قیمت نهایی شاهین اتوماتیک، اطلس G، کوییک GXR، ساینا GX و SDA وبلاگ کارنامه
آریزو ۵ توربو نیز یکی از محصولات مونتاژی ام وی ام یا همان مدیران خودروست که پیش از عرضه تیپ FL در برهه زمانی نسبتا کوتاهی وارد بازار شد. این خودرو اکنون به صورت کارکرده در بازار کشور وجود داشته و یکی از چینی های خوب بازار محسوب می شود که جواب خود را پس داده است. قیمت ریرا با این میزان افزایش به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید و فاصله خود را با دیگر محصولات ایرانخودرو بیشتر کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. مزایا و معایب اطلس سایپا را باهم مرور کردیم و حالا وقت آن است که در مورد ارزش خرید نهایی این خودرو صحبت کنیم.
با ورود خودرو اطلس به بازار و تعیین شدن قیمت آن، مقایسه شاهین و اطلس میتواند ارزش خرید این دو نماینده سایپا را تعیین کند. برای مقایسه ماشین شاهین و اطلس از نظر رقابت در بازار، باید نگاهی به رقبای فعلی شاهین و رقیبان بالقوه اطلس (که به جرأت میتوانیم بگوییم همان رقبای کوییک هستند) بیندازیم. طبق دیتای کاتالوگ، امکانات رفاهی اطلس با آپدیتهای متعددی عرضه خواهند شد که کنترل کشش و پایداری، کروز کنترل، فرمان برقی، سنسور باران و نور، آینه جانبی برقی تاشو، گرمکن صندلی و دوربین دید عقب، بخشی از آنها هستند. مقایسه مصرف سوخت شاهین و اطلس حاکی از تفاوت حدوداً نیم لیتری (مصرف سوخت بالاتر در اطلس اتوماتیک) است که میتواند برای مسافتهای زیاد، روی هزینه سوخت و میزان آلایندگی اثرگذار باشد. در بررسی و مقایسه ماشین شاهین و اطلس، میتوان انتظار داشت که شاهین صددرصد شتاب گیری بیشتری را به نمایش بگذارد و درعمل، صفر تا صد را در تایم کمتری پر کند. در بررسی فرق خودرو شاهین و اطلس از نظر ظاهر و ساختار خارجی، به جرأت میتوانیم بگوییم که شاهین برنده میدان است.
شاید مقایسه سایپا شاهین و سایپا اطلس در ابتدا کار عجیبی بهنظر برسد؛ چرا که این دو خودرو به سگمنتهای متفاوتی تعلق دارند و مقایسه یک خودرو سدان شهری با خودرویی هاچ بک، چندان منطقی نباشد. باید منتظر بود و دید وضعیت تولید، عرضه و توزیع لوازم یدکی نسخه جدید شاهین پلاس و اطلس چگونه رقم خواهد خورد. تفاوت قیمت قطعات شاهین و اطلس با توجه به استفاده از پیشرانه تقریباً مشابه در هر دو خودرو، چندان فاحش نخواهد بود. اولین نکتهای که در مقایسه ماشین شاهین و اطلس توجه را جلب میکند، تفاوت کلاس و جثه این خودروهاست. سایپا کوشیده با طرح بینی کوسهای (Shark Nose)، خطوط تند و تیز و ایجاد تغییراتی محسوس در پشت این خودرو، نمایی مدرنیزه و شیکتر از کوییک ارائه بدهد.
در تیپ پایه، اطلس مجهز به فرمان هیدرولیکی، گیربکس دستی و رینگ فولادی است؛ فولترین نسخه اطلس نیز مجهز به فرمان برقی، گیربکس اتوماتیک CVT و رینگ آلومینیومی میباشد. در بررسی مصرف سوخت، شاهین با مصرف حدود ۷.۲ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر، مصرفی نسبتاً متعادل دارد. مصرف سوخت اطلس دندهای حدود ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و در مدل اتوماتیک به ۷.۸ لیتر میرسد. تفاوت نیم لیتری در مصرف سوخت اطلس اتوماتیک میتواند در سفرهای طولانی روی هزینههای سوخت و میزان آلایندگی اثر بگذارد.
درحال حاضر ارزش خرید شاهین با توجه به رقبایی مانند دنا پلاس اتوماتیک توربو، تارا اتوماتیک، جک J۴ و پژو ۲۰۷ سنجیده میشود. از سوی دیگر، مصرف سوخت کمتر دنا، استهلاک آهستهتر و هزینه پایینتر برای تعمیرات و تعویض قطعات، باعث میشود تا برخی مشتریان در خرید شاهین تجدیدنظر کنند. اما طبق کامنتهایی که از تجربه رانندگی با شاهین وجود دارد، نقاط مثبتی برای سیستم هندلینگ و تعلیق شاهین برشمرده شدهاند. ظاهراً به لطف پلتفرم وسیعتر شاهین در مقایسه با اطلس (که همان بیس کوییک باشد)، میتوانیم انتظار یک سواری روان با حداقل تقه زنی، تعلیق آزاردهنده و تجربه رانندگی بهتر را از شاهین داشته باشیم. خودروهای شاهین و اطلس از محصولات مهم سایپا هستند که با توجه به امکانات رفاهی خود، مخاطبان خاصی را جذب میکنند.
اگر بهدنبال خرید خودرویی جوانپسند، پیشرانهای قدرتمندتر و سواری نرمتر در مقایسه با کوییک هستید، شاهین انتخاب مناسبتری خواهد بود. اما اگر بهدلیل محدودیتهای اقتصادی بهدنبال خودرویی ارزان با ابعاد جمعوجور میگردید، پیشنهاد ما به شما اطلس است؛ چرا که این خودرو توانسته استانداردهای 85 گانه را پاس کند و تا حدی امنیت سرنشینان را تامین کند. حتما میدانید که پلتفرم اطلس جدید نیست و دقیقا همان پلتفرم X200 است که در سال 1387 معرفی شد و با تولید اولین محصول ملی با نام تیبا راهی بازار شد. این پلتفرم بهعنوان یک بیس وطنی در طول 15 سال اخیر بارها با تغییرات اندک مورد استفاده قرار گرفته است. محصولاتی نظیر تیبا 2، ساینا، کوییک و آریا همگی بر پایه این پلتفرم توسعه داده شدهاند. حال قرار است پلتفرم X200 سایپا با لباسی نو به نامهای اطلس و سهند، مجددا راهی بازار فروش شود.
در مقابل، اطلس با امکاناتی چون کنترل کشش و پایداری، گرمکن آینهها و دوربین عقب، ایمنی و راحتی بیشتری را فراهم میکند. در نهایت، انتخاب بین این دو خودرو بسته به اولویتهای راننده و نیازهای او خواهد بود. پیشرانه شاهین در هر 100 کیلومتر بهصورت ترکیبی 7.2 لیتر سوخت مصرف میکند که در نوع خودش مصرف سوخت مطلوبی دارد. طبق اطلاعات کاتالوگ منتشر شده از سوی سایپا، اطلس در هر 100 کیلومتر بهصورت ترکیبی 7.1 لیتر سوخت میسوزاند. طراحان شرکت سایپا برای طراحی نمای داخلی اطلس از خودرو داچیا لوگان الهام گرفتهاند؛ داچیا لوگان همان رنو سیمبل در مارکت ایران است.
با این حال، دیزاینرهای سایپا در طراحی داخلی اطلس نیز از نمونههایی مانند نسل دوم داچیا لوگان (همان رنو سیمبل در مارکت ایران) الهام گرفتهاند. در مقایسه ماشین شاهین و اطلس، مشاهده میکنیم که شاهین از جلوپنجره مشبک و شیکتری با ساختار مینیمال و فریم کرومی برخوردار است. استفاده از دستگیرههای کرومی به همراه رکابهای جذابتر در مقایسه با ماشین اطلس، باعث میشوند تا به طور کلی شاهین استایل و نیمرخ زیباتری داشته باشد. در مقابل، اطلس کلاً در دو تیپ ۱ و ۲ با چهار تریم L و E اتومات CVT و تیپهای G و S دندهای دستی ارائه خواهد شد.
سایپا این دو خودرو را در سه طرح فروش عادی، جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده به مشتریان عرضه میکند. مشتریان از تاریخ چهارشنبه 20 اردیبهشت تا پایان روز جمعه 29 اردیبهشت فرصت دارند در بانکهای اعلامی حساب وکالتی ایجاد کرده و وجه مورد نیاز را بلوکه کنند. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
در این مراسم سوییچ، اسناد و خودرو ۳ نفر از مشتریان سایپا تحویل داده شد و همچنین ۱۰ دستگاه خودرو شاهین که فاکتور فروش آن همزمان با عید سعید مبعث صادر شده بود، تحویل خریداران شد. در دو روز نخست تحویل شاهین ۳۰۰ دستگاه از این خودرو تحویل مشتریان شد و این روند بهصورت مداوم ادامه دارد. گروه خودروسازی سایپا در جدیدترین بروزرسانی وبسایت خود مشخصات دو محصول جدید شاهین اتوماتیک (CVT) و اطلس را اعلام کرد.
آریزو ۵ توربو داشبوردی درست مشابه آریزو ۶ ها داشته که تریم داخلی به صورت تمام مشکی بوده و یک صفحه نمایش مالتی مدیای بزرگ قرار گرفته و پنل تهویه هم تقریبا به صورت لمسی قابل کنترل است. مقابل راننده هم یک فرمان سه شاخه جدید وجود داشته و صفحه کیلومترشمار هم به صورت آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری اطلاعات را به راننده نمایش میدهند. از نظر طراحی ظاهری آریزو ۵ توربو بی شک از شاهین چهره پویاتر و بهتری دارد اما این بدان معنا نیست که شاهین چهره زشتی دارد. شاهین طوری طراحی شده که علاوه بر اینکه ظاهری مختص خود را داشته باشد بیشتر خانوادهها را هدف قرار داده اما آریزو ۵ توربو به مراتب جوان پسندتر و تا حدودی اسپرتتر از این سدان ملی است.
در مورد سیستم انتقال قدرت هم باید گفت که بسته به تیپ خودرو، نیروی موتور توسط جعبه دنده ی پنج سرعته دستی یا CVT به محور جلو منتقل میشود. از سوی دیگر، عایقبندی کابین در هر دو خودرو احتمالاً در یک سطح متوسط قرار دارد و ممکن است صدای موتور و صداهای جاده به داخل کابین منتقل شود. پیشبینی میشود که در اطلس نیز صدای موتور بهطور قابل توجهی به داخل کابین نفوذ کند، بهخصوص در دورهای بالاتر موتور. این موضوع ممکن است تأثیر منفی بر تجربه رانندگی داشته باشد، اما تا زمانی که بازخوردهای دقیقتری از سوی خریداران ارائه نشود، نمیتوان با اطمینان نظر داد.
این پلتفرم به عنوان یک بیس وطنی، در طی سالها تغییرات و به روز رسانیهایی را به خود دیده و در محصولات بعدی سایپا من جمله تیبا ۲، ساینا، کوییک و آریا به کار برده شده است. در سال ۱۴۰۱، سایپا یک بار دیگر جامهای نو بر تن پلتفرم x۲۰۰ اصطلاحاً ملیاش پوشاند و قرار است حاصل کار را با عنوان خودروی آپدیت شده اطلس، روانه بازار کند. شاهین پلاس اتوماتیک از نظر ابعاد با دارا بودن ۴۴۴۶ میلیمتر طول، ۱۷۷۱ میلیمتر عرض و ۱۴۹۰ میلیمتر ارتفاع از آریزو ۵ توربو جدید که ۴۵۳۲ میلیمتر طول، ۱۸۱۴ میلیمتر عرض و ۱۴۸۷ میلیمتر ارتفاع دارد خودروی کوچکتری است. اما فاصله محوری هر دو خودرو دقیقا ۲۶۵۰ میلیمتر بوده و به همین علت نماینده ام وی ام به مراتب کمی جادارتر از خودروی ملی سایپاست. گروه خودروسازی سایپا برای افزایش رضایتمندی مشتریان و براساس نظام جدید کیفیت محصول، خودرو شاهین را با گارانتی سهساله یا ۶۰هزار کیلومتر پیمایش تحویل مشتریان میدهد.
هر دو خودرو امکانات متنوعی دارند، اما شاهین با ویژگیهایی مانند ورود بدون کلید و تهویه اتوماتیک، بیشتر بر رفاه تمرکز دارد. پیشتازی خودروهای چینی در بازار ایران سبب شد تا خودروسازان داخلی با طرح خودرو ملی دست به تولید خودروهای داخلیسازی شده بزنند و بتوانند در بازار خودرو کشور به رقابت بپردازند. پیش فروش ماشین اطلس از تابستان ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد و طبق چیزی که از گزارشها برمیآید، خریداران نهایتاً تا پایان آبان یا اسفندماه ۱۴۰۳ اطلسهای خود را تحویل خواهند گرفت. هنوز برای برآورد قیمت دقیق اطلس خیلی زود است و به احتمال زیاد، این خودرو نوسان قیمتی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان را به خود خواهد دید. رقیب دیگر داخلی شاهین یعنی تیپهای اتوماتیک تارا، از پیشرانه قدرتمندتر تنفس طبیعی با ۱۶ سوپاپ بهره میبرد.
این خودروها باتوجهبه ویژگیهایی همچون طراحی، عملکرد، تجهیزات و قیمت، توانستهاند نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کنند. قدرت تولید شده توسط این موتور از طریق جعبهدنده CVT و یا ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. گیربکس اتوماتیک این خودرو ساخت شرکت پانچ بوده و قابلیت شبیهسازی ۶ سرعت را به صورت مصنوعی دارد. در مقابل، اطلس که در سال ۱۴۰۱ رونمایی شد، روی پلتفرم X200 ساخته شده و نسخهای پیشرفتهتر از کوییک محسوب میشود. این هاچبک با طراحی بهروزتر و امکانات بیشتر، تنها در نسخه فول آپشن اطلس G و با گیربکس دستی به بازار عرضه شده است. از نظر قیمت نیز، شاهین در مقایسه با اطلس و دیگر محصولات ایران خودرو گزینه اقتصادیتری به شمار میآید.
هر دو خودرو با ویژگیهای متنوعی عرضه میشوند که در ادامه به بررسی و مقایسه امکانات هر کدام میپردازیم. یکی از نقاط ضعف شاهین، عایقبندی ضعیف آن است؛ بهگونهای که صدای موتور بهصورت بسیار آزاردهندهای وارد کابین خودرو میشود. در سوی مقابل، تجربه اولیه رانندگی با اطلس بهلطف بهرهمندی از داشبورد جدید، حس و حال تازهای را برای راننده ایجاد میکند. اما لذت رانندگی در این خودرو چیزی فراتر از کوییک نبوده و با همان سیستم تعلیق خشک، کابین پر سر و صدا و عدم حس اطمینان طرف هستیم. هاچبک بودن اطلس و کم بودن طول آن سبب شده تا فرمانپذیری خوبی در رانندگیهای شهری داشته باشد و برای مصرف شهری کوتاهمدت گزینه مناسبی تلقی گردد. در مقایسه شاهین و اطلس، مشاهده میکنیم که شاهین بهلطف کرومکاری زیباتر، جلوپنجره شیکتری دارد.
شاهین با طراحی ظاهری شیک و امکانات رفاهی نسبتا مناسب، توانسته است توجه بسیاری از خریداران بهخصوص خانوادهها را به خود جلب کند. البته اگر به خودروهای لوکس و وارداتی سایپا علاقهمند باشید میتوانید به خرید چانگان cs55 نیز فکر کنید. لازم به یادآوری است گیربکس این خودرو با نمونه CVT نصب شده بر روی کوییک تا حدودی متفاوت است. گیربکس کوییک ساخت شرکت پانچ بوده و قابلیت شبیهسازی ۶ سرعت را به صورت مصنوعی دارد ولی گیربکس شاهین ۷ سرعته بوده و هنوز اطلاعات تکمیلی از سازنده و ویژگیهای این گیربکس در دست نیست. شاهین در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۷.۲ لیتر بنزین میسوزاند که در نوع خودش نرخ نسبتاً سالمی به حساب میآید.
طراحی شاهین هماهنگتر و متعادلتر است و از خطوط عضلانی بهره میبرد، در حالی که اطلس با طراحی بهروزتر و استفاده از المانهای مدرن، ظاهری متفاوتتر از کوییک دارد. در حالی که کابین کوییک، تغییرات چندانی به نسبت تیبا 2 نداشت، اما کابین اطلس به نسبت کوییک کاملا دگرگون شده؛ بهگونهای که حتی امکاناتی نظیر سانروف به آن اضافه شده است. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. بنابراین اگر به دنبال یک هاچبک اقتصادی چند منظوره برای استفادههای درون و برون شهری هستید که نسبت به مبلغ پرداختی چهره بهروز و آپشنهای قابل قبولی داشته باشد، میتوانیم خرید اطلس را به شما توصیه کنیم. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
به گزارش اقتصاد آنلاین، قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا در ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ به شرح زیر است. داشبورد اطلس هم به صورت دو رنگ طراحی شده است و نسبت به داشبورد کوییک حس بهتری را به سرنشینان منتقل میکند. در ابتدا به سراغ مزایای اطلس میرویم تا با مواردی که میتواند نظرات در مورد اطلس سایپا را مثبت کند، آشنا شویم.
قیمت خودرو اطلس و شاهین اتومات به همراه سه خودرو جدید گروه خودروسازی سایپا مشخص و اعلام شد. قیمت کوییک در تیپ GX L در مقایسه با روز گذشته تغییری نداشته است و ۴۸۰ میلیون تومان عرضه میشود. سایناS دندهای تیپ DA نیز همقیمت با کوییک GX L است و هر دو از ارزانترین خودروهای سایپا در بازار هستند. خودرو شاهین با استفاده از موتور M15 توربو شارژ، گیربکس دستی پنجسرعته و طراحی بدنه با فولادهای بسیار مستحکم رقیب جدی خودروهای خارجی همکلاس خود بوده و از استاندارد آلایندگی یورو۵ برخوردار است.
هنوز برای ارائه یک قضاوت کامل درباره تجربه رانندگی با خودروی اطلس زود است، چرا که باید منتظر باشیم تا بازخورد خریداران با تحویل اولین خودروها بهدست آید. با این حال، بر اساس اطلاعات موجود و تجربههای ثبت شده از رانندگی با شاهین، میتوان تا حدی به مقایسهای مقدماتی پرداخت. بنابراین، در مقایسه طراحی داخلی خودروهای شاهین و اطلس، شاهین به دلیل طراحی هماهنگتر و استفاده از جزئیات با کیفیت و امکانات برتر، به عنوان گزینهای برتر در میان خریداران معرفی میشود. اگر به نام موتور بهکار گرفته شده روی دو خودرو توجه کرده باشید، متوجه شدهاید که هر دو خودرو از پیشرانه یکسان M15 بهره میبرند. اما موتور m15 نمیتوانست با وجود بدنه سنگین شاهین پرفورمنس مناسبی داشته باشد، همین موضوع سایپا را مجاب به استفاده از توربوشارژ روی پیشرانه این خودرو کرد.
سایپا با طراحی ظاهری نسبتا مدرن و امکانات رفاهی مناسب برای اطلس، تلاش کرده است تا نیازهای نسل جوان و خانوادههای کمجمعیت را برطرف کند. اگر میخواهید یک خودرو اقتصادی با ظاهری مدرن داشته باشید، خرید اطلس بهعنوان بهترین ماشین سایپا میتواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. در نهایت، انتخاب بین شاهین و اطلس از نظر تجربه رانندگی، به نیازها و اولویتهای خریدار بستگی خواهد داشت. با این وجود، برای قضاوت قطعی درباره تجربه رانندگی با اطلس، نیاز به بازخوردهای بیشتری از سوی خریداران وجود دارد.
نارنجیپوشان جادهمخصوص همچنین برنامه عرضه ۱۰ محصول جدید طی سه سال پیش رو را در دستور کار دارند. این خودرو با موتور توربوشارژ و امکانات مختلفی که دارد، به عنوان یک سدان مدرن و جمعوجور شناخته میشود. از سوی دیگر، اطلس که در سال ۱۴۰۱ معرفی شد، بر پایه پلتفرم X200 توسعه یافته و بهروزرسانیهایی نسبت به کوییک داشته است. هدف از این مقاله، بررسی و مقایسه جامع این دو خودرو از جنبههای مختلف فنی، طراحی، امکانات و تجربه رانندگی است تا مخاطبان بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. پیشرانه M15-TC شاهین قدرتی معادل 109 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتنمتر را فراهم میکند که از طریق جعبه دنده 5 سرعته دستی و CVT اتومات، به دیفرانسل جلو منتقل میشود.
طبق اعلام سایپا، حداکثر سرعت شاهین ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت بوده و قادر است سرعت صفر تا صد کیلومتر را در حدود ۱۳ ثانیه طی کند. اطلس با کابین جادار و راحت، امکانات رفاهی بیشتر، و عملکرد نرمتر سیستم تعلیق، برای خانوادهها و سفرهای طولانی مناسبتر است. اما اطلس از نظر طراحی ظاهری، به اندازهی شاهین جذاب نیست و قیمت آن نیز کمی بالاتر است. با توجه به اینکه هنوز اطلاعات زیادی درباره وضعیت طراحی داخلی اطلس رو نشده و از سوی دیگر این خودرو نسخه آپگرید شده کوییک به حساب میآید، انتظار میرفت تا طراحی داخلی آن تغییراتی سازنده به خود دیده باشد.
اطلس با طراحی جوانپسندتر و قیمت مناسبتر، گزینه مناسبی برای نسل جوان است که بهدنبال یک خودرو شیک و مقرونبهصرفه هستند. از سوی دیگر، شاهین با طراحی کلاسیکتر، موتور توربوشارژ و امکانات رفاهی بیشتر، مناسب افرادی است که بهدنبال خودرویی خانوادگی با عملکرد بهتر و امکانات بیشتر میگردند. انتخاب بین این دو خودرو به اولویتهای شخصی هر فرد و بودجهای که در نظر دارد وابسته است.
مقایسه فنی خودروهای شاهین و اطلس نشاندهنده شباهتهای زیادی بین این دو مدل است که به دلیل استفاده از پیشرانه مشترک M15 میباشد. در ابتدا قرار بود پیشرانه شاهین بر اساس موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس طراحی شود، اما در نهایت موتور M15-TC توربوشارژ و ME16 تنفس طبیعی به کار گرفته شد. این پیشرانه میتواند ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی یا CVT اتوماتیک به محور جلو منتقل شود. اساساً در مقایسه ماشین شاهین و اطلس از نظر خصوصیات فنی، شباهتهای زیادی مشاهده میشود که حاصل استفاده از پیشرانه مشترک M۱۵ است. البته در ابتدا قرار بود برنامه به شکل متفاوتی پیش برود و پیشرانه نسخه ابتدایی شاهین یعنی رهام، بر اساس موتور ۱.۶۵ سیلندری برلیانس ساخته شود. اما به دلایلی که ذکر کردیم، در نهایت موتور M۱۵-TC توربوشارژ و ME۱۶ تنفس طبیعی به کار گرفته شد.
در سوی مقابل، شاهین که دارای پلتفرم تویوتا یاریس است، از ظاهر شیکتر و موزونتری بهره میبرد. استفاده از دسته دنده بسترن B30، رنگبندی کروم و مشکی و فریم کرومی کلاستر از نقاط قوت کابین شاهین محسوب میشود. البته موارد ذکر شده بالا، فاکتوری بر باکیفیت بودن داخل کابین اطلس نبوده و باز هم شاهد همان پلاستیک پرایدی و مونتاژ بیدقت هستیم که برای سال 2024 حرفی برای گفتن ندارد. صادقی کاستومز بزرگترین مرکز دیتیلینگ خودرو در ایران و ارائه دهنده انواع خدمات کاورهای محافظتی بدنه، بادیفنس، نانوسرامیک، سقف کهکشانی، سقف جیر و … است.
تولید انبوه این دو خودرو از ابتدای اردیبهشتماه آغاز شده و شرایط فروش آنها به زودی اعلام خواهد شد. به دلیل پلتفرم وسیعتر و سیستم هندلینگ پیشرفتهتر، شاهین تجربه رانندگی بهتری ارائه میدهد. مصرف سوخت اطلس در نسخه دندهای حدود ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و در مدل اتوماتیک ۷.۸ لیتر است که در مقایسه با مصرف ۷.۲ لیتر شاهین، کمی بهینهتر است. در نهایت هر دو خودرو امکانات متنوعی دارند که میتواند نیازهای مختلف رانندگان را پوشش دهد. شاهین با امکاناتی نظیر ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک و سیستم کنترل فشار باد تایر، بیشتر به رفاه و آسایش تمرکز دارد.
اطلس به عنوان سومین عضو خانواده هاچبکهای پلت فرم X200 سایپا بعد از تیبا 2 و کوییک، در اواخر سال 1402 عرضه شد و به واسطه مشخصات رقابتی خود خیلی زود مورد توجه بازار قرار گرفت. به دلیل همین استقبال خوب، ما هم امروز تصمیم گرفتیم به مزایا و معایب اطلس سایپا بپردازیم تا بیشتر با نقاط قوت و ضعف این هاچبک اقتصادی آشنا شویم. در نمای بیرونی شاهین اتوماتیک، برخی از المانها از جمله نوار دور جلو پنجره، دستگیره دربها و نوار بالای محل قرارگیری پلاک با شاهین دندهای متفاوت است. در داخل کابین نسخه اتوماتیک نیز شاهد استفاده از تریم دو رنگ، تزئینات کرومی و روکش متفاوت صندلیها هستیم.
بنابراین بهرهمندی اطلس از این پیشرانه ارتقا یافته را باید جزو مزایای این خودرو بدانیم. اما این پیشرانه کماکان مشکلاتی هم دارد که در ادامه و در بخش معایب اطلس جی به آن خواهیم پرداخت. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. طول، عرض و ارتفاع اطلس به ترتیب ۴۰۲۰، ۱۶۸۵، ۱۵۴۰ میلیمتر بوده و فاصله محوری آن نیز ۲۴۱۰ میلیمتر است.
اما با این وجود، اطلس در نماهای جلو و عقب به خوبی خویشاوندی خود با کوییک و تیبا 2 را پنهان میکند و چهرهای اسپرتتر و جذابتر نسبت به این خودروها را به نمایش میگذارد. اگر شما هم قصد خرید یک هاچبک اقتصادی صفر کیلومتر را دارید، با بررسی مزایا و معایب اطلس سایپا همراه ما باشید تا بهتر بتوانید در مورد خرید یا عدم خرید این خودرو تصمیم بگیرید. بر خلاف محصولات پیشین سایپا، شاهین توانسته بود در زمینه هندلینگ و تعلیق در بازار داخلی کشور خودنمایی کند؛ بهگونهای که مانور گوزن را با سرعت 80 کیلومتر و بهصورت موفقیتآمیز پشت سر گذاشت. در این مقاله از پرشین خودرو با بررسی معایب و مزایای شاهین و اطلس، ویژگیهای طراحی، فنی و آپشنهای هریک به پرسشهایی که در ذهن شما میچرخند پاسخ خواهیم داد. با ورود به کابین هر دو خودرو همچنان همان نظری که راجع به طراحی ظاهری داشتیم دوباره تکرار شده است!
قیمت اطلس در بازار خودرو امروز پنج میلیون تومان افزایش پیدا کرد و ریرا تنها سواری ایرانخودرو در بازار امروز است که افزایش قیمت را تجربه میکند و معادل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون فروخته میشود. همانطور که اشاره کردیم؛ ارتقا پیشرانه نسبت به قبل، یکی از مزایای اطلس محسوب میشود اما 8 سوپاپ بودن این پیشرانه یکی از ایرادات اطلس سایپا است. چراکه این روزها استفاده از پیشرانههای 8 سوپاپ چندان متداول نیست و بهتر بود سایپا در این خودرو هم مثل شاهین پلاس از یک موتور 16 سوپاپ استفاده میکرد. سایپا اطلس جدیدترین محصول شرکت سایپا و به عنوان نمونه لوکس خودروی کوییک بزودی روانه بازار میشود. نخستین مدل از خانواده شاهین اتوماتیک که به بازار عرضه خواهد شد، شاهین CVT نام دارد.
دیدگاهتان را بنویسید