مقایسه سهند و ساینا، بررسی تغییرات، امکانات و قیمت
سهند S و ساینا S به عنوان دو سدان اقتصادی سایپا، از امکانات رفاهی و ایمنی سادهای بهره میبرند و در سطح خودروهای پایه قرار دارند. با این حال، تغییرات و ارتقاهایی که در مدلهای جدید اعمال شده است، باعث بهبود برخی امکانات این خودروها شده و تا حدودی آنها را به استانداردهای روز نزدیکتر کرده است. ساینا S به عنوان نسخهای فیسلیفت شده از ساینا معمولی، تحول جدیدی در خانواده خودروهای اقتصادی سایپا به شمار میرود. این خودرو که از سال ۱۳۹۹ جایگزین مدل ساینا EX معمولی شد، در ادامه مسیر توسعه تیبا و ساینا عرضه گردید. تیبا، به عنوان پایه این خانواده، بر روی پلتفرم اصلاحشده پراید طراحی شد و از اواخر دهه ۸۰ شمسی وارد سبد محصولات سایپا گردید. در نمایشگاه تحول صنعت خودرو بود که نخستین بار چهره ی سهند و اطلس از گروه خودروسازی شرکت سایپا، برای خبرنگاران حوزه خودرو و مردم، آشکار شد.
از جمله آپشنهای رفاهی این دو خودرو میتوانیم به مواردی مثل شیشهها و آینههای جانبی برقی، تهویه مطبوع الکتریکی، رادیو پخش، مهشکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، دیلایت، سنسور نور، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) و… اشاره کنیم. این درحالیست که لیست امکانات ساینا S شامل موارد بسیار ساده ای نظیر سنسور پارک عقب، تهویه الکتریکی، دو عدد ایربگ و… می باشد و همانطور که قابل مشاهده است، امکانات سهند نسبت به ساینا S کاملا متفاوت بوده و حداقل یک سر و گردن بالاتر است. پس از عرضه تیبا، ساینا معمولی با طراحی جذابتر به بازار آمد و توانست توجه بیشتری را جلب کند. در نهایت، ساینا S با تغییرات ظاهری و بهبود در نمای جلو و عقب، به عنوان جایگزینی برای نسخههای پیشین ساینا معرفی شد. مقایسه سهند S با ساینا S، ساینا S و سهند S به عنوان دو سدان اقتصادی از محصولات سایپا، رقابتی نزدیک در بازار خودروهای داخلی ایران دارند. این دو خودرو با اشتراک در بسیاری از جنبهها، از جمله استفاده از موتورهای مشابه و پلتفرم یکسان، انتخابهای مناسبی برای مشتریانی هستند که به دنبال خودروهایی با هزینههای مناسب و امکانات کافی هستند.
ازسویدیگر، ساینا با کابینی سادهتر و داشبوردی خطی، دارای امکانات پایهای و طراحی سنتیتری است. در مقایسه نمای جلو، چراغها، جلوپنجره و سپرهای سهند S نسبت به ساینا S طراحی مدرنتر و جذابتری دارند. چراغهای سهند S با گرافیک داخلی جدید و جلوپنجرهای که استایلی مینیمال و هماهنگ با سایر اجزای خودرو دارد، جلوهای بهروزتر ارائه میدهد.
حال سوال اصلی اینجاست که از بین سهند یا ساینا، کدامیک برای شما انتخاب بهتری است؟ در ادامه به بررسی تفاوت سهند و ساینا از نظر طراحی، امکانات، و عملکرد فنی میپردازیم تا تصمیمگیری را برای شما آسانتر کنیم. سهند در داخل یک خانهتکانی اساسی را تجربه کرده که لااقل از لحاظ طراحی چند سر و گردن بهتر از فضای داخلی کسلکننده و بیروح ساینا به نظر میرسد. بهطورکلی، فضای کابین سهند بسیار بهتر از ساینا به نظر میرسد اما متأسفانه بهبود قابلتوجهی در کیفیت متریال دیده نمیشود و همچنان شاهد پلاستیکهای خشک فراوان هستیم. اگر به طراحی بدنه سهند S و ساینا S دقت کنید، متوجه خواهید شد که هر دو خودرو از یک قالب بدنه که ریشه در پلتفرم تیبا دارد، بهره میبرند.
هرچند کابین سایپا سهند نسبت به ساینا S ارتقا پیدا کرده است، اما به طور کلی کنسول مرکزی میان دو صندلی و طراحی آن با طراحی سال 2022 سازگار نبوده و نمیتوان آن را ویژگی مثبتی دانست. به طور کلی اگر طراحان از رنگ زرشکی کمتری در کابین استفاده میکردند، طراحی داشبورد و مانیتور آن بیش از پیش به چشم میآمد. سایپا سهند از لحاظ ابعاد و طراحی نمای جانبی به ويژه بخش قوس سقف، ستون A،B،C، درها و گلگیر عقب کاملا به ساینا S شباهت دارد. از این رو تفاوت اصلی این خودرو را باید در بخش جلو جستجو کرد؛ در واقع طراحان به شکل کامل نمای جلو را تغییر دادند و اکنون در این بخش یک جلوپنجره جدید با لبههای کرومی نازک در بخش پایینی جلب توجه میکند. سایپا سهند به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده ساینا S به زودی به بازار عرضه خواهد شد, اما بین این دو محصول سایپا چه تفاوتی وجود دارد؟ در ادامه طراحی، مشخصات فنی و امکانات آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.
هرچند این تغییرات به اندازهای نیست که حس لوکس بودن یا هیجانانگیز بودن را به کاربر منتقل کند، اما به هر حال نمای داخلی سهند S نسبت به ساینا S بهبود یافته است. از آنجا که سهند اس نسخه بهروز و جدیدتر ساینا S به شمار میرود، بنابراین واضح است که خرید این محصول به دلیل طراحی ظاهری زیباتر، کابین جذابتر، برخی امکانات بیشتر، میتواند ارزندهتر از ساینا اس باشد. اما نکته اینجاست که قیمت سهند s به میزان قابل توجهی نسبت به ساینا S افزایش پیدا کرده و افرادی که میخواهند با بودجه کمتر به بازار بروند، قطعاً ساینا S گزینه مقرون به صرفهتری برای آنها محسوب میشود. ساینا همچنین در پنج مدل مختلف شامل مدل اتوماتیک، مدل دوگانه سوز و سه مدل مختلف دستی عرضه می شود. از آنجا که سهند اس نسخه بهروز و جدیدتر ساینا S به شمار میرود، بنابراین واضح است که خرید این محصول به دلیل طراحی ظاهری زیباتر، کابین جذابتر، برخی امکانات بیشتر، عقلانی تر است.
در بخش جعبه دنده نیز هر دو محصول جدید سایپا یهنی سهند و ساینا GX در نسخه دستی مجهز به یک گیربکس ۵ سرعته بوده که نیرو را به محور جلوی خودرو منتقل میکند. لازم به ذکر است که هر دو خودرو خصوصا سهند نسخه اتوماتیک نیز خواهد داشت که باید دید سایپا کدام گیربکس اتوماتیک را برای آن ها انتخاب میکند. سهند سایپا با طراحی بروزتر، کابین مدرن تر و امکانات رفاهی بیشتر، گزینه ای مناسب برای افرادی است که ظاهر و تجهیزات به روز خودرو برایشان اهمیت دارد.
به گزارش تابناک به نقل از ایران جیب؛ بهای فروش شامل هزینههای مالیات (بر مبنای ۱۰%) و عوارض ارزش افزوده شماره گذاری و بیمه شخص ثالث (۱.۲ میلیارد) و حق گارانتی است. قیمتهای درج شده صرفا قیمت پیشنهادی فروشندگان میباشد و ممکن است خرید وفروش با قیمتهای متفاوتی انجام شود. اما اگر آپشنهای بیشتری مد نظرتان است باید منتظر ورود ساینا GX و سهند G به بازار باشید. سهند S با اختلاف قیمتی حدود ۵۶,۸۸۰,۰۰۰ تومان و ساینا S با اختلافی در حدود ۵۱,۵۶۱,۰۰۰ تومان بین قیمت کارخانه و بازار معامله میشوند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است.
سهند S و ساینا S دو محصول اقتصادی از خانواده سایپا هستند که شباهتهای بسیاری در مشخصات فنی دارند، اما تفاوتهای جزئی آنها میتواند بر عملکرد و تجربه رانندگی تأثیرگذار باشد. هر دو خودرو از موتورهای چهار سیلندر 1.5 لیتری با تنفس طبیعی بهره میبرند، اما موتور سهند S به دلیل اصلاحات انجامشده، کمی بهینهتر است. موتور سهند S با اضافه شدن سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (VVTi) و منیفولد خروجی دود استیل (هدرز)، توان خروجی 90 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن متر را ارائه میدهد. در مقایسه، موتور ساینا S قدرتی برابر با 87.5 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متر تولید میکند.
در مجموع، سهند S به لطف اصلاحات فنی خود، گزینهای بهروزتر با مصرف سوخت بهینهتر و استانداردهای آلایندگی بهتر به شمار میرود، در حالی که ساینا S با وزن کمتر و طراحی آشناتر، همچنان گزینهای مناسب برای خریداران اقتصادی محسوب میشود. اولین فرق خودرو سهند با ساینا، در طراحی کاپوت و چراغهای جلو مشاهده میشود که با اطلس مشترک بوده و کاپوت خودرو نیز پیشتر در طراحی ساینا اس به کار رفته است. در این مطلب دو خودرو سایپا سهند و ساینا GX را از جهات مختلفی مانند امکانات ایمنی و رفاهی، مشخصات فنی و طراحی باهم مقایسه خواهیم کرد. اقتصادیهای بازار خودرو کشور در چهار دهه گذشته از سوی دو خودروساز بزرگ ایران یعنی ایکو (ایران خودرو) و سایپا تولید شدهاند. در این میان شرکت سایپا در مقایسه با ایکو، اقتصادیترین گزینههای ممکن را به تولید رسانده و از این رو خودروهای تولیدی این شرکت از دیدگاه قیمت نهایی برای خرید ماشین در بازار خودرو ایران یک کلاس ارزانتر از محصولات ایکو قرار میگیرد.
این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. موتور M15GSI را می توان ارتقایافته نسخه تنفس طبیعی M15 دانست که در بخش های کلیدی آن تغییراتی صورت گرفته است تا بهینه شود. از تغییرات صورت گرفته برای این موتور می توان به اضافه شدن زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا VVT، اضافه شدن هدرز (Headers)، تغییر در سیستم جرقه زنی و همچنین تغییر در سیستم تزریق سوخت اشاره کرد. البته باید گفته شود که تغییر در سیستم جرقه زنی و تزریق سوخت به معنای تغییر کلی مکانیزم آن ها نیست، بلکه در این دو بخش تنها برنامه ریزی و همچنین زمان بندی است که دستخوش تغییر شده است.
نمای عقب سهند هم نسبت به ساینا S، مانند بخش جلویی کاملا دستخوش تغییرات گسترده شده است. پلاک خودرو هم از قسمت صندوق به سپر منتقل شده است و خوشبختانه دیگر خبری از چراغ ها و سپر ساینا S که مشابه ب ام و سری ۲ بودند، نیست. طراحان برای این خودرو از چراغهای جلوی جدیدی در نظر گرفتند که نسبت به قبل از طرح تیزتری بهره میبرد. همچنین طراحان آینههای جانبی را تغییر دادند و با حذف راهنمای گلگیر جلو از یک بج پلاستیکی با طراحی جذاب استفاده کردند. دومین خودروساز بزرگ کشور در سال های اخیر با عرضه محصولات زیادی بر پایه پلتفرم اصلاح شده پراید (X۲۰۰) توانسته به فروش خوبی دست پیدا کند. دو مورد از جدیدترین محصولات این پلتفرم سهند S و ساینا S هستند که در این بخش قصد داریم تا به مقایسه کامل مشخصات، امکانات و ارزش خرید آنها بپردازیم.
فرمان خودرو به صورت D کات بوده و غربیلک آن نیز به صورت ۳ شاخه به همراه کلیدهای کنترلی طراحی شده و ظاهری مشابه کادیلا یا همان تندر ۹۰ ایرانی دارد. جدیدترین فرزند سایپا، از چراغهای عقب دارای تریم نوار کرومی و ظاهری مدرنتر بهره میبرد که در مقایسه با ساینا و چراغهای نه چندان جالبش، شانس بیشتری برای جلب نظر مشتریان دارند. از نظر طراحی ظاهری، تفاوت چندانی در فرق ساینا جی ایکس با ساینا اس مشاهده نمیشود و در این خودرو همان ظاهر ساینا S تکرار شده است.
در مقایسه طراحی ظاهری، ساینا GX شباهت بسیاری به ساینا S دارد و تفاوت قابل توجهی در ظاهر این دو محصول دیده نمیشود. چراغهای کشیده و طرح نوین سپرها در هر دو نمای جلو و عقب سهند، ظاهری مدرنتر به این خودرو بخشیده است. سهند نیز در چند تیپ متنوع بنزینی و دوگانهسوز با گیربکس دستی و اتوماتیک CVT (مشترک با ساینا) به تولید میرسد، اما افتخار دیگر سایپا در مدل سهند، تولید آن از سوی زیرمجموعه باسابقه، نامآشنا و باکیفیتتر پارس خودرو است.
سهند با طراحی خارجی مدرنتر، جلوپنجره بزرگ، چراغهای LED دیلایت و سپرهای دینامیک، حس پویایی و جذابیت بیشتری دارد. چراغهای کشیده و رینگهای آلیاژی جدید، نمایی شیکتر و بهروزتر به سهند بخشیدهاند که برای خریداران جوان جذابتر است. در مقابل، ساینا با طراحی سادهتر و خطوط ملایم، ظاهری بیتکلف به نمایش میگذارد که برای افرادی که بهدنبال خودرویی اقتصادی و ساده هستند مناسب است. این تغییرات جزئی پیشرانه را شاید بتوانیم مهمترین بهبود سهند نسبت به ساینا محسوب کنیم.
چراغ های جلو سهند از ساینا کشیده تر است و چراغ های پشتی از صندوق تا کناره خودرو ادامه دارد. بنابراین اگر خودروی زیباتر بین این دو سدان سایپا را مد نظر دارید، قطعاً سهند S میتواند گزینه مطلوب شما در این میان باشد و چهرهای بهروز به همراه استایلی جذابتر را در اختیار شما بگذارد. با وجود طراحی مدرن تر سهند، متریال استفاده شده در هر دو خودرو تفاوت زیادی ندارد و همچنان از پلاستیک های خشک و نه چندان مرغوب در داشبورد و درها استفاده شده است. از نظر فضای داخلی نیز سهند و ساینا شرایطی مشابه دارند و فضای کافی برای ۲ تا ۳ سرنشین با قد متعارف در ردیف عقب فراهم است. ظرفیت صندوق عقب هر دو خودرو نیز حدود ۳۷۰ لیتر است که برای مسافرت های خانوادگی کوچک مناسب خواهد بود. در مجموع، طراحی داخلی سهند S با تریم دو رنگ و المان های مدرن تر، نسبت به ساینا S برتری ظاهری دارد، اما از نظر کیفیت مواد همچنان در سطح خودروهای اقتصادی باقی مانده است.
این خودرو با بهرهگیری از طراحی بهروز، میتواند نیاز شما به یک خودروی اقتصادی اما با ظاهر مدرن را برآورده کند. با توجه به جدول و توضیحات فوق، سهند S به دلیل فناوریهای جدیدتر و موتور بهینهتر انتخاب مدرنتری است، اما ساینا S همچنان با ویژگیهای اقتصادی خود برای بسیاری از کاربران جذاب خواهد بود. سهند S و ساینا S، دو سدان اقتصادی گروه خودروسازی سایپا هستند که در این مطلب قصد داریم به معرفی مشخصات و مقایسه آنها بپردازیم. در ادامه مقایسه ساینا با سهند، از اطلاعات فنی مربوط به نمونه دستی ساینا S و سهند S استفاده شده است تا ضمن ارائه موارد مشابه، تمایزهای جزئیتر میان دو خودرو نیز برای خواننده مشهود و ملموس باشد. سهند سدان جدید گروه سایپا است که با برند پارسخودرو عرضه خواهد شد اما چیزی بیش از یک فیسلیفت روی ساینا نخواهد بود.
گیربکس 5سرعته دستی سهند، بهبودهایی در انتقال قدرت داشته که نرمی و دقت رانندگی را افزایش داده است. از نظر سیستم تعلیق نیز، سهند با اصلاحات جزئی در مقایسه با تیبا و ساینا، پایداری بیشتری در پیچها و جادههای ناهموار دارد. ساینا S اما همچنان با همان نسخهٔ قبلی موتور M15 عرضه میشود که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
توجه داشته باشید که این قیمتها ممکن است با گذشت زمان و تغییرات بازار دچار نوسان شوند؛ بنابراین، برای دریافت اطلاعات بهروزتر، به منابع معتبر و نمایندگیهای رسمی مراجعه کنید. جالب است که ساینا S دندهای 85 گانه و سهند S از نظر امکانات رفاهی تقریباً مشابه هستند و هیچکدام نسبت به دیگری برتری خاصی ندارد. گاهی به دلیل فروش عجلهای و تصمیمگیری احساسی، خودرویمان را به قیمت کم فروختهایم و گاهی نیز به دلیل قیمتگذاری بالا و نادرست، نتوانستهایم مشتری برای آن پیدا کنیم. کارشناسان نیکبخت خودرو با کارشناسی دقیق،ماشین شما را قیمت گذاری و ماشین کارکرده شما را خریداری میکنند و در کمتر از یک ساعت مراحل انتقال سند و تحویل آنی وجه خودرو انجام میشود. پیشرانه سهند قرار است موتور M15GSI باشد که می توان آن را نمونه ارتقایافته موتور M15 ساینا S دانست.
در نهایت هم باید گفت که کنسول مرکزی بین دو صندلی و شکل و شمایل طراحی آن، همچنان مشکلات عمده ای دارد و از لحاظ زیبایی شناختی در سال ۲۰۲۲ میلادی، هیچ جایکاهی را برلی آن نمی توان متصور شد. سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.
ساینا S همچنان با همان نسخه قبلی موتور M15 عرضه می شود که 87 اسب بخار قدرت و 130 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.اما سایپا مدل تازه عرضه شده ساینا جی ایکس را به نسخه بهبودیافته این موتور مجهز می کند تا از این نظر هیچ تفاوتی با سهند نداشته باشد. به گفته سایپا، این موتور در هر دو نسخه 6.9 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می کند که نشان از راندمان پایین دارد. در قسمت پیشرانه تغییرات خاصی صورت نگرفته و سهند با همان گیربکس های پنج سرعته دستی و اتوماتیک CVT که در ساینا دیدیم به فروش می رسد.
شنیده ها و شرایط اقتصادی بازار حاکی از آن است که نسخه فول آپشن سهند در شرکت قیمتی در محدوده ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون تومان خواهد داشت. با ظرفیت حدود ۳۷۰ لیتر، این صندوق میتواند نیازهای یک خانواده ۳ تا ۴ نفره را برای سفرهای کوتاهمدت برآورده کند. رویداد۲۴| قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا و ایران خودرو امروز شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ را در جدول زیر مشاهده نمایید. سپندخودرو، باسابقهترین مجری فروش اقساطی خودرو در ایران، انواع خودروهای داخلی و خارجی را با تحویل فوری و اقساط بلندمدت عرضه میکند.
پس از کنار گذاشتن پراید و تیبا، سایپا به شدت به ساینا و کوئیک وابسته شد تا جایی که باید گفت که دومین خودروساز بزرگ کشور تنها به این دو محصول متکی است. به همین دلیل، سایپا هر بار با ایجاد تغییرات جزئی در این خودروها و عرضه آن ها به نام های گیج کننده، سعی در تنوع بخشیدن به ظاهر سبد محصولات خود دارد. آخرین تلاش این شرکت برای به روز رسانی دو محصول پرفروش خود، مدل های اطلس و سهند هستند که فیس لیفت های کوئیک و ساینا محسوب می شوند، اما دستخوش تغییرات بزرگ تری شده اند. در مقابل، ساینا S به عنوان یک فیس لیفت از تیبا، از طراحی ساده تر و قدیمی تری برخوردار است. چراغ های باریک و کشیده جلو و طراحی نه چندان گیرا در نمای عقب، چهره ای معمولی به این خودرو داده اند. در مقایسه کلی، سهند S با طراحی مدرن تر و گرافیک به روز چراغ ها، به خصوص در بخش جلو و عقب، ظاهری جذاب تر و هماهنگ تر دارد و انتخاب بهتری برای خریدارانی است که به دنبال طراحی زیباتر و به روزتر هستند.
ما هم امروز به سراغ مقایسه سهند با ساینا S آمدهایم که همین شرایط را نسبت به هم دارند و سهند نسخه فیسلیفت ساینا محسوب میشود. در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم اگر این روزها با حداقل بودجه به دنبال یک سدان خانوادگی باشیم، کدام یک از این دو برادر سایپایی ارزش خرید بالاتری خواهد داشت. صحبت در خصوص بخش داخلی ساینا S که امری بیهوده است چراکه این طراحی را بار ها و بار ها در خودروهایی همچون کوییک، کوییک S، کوییک R، ساینا، ساینا S و… دیده اید و دیگر جایی برای نقد و بررسی باقی نمانده است. داشبورد و تریم داخلی سهند به کلی تغییر کرده اند و طراحی داخلی خودرو به ویژه در بخش داشبورد خودرو، شبیه به محصولات نسل قبل رنو همچون سیمبل شده است.
در میان محصولات نسبتا جدید سایپا، دو گزینه ساینا S و سهند S، از سدانهای ساب کامپکت بازار هستند که بر روی خط تولید قرار دارند و با اختلاف طراحی و آپشنی نسبتا قابل توجهی روانه بازار میشوند. آیا خرید ساینا S با توجه به شباهتهای زیاد با نسخه فیس لیفت خود یعنی سهند S منطقی است. سهند هم مثل ساینا S با گیربکسهای 5 سرعته دستی و اتوماتیک CVT عرضه میشود که البته نسخه اتوماتیک هنوز به بازار نیامده است. در طراحی داخلی، سهند S نسبت به ساینا S با تغییرات مشهودی همراه شده است که حس بهروزرسانی و مدرنتر شدن را در ذهن کاربران القا میکند. یکی از مهمترین تغییرات، استفاده از داشبورد با طراحی جدید است که از المانهای متفاوت و تریم دو رنگ بهره میبرد. این تغییرات باعث شده تا کابین سهند S نسبت به ساینا S ظاهری جذابتر و مدرنتر داشته باشد.
مشکل افت شدید کیفیت متریال صفحه کلاچ نهتنها متوجه برند سایپا است، بلکه در میان محصولات جدید ایران خودرو نیز دیده میشود. ازاینرو بسیاری از مشتریان ترجیح میدهند تا به هنگام تعویض صفحه کلاچ به جای خرید نسخههای شرکتی موجود در بازار قطعات یدکی شرکتی، اقدام به کوبیدن آنها با متریال معتبرتر و بادوامتر اقدام کنند. سهند، یکی از جدیدترین سدانهای تولیدی سایپا است که همانند تیبا و ساینا بر پلتفرم X200 توسعه یافته و با بهبودهای طراحی قابل توجه در نمای خارجی، داخلی و مجموعه فنی همراه شده است. سهند را باید نسخه بهروزشده ساینا دانست که با طیف مناسبی از امکانات رفاهی همراه شده است. اگر قصد خرید یک خودروی اقتصادی در بازار ایران را دارید، احتمالا نام ساینا و سهند به گوشتان خورده است. هر دو خودرو از تولیدات شرکت سایپا هستند و بهدلیل قیمت مناسب و امکانات کاربردیشان در دسته خودروهای محبوب شهری قرار میگیرند.
نهفقط به این دلیل که طراحی داشبرد از اول و بر اساس استانداردهای مدرن انجام گرفته است، بلکه این داشبرد با تریم داخلی دورنگ هماهنگ با رودریها اجرا شده است که زیبایی آن به مراتب فراتر از سطح کلاس تولیدی خودرو است. سایپا در طراحی نمای داخلی ساینا S در قیاس با تیبا، تلاش بسیاری کرد تا آن المانهای بسیار ساده و نامشخص را تغییر دهد. زمانی که صحبت از طراحی خودرو به میان میآید، مشخص نیست که طراحان سایپا به هنگام طراحی ساینا دقیقا در چه فکری بودند. ساینا به عنوان فیسلیفت تیبا، قرار بود خودرویی زیباتر و مورد پسند عموم مشتریان بازار ایران باشد، چرا که نسخه سدان تیبا، به واقع خودرویی عجیب و خارج از تناسب بود. هرچه تیبا ۲ (نسخه هاچبک تیبا) حداقل از نمای عقب جذاب و مورد پسند جوانان بود، نسخه سدان نه فقط از جلو، بلکه از نمای عقب نیز به چشم دلنواز نمیآمد. پلتفرمی که با عرضه خانواده تیبا به بازار عرضه شد تا استانداردهای جدید صنعت خودروسازی کشور (استانداردهای ۸۵ گانه) را پاس کند.
استقبال خوبی که از خانواده تیبا (تیبا سدان و تیبا ۲ هاچبک) به عمل آمد، سایپا را بر آن داشت که خودرو جدید ساینا را با برخی اصلاحات جزئی و تغییر در طراحی داخلی و خارجی روانه بازار کند. سهند بهدلیل بهینهسازیهای فنی، قدرت و عملکرد بهتری نسبت به ساینا دارد؛ اما هر دو خودرو در دسته خودروهای اقتصادی و شهری جای میگیرند. فضای کابین سهند و ساینا S نسبت به ابعاد بدنه مناسب است و چهار نفر سرنشین نسبتاً قدبلند هم میتوانند در این خودروها راحت بنشینند. علیرغم سیستم تعلیق ساده ساینا و سهند، این خودروها از نظر کیفیت سواری هم قابل قبول هستند و نسبت به رده قیمتی خود نرم محسوب میشوند. با توجه به اینکه ساینا S و سهند جزو ارزانترین سدانهای صفرکیلومتر بازار کشور ما محسوب میشوند، امکانات رفاهی معمولی را به همراه دارند.
دیدگاهتان را بنویسید