مقایسه خودرو شاهین و ال نود

مقایسه خودرو سایپا سهند با سایپا شاهین

در خصوص ظاهر این خودروی CVT، مجهز به دستگیره های کرومی، رینگ های آلومینیومی مشکی، دکوراسیون کابین جدید، درب صندوق عقب کرومی، جلوپنجره کرومی و … می باشد. تندر 90 خودرویی است که در طراحی آن، اولویت اصلی کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کارایی بوده است. این موضوع باعث شده تا ظاهر خودرو در مقایسه با سایر محصولات هم‌رده، ساده و بدون پیچیدگی‌های خاص باشد. در نمای جلو، چراغ‌های بزرگ و ساده بدون خطوط تیز یا طراحی مدرن دیده می‌شود که نشان‌دهنده تمرکز بر عملکرد به جای زیبایی است. جلوپنجره خودرو نیز طراحی معمولی و بدون المان‌های خاص دارد که تنها به منظور تهویه بهتر موتور در نظر گرفته شده است.

در مقایسه شاهین اتوماتیک و تندر ۹۰ اتوماتیک، انتخاب نهایی بستگی به نیازها و اولویت‌های شما دارد. اگر به دنبال خودرویی با امکانات مدرن، طراحی زیبا و عملکرد قوی‌تر هستید، شاهین اتوماتیک انتخاب بهتری است. اما اگر دوام، سادگی و هزینه‌های نگهداری پایین برای شما اهمیت بیشتری دارد، تندر ۹۰ اتوماتیک گزینه مناسبی خواهد بود.

قالب بدنه و همین‌طور سیستم کنترل پایداری نیز موجب شده تا شاهین ساپیا سر پیچ‌ها پایداری مناسبی داشته باشد. با این اوصاف اگر بیش‌تر مواقع از خودرو استفاده خانوادگی می‌کنید و البته حوصله نگهداری از پیشرانه‌های توربوشارژر را هم دارید، خرید شاهین برای شما مناسب‌تر است. اما اگر خانواده کم جمعیت‌تری دارید و پیشرانه‌های تنفس طبیعی را بیش‌تر می‌پسندید، پیشنهاد ما به شما خرید دنا پلاس است. برخلاف اعلام برخی رسانه ها، شاهین S هرگز به مشتریان تحویل داده نشده است.

سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. برای اطلاع از قیمت شاهین صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید. در ادامه به مقایسه دقیق‌تر این دو خودرو خواهیم پرداخت، تا بتوانیم نقاط قوت و ضعف هر یک را به‌طور کامل بررسی کنیم. برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید.

نسخه اتوماتیک آن به گیربکس ۶ سرعته AT مجهز است و تعویض دنده‌های نرم‌تری نسبت به نسخه دستی دارد. اگر به دنبال گزینه‌ای متفاوت با امکانات رفاهی پیشرفته‌تر و طراحی مدرن‌تر هستید، بررسی لیست فروش فوری مدیران خودرو نیز موارد مناسبی را در اختیارتان قرار می‌دهد. یکی از نکات مثبت تندر 90 در زیر کاپوت خودرو نهفته شده یعنی جایی که پیشرانه تنفس طبیعی 1.6 لیتری 16 سوپاپ با 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن‌متر گشتاور وظیفه تامین قوای حرکتی ماشین را به عهده گرفته است.

قوای محرکه رانا پلاس با رانا EL و رانا LX یکسان است و این خودرو نیز از پیشرانه نام‌آشنای TU5 بهره می‌گیرد. این پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی، حداکثر قدرت 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن‌متر را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی، روانه محور جلوی این سدان ملی ایران خودرو می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رانا پلاس نیز به‌ترتیب برابر با 7.3 لیتر در صد کیلومتر و 11.6 ثانیه است. مقایسه ال نود با شاهین، در انتخاب یک خودرو مناسب، بررسی و مقایسه جنبه‌های مختلف آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مجموعه داشبورد در ارتفاع پایینی قرار گرفته که باعث شده تا فضای پای جلو تحت تأثیر قرار گیرد. نیمه پایینی داشبورد از نیمه بالایی توسط یک نوار پلاستیکی خاکستری رنگ جدا شده است. این مجموعه به‌زودی خسته‌کننده بودن خود را به چشم‌ها تحمیل خواهد کرد و هرگز طراوت و جذابیت را به سرنشینان منتقل نمی‌کند. جا داشت تا با استفاده از متریال نرم و باکیفیت و استفاده از رنگ‌های روشن‌تر، تنوع رنگی بهتری به کابین داد.

البته این خودرو نیز بی‌عیب نیست و مواردی مانند هندلینگ متوسط، ترمزهای عقب کاسه‌ای و ارگونومی نه‌چندان راحت صندلی‌ها ممکن است در برخی شرایط باعث نارضایتی راننده شود. با این وجود، ویژگی‌هایی همچون مصرف سوخت اقتصادی، استهلاک پایین و مقاومت بالای قطعات، همچنان این خودرو را به یکی از انتخاب‌های پرطرفدار در بازار تبدیل کرده است. شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا نقش مهمی در تولید جادارترین ماشین ایرانی دارند و مدل‌هایی مانند پژو پارس، سورن پلاس، تارا، شاهین و رنو تندر ۹۰ را به بازار عرضه کرده‌اند. این خودروها صندوق عقب بزرگ، کابین جادار، فضای پای کافی و امکانات متناسب با سفرهای خانوادگی را دارند. برای تصمیم‌گیری بهتر، حتما ابعاد دقیق این ماشین‌ها را با هم مقایسه و سپس جادارترین ماشین را انتخاب کنید.

طراحی شاهین اتوماتیک تفاوت چندانی با نسخه دنده‌ای ندارد، اما برخی تغییرات ظاهری جزئی باعث شده‌اند این خودرو ظریف‌تر و لوکس‌تر به نظر برسد. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ به بازار معرفی شد و از همان ابتدا توانست توجه بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای داخلی را جلب کند. طراحی مدرن، امکانات رفاهی و ویژگی‌های ایمنی بالا از دلایل محبوبیت این خودرو به شمار می‌روند. شاهین در سه تیپ G و GL و پلاس اتوماتیک 6AT عرضه می‌شود که هر کدام امکانات و ویژگی‌های متفاوتی دارند.

جک J4 با طراحی جدیدتر و گیربکس اتوماتیک، در مقایسه با تندر 90 دنده‌ای گزینه‌ای جذاب‌تر محسوب می‌شود. این خودرو با آپشن‌هایی مانند نمایشگر لمسی، تهویه دیجیتال و سانروف، از نظر تجهیزات رفاهی برتری دارد. همچنین، گیربکس اتوماتیک جک J4 برای رانندگی در شهر راحت‌تر از گیربکس دستی تندر 90 است. با این حال، جاداری کابین جک J4 در مقایسه با تندر 90 کمتر بوده و بازار دست دوم ضعیف‌تری دارد.

این خودرو هم اکنون با مدل های دنده ای و اتوماتیک در کارخانه سایپا تهران تولید می شود. مجموعه سپند خودرو با ارائه شرایط متنوع خرید اقساطی، امکان دسترسی آسان به انواع خودروهای جادار داخلی و خارجی را برای شما فراهم کرده است. تیم ما با فرآیند خرید شفاف، تحویل سریع و پشتیبانی قوی، تجربه‌ای مطمئن و بدون دغدغه را در اختیارتان قرار می‌دهد.

تندر ۹۰ با داشتن دو ایربگ و سیستم ترمز ضدبلوکه موفق به دریافت ۳ ستاره ایمنی از موسسه یورو NCAP اروپا شده است. از تابستان ۱۴۰۲، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری برای رعایت استاندارد ۸۵ گانه به امکانات شاهین اضافه شد. با این حال به نظر می‌رسد بخش کوچک چراغ‌های عقب که با فرم هندسی نامتناسب و ساده روی درب صندوق ضمیمه شده، تاثیری نامطلوب در هماهنگی بصری اجزای این قسمت از خود بر جای گذاشته باشد. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است.

رنو تندر ۹۰ (ال ۹۰) یکی از قابل‌اعتمادترین خودروهای داخلی به شمار می‌رود که به دلیل کیفیت ساخت بالا، استهلاک کم و دوام قطعات، به یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های خانوادگی تبدیل شده است. این خودرو با طول ۴۲۵۹ میلی‌متر عرض ۱۷۴۰ میلی‌متر، فضای جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. پژو پارس یکی از سدان‌های اقتصادی ایران‌خودرو است که هزینه نگهداری پایینی دارد. در مقایسه با برخی خودروهای جدید، قیمت این مدل، مقرون‌به‌صرفه است و از نظر امکانات رفاهی و طراحی داخلی، در سطح متوسطی قرار دارد. بررسی لیست قیمت محصولات بهمن خودرو اقساطی نشان می‌دهد که در همین بازه قیمتی، گزینه‌هایی مانند مدل MVM 315 پلاس، با طراحی مدرن‌تر و تجهیزات پیشرفته‌تر نیز وجود دارند که فضای مناسبی را برای مسافرت خانوادگی در اختیارتان قرار می‌دهند. سایپا شاهین از طراحی نسبتاً به‌روزی سود می‌برد که شاید در برابر تمام رقبای فعلی داخلی آن، برگ برنده محسوب شود.

به گفته سایپا، از مواد اولیه بهتری در ساخت کابین شاهین اتوماتیک استفاده شده است. صفحه نمایش سیستم سرگرمی شاهین اتوماتیک، لمسی و ۱۰ اینچی است و دکمه‌های کنترل کروز در سمت راست فرمان، تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشد. شاهین اتوماتیک از یک موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپه با حجم ۱,۴۹۷ سی‌سی بهره می‌برد. این موتور با استفاده از توربوشارژ، قدرت ۱۰۹ اسب بخار در ۵,۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۷۸ نیوتون‌متر در ۲,۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. این خودرو که تاکنون به‌صورت دنده‌ای در تیپ G عرضه می‌شد، در سال ۱۴۰۲ با اضافه شدن نسخه اتوماتیک به خط تولید، وارد فاز جدیدی شد. سایپا با اعمال سیاست‌های جدید، پروژه ارتقای کیفیت شاهین را آغاز کرده و در این راستا، شاهین اتوماتیک را با بهبودهای چشمگیر در زمینه‌های کیفیت قطعات عایق‌بندی، سیم‌کشی خودرو و قوای محرکه، مونتاژ کرده است.

همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. در نمای عقب، چراغ‌های عمودی توجه بیشتری جلب می‌کنند که از نظر بصری عرض خودرو را کمتر از واقعیت نشان می‌دهد.

شاهین اتومات در بخش فنی از همان قلب تپنده نسخه دنده‌ای خود بهره مند شده است. این خودرو همان پیشرانه معروف ساخت شرکت مگاموتور را داشته که یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است و با عنوان M۱۵ توربو شناخته می‌شود. این پیشرانه توانایی تولید ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را داراست که برای خودرویی در این سگمنت مناسب ارزیابی می‌شود. همانطور که از نام این خودرو مشخص است جعبه دنده آن از نوع اتوماتیک CVT با شبیه سازی ۷ سرعت است که نیروی پیشرانه را به چرخ‌هوی جلو منتقل می‌کند.

در بحث ایمنی، تندر 90 دارای 3 ستاره EuroNCAP است، اما 206 صندوقدار تست ایمنی معتبری ندارد. با این حال، باید توجه داشت که استهلاک 206 صندوقدار به‌دلیل افت کیفی در سال‌های اخیر افزایش یافته و همچنین، فضای عقب 206 صندوقدار برای سرنشینان محدودتر از تندر است. این خودرو طراحی جدیدتری داشته و آپشن‌های برلیانس H330 نسبت به تجهیزات ال نود بیشتر است. اما در مقابل، بازار دست دوم برلیانس H330 ضعیف‌تر بوده و هزینه نگهداری برلیانس H330 بالاتر از هزینه‌های نگهداری تندر 90 است. در نهایت، جک J4 هم می‌تواند گزینه‌ای باشد که با گیربکس اتوماتیک جک J4 در محدوده قیمتی ال نود دنده‌ای، جذابیت بیشتری پیدا کند. همچنین، ایمنی جک J4 با 5 ستاره موسسه تست تصادف چین قابل قبول ارزیابی شده، درحالی‌که تندر 90 موفق به دریافت 3 ستاره EuroNCAP شده است.

در قسمت جلو با الهام از بیوک اکسل، اتاقی رو به جلو، کشیدگی اندک کاپوت و آئرودینامیک خوب، شاهد اتاقی مدرن، دینامیک و نسبتاً امروزی هستیم. چراغ‌های جلو، درشت و هماهنگ با جلوپنجره بیضوی طراحی شده‌اند و جانمایی قسمت نئون در آن‌ها نیز به‌خوبی صورت گرفته است. نمای کناری عاری از خطوط خیلی بولد و شارپ است که نشان می‌دهد طراح جسارت کافی یا اجازه این کار را نداشته است و همه چیز خیلی معمولی تا قسمت عقب خودرو امتداد می‌یابد.

برای مقایسه دنا پلاس با شاهین از نظر توانایی‌های فنی هم باید بگوییم شاهین به دلیل گشتاور بالاتر پیشرانه و ارائه این گشتاور در دور پایین، اندکی پرشتاب‌تر از دنا پلاس ظاهر می‌شود. البته دنا پلاس هم خودروی دست و پا بسته‌ای نیست و شتاب قابل قبولی دارد اما شتاب صفرتاصد آن در شرایط واقعی چیزی کم‌تر از 1 ثانیه کُندتر از شتاب شاهین است. شاهین و دنا پلاس در بحث آپشن‌های ایمنی نسبتاً مشابه هستند و طبق قوانین روز کشور از سیستم‌های کنترل پایداریی و 2 ایربگ بهره می‌برند. البته ترمزهای شاهین در هر دو محور دیسکی هستند اما دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده ترمزهای عقب کاسه‌ای دارد. با نگاهی به زیر کاپوت می‌توان موتور آشنای M15 را دید که با یک توربوشارژر کوچک، تقویت شده است. این موتور ۸ سوپاپ که یادگار موتور پراید است، صدا و لرزشی بیشتر از موتورهای مدرن تولید می‌کند اما خروجیان چندان قابل توجه نیست.

در حالی که موتورهای چینی ۱.۵ لیتری توربو موجود در بازار ایران، اکنون قدرتی بیش از ۱۴۷ اسب بخار دارند، موتور شاهین ۱۰۹ اسبی است. در مقایسه با موتورهای خانواده ساینا و کوییک، این پیشرانه از کشش و قدرت بالاتری سود می‌برد اما باتوجه به وزن بیشتر بدنه، کشش در سربالایی و حتی شتاب گیری در جاده حتی بعد از ورود توربو به مدار، ایده‌آل نیست. با اين اوصاف اگر جوان هستيد یا خانواده کم‌جمعيتي داريد و يک سدان جمع‌وجور نه‌چندان گران‌قيمت مي‌خواهید که نیازهای روزمره‌تان را برطرف کند، رانا پلاس را انتخاب کنید. اما ال نود بیش‌تر به درد افراد میانسال به‌ بالا می‌خورد که حوصله چندانی برای نگهداری از خودرو ندارند و هم‌چنین در طول سال چند مسافرت خانوادگی نسبتاً طولانی مدت را با خودروی خود تجربه می‌کنند. برای اطلاع از خرید اقساطی رانا و همچنین نحوه دریافت سریع و در محل کارشناسی خودرو از همراه مکانیک کلیک کنید.

در مقابل، تندر 90 به دلیل موتور کم‌استهلاک‌تر و دوام بالاتر، گزینه‌ای اقتصادی‌تر محسوب می‌شود. استهلاک 206 صندوقدار بیشتر از تندر 90 بوده و در سال‌های اخیر افت کیفی آن محسوس است. همچنین، فضای عقب 206 صندوقدار محدودتر از تندر 90 بوده و برای سفرهای طولانی راحتی کمتری دارد.

نکته جالب توجه این است که پلتفرم SP100 در اصل یک نسخه بهبود یافته از پلتفرم B کمپانی تویوتا توسط سایپا است. ما دوست داریم از تجربیات و نظرات شما در مورد انتخاب بین ال نود و شاهین بشنویم. آیا شما تجربه‌ای خاص یا پیشنهادی دارید که بتواند به دیگر رانندگان کمک کند؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین، اگر سوالی دارید که در این مقاله به آن پاسخ داده نشده است، آن را مطرح کنید تا در مقالات بعدی به آن بپردازیم. تندر ۹۰ اتوماتیک دارای سیستم‌های ABS و EBD، دو کیسه هوا، سامانه ضد سرقت و قفل مرکزی با ریموت رادیویی است.

این خودرو از نظر راحتی و ایمنی در جایگاه بالاتری نسبت به سایر انواع شاهین قرار دارد. همانطور که مشاهده می‌کنید، نیازی به مقایسه ریزبینانه نیست، زیرا در بخش امکانات و تجهیزات رفاهی، سایپا شاهین برتری قابل توجهی نسبت به محصول فرانسوی دارد. در نمای جانبی نیز دیگر خبری از زه‌های معمول محصولات داخلی نیست و تلاش طراحان سایپا به استفاده از خطوط نرم و بدون اغراق خلاصه می‌شود. مجموعا اگر بخواهیم به طور اجمالی طراحی محصول سایپا را با تندر ۹۰ پلاس مقایسه کنیم، باید گفت سایپا شاهین قادر است طیف گسترده‌تری از مشتریان را به سوی خود جذب کند. بر خلاف طراحی خارجی، طراحی کابین سایپا شاهین کاملا مایوس کننده بوده و خبری از استاندارهای روز صنعت خودرو در آن نیست.

در بحث هندلینگ هم هر دو خودرو نسبت به یک سدان خانوادگی قابل قبول ظاهر می‌شوند اما بازهم شاهین با اختلاف اندکی برنده است. در بحث کیفیت سواری اختلاف چندانی بین دو خودرو وجود ندارد و هر دو نسبت به قیمت خود نرمی قابل قبولی دارند اما اگر خیلی حساس باشید ممکن است خشکی و نویز تایرهای فابریک آزارتان دهد. جهت شرکت در طرح فروش اقساطی شاهین با کارشناسان سپند خودرو در ارتباط باشید.

اگر از پهلو به ستون‌ها و پنجره‌های شاهین نگاه کنید، مشکل عدم تناسب و اعوجاج را به‌وضوح خواهید دید که ناشی از ضعف مهندسی طراحی است. طراحی بدنه سایپا شاهین شاید نسبت به خودروهای داخلی فعلی بازار ایران برتر باشد اما قطعاً با ترندهای روز طراحی دنیا، فاصله زیادی دارد و نمی‌توان آن را در حد خودروهای خارجی این کلاس دانست. معمولاً طراحان داخلی، در زمان طراحی محصولات جدید، از المان‌های روز همان زمان خودروهای مختلف و مورد علاقه خود الهام می‌گیرند. این موضوع در شاهین و دیگر خودروهای طراحی شده مثلاً ملی ما به‌وضوح دیده می‌شود. چینی‌ها البته در این مسیر با الهام از خودروهای کانسپت معروف‌تر، محصولاتی را طراحی می‌کنند که در زمان تولید، تبدیل به ترند روز می‌شوند. خیر مصرف سوخت رنو تندر ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است ولی متوسط مصرف سوخت پژو ۲۰۶ صندوق دار با موتور ۱.۶ لیتری ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

در حال حاضر رانا پلاس در دو نسخه معمولی و پانوراما تولید می‌شود که ما در مقایسه رانا پلاس با ال نود، نسخه معمولی این خودرو را مدنظر داریم. در میان گزینه‌های موجود در بازار، دنا پلاس یکی از نزدیک‌ترین رقبای قیمتی ال نود E2 محسوب می‌شود. این خودرو با امکانات دنا پلاس که شامل تجهیزات متنوع‌تر و طراحی مدرن‌تر است، در نگاه اول جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *