مقایسه شاهین با دنا پلاس؛ کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟- سپند خودرو
به طور کلی، خودروهایی که دارای امکانات و ویژگی های بیشتری هستند و در بازار خودرو تقاضای بیشتری دارند، قیمت بالاتری نیز خواهند داشت. تحلیل ایمنی خودروها به عوامل متعددی از جمله سیستم های فعال ایمنی، ساختار بدنه، استانداردهای ایمنی و سایر عوامل وابسته به هر خودرو نیاز دارد. اگر بخواهیم به مقایسه شاهین و دنا از نظر ایمنی بپردازیم، ابتدا باید بررسی کنیم که آیا خودروها دارای سیستم های فعال ایمنی هستند یا خیر؟ باید بگوییم خودروی پیشرفته ای مانند دنا از سیستم های فعال ایمنی مانند سیستم های ترمز ABS به دور نخواهد بود، حال آنکه شاهین فاقد این سیستم ایمنی است. در مورد ویژگی های ظاهری، دنا با طراحی مدرن تر و خطوط دینامیک تر از شاهین پیشی می گیرد. همچنین، دنا با داشتن فضای داخلی بزرگتر و پنجره های بزرگتر نسبت به شاهین، احساس راحتی و آسایش بیشتری برای سرنشینان خود فراهم می کند.
این امر ممکن است به دلیل وجود ویژگی های فنی بیشتر و طراحی مدرن تر در دنا باشد. اما در نهایت باید گفت که انتخاب بین این دو گزینهها کار چندان سادهای نیست، شاهین خودرویی جدیدتر با طراحی پویاتر و ایمنی بهتر است و در مقابل دنا پلاس خودرویی جا افتاده و با پیشرانهای بهتر است اما قطعاً تا پایان سال 1400 معادلات بازار به هم خواهد خورد. از طرفی تارا وارد بازار میشود که رقیب جدی برای شاهین است، و شاهین نیز قرار است با موتور قویتر به این رقابت باز گردد.
اما در حال حاضر، به واسطه برخی اجبارهای اداره استاندارد، سیستمهایی مثل کنترل کشش، پایداری، سنسور نور و فشار باد تایرها در اکثر خودروهای تولیدی از جمله شاهین پلاس و دنا پلاس دیده میشود. در این بین، دنا پلاس دارای دو کیسه هوای بیشتر و صندلی برقی سرنشین جلو است که در شاهین پلاس موجود نیستند. اما در عوض، شاهین پلاس نیز گرمکن صندلیهای جلو دارد که دنا پلاس فعلا به آن تجهیز نشده است.
این موتور که سایپا نام ME16 را روی آن گذاشته، قصد دارد اصلیترین مشکل شاهین را برطرف کند. سایپا برای شاهین با موتور ME16 نام شاهین پلاس را در نظر گرفته و قرار است از این موتور در خودروهای دیگری مثل تندر ۹۰ ایرانی هم استفاده کند. بنابراین ممکن است تصور عموم بر این پایه باشد که فضای داخلی اتاقک شاهین به نسبت دنا پلاس کوچکتر است. اما در واقع چنین نیست و حتی دنا پلاس به دلیل فرم صندلیهای عقب از نمونه پایه خود یعنی سمند کوچکتر بوده و بخش پشتی کابین آن از شاهین کوچکتر به نظر میرسد. اما از آنجایی که فاصله محوری مناسبی برای این اتومبیل در نظر گرفته شده است، فضای فراخ به اندازه کافی در اختیار سرنشینان قرار میگیرد.
درون کابین دنا پلاس و شاهین هم شاهد داشبوردهایی هستیم که با طرحهای روز فاصله دارند اما نسبت به یک سدان اقتصادی نمره قبولی میگیرند. البته داشبورد دنا پلاس به دلیل وجود تزئینات طرح چوب و کیفیت اندکی بهتر متریال، تا حدودی جذابتر از داشبورد شاهین به نظر میرسد. گفتنی است از سال ۱۴۰۳ شاهین پلاس مجهز به موتور تنفس طبیعی ME16 (پیشرانه TU5) به بازار میآید که ۱۶ سوپاپ دارد و گزینه بهتری نسبت به موتور توربو فعلی به حساب میآید.
بخش تجربه رانندگی مقایسه شاهین و دنا پلاس را طبق رسم همیشگی با فضای کابین و کیفیت سواری شروع میکنیم. شاهین علیرغم ابعاد بیرونی کوچکتر، فضاسازی کابین بهتری دارد و در هر دو ردیف جادارتر از دنا پلاس است. اما صندوق بار دنا پلاس با حجم 500 لیتر، جادارتر از صندوق بار 422 لیتری شاهین است. در طراحی دنا پلاس بیشتر از خطوط شکسته و زوایای تند استفاده شده که جلوهای اسپرت و تا حدودی خشن به چهره خودرو داده است.
اما از نظر ایمنی ماجرا برعکس میشود و این شاهین است که به سبب پلتفرم مدرنتر و البته اصلاحات ساختاری انجام شده توسط بخش مهندسی سایپا، دست برتر را نسبت به دنا پلاس دارد، هرچند که هر دو خودرو از سیستم ESP بیبهرهاند، اما از نظر تست تصادف، شاهین میتواند برتر از خانواده دنا ظاهر شود. در مقایسه شتاب، دنا پلاس با شتاب ۱۰ ثانیه سریعتر از شاهین با شتاب ۱۳.۵ ثانیه عمل میکند. همچنین دنا پلاس با حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت از شاهین که حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است، پیشی میگیرد.
گیربکس در این خودرو از نوع ۵ سرعته دستی است که نمونه آن را در دیگر خودروهای ساخت این کارخانه نظیر سمند و پژو نیز میتوان مشاهده کرد. بنابراین هم موتور و هم گیربکس بکار رفته در دنا پلاس از جهات گوناگون امتحان خود را پس داده و به عنوان سیستمهایی پرقدرت و بادوام شناخته میشوند. در بازار خودرو امروز، به دلیل وجود تحریمها، روی آوردن به خرید خودروهای داخلی را بیش از پیش شاهد هستیم. در این مطلب ما قصد داریم دو محصول از این دو کارخانه را در مقابل هم قرار دهیم و با مقایسه شاهین با دنا پلاس نتیجه گیری کلی از این دو خودرو را ارائه دهیم. مقایسه شاهین و دنا از نظر طراحی می تواند اطلاعات شما را در مورد خودروهای نامبرده افزایش دهد.
– افراد دیگر ممکن است به شاهین به عنوان یک خودرو اقتصادی و با قیمت مناسب نگاه کنند و از آن به عنوان یک وسیله نقلیه پرکاربرد و کم هزینه استفاده کنند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. در بحث هندلینگ هم هر دو خودرو نسبت به یک سدان خانوادگی قابل قبول ظاهر میشوند اما بازهم شاهین با اختلاف اندکی برنده است. در بحث کیفیت سواری اختلاف چندانی بین دو خودرو وجود ندارد و هر دو نسبت به قیمت خود نرمی قابل قبولی دارند اما اگر خیلی حساس باشید ممکن است خشکی و نویز تایرهای فابریک آزارتان دهد. اگر میخواهید با معایب بیشتری از این خودرو آشنا شوید میتوانید به صفحه چرا خودرو شاهین نخریم مراجعه کنید و با راز هایی از این خودرو آشنا شوید.
به همین جهت دنا پلاس را میتوان تمثیلی مملو از ناهماهنگیهای ساختاری و ظاهری در نظر گرفت که گرافیک آن دچار جهت گیریهای نامشخص شده است. شاهین سایپا اما از طراحی آپدیت شده و خاصتری در مقایسه با دنا پلاس برخوردار است. این خودرو که از قول سایپا نخستین سدان ملی معرفی شده است، با بهرهگیری از نبوغ در طراحی مهندسی، میتواند سازگاری بیشتری با ایدهآلهای نوگرایانه مصرف کنندگان داشته باشد. عملکرد فنی خودرو نقش مهمی در تجربه رانندگی دارد و مشخصات پیشرانه، گیربکس و سیستم تعلیق میتواند تأثیر زیادی بر کیفیت سواری داشته باشد. شاهین و دنا پلاس از دو نوع پیشرانه متفاوت بهره میبرند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. لذا به نظر میرسد که تا پایان سال، دچار تغییرات فنی در رده این محصولات در هر دو خودروسازی باشیم اما فعلاً باید اذعان کرد که پیشرانه دنا پلاس در شرایط کنونی بازار نسبت شاهین به دلیل نبود مشکلات نگهداری سیستم پرخوران (توربوشارژ) و عملکرد بهتر خروجی موتور برتری دارد.
این پیشرانه 16 سوپاپ حداکثر قدرت 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این سدان ایران خودرو منتقل میکند. البته دنا پلاس و شاهین جزو محصولات تقریبا زیبا در بازار انحصاری و کمتنوع خودروهای داخلی محسوب میشوند و از این حیث در نظر مشتریان ایرانی تا حدودی جذاب و دلنشین به چشم میآیند. اگر از دید کارشناسی به قضیه نگاه کنیم، متوجه میشویم که طراحی بدنه شاهین هماهنگی بیشتری دارد و عیوب طراحی در آن کمتر دیده میشود. اما دنا پلاس ناهماهنگیهای طراحی بیرونی بیشتری دارد و اگرچه در نظر مشتریان هنوز هم جذاب است، اما در مجموع نسبت به شاهین طراحی ضعیفتری دارد.
البته سطح کیفی متریال داخل کابین دنا پلاس، به ویژه جنس داشبورد و تودریها، خیلی مرغوب نیست و همچون شاهین از پلاستیک خشک در ساخت آنها استفاده شده است. از سوی دیگر، هرچند دنا هم خیلی طراحی داخلی چشمگیری ندارد و در قیاس با سدانهای جدیدتر جهان کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته ولی به لطف الهام گیری از کابین محصولات قدیمی هیوندای و تریمهای طرح چوب، هنوز هم بهتر از شاهین به نظر میرسد. شاهین به دلیل برخورداری از توربوشارژ در دور موتورهای میانی عملکرد مناسبی را ارائه میدهد. از این رو برای رانندگی شهری گزینه مناسبی محسوب میشود و همچنین میتواند کشش رضایتکنندهای را ارائه دهد، اما به دلیل محدودیتی که در دور موتور وجود دارد، کاتآف در دور موتور پایینی انجام میشود که تا حدی باعث کاهش لذت رانندگی خواهد شد. ضمن این که صدای ورودی موتور به کابین نیز از حد معمول بیشتر بوده که از این نظر میان شاهین و خانواده تیبا که از همین موتور اما بدون توربو بهره میبرد، شباهت زیادی دیده میشود. از لحاظ ایمنی باید سایپا شاهین را به دلیل پلتفرم مدرنتر و اصلاحات ساختاری که توسط بخش مهندسی سایپا صورت گرفته نسبت به دنا پلاس برتر دانست.
سایپا در تدارک عرضهٔ شاهین پلاس به بازار است و بهتازگی قیمت آن را اعلام کرده است تا یکی از گرانترین خودروهای داخلی لقب گیرد. این سدان سایپا اما از سمت ایرانخودرو با دو رقیب مهم مواجه خواهد بود که سالها است در بازار حضور دارند و بهنوعی جا افتادهاند. این خودروها تارا و دنا پلاس هستند که حالا با رقیب جدیتری از سوی سایپا مواجه خواهند بود. این دو سدان ایرانخودرو در نسخهٔ اتوماتیک قیمتی نزدیک به هم دارند اما دنا پلاس توربو اتوماتیک کمی گرانتر است و بهنوعی سدان پرچمدار ایرانخودرو محسوب میشود. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه این خودرو را با شاهین پلاس مقایسه کنیم که آنهم گرانترین سدان سایپا بهحساب میآید. دنا پلاس به یک موتور EF7 با حجم 1.7 لیتر مجهز شده که میتواند قدرتی برابر با 114 اسب بخار را به تولید برساند.
سوژه این مقاله از سری مقالات مقایسهای مجله همراه مکانیک دو سدان پرفروش از دو خودروساز بزرگ کشور هستند که هرکدام طرفداران خاص خود را در بازار دارند. در مورد دنا پلاس و شاهین صحبت میکنیم که نسخههای مختلف آنها از نظر قیمت و آپشن رقیب سرسخت یکدیگر هستند اما تفاوتهای فنی و ظاهری این دو خودرو میتواند برای خریدار تعیین کننده باشد. در مورد مقایسه دنا پلاس با شاهین از لحاظ امکانات و آپشنها هم باید بدانید که دنا پلاس مواردی مثل کروز کنترل، سنسور باران، تنظیم برقی صندلیهای جلو دارد که در شاهین موجود نیستند. در سوی دیگر، شاهین به سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سانروف، سنسور فشار باد تایرها مجهز است که در لیست امکانات دنا پلاس دیده نمیشود. در این مطلب علاوه بر مقایسه سایپا شاهین با دنا پلاس توربو به لحاظ مشخصات فنی و امکانات رفاهی، ارزش خرید هر یک را بررسی خواهیم کرد. با توجه به جدول فوق، در بخش امکانات با ایربگهای بیشتر، رینگهای بزرگتر، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو و سنسور باران، کفهٔ ترازو کمی به سمت دنا پلاس توربو سنگینی میکند هرچند که شاهین پلاس هم با گرمکن صندلیهای جلو و نمایشگر بزرگتر، میتواند برخی کاستیهای خود را جبران کند.
این موتور ۱.۷ لیتری ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که برای وزن ۱۲۵۸ کیلوگرمی دنا پلاس نسبتاً کافی خواهد بود. بنابراین در مقایسه شاهین پلاس با دنا پلاس، اگر خودروی کماستهلاک با مصرف سوخت کمتر و دوام فنی بهتر نیاز دارید، خرید شاهین پلاس میتواند گزینه بهتری نسبت به خرید دنا پلاس توربو باشد. در نقطه مقابل، محصول ایرانخودرو از شتاب و چابکی بالاتری برخوردار است و هیجان بیشتری در رانندگی به شما هدیه میدهد. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۷ لیتری میتواند معادل ۱۱۳ اسب بخار قدرت و حدود ۱۵۵ نیوتن.متر گشتاور را از طریق گیربکس پنج دنده دستی به محور جلو انتقال دهد. بنابراین شاید روی کاغذ اختلاف توان موتور ۲۰۷ و دنا پلاس چندان زیاد نباشد؛ اما نکتهای که باعث شده پژو ۲۰۷ عملکرد حرکتی بهتری ارائه دهد و خودرو نسبتا چابکتری باشد، وزن کمتر آن نسبت به دنا پلاس است. البته که نباید ویژگیهای آیرودینامیکی بهتر بدنه پژو ۲۰۷ را نیز نسبت به حریف نادیده گرفت.
شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
علاوه بر این، برخی کاربران از عایقبندی نهچندان قوی کابین و ورود صدای موتور به داخل خودرو گلایه دارند. شاید این سوال خیلی از افراد باشد که دنا پلاس بخریم یا شاهین؟ بین دنا پلاس و شاهین، انتخاب بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد. شما می توانید با در نظر گرفتن امکانات و قیمت خودروها، خودروی متناسب با خود را خریداری کنید. دنا با توجه به امکانات و قدرت بیشتر، برای سفرهای بلند مدت و استفاده در جاده های بزرگ مناسب است.
طراحی ظاهری دنا پلاس بر پایه چهارچوبهای بصری سمند و طراحی بصری سمند بر مبنای ساختار پژو ۴۰۵ صورت گرفته است. در نتیجه طراحی ظاهری دنا پلاس را میتوان تقلید ناشیانهای از شکل بصری تولیدات سابق و تلفیق آن با فاکتورهای مدرنتر دانست. البته یک تفاوت ظاهری مهمتر نیز بین دو خودرو وجود دارد، در واقع زبان طراحی دنا پلاس و شاهین به کلی با یکدیگر متفاوت است.
اما انتخاب بین این دو خودرو بستگی به نیازها و سلیقه شما دارد، پس همیشه به علایق و سلیقه خود احترام بگذارید. به طور کلی، دنا نسبت به شاهین قدرت بیشتری دارد و موتور آن باعث ارائه عملکرد بهتری در مقایسه با شاهین می شود. اما همچنین باید توجه داشت که عوامل دیگری مانند وزن خودرو، دینامیک خودرو و نحوه استفاده از خودرو نیز بر عملکرد نهایی تأثیر می گذارند. اما اگر به دنبال یک خودرو کوچکتر و با قیمت پایین هستید، شاهین می تواند انتخاب خوبی باشد.
بهتر است مشخصات فنی و امکانات هر دو خودرو را مقایسه کنید و در صورت امکان، تست رانندگی با هر دو خودرو را انجام دهید تا تفاوت های دقیق تر را تجربه کنید. لازم به ذکر است که این معایب ممکن است برای مدل های جدیدتر و نسخه های بهبود یافته خودروی دنا کمتر قابل مشاهده باشند. همچنین، تجربه و نظرات افراد ممکن است متفاوت باشد و برخی از افراد ممکن است راضی باشند از استفاده از خودروی دنا. مهم است بدانید که این نظرات عمومی هستند و تجربه شخصی هر فرد می تواند متفاوت باشد. قبل از خرید هر خودرو، بهتر است نظرات کاربران و مشاوره از افرادی که تجربه استفاده از این خودروها را دارند، مورد بررسی قرار گیرد. اگر خودرو دنا شما نیاز به تعمیرات و یا صافکاری پیدا کرد، یافتن مرکزی که بتواند تخصصی ترین خدمات را به شما ارائه دهد اهمیت بسیار زیادی دارد.
شاهین پلاس در سال ۱۴۰۳ به بازار آمده و تفاوت اصلی آن با مدلهای قبلی این خودرو، تغییر موتور است. همانطور که احتمالا اطلاع دارید، نقطه ضعف اصلی شاهین در مدلهای قبلی، استفاده از موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ بود که انتقادات زیادی به آن وارد شد. جعبه دنده پنج سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت به دیفرانسیل جلو را در سایپا شاهین برعهده دارد. طراحی این خودرو بر پایه سمند انجام شده اما با تغییرات گستردهای در جلوپنجره، سپرها و چراغها همراه بوده است. چراغهای جلو با طراحی زاویهدار، خطوط شکسته روی بدنه و جلوپنجره بزرگ، ظاهری قدرتمند و جسورانه به دنا پلاس دادهاند. همچنین این خودرو از چراغهای LED و سانروف برخوردار است که به جذابیت بصری آن افزودهاند.
هم شاهین و هم دنا پلاس با داشتن کیسه هوای راننده و سرنشین کناری، ایمنی مناسبی هنگام تصادف دارند. در دنا پلاس توربو اتوماتیک کیسه هوای سرنشین جانبی نیز تعبیه شده است؛ باتوجهبه این موضوع قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به نوع معمولی دنا و شاهین بیشتر است. سبک طراحی تقریبا قدیمی است و جذابیت چندانی در مقایسه با خودروهای امروزی ندارد، اما بهعنوان یک خودروی اقتصادی میتواند قابل قبول باشد.
هر دو خودروی نامبرده ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و هر کدام ممکن است برای شخصی مناسب باشد. امیدواریم با اطلاعاتی که در این مقاله به دست آوردید با مقایسه شاهین و دنا به یک انتخاب خوب دست یابید. در سوی دیگر این رقابت دنا پلاس توربوشارژر قرار دارد، خودرویی که عضو مجهز و بالارده بین اعضای خانواده دنا محسوب میشود. دنا پلاس توربوشارژر در سبد محصولات ایران خودرو جایگاهی بالاتر از دنا پلاس معمولی را به خود اختصاص میدهد و با استفاده از پیشرانه 1.7 لیتری توربوشارژر، شتاب و کشش بهتری را نسبت به نسخه عادی به نمایش میگذارد.
در نتیجه، اگرچه شاهین فضای داخلی جادارتر دارد، طراحی داخلی دنا پلاس با تریم چوبی، جذابتر و زیباتر بهنظر میرسد. برای علاقهمندان به فضای داخلی زیبا و لوکس، شرایط خرید دنا پلاس اقساطی، دستیابی به این خودرو جذاب را آسانتر میکند. علاوهبر این، دنا پلاس با گیربکس ۶ سرعته دستی نسبت به گیربکس ۵ سرعته دستی شاهین، کارایی بهتری در انتقال قدرت دارد. بااینحال برای علاقهمندان به خودرو اتوماتیک، قیمت شاهین اتومات با داشتن گیربکس تیپترونیک ۷ سرعته مقرونبهصرفه است.
درحالیکه دنا با قیمت کارخانهای ۳۵۰ میلیون تومان از شاهین با قیمت کارخانهای ۴۲۵ میلیون تومان ارزانتر است، در بازار شرایط متفاوت بوده و دنا پلاس پایه حدود ۵۰ میلیون تومان از شاهین گرانتر خریدوفروش میشود. بهطورکلی، هرکدام از این دو سدان ایرانی معایب و محاسنی دارد که انتخاب گزینهٔ بهتر از بین آنها را به سلیقه و نیاز خریداران واگذار میکند. شاهین ظاهر مدرنتر، تجهیزات بیشتر، کابین جادارتر و قیمت ارزانتری در بازار دارد درحالیکه دنا از پیشرانهٔ مطمئنتر، کابین زیباتر و بازار فروش بهتر بهره میبرد. اما این افزایش توان که به واسطه سیستم توربو ایجاد شده است، روی استهلاک بخش فنی این ماشین تاثیر مستقیم دارد و هزینههای نگهداری آن را نسبت به موتور تنفس طبیعی شاهین پلاس افزایش میدهد. میانگین مصرف سوخت دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز حدود ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود که نسبت به حریف بیشتر است. استفاده از این موتور و گیربکس باعث میشود تا شتاب صفر تا صد دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی به چیزی نزدیک به ۱۰ ثانیه برسد و حداکثر سرعت آن نیز فراتر از ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت باشد.
این تفاوت ها ممکن است تاثیری در تجربه رانندگی، فضای داخلی و راحتی نشستن در خودرو داشته باشد. از لحاظ مقایسه ایمنی ساختار بدنه بهتر است بدانید که بدنه شاهین از جنس فلز بوده و استحکام و مقاومت خوبی دارد. به طور کلی، هر دو شاهین و دنا بدنه هایی مقاوم و قابل اعتماد دارند، اما در طراحی بدنه دنا به نظر می رسد که بیشتر به جزئیات مدرن تری توجه شده است.
شاهین با موتور ۱۶۰۰ سی سی و توان ۷۵ اسب بخار و دنا با موتور ۱۶۰۰ سی سی و توان ۱۰۵ اسب بخار عرضه می شوند. در مورد دنا، سیستم کنترل استحکام و سیستم هشدار خطر تصادف نیز وجود دارد که این خودرو را به یک خودروی ایمن تبدیل کرده است. مقایسه خودروها همیشه موضوع مورد بحث و جذاب برای علاقه مندان به اتومبیل ها بوده است.
همچنین اگر بخواهید مانورهای پرشتاب با پژو ۲۰۷ و دنا پلاس انجام دهید و یا از مسیرهای مارپیچ با سرعت بسیار بالا عبور کنید، باید بدانید که احتمال انحراف قسمت عقب پژو ۲۰۷ نسبت به حریف کمی بیشتر بوده و در اصطلاح امکان اسپین شدن پژو ۲۰۷ نسبت به رقیب بالاتر است. در طرف مقابل سایپا شاهین از طراحی هماهنگتر و کاملتری بهره میبرد و به همین دلیل باید از لحاظ طراحی صنعتی برای آن نمره بالایی را در نظر گرفت. در حقیقت ایران خودرو از یک زبان طراحی بر پایه خطوط محکم و تیز استفاده کرده، اما سایپا برای شاهین یک زبان طراحی شامل خطوط منحنی و نرم در نظر گرفته است. پلتفرم شاهین مدرنتر بوده و اصلاحات بنیادی که در چهارچوب ساختاری آن اعمال شده، خروجی بهتری را حاصل کرده است.
به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، با توجه به نزدیک شدن به سال جدید قیمت سال ۱۴۰۴ محصولات ایران خودرو منتشر شد. همچنین این نکته که شاهین محصول تازهواردی است، باعث میشود تا مشتریان دنا پلاس را انتخاب کنند، چون میدانند که نقاط قوت و ضعف آن چیست و راه حل آن نیز کدام است. البته ناگفته نماند انتخاب و گزینش هر کدام از این خودروها بستگی به سلیقه افراد دارد و نمیتوان نسخهای واحد برای همه پیچید.
این موتور که در سایپا با نام ME16 کدگذاری شده، از لحاظ فنی تفاوت چندانی با موتور TU5 پلاس تارا ندارد. مزیت بزرگ دنا پلاس توربو در مقایسه با شاهین سایپا مقبولیت و حضور طولانی مدت این خودرو در بازار است که سبب شده تا خرید دنا پلاس توربو برای مشتری دردسرهای کمتری را به همراه داشته باشد. جعبه دنده پنج سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت در دنا پلاس توربو را برعهده دارد. شتاب صفر تا صد رسمی دنا پلاس توربو 10 ثانیه اعلام شده است، حداکثر سرعت این خودرو نیز 225 کیلومتربرساعت است و این خودرو به صورت ترکیبی 7.9 لیتر در صد کیلومتر بنزین میسوزاند.
هرچند موتور شاهین به دلیل بهرهمندی از توربوشارژ گشتاور بیشتری تولید میکند اما بهطورکلی، به دلیل تکنولوژی قدیمی و سرسیلندر هشت سوپاپ، بازدهی پایینی دارد. از سوی دیگر، EF7 پیشرانهٔ مدرنتری است که دردسرهای نگهداری موتورهای توربو را هم نخواهد داشت. البته سایپا قصد دارد بهزودی نسخهٔ جدیدی از شاهین را با پیشرانهٔ ME16 به بازار بفرستد که درواقع نسخهٔ سایپا از موتور TU5 پلاس محسوب میشود و میتواند ورق را کاملاً به نفع شاهین برگرداند اما در حال حاضر، در بخش پیشرانه برتری با دنا پلاس است. انتقال قدرت در هردو خودرو توسط گیربکسهای پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد اما نسخهٔ اتوماتیک هم برای هردو ارائه میشود که در دنا پلاس شش سرعتهٔ اتوماتیک و در شاهین از نوع CVT است.
شاهین دارای ظاهری مدرن و اروپاییپسند است که در طراحی آن از خودروهای روز دنیا الهام گرفته شده است. چراغهای جلو کشیده و هماهنگ با سپر طراحی شدهاند و چراغهای عقب نیز طراحی سادهای دارند که در عین حال حس پویایی را به خودرو میبخشند. میانگین مصرف سوخت شاهین پلاس حدود ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده و شتاب صفر تا صد آن نیز برابر ۱۲.۵ ثانیه در شرایط استاندارد است. یکی از نکات منفی شاهین و دنا پلاس بحث عایق بندی کابین است که هر دو خودرو در آن مشکل دارند.
در این مطلب بین دو سدان سطح بالای بازار کشورمان یعنی دنا و شاهین مقایسه کاملی از طراحی آپشنها گرفته تا پیشرانه و تجربهٔ رانندگی خواهیم داشت. مهم است بدانید که این تفاوت ها ممکن است در مدل ها و نسخه های مختلف خودروها متفاوت باشد. همچنین، تجهیزات و ویژگی های هر خودرو ممکن است با توجه به نسخه و سال تولید تغییر کند. از پرتقاضا ترین مقایسه خودرو هایی که در این سات قرار دادیم مقایسه خودرو های تیبا و ساینا و کوییک است. اگر شما هم میخواهید بدانید کدام خودرو مشخصات فنی تخصصی تری دارد میتوانید به صفحه تیبا یا ساینا یا کوییک مراجعه کنید.
موتور توربوشارژ باعث میشود خودرو در دورهای پایینتر، شتاب مناسبی داشته باشد، اما حساسیت بیشتری نسبت به کیفیت سوخت دارد و در صورت استفاده از بنزین نامرغوب، عملکرد آن تحت تأثیر قرار میگیرد. این خودرو با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه میشود و نسخه اتوماتیک آن نیز اخیراً به بازار آمده است. خودروهای شاهین و دنا هر دو خودروهای ایرانی هستند که توسط شرکت های ملی سازنده خودرو؛ یعنی ایران خودرو و سایپا تولید می شوند. با توجه به مقایسه ویژگی های فنی، ظاهری و قیمتی، دنا به نظر می رسد یک خودروی پیشرفته تر و مدرن تر نسبت به شاهین باشد اما انتخاب بین این دو خودرو بستگی به نیاز و سلیقه شخصی دارد.
در این خصوص باید بگوییم که در دنا پلاس صدای محیط بیرون و در شاهین صدای پیشرانه بیش از حد به کابین نفوذ میکند و سرنشینان را آزار میدهد. از نظر شتابگیری، دنا پلاس کمی سریعتر از شاهین است اما در مقابل، شاهین مصرف سوخت کمتری دارد و اقتصادیتر محسوب میشود. خودروی شاهین با امکانات پایه ای مانند سیستم صوتی، تهویه هوا و سیستم های ایمنی مجهز شده است. در مقابل، دنا با امکانات بیشتری نظیر سیستم ناوبری، سیستم قفل مرکزی، دو ایربگ، سیستم ترمز ABS، صندلی های راحت، دوربین عقب، سیستم صوتی پیشرفته و سیستم های ایمنی فعال مجهز شده است.
البته بهتازگی سایپا تیپ جدیدی از شاهین را با نام GL ارائه کرده که سانروف ندارد. همچنین از لحاظ کیفیت و لذت سواری، وضعیت دنا پلاس نسبت به شاهین بهتر است و سواری نرمتری از محصول ایران خودرو شاهد خواهید بود. البته کیفیت سواری شاهین هم خیلی خشک نیست، اما در مقایسه با دنا پلاس میتوان گفت که وضعیت به نفع اسب سرکش ایران خودرو برآورد میشود. در این میان، مصرف سوخت دنا پلاس بیشتر است و اگر ماشین کممصرف میخواهید، شاهین بهتر میتواند با نیاز شما هماهنگ شود. با توجه به توان و گشتاور بالاتر، دنا پلاس در نسخه توربو اتوماتیک میتواند شتاب بهمراتب بهتری نسبت به شاهین پلاس ارائه دهد؛ بهطوریکه در شرایط استاندارد شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو معادل ۱۰.۵ ثانیه برآورد میشود که در مقایسه با شاهین پلاس سریعتر خواهد بود. هرچند از لحاظ سیستم تعلیق، دنا پلاس نیز وضعیت مشابه با شاهین دارد و از تعلیق نوع میله پیجشی بهره میبرد.
اگر برای انتخاب یک گزینه برتر بین این دو خودرو مردد ماندهاید، هماکنون با همراه مکانیک تماس بگیرید تا مشاوران و کارشناسان این مجموعه شما را در انتخاب خودرو برتر یاری رسانند. برای اطلاع از خرید اقساطی شاهین و همچنین دریافت اطلاعات در مورد نحوه خرید اقساطی دنا پلاس کلیک کنید. در نتیجه هر دو خودرو مورد بحث در این مقایسه یعنی سایپا شاهین و دنا پلاس توربو به دقت بالایی برای انجام تعمیر و نگهداری نیاز خواهند داشت و از سوی دیگر در مورد کیفیت ساخت آنها تردید وجود دارد. به همین دلیل انتخاب نهایی خریدار هرکدام از این دو خودرو که باشد، بایستی طیف گستردهای از ملاحظات در مورد آنها رعایت شود. ضمن این که تارا نیز به عنوان محصول جدید ایران خودرو یک رقیب جدی برای شاهین محسوب میشود و شاهین برای رقابت بهتر باید به یک پیشرانه قدرتمندتر مجهز شود.
سایپا برای قوای فنی شاهین از موتور 1.5 لیتری M15 به همراه سامانه پرخوران یا توربوشارژر استفاده کرده است. این پیشرانه هشت سوپاپ توربوشارژر اکنون میتواند 110 اسببخار قدرت و 178 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. یکی از مزایا سایپا شاهین برای خریداران ایرانی ظاهر آن است، چرا که قسمتهای مختلف این خودرو با یکدیگر هماهنگی دارند و در مجموع ظاهر زیبایی را از سایپا شاهین شاهد هستیم. به جرات میتوان گفت که شاهین یکی از بهترین طراحیها را بین خودروهای ایرانی دارد و میتواند از این نظر با سدانهای اقتصادی چینی رقابت کند. از نظر هزینه نگهداری، شاهین به دلیل داشتن موتور توربوشارژ نیاز به مراقبت بیشتری دارد و هزینههای نگهداری آن کمی بالاتر است.
شاهین پلاس در سال ۱۴۰۳ به بازار آمده و تفاوت اصلی آن با مدلهای قبلی این خودرو، تغییر موتور است. همانطور که احتمالا اطلاع دارید، نقطه ضعف اصلی شاهین در مدلهای قبلی، استفاده از موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ بود که انتقادات زیادی به آن وارد شد. اما شاهین هم دست و پا بسته نیست و کیلس استارتر، سانروف، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، فرمان با نیروی کمکی برقی و روکش چرمی صندلیها را به عنوان برگهای برنده مقابل دنا پلاس رو میکند. با توجه به مشتری پسندتر بودن این آپشنها، باید دست شاهین را به عنوان برنده بخش امکانات رفاهی مقایسه دنا پلاس و شاهین بالا ببریم. دنا پلاس و شاهین نسخههای مختلف با آپشنهای متفاوت دارند اما اگر دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده و شاهین G را در نظر بگیریم، برتریهای دنا پلاس به شاهین شامل کروز کنترل و تنظیم برقی صندلیهای جلو میشود.
این سبک طراحی در برابر داشبورد دنا پلاس کمی نازیبا به نظر میرسد و احتمالا شما هم با ما موافق باشید که نمای داخلی دنا پلاس علیرغم قدیمی بودن، در برابر شاهین جذابیت بیشتری ارائه میدهد. بهخصوص استفاده از تزیینات طرح چوب در این میان و دریچههای تهویه عمودی در دو طرف نمایشگر، باعث شده تا نمای داخلی دنا پلاس کمی زیباتر به نظر برسد. ظاهر این خودرو میتواند مشتریان زیادی را به خود جلب کند، چرا که پیش از این خودروسازان داخلی دست به تولید چنین خودروهایی با چنین طراحیهایی نزده بودند.
دیدگاهتان را بنویسید