مقایسه خودرو شاهین و دنا پلاس

لیست قیمت سال ۱۴۰۴ محصولات ایران خودرو دنا پلاس، پژو ۲۰۷ و سورن پلاس چند؟ + جدول

بنابراین از لحاظ شتاب قطعاً دنا پلاس توربو انتخاب اول خواهد بود.ضمناً باید اشاره کنیم که شاهین اتوماتیک حدود ۱۳۳۰ کیلوگرم وزن دارد اما وزن دنا پلاس توربو حدود ۱۳۳۴ کیلوگرم است. اگر شخص به دنبال یک خودروی پیشرفته ‌تر و مدرن ‌تر با ویژگی ‌های فنی بیشتر است، دنا پلاس مناسب تر خواهد بود. اما اگر شخص به دنبال یک خودروی با قیمت مناسب و کاربری روزانه است، شاهین می ‌تواند گزینه مناسبی باشد.

بنابراین هم موتور و هم گیربکس بکار رفته در دنا پلاس از جهات گوناگون امتحان خود را پس داده و به عنوان سیستم‌هایی پرقدرت و بادوام شناخته می‌شوند. از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از خودروبانک و در قالب این مقایسه به بررسی این دو خودرو بپردازیم. در نتیجه هر دو خودرو مورد بحث در این مقایسه یعنی سایپا شاهین و دنا پلاس توربو به دقت بالایی برای انجام تعمیر و نگهداری نیاز خواهند داشت و از سوی دیگر در مورد کیفیت ساخت آن‌ها تردید وجود دارد.

این خودرو بر اساس پلت‌فرم نسل دوم تویوتا یاریس ساخته شده و پس از مشکلاتی که در زمینه تأمین پیشرانه به وجود آمد نهایتاً در سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد. از سوی دیگر، دنا به‌عنوان سدان لوکس و بالا ردهٔ ایران‌خودرو در اواسط سال ۱۳۹۰ رونمایی شد. ازاین‌رو، در دی‌ماه سال ۱۳۹۵، ایران‌خودرو نسخهٔ جدیدی از این ماشین را با نام دنا پلاس معرفی کرد که بزرگ‌ترین تغییر آن بازطراحی پروفیل جانبی بود تا بیشتر از سمند و سورن متمایز شود. بخش تجربه رانندگی مقایسه شاهین و دنا پلاس را طبق رسم همیشگی با فضای کابین و کیفیت سواری شروع می‌کنیم. شاهین علی‌رغم ابعاد بیرونی کوچک‌تر، فضاسازی کابین بهتری دارد و در هر دو ردیف جادارتر از دنا پلاس است. اما صندوق بار دنا پلاس با حجم 500 لیتر، جادارتر از صندوق بار 422 لیتری شاهین است.

در مقابل راننده، یک فرمان سه‌شاخه جدید و صفحه کیلومترشمار آنالوگ به همراه کامپیوتر سفری وجود دارد که اطلاعات را به راننده نمایش می‌دهد. در نهایت، هر دو خودرو در بازار ایران گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند و بسته به سلیقه و نیاز شما می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. با این وجود باید خاطر نشان کرد که لذت رانندگی با شاهین ممکن است به دلیل کات آف‌های ایجاد شده در دورهای پایینی موتور (حدود ۵۵۰۰ دور در دقیقه) که از محدودیت دور موتور منشا می‌گیرد، کاهش یابد.

در دنا پلاس توربو اتوماتیک کیسه هوای سرنشین جانبی نیز تعبیه شده است؛ باتوجه‌به این موضوع قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به نوع معمولی دنا و شاهین بیشتر است. هرچند موتور شاهین به دلیل بهره‌مندی از توربوشارژ گشتاور بیشتری تولید می‌کند اما به‌طورکلی، به دلیل تکنولوژی قدیمی و سرسیلندر هشت سوپاپ، بازدهی پایینی دارد. از سوی دیگر، EF7 پیشرانهٔ مدرن‌تری است که دردسرهای نگهداری موتورهای توربو را هم نخواهد داشت. البته سایپا قصد دارد به‌زودی نسخهٔ جدیدی از شاهین را با پیشرانهٔ ME16 به بازار بفرستد که درواقع نسخهٔ سایپا از موتور TU5 پلاس محسوب می‌شود و می‌تواند ورق را کاملاً به نفع شاهین برگرداند اما در حال حاضر، در بخش پیشرانه برتری با دنا پلاس است. انتقال قدرت در هردو خودرو توسط گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد اما نسخهٔ اتوماتیک هم برای هردو ارائه می‌شود که در دنا پلاس شش سرعتهٔ اتوماتیک و در شاهین از نوع CVT است.

همانطور که مشاهده می‌ کنید، شاهین و دنا در بسیاری از مشخصات فنی به هم شباهت دارند. هر دو خودرو دارای موتور 1600 سی ‌سی هستند و از سیستم تعلیق مکفی فنری استفاده می ‌کنند. شاهین قدرت بیشتری با حداکثر 105 اسب بخار دارد، در حالی که دنا حداکثر 101 اسب بخار قدرت دارد. همچنین، ابعاد دنا کمی بزرگتر از شاهین است و وزن خالص آن نیز بین 1050 تا 1100 کیلوگرم متغیر است. دنا با توجه به امکانات و قدرت بیشتر، برای سفرهای بلند مدت و استفاده در جاده های بزرگ مناسب است. از این رو، امکانات و فضای بیشتری که دارد، به عنوان یک خودرو خانوادگی مناسب معرفی می شود.

در طراحی دنا پلاس بیش‌تر از خطوط شکسته و زوایای تند استفاده شده که جلوه‌ای اسپرت و تا حدودی خشن به چهره خودرو داده است. اما ظاهر شاهین به لطف خطوط و زوایای نرم‌تر، حالتی بینابین دارد و نه می‌توانیم آن را اسپرت محسوب کنیم و نه کسل کننده. ناگفته نماند که در شاهین نسبت به دنا پلاس تناسب ظاهری بهتری را شاهد هستیم که ناشی از جدیدتر بودن پلت فرم این محصول سایپا است. از لحاظ کیفیت متریال، وضعیت شاهین پلاس چندان جالب نیست و دنا پلاس نیز اگرچه متریال مرغوبی در کابین خود استفاده نکرده است، اما به هر حال نسبت به شاهین پلاس می‌تواند تا حدودی باکیفیت‌تر احساس شود.

شاهین در نسخه دنده‌ای قیمتی حدود ۶۰۰ میلیون تومان و در نسخه اتوماتیک قیمتی حدود ۷۰۰ میلیون تومان دارد. در مقابل، دنا پلاس نسخه دستی حدود ۶۵۰ میلیون تومان و نسخه اتوماتیک آن تا ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو دارای سانروف، نمایشگر لمسی، سیستم صوتی با بلندگوهای بیشتر، آینه‌های تاشو برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک و کروز کنترل است.

در مقابل، آریزو ۵ توربو به دلیل داشتن جلوپنجره به اصطلاح کهکشانی و چراغ‌های متصل به آن، با وجود خطوط کمتر، خودروی ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. رویداد۲۴ | سدان‌های خانوادگی همیشه جزو محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی در اکثر بازار‌های جهانی به شمار می‌آیند. در ایران نیز این دسته همیشه در کانون توجه بوده و در حال حاضر علاوه بر خودرو‌های داخلی، میزبان مجموعه‌ای از خودرو‌های مونتاژی است. این خودرو‌ها به دلیل فضای جادار کابین و همچنین استهلاک نسبتاً کم، همواره مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

به طور کلی، هر چند دو خودرو امکانات خوبی را دارا هستند، اما امکانات و تجهیزات مدرن دنا را نمی توان انکار کرد. مقایسه امکانات و آپشن های شاهین و دنا پلاس در انتخاب بهترین نوع خودرو کمک خواهد کرد. برای آن که بتوان خودرویی خرید که به سلیقه و دلخواه تان نزدیک باشد باید اطلاعات جامعی از مشخصات و ویژگی های هر ماشین داشت. خودرو شاهین سایپا و دنا ایران خودرو دو خودرو پرطرفدار در ایران هستند که در این مقاله میخواهیم مقایسه شاهین با دنا را با ذکر مزایا و معایب هر خودرو ارائه دهیم.

با این حال، در مقایسه با شاهین پلاس، درجه لوکس بودن و زیبایی آن تا حدودی بیشتر است و می‌تواند احتمالاً نظرات مثبت تعداد بالاتری از کاربران را به خود جلب کند. دنا پلاس به یک موتور EF7 با حجم 1.7 لیتر مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 114 اسب بخار را به تولید برساند. سایپا شاهین نیز به یک موتور 1.5 لیتری توربو مجهز شده که قادر به تولید قدرتی برابر با 110 اسب بخار است. در مجموع، دنا پلاس برای افرادی که به دنبال یک ماشین سریع‌تر، اسپرت‌تر، نمای داخل زیباتر، با گیربکس دستی ۶ سرعته و صندوق عقب بزرگ‌تر هستند، می‌تواند انتخاب معقول‌تری باشد. همچنین این نکته را هم در نظر بگیرید که قیمت دنا پلاس نسبت به قیمت شاهین کمی گران‌تر است.

البته که نباید ویژگی‌های آیرودینامیکی بهتر بدنه پژو ۲۰۷ را نیز نسبت به حریف نادیده گرفت. اما دنا پلاس توربو موتور ۱۶ سوپاپ TC7 یا همان موتور EF7 توربوشارژ را در بخش دماغه خود جا داده است. این موتور قدرت به مراتب بیشتری در حد ۱۵۰ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس ۶ دنده دستی تحویل می‌دهد و مسلم است که از لحاظ شتاب و هیجان سواری در مقایسه با شاهین یک سروگردن بهتر عمل می‌کند. قیمت‌های بسیار بالا، کیفیت ساخت پایین و فناوری قدیمی خودروهای داخلی موضوعی است که همه از آن خبر داریم ولی بااین‌حال، مصرف‌کنندگان ایرانی که به دنبال خودرویی صفرکیلومتر هستند، چاره‌ای جز خرید همین مدل‌های داخلی ندارند. در این بازار، اگر خواهان سدانی نسبتاً مجهزتر و مدرن‌تر باشیم تنها سه گزینه پیش رو خواهیم داشت که شامل تارا، دنا پلاس و شاهین می‌شود. این خودروها در بازار هر سه حدود ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارند و ازآنجایی‌که قبلاً در پدال به مقایسهٔ تارا و شاهین پرداختیم، این بار دیگر سدان ایران‌خودرو را در برابر رقیب سایپایی قرار می‌دهیم.

این موتور ۱.۷ لیتری ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که برای وزن ۱۲۵۸ کیلوگرمی دنا پلاس نسبتاً کافی خواهد بود. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۷ لیتری می‌تواند معادل ۱۱۳ اسب بخار قدرت و حدود ۱۵۵ نیوتن.متر گشتاور را از طریق گیربکس پنج دنده دستی به محور جلو انتقال دهد. بنابراین شاید روی کاغذ اختلاف توان موتور ۲۰۷ و دنا پلاس چندان زیاد نباشد؛ اما نکته‌ای که باعث شده پژو ۲۰۷ عملکرد حرکتی بهتری ارائه دهد و خودرو نسبتا چابک‌تری باشد، وزن کمتر آن نسبت به دنا پلاس است.

اگر زیبایی ماشین برایتان مهم است، باید بدانید که قیمت شاهین پلاس و مدل معمولی نسبت به طراحی و امکانات آن‌ها به‌صرفه‌تر از دنا پلاس است. شاهین و دنا پلاس هر دو موتورهای خطی بنزینی با تنفس توربوشارژ دارند؛ بااین‌‌حال موتور شاهین با حجم ۱.۵ لیتر و توان ۱۱۰ اسب بخار طراحی شده است، در‌حالی‌که موتور دنا پلاس حجم بیشتر معادل ۱.۷ لیتر و توان ۱۵۰ اسب بخار دارد. این تفاوت در حجم و قدرت موتور باعث عملکرد بهتر دنا پلاس در زمینه گشتاور می‌شود؛ دنا پلاس با گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر از شاهین با گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر پیشی می‌گیرد. در سوی دیگر شاهین سایپا محصولی جدید و تازه وارد در بازار محسوب می‌شود و مشخص نیست در بلندمدت چه عملکردی را از خود برجای خواهد گذاشت.

با توجه به اعداد روی کاغذ، ازآنجایی‌که وزن دو خودرو تقریباً نزدیک به هم است، پیشرانهٔ توربوشارژ دنا شتاب و کشش بهتری را فراهم می‌کند درحالی‌که پیشرانهٔ TU5 قبلاً نشان داده است که در خودروهای سنگینی مثل پژو پارس و تارا و خصوصاً در کنار گیربکس اتوماتیک، کشش مناسبی ندارد. در این مقاله، خودروهای شاهین و دنا پلاس را از جنبه‌های فنی، مصرف سوخت، طراحی ظاهری، فضای داخلی و سیستم‌های ایمنی با هم مقایسه کردیم. شاهین با حجم موتور ۱.۵ لیتر، توان ۱۱۰ اسب بخار، مصرف سوخت کمتر و فضای داخلی جادارتر، انتخابی هوشمندانه برای رانندگی روزمره است. در مقابل، دنا پلاس با موتور قوی‌تر ۱.۷ لیتری و توان ۱۵۰ اسب بخار، شتاب بیشتر و طراحی داخلی لوکس‌تر، گزینه‌ای عالی برای رانندگی در جاده است. در نهایت امکان خرید اقساطی این دو ماشین از سپند خودرو وجود دارد؛ سپند خودرو شرایطی ویژه‌ با پیش‌پرداخت کم و اقساط بلندمدت برای خرید قسطی ماشین ارائه می‌دهد.

علاوه بر این شاهین مانند خانواده تیبا به عایق کاری مناسب‌تری نیاز دارد تا صدای موتور ورودی به اتاقک خودرو تقلیل یابد. نمونه مورد آزمایش شاهین به دلیل قرار داشتن در مرحله آب بندی و عدم امکان ایجاد فشار بالا امکان مقایسه عملی را فراهم نمی‌کرد اما مطابق تحقیقات به عمل آمده، این خودرو روند تنظیمات سیستم فنربندی را به خوبی طی کرده و از نظر بالانس قابل قبول است. در این مطلب بین دو سدان سطح بالای بازار کشورمان یعنی دنا و شاهین مقایسه کاملی از طراحی آپشن‌ها گرفته تا پیشرانه و تجربهٔ رانندگی خواهیم داشت. امکانات رفاهی و ایمنی یکی از مهم‌ترین بخش‌های بررسی خودروها است، زیرا مستقیماً بر راحتی و ایمنی سرنشینان تأثیر می‌گذارد. در این بخش، بررسی می‌کنیم که کدام خودرو امکانات بیشتری را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.

البته در سری جدید دنا پلاس توربو ۶ سرعته دستی سیستم کنترل پایداری الکتریکی نصب شده است که می تواند اطمینان بیشتری را به راننده بدهد. اما ساختار پلتفرم شاهین به روزتر از دنا پلاس بوده و به همین دلیل به صورت مکانیکی پایداری بهتری را در رقیب سایپایی شاهد هستیم. سواری هر دو خودرو نسبتاً نرم احساس می‌شود و احتمالاً میزان سفتی سیستم تعلیق خیلی روی کیفیت سواری این دو سدان داخلی تاثیر منفی نداشته باشد. بنابراین در مقایسه شاهین پلاس با دنا پلاس، اگر خودروی کم‌استهلاک با مصرف سوخت کمتر و دوام فنی بهتر نیاز دارید، خرید شاهین پلاس می‌تواند گزینه بهتری نسبت به خرید دنا پلاس توربو باشد. در نقطه مقابل، محصول ایران‌خودرو از شتاب و چابکی بالاتری برخوردار است و هیجان بیشتری در رانندگی به شما هدیه می‌دهد.

اگر بین خرید ماشین شاهین و تارا تردید دارید و نمیدانید کدام خودرو آپشن های مناسب تر و بیشتری دارد میتوانید به صفحه مقایسه تارا و شاهین مراجعه کنید. – برخی افراد ممکن است دنا را یک خودرو محبوب و مقرون به صرفه بدانند و از طراحی زیبا، فضای داخلی مناسب و امکانات مدرن آن استقبال کنند. یکی از خدمات تخصصی که در مراکز اتوصافکار ارائه میشود انجام خدمات صافکاری و نقاشی در سراسر کشور با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت میباشد. اگر شما هم به دنبال مرکز صافکاری و نقاشی تخصصی در نزدیکی منطقه مورد نظر خود هستید میتوانید به صفحه زیر مراجعه کنید. از نظر استحکام کلی بدنه در تصادفات هم دنا پلاس وضعیت قابل قبولی دارد اما با توجه به پلت فرم به‌روزتر شاهین و تست‌های تصادف منتشر شده از سوی سایپا، بایستی شاهین را گزینه برتر بخش ایمنی بدانیم. داشبورد آریزو ۵ توربو مشابه آریزو ۶ طراحی شده و تریم داخلی آن به‌طور کامل مشکی است.

از سوی دیگر، هرچند دنا هم خیلی طراحی داخلی چشمگیری ندارد و در قیاس با سدان‌های جدیدتر جهان کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته ولی به لطف الهام گیری از کابین محصولات قدیمی هیوندای و تریم‌های طرح چوب، هنوز هم بهتر از شاهین به نظر می‌رسد. خوش‌بختانه شاهین و دنا پلاس از نظر ظاهری در بین خودروهای داخلی وضعیتی قابل قبول و عامه پسند دارند اما دو سبک طراحی متفاوت را دنبال می‌کنند. در ادامه مقایسه دنا پلاس با شاهین همراه ما باشید تا با بررسی کامل این دو خودرو ببینیم در نهایت شاهین بهتره یا دنا پلاس.

به‌عنوان نتیجه و پاسخ به سوال شما در مورد آن که بالاخره دنا پلاس توربو ۶ دنده بخریم یا شاهین دستی، باید بگوییم که مقایسه شاهین با دنا پلاس از جنبه‌های مختلف قابل بحث است. اگر یک خودرو با توان فنی معمولی، کابین جادارتر، قطعات یدکی کمی ارزان‌تر، طراحی ظاهری متعادل‌تر و دارای سانروف و سیستم کنترل کشش و پایداری (در مدل‌های جدید) نیاز دارید، به نظر می‌رسد شاهین بتواند احتیاجات شما را به نحو مطلوب‌تری پاسخ دهد. استفاده از این موتور و گیربکس باعث می‌شود تا شتاب صفر تا صد دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی به چیزی نزدیک به ۱۰ ثانیه برسد و حداکثر سرعت آن نیز فراتر از ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت باشد. حداکثر قدرت موتور ۸ سوپاپ این خودرو برابر ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن.متر گشتاور است که باعث شده تا شتاب صفر تا صد آن به ۱۳.۵ ثانیه یا کمی بیشتر برسد. در سوی دیگر دنا پلاس توربو دنده‌ای ماشینی به مراتب پرشتاب‌تر است، صندوق بزرگتری دارد، کابین زیباتری ارایه می‌دهد و بازار خریدوفروش آن نسبت به شاهین گرم‌تر دنبال می‌شود. اما پیچیدگی فنی و قیمت بالاتر قطعات موتور EF7 باعث می‌شود تا هزینه تعمیرات دنا پلاس توربو نسبت به شاهین کمی بالاتر باشد.

طراحی ظاهری دنا پلاس بر پایه چهارچوب‌های بصری سمند و طراحی بصری سمند بر مبنای ساختار پژو ۴۰۵ صورت گرفته است. در نتیجه طراحی ظاهری دنا پلاس را می‌توان تقلید ناشیانه‌ای از شکل بصری تولیدات سابق و تلفیق آن با فاکتورهای مدرن‌تر دانست. طراحی داشبورد شاهین ساده و کاربردی است؛ در مقابل دنا پلاس با تریم چوبی، طراحی داخلی لوکس‌تری دارد.

هر دو خودروی شاهین و دنا در بازار خودرو ایران پر فروش هستند و هر کدام ویژگی‌ های منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه، به بررسی و مقایسه ویژگی ‌های فنی، ظاهری و قیمتی این دو خودرو خواهیم پرداخت، امیدواریم تا پایان مطالب ما را همراهی کنید. البته یک تفاوت ظاهری مهم‌تر نیز بین دو خودرو وجود دارد، در واقع زبان طراحی دنا پلاس و شاهین به کلی با یکدیگر متفاوت است. طراحان دنا پلاس تصمیم گرفتند تا از زبان طراحی مبتنی با خطوط محکم و تیز استفاده نمایند اما طراحان شاهین، در واقع مسیری برعکس را انتخاب کرده‌اند و طرحی با خطوط منحنی و نرم را برگزیده‌اند که البته با پلتفرم اصلی خودرو (تویوتا یاریس قدیمی) نیز تناسب دارد. از این رو شاید بتوان گفت که این دو خودرو از حیث زیبایی می‌توانند دو سلیقه متفاوت را پوشش دهند، هرچند که شاهین در مجموع چشم نوازتر از آب در آمده است. با این اوصاف اگر بیش‌تر مواقع از خودرو استفاده خانوادگی می‌کنید و البته حوصله نگهداری از پیشرانه‌های توربوشارژر را هم دارید، خرید شاهین برای شما مناسب‌تر است.

اما اگر خانواده کم جمعیت‌تری دارید و پیشرانه‌های تنفس طبیعی را بیش‌تر می‌پسندید، پیشنهاد ما به شما خرید دنا پلاس است. شاهین پلاس در سال ۱۴۰۳ به بازار آمده و تفاوت اصلی آن با مدل‌های قبلی این خودرو، تغییر موتور است. همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، نقطه ضعف اصلی شاهین در مدل‌های قبلی، استفاده از موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ بود که انتقادات زیادی به آن وارد شد. طراحی این خودرو بر پایه سمند انجام شده اما با تغییرات گسترده‌ای در جلوپنجره، سپرها و چراغ‌ها همراه بوده است.

شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ در حدود ۵ میلیون تومان گران شد و ۹۷۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۴ LX مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان شد. در ادامه مطالب به مقایسه کابین شاهین و دنا و یا همان مقایسه کابین شاهین سایپا و دنا ایران خودرو می پردازیم. اما انتخاب بین این دو خودرو بستگی به نیازها و سلیقه شما دارد، پس همیشه به علایق و سلیقه خود احترام بگذارید. تحلیل ایمنی خودروها به عوامل متعددی از جمله سیستم های فعال ایمنی، ساختار بدنه، استانداردهای ایمنی و سایر عوامل وابسته به هر خودرو نیاز دارد.

ضمناً اندازه نمایشگر مالتی‌مدیا نیز بزرگ‌تر شده و این مورد هم توانسته در ارتقای سطح کیفی و بصری نمای داخلی شاهین پلاس تا حدودی تأثیرگذار باشد. سایر المان‌ها خیلی تغییر نکرده و همان طراحی نسبتاً ساده و تا حدودی قدیمی در داشبورد و رودری‌های شاهین پلاس مشاهده می‌شود. دنا جوانان نیز طبق معمول از همان داشبورد قدیمی دنا با کمی تغییر رنگ و تزیینات استفاده می‌کند که اگرچه در دوران خود پیشرفت قابل‌توجهی در زمینه ارتقای فضای داخلی محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شد، اما امروزه هیجان و خلاقیت خاصی در آن احساس نمی‌شود. طبق تست‌های انجام شده، شتاب صفر تا صد دنا جوانان چیزی حدود ۹.۸ ثانیه است، اما برآورد می‌شود که شتاب شاهین پلاس در عمل نزدیک به ۱۴ ثانیه باشد. بنابراین، از لحاظ قوای فنی، شتاب و چابکی قطعاً دنا جوانان نسبت به شاهین پلاس برتری دارد.

مزیت بزرگ دنا پلاس توربو در مقایسه با شاهین سایپا مقبولیت و حضور طولانی مدت این خودرو در بازار است که سبب شده تا خرید دنا پلاس توربو برای مشتری دردسرهای کمتری را به همراه داشته باشد. جعبه دنده پنج سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت در دنا پلاس توربو را برعهده دارد. شتاب صفر تا صد رسمی دنا پلاس توربو 10 ثانیه اعلام شده است، حداکثر سرعت این خودرو نیز 225 کیلومتربرساعت است و این خودرو به صورت ترکیبی 7.9 لیتر در صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند. با توجه به جدول فوق، در بخش امکانات با ایربگ‌های بیشتر، رینگ‌های بزرگ‌تر، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو و سنسور باران، کفهٔ ترازو کمی به سمت دنا پلاس توربو سنگینی می‌کند هرچند که شاهین پلاس هم با گرم‌کن صندلی‌های جلو و نمایشگر بزرگ‌تر، می‌تواند برخی کاستی‌های خود را جبران کند. سدان جدید سایپا برای اولین بار رسماً در تیرماه سال ۱۳۹۷ با نام رهام معرفی شد و بعداً به شاهین تغییر نام داد.

گرچه دنا پلاس نمونه ارتقا یافته سمند بوده و از سایر خودروهای ساخت شرکت ایران خودرو زیباتر به نظر می‌رسد اما با ایده‌آل‌های عصر مدرن خودروسازی فاصله‌ای دور و دراز دارد. نکته جالب در مقایسه دنا پلاس توربو و شاهین سایپا، مجهز بودن پیشرانه هر دو خودرو به سامانه پرخوران یا توربوشارژر است. استفاده از پیشرانه‌های توربوشارژر کم‌حجم به جای موتورهای حجیم، یکی از رویه‌های مرسوم برای کاهش آلایندگی خودروهای درون‌سوز در دنیای امروز است که به نظر می‌رسد خودروسازان ایرانی نیز در جهت دستیابی به این هدف حرکت می‌کنند. وقتی نمای بیرونی این دو سدان داخلی را در کنار هم مقایسه می‌کنیم، شاهین به لطف حجم پردازی‌ها و خطوط منحنی بدنه، خودروی کاملاً مدرن‌تری به نظر می‌رسد درحالی‌که فرم ساده و استخوانی دنا نشان می‌دهد با خودرویی قدیمی‌تر طرف هستیم که سعی شده بروز جلوه داده شود.

طی سال‌های اخیر بعضی از محصولات نسبتاً جدیدتر ایران خودرو و سایپا با موتورهای توربوشارژ وارد بازار شده‌اند. شاهین اتوماتیک و دنا پلاس توربو دنده‌ای نمونه‌ای از این نوع سدان‌های تولید داخل هستند که در بازه قیمتی خود رقیب وارداتی خاصی ندارند و در نتیجه جزو معدود انتخاب‌های مشتریان در این رده محسوب می‌شوند. خودروسازان ایرانی طی چند سال اخیر با جدیت در حال نوسازی سبد محصولات خود بوده‌اند. خودروسازان خصوصی محصولات جدید چینی را به خط تولید خود آوردند و خودروسازان بزرگی همچون ایران خودرو و سایپا نیز خودروهای ملی جدیدی را معرفی کردند یا نسخه‌های پلاس محصولات قبلی خود را با ظاهری بهبودیافته و آپشن‌های بیشتر به تولید رساندند.

این تفاوت ها ممکن است تاثیری در تجربه رانندگی، فضای داخلی و راحتی نشستن در خودرو داشته باشد. برای مقایسه کلی شاهین و دنا پلاس، شاهین طراحی ساده و کلاسیکی دارد، در حالی که دنا طراحی مدرن و دینامیکی را داراست. انتخاب بین این دو خودرو بستگی به سلیقه شخصی و نیازهای خودرویی شما دارد و هر یک از خودروهای نامبرده، از جذابیت خاصی برخوردار هستند.

در ضمن وجود گیربکس ۶ سرعته دستی در دنا پلاس باعث می‌شود تا حرکت خودرو در سرعت‌های بالا با فشار کمتری روی موتور همراه شود و حرکت در بزرگراه را برای کاربر لذت‌بخش‌تر کند. از نظر هزینه نگهداری، شاهین به دلیل داشتن موتور توربوشارژ نیاز به مراقبت بیشتری دارد و هزینه‌های نگهداری آن کمی بالاتر است. در مقابل، دنا پلاس به دلیل استفاده از موتور تنفس طبیعی، هزینه نگهداری کمتری دارد، اما مصرف سوخت بالاتری دارد.

ری‌را ۱.۷ لیتر توربو ۶ سرعته اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ اما یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان قیمت خورد. در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۶۹۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ اما یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان به فروش رفت.

همچنین، از نظر ایمنی نیز دنا پلاس برتری‌هایی دارد، چرا که به چهار کیسه هوا، ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل کشش (TCS) و سیستم کمکی حرکت در سربالایی مجهز شده است. فضای داخلی دنا پلاس توربو نیز خیلی جدید به نظر نمی‌رسد اما در مقایسه با کابین شاهین زیبایی بیشتری دارد و فرم متقارن آن می‌تواند رضایت بالاتری را در کاربران به وجود آورد. البته سطح کیفی متریال داخل کابین دنا پلاس، به ویژه جنس داشبورد و تودری‌ها، خیلی مرغوب نیست و همچون شاهین از پلاستیک خشک در ساخت آنها استفاده شده است. همانطور که پیشتر در مقایسه شاهین با دنا پلاس نیز اشاره شد، شاهین با طراحی بروز و ایمنی بالا دست پیش را در مقابل دنا پلاس دارد.‌ اما تجربه کاربری دنا پلاس و پیشرانه پر قدرت آن نیز به عنوان فاکتورهای برتری این خودرو نسبت به دنا پلاس در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین اگر به دنبال خودرویی با طراحی منحصر به فرد و زیبا هستید که در عین حال از مولفه‌های ایمنی تضمین شده برای محافظت از سرنشینان برخوردار باشد، شاهین بهترین انتخاب برای شما خواهد بود‌. شباهت زیادی میان آپشن‌های رفاهی سایپا شاهین و دنا پلاس ایران خودرو وجود دارد و این امر رقابت دو خودروی مذکور را تنگاتنگ خواهد کرد.

سبک طراحی تقریبا قدیمی است و جذابیت چندانی در مقایسه با خودروهای امروزی ندارد، اما به‌عنوان یک خودروی اقتصادی می‌تواند قابل قبول باشد. اما این افزایش توان که به واسطه سیستم توربو ایجاد شده است، روی استهلاک بخش فنی این ماشین تاثیر مستقیم دارد و هزینه‌های نگهداری آن را نسبت به موتور تنفس طبیعی شاهین پلاس افزایش می‌دهد. میانگین مصرف سوخت دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز حدود ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود که نسبت به حریف بیشتر است. حداکثر قدرت موتور ۱۶ سوپاپ شاهین پلاس برابر با ۱۱۱ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن معادل ۱۵۰ نیوتن‌متر است که با همان گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته چینی موجود در محصولات ایران خودرو جفت شده و نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. در این بین، اگر گیربکس اتوماتیک هم با این تولیدات همراه باشد، دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند و آن خودروها با رده قیمتی بسیار بالاتر در بازار عرضه می‌شوند. محصولاتی همچون شاهین پلاس اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتومات آپشنال مصداق همین مورد هستند که به دلیل رده قیمتی نزدیک حالا می‌توانند رقبای مستقیم هم باشند.

نکته مهم این است که موتور ۸ سوپاپ شاهین نمی‌تواند به اندازه دنا پلاس توربو پرقدرت ظاهر شود و رانندگان، به ویژه جوان‌ترها را از خود راضی نگه دارد. البته برای مصارف خانوادگی قدرت این موتور کافی به نظر می‌رسد، اما به هر حال قادر نیست به اندازه دنا پلاس توربو آدرنالین خون شما را افزایش دهد و شتاب و چابکی مناسب در اختیار کاربر بگذارد. اما با توجه به قدرت بیشتر موتور، احتمال کم‌فرمانی در مانورهای پرشتاب، به ویژه هنگام عبور از پیچ‌های تند، برای دنا پلاس توربوشارژ بیشتر خواهد بود. اما وضعیت شاهین کمی اطمینان‌بخش‌تر به نظر می‌رسد؛ به ویژه با حضور سیستم‌های کنترل کشش و پایداری در این خودرو می‌توان رانندگی پایدارتر و چسبنده‌تر را از محصول سایپا انتظار داشت.

گرچه به لحاظ تئوری پیشرانه توربو شاهین از موتور EF7 دنا پلاس مدرن‌تر است اما در عمل پیشرانه EF7 دنا پلاس قوای محرکه بیشتری داشته و در نسخه توربو که قدرت آن به حدود ۱۵۰ اسب بخار می‌رسد، توان و دوامی فراتر از موتور توربو شاهین به نمایش خواهد گذاشت. بازهم درست مانند موارد قبلی‌ بیش از آنکه به مرور کیفیت رانندگی دنا بپردازیم، سعی می‌کنیم تا به شاهین و تفاوت‌هایش با دنا تمرکز کنیم. در مقابل ایران خودرو نیز یک موتور 3 سیلندر اقتصادی را نیز در زمستان 1399 معرفی کرد اما هنوز مشخص نیست این پیشرانه جدید برای کدام خودروها در نظر گرفته شده است. راحتی و رفاه سرنشینان در دنا پلاس با کروز کنترل، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، گرم‌کن آینه بغل و تهویه اتوماتیک بیشتر است. در مقابل، کروز کنترل و صندلی‌های برقی ندارد، اما سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف و تهویه اتوماتیک جزو امکانات شاهین هستند.

می توان گفت که خودروهای شاهین و دنا نیز در بازار ایران در رده قیمتی متفاوت قرار دارند. در کل، خودروهای شاهین نسبت به خودروهای دنا از قیمت پایین تری برخوردار هستند، چرا که این موضوع به تجهیزات و امکانات زیاد دنا بر می گردد. این تفاوت قیمت ممکن است به دلیل تفاوت در ویژگی ها، کیفیت و نحوه ساخت خودروها باشد. به هر حال، توصیه می کنیم برای اطلاعات دقیق تر و به روز تر و مقایسه قیمت شاهین و دنا،  بازار فروش و قیمت شاهین و دنا پلاس در مقایسه با هم به وبسایت های رسمی تولیدکنندگان خودرو یا نمایندگان فروش آن ها مراجعه کنید. در بازار خودرو امروز، به دلیل وجود تحریم‌ها، روی آوردن به خرید خودروهای داخلی را بیش از پیش شاهد هستیم. در این مطلب ما قصد داریم دو محصول از این دو کارخانه را در مقابل هم قرار دهیم و با مقایسه شاهین با دنا پلاس نتیجه گیری کلی از این دو خودرو را ارائه دهیم.

همچنین، دنا با داشتن فضای داخلی بزرگتر و پنجره‌ های بزرگتر نسبت به شاهین، احساس راحتی و آسایش بیشتری برای سرنشینان خود فراهم می‌ کند. این امر ممکن است به دلیل وجود ویژگی ‌های فنی بیشتر و طراحی مدرن ‌تر در دنا باشد. شاهین با موتور ۱۶۰۰ سی سی و توان ۷۵ اسب بخار و دنا با موتور ۱۶۰۰ سی سی و توان ۱۰۵ اسب بخار عرضه می ‌شوند. در مورد دنا، سیستم کنترل استحکام و سیستم هشدار خطر تصادف نیز وجود دارد که این خودرو را به یک خودروی ایمن تبدیل کرده است. دنا پلاس به دلیل عدم بهره‌مندی از موتور توربو و تاخیر عملکرد پدال گاز، رانندگی در مسیرهای شهری را کندتر و سنگین‌تر کرده و در مقایسه با شاهین کارکرد شتابی ضعیف‌تری را به نمایش می‌گذارد‌. با این وجود به دلیل نوع پیشرانه به کار رفته در دنا پلاس، نواقصی مانند کات آف زود هنگام و لگ توربو در این خودرو مشاهده نمی‌شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *