مقایسه خودرو سورن پلاس با شاهین

مقایسه شاهین سایپا و سورن پلاس ایران‌خودرو؛ کدام را بخریم؟ وبلاگ کارنامه

به‌صورت کلی کابین شاهین مدرن‌تر به نظر می‌رسد که دلیلش استفاده از مانیتور ۷ اینچی کیا سراتو مونتاژی است. در مقایسه عملکرد فنی دو خودروی سورن پلاس و شاهین، نکات کلیدی مربوط به پیشرانه، قدرت، گشتاور، و سایر ویژگی‌های مرتبط با عملکرد این دو سدان مورد بررسی قرار می‌گیرد. هر دو خودرو با پیشرانه‌های متفاوت و تکنولوژی‌های مختلف تولید شده‌اند که در تحلیل عملکردشان تأثیرگذار است. در این بخش، به مقایسه دقیق مشخصات فنی این دو خودرو پرداخته می‌شود تا نقاط قوت و ضعف هر یک به‌وضوح مشخص گردد.

در این قسمت برتری 100 درصد با شاهین میباشد و سورن پلاس دارای امکانات بسیار معمولی بوده میباشد. به صورت کلی سایپا در این قسمت بسیار عالی عمل کرده و این خودرو دارای آپشن های مکفی در سطح خودرو های میباشد . در اقدامی مثبت از این گروه خودرو سازی اقدام به استفاده از چرم فابریک برای صندلی ها شده که این موضوع تا کنون در خودرو های ایرانی وجود نداشته است. زیرا گنجایش صندوق این خودرو معادل ۵۰۰ لیتر است اما صندوق شاهین حدود ۴۲۰ لیتر گنجایش در اختیار لوازم شما قرار می‌دهد. مقایسه شاهین با سورن پلاس را از زوایای مختلف انجام دادیم تا ببینیم در نهایت کدام یک ارزش خرید بالاتری دارد و ماشین بهتری برای مشتریان محسوب خواهد شد.

این در حالی است که هیچ اطلاعات مستندی از تست‌های ایمنی سورن پلاس وجود ندارد. شرکت سایپا چند سال بعد از معرفی خانواده خودروهای تیبا، ساینا و کوییک، تصمیم گرفت تا سبد محصولات ملی خود را گسترش دهد و رقابتی جدی‌تر را با محصولات ایران خودرو آغاز کند. حاصل این تفکر، خودرو رُهام بود که سال 1397 و در نمایشگاه خودرو شیراز معرفی شد و در گام اول، توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد. اطلس محصول خانواده سایپا از پلتفرم X۲۰۰ است که با ایجاد تغییرات محسوس در نمای ظاهری داخلی و بیرونی خودرو و همچنین افزودن تجهیزات و امکانات بیشتر تولید می‌شود.

در مقایسه با رقبای داخلی مانند پارس TU5، سورن پلاس از نظر ایمنی و برخی امکانات رفاهی، تجهیزات بیشتری ارائه می‌دهد. اگر مقایسه سورن پلاس با پارس tu5 را در نظر بگیریم، سیستم‌هایی مانند کنترل پایداری و کنترل کشش در سورن پلاس وجود دارند؛ اما در مدل‌های قدیمی‌تر پارس TU5 دیده نمی‌شوند. سورن پلاس، از سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و محور پیچشی در عقب استفاده می‌کند. این سیستم تعلیق در مسیرهای صاف، سواری راحتی دارد؛ اما در مقایسه با رقبا مانند دنا پلاس، در جاده‌های ناهموار کمی خشک عمل می‌کند. هنگام مقایسه سورن پلاس با دنا پلاس متوجه می‌شوید که دنا پلاس به‌دلیل وزن بیشتر و تغییرات جزئی در تعلیق، کمی نرم‌تر است؛ اما همچنان سورن پلاس تعادل بهتری در پیچ‌ها دارد.

بنابراین اگر به فکر خرید خودرویی هستید که دارای مشخصاتی همچون کابین جادار و با کیفیت‌تر، صندوق عقب بزرگتر، پیشرانه کم‌دردسرتر و چابکی بهتر باشد، سورن پلاس گزینه خوبی به شمار می‌رود. از طرفی با انتخاب این گزینه امکاناتی نظیر کروز کنترل و تنظیم برقی صندلی‌ها نصیبتان خواهد شد. پیشرانه سورن پلاس و شاهین قرابت جالبی با هم دارند و از نظر قدرت و توان خروجی تفاوتی بین آنها دیده نمی‌شود. به طور قطع طراحی خودرو یک فاکتور بسیار مهم در خرید است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر شما نگاهی به ظاهر سورن پلاس و شاهین داشته باشید، متوجه می‌شوید که شاهین از نظر طراحی ظاهری بهتر عمل کرده است. سایپا در طراحی خودرو شاهین از خطوطی بر روی بدنه بهره برده که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تجارت نیوز، قیمت خودرو امروز ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ اعلام شد. روند قیمتی بازار خودرو در طول یک ماه‌ اخیر، با توجه به نوسانات قیمت دلار ناپایدار بوده است. این بی‌ثباتی در اوایل اسفند ماه شدت بیشتری از نیمه دوم آن در بین محصولات داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول یک ماه اخیر بازار خودرو شاهد تغییرات قابل توجهی بوده است.

این خودرو نسخه‌ای لوکس‌تر و به‌روزتر از مدل اصلی دیگنیتی است که امروز به قیمت دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان به مشتری تحویل داده می‌شود. از نظر استحکام کلی بدنه در تصادفات هم دنا پلاس وضعیت قابل قبولی دارد اما با توجه به پلت فرم به‌روزتر شاهین و تست‌های تصادف منتشر شده از سوی سایپا، بایستی شاهین را گزینه برتر بخش ایمنی بدانیم. شاهین 4 چرخ دیسکی بوده و متاسفانه سورن پلاس از سیستم کاسه ای در چرخ های عقب خود استفاده مینماید. این موضوع باعث افت کیفیت ترمز سورن شده و طبیعتا کیفیت 4 چرخ دیسک بالاتر میباشد. لازم به ذکر است که مواردی مثل سیستم مالتی مدیا و دوربین دنده عقب تنها در نسخه‌های فول آپشن سورن پلاس حضور دارند، این در حالی است که شاهین جی به صورت استاندارد از این امکان برخوردار شده است.

در این مقاله، به بررسی دقیق دو سدان داخلی محبوب، سورن پلاس و شاهین، پرداخته می‌شود. مقایسه شاهین با سورن پلاس مزایا و معایب این دو سدان را در فضای داخلی نشان می‌دهد. طراحی داخلی شاهین آن‌طور که توقع می‌رفت، زیبا و امروزی از آب در نیامده است و به نظر می‌رسد سایپا تنها با ساخت یک داشبورد ساده قصد کم کردن هزینه‌های تولید را داشته است. با این حال، این سبک طراحی نسبت به داشبورد قدیمی سورن پلاس زیبایی بیشتری دارد و حس بهتری منتقل می‌کند. در مقایسه سورن پلاس با شاهین از نظر طراحی ظاهری، سمند سورن امتیاز بالایی به دست نمی‌آورد. علی‌رغم به‌روزرسانی‌هایی که روی آن انجام گرفته، کماکان چهره این خودرو قدیمی است و جذابیت چندانی به عنوان یک خودروی امروزی ندارد.

طبق مقایسه جامع و کامل صورت‌گرفته در این مقاله دو خودرو شاهین و سمند سورن پلاس از ویژگی‌ها و امکانات تقریبا برابری برخوردار هستند. فضای داخلی کابین هر دو ماشین برای مصارف خانوادگی و سفرهای بین‌شهری مناسب در نظر گرفته شده‌اند. تفاوت اصلی این دو خودرو در طراحی ظاهر بیرونی آن‌ها به چشم می‌خورد؛ بنابراین اگر بین خرید شاهین یا سورن پلاس مردد هستید، سلیقه ظاهری خود را در نظر بگیرید. در نسخه G شاهین (همان نسخه‌ای که در این مطلب بررسی کردیم)، شاهد یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ با حجم ۱.۵ لیتر هستیم که با یک گیربکس ۵ سرعته دستی همراه شده است. سورن پلاس هم یک موتور ۱.۷ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی دارد که با استفاده از یک گیربکس ۵ سرعته دستی، قدرت را به چرخ‌های جلو می‌فرستد. با مقایسه شاهین با سورن پلاس از نظر ابعاد متوجه خواهیم شد که سورن پلاس در پارامترهای طول و فاصله بین دو محور، بزرگ‌تر از شاهین است اما در مقابل محصول سایپا عرض و ارتفاع بیش‌تری دارد.

در مورد مقایسه رانندگی با این دو خودرو باید بدانید که سورن پلاس سواری کمی نرم و چابک‌تر ارائه می‌دهد. در بخش فنی شاهین پلاس اتوماتیک قطعا نسبت به نسخه های قبلی خود بسیار بهتر و چالاک تر شده اما در مقایسه با آریزو ۵ توربو جدید حرفی برای گفتن ندارد. درست است که پیشرانه سدان ملی تنفس طبیعی است و به مراتب حساسیتی به کیفیت بنزین ندارد اما آریزو ۵ توربو نیز چند سالی است که در بازار کشورمان حضور داشته و نشان داده که آن هم خودروی بی آزاری است.

تنها تغییراتی که در سورن پلاس به عنوان یک فیس لیفت تازه وارد اعمال شد، دستکاری گرافیک چراغ‌ها و اضافه کردن یک‌سری جزئیات بی‌اهمیت دیگر بود. بنابراین ایران خودرو موفق نشده در قسمت طراحی محصولی تولید کند که مشتری‌پسند و مدرن باشد و در طراحی سورن پلاس همچنان متعهد به المان‌های قدیمی بوده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد محصول گروه خودروسازی سایپا به دلایل پیش گفته شایستگی بیشتری دارد. در یکی دیگر از مقالات راهنمای خرید gsxr به سراغ مقایسه سورن پلاس با شاهین به عنوان دو نمونه از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی رفته‌ایم. بنابراین خودرو شاهین به دلیل برخورداری از طراحی به‌روز و بدنه خوش‌تراش با حجم پردازی بهتر و چهره به‌مراتب زیباتر، در این قسمت به عنوان برنده بی‌چون‌وچرای مقایسه سورن پلاس با شاهین شناخته می‌شود. در مقایسه شتاب، سورن پلاس توانسته تا صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۱۲ ثانیه ثبت کند که نسبت به شاهین با زمان ۱۳.۲ ثانیه برتری دارد.

تفاوت اصلی ماشین‌های شاهین و سورن پلاس از لحاظ امکانات رفاهی به نداشتن سانروف در سورن پلاس مربوط می‌شود. این در حالی است که پیشرانه شاهین از نوع چهار سیلندر توربو ۸ سوپاپ خواهد بود. حداکثر قدرت سورن پلاس ۱۱۳ اسب بخار و قدرت شاهین برابر با ۱۱۰ اسب بخار است که از این نظر تفاوت چندانی با یگدیگر ندارند. در سرتاسر کابین و داشبورد شاهین از پلاستیک خشک استفاده شده که کمی توی ذوق می‌زند. در سمت مقابل، روی داشبورد و رودری‌های سورن پلاس، پلاستیک نرم دیده می‌شود که حس خوبی می‌دهد؛ اما طراحی کلی کابین و داشبورد کاملا قدیمی است.

وزن خودرو شاهین برابر با ۱۲۶۰ کیلوگرم است که حدودا ۲۰ کیلو از رقیب خود یعنی سورن پلاس سنگین‌تر است. اگرچه خطوط جانبی آن بسیار مینیمال هستند، اما این سادگی به‌نوعی به خودرو ظاهری مدرن و هماهنگ داده است. در بخش عقب نیز چراغ‌هایی کشیده و برش خورده، همراه با سپر ساده، طراحی چشم‌نوازی به خودرو بخشیده‌اند. البته، طراحی عقب و جانبی خودرو می‌توانست جسورانه‌تر باشد، اما حتی با همین طراحی هم شاهین از نظر ظاهری نسبت به سورن پلاس جذاب‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. در مورد میزان فضای داخل کابین نیز باید گفت که هم سورن پلاس و هم شاهین کابین نسبتا جادار و با فضای کافی برای حضور ۵ نفر را در اختیار می‌گذارند.

در هر صورت و پس از کش و قوس‌های فراوان، سایپا موفق شد پیشرانه و گیربکس جدیدی را برای شاهین طراحی کند و در نهایت، اولین سری این خودرو در آخرین روزهای سال 1399 و با مدل 1400 به خریداران تحویل داده شد. لاماری ایما در دسته محصولات محبوب مونتاژی در حال حاضر به قیمت دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اگر شما از خودرو های روتین خسته شده اید میتوانید اقدام به خرید شاهین نمایید. در شاهین با داشبورد و اتاق جدید روبرو هستید که دارای امکانات نسبتا به روز میباشد .

به صورت کلی موتور m15 در خودرو هایی مثل تیبا و کوییک و … بوده که تا کنون جز موتور های کم استهلاک میباشد. در سمت مقابل، سورن پلاس با طراحی قدیمی‌اش قرار دارد که هیچ المان جذابی در طراحی آن وجود ندارد. این دو خودرو با توجه به مشخصات و امکانات خود، توانسته‌اند جایگاه مناسبی در بازار داخلی به دست آورند و گزینه‌های مطلوبی برای خریداران ایرانی محسوب می‌شوند.

قلب تپنده سایپا شاهین یک نسخه 1.5 لیتری توربو موسوم به M15 TC است که حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر را تولید می‌کند. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این سدان ملی سایپا می‌رسد. سورن پلاس یکی از سدان‌های ایران‌خودرو است که به عنوان نسخه‌ای به‌روز از سمند سورن شناخته می‌شود.

پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن (ترکمن نیوز) رسانه‌ای مستقل و مردمی برای پوشش وقایع خبری و امر اطلاع‌رسانی به منظور ارتقای سطح آگاهی و بینش عمومی در چارچوب قوانین مطبوعات کشوری است. شما مخاطبان عزیر می‌توانید آخرین اخبار و اطلاعات را در بخش‌های مختلفی مانند؛ فرهنگی و هنری، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، علمی و پزشکی، خبرهای استانی و بین المللی و … همچنین استفاده از سانروف و کیلس صورت گرفته واقعا کمبود آن ها در خودرو های ایرانی وجود داشته است . لطفا صندوق ورودی یا پوشه هرزنامه خود را بررسی کنید تا اشتراک خود را تأیید کنید.

از طرفی سمند سورن پلاس هم مجهز به آپشن‌هایی نظیر کروز کنترل، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو و گرم کن آینه‌های جانبی است که در شاهین دنده‌ای دیده نمی‌شود. فضای داخل کابین اتومبیل شاهین ساده است و متریال اجزای داخلی، کیفیتی پایینی دارد؛ البته کنسول میانی داشبورد و غربیلک فرمان با طراحی زیبا و اسپرت، فضای داخلی اتومبیل شاهین را چشم‌نواز کرده است. همچنین فضای کابین شرایط مناسبی را از نظر جای پا و سر برای سرنشینان فراهم می‌کند. روکش چرمی صندلی‌ها و قابلیت تنظیم دستی صندلی، راحتی و آسودگی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.همچنین فضای صندوق‌عقب ۵۰۰ لیتری سورن پلاس و ۴۲۰ لیتری شاهین، هر دو خودرو را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مصارف خانوادگی تبدیل کرده است. شما می‌توانید با استفاده از شرایط فروش اقساطی سمند سورن پلاس ، بخشی از هزینه خرید خودرو را در قسط‌های منعطف و بلندمدت پرداخت کنید. در مقابل، شاهین از پیشرانه ۱.۵ لیتری M15 توربوشارژ بهره می‌برد که قدرتی معادل ۱۰۹ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۷۸ نیوتون متر تولید می‌کند.

طوری که بعضی از خودروها افزایش قیمت را تجربه کردند و برخی دیگر با کاهش قیمت مواجه شدند. در بحث کیفیت سواری اختلاف چندانی بین دو خودرو وجود ندارد و هر دو نسبت به قیمت خود نرمی قابل قبولی دارند اما اگر خیلی حساس باشید ممکن است خشکی و نویز تایرهای فابریک آزارتان دهد. مبایعه نامه خودرو یکی از مهم‌ترین اسناد در معاملات خرید و فروش ماشین است که به‌عنوان مدرک قانونی برای اثبات مالکیت و تعهدات مالی طرفین شناخته می‌شود. BAC X3 یک کراس‌اوور کامپکت است که در اصل توسط کمپانی جیلی در چین طراحی و تولید شده است. انتخاب بهترین روغن موتور برای TU5 تاثیر مستقیمی بر عملکرد، طول عمر و کاهش هزینه‌های نگهداری این موتور دارد. همچنین از نظر میزان فضای پای سرنشینان عقب هر دو خودرو شرایط مطلوبی دارند و در کلاس خود جزو جادارترین محصولات برآورد می‌شوند.

در مقابل خودرو شاهین دارای موتور 1.5 لیتری توربوشارژ است که قدرتی برابر با 110 اسب بخار و گشتاوری معادل 178 نیوتن‌متر دارد. شاهین به گیربکس 5 سرعته دستی تجهیز شده که طی 13.5 ثانیه سرعت 0 تا 100 آن صورت می‌گیرد و در هر 100 کیلومتر مصرف سوختی برابر با 7.2 لیتر دارد. نوع موتور سورن پلاس تنفس طبیعی 16 سوپاپه است، ولی پیشرانه سایپا شاهین با حجم 1.5 لیتری و از نوع 8 سوپاپه توربوشارژ خواهد بود. موتورهای تنفس طبیعی استهلاک کمتری دارند، در حالی که موتور شاهین به علت مکش توربوشارژ هزینه‌های نگهداری را بالا می‌برد.

اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. شاهین پلاس اتوماتیک اما برخلاف رقیب از تریم داخلی دو رنگ به همراه قطعات دکوراتیو طرح چوب بهره مند شده که یک صفحه نمایش مالتی مدیای بزرگ و عریض به همراه برخی کلیدهای کنترلی و پنل الکتریکی که لمسی نیست را در دل خود جا داده است. مقابل راننده هم یک فرمان سه شاخه ساده و یک کلاستر آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری مشابه رقیب وجود دارد.

از این رو، هرچند چهره سورن پلاس هم با توجه به محدودیت‌های بازار کشور ما قابل قبول است و طرفداران خاص خود را دارد اما اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم، بایستی دست شاهین را به عنوان برنده این قسمت از مقایسه بالا ببریم. این سدان خانوادگی روی پلت فرم جدید سایپا موسوم به SP100 ساخته شد که خود این پلت فرم هم بر اساس یکی از پلت فرم‌های قدیمی تویوتا یاریس شکل گرفته بود. پس از مدت کوتاهی از معرفی رهام، تحریم‌های جدید علیه صنعت خودرو کشورمان آغاز شد و دست سایپا از پیشرانه و گیربکس درنظر گرفته شده برای این خودرو کوتاه ماند. این مسئله باعث شد تا عرضه رسمی رهام به تعویق بیفتد و در همین حین، نام این خودرو هم بنا به پیشنهاد برخی پژوهشگران و فعالان محیط زیست، به منظور حمایت از گونه در حال انقراض شاهین ایرانی، به «شاهین» تغییر کرد. با ورود به کابین هر دو خودرو همچنان همان نظری که راجع به طراحی ظاهری داشتیم دوباره تکرار شده است! نماینده چین طراحی داشبورد به مراتب مدرن‌تر و جوان پسندتری داشته اما سدان ملی مان بیشتر تمرکزش روی راحتی و سادگی بوده اما سعی داشته تا حداقل قطعات دکوراتیو کمی لوکس جلوه دهد.

به طور مثال در شاهین آپشن‌هایی مانند دوربین عقب، نویگیشن، اتولایت و حسگر فشار باد تایرها وجود دارد. همچنین در شاهین شاهد سانروف و سیستم کی‌لس استارتر هستیم در حالی که در سورن پلاس این آپشن‌ها دیده نمی‌شود. برنده مقایسه خودرو شاهین با سورن پلاس از نظر طراحی ظاهری، از همین ابتدا کاملا مشخص است؛ زیرا ماشین شاهین از طراحی کاملا جدید، ظریف و هنرمندانه سود می‌برد و در حال حاضر به عنوان یکی از زیباترین ماشین‌های ایرانی شناخته می‌شود. از نظر ابعاد، سورن پلاس با طول ۴۵۳۴ میلی‌متر، عرض ۱۹۴۴ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۶۰ میلی‌متر، از شاهین بزرگ‌تر است که با طول ۴۴۶۰ میلی‌متر، عرض ۱۷۶۹ میلی‌متر و ارتفاع ۱۵۰۲ میلی‌متر قابل مقایسه است. به‌طور کلی، سورن پلاس دارای ابعاد بزرگ‌تری است که می‌تواند فضای داخلی و صندوق‌عقب بیشتری را ارائه دهد. حجم فضای صندوق‌عقب سورن پلاس با ۵۰۰ لیتر بیشتر از حجم صندوق‌عقب شاهین با ۴۴۲ لیتر است.

البته داشبورد دنا پلاس به دلیل وجود تزئینات طرح چوب و کیفیت اندکی بهتر متریال، تا حدودی جذاب‌تر از داشبورد شاهین به نظر می‌رسد. در ادامه مطالب با گروه اگزوز سازی پیا صنعت، برای مقایسه خودروها در بازار وسایل نقلیه ایران، در این قسمت به سراغ شاهین و سورن پلاس رفته ایم. با ما همراه باشید تا اگر برای خرید یکی از این محصول تردید دارید، بیاموزید که کدامیک و به چه علت برتر است و چطور می توانید به این ترتیب خرید بهتری داشته باشید. تجربه نشان داده که بین این دو خودرو، برنده سایپا شاهین بوده، زیرا میزان ظرافتی که در طرح بدنه خودروی سایپا به کار رفته، قدیمی بودن بدنه سورن پلاس را برجسته کرده است. می‌دانیم که سال‌ها پیش خودروی سورن پلاس به عنوان فیس لیفتی از سمند سورن و با تغییراتی اندک و نه چندان دندان‌گیر وارد بازار شد. برای اینکه بتوان مقایسه سورن پلاس و شاهین را انجام داد، به طور قطع مشخصات فنی اولین عاملی است که باید به آن توجه کرد.

سیستم تعلیق هر دو خودرو یکسان بوده و تعلیق جلوی آن ها مک فرسون و عقب فنر پیچشی است . شاهین، پرچم‌دار حال حاضر سایپاست که با تمام جنجال‌های خود توانست به موفقیت خوبی در بازار ایران برسد. سایپا، چهار تیپ را برای شاهین در نظر گرفته که دو تیپ آن‌ها دنده‌ای و دو تیپ دیگر اتوماتیک هستند. چراغ‌ها کشیده هستند و گرافیک خوبی هم دارند، جلوپنجره هم نسبتا بزرگ است و تا حدی یادآور فورد فوکوس است.

افزایش قیمت ارز و به تبع آن خودرو تأثیر زیادی روی قدرت خرید مردم گذاشته است. همین موضوع باعث شده دست خریداران از انتخاب خودروهای ایمن‌تر و مدرن‌تر کوتاه شود و آن‌ها به خرید مدل‌های تولیدی فعلی با کیفیت نه چندان خوب رضایت دهند. دو نمونه از پرفروش‌ترین سدان های ایران‌خودرو و سایپا با نام سورن پلاس و شاهین شناخته می‌شوند که قبلاً به کرات در gsxr از آن‌ها سخن گفته‌ایم اما شاید برخی افراد برای خرید آن‌ها بر سر دوراهی باشند. این خودرو با سواری نرم‌تر، کیفیت بهتر سیستم تعلیق و عملکرد مناسب‌تر در شرایط مختلف جاده‌ای، تجربه رانندگی بهتری را به ارمغان می‌آورد. از سوی دیگر، شاهین با وجود طراحی مدرن‌تر و پیشرانه توربوشارژ، در زمینه سواری و هندلینگ به دلایل مختلفی از جمله ضعف پیشرانه و سیستم تعلیق، عملکرد کمتری دارد. بنابراین، اگر راحتی و کیفیت سواری برای شما اهمیت دارد، سورن پلاس گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

پیشرانه سورن پلاس در دورهای پایین صدای کمی تولید می‌کند اما هرچه دور موتور بیشتر شود صدای وارد شده به کابین نیز بیشتر خواهد بود. سواری خودرو در خیابان‌ها و جاده قابل‌قبول و نسبتاً نرم است هرچند نباید انتظار سواری و هندلینگ قابل‌توجهی را داشت. البته اضافه شدن سیستم‌هایی نظیر کنترل پایداری و کنترل کشش تا حدودی می‌توانند روی توانایی‌های حرکتی خودرو تأثیر داشته باشند.

نسخه دوگانه‌سوز نیز همین موتور را دارد؛ اما میزان قدرت آن ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور نیز ۱۵۳ نیوتن‌متر است. این تفاوت عملکردی یکی از مواردی است که هنگام خرید قسطی ایران خودرو باید در نظر بگیرید و بسته‌به شرایط استفاده و هزینه‌های سوخت، مدل بنزینی یل دوگانه‌سوز را انتخاب کنید. در پایان مقایسه دنا پلاس با شاهین وقت آن است که با جمع بندی مطالب گفته شده، ارزش خرید هر خودرو را بسنجیم. شاهین در پارامترهای فضای کابین، توانایی‌های حرکتی، امکانات رفاهی و تناسب در طراحی خارجی نمره بالاتری نسبت به دنا پلاس می‌گیرد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *