مقایسه خودرو کیا ریو مدل 2002 با پژو 405 GLX دوگانه سوز
در باب نتیجهگیری و جمعبندی مقاله مقایسه پژو ۴۰۵ و ساینا هم باید گفت که بسته به نیاز و نوع سلیقه مشتری، هر یک از این دو سدان شهری میتواند خودرویی مناسب و تا حدودی کم استهلاک برای اقشار با درآمد پایینتر باشد. در این میان اگر خانواده پرجمعیتی دارید توصیه میکنیم پژو ۴۰۵ اس ال ایکس را انتخاب کنید. چراکه این خودرو کابین جادار و صندوق عقب بسیار بزرگی را ارائه میدهد و برای مسافرتهای خانوادگی کاملا مناسبتر است. با این حال قطعات یدکی پیشرانه آن نسبت به موتور ساینا کمی گرانتر بوده و در صورت خرابی هزینه بیشتری روی دست مالک خواهد گذاشت.
تولید انواع پژو ۴۰۵ در ایران سرانجام حدود یک سال پیش یعنی در خرداد ۱۳۹۹ متوقف شد و نمونههای صفر حاضر در نمایندگیها و بازار از ساختههای قبل از توقف تولید این مدل هستند. هر چند بعد از ظهور مدلهای جدید و افزایش تنوع در محصولات بازار، بالاخره ساخت این ماشین در داخل به پایان رسید. بعد از پژو پارس، چند مدل دیگر در ایران خودرو با وجودی که نام خودروی ملی را به یدک میکشیدند از روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شدند. «سمند» و «دنا» معروفترین نامهای این تولیدات هستند و با یک نگاه ساده به این دو ماشین خیلی راحت میتوان این شباهت به پلتفرم پژو ۴۰۵ را در آنها دید. در طراحی جدید، مهشکن عقب و جلو و همچنین به درب صندوق عقب اسپویلر اضافه شده بود؛ چراغها کریستالی شدند و در کابین نیز داشبورد و صفحه کیلومتر و دنده طراحی جدیدی پیدا کرده بودند.
این خودرو در رنگهای متفاوتی وارد بازار شد و یکی از دلایل موفقیت آن هم همین بود. نمای بیرونی اتاق پژو روا معمولی کمی با اتاق ۴۰۵ فرق داشت، اما وقتی روای سال طراحی و تولید شد، جز لوگوی خودروها و رنگ سپرها تفاوتهای دیگری را بین این دو خودرو شاهد نبودیم. همراه مکانیک، همراه مطمئن شما در فرآیند خرید و فروش خودروست. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
پنل سیستم صوتی سرانجام قابلیت نصب مانیتور فابریک را پیدا کرده است. آینه های جانبی هم طرح جدیدی به خود گرفته اند و از قاب هم رنگ بدنه برخوردار اند.یک چراغ راهنمای مربع شکل نیز بر روی گلگیر جلو مشاهده می شود. کاپوت رانا شیب بیشتری از کاپوت SLX دارد و دو خط عضلانی کمرنگ نیز بر روی آن طراحی کرده اند. ظاهر رانا از نمای جلو، به مراتب جدیدتر و جوان پسندتر از SLX است. لوگوی کله اسب ایران خودرو در ابعادی کوچک بر روی این جلو پنجره چسبانده شده است.
این خودرو که در دو نسخه سدان و استیشن تولید میشد، بسیار مدرنتر و مجهزتر از پراید بود اما همچنان یک خودروی خانوادگی کوچک و کمخرج بهحساب میآمد. در ایران نیز سایپا که حدود یک دهه بود پراید را روی خط تولید داشت، سراغ ریو رفت تا آن را نه بهعنوان جایگزین پراید بلکه در کنار آن به تولید برساند. تولید ریو در کشورمان در سال ۱۳۸۴ آغاز شد یعنی زمانی که حدود پنج سال از عرضهٔ نسل اول آن توسط کیا میگذشت و تازه فیسلیفتی را تجربه کرده بود. این فیسلیفت که در سال ۲۰۰۲ معرفی شد، با تغییراتی در جلو و عقب، ظاهر ریو را بسیار بهتر از قبل کرد و همچنین ارتقاء پیشرانه، سیستم تعلیق و ترمزها را هم به همراه داشت.
اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. در نمای عقب ریو هم طراحی کاملا هماهنگ با جلو بوده که در آن چراغهای اصلی مانند جلو به صورت یک تکه و ساده طراحی شدهاند.
اما در خصوص پژو پارس، استقبال از این خودرو با وجود افت خیرهکننده کیفیت و قیمت قابل توجه آن (با مد نظر قرار دادن توان فنی، قدمت طراحی و کیفیت ساخت) همچنان جالب توجه است. در نتیجه به نظر نمیرسد که ایکو بخواهد به این زودیها این گاو شیرده و پرفروش سبد محصولات خود را کنار بگذارد. از نظر داغ بودن بازار دست دوم، اندک امکانات رفاهی و پسند عمومی، بدون تردید پژو پارس در هر تیپ ممکن، انتخاب برتری در قیاس با ۴۰۵ به حساب میآید. در مقایسه پژو پارس با پژو 405، این حقیقت را که پارس در واقع همان ۴۰۵ است، نمیتوان انکار کرد. با این حال ایران خودرو توانسته است با ایجاد یک فاصله رفاهی و ظاهری میان آنها، این دو خودرو را به عنوان دو محصول موازی اما کاملا متمایز برای سالیان دراز بر خط تولید نگه دارد.
ایران خودرو برای آردی از موتور پیکان استفاده کرده بود و بدنه پژو را روی آن قرار داده بود! با این حرکت قصد داشت با پایین آوردن محسوس قیمت ۴۰۵ بهنوعی حتی مشتریانی که بودجهای در حد پیکان داشتند را به سمت خود بکشاند. در واقع، این گروه خریداران پول چهره پژو ۴۰۵ را بدهند، در حالیکه کیفیت سواری و قدرت پیکان نصیبشان میشد. هر چند که در ظاهر این روش حرکتی ناامیدانه دیده میشد، اما برخلاف انتظار پروژه آردی آن چنان که پیشبینی میشد شکست نخورد. ورود صدای موتور به داخل کابین را میتوان با یک سیستم صوتی خوب پوشش داد و از آن چشمپوشی کرد. در بررسی ریو باید این نکته را در نظر گرفت که این خودرو، یک سدان کوچک شهری است که برای یک خانوادهی کم جمعیت ،گزینهای خوب و مناسبی است.
در سال ۱۳۷۸ این گروه ایرانی مدل را معرفی کرد که پژو آردی نام داشت. نام آن از Rear Wheel Drive گرفته شده و بدین معنا بود که این نسخه از ۴۰۵ یک خودروی دیفرانسیل عقب است. خریداران و متقاضیان مدل ۲۰۰۰ بیشتر از ۱.۶ لیتری بودند و بنا بهدلایلی ایران خودرو توانایی پاسخ به تمام مشتریان را نداشت. علاوه بر آن، سازندگان دغدغه ایمنی و خطرات تصادف بیشتر با موتور ۲۰۰۰ را هم داشتند. برای همین تنها چند سال بعد و در حالی که اکثر مشتریان علاقمند به نوع ۲۰۰۰ نتوانسته بودند به ماشین درخواستی خود برسند، در سال ۱۳۸۱ هر دو نسخه از خط تولید خارج شدند و جای خود را به یک مدل پژو GLX ۱.۸ لیتری دادند. مخزن سوخت ریو گنجایش 45 لیتر بنزین را دارد و مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی 6.9 لیتر است که مصرف خوبی است.
غیر از این دو، یک نسخه از کلاس باری این ماشین با نام وانت آریسان نیز از سال ۱۳۹۲ معرفی شد. نمای ظاهری و از جلوی این وانت بسیار شبیه به پژو پارس است و خود محصول نیز بر روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شده است. در ابتدا پژو ۴۰۵ در مدل GLX در دو نسخه ۱۶۰۰ سیسی و ۲۰۰۰ سیسی ارایه شد. خیلی زود مشتریان متوجه موتور قدرتمندتر و کارکرد بهتر نوع ۲ لیتری شدند و این تیپ در بازار لقب «پژو جیالایکس ۲۰۰۰» گرفت. فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی دولوکس کار و نمایندگی رسمی دینا پارت ، توزیع کننده و فروشنده لوازم یدکی خودرو در سراسر ایران.
خودروهای کراس اوور طی سالهای گذشته با استقبال خوبی در بازار روبرو شده اند…. وزن خودرو بر مصرف سوخت، شتاب و مقدار خط ترمز آن اثرگذار است. این تغییرات حداقل در خود خانواده آردیها اتفاقی خوب محسوب شدند و به رشد و فروش این نسخه کمک کردند. با این حال، در قسمت فنی از آنجا که اشاره شد موتور ۱۶۰۰ سیسی پیکان روی آن قرار گرفته بود، راندمان و خروجی این مدل ابداً به اندازه GLX نبود.
پژو روآ به عنوان یک خودرو ارزانقیمت خانوادگی در اختیار اقشار نسبتا ضعیف مشتریان ایرانی که توانایی مالی خرید محصولاتی همچون ۴۰۵ و سمند را نداشتند قرار گرفت و همچون سایر محصولات اقتصادی بازار ایران به خوبی مورد استقبال واقع شد. در حال حاضر نیز مدلهای دست دوم و نسبتا تمیز این خودرو با اقبال تقریبا مناسبی از سوی خریداران مواجه شده و فروشندگان این خودرو معمولا با اندکی صبر میتوانند مشتری مناسبی برای اتومبیل خود پیدا کنند. بنابراین میتوان گفت که وضعیت فروش پژو روآ در بازار ایران نسبتا پرحرارت و پررونق دنبال میشود.
این شتاب خوب در کنار مصرف کم سوخت و کیفیت بالای قطعات و لوازم یدکی ریو ، امتیازهای فوق العلده آن هستند که نکات مثبتی هم به حساب میآید. نسل سوم و چهارم ریو در سه تیپ 1.2 لیتری، 1.4 لیتری، 1.6 لیتری با موتورهای توربو به بازار داخلی خودروهای ایرانی ورود نمود.این خودرو از نظر ظاهر و امکانات داخلی از هیوندای اکسنت الهام گرفته و مشابهات زیادی با این خودرو دارد. نوع موتور 1.4 لیتری دارای 4 سیلندر خطی و 16 سوپاپ می باشد که توانایی 109 اسب بخار را به ماشین داده است. کیا ریو دندهای نیز به امکاناتی نظیر پنجرههای برقی عقب و جلو، مه شکن عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه و تنظیم شش جهته صندلیهای جلو مجهز شده و حتی خبری از ایربگهای جلو و تنظیم برقی آینهها در آن نیست.
همچون سابق، زه پلاستیکی مشکی نیز همچون کمربندی محافظ بر روی سپر قرار دارد. کاپوت دست نخورده باقی مانده و عاری از هر گونه خط و طرح است. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. زمانی که یک راننده با هر دو خودرو رانندگی میکند، نتیجهگیری آنقدرها هم آسان نیست. این مقاله به شما اطلاعات بیشتری داده و در خرید به شما کمک خواهد کرد.
به عنوان مثال، غربیلک فرمان پژو پارس دارای کلیدهای کنترلی سیستم صوتی بود که پژو ۴۰۵ از آن بهره نمیبرد. همین موضوع نشان میداد که پارس از دیدگاه سطح امکانات رفاهی تفاوتهای محسوسی با ۴۰۵ دارد و ایکو تلاش دارد تا فاصله این دو خودرو در سبد محصولات تولیدی خود را بیش از آن چه که هست نشان دهد. ماشین ریو یک سدان جمعوجور اقتصادی است؛ بنابراین نقاط قوت معمول خودروهای این سگمنت را میتوان در کیا ریو سایپا یافت.
هرچند شاید ایرانیها از پراید دل خوشی نداشتند اما به ریو روی خوش نشان دادند و این سدان کرهای توانست در کشورمان موفق عمل کند. به همین دلیل، تولید این سدان خوشنام در سال ۱۳۹۱ خاتمه یافت. کیا اما همچنان به تولید ریو ادامه میدهد و هماکنون نسل چهارم آن را روی خط تولید دارد که در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ رونمایی شد. در نهایت، تولید این خودروی سایپا به دلیل الزام نصب دو کیسههوا و عدم موافقت کمپانی کیا برای انجام این امر، در سال 1391 متوقف شد. از لحاظ امکانات ایمنی هم به جز تجهیزات استانداردی همچون دو کیسه هوا، ترمزهای ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، امکانات شاخص و مدرن دیگری برای پژو ۴۰۵ اس ال ایکس و ساینا EX دندهای در نظر گرفته نشده است. بنابراین به هیچ وجه نباید روی سطح بالای ایمنی در هنگام خرید پژو 405 یاساینا حساب کرد.
دستیابی به چنین سطحی از محبوبیت، موجب شد تا این خودرو از نظر قیمتی در بازار پیشرفت کند و خود را بهعنوان رقیبی برای پژو پارس مطرح کند؛ درحالیکه بهطورمعمول، این خودرو با پژو 405 و سمند رقابت میکرد. همانند هیوندای ورنا و هیوندای آوانته، قیمت کیا ریو سایپا نیز پس از توقف تولید افزایش یافت و حتی در مقطعی از پژو پارس همدوره نیز گرانتر خرید و فروش میشد. حال سوال اصلی اینجا است که آیا در حال حاضر همچنان کیا ریو دستدوم ارزش خرید دارد؟ این سوالی است که در ادامه متن به آن پاسخ خواهیم داد. در مقایسه پژو 405 و ساینا، با توجه به وزن کمتر ساینا میتوان گفت که از لحاظ چابکی این خودرو نسبت به پژو ۴۰۵ اس ال ایکس ضعف چندانی نشان نمیدهد و شاید گاهی موارد چابکتر از محصول ایران خودرو عمل کند. اما در اصل میتوان گفت که چابکی هر دو خود تقریبا همسان است.
پژو روآ سال به پیشرانه چهار سیلندر ۱۷۰۰ سی سی مجهز شده که نمونه ارتقا یافته موتور پیکان است. این پیشرانه قادر است ۸8 اسب بخار قدرت و ۱40 نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این سدان جمعوجور به طور رسمی حدود ۱۲.۷ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت پژو روآ سال حدود ۸.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود. یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز نیروی دریافتی از موتور را به سوی محور عقب ارسال میکند. در نتیجه شباهت میان پژو ۴۰۵ و پژو پارس به پلتفرم و ساختار اتاق محدود شده، اما تمایز آنها به ارائه در تغییرات فنی و ظاهری قابل توجه (مخصوصا در تیپهای مختلف خانواده پارس) در سالهای مختلف تولید، قابل توجه است.
در مجموع میتوان ریو را خودرویی خوب در کلاس خودروهای میان رده به حساب آورد. ریو با داشتن موتور 97 اسب بخاری و وزن 1040 کیلوگرمی از شتاب بیشتری نسبت به نسل قبلی خودروهای کیا برخوردار است. هر راننده ای که تجربه رانندگی با ریو را داشته از شتاب بالای آن شگفت زده شده است. درست مثل اکثر خودروهای دیگر تولید داخل ریو هم از این اصل مستثنا نبوده و صدای موتور راننده و سرنشینان را بسیار آزار می دهد.
در بخش قیمت خودرو برای مقایسه این سدانها، قیمت پژو پارس به دلیل طراحی جدیدتر و امکانات کمی تا حدودی بالاتر، بیشتر از قیمت پژو 405 است. اگرچه بسیاری از این ویژگیها به عنوان امکانات کاملا استاندارد در خودروهای کاملا معمولی روز بازار جهانی به حساب میآید، اما ایکو این قابلیتها را لوکس میداند و پارس را تحت عنوان اولین خودرو لوکس کشور خطاب میکند. باید توجه داشته باشید که تمامی تیپهای تولیدی پژو پارس با این ویژگیها عرضه نشدهاند. از دیگر امکانات این خودرو می توان تغییرات جدید در اجزای پنل داشبورد، سیستم بهبودیافته کنترل موتور (EMS)، سپر همرنگ بدنه، قالپاق جدید، زه جانبی کرومی (مدل پژو پارس) و جلو پنجره جدید با لوگوی آب کروم را نام برد.
اما پژو پارس پلتفرم آزمایشی ایکو برای ارائه تعداد محدودی از قابلیتها و امکانات رفاهی بود. استفاده از پیشرانه و گیربکس دستی/اتوماتیک ستاپ TU5 بهکاررفته در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶، یکی از مهمترین تغییرات فنی بود که بر هر دو خودرو ۴۰۵ و پارس پیاده شد. این پیشرانه ۱.۶ لیتری انژکتوری، یکی از محبوبترین پیشرانههای تستشده و تولیدشده در تیراژ بسیار انبوه است که در بازار ایران در خانواده محصولات پژو در مدت زمان بسیار طولانی حضور داشت و با بازخورد بسیار مثبت مواجه بود.
ماشین ریو ، هیوندای ورنا، تویوتا یاریس و ساینا نمونههای از محصولات این سگمنت در ایران هستند که بهواسطه قیمت خودرو مقرونبهصرفه و استهلاک پایین، موفق شدند توجه بخش بزرگی از مشتریان را به خود جلب کنند. در این بین، کیا ریو سایپا که در فاصله سالهای 1384 تا 1391 مونتاژ میشد، نقش پررنگی را در بازار ایفا کرد و اکنون نیز یکی از گزینههای موجود در بازار خودروهای کارکرده به شمار میرود. همانند هر بررسی دیگری، در سوی دیگر ماجرا، معایب این خودرو قرار دارند که موجب میشوند تا مصرفکنندگان از خرید این خودرو صرفنظر کنند. بدون تردید آنچه در مقایسه پژو پارس با پژو 405، محبوبیت پارس را رقم زد، طراحی زیباتر و ارتقایافته آن بود که در فاصله نسبتا کمی از تولید ۴۰۵ روانه بازار ایران شد. خط شخصیت جانبی در پژو پارس بر روی چراغهای جلو همانند یک ابروی نازک متوقف میشد.
ریو اما با ظاهری بهتر از پراید در همان بازهی قیمتی، نام و آوازهی کیا و کشور کره را هم به دنبال میکشید. تنها در مدل های اولیه SLX امکانات محدودی به این خودرو اضافه شدند که چندان جای بحث ندارند. قدرت ترمزهای ریو هم که در عقب از نوع کاسهای هستند، خصوصاً در مدلهایی که به سیستم ABS مجهز نیستند چندان جالب نیست و این کمی از اعتمادبهنفس راننده کم میکند. یکی دیگر از مشکلات ریو، رینگهای کوچک ۱۳ اینچی با لاستیکهای کمعرض ۱۷۵ است که روی کیفیت سواری خودرو تأثیر منفی گذاشته و ناهمواریهای مسیر را به کابین انتقال میدهد. از سوی دیگر، کلاچ خودرو بسیار نرم بوده و تعویض دندهها بهراحتی صورت میگیرد. فرمان نیز کاملاً نرم عمل میکند که موجب افزایش چابکی خودرو همینطور سهولت در پارک کردن میشود.
مصرف سوخت پژو 206، ۱۶ درصد یا ۱.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف کمتر است. هرچه مصرف سوخت پایینتر باشد، آلایندههای کمتری به هوا وارد میشود. همچنین خودروهای مدل اقتصادی در زمینه رانندگی بهرهوری بیشتری دارند.
نسل اول این خودرو، در فاصله سالهای 1999 تا 2005 توسط کیاموتورز به تولید رسید و علاوه بر کره جنوبی، در ایران و روسیه نیز مونتاژ میشد. کیاموتورز در سال 2002 سدان اقتصادی خود یعنی ماشین ریو را مورد فیسلیفت قرار داد که نسخههای عرضهشده در ایران، از نوع فیسلیفت هستند. پژو 405، پژو پارس، سمند و هیوندای ورنا ازجمله رقبای این خودرو در هنگام تولید بودند و بعدها خودروهای ارزانقیمت چینی نیز به این رقابت افزوده شدند. نمای داخلی پژو ۴۰۵ پیش از ارائه نسخه فیس لیفت، یک طراحی کاملا اقتصادی و میانهرو متعلق به دهه ۱۹۸۰ میلادی اروپا و خودروسازی پژو را به همراه داشت. داشبرد نامتقارن با طراحی راننده محوری که کنسول میانی شیبدار آن به قاب اصلی داشبرد پیوسته بود.
چراغهای جلو طراحی شفاف کریستالی داشت و ضخامت چراغهای عقب به شکل قابل توجهی کم شده و در این خودرو با قوسهای نرم همراه شد. طول خودرو اندکی از ۴۰۵ بیشتر بود و به همین دلیل تناسب هندسی بسیار بیشتری در قیاس با پژو ۴۰۵ قدیمی داشت. برخلاف ۴۰۵، پرشیا به عنوان یک طراحی بسیار جذاب در بازار داخل ایران، دستخوش هیچ تغییر بخصوصی نشد و از زمان عرضه تا کنون، هنوز با یک طراحی واحد به بازار عرضه میشود و همچنان هم جذاب و خوشفروش است. این خودرو در سالهای میانی دهه هشتاد خورشیدی، به سبد محصولات سایپا اضافه شد و بهعنوان محصولی گرانتر و بهینهتر از پراید شناخته میشد؛ به همین دلیل، برخی فعالان بازار به این خودرو لقب پراید ارتقایافته را اعطا کردند.
این نسخه به دلیل تقاضای بسیار کم به هیچ عنوان مورد استقبال قرار نگرفت و خیلی زود و تنها ۲ سال بعد، تولید آن متوقف گردید. امروز حتی در باز کارکردهها نیز نمیتوان این مدل را به راحتی پیدا کرد. پژو ۴۰۵ GLI در سال ۱۳۸۲ معرفی شد و از لحاظ ظاهر به جز همان سپر که اشاره شد تفاوت خاصی با GLX نداشت؛ در بخش مکانیکی نیز هر دو مثل هم بودند و تغییری در این قسمت صورت نگرفته بود. ریو از موسسه ی استاندارد یوروانکپ( EuroNCAP) موفق به دریافت 3 ستارهی ایمنی شده است.
البته در مجموع نمی توان محصول ملی ایران خودرو را پایدار تر از 405 دانست. دکمه های تنظیمات سیستم تهویه به شکل سه کنترلر گردان هستند و کیفیت پایینی دارند. داشبورد مقابل سرنشین همچون داشبورد های قدیم، فرمی شیب دار دارد و دریچه های تهویه کناری هم کوچک اند. طراحی کلی سپر تغییری نکرده اما فلاپ پایین آن به صورت هم رنگ با بدنه در آمده است و دو چراغ مه شکن هم در این بخش مشاهده می شوند. مه شکن های اضافه شده به سپر SLX، تناسب چندانی با ظاهر خودرو ندارند. خودروهایی که در زمره پر فروش ترین محصولات بازار هستند و معمولا از اصلی ترین انتخاب های هر خانواده متوسط ایرانی به شمار می روند.
دیدگاهتان را بنویسید