شاهین بخریم یا دنا پلاس؟ مقایسه دنا پلاس با شاهین
از طرفی، سیستم های ناوبری، صوتی، اتصال به دستگاه های جانبی و سایر امکاناتی که در دنا وجود دارد، تجربه رانندگی را بهبود می بخشد. اما در نهایت باید گفت که انتخاب بین این دو گزینهها کار چندان سادهای نیست، شاهین خودرویی جدیدتر با طراحی پویاتر و ایمنی بهتر است و در مقابل دنا پلاس خودرویی جا افتاده و با پیشرانهای بهتر است اما قطعاً تا پایان سال 1400 معادلات بازار به هم خواهد خورد. از طرفی تارا وارد بازار میشود که رقیب جدی برای شاهین است، و شاهین نیز قرار است با موتور قویتر به این رقابت باز گردد. در مقابل ایران خودرو نیز یک موتور 3 سیلندر اقتصادی را نیز در زمستان 1399 معرفی کرد اما هنوز مشخص نیست این پیشرانه جدید برای کدام خودروها در نظر گرفته شده است. از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از خودروبانک و در قالب این مقایسه به بررسی این دو خودرو بپردازیم. در ادامه مقایسه دنا پلاس با شاهین همراه ما باشید تا با بررسی کامل این دو خودرو ببینیم در نهایت شاهین بهتره یا دنا پلاس.
با توجه به آنچه در مقایسه شاهین و دنا گفته شد میتوان گفت که طراحی نسبتا اسپرت دناپلاس در کنار موتور تنفس طبیعی آن که قویتر از موتور شاهین است و در طول زمان استهلاک کمتری دارد، از مزیتهای دناپلاس نسبت به شاهین محسوب میشوند. شتاب بهتر، صندوقعقب جادارتر، طراحی کابین زیباتر و امکانات کاربردیتر نیز از دیگر مزیتهای دناپلاس نسبت به شاهین به شمار میروند. در مقابل شاهین نیز خودروی جدیدتری است که طراحی خارجی زیباتر و عملکرد ایمنی بهتری دارد و با قیمتی پایینتر از دناپلاس عرضه میشود. بنابراین بهطورکلی میتوان گفت که شاهین و دناپلاس خودروهایی تقریبا همسطح هستند که هریک برتریهایی نسبت به دیگری دارند. در مقابل، دنا پلاس به لطف داشبوردی که هنوز هم علیرغم قدیمی بودن، نسبت به شاهین از جذابیت بیشتری برخوردار است، تجربه بهتری از نظر بصری در داخل خودرو ارائه میدهد. یکی از نکات مثبت طراحی داخلی دنا پلاس، استفاده از تزئینات طرح چوب در قسمتهای مختلف داشبورد و کنسول است که به آن جلوهای لوکستر و جذابتر بخشیده است.
به همین دلیل میتوان گفت که شاهین از نظر هماهنگی طراحی بدنه، امتیاز بهتری نسبت به دنا پلاس کسب میکند. خطوط بدنه این خودرو بهخوبی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند و جلوهای مدرن به خودرو بخشیدهاند. یکی از نکات مثبت طراحی شاهین، توجه به جزئیات در طراحی چراغها و جلوپنجره است که به آن ظاهری جذابتر بخشیده است. فرم کلی بدنه شاهین بهگونهای است که نهتنها ظاهر خودرو را پویا و اسپرت نشان میدهد، بلکه از لحاظ ارگونومی نیز بهبودهایی در آن دیده میشود. هماهنگی در طراحی بدنه شاهین باعث شده تا این خودرو در مقایسه با سایر محصولات داخلی جلوهای مدرنتر و زیباتر داشته باشد. بنابراین بهتر است که نیازها و سلایق خود را در مورد خرید یک سدان خانوادگی مشخص کنید و سپس با توجه به توضیحات بالا ببینید که بهتر است دنا پلاس توربو دندهای بخرید یا شاهین اتوماتیک.
در این خصوص باید بگوییم که در دنا پلاس صدای محیط بیرون و در شاهین صدای پیشرانه بیش از حد به کابین نفوذ میکند و سرنشینان را آزار میدهد. دندهای شرکت سایپا دو سال بعد از عرضه شاهین دندهای، بالاخره مدل اتوماتیک این خودرو را در سال 1402 به بازار فرستاد. شاهین اتوماتیک CVT از نظر نوع موتور تفاوتی با نسخه دندهای ندارد و همان پیشرانه توربوشارژ ۸ سوپاپ در اینجا نیز مشغول خدمت است.
در طراحی دنا پلاس بیشتر از خطوط شکسته و زوایای تند استفاده شده که جلوهای اسپرت و تا حدودی خشن به چهره خودرو داده است. اما ظاهر شاهین به لطف خطوط و زوایای نرمتر، حالتی بینابین دارد و نه میتوانیم آن را اسپرت محسوب کنیم و نه کسل کننده. ناگفته نماند که در شاهین نسبت به دنا پلاس تناسب ظاهری بهتری را شاهد هستیم که ناشی از جدیدتر بودن پلت فرم این محصول سایپا است.
در مورد طراحی ظاهری شاهین پلاس باید گفت که این خودرو نسبت به قبل تغییرات چندانی نداشته و با همان شکل و شمایل به میدان آمده است. حضور شاهین در سبد محصولات ایرانی بهعنوان یک نقطه عطف در طراحی تولیدات داخلی به شمار میرود که نسبت به خودروهای همرده، ظاهر بهمراتب ظریفتر، هماهنگتر و زیباتری را از خود به نمایش میگذارد. این خودرو از حجمپردازی مناسب و تناسب اندام مطلوبی بهره میبرد که آن را به یک ماشین زیبا برای اقشار مختلف تبدیل کرده است. اگر شخص به دنبال یک خودروی پیشرفته تر و مدرن تر با ویژگی های فنی بیشتر است، دنا پلاس مناسب تر خواهد بود. اما اگر شخص به دنبال یک خودروی با قیمت مناسب و کاربری روزانه است، شاهین می تواند گزینه مناسبی باشد.
از پرتقاضا ترین مقایسه خودرو هایی که در این سات قرار دادیم مقایسه خودرو های تیبا و ساینا و کوییک است. اگر شما هم میخواهید بدانید کدام خودرو مشخصات فنی تخصصی تری دارد میتوانید به صفحه تیبا یا ساینا یا کوییک مراجعه کنید. کوییک و 206 دو خودرو پرطرفدار در ایران هستند که قیمت های تقریبا نزدیک به همی دارند.
با توجه به نزدیک بودن کلاس بدنه و همچنین بازه قیمت، شاهین اتوماتیک و دنا پلاس توربو دندهای رقبایی نزدیک برای یکدیگر محسوب میشوند. از همین رو به مقایسه شاهین اتوماتیک با دنا پلاس توربو میپردازیم تا اگر قصد خرید یکی از این دو محصول ایرانی را دارید، بدانید که هر کدام نسبت به دیگری چه نقاط ضعف و قوتی دارد. بهعنوان نتیجه و پاسخ به سوال شما در مورد آن که بالاخره دنا پلاس توربو ۶ دنده بخریم یا شاهین دستی، باید بگوییم که مقایسه شاهین با دنا پلاس از جنبههای مختلف قابل بحث است. اگر یک خودرو با توان فنی معمولی، کابین جادارتر، قطعات یدکی کمی ارزانتر، طراحی ظاهری متعادلتر و دارای سانروف و سیستم کنترل کشش و پایداری (در مدلهای جدید) نیاز دارید، به نظر میرسد شاهین بتواند احتیاجات شما را به نحو مطلوبتری پاسخ دهد.
البته سایپا قصد دارد بهزودی نسخهٔ جدیدی از شاهین را با پیشرانهٔ ME16 به بازار بفرستد که درواقع نسخهٔ سایپا از موتور TU5 پلاس محسوب میشود و میتواند ورق را کاملاً به نفع شاهین برگرداند اما در حال حاضر، در بخش پیشرانه برتری با دنا پلاس است. انتقال قدرت در هردو خودرو توسط گیربکسهای پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد اما نسخهٔ اتوماتیک هم برای هردو ارائه میشود که در دنا پلاس شش سرعتهٔ اتوماتیک و در شاهین از نوع CVT است. همچنین در دنا پلاس هرچند ایرانخودرو تمام تلاش خود را برای تمایز از سمند انجام داده اما هنوز هم نوعی عدم هماهنگی در قسمتهای مختلف ظاهر خودرو به چشم میخورد که چنین چیزی در شاهین دیده نمیشود. شاهین که در سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد، با وجود برخورداری از پلتفرم نسبتاً مدرن برگرفته از نسل دوم تویوتا یاریس و طراحی قابلقبول، به دلیل پیشرانهٔ نامناسب، نتوانست آنطور که باید در بازار موردتوجه قرار گیرد. به همین دلیل، سایپا به دنبال پیشرانهٔ بهتری برای شاهین بود که بتواند جای موتور توربوی قبلی که اساساً متعلق به خانوادهٔ تیبا بود را بگیرد. بدین ترتیب، نهایتاً در فروردین ۱۴۰۲، خط تولید نسخهٔ سایپا از موتور TU5 در مگا موتور افتتاح شد.
شاهین یکی از خودروهای تولید داخل است که به عنوان اولین خودروی تولید شده با الهام از پرنده شکاری شاهین طراحی شده است . شاهین با استفاده از موتور ۱۵۰۳ سی سی M۱۵ Turbo Charger، گیربکس دستی ۵ سرعته و طراحی بدنه با استفاده از فولادهای با استحکام بالا ، به زودی به بازار عرضه خواهد شد تا رقابت را در بازار خودروهای هم کلاس خود دو چندان کند . دنا نیز با تجهیزات استاندارد ایمنی، امنیت قابل قبولی دارد، اما در نسخههای پایه ممکن است برخی از این امکانات موجود نباشد. شتاب صفر تا صد دنا پلاس ۱۲ ثانیه برآورد شده و این رقم در شاهین چیزی حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه است.
ممکن است برخی از این فیلم های موجود، کوتاه باشند و در مقابل، برخی دیگر به طور مفصل به مقایسه دنا پلاس و شاهین بپردازند. با این اوصاف اگر بیشتر مواقع از خودرو استفاده خانوادگی میکنید و البته حوصله نگهداری از پیشرانههای توربوشارژر را هم دارید، خرید شاهین برای شما مناسبتر است. اما اگر خانواده کم جمعیتتری دارید و پیشرانههای تنفس طبیعی را بیشتر میپسندید، پیشنهاد ما به شما خرید دنا پلاس است. یکی از نکات منفی شاهین و دنا پلاس بحث عایق بندی کابین است که هر دو خودرو در آن مشکل دارند.
موتور توربوشارژر، امکانات ایمنی و رفاهی مناسب، و ظاهر جذاب این خودرو از نقاط قوت اصلی آن به شمار میآید. شاهین با گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه میشود و یکی از محصولات پرطرفدار سایپا در بازار خودروهای داخلی است. دنا پلاس با امکانات رفاهی متنوعتر، راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم میکند. در مقابل، شاهین نیز با سیستمهای ایمنی بهروزتر مانند کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری، گزینهای مناسب برای کسانی است که به ایمنی خودرو اهمیت میدهند. بااینحال شرایط فروش اقساطی سایپا و ایران خودرو خرید هر دو ماشین را آسان میکنند. اگر معیار اصلی شما ایمنی، مصرف سوخت کمتر و فضای داخلی جادارتر باشد، شاهین انتخابی مناسب است.
دنا با موتور بزرگتر، قدرت اسب بخار بیشتری دارد اما گشتاور کمتری نسبت به شاهین ارائه میدهد. مقایسه شاهین و دنا اندکی دشوار است، زیرا هر دو امکانات و محدوده قیمت نسبتا مشابهی دارند. ولی در بخشهای موتور، طراحی، امکانات و ایمنی تفاوتهایی با یکدیگر دارند و هریک در بخشی بر دیگری برتری دارد.
شاهین ظاهر مدرنتر، تجهیزات بیشتر، کابین جادارتر و قیمت ارزانتری در بازار دارد درحالیکه دنا از پیشرانهٔ مطمئنتر، کابین زیباتر و بازار فروش بهتر بهره میبرد. تفاوت ماشین شاهین و دنا، مقایسه خودروهای داخلی مانند شاهین و دنا پلاس به دلیل شباهتهای قیمتی و تفاوتهای فنی، یکی از موضوعات جذاب برای خریداران خودرو در ایران است. هر دو خودرو از محصولات پرفروش سایپا و ایران خودرو محسوب میشوند که امکانات و ویژگیهای متنوعی را ارائه میدهند.
این موتور ۱.۷ لیتری ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که برای وزن ۱۲۵۸ کیلوگرمی دنا پلاس نسبتاً کافی خواهد بود. در داخل شرایط برعکس میشود زیرا با اینکه شاهین خودروی جدیدتری است اما طراحی داخلی کاملاً قدیمی، ساده و بیروحی داشته و بسیار با چیزی که این روزها در خودروهای جدید جهان میبینیم فاصله دارد. از سوی دیگر، هرچند دنا هم خیلی طراحی داخلی چشمگیری ندارد و در قیاس با سدانهای چینی بازار کشورمان کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته ولی به لطف الهام گیری از کابین محصولات قدیمی هیوندای و تریمهای طرح چوب، لااقل از شاهین بهتر به نظر میرسد. دنا در طراحی غربیلک فرمان، دریچههای تهویه و کنسول میانی یک سر و گردن بالاتر از رقیب سایپایی قرار میگیرد و هرچند که کیفیت متریال در هردو خودرو پایین است اما از این لحاظ هم دنا شرایط کمی بهتری دارد.
اما اگر امکانات رفاهی و تجهیزات داخلی لوکستر برای شما اهمیت بیشتری دارد، دنا پلاس گزینهای بهتر است. انتخاب بین شاهین، سدان جذاب سایپا و دنا پلاس ایران خودرو با امکانات و مشخصات موتوری تقریبا مشابه، چالشبرانگیز است. شاهین با طراحی مدرن و مصرف سوخت کم، گزینهای عالی برای رانندگی روزمره محسوب میشود.
در نهایت، هرچند دنا پلاس همچنان طرفداران زیادی دارد و از لحاظ ظاهری برای بسیاری از مشتریان جذاب است، اما طراحی بدنه آن در مقایسه با شاهین از انسجام کمتری برخوردار است. طراحی داشبورد شاهین جذابیت چندانی ندارد، درحالیکه نمای داخلی دناپلاس بسیار زیبا طراحی شده است. استفاده از طرح چوب و تقارن موجود در داشبورد و کنسول میانی، نمای داخلی دناپلاس را بسیار زیباتر از شاهین کرده است. البته طراحی کابین شاهین از نکات مثبتی مانند روکش چرمی صندلیها، استارت دکمهای و زیرآرنجی جلو برخوردار است.
به طور کلی، هر دو شاهین و دنا بدنه هایی مقاوم و قابل اعتماد دارند، اما در طراحی بدنه دنا به نظر می رسد که بیشتر به جزئیات مدرن تری توجه شده است. با توجه به تمامی مواردی که گفته شد و مقایسه ایمنی دنا پلاس و شاهین می توان اینگونه برداشت کرد که دنا از لحاظ ایمنی بسیار بالاتر از شاهین است. تحلیل ایمنی خودروها به عوامل متعددی از جمله سیستم های فعال ایمنی، ساختار بدنه، استانداردهای ایمنی و سایر عوامل وابسته به هر خودرو نیاز دارد. به طور کلی، دنا نسبت به شاهین قدرت بیشتری دارد و موتور آن باعث ارائه عملکرد بهتری در مقایسه با شاهین می شود. اما همچنین باید توجه داشت که عوامل دیگری مانند وزن خودرو، دینامیک خودرو و نحوه استفاده از خودرو نیز بر عملکرد نهایی تأثیر می گذارند.
زیرا این سبک طراحی نسبتاً قدیمی به نظر میرسد و بهتر بود سایپا فرم جذابتری را برای بهترین محصول ملی خود انتخاب میکرد. با این وجود به عنوان یک خودرو اقتصادی، بیشتر از این نمیتوان به داشبورد شاهین انتقاد کرد و در مجموع با یک فضای نسبتاً ساده و تا حدودی متعادل داخل کابین شاهین طرف هستیم. البته کیفیت متریال و مونتاژ کابین این خودرو میتوانست بهتر از چیزی که الان هست، انجام شود و سطح رضایت بالاتری را در کاربران ایجاد کند. طبق تستهای انجام شده شتاب دنا پلاس توربو حدود ۱۰ ثانیه است اما شتاب شاهین اتوماتیک تقریبا ۱۵ ثانیه به طول میانجامد.
این پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۷ لیتری میتواند معادل ۱۱۳ اسب بخار قدرت و حدود ۱۵۵ نیوتن.متر گشتاور را از طریق گیربکس پنج دنده دستی به محور جلو انتقال دهد. بنابراین شاید روی کاغذ اختلاف توان موتور ۲۰۷ و دنا پلاس چندان زیاد نباشد؛ اما نکتهای که باعث شده پژو ۲۰۷ عملکرد حرکتی بهتری ارائه دهد و خودرو نسبتا چابکتری باشد، وزن کمتر آن نسبت به دنا پلاس است. البته که نباید ویژگیهای آیرودینامیکی بهتر بدنه پژو ۲۰۷ را نیز نسبت به حریف نادیده گرفت.
شاهین از تولیدات سایپا است که در حال حاضر گل سرسبد خودروهای ملی این شرکت به حساب میآید. در طرف دیگر دنا پلاس توربو نیز پیش از عرضه تارا، بهترین محصول تولید داخل ایران خودرو بود و در حال حاضر نیز محبوبیت بالایی در جمع مشتریان ایرانی دارد. خودروهای شاهین و دنا هر دو خودروهای ایرانی هستند که توسط شرکت های ملی سازنده خودرو؛ یعنی ایران خودرو و سایپا تولید می شوند.
البته در سری جدید دنا پلاس توربو ۶ سرعته دستی سیستم کنترل پایداری الکتریکی نصب شده است که می تواند اطمینان بیشتری را به راننده بدهد. اما ساختار پلتفرم شاهین به روزتر از دنا پلاس بوده و به همین دلیل به صورت مکانیکی پایداری بهتری را در رقیب سایپایی شاهد هستیم. سواری هر دو خودرو نسبتاً نرم احساس میشود و احتمالاً میزان سفتی سیستم تعلیق خیلی روی کیفیت سواری این دو سدان داخلی تاثیر منفی نداشته باشد. ضمن آنکه قیمت شاهین پلاس در بازار آزاد نسبت به قیمت دنا پلاس در نسخه توربو اتوماتیک آپشنال در زمان نوشتن این مطلب کمی بالاتر است و درنتیجه هنگام خرید خودرو دست دوم یکی از این دو مدل، احتمال باز هم محصول ایران خودرو انتخاب مقرون بهصرفهتری خواهد بود.
این موتور که سایپا نام ME16 را روی آن گذاشته، قصد دارد اصلیترین مشکل شاهین را برطرف کند. سایپا برای شاهین با موتور ME16 نام شاهین پلاس را در نظر گرفته و قرار است از این موتور در خودروهای دیگری مثل تندر ۹۰ ایرانی هم استفاده کند. روی هر دو خودروی مورد نظر موتور توربوشارژ نصب شده است، با این تفاوت که موتور شاهین از نوع ۸ سوپاپ به حجم ۱.۵ لیتری است که تنها ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این میزان قدرت به وسیله گیربکس اتوماتیک CVT هفت سرعته به چرخهای جلو انتقال داده میشود. دو سال پس از معرفی دنا، در پاییز ۱۳۹۵، نخستین فیسلیفت آن با نام «دناپلاس» معرفی شد. از نظر ظاهری میتوان به تغییر چراغهای جلو و عقب و استفاده از جلوپنجره اسپرت و بزرگتر اشاره کرد.
ولی دناپلاس از نظر فنی بهتر از شاهین است، زیرا موتور دناپلاس مشکلات نگهداری سیستم توربوشارژر را ندارد و عملکرد بهتری دارد. گرچه موتور شاهین و دناپلاس فاقد سیستم ESP است، موتور شاهین بهدلیل اصلاحاتی که روی آن انجام شده است، از نظر ایمنی عملکرد بهتری دارد و در تست تصادف بهتر عمل کرده است. در دناپلاس توربو دندهای سیستم توربوشارژ به پیشرانه EF7 خودرو افزوده شد و چند تغییر فنی جزئی نیز ایجاد شد. از نظر ظاهری نیز دناپلاس توربو از ویژگیهایی مانند رینگ بزرگتر با طراحی جدید، سردنده جدید و فرمان چرمی با دوخت قرمز برخوردار است.
سایپا در تدارک عرضهٔ شاهین پلاس به بازار است و بهتازگی قیمت آن را اعلام کرده است تا یکی از گرانترین خودروهای داخلی لقب گیرد. این سدان سایپا اما از سمت ایرانخودرو با دو رقیب مهم مواجه خواهد بود که سالها است در بازار حضور دارند و بهنوعی جا افتادهاند. این خودروها تارا و دنا پلاس هستند که حالا با رقیب جدیتری از سوی سایپا مواجه خواهند بود. این دو سدان ایرانخودرو در نسخهٔ اتوماتیک قیمتی نزدیک به هم دارند اما دنا پلاس توربو اتوماتیک کمی گرانتر است و بهنوعی سدان پرچمدار ایرانخودرو محسوب میشود.
در این بین، دنا پلاس دارای دو کیسه هوای بیشتر و صندلی برقی سرنشین جلو است که در شاهین پلاس موجود نیستند. اما در عوض، شاهین پلاس نیز گرمکن صندلیهای جلو دارد که دنا پلاس فعلا به آن تجهیز نشده است. این خودرو با طراحی مدرن و امکانات متنوع، جزو خودروهای محبوب در بازار ایران است. بنابراین، انتخاب بین دنا و شاهین بستگی به نیازها و سلیقه شما دارد و با مقایسه ویژگی ها، قیمت، کیفیت ساخت و سایر عوامل مهم، تصمیم بهتری بگیرید. اگر به دنبال راحتی بیشتر در مسافرتهای طولانی هستید، شاهین به دلیل فضای بیشتر در صندلیهای عقب و مصرف سوخت کمتر، میتواند گزینه بهتری باشد.
دنا پلاس به لحاظ فنی تفاوتی با سمند ال ایکس ندارد و از همان موتور ۱.۷ لیتری تنفس طبیعی برخوردار است که قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دریافت میکند. در مقابل، شاهین دارای موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۱۰ اسب بخار است که روی کاغذ شاید موتور قویتری بهنظر برسد، اما در واقعیت باید گفت که چنین نیست و دنا در این بخش بهتر عمل کرده است. هرچند در شاهین تأخیر توربو کاملاً مشهود است و موتور در دور نسبتاً پایین ۵,۵۰۰ rpm کاتآف میکند اما به لطف برخورداری از توربوشارژر و گشتاور بیشتر، در دورهای میانی کشش مناسبی دارد و در رانندگیهای شهری سرحالتر احساس میشود. از سوی دیگر، دنا پلاس به دلیل تأخیر پدال گاز و فقدان توربوشارژر، کمی کندتر و تنبل احساس میشود ولی با بالا رفتن دور موتور، شرایط بهتر خواهد شد زیرا در اینجا خبری از تأخیر توربو و کاتآف زودهنگام نیست.
دیدگاهتان را بنویسید