مقایسه خودرو سایپا سهند با سایپا ساینا S
اگر قصد دارید از آخرین قیمت سهند جی در کارخانه و بازار مطلع شوید، این صفحه از پدال را دنبال کنید. اما در مورد متریال، پیشرفت زیادی درون کابین سهند S نسبت به ساینا S احساس نمیشود و بهره گیری از همان پلاستیک خشک نه چندان مرغوب کماکان در پوسته داشبورد و پنل درها احساس میشود. میزان فضای داخل کابین هر دو خودرو تقریباً برابر است و ۲ تا ۳ نفر سرنشین با قد متعارف میتوانند با حداقل فضای سر و پاها در صندلیهای ردیف عقب بنشینند. ضمناً گنجایش صندوق عقب سهند اس و ساینا اس نزدیک به ۳۷۰ لیتر است که با توجه به کامپکت بودن هر دو محصول کافی به نظر میرسد. وقتی صحبت از خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت در بازار کشورمان به میان میآید، اولین توجهات به سمت و سوی محصولات گروه خودروسازی سایپا معطوف میشود.
این طراحی هرچند به زیبایی و هماهنگی اطلس نیست ولی نسبت به فرم سادهٔ دماغهٔ ساینا S بهتر به نظر میرسد. در مقابل، ساینا S به عنوان یک فیس لیفت از تیبا، از طراحی ساده تر و قدیمی تری برخوردار است. چراغ های باریک و کشیده جلو و طراحی نه چندان گیرا در نمای عقب، چهره ای معمولی به این خودرو داده اند.
نمای داخلی سهند S در مقایسه با ساینا S تا حد زیادی تغییر کرده و از پوسته داشبورد جدید با المانهای متفاوت در اتاق این خودرو استفاده شده است. این سبک طراحی نسبت به نمای قبلی کابین ساینا جذابیت بیشتری دارد، اما کماکان در حد خودروهای اقتصادی رده پایین قرار میگیرد و در مجموع هیجان زیادی از طریق مشاهده طرح جدید کابین سهند S به کاربر انتقال پیدا نخواهد کرد. با این حال، تریم دو رنگ و به کارگیری برخی جزئیات مدرنتر باعث شده تا به طور کلی نمای داخلی سهند اس نسبت به کابین ساینا اس زیباتر به نظر برسد. ساینا نیز در پنج تیپ مختلف شامل یک نمونه اتوماتیک، یک نمونه دوگانهسوز و سه تیپ دستی گوناگون ارائه میشود.
پلاک خودرو هم از قسمت صندوق به سپر منتقل شده است و خوشبختانه دیگر خبری از چراغ ها و سپر ساینا S که مشابه ب ام و سری ۲ بودند، نیست. این خودرو در واقع نمونه ای فیس لیفت شده از خانواده X200 سایپا محسوب می شود و به بیانی دیگر می توان آن را نمونه ی ارتقا یافته از ساینا که خود فیس لیفتی از تیبا بود، دانست. احتمالا شرکت سایپا با توجه به شرایط اقتصادی، سهند را در نسخه فول آپشن با قیمت 200 تا 250 میلیون تومان روانه بازار خواهد کرد.
اما در بحث هندلینگ نباید توقع خاصی داشته باشید و بهتر است وجود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی اعتماد به نفس کاذب در شما ایجاد نکند. ما هم امروز به سراغ مقایسه سهند با ساینا S آمدهایم که همین شرایط را نسبت به هم دارند و سهند نسخه فیسلیفت ساینا محسوب میشود. در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم اگر این روزها با حداقل بودجه به دنبال یک سدان خانوادگی باشیم، کدام یک از این دو برادر سایپایی ارزش خرید بالاتری خواهد داشت. شنیده ها و شرایط اقتصادی بازار حاکی از آن است که نسخه فول آپشن سهند در شرکت قیمتی در محدوده ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون تومان خواهد داشت. سهند از نظر ابعاد و اندازه با ساینا هیچ تفاوتی ندارد و این مورد یعنی عدم تفاوت کلی سهند و ساینا را می توان با نگاهی به نمای جانبی دو خودرو به خوبی دریافت؛ جایی که گلگیر عقب، درها و ستون A و B و C و قوس سقف سهند هیچ تفاوتی با ساینا ندارند. طراحان برای این خودرو از چراغهای جلوی جدیدی در نظر گرفتند که نسبت به قبل از طرح تیزتری بهره میبرد.
اگرچه ابعاد و اندازه های دو خودرو مشابه یکدیگر است یعنی در واقع بیس خودرو سهند همان ساینا است، اما در نمای جلوی سهند شاهد تغییرات گسترده ای هستیم که آن را نسبت به ساینا شکیل تر و مدرن تر کرده است. جلوپنجره سهند با لبه کرومی نازک که به چراغ های خودرو متصل است، پویا و جذاب تر از جلوپنجره ساینا S به نظر می رسد. شاهین دندهای با قیمت ۸۷۰ میلیون تومان در بازار عرضه میشود، اما مدل اتوماتیک آن با اختلاف ۹۵ میلیون تومانی، ۹۶۵ میلیون تومان قیمت دارد.
چراغهای عقب سهند S از طراحی تازهای بهره میبرند که با خطوط بدنه هماهنگی بیشتری دارد و حس پویایی را به نمایش میگذارد. علاوه بر این، طرح سپرهای سهند S با خطوط واضحتر و ترکیب رنگ بهتر، نسبت به ساینا S بهطور چشمگیری زیباتر است. اما سهند S در میان خانواده مشابه و مشترک تیبا و ساینا، از دیدگاه طراحی کابین به عنوان یک انقلاب شناخته میشود. نهفقط به این دلیل که طراحی داشبرد از اول و بر اساس استانداردهای مدرن انجام گرفته است، بلکه این داشبرد با تریم داخلی دورنگ هماهنگ با رودریها اجرا شده است که زیبایی آن به مراتب فراتر از سطح کلاس تولیدی خودرو است. سایپا در طراحی نمای داخلی ساینا S در قیاس با تیبا، تلاش بسیاری کرد تا آن المانهای بسیار ساده و نامشخص را تغییر دهد. زمانی که صحبت از طراحی خودرو به میان میآید، مشخص نیست که طراحان سایپا به هنگام طراحی ساینا دقیقا در چه فکری بودند.
سهند رسما فیس لیفت جدید ساینا میباشد و با مشاهده عکس هایی که از خودرو سهند منتشر شده، در اولین نگاه متوجه شباهت های زیاد این دو مدل می شویم که البته خود مدیران سایپا هم این موضوع را تایید کرده اند. با این حال تفاوت ظاهری سهند و ساینا را می توانیم طراحی جدید سپر، کاپوت، چراغ ها، مه شکن ها و آیینه ها بدانیم. چراغ های جلو سهند از ساینا کشیده تر است و چراغ های پشتی از صندوق تا کناره خودرو ادامه دارد. البته تریم داخلی دورنگ این خودرو فقط در تیپهای فول ارائه میشود و تیپهای پایه همچنان مثل ساینا S کابینی تمام مشکی خواهند داشت. ساینا S با وجود شباهتهای بسیار زیاد در زمینه پلتفرم، اجزای بدنه و سیستم انتقال نیرو، از پیشرانه مدرنتر با سطح امکانات رفاهی بیشتری نظیر تریم داخلی دو رنگ با طراحی جدید و آپشنهای بیشتر بهره میگیرد. این مهم اختلاف در حدود ۱۰۰ میلیون تومان را در میان قیمت سهند S با قیمت ساینا S به همراه میآورد که تعیین ارزش پرداخت آن در کلاس خودروهای اقتصادی، همواره بر عهده سلیقه و نوع استفاده خریدار نهایی است.
آخرین تلاش این شرکت برای به روز رسانی دو محصول پرفروش خود، مدل های اطلس و سهند هستند که فیس لیفت های کوئیک و ساینا محسوب می شوند، اما دستخوش تغییرات بزرگ تری شده اند. از آنجا که سهند اس نسخه بهروز و جدیدتر ساینا S به شمار میرود، بنابراین واضح است که خرید این محصول به دلیل طراحی ظاهری زیباتر، کابین جذابتر، برخی امکانات بیشتر، عقلانی تر است. اما در مقابل قیمت سهند اس به میزان قابل توجهی نسبت به ساینا اس بیشتر است و افرادی که میخواهند با بودجه کمتر به بازار بروند، قطعاً ساینا S گزینه مقرون به صرفهتری برای آنها محسوب میشود. اگر قصد خرید یک خودروی اقتصادی در بازار ایران را دارید، احتمالا نام ساینا و سهند به گوشتان خورده است. هر دو خودرو از تولیدات شرکت سایپا هستند و بهدلیل قیمت مناسب و امکانات کاربردیشان در دسته خودروهای محبوب شهری قرار میگیرند.
در نمایشگاه تحول صنعت خودرو بود که نخستین بار چهره ی سهند و اطلس از گروه خودروسازی سایپا، برای خبرنگاران حوزه خودرو و مردم، آشکار شد. به دلیل حجم تغییرات سهند نسبت به ساینا و همچنین اطلس نسبت به کوییک، سایپا امید زیادی به موفقیت این دو خودرو در بازار سدان ها و هاچبک کراس های اقتصادی کشور دارد. ما هم در این مطلب قصد داریم به بیان تفاوت های سهند و ساینا S بپردازیم تا ببینیم سدان اصطلاحا جدید سایپایی ها، چه در چنته دارد. سهند S به صورت مشترک با خودرو هاچبک سایپا اطلس جزو جدیدترین محصولات اقتصادی سایپا محسوب میشوند که از ابتدای سال جاری فروش و عرضه آنها آغاز شده است. در مقابل ساینا S یک نسخه فیس لیفت شده از ساینا معمولی به شمار میرود که بر روی پلتفرم اصلاح شده تیبا طراحی و تولید شده است.
اقتصادیهای بازار خودرو کشور در چهار دهه گذشته از سوی دو خودروساز بزرگ ایران یعنی ایکو (ایران خودرو) و سایپا تولید شدهاند. در این میان شرکت سایپا در مقایسه با ایکو، اقتصادیترین گزینههای ممکن را به تولید رسانده و از این رو خودروهای تولیدی این شرکت از دیدگاه قیمت نهایی برای خرید ماشین در بازار خودرو ایران یک کلاس ارزانتر از محصولات ایکو قرار میگیرد. سهند و ساینا در این نما اصلاً طراحی جذابی ندارند و حالت گنبدی شکل سقف این خودروها کاملاً از مد افتاده به نظر میرسد. صحبت در خصوص بخش داخلی ساینا S که امری بیهوده است چراکه این طراحی را بار ها و بار ها در خودروهایی همچون کوییک، کوییک S، کوییک R، ساینا، ساینا S و… دیده اید و دیگر جایی برای نقد و بررسی باقی نمانده است. داشبورد و تریم داخلی سهند به کلی تغییر کرده اند و طراحی داخلی خودرو به ویژه در بخش داشبورد خودرو، شبیه به محصولات نسل قبل رنو همچون سیمبل شده است.
گیربکس 5سرعته دستی سهند، بهبودهایی در انتقال قدرت داشته که نرمی و دقت رانندگی را افزایش داده است. از نظر سیستم تعلیق نیز، سهند با اصلاحات جزئی در مقایسه با تیبا و ساینا، پایداری بیشتری در پیچها و جادههای ناهموار دارد. ساینا S اما همچنان با همان نسخهٔ قبلی موتور M15 عرضه میشود که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. بااینحال، سایپا مدل جدید ساینا GX که بهتازگی معرفی شده را به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور مجهز کرده است تا از این بحاظ تفاوتی با سهند نداشته باشد.
میانگین مصرف سوخت ساینا S نیز ۷.۲۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و شتاب صفر تا صد آن نیز در محدوده ۱۲.۸ تا ۱۳ ثانیه ارزیابی میشود. اما ساینا S با موتور M15 خود قدرتی برابر ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۵ سرعته دستی تحویل میدهد. این خودرو حدود ۱۰۵۰ کیلوگرم وزن دارد که ۵۰ کیلوگرم سبکتر از سهند S بوده و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۷.۲۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از سوی شرکت سازنده اعلام شده است.
اما در مقایسه بین این دو مدل، سهند به عنوان یک خودرو با طراحی مدرن تر و جذاب تر در بخش داخلی، برتری خود را به راحتی نشان می دهد. اگرچه سایپا بالاخره قیمت رسمی برخی از محصولات جدید خود مانند اطلس را اعلام کرد، اما هنوز خبری از قیمت نهایی سهند نیست. البته پرداخت حساب سهند برای خریداران با قیمت روز در زمان تحویل 270 میلیون اعلام می شود. اما با توجه به قیمت 395 میلیون تومانی اطلس G (تیپ فول دستی) و 326 میلیون تومانی ساینا GX، احتمالاً باید منتظر قیمت 360 تا 400 میلیون تومانی برای تیپ سهند فول دستی باشیم.
موتور بهروز شده سهند S با فناوریهای جدیدتر، مصرف سوخت بهتر، و استانداردهای آلایندگی پیشرفتهتر، این خودرو را گزینهای جذابتر جلوه میدهد. در مقابل، ساینا S با وزن کمتر و ساختار آشنا، انتخابی اقتصادی برای مشتریانی است که به دنبال خودرویی ساده و کارآمد هستند. سهند و ساینا به عنوان دو خودرو اقتصادی، از حداقل امکانات ایمنی طبق استانداردهای روز کشور بهره میبرند که شامل ترمز ABS+EBD، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و 2 ایربگ میشود. البته سهند در این قسمت بهتر ظاهر شده است و سیستمهای کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) و ترمز کمکی اضطراری (BAS) را نیز به همراه دارد. نمای عقب سهند هم نسبت به ساینا S، مانند بخش جلویی کاملا دستخوش تغییرات گسترده شده است.
گیربکس دستی ۵ سرعته نیز همچون گذشته وظیفه انتقال قدرت پیشرانه به چرخهای جلو را بر عهده دارد. میانگین مصرف سوخت سهند S تقریباً نزدیک به ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و شتاب صفر تا صد آن نیز معادل ۱۳ ثانیه تحت شرایط استاندارد ارزیابی میشود. در سوی دیگر، ساینا نیز از موتور M15 بهره میبرد که توان 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتنمتر تولید میکند. این موتور اگرچه از نظر قدرت کمی ضعیفتر از موتور سهند است، اما برای مصارف شهری و سفرهای کوتاه، عملکرد بسیار مناسب و کممصرفی دارد.
از نظر سیستم تعلیق، ساینا تفاوت چندانی با سهند ندارد، فقط ساینا اتوماتیک، تجربه راحتتری را برای راننده فراهم میکند. این خودرو بهدلیل وزن کمتر نسبت به سهند، در شتاب اولیه کمی سریعتر است ولی در مسیرهای طولانی، سهند عملکرد بهتری از خود نشان میدهد. تیپ پایه این خودرو بر اساس گفته های مسئولین شرکت، به لحاظ امکانات ایمنی و رفاهی با ساینا S تفاوتی نخواهد داشت. همچنین در نمونه اتومات احتمالا کروز کنترل، صندلی های جلو برقی و سیستم استارت و ورود بدون کلید نیز به خودرو افزوده شود.
بهره گیری از تکنولوژی هایی مانند سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ (VVT) و هدرز در موتور سهند، علاوه بر افزایش توان به ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر، مصرف سوخت را بهینه تر کرده است. در مقابل، موتور ساینا با توان خروجی ۸۷.۵ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر عملکرد ضعیف تری دارد. از نظر مصرف سوخت نیز هر دو خودرو تقریبا عملکرد یکسانی دارند اما در سهند شاهد مصرف سوخت کمتری هستیم.
نمای جلوی سهند با جلوپنجره ای که لبه های کرومی آن به چراغ های شارپ و کشیده متصل شده، ظاهری پویا و مدرن ایجاد کرده است. از سوی دیگر، در نمای جانبی تغییراتی مانند حذف راهنمای روی گلگیر و آینه های جدید، ظاهری ساده اما هماهنگ تر به سهند داده اند. نمای عقب سهند نیز با طراحی چراغ های جدید و انتقال محل پلاک از صندوق به سپر، تغییرات چشمگیری داشته است که آن را از ساینا متمایز می کند. اگرچه ساینا S و سهند S امکانات پایه و اقتصادی را ارائه میدهند، اما سهند S با داشتن سیستمهای کنترل کشش و شروع حرکت در سربالایی، از لحاظ ایمنی و راحتی برتری نسبی دارد.
نمای عقب سهند کاملاً با ساینا متفاوت است و به لطف چراغهای تمام LED امتدادیافته تا روی درب صندوق بار و همچنین برجستگی لبه درب صندوق، نسبتاً مدرن و اسپرت به نظر میرسد. در ضمن استفاده از نسل جدید سنسورهای پارک با ابعاد کوچک، گامی نامحسوس اما قابل تقدیر در جهت زیباتر کردن این نما از سهند نسبت به ساینا است. سهند که محصول اختصاصی پارس خودرو است و با لوگوی این زیرمجموعه خوشنام سایپا عرضه میشود، قرار است در 6 تیپ عرضه شود. اما در حال حاضر تنها نسخه دندهای آن با امکانات پایه وارد بازار شده است که با نام سهند S شناخته میشود. نمای جلوی سهند نسبت به ساینا S به طور کامل تغییر کرده و جلوپنجره خودرو با لبه کرومی نازک در قسمت پایینی اش که گویی به چراغ های خودرو متصل است، نسبت به ساینا S با آن جلوپنجره کرومی زمخت، پویا تر و شکیل تر جلوه می کند. با وجود این امکانات، هر دو خودرو همچنان از داشتن برخی آپشنهای پیشرفتهتر مانند کروز کنترل، دکمههای کنترلی روی فرمان، دوربین عقب، نمایشگر مالتیمدیا، تهویه اتوماتیک، و تنظیم برقی صندلیها محروم هستند.
به گزارش فرارو؛ قیمت ساینا S دندهای تیپ DA و کوئیک GX L، از خودروهای اقتصادی بازار هر دو ۴۸۰ میلیون تومان هستند، در حالی که کوئیک SR دندهای با اختلاف ۱۰ میلیون تومانی، به ۴۹۰ میلیون تومان رسیده است. ۲- نکته دیگری که سهند را در جایگاه بهتری نسبت به ساینا قرار می دهد تولید آن در تیپ های مختلف است که موجب می شود تا خریدار بتواند سطح امکانات بیشتری را در صورت تمایل در اختیار داشته باشد. دومین خودروساز بزرگ کشور در سال های اخیر با عرضه محصولات زیادی بر پایه پلتفرم اصلاح شده پراید (X۲۰۰) توانسته به فروش خوبی دست پیدا کند. دو مورد از جدیدترین محصولات این پلتفرم سهند S و ساینا S هستند که در این بخش قصد داریم تا به مقایسه کامل مشخصات، امکانات و ارزش خرید آنها بپردازیم.
به همین دلیل، سایپا هر بار با ایجاد تغییری جزئی در این خودروها و عرضه در انواع و اقسام تیپها با نامهای گیجکننده، سعی کرده تنوعی ظاهری به سبد محصولات خود ببخشد. جدیدترین تلاش این شرکت برای بهروزرسانی دو محصول پرفروش خود مدلهای اطلس و سهند هستند که فیسلیفتی روی کوییک و ساینا محسوب میشوند اما تغییرات بزرگتری را تجربه کردهاند. در طراحی داخلی، سهند S نسبت به ساینا S با تغییرات مشهودی همراه شده است که حس بهروزرسانی و مدرنتر شدن را در ذهن کاربران القا میکند. یکی از مهمترین تغییرات، استفاده از داشبورد با طراحی جدید است که از المانهای متفاوت و تریم دو رنگ بهره میبرد. این تغییرات باعث شده تا کابین سهند S نسبت به ساینا S ظاهری جذابتر و مدرنتر داشته باشد.
تجهیزاتی مانند سیستم کنترل پایداری، پایش فشار باد تایرها، سنسور پارک عقب، دیلایت، اتولایت، کیسه هوای جلو، رادیو پخش با بلوتوث و USB، آینههای جانبی برقی و شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی جزو مهمترین امکانات مشترک این دو محصول سایپا هستند. گفتنی است که سهند اس علاوه بر موارد فوق، به سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) و کنترل کشش یا هرزگردی (TCS) نیز مجهز است. میانگین مصرف سوخت سهند S تقریباً نزدیک به ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و شتاب صفر تا صد آن نیز ۱۳ ثانیه تحت شرایط استاندارد اعلام شده است. این سبک طراحی نسبت به نمای قبلی کابین ساینا جذابیت بیشتری دارد، اما در حد همان خودروهای اقتصادی رده پایین قرار میگیرد. با این حال، تریم دو رنگ و به کارگیری برخی جزئیات مدرنتر باعث شده به مانند کابین سایپا اطلس، کابین جدید این خودرو به مراتب زیباتر به نظر برسد. تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری، پایش فشار باد تایرها، سنسور پارک عقب، دیلایت، اتولایت، کیسه هوای جلو، رادیو پخش با بلوتوث و USB، آینههای جانبی برقی و شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی جزو مهمترین امکانات مشترک این دو محصول سایپا هستند.
سهند با طراحی خارجی مدرنتر، جلوپنجره بزرگ، چراغهای LED دیلایت و سپرهای دینامیک، حس پویایی و جذابیت بیشتری دارد. چراغهای کشیده و رینگهای آلیاژی جدید، نمایی شیکتر و بهروزتر به سهند بخشیدهاند که برای خریداران جوان جذابتر است. در مقابل، ساینا با طراحی سادهتر و خطوط ملایم، ظاهری بیتکلف به نمایش میگذارد که برای افرادی که بهدنبال خودرویی اقتصادی و ساده هستند مناسب است.
هر دو خودرو فضای کافی برای ۲ تا ۳ سرنشین در ردیف عقب را ارائه میدهند، به شرط آنکه قد سرنشینان در حد متعارف باشد. ابعاد بدنه سهند S کمی بزرگتر از ساینا S است، اما این اختلاف بسیار جزئی بوده و در استفاده روزمره تأثیر خاصی ندارد. در مجموع، سهند S به لطف اصلاحات فنی خود، گزینهای بهروزتر با مصرف سوخت بهینهتر و استانداردهای آلایندگی بهتر به شمار میرود، در حالی که ساینا S با وزن کمتر و طراحی آشناتر، همچنان گزینهای مناسب برای خریداران اقتصادی محسوب میشود. با این روند، سایپا تلاش کرده است با ارائه مدلهای جدیدتر، نیازهای مشتریان خود را بهتر برآورده کند و جایگاه محصولات خود را در بازار خودروهای اقتصادی تقویت نماید. در بحث شتابگیری هر دو خودرو نسبت به قدرت پیشرانه خوب هستند و شتاب صفرتاصد حدود 12.8 ثانیه را ثبت میکنند که حتی با برخی خودروهای قویتر و گرانتر بازار هم قابل رقابت است.
پارسخودرو قصد دارد سهند را در شش تیپ مختلف به بازار عرضه کند که شامل دو تیپ با گیربکس دستی، دو تیپ دوگانهسوز و دو تیپ اتوماتیک خواهد بود. دو تیپ پایهٔ دستی و دوگانهسوز از لحاظ تجهیزات تفاوت چندانی با ساینا ندارند و با همان موارد پیشپاافتاده مثل فرمان هیدرولیک، رینگ فولادی، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، صندلیهای پارچهای، تریم داخلی تکرنگ، سنسور دندهعقب و رادیوپخش ارائه میشوند. البته به دلیل استانداردهای اجباری جدید برای خودروهای داخلی، دیلایت، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، ترمز اضطراری و سیستم پایش باد تایرها هم به لیست امکانات تیپهای پایه افزوده شده است. سهند به نسخهٔ ارتقاءیافته پیشرانهٔ M15 مجهز شده که در سایت سایپا با نام M15i و در سایت پارسخودرو با نام M15 GSI معرفی شده است! به لطف این تغییرات، خروجی موتور به ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده که ۳ اسب بخار و ۷ نیوتن متر افزایش را نسبت به نسخهٔ قبلی نشان میدهد. پیشرانه سهند با استفاده از نسخه ارتقایافته M15 GSI، قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتور M15 ساینا ارائه می دهد.
همانطور که در بخشهای مختلف مقایسه سهند با ساینا S دیدیم، این دو خودرو در واقع یک روح در دو بدن هستند و سهند را میتوانیم ساینایی بدانیم که کمی زیباتر شده است و پیشرانه بهینهتری دارد. البته این ویژگیهای اضافه سهند نسبت به ساینا S چندان هم ارزان نیستند و این روزها قیمت سهند در بازار آزاد حدود 17 درصد بیشتر از قیمت ساینا S است. این درحالیست که لیست امکانات ساینا S شامل موارد بسیار ساده ای نظیر سنسور پارک عقب، تهویه الکتریکی، دو عدد ایربگ و… می باشد و همانطور که قابل مشاهده است، امکانات سهند نسبت به ساینا S کاملا متفاوت بوده و حداقل یک سر و گردن بالاتر است. هرچند کابین سایپا سهند نسبت به ساینا S ارتقا پیدا کرده است، اما به طور کلی کنسول مرکزی میان دو صندلی و طراحی آن با طراحی سال 2022 سازگار نبوده و نمیتوان آن را ویژگی مثبتی دانست. به طور کلی اگر طراحان از رنگ زرشکی کمتری در کابین استفاده میکردند، طراحی داشبورد و مانیتور آن بیش از پیش به چشم میآمد.
ظرفیت صندوق عقب هر دو خودرو نیز حدود ۳۷۰ لیتر است که برای مسافرت های خانوادگی کوچک مناسب خواهد بود. در مجموع، طراحی داخلی سهند S با تریم دو رنگ و المان های مدرن تر، نسبت به ساینا S برتری ظاهری دارد، اما از نظر کیفیت مواد همچنان در سطح خودروهای اقتصادی باقی مانده است. داشبورد سهند که با مدل اطلس مشترک است، از طراحی مدرن تری بهره می برد و شامل ویژگی هایی مانند نمایشگر ۷ اینچی لمسی (در نسخه های فول)، صفحه آمپر دیجیتال، دریچه های تهویه کرومی و تریم دورنگ می شود. این تغییرات، فضای داخلی سهند را جذاب تر و شیک تر کرده اند، در حالی که ساینا S همچنان از داشبوردی ساده تر و طراحی قدیمی بهره می برد. سایپا در طراحی ساینا S نسبت به مدل های قدیمی تر خود مانند تیبا تلاش کرده است، اما تفاوت ها به اندازه تحولات طراحی داخلی سهند نیست.
استقبال خوبی که از خانواده تیبا (تیبا سدان و تیبا ۲ هاچبک) به عمل آمد، سایپا را بر آن داشت که خودرو جدید ساینا را با برخی اصلاحات جزئی و تغییر در طراحی داخلی و خارجی روانه بازار کند. از جمله آپشنهای رفاهی این دو خودرو میتوانیم به مواردی مثل شیشهها و آینههای جانبی برقی، تهویه مطبوع الکتریکی، رادیو پخش، مهشکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، دیلایت، سنسور نور، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) و… اشاره کنیم. با توجه به اینکه ساینا S و سهند جزو ارزانترین سدانهای صفرکیلومتر بازار کشور ما محسوب میشوند، امکانات رفاهی معمولی را به همراه دارند. البته تیپهای اتوماتیک و فول آپشن این خودروها آپشنهای مناسبی دارند و رقابتی ظاهر میشوند.
اما با توجه به قدیمی بدون پلت فرم ساینا و سهند (پلت فرم X200 سایپا) نبایستی توقع خاصی داشته باشیم و بهتر است با احتیاط در رانندگی، ایمنی خود را تضمین کنیم. اما طراحان سایپا حداقل در نماهای جلو و عقب موفق شدهاند تا شباهت سهند با ساینا را مخفی کنند. اما ساینا S بعد از چند سال حضور در بازار، قدیمی و تکراری شده بود و از این رو سایپا تصمیم گرفت دستی به سر و روی این محصول پرفروش خود بکشد. همین تنوع اندک باعث میشود تا خریدار گاهی بین گزینههایی مردد شود که تفاوت بنیادی باهم ندارند و معمولاً یکی نسخه فیسلیفت یا بهسازی شده دیگری محسوب میشود. موتور M15 ساینا و ساینا S و همچنین خانواده تیبا و کوییک را می توان نسخه ارتقایافته موتور M13 یا همان پیشرانه پراید دانست که با ایجاد تغییراتی بر روی آن حجمش حدود ۲۰۰ سی سی افزایش یافت و به این ترتیب موتور M15 ساینا متولد شد. در نمای جانبی سهند، آینه ها خوشبختانه تغییر کرده اند و از آن حالت خرگوشی و زشت ساینا و ساینا S خارج شده اند.
طبق اعلام سایپا، این پیشرانه در هردو نسخه ۶.۹ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف میکند که نشان از بازدهی پایینی دارد. در بخش انتقال نیرو هم تغییر خاصی صورت نگرفته و سهند با همان گیربکسهای پنج سرعته دستی و اتوماتیک CVT قبلی به بازار عرضه خواهد شد که در ساینا هم دیده بودیم. در عقب شاهد چراغهای جدیدی هستیم که هرچند بخش انتهایی آنها با ساینا مشترک است اما در سمت دیگر تا روی درب صندوق کشیده شدهاند. قسمت پایینی این سپر به رنگ مشکی درآمده و با یک تریم نقرهای کوچک، نمای بهتری نسبت طراحی خام و ناپخته سپر ساینا S با آن قسمت مشکی بزرگ پیدا کرده است. درمجموع، هرچند طراحی سهند در برابر خودروهای اقتصادی روز دنیا حرفی برای گفتن ندارد و از عدم هماهنگی نمای جدید جلو و عقب با بخش جانبی بدون تغییر رنج میبرد اما بازهم زیباتر و مدرنتر از ظاهر ساده و قدیمی ساینا S خصوصاً در قسمت عقب به نظر میرسد. سدانهای کوچک اقتصادی به دلیل قیمت پایین، بخش قابل توجه ای از مشتریان بازار خودرو های ایرانی را در بر می گیرد.
در مقایسه سهند با ساینا، اگر اصرار بر تملک یک خودرو اتوماتیک داشته باشید، مجبور به انتخاب گزینه ضریب متغیر CVT هستید که نهتنها در کوییک، بلکه در ساینا و سهند نیز حس رانندگی جذابی به همراه ندارد. بدون تردید نسخه دستی عملکرد جذابتری را به نمایش میگذارد، اما مشکل گیربکس دستی محصولات جدید سایپا، از کیفیت بسیار بد متریال بهکاررفته در صفحه کلاچ خودرو نشات میگیرد که موجب میشود مالک در مسافتی کمتر از ۱۵ هزار کیلومتر مجبور به تعویض آن شود. مشکل افت شدید کیفیت متریال صفحه کلاچ نهتنها متوجه برند سایپا است، بلکه در میان محصولات جدید ایران خودرو نیز دیده میشود. ازاینرو بسیاری از مشتریان ترجیح میدهند تا به هنگام تعویض صفحه کلاچ به جای خرید نسخههای شرکتی موجود در بازار قطعات یدکی شرکتی، اقدام به کوبیدن آنها با متریال معتبرتر و بادوامتر اقدام کنند.
بررسی تفاوت ساینا با سهند نشان میدهد که ساینا نیز با امکاناتی مانند نمایشگر کوچکتر (در نسخههای لوکس)، سنسور پارک عقب و سیستم تهویه نیمهدیجیتال، نیازهای اولیه کاربران را برطرف میکند. این خودرو با سیستم صوتی سادهتر، بدون بلوتوث یا کنترلهای روی فرمان در نسخههای پایه، گزینهای اقتصادی برای خریداران به شمار میآید. از نظر ایمنی نیز ساینا به دو ایربگ، ترمز ABS و EBD مجهز است؛ اما فاقد برخی امکانات پیشرفتهتر سهند مانند TPMS و سیستم ورود بدون کلید است.
هنوز اطلاعات رسمی از مشخصات ظاهری سهند توسط سایپا اعلام نشده و روی سایت این شرکت هم چیزی درباره این مدل دیده نمی شود. با این حال گزارش های غیررسمی نشان می دهد وزن سهند نسبت به ساینا ۱۷۰ کیلوگرم بیشتر شده و به هزار و ۲۲۰ کیلوگرم می رسد. سهند در نمای جلو به لطف خطوط عضلانی روی کاپوت، چراغهای کاملاً جدید با پس زمینه تیره و اتصال این چراغها به جلوپنجره، اسپرتتر و مدرنتر از ساینا به نظر میرسد.
دیدگاهتان را بنویسید