مقایسه خودرو ساینا با تیبا

مقایسه ساینا با تیبا بررسی تفاوت های دو خودرو

تیبا، ساینا و کوییک سه خودرو از محصولات شرکت سایپا هستند که به‌ترتیب در سال ۱۳۸۹، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ طراحی و روانه بازار شدند. هر یک از این سه مدل خودرو در اصل بر پایه پراید ساخته شده‌اند و در طول زمان تغییراتی هر چند جزئی روی آنها صورت گرفته است که برخی از آنها کارساز بوده و برخی دیگر چندان چشمگیر نبوده است. در این مطلب قصد داریم مقایسه تیبا، ساینا و کوییک را انجام داده و آنها را همراه با جزئیاتشان بررسی کنیم. تجربه نشان داده یک خودروساز پس از گذشت چند سال از عرضه یک محصول، اقدام به تجهیز آن به تکنولوژی های روز و بازنگری در طراحی و کاربری آن می کند تا بتواند خود را همگام با پیشرفت تکنولوژی در راستای حفظ مشتری و سهم خواهی از بازار کند. اما ظاهرا این موضوع در ایران اهمیتی نداشته و خودروسازان خود را ملزم به رعایت استانداردهای روز و بهره مندی از جدیدترین تکنولوژی ها نمی دانند و تنها به برخی تعییرات جزئی در طراحی محصولات خود بسنده می کنند.

البته سایپا برنامه دارد تا در آینده نزدیک تیپ‌های جدیدتری از ساینا مثل ساینا S اتوماتیک و ساینا GX را هم عرضه کند. بر این اساس باید گفت این دو خودرو اقتصادی تولید سایپا در دسته خودروهای خوش مصرف طبقه‌بندی می‌شوند، اما برنده این رقابت در این بخش با اندک درصد برتری تیبا دو است. در این صورت اگر ظاهری مدرن‌تر و جوان پسندتر برای شما اهمیت دارد، انتخاب شما ساینا خواهد بود اما اگر قیمت برای شما جزو اولویت‌های انتخاب خودرو است و با ظاهر معمولی تیبا هم مشکلی ندارید پیشنهاد ما همان تیبا یا تیبا2 است. ورودی‌ هوا و جلو پنجره بزرگتر هستند و مه شکن‌های جلو ظاهر مدور پیدا کرده‌اند. خطوط شکسته و اغراق‌آمیز در طراحی نمای جلو ساینا بارزترین ویژگی آن است،که تا حدودی موجب زیبایی این خودرو شده است. ​ساینا در واقع همان تیباست با تغییراتی که آن را ظاهرا اسپورت‎تر کرده است.

خرید ماشین قسطی سایپا، آن را برای بخش بزرگتری از جامعه ایرانی به‌صرفه‌تر می‌کند. اگر بخواهیم در مقایسه ساینا و تیبا ۲، نمای جلوی هر دو خودرو را در نظر بگیریم، می‌توان امتیاز ویژه‌ای را به طراحی ساینا داد. در طرح جلو تیبا به ویژه در چراغ‌ها و جلو پنجره‌های آن، حالت بسیار گُنگی وجود داشت که در اولین نگاه، نمای غیر مهیجی را القا می‌کرد. همچنین در مقایسه با هم‌رده‌های خود نیز جذاب نبوده و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان ظاهر جلو آن را متناسب با سلیقه یک جوان مدرن امروزی در نظر گرفت. البته نمی‌توان از این موضوع نیز گذشت که شاید این شرکت برای فروش بیشتر و ایجاد تنوع ظاهری در خودروهای خود، دست به چنین کاری زده است.

بنابراین با وجود این که ساینا چهره جدیدتری دارد و برخی آپشن‌های اضافی را در اختیار شما قرار می‌دهد، تیبا به دلیل قیمت پایین‌تری که دارد، گزینه منطقی‌تری محسوب می‌شود. همچنین چند آپشن مثل آیینه‌های برقی و سیستم تهویه نیمه اتوماتیک کمی‌ مدرن‌تر که به ساینا اضافه شده است باعث شده تا ساینا قدری از تیبا پیشی بگیرد. تیبا به طور کلی شباهت های بسیاری به خودروی دیگر سایپا دارد و در این خودرو شاهد کیسه هوا و ترمز ABS هستیم اما در تیبا خبری از سنسور عقب نیست. ساینا دارای موتور ۱.۵ لیتری منطبق با استاندارد یورو ۴ اروپا و نیز قابل ارتقا به یورو ۵ می باشد و در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک تولید می‌گردد. خانواده های ایرانی می توانند تمام انتظارات خود را از یک خودروی خانوادگی در این محصول مجسم نمایند. یکی از دلایل انتخاب رنو تلیسمان برای مقایسه با کیا اپتیما تفاوت این نسل از رنو با دیگر برادران بزرگ تر خود در نسل های پیشین می باشد.

از نظر طول و عرض، ساینا کمی بزرگ‌تر از تیبا است که باعث شده است فضای صندوق بار آن به میزان بسیار ناچیزی (دقیقاً 2.5 لیتر) بیشتر باشد. ساینا در تیپ SX در حال حاضر در دو مدل دستی و اتوماتیک در بازار به فروش می‌رسد. باید بگوییم از آنجا که ساینا قیمت بالاتری در مقایسه با تیبا دارد و اینکه دو خودرو از نظر فنی و بسیاری موارد دیگر هیچ تفاوتی ندارند، خریداران کمتری به خرید آن تمایل پیدا می‌کنند.

تیبا نیز در بخش سوخت رسانی مشابه ساینا است و درحالت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷ لیتر سوخت مصرف می کند. این خودرو دارای شتاب 12.8 است، در نظر داشته باشید که شتاب این خودرو کمی از رقیب یاد شده یعنی تیبا بیشتر است. ترمز ABS مجهز به سیستم EBD  از ویژگی های دیگر این محصول می باشد. تمامی این ویژگی های عنوان شده می تواند لذت صفر تا صد رانندگی را برای سرنشینان این محصول به ارمغان آورد. این مقاله یک راهنمای جامع برای افرادی است که در حال تصمیم‌گیری برای خرید یک خودرو اقتصادی و کارآمد هستند.

البته این میزان به طور رسمی برای ساینا برابر ۷.۰۲ و برای تیبا معادل ۶.۹۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که اختلاف بین آنها می‌تواند ناشی از وزن کمتر تیبا باشد. درون کابین‌ها با وجود آن که طرح داشبورد ساینا جدیدتر است ولی با این حال نمی‌توان برتری فاحشی را برای آن در نظر گرفت. حتی برخی مشتریان همان داشبورد و فضای داخلی تیبا را نسبت به ساینا ترجیح می‌دهند. شتاب تیبا حدود 13 ثانیه است که نشان می‌دهد عددی نسبتاً خوب و پر قدرت برای یک خودروی اقتصادی محسوب می‌شود.

در نمای جلو پنجره‌های خودرو، ساینا ظاهر بهتری داشته و دیگر آن پنجره کوچک تیبا را در جلو اتومبیل مشاهده نمیکنیم. همچنین سعی شده تا با الگو برداری از خودرو رنو ساندرو ،یک جلو پنجره زیبا و عامه‌پسند برای ساینا طراحی شود. در مقایسه ایمنی بین خودروهای تیبا هاچبک و ساینا ۲، می‌توان مشاهده کرد که این دو خودرو ارتقاء‌هایی در این زمینه داشته‌اند، اما هنوز نمی‌توان انتظارات زیادی از آن‌ها در خصوص ایمنی داشت. این خودروها، مانند بسیاری از خودروهای ارزان‌قیمت دیگر، تحت تایید هیچ موسسه بین‌المللی معتبری برای بررسی سطح ایمنی قرار نگرفته‌اند.

در کنار موارد یاد شده در نظر داشته باشید که ساینا دارای 2 کیسه هوا و ترمز ABS است و سنسور عقب را می توان از امکانات رفاهی این خودرو در نظر گرفت. ویژگی هایی هچون ارگونومی مناسب ، دسترسی آسان به تجهیزات داخلی ، طراحی مطلوب نمای بیرونی و همچنین سیستم تعلیقی که از استاندارد های روز دنیا پیروی می نماید را می توان در این خودرو دید. در مقابل ساینا یکی دیگر از خودروهای ملی است که طراحی و تولید آن توسط سایپا انجام شده است.

Tiba از سال ۸۸ تحت عنوان مینیاتور به حضور مشتریان ایرانی معرفی شد؛ اما بعد از مدتی نام آن به تیبا تغییر کرد. این خودرو به موتور و گیربکس ارتقایافته پراید مجهز شده و طبق برخی اظهارات، استحکام شاسی و بدنه آن نیز مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است. با این تفاوت که به‌کمک شرکت آلمانی FEV، قدرت و حجم موتور را افزایش داده‌اند و به‌همین‌دلیل موتور آن از پراید قدرتمندتر است. با این دستکاری‌ها، حجم موتور تیبا از ۱۳۲۳ سی‌سی به ۱۵۰۳ رسیده است و درحال‌حاضر قدرت آن ۸۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۲۸ نیوتن متر است.

درواقع باید گفت که در بحث طراحی و زیبایی فضای داخلی نیز کفه ترازو اندکی به سمت ساینا سنگینی می‌کند، زیرا شرکت سازنده سعی داشته با ایجاد تغییر در بخش مرکزی داشبورد، تغییر طراحی رویه درب‌ها و همینطور افزودن قطعات نقره‌ای رنگ، فضای زیباتر و به‌روزتری را برای این خودرو فراهم کند. به همین دلیل در این بخش نیز می‌توان برنده مقایسه تیبا و ساینا را سایپا ساینا دانست. ساینا از سال 1395 وارد سبد محصولات سایپا شد و همزمان با تیبا بر روی خط تولید قرار گرفت.

هم‌چنین گفته شده طراحی نیمه جلو آن به جهت افزایش ایمنی عابرین پیاده دستخوش تغییرات شده است. از لحاظ ابعادی، تیبا ۴۱۰۵ میلی‌متر طول، ۱۶۴۱ میلی‌متر عرض و ۱۴۸۴ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین ۲ محور آن نیز در حدود ۲۴۱۰ میلی‌متر اعلام شده. در مقایل ساینا ۴۲۱۵ میلی‌متر طول، ۱۶۶۳ میلی‌متر عرض و ارتفاعی همانند تیبا دارد. همانطور که مشاهده می‌کنید، ساینا از لحاظ ابعادی کمی قد کشیده که این باعث می‌شود فضای داخلی کابین جادارتر شود. چراغ‌های پشت هم دو تکه هستند و بخشی از آنها روی درِ صندوق عقب قرار دارد. طراحی سپر عقب هم قابل‌قبول است و دو پروژکتور در دو طرف آن نصب شده است.

هر دو خودرو دارای دو ایربگ برای راننده و سر نشین جلو هستند و سیستم ضدسرقت، قفل مرکزی و کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع از امکانات ایمنی مشترک در دو برادر از خانواده سایپا است. با مقایسه ساینا و تیبا ۲ در بخش امکانات ایمنی باید گفت ساینا دارای قفل ایمنی کودک و سیستم EBD است که تیبا دو فاقد این امکانات است. کشش و قدرت موتور تیبا و ساینا تقریبا در یک سطح بوده و در سربالایی‌ها یا سبقت‌گیری‌ها نسبت به محصولاتی مثل پراید و پژو 206 تیپ دو عملکرد کاملا بهتری را ارائه خواهند داد. اما شعاع گردش این دو خودرو کمی بیش از حد به نظر می‌رسد و دور زدن با آن در خیابان‌ها و مسیرهای باریک‌تر احتیاج به فرمان گرفتن‌های بیشتری دارد. در صورتی که بخواهیم از تیبا شروع کنیم باید بگوییم که این طراحی داخلی این خودرو بی کیفیت است.

تیبا با دو مدل پر طرفدار به دنبال راهی برای جایگزین شدن با پراید است. در مقایسه امکانات ساینا و تیبا، این ساینا است که گوی رقابت را می‌رباید. هرچند که همه این ویژگی‌ها در بازار امروز آپشن محسوب نمی‌شوند، اما بسیاری از خودروهای این رده از وجود همین امکانات نیز محروم هستند که این موضوع را می‌توان یک برگ برنده برای ساینا محسوب کرد. همچنین، شرکت سایپا Tiba را به دو تیپ معمولی و آپشنال دسته‌بندی کرده است که امکانات نسخه آپشنال با قیمت بالاتر، اندکی قابل‌قبول‌تر به نظر می‌رسد؛ همین موضوع خرید قسطی خودرو ساینا آپشنال را نسبت‌ به خرید نقدی ساینا به‌صرفه‌تر و منطقی‌تر نشان می‌دهد. در حالت عادی، خودروی ساینا دارای امکاناتی مانند صفحه نمایش MFD، آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سنسور پارک دنده عقب، و نمایش دمای محیط بیرون است.

– بله، هر دو خودرو دارای گارانتی‌های مشابهی هستند، اما جزئیات آنها ممکن است متفاوت باشد. – این مورد به عوامل مختلفی از جمله نحوه نگهداری و استفاده متوسط از خودروها بستگی دارد.

هم‌چنین از لحاظ چابکی، خودروی Saina با اختلاف بسیار جزیی برتری خود را به رخ برادرش می‌کشد که البته چندان قابل‌توجه نیست. به‌خصوص که هیچ‌کدام از این دو محصول سایپا، تاکنون در تست‌های ایمنی‌سنجی موسسات معتبر جهانی حاضر نشده‌اند و قطعا در صورت حضور نیز، نمی‌توانند نمره قابل‌قبولی کسب کنند. با این حال وجود سامانه EBD در مدل ساینا برتری جزئی را برای آن در پی خواهد داشت.

این محصول حتی به وجود کولر و برقی کردن شیشه‌های جلو اکتفا می‌کند. البته اگر از نظر شما مه شکن‌های جلو و عقب و سیستم ضد سرقت نیز جزو آپشن‌های رفاهی محسوب شود، تیبا آن‌ها را دارا است. در این خودرو علاوه بر شیشه‌های جلو، ششیه‌های عقب نیز برقی شده‌اند. سیستم تهویه آن نیز از نوع دیجیتالی است و وجود دماسنج هوای بیرون از کابین نیز در بیشتر مدل‌های این خودرو به چشم می‌خورد. همچنین سنسورهای پارک عقب نیز از دیگر امکانات کاربردی ساینا محسوب می‌شود که در تیبا وجود ندارد. دو خودرو ساینا و تیبا، قدرتشان را از یک پیشرانه ۴ سیلندری می گیرند.

پس با ما باشید تا مقایسه ساینا با تیبا را از نظر امنیت مورد بررسی قرار دهیم. در خصوص ایمنی در خودرو ساینا، شرایط و امکانات قابل قبول تری نسبت به تیبا اعمال شده است. که مهم ترین امکانات ایمنی در خودرو برای ساینا می توان به وجود ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل ABS،ترمز کمی EBD و سنسور پارک دنده عقب اشاره کرد.

همچنین نصب دیفیوزر و سر اگزوز نیز باعث شده تا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان هاچ‌بک سوار رفع شود. ما علاقه‌مندیم نظرات شما را درباره مقایسه خودرو ساینا و تیبا 2 بشنویم. لطفا نظرات، تجربیات و انتخاب شما را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. مهندسان سایپا سعی کرده‌اند ضعف طراحی پایه تیبا را در تیبا ۲ جبران کنند و از الگوی محبوب‌ترین هاچبک ایران یعنی ۲۰۶ الهام بگیرند.

به‌ویژه اگر آنها را با کیفیت سواری و عملکرد تعلیق پراید مقایسه کنیم، این برتری محسوس‌تر به نظر می‌رسد. این دو خودرو اساسا یک پلتفرم مشترک با پیشرانه و گیربکس یکسان دارند. بنابراین از لحاظ فنی اختلاف محسوس و قابل توجهی بین آنها وجود ندارد. با این حال ساینا حدود هزار و ۵۰ کیلوگرم وزن دارد که معادل ۳۵ کیلوگرم بیشتر از وزن تیبا است و همین مورد می‌تواند به صورت جزئی ارتقای عملکرد فنی تیبا را به دنبال داشته باشد؛ هرچند که این برتری در عمل شاید چندان به چشم نیاید.

این تغییرات بیشتر به سلیقه مشتریان ایرانی می‌پردازد و پذیرش طرح‌های جدید تیبا ۲، موفقیت این خودرو را نشان می‌دهد. بنابراین تیبا ۲ به طور قابل توجهی ناکامی تولید تیبا را جبران کرده است. در نتیجه، از نظر فنی، هیچ یک از این خودروها قدرت بیشتری نسبت به دیگری ندارند و تفاوت‌های آن‌ها به حداقل محسوس است.

فرمان‌پذیری در شرایط عادی، کم‌نقص به نظر می‌رسد؛ اما در عبور پرسرعت از پیچ‌ها، احتمالا کم‌فرمانی را تجربه خواهید کرد. عملکرد سیستم تعلیق نیز در مسیرهای ناهموار چنگی به دل نمی‌زند و عموم پستی‌بلندی‌ها را به‌واسطه ضربات گاه‌وبی‌گاه به درون کابین انتقال می‌دهد. البته عایق‌بندی خودروی ساینا اندکی برتر احساس می‌شود و سروصدای کمتری درون کابین‌ آن به گوش می‌رسد.

ایمنی ساینا نسبت به تیبا۲ بیشتر بخاطر اینکه اگر تیبا۲از پشت ضربه بخوره سرنشین عقب ضربه شدیدی میخوره اما صندوقه ساینا جلو ضربه رو میگیره و همینطور از جلو که عرض ساینا بیشتره.بنظرم این نکته بسیار مهمیه. ترمز جلوی تیبا دیسکی و ترمز عقب آن کاسه‌ای است که آن‌هم مشابه ریو است. یکی از مقایسه های خودرویی پر مخاطب بازار ، مقایسه ساینا با تیبا می باشد.

شتاب صفرتاصد تیبا و Saina دستی نیز به‌ترتیب حدود 13 و 12.8 ثانیه اندازه‌گیری شده است. اما در بخش طراحی می توان گفت که تغییرات اعمال شده باعث شده تا کمی کابین پخته تر و معقولانه تر نسبت به تیبا به نظر برسد. زیرا جانمایی کلیدهای کنترلی سیستم تهویه و سیستم صوتی به گونه ای است که ظاهری زیباتر نسبت به تیبا را درون کابین پدید آورده است. همچنین از آن جایی که هر دو خودرو از یک پلتفرم مشترک یعنی X200 بهره می گیرند، فضای اختصاص یافته سرنشینان مشابه یکدیگر بوده و نمی توان تفاوتی میان تیبا و نسخه فیس لیفت شده اش یعنی ساینا قائل شد. تیبا به عنوان یک نسخه ارتقا یافته از پراید، از سال 1388 و تیبا 2 که به تیبا هاچبک نیز معروف است، در سال به حضور مشتریان ایرانی معرفی شد.

ولی اول از همه بهتر است با مقایسه این دو خودرو خوش قیمت از نظر ظاهری برویم. تنها نقطه ضعف نمای عقب ساینا را میتوان فاصله زیاد خودرو از کف زمین و کوچک دیده شدن سایز چرخ ها نسبت به بدنه خودرو دانست. هم اکنون نیز ساینا به عنوان خودرویی گران تر از تیبا در دسترس خریداران است که به جز طراحی ظاهری و دارا بودن چند آپشن بیشتر، تفاوت چندانی با آن ندارد. ساینا به عنوان یک نسخه ارتقا یافته تیبا از لحاظ ظاهری و مقداری نیز فنی توسط سایپا تولید و روانه بازار ایران شد. این مدل به عنوان یک خودرو ارزان قیمت اقتصادی مزایای قابل قبولی را همراه با سواری متوسط، شتاب اولیه کافی و هزینه نگهداری مناسب به خریداران خود عرضه می‌دارد. ساینا در نسخه‌های فول آپشن خود به امکانات رفاهی خوبی تجهیز شده که برخی از این امکانات حتی در خودروهای کمی گران‌تر نیز به ندرت دیده می‌شود.

برای اطلاع از شرایط دقیق فروش tiba و saina کافی است با ما تماس بگیرید. دلیل مصرف سوخت کمتر ساینا، وجود موتور بزرگتر و با کیفیت‌تر و همچنین فناوری‌های به‌روزتر موجود در این خودرو است. با این حال، عواملی مانند شرایط ترافیکی و سبک رانندگی نیز می‌توانند بر مصرف سوخت تاثیر‌گذار باشند.

این محصول، از سال ۱۳۹۵ به عنوان نسخه فیس لیفت وارد بازار ایران شد. البته یک خوش شانسی هم که داشت این بود که در سال های اولیه تولیدش، رقیب سرسختی نداشت. و به دلیل قیمت مناسبش نسبت به ماشین های لوکس خارجی و حتی ایرانی، به سرعت مورد استقبال قرار گرفت.

از نظر فنی، نمی‌توان تفاوت خاصی در ساینا و تیبا ۲ را مشاهده کرد، زیرا هر دو از موتور ارتقاء یافته M15 بهره می‌برند. این موتور یک نمونه از پیشرانه ارتقاء یافته پراید است که تحت نظارت مشاوران آلمانی و در شرکت مگاموتور تولید شده است. عدم وجود ۱۶ سوپاپ در این موتور یکی از ضعف‌های آن است که نشان‌دهنده عملکرد ضعیف سازنده خودرو است. چرا که هردو خودرو از مشکلات فنی، کیفیتی و مونتاژی بسیاری رنج می‌برند که ممکن است در بلند مدت شما را از خرید این خودروها پشیمان کند، موضوعی که از نظرات کاربران در صفحه مشخصات فنی تیبا SX و مشخصات فنی ساینا EX نیز به خوبی مشخص می شود.

در واقع این سیستم یک کمک ترمز به‌حساب می‌آید که وظیفه آن توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ‌ها است. شما می‌توانید برای اطلاع یافتن از قیمت و ویژگی‌های تیبا ۲ سفارشی به صفحه شرایط فروش اقساطی تیبا ۲ سایپا رفته و اطلاعات مفیدی را در این رابطه کسب کنید. با توجه به بررسی‌های انجام شده در این مقاله، می‌توانیم به نتیجه‌گیری‌های مهمی درباره مقایسه ساینا و تیبا 2 برسیم. – بله، هر دو خودروی ساینا و تیبا 2 به عنوان خودروهای ارزان‌قیمت شناخته می‌شوند. سایپا همچنین در ابتدا ساینا را با رینگ اسپرت آلومینیومی و رکاب جانبی عرضه میکرد که ظاهر شکیل تری برای این خودرو به وجود می آوردند، اما در طول زمان این دو ویژگی از ساینا حذف شدند تا این روزها، ساینا و تیبا هر دو با رینگ آهنی و قالپاق عرضه شوند.

بنابراین اگر شما هم می‌خواهید یکی از این دو سدان کوچک سایپا را به خانه ببرید، دعوت می‌کنیم در ادامه با مقایسه ساینا با تیبا همراه درجه باشید. لازم به ذکر است که در این مطلب نمونه‌های دنده‌ای تیبا و ساینا مقایسه شده‌اند. در ابتدا به مقایسه خودرو ساینا با تیبا از لحاظ ظاهری می‌پردازیم.

اگر بخواهیم تفاوت های تجربه رانندگی ساینا و تیبا را بیان کنیم، باید بگوییم که در اصل تفاوت چندانی میان آن ها وجود ندارد. زیرا به دلیل وجوه اشتراکی که در بخش قوای محرکه و سیستم تعلیق وجود دارد، تجربه ای یکسان را در اختیار شما قرار می دهند. اما یکی از نکات بارزی که در ساینا به خوبی قابل مشاهده است، کمبود دید اطراف خودرو به منظور بهره مندی از آینه های جانبی خرگوشی است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *