز بر فناوریهای مدرن و طراحی بهروز، بهدنبال ارائه یک کراساوور کامل و با استانداردهای جهانی است.
بنابراین به طور کلی طراحی بدنه و استایل امویام X77 همچنان زیباست و با توجه به طرح چهره مدرن میتواند به راحتی با کراساوورهای میانرده موجود در بازار رقابت کند. قیمت ریرا توسط ایران خودرو ۱,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان در نمایندگی اعلام شده است و قیمت آن در بازار هنوز مشخص نیست. هایما S7 به دلیل ابعاد بزرگتر و قدرت موتور بیشتر، تجربهای راحت و جادار را برای سفرهای طولانی و استفاده خانوادگی فراهم میکند. این خودرو مناسب برای افرادی است که به دنبال فضای داخلی بیشتر و راحتی در سفرهای طولانی هستند. ریرا مشخصات فنی متفاوتی نسبت به پژو 2008 دارد و به طور کامل یک خودرو جدید به حساب میآید. ریرا و کی ام سی X5 دو کراس اوور جدید بازار هستند که ریرا لقب اولین کراس اوور ملی را یدک می کشد و X5 به نوعی جایگزین KMC S5 به شمار می رود.
رینگ های ۱۸ اینچی دورنگ، نورپردازی داخلی، صندلیها از جنس چرم و پارچه و فرمان چرمی از جمله امکانات رفاهی و تزیینی این خودروست. به دلیل بهینهسازیهایی که روی پلتفرم پژو ۳۰۱ انجام شده، تارا از هندلینگ نسبتاً خوبی در کلاس خود برخوردار است. همچنین، ریرا بهعنوان یک کراساوور شهری، از سیستم تعلیق بهبودیافتهای بهره میبرد که در مقایسه با برخی رقبا، سواری متعادلی ارائه میدهد. تارا اتوماتیک و ریرا به برخی آپشنهای بهروز مانند سیستم مولتیمدیا با نمایشگر لمسی، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، تهویه دیجیتال و ورود بدون کلید مجهز هستند. ابن دو خودرو از پیشرانه TU5P و EF7 TC بهره میبرند که نسبت به نسخه قدیمی، عملکرد و راندمان بهتری دارند. این موتورها مجهز به زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتورهای قدیمی ایرانخودرو دارند.
نمای عقب ریرا طرح تقریبا محافظهکارانهتری دارد و چراغهای دو تکه به صورت کشیده و با گرافیک داخلی مشابه برخی محصولات پژو طراحی شدهاند. درمجموع به نظر میرسد ایران خودرو در بخش طراحی استایل بیرونی نیمنگاهی به نسل جدید پژو 2008 داشته و سعی کرده ریرا خودرویی اسپرت و در عین حال خانوادگی به نظر برسد. مقایسه ریرا و هایما S7، این مقاله به بررسی و مقایسه جامع بین هایما S7 و ریرا میپردازد، با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف هر یک از این خودروها.
قائممقام مدیرعامل ایرانخودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول از برنامه این شرکت برای ارتقاء پلتفرمی که خودروی ریرا بر پایه آن تولید میشود، خبر داد. طبق اعلام وی، ۱۶ ایراد در محصولات تارا، دنا و بهویژه ریرا شناسایی شده و برنامهریزیهایی برای رفع این مشکلات در دستور کار قرار گرفته است. این اقدام در راستای بهبود کیفیت، ارتقاء عملکرد و افزایش رضایت مشتریان صورت میگیرد. ایران خودرو برای طراحی ری را از پلتفرم IKP۱ استفاده کرده که نوع ارتقایافته پلتفرم PF۱ گروه خودروسازی پژو سیتروئن به حساب میآید. به گزارش گروه رسانهای شرق ؛خودرو ریرا یکی از محصولات جدید ایرانخودرو است که امکانات و تکنولوژیهای به روز تری نسبت به دیگر محصولات داخلی دارد. مزیت مهم ری را که آن را خواستنیتر از رقبای خود میکند، عرضه پرشمار و گسترده این محصول در بازار است؛ بهگونهای که خریداران این محصول بهراحتی میتوانند به تعمیرکار ماهر و قطعات یدک با قیمت معقول دسترسی پیدا کنند.
ریرا به عنوان اولین شاسی بلند ایرانی یک تابو شکنی محسوب میشود، اما موضوع اینجاست که طراحی بدنه ریرا ضعفهای زیادی دارد. چراغهای اصلیِ بیقواره داخل سپر، زههای کناری زشت و بد فرم، طرح رینگهای ناهماهنگ و همچنین نمای جانبی بیش از حد ساده، رها شدهو ناهماهنگ، از جمله ضعفهای طراحی بدنه ریرا هستند. داخل کابین ریرا اوضاع بهتر است و اگر از کیفیت ضعیف مواد پلاستیکی داشبورد و ادوات دیگر بگذریم، طراحی و ارگونومی داخل کابین ریرا خوب و بهتر از هایما است.
این خودرو نیز یک کراساوور جمعوجور به حساب میآید که علاقمندان زیادی در بازار دارد. در نهایت نسل جدید جک S5 که با نام KMC X5 وارد بازار شده است، خودرو ریرا را به چالش دعوت خواهد کرد. در این بین ری را میتواند به لطف مونتاژ انبوه و شبکه گسترده خدمات پس از فروش ایران خودرو، به راحتی دست بالا را در رقابت بین کراساوورهای جمعوجور بازار داشته باشد. پس از گذشت مدتها، فروش ری را بالأخره توسط ایران خودرو آغاز شده و اولین کراساوور ملی با توجه به امکانات مختلفی که دارد، به نوعی کامل ترین محصول آبی پوشان جاده مخصوص نیز محسوب میشود. در مقایسه ریرا و هایما ۸S دریافتیم که هایما تقریبا از تمام جهات بهتر از ریرا است. خبرنگار بیت ران فکر میکند این اختلاف قیمت، بههیچوجه ارزش بیشتر ریرا را سبب نمیشود.
اکنون جلوپنجره جدید هایما S5، طرح کهکشانی دارد و قطعات دکوراتیو کرومی نیز زینت بخش گرافیک داخلی این جلوپنجره شده است. به طور کلی باید گفت هایما S5 از نظر طراحی ظاهری حتا در مقابل حریفی چون ری را نیز حرفی برای گفتن ندارد و یکی از عمده دلایل فروش ضعیف این خودرو نیز دقیقاً همین سبک طراحی آن است. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. با تمام مزیتهایی که گفته شد، هر سال به زیان انباشتهی شرکتهای خودروساز ایرانی، اضافه میشود.
این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. روی کاغذ، توانایی فنی و امکانات رفاهی داچیا ساندرو ۲۰۲۴ به خوبی ریرا نیست؛ اما قیمت ۱۰ هزار دلاری برای خودروی استاندارد اورپا جالب توجه است. کیفیت متریال استفاده شده در کابین X77 در حد مناسب است و از محصولی در این کلاس انتظار بیشتر از این هم نمیرود. همچنین به دلیل فاصله محوری قابل قبول، میتوانیم فضای جادار برای سرنشینان ردیف جلو و داخل کابین این محصول مدیران خودرو بیابیم.
هایما S5 جدید با جعبه دنده ۶AT به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۱۶۱ اسب بخار و ۲۲۳ نیوتن متر مجهز است و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک توان آن را به چرخ های جلوی این کراس اوور می رساند. این شراکت تا حدی تداوم پیدا کرده و ریشه دوانیده که حالا کمپانی معتبر چری برای نشان ایرانی ام وی ام یک محصول خاص تولید کرده تا آن را به صورت اختصاصی در بازار ایران عرضه کند. البته انتظار نداریم که کمپانی چری از پلتفرم یا اتاق جدید برای عرضه یک محصول در بازار ایران استفاده کند.
تجربه نشان داده که برخی اصلاحات در خودروهای داخلی، به دلیل نبود نظارت کافی یا مشکلات تأمین، بهدرستی اجرایی نمیشوند. براساس دادههای اقتصادی، شرکتهای فعال در ایران نسبت به صنعتگران خارجی، مزیتهای ویژه دارند. مثلا نیروی کار بسیار ارزان، زمینهای خالی و سولههای فراوان، هزینه ناچیز برای انرژی شامل برق و گاز، برای صنایع بزرگ ایران فراهم است. همچنین بازار انحصاری و ممانعت از ورود اجناس خارجی، امتیاز خاص برخی شرکتها، مثل سایپا و ایران خودرو محسوب میشود؛ ضمن اینکه انواع مواد خام فلزی و غیرفلزی، به وفور با قیمت پایین در ایران وجود دارند.
در نهایت، انتخاب بین این دو خودرو به ترجیحات و نیازهای راننده بستگی دارد؛ اگر به دنبال خودرویی با عملکرد و پویایی بیشتر هستید، ریرا انتخاب بهتری است، اما اگر اقتصادی بودن و راحتی در اولویت شماست، آریا میتواند گزینه مناسبی باشد. شرکت ایران خودرو سالها پیش قرار بود پژو ۲۰۰۸ را بهصورت گسترده در ایران عرضه کند که البته بعد از تولید و فروش محدود این محصول، به دلیل خروج پژو از بازار ایران، نتوانست به این هدف برسد. در نتیجه، تصمیم گرفت بر پایه پلتفرم پژو ۲۰۰۸ یک محصول جدید و با نشان کاملاً ایرانی به تولید برساند که نتیجه کار با نام ریرا در سال ۱۴۰۳ به بازار ایران راه پیدا کرد. ریرا اولین کراساوور ملی ایران خودرو محسوب میشود که در رده شاسیبلندهای شهری جمعوجور جا میگیرد و نسبت به تولیدات قدیمی این شرکت، محصولی کاملاً پیشرفته و تقریباً بهروز به حساب میآید. هایما 8S با موتور 1.6 لیتری توربوشارژ و قدرت 192 اسب بخار، تجربه رانندگی اسپرتتر و پرشتابتری را نسبت به ریرا ارائه میدهد. گشتاور 293 نیوتنمتر که از دور موتور 1500 تا 4500 دور در دقیقه در دسترس است، به همراه شتاب صفر تا صد 7.8 ثانیهای، این خودرو را به یکی از سریعترین کراساوورهای کلاس خود تبدیل کرده است.
نام “ریرا” از زبان مازندرانی گرفته شده و به معنای “باران” و “پرندهای کوچکتر از گنجشک” است که به خوبی با طراحی و شخصیت این خودرو هماهنگی دارد. اما در طرف دیگر، کی ام سی X5 موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم را به کار گرفته که ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه، چرخهای جلوی خود را به حرکت درمیآورد. مقایسه ریرا با هایما 8S، در دنیای امروز، خودروها نه تنها به عنوان وسیلهای برای جابجایی، بلکه به عنوان یک تجربه کامل از رانندگی، ایمنی و راحتی شناخته میشوند. انتخاب یک خودرو، بر اساس نیازهای فردی و خانوادگی، میتواند تفاوت چشمگیری در کیفیت زندگی ایجاد کند. در این مقاله، دو خودروی ریرا از ایرانخودرو و هایما 8S از گروه خودروسازی هایما، به عنوان دو کراساوور محبوب در بازار ایران مورد بررسی و مقایسه قرار میگیرند. این مقایسه با تمرکز بر جنبههای فنی، ایمنی، رفاهی و تجربه رانندگی انجام شده است تا به خوانندگان در انتخاب بهترین گزینه کمک کند.
سواری و هندلینگ هایما به لطف استفاده از سیستم تعلیق مولتی لینک در بخش عقب بهتر از ریرا است. هندلینگ و سواری ریرا به علت استفاده از سیستم تعلیق تیر پیچشی و فنربندی نرم و ضعیف در بخش عقب، بسیار متلاطم و پر تکان است. تعلیق عقب ریرا توان خوبی برای کنترل وزن بدنه در پیچها و عبور از ناهمواریها را ندارد. در مقایسه ریرا و هایما ۸S در بحث ابعاد و اندازه هایما فاصله محوری بیشتر و ابعاد بزرگتری دارد و خودرو جادارتری محسوب میشود.
دیدگاهتان را بنویسید