فرارو قیمت محصولات سایپا امروز شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تفاوت ۳۰ میلیونی سهند و اطلس در بازار آزاد
هرچند نباید از این دو خودرو انتظار شتابگیری سریع و هیجانانگیزی داشت، اما تحلیل عملکرد آنها برای مصارف روزمره قابل توجه است. در مدل G، فرمان هیدرولیک به همراه غربیلک دی تایپ و قابلیت کنترل سیستم صوتی از روی فرمان وجود دارد که تجربه رانندگی را برای کاربران راحتتر میکند. همچنین، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ۶ حالته و صندلی سرنشین جلو با تنظیم ۴ حالته معمولی ارائه میشود. وجود کاور صندلی چرم و پارچه در کنار شیشهبالابر برقی و آینههای جانبی برقی با گرمکن و قابلیت جمع شدن نیز از دیگر امکانات این خودرو هستند.
البته ترمزهای شاهین در هر دو محور دیسکی هستند اما دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده ترمزهای عقب کاسهای دارد. اما شاهین هم دست و پا بسته نیست و کیلس استارتر، سانروف، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، فرمان با نیروی کمکی برقی و روکش چرمی صندلیها را به عنوان برگهای برنده مقابل دنا پلاس رو میکند. با توجه به مشتری پسندتر بودن این آپشنها، باید دست شاهین را به عنوان برنده بخش امکانات رفاهی مقایسه دنا پلاس و شاهین بالا ببریم. در ادامه مقایسه دنا پلاس با شاهین همراه ما باشید تا با بررسی کامل این دو خودرو ببینیم در نهایت شاهین بهتره یا دنا پلاس. لازم به ذکر است که ما در مقایسه دنا پلاس و شاهین به دلیل تناسب فنی و قیمتی هرچه بهتر، دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده و شاهین G دندهای را مد نظر داریم. سوژه این مقاله از سری مقالات مقایسهای مجله همراه مکانیک دو سدان پرفروش از دو خودروساز بزرگ کشور هستند که هرکدام طرفداران خاص خود را در بازار دارند.
ناگفته نماند که در شاهین نسبت به دنا پلاس تناسب ظاهری بهتری را شاهد هستیم که ناشی از جدیدتر بودن پلت فرم این محصول سایپا است. هندلینگ شاهین به دلیل ابعاد بزرگتر و استفاده از سیستمهای پیشرفتهتر نسبت به سهند نیز بهتر است. این خودرو توانایی کنترل بیشتری در پیچها و شرایط بحرانی دارد و ناپایداری کمتری را نشان میدهد. البته این به معنای عملکرد عالی نیست و در مقایسه با خودروهای مدرن جهانی همچنان کاستیهایی دارد، اما نسبت به سهند و خودروهای مشابه داخلی یک گام جلوتر به حساب میآید. فرمان شاهین نیز با وجود اینکه میتوانست طراحی جذابتری داشته باشد، نسبت به فرمان سهند عملکرد بهتری را از لحاظ ارگونومیکی ارائه میدهد. کنسول میانی و چینش دکمههای شاهین نسبت به سهند مدرنتر و کارآمدتر است، هرچند طراحان سایپا میتوانستند با استفاده از متریال بهتری کیفیت کلی را بهبود بخشند.
جلوپنجره و چراغهای جلو در شاهین هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند و نمای جانبی آن نسبت به سهند جذابتر و با جزئیات بیشتری طراحی شده است. قسمت عقب شاهین نیز طراحی منسجمتر و مدرنتری دارد که در مقایسه با سهند برتری محسوسی را نشان میدهد. به گزارش پدال، همانطور که گفته شد سهند بر پایه ساینا شکل گرفته و با نگاهی عمیقتر میتوان اشتراک ظاهری دو خودرو را یافت. سهند بر پایه ساینا شکل گرفته و با نگاهی عمیقتر میتوان اشتراک ظاهری دو خودرو را یافت. کابین سهند ترکیبی از طرحهای قبلی ساینا و برخی عناصر جدید که اگرچه نسبت به قبل کمی پیشرفت کرده، اما از نظر متریال بکار رفته اصلاً رضایتبخش نخواهد بود.
همین موضوع در سایر بخشهای کابین مانند دریچههای هوا و تزئینات پلاستیکی داشبورد نیز مشاهده میشود که به حس کیفیت پایین متریال کلی کابین سهند منجر شده است. در بررسی طراحی داخلی سایپا سهند، میتوان مشاهده کرد که این خودرو از ترکیب طرحهای پیشین ساینا به همراه افزودن برخی عناصر جدید بهره برده است. شرکت سایپا و پارسخودرو اخیراً دو خودروی سهند و اطلس را رونمایی کردهاند، خودروهایی که بر پایه کوییک و ساینا شکل گرفتهاند. بههرحال سهند پارسخودرو جزو جدیدترین محصولات داخلی است که افراد زیادی به دنبال اطلاع از جزئیات آن هستند.
از سوی دیگر، پروفایل جانبی سهند تغییرات چندانی را نسبت به ساینا و تیبا نشان نمیدهد و این بخش تقریباً ثابت مانده است. در نمای عقب نیز، طراحی چراغها جلب توجه میکند، اما استفاده از سپر ساده شاید انتظارات را به طور کامل برآورده نکند. شاهین نیز دارای چنین تجهیزاتی است هر چند موارد بیشتری از جمله ورود و استارت دکمهای و کروز کنترل در آن دیده میشوند. در حال حاضر سهند راهی بازار نشده و فعلاً پیشفروش آن با موعد تحویل شهریور و مهر ۱۴۰۳ و پیشپرداخت حدود ۲۲۸ میلیون تومان صورت گرفته است. البته با توجه به قیمت کارخانه و بازار ساینا و اطلس انتظار میرود سهند در بازه قیمتی ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان عرضه شود. در طرف دیگر شاهین در کارخانه و بازار به ترتیب حدود ۴۳۴ و ۷۸۰ میلیون تومان است و بنابراین حداقل در بازار اختلاف قیمت زیادی بین سهند و شاهین وجود دارد.
این پیشرانه 16 سوپاپ حداکثر قدرت 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این سدان ایران خودرو منتقل میکند. طراحی داخلی کابین سهند ترکیبی از طرح های قبلی ساینا و برخی عناصر جدید که اگرچه نسبت به قبل کمی پیشرفت کرده اما از نظر متریال بکار رفته اصلاً رضایت بخش نخواهد بود. در مقایسه با سهند، کابین شاهین با وجود برخی کاستیها در زمینه مواد اولیه، طراحی هماهنگتر و چشمنوازتری دارد. یکی از نقاط قوت کابین شاهین این است که اجزای مختلف آن به طور یکپارچه و هماهنگ با یکدیگر طراحی شدهاند و نمای داخلی خودرو حسی مدرنتر و کاربرپسندتر به راننده و سرنشینان القا میکند. نمایشگر شاهین نیز اگرچه از نظر کیفیت تصویر عالی نیست، اما محل قرارگیری آن بهتر از سهند است و دسترسی راننده به آن آسانتر میباشد. این موضوع باعث بهبود تجربه کاربری و کنترل بهتر عملکردهای مختلف خودرو میشود.
با این حال، اگر اولویت شما صرفهجویی اقتصادی و استفادههای معمولیتر باشد، سهند نیز میتواند گزینه قابل قبولی باشد، هرچند نباید انتظار عملکرد فوقالعادهای از آن داشت. سهند بهعنوان تازهترین دستاورد سایپا معرفی شده و تمرکز بر بهبودهای طراحی، افزودن تجهیزات بیشتر و ارتقای مشخصات فنی داشته است. این خودرو با ظاهری متفاوت و برخی بهروزرسانیهای داخلی، به نوعی نسخه بهروز شده ساینا محسوب میشود و تلاش دارد تا با قیمتی رقابتی، جایگاه خود را در بازار تثبیت کند. از سوی دیگر، شاهین بهعنوان سدان پرچمدار سایپا، با تجهیز به پیشرانه توربوشارژ و امکانات بیشتر، انتخابی جذاب برای خریدارانی است که به دنبال خودرویی با مشخصات فنی بالاتر و طراحی مدرنتر هستند. تفاوت ماشین سهند با شاهین، سایپا، یکی از بزرگترین خودروسازان ایران، با تولید و عرضه مدلهای مختلف مانند سهند و شاهین، تنوع قابلتوجهی به سبد محصولات خود اضافه کرده است. این دو خودرو بهعنوان نمونههایی از سدانهای اقتصادی و خانوادگی در بازار ایران مطرح هستند.
یکی از نکات منفی شاهین و دنا پلاس بحث عایق بندی کابین است که هر دو خودرو در آن مشکل دارند. در این خصوص باید بگوییم که در دنا پلاس صدای محیط بیرون و در شاهین صدای پیشرانه بیش از حد به کابین نفوذ میکند و سرنشینان را آزار میدهد. شاهین و دنا پلاس در بحث آپشنهای ایمنی نسبتاً مشابه هستند و طبق قوانین روز کشور از سیستمهای کنترل پایداریی و 2 ایربگ بهره میبرند.
با این وجود شاهین از نظر گرافیک فضای داخلی کمی از زمانه خودش عقبتر نشان میدهد. سهند برای ترددهای روزمره گزینه مناسبی محسوب میشود، اما به دلیل پیشرانه قدیمی و کمتوان خود در سرعتهای بالا فاقد کشش مناسب است و بنابراین در زمان سبقتگیری باید نهایت دقت را داشت. سهند برای ترددهای روزمره گزینه مناسبی محسوب میشود، اما به دلیل پیشرانه قدیمی و کمتوان خود در سرعتهای بالا فاقد کشش مناسب است و بنابراین در زمان سبقتگیری باید نهایت دقت را داشت.
پیشرانه شاهین G هم یک نسخه 1.5 لیتری توربو است که با کد M15 TC شناخته میشود. این موتور 8 سوپاپ حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این محصول سایپا منتقل میکند. در مجموع، اگرچه سهند با تیپ G از نظر امکانات پیشرفتهایی داشته، اما شاهین با ارائه تجهیزات پیشرفتهتر و طراحی کاربردیتر، در این مقایسه برتری دارد. به ویژه ورود بدون کلید، استارت دکمهای و تهویه مطبوع اتوماتیک از جمله ویژگیهایی هستند که باعث میشوند شاهین تجربه رانندگی بهتری را به کاربران خود ارائه دهد. در مقایسه، شاهین با طراحی الهامگرفته از خودروهای خارجی مانند بیوک، یکی از جذابترین خودروهای داخلی چند سال اخیر به حساب میآید.
با این اوصاف اگر بیشتر مواقع از خودرو استفاده خانوادگی میکنید و البته حوصله نگهداری از پیشرانههای توربوشارژر را هم دارید، خرید شاهین برای شما مناسبتر است. اما اگر خانواده کم جمعیتتری دارید و پیشرانههای تنفس طبیعی را بیشتر میپسندید، پیشنهاد ما به شما خرید دنا پلاس است. استفاده از تکنیک بریده شدن چراغها توسط لبه صندوق عقب، برای این خودرو بهجا و منطقی است. با این حال انتظار میرفت که شرکت روی جزئیات درون کاسه چراغ این خودرو بیشتر کار گرافیکی انجام شود.
از نظر تجهیزات و امکانات، شاهین برتریهایی مانند ورود بدون کلید، استارت دکمهای و کروز کنترل دارد که تجربه رانندگی راحتتری را فراهم میکند. سهند نیز با تجهیزاتی مانند سیستم پایش فشار باد لاستیکها، مانیتور ۷ اینچی و سانروف، گزینهای جذاب در بین سدانهای اقتصادی است. از سوی دیگر، شاهین بهعنوان یکی از محصولات پرچمدار سایپا، در بخش تجهیزات و امکانات نسبت به سهند برتریهایی دارد. این خودرو علاوه بر تجهیزات مشابه سهند، امکانات بیشتری نظیر ورود بدون کلید و استارت دکمهای و همچنین کروز کنترل را ارائه میدهد که تجربه رانندگی را ارتقاء میبخشد. سیستم تهویه مطبوع شاهین به صورت اتوماتیک است که نسبت به سیستم نیمه اتوماتیک سهند یک مزیت محسوب میشود.
اقتصاد ۱۰۰- شرکت سایپا و پارسخودرو اخیراً دو خودروی سهند و اطلس را رونمایی کردهاند، خودروهایی که بر پایه کوییک و ساینا شکل گرفتهاند. شاهین نیز اگرچه به لطف گشتاور بالاتر خود میتواند سریعتر از سهند ظاهر شود، اما در بزرگراهها نخواهد توانست شما را راضی کند مخصوصاً اگر با ظرفیت کامل دل به جاده زده باشید. قلب تپنده سهند و شاهین از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ با کد M۱۵ است که البته در شاهین به یک توربوشارژر کوچک مجهز شده است. از نظر استحکام کلی بدنه در تصادفات هم دنا پلاس وضعیت قابل قبولی دارد اما با توجه به پلت فرم بهروزتر شاهین و تستهای تصادف منتشر شده از سوی سایپا، بایستی شاهین را گزینه برتر بخش ایمنی بدانیم. دنا پلاس و شاهین نسخههای مختلف با آپشنهای متفاوت دارند اما اگر دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده و شاهین G را در نظر بگیریم، برتریهای دنا پلاس به شاهین شامل کروز کنترل و تنظیم برقی صندلیهای جلو میشود. در مجموع، طراحی ظاهری شاهین به دلیل استفاده از جزئیات بهتر و الهامگیری مدرنتر، خودرویی زیباتر و متعادلتر نسبت به سهند به شمار میرود.
به طور کلی، در مقایسه طراحی داخلی سهند و شاهین، کابین شاهین به دلیل طراحی هماهنگتر، دسترسی بهتر به امکانات و فضای کاربرپسندتر نسبت به سهند برتری دارد. اگرچه هر دو خودرو از نظر کیفیت مواد اولیه کاستیهایی دارند، اما هماهنگی و طراحی بهتر شاهین باعث میشود این خودرو در بخش طراحی داخلی برنده این مقایسه باشد. پشت آمپر سهند، گرافیک جوانپسند و مدرنی دارد که نسخه مشابه آن را در برخی از خودروهای اروپایی دیده بودیم. آنطور که به نظر میرسد فرمانهای جدید سایپا شکل و شمایلی اسپرتتر پیدا کردهاند. با اینکه محل قرارگیری برخی از دکمههای کنترلی روی غربیلک این خودرو هنوز خالی است ولی با این حال نصب چنین فرمانی برای چنین خودرویی قابل دفاع است. در مقابل یکی از اصلیترین نقاط ضعف طراحی داخلی این خودرو غیر از کیفیت نه چندان مطلوب قطعات، جانمایی دریچههای تهویه مطبوع مرکزی هستند که پایینتر از حد استاندارد قرار گرفتهاند.
سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل کشش و پایداری و سیستم کمک به حرکت در سربالایی از دیگر ویژگیهای ایمنی و عملکردی این خودرو میباشد. به نظر میرسد تلاش نهایی خودروسازان داخلی جهت ارائه محصولات روز به فیس لیفت خودروهای قدیمی و معرفی آنها با نام و نشانی جدید مربوط میشود. سهند هم از این قضیه مستثنا نیست و ریشههای آن به پراید و تیبا بازمیگردد.
با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. فرارو- قیمت خودروهای سایپا امروز شنبه ۲۵ اسفند بدون تغییر باقی ماند و بازار در آرامش نسبی به سر میبرد. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
اگرچه تجهیزات و امکانات شاهین بیشتر از سهند است، اما اختلاف دو خودرو چشمگیر نیست. تفاوت در قدرت پیشرانه باعث شده شتاب صفر تا صد شاهین 13.2 ثانیه و شتاب صفر تا صد سهند 15 ثانیه ثبت شود. از طرفی دیگر شاهین میتواند به سرعت نهایی 190 کیلومتر در ساعتی برسد ولی نهایت سرعت سهند 172 کیلومتر در ساعت است. با وجود جعبهدنده مشترک 5 سرعته دستی، مصرف سوخت هر دو خودرو تقریباً 7 لیتر در هر 100 کیلومتر ثبت شده است.
شاید به جرات بتوان گفت طراحی داشبورد ساینا هماهنگتر و جذابتر سهند باشد. اما طراحی نمای جلو و عقب آن بهبود یافته است.جلوپنجره مشکی سهند دارای طراحی جذابی است که تا چراغهای جلو کشیده شده است. کاپوت با طراحی منحصر به فرد خود، جلوهای اسپرت و جوانپسند به نمای جلویی خودرو بخشیده است.نمای عقبی سهند نیز با چراغهای باریک دو رنگ و صندوقی اسپرت، جذابیت خاصی دارد. با این حال، طراحی کناری سهند تفاوت چندانی با ساینا و تیبا ندارد.بررسی کابین داخلی سهندطراحی داخلی سایپا سهند نسبت به سایر محصولات این شرکت مانند کوییک و ساینا، تغییرات چشمگیری را تجربه کرده است. همچنین، کیلومترشمار این خودرو با ظاهری زیبا طراحی شده که به جذابیت کلی آن افزوده است.
در آن سو شاهین با رعایت فلسفه کاربری یعنی یک خودروی اقتصادی و مدرن خانوادگی، طبیعتاً چهرهای محافظهکارانهتر و آرامتر دارد. گرافیک بصری شاهین که برگرفته از پرندهای با همین نام است، یک جسارت ملایم را پشت چراغهای محدبی و جلوپنجره بیرون آمده خود پنهان کرده است. ایده استفاده از نوار افقی کروم براق روی جلوپنجره در اوج سادگی و کم هزینه بودن، منطقی بودن چهره شاهین را دوچندان کرده است. هر دو خودرو در بخش محل قرارگیری مهشکنها در عین اینکه عملکردی مستقل داشتهاند، اما به خوبی در این بخش توانستهاند حس بهروز بودن را القا کنند.
سنسور فشار باد لاستیک، کمربندی پیشکشنده و البته سانروف ازجمله دیگر تجهیزات مشترک هر دو خودرو هستند. اگر چه طراحی ظاهری سهند نسبت به تیبا و ساینا پیشرفت کرده، اما در مقابل شاهین که به آن نیز میپردازیم برتری خاصی نخواهد داشت. در پایان مقایسه دنا پلاس با شاهین وقت آن است که با جمع بندی مطالب گفته شده، ارزش خرید هر خودرو را بسنجیم. شاهین در پارامترهای فضای کابین، تواناییهای حرکتی، امکانات رفاهی و تناسب در طراحی خارجی نمره بالاتری نسبت به دنا پلاس میگیرد. در مقابل، دنا پلاس پیشرانه بهروزتر و کم دردسرتری دارد و صندوق بار آن هم بزرگتر است. درون کابین دنا پلاس و شاهین هم شاهد داشبوردهایی هستیم که با طرحهای روز فاصله دارند اما نسبت به یک سدان اقتصادی نمره قبولی میگیرند.
سهند برای ترددهای روزمره گزینه مناسبی محسوب میشود اما به دلیل پیشرانه قدیمی و کمتوان خود در سرعتهای بالا فاقد کشش مناسب است و بنابراین در زمان سبقتگیری باید نهایت دقت را داشت. همچنین با تجربهای که در ساینا داشتیم انتظار تکانهای زیاد در بدنه را داریم و هرگونه بازی شدید با فرمان به معنی آشفتگی خودرو خواهد بود. در مقابل، شاهین به لطف استفاده از پیشرانه توربوشارژ و تولید گشتاور بالاتر، شتابگیری بهتری نسبت به سهند ارائه میدهد. با این حال، باید به این نکته توجه داشت که عملکرد شاهین نیز در بزرگراهها و هنگام حمل بار کامل در سطح بالایی قرار ندارد و نمیتواند انتظارات رانندگان را بهطور کامل برآورده سازد. با این وجود، پلتفرم بهتر و بهرهمندی از سیستمهای ایمنی و پایداری در شاهین، تجربه سواری بهتری را به همراه دارد.
در سهند، پیشرانه M15 بهصورت تنفس طبیعی ارتقا یافته و قادر به تولید ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور است. با این حال، تجربه نشان داده است که مصرف سوخت واقعی در شرایط شهری برای مدلهای مشابه مانند ساینا، حدود ۹ تا ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و انتظار میرود سهند نیز عملکرد مشابهی داشته باشد. در مقابل، پیشرانه شاهین با وجود داشتن توربوشارژر عملکرد بهتری از خود نشان میدهد، اما همچنان راندمان پایین آن بهعنوان یک نقطه ضعف مطرح میشود. موتور توربوشارژ شاهین توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتون متر گشتاور دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
شاهین نیز اگرچه به لطف گشتاور بالاتر خود میتواند سریعتر از سهند ظاهر شود اما در بزرگراهها نخواهد توانست شما را راضی کند مخصوصاً اگر با ظرفیت کامل دل به جاده زده باشید. البته به لطف استفاده از پلتفرم بهتر و سیستمهای ایمنی و پایداری، هندلینگ و سواری شاهین بهتر از سهند است و تکانهای بدنه کمتری دارد. برای مقایسه دنا پلاس با شاهین از نظر تواناییهای فنی هم باید بگوییم شاهین به دلیل گشتاور بالاتر پیشرانه و ارائه این گشتاور در دور پایین، اندکی پرشتابتر از دنا پلاس ظاهر میشود. البته دنا پلاس هم خودروی دست و پا بستهای نیست و شتاب قابل قبولی دارد اما شتاب صفرتاصد آن در شرایط واقعی چیزی کمتر از 1 ثانیه کُندتر از شتاب شاهین است. در طراحی دنا پلاس بیشتر از خطوط شکسته و زوایای تند استفاده شده که جلوهای اسپرت و تا حدودی خشن به چهره خودرو داده است. اما ظاهر شاهین به لطف خطوط و زوایای نرمتر، حالتی بینابین دارد و نه میتوانیم آن را اسپرت محسوب کنیم و نه کسل کننده.
استفاده از فرمان و پانل تهویه مشترک با ساینا به همراه برخی کلیدهای دیگر باعث شدهاند کابین سهند حس و حال جالبی نداشته باشد. البته تمامی این موارد تنها در مقایسه با محصولات داخلی به ویژه کوییک و ساینا بیان میشوند و به خوبی مشخص است که سهند در مقابل محصولات مدرن جهانی حرفی برای گفتن نخواهد داشت. یکی از نقاط قوت شاهین، طراحی داخلی با روکش چرم صندلیها و نصب نمایشگر سیستم ناوبری همراه با نقشه آفلاین است. همچنین، سیستم کنترل فشار باد لاستیکها و چراغهای اتوماتیک به راحتی و امنیت بیشتر راننده کمک میکند. سایر ویژگیهای کابین شاهین مانند نشانگر سرویس دورهای و قابلیت کنترل صدا از روی فرمان، نشاندهنده توجه به جزئیات در طراحی و تجهیز این خودرو است.
سهند نیز از تجهیزات قابل قبولی برخوردار است، اما در این بخش شاهین برتری دارد. سهند مصرف سوخت کمتری دارد و بهطور متوسط ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف میکند، در حالی که مصرف سوخت ترکیبی شاهین حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. شاهین همانطور که از روی ظاهرش هم مشخص است، عملاً خودروی بزرگتر و جادارتری است. البته تا حدودی شاهین مجبور بوده که قدرت بیشتری را برای پیشرانهاش فراهم کند. چراکه وزن آن با ثبت عدد 1270 کیلوگرم حدود 170 کیلوگرم از سهند بیشتر نشان میدهد. خودرویی که کابین آن تقریباً از همه نظر با اطلس یکی است؛ اما اگر بخواهیم کابین سهند را به صورت مستقل بررسی کنیم باید اول از همه به ویژگیهای مثبت آن بپردازیم.
حال نوبت به مقایسه سهند و شاهین به عنوان دو سدان تولیدی سایپا میرسد تا شاید بتوانیم با مقایسه این دو خودرو پاسخ برخی خریداران را داده باشیم. همچنین درصورتیکه در دوراهی خرید سهند و رانا پلاس قرار داشته باشید میتوانید مقایسه این دو را نیز در پدال بخوانید. سهند پارس خودرو، به دلیل استفاده از پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی، تجربه سواریای مشابه ساینا را به رانندگان ارائه میدهد. این خودرو با داشتن خلاصی زیاد فرمان و صدای قابلتوجه سیستم تعلیق و پیشرانه در کابین، از نظر کیفیت سواری انتظارات بالا را برآورده نمیکند. علاوه بر این، بدنه سهند در مواجهه با تکانها و دستاندازها ناپایدار به نظر میرسد و هرگونه تغییر ناگهانی در مسیر یا فرمانگیری شدید باعث ایجاد ناپایداری و آشفتگی در خودرو خواهد شد. تفاوتهای اصلی این دو خودرو شامل مواردی مانند قدرت پیشرانه و تجهیزات داخلی میشود.
در حقیقت خریداران میبایستی برای برخی تغییرات ظاهری و داخلی نسبت به خودروهایی همچون تیبا و ساینا چند ده میلیون تومان بیشتر بپردازند. اگرچه طراحی ظاهری سهند نسبت به تیبا و ساینا پیشرفت کرده، اما در مقابل شاهین که به آن نیز میپردازیم برتری خاصی نخواهد داشت. شرکت سایپا و پارسخودرو اخیراً دو خودروی سهند و اطلس را رونمایی کردهاند، خودروهایی که بر پایه کوییک و ساینا شکل گرفتهاند. دو خودروی موردبحث هم در واقع نسخههای ارتقا یافته از تیبا بودهاند و بنابراین هماکنون شاهد تولید محصولاتی با ریشه مشترک هستیم و تنها در ظاهر آنها تغییراتی رخ داده است. چراغهایی که در سهند متناسب و همراستا با چراغهای جلو، کشیده در نظر گرفته شدهاند. حالت دوگانه فرورفته و بیرون آمده چراغهای این خودرو در نوع خودش جالب توجه است.
همانطور که گفته شد سهند بر پایه ساینا شکل گرفته و با نگاهی عمیقتر میتوان اشتراک ظاهری دو خودرو را یافت. البته وقتی به نمای جلوی سهند دقت کنید شاهد پیشرفت در طراحی این خودرو خواهید بود چراکه چراغهای کشیده، جلوپنجره و کاپوت نسبتاً عضلانی آن هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند. وقتی به نمای عقب سهند نیز توجه کنید فرم چراغها نظر شما را به خود جلب خواهند کرد هرچند سپر ساده عقب میتوانست طراحی بهتری داشته باشد. اگرچه طراحی ظاهری سهند نسبت به تیبا و ساینا پیشرفت کرده اما در مقابل شاهین که به آن نیز میپردازیم برتری خاصی نخواهد داشت. طراحی این خودرو از بیوک الهام گرفته و در بخش جلو مجموعهای جذاب و منسجم به ویژه در بخش چراغها و جلوپنجره دیده میشود. پروفایل جانبی شاهین نیز طراحی بهتری نسبت به سهند دارد و همین موضوع درباره بخش عقب خودرو نیز صدق میکند.
در میان سدانهای فعلی گروه خودروسازی سایپا، سهند و شاهین بهعنوان جدیدترین تولیدات این شرکت شناخته میشوند. با اینکه هر دو خودرو در کلاس سدانهای خانوادگی اقتصادی قرار میگیرند ولی به لطف تغییر و تحول در تقاضای مشتریان، سایپا تا جایی که میتوانسته سعی کرده تجهیزاتی مشتریپسندی روی آنها نصب کند. بهعنوان مثال هر دو خودرو بهصورت استاندارد هم ترمز ضدقفل ABS دارند و هم توزیع نیروی ترمز EBD. شاید جالبترین آپشن استاندارد سهند و شاهین سیستم پایداری ESP باشد که آن هم به اجبار سازمان استاندارد روی آنها نصب شده است.
شاهین نیز تمام تجهیزات گفتهشده را دارد با این تفاوت که چند آپشن جذاب هم بیشتر از سهند روی آن نصب شده که شامل کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، ورود و استارت بدون سوییچ میشود. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از پدال، در این مقاله به بررسی و مقایسه دو سدان تولیدی سایپا یعنی سهند و شاهین خواهیم پرداخت. اقتصادسنج| در این مقاله به بررسی و مقایسه دو سدان تولیدی سایپا یعنی سهند و شاهین خواهیم پرداخت. در این مقاله به بررسی و مقایسه دو سدان تولیدی سایپا یعنی سهند و شاهین خواهیم پرداخت. قیمت اطلس از سوی فروشندگان بازار ۵۸۵ میلیون تومان اعلا شده، در حالی که سهند S با ۵۵۵ میلیون تومان کمی ارزانتر است. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
هرچند که سهند و شاهین در ظاهر و مشخصات فنی شباهتهایی دارند، اما تفاوتهای مهمی نیز بین این دو وجود دارد که هر کدام را برای نیازها و سلایق خاصی مناسب میسازد. در این مقاله، قصد داریم به بررسی دقیقتر تفاوتهای این دو خودرو بپردازیم تا خریداران بتوانند انتخاب آگاهانهتری داشته باشند. موتور سهند یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۹۰ اسب بخار است، در حالی که شاهین از موتور مشابهی با توربوشارژ بهره میبرد که قدرت آن را به ۱۱۰ اسب بخار افزایش میدهد.
این پیشرانه ارتقا یافته در سهند ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. مصرف سوخت ادعایی سهند حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده هرچند بنا به تجربه شخصی در ساینا، این خودرو در سیکل شهری حدود ۹ تا ۱۰ لیتر سوخت میسوزاند و احتمالاً سهند نیز عملکرد مشابهی خواهد داشت. سایپا سهند در دو تیپ S و G عرضه خواهد شد که مدل G بهعنوان تیپ فول شناخته میشود. این امکانات هرچند نسبت به مدلهای قدیمیتر پیشرفت داشته، اما همچنان در مقایسه با خودروهای مدرن جهانی بهطور کامل راضیکننده نیست. اما همانطور که قبلاً نیز به کرات گفته شده، پیشرانه شاهین یکی از نقاط ضعف آن است چراکه علیرغم استفاده از توربو راندمان بسیار پایینی دارد. این پیشرانه هماکنون ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و طبق ادعای سایپا مصرف سوخت آن حدود ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر است.
البته داشبورد دنا پلاس به دلیل وجود تزئینات طرح چوب و کیفیت اندکی بهتر متریال، تا حدودی جذابتر از داشبورد شاهین به نظر میرسد. استفاده از فرمان و پانل تهویه مشترک با ساینا به همراه برخی کلیدهای دیگر باعث شده اند کابین سهند حس و حال جالبی نداشته باشد. در مجموع، اگرچه هر دو خودرو برای استفادههای روزمره و شهری مناسب هستند، شاهین به دلیل هندلینگ بهتر و ابعاد بزرگتر، فضای بیشتری برای خانوادهها فراهم میکند و تجربه سواری مطلوبتری ارائه میدهد.
سهند که به نوعی نسخه بهروز شده ساینا محسوب میشود، با تمرکز بر بهبود ظاهر و افزودن برخی امکانات جدید به بازار معرفی شده است. از سوی دیگر، شاهین بهعنوان یکی از مدلهای پیشرفتهتر سایپا، با تجهیز به پیشرانه توربوشارژ و امکانات بیشتر، جایگاه متفاوتی در بین خودروهای داخلی دارد. بررسی مشخصات فنی، طراحی داخلی و خارجی، تجهیزات و امکانات، و تجربه سواری هر دو خودرو، میتواند دید جامعی از نقاط قوت و ضعف آنها ارائه دهد. بههرحال سهند پارس خودرو جزو جدیدترین محصولات داخلی است که افراد زیادی به دنبال اطلاع از جزئیات آن هستند. نسخه مد نظر ما از دنا پلاس، به پیشرانه 1.7 لیتری تنفس طبیعی EF7 مجهز است.
دیدگاهتان را بنویسید