مقایسه لاماری ایما و فونیکس FX، شاسیبلندهای جذاب بازار مجله پدال
لاماری ایما و فونیکس FX، جزو کراساوورهای پرقدرت بازار ایران به حساب میآیند و با ارائه قدرت بیش از ۱۹۰ اسب بخار، توانستهاند سواری هیجانانگیز و دلچسبی را برای کاربران خود فراهم کنند. با ورود به کابین جدیدترین کراس اوورهای بازار ایران متوجه میشویم از المانهای روز و مدرنی نظیر نمایشگرهای یکپارچه برای نمایش آمپر و سیستم اطلاعات سرگرمی استفاده شده است. در آن سوی میدان مبارزه، لاماری ایما کراس اووری از آرین موتور را داریم که از زیرمجموعههای دانگ فنگ (فورتینگ) بوده و در اصل T5 Evo نام داشته است.
برند فونیکس با کسب گواهی ۵ ستاره ایمنی از ANCAP برای مدلهایی همچون تیگو ۸ پرو مکس و اف ایکس برقی، استانداردهای جدید ایمنی را در صنعت خودروسازی ایران معرفی کرده است. برخلاف بخش طراحی که رقابت نزدیکی را شاهد بودیم، در زمینه امکانات رفاهی، محصول مدیران خودرو یعنی فونیکس FX از نظر لیست امکانات برتری چشمگیری دارد. با این حال، داشبورد فونیکس FX به دلیل شیب خاص کنسول میانی و کاهش استفاده از دکمههای فیزیکی، ظاهری اسپرتتر و جوانپسندتر دارد. در مقابل، داشبورد لاماری ایما طراحی متداولتری دارد که بیشتر به سلیقه عمومی نزدیک است و ممکن است برای افرادی که به دنبال راحتی و آشنایی هستند، جذابتر باشد. در این مطلب، لاماری ایما و فونیکس FX که جزء قویترین و جذابترین شاسیبلندهای چینی بازار کشورمان محسوب میشوند را بهطور کامل باهم مقایسه خواهیم کرد.
لاماری ایما به لطف دو اگزوز دوقلو (در مجموع ۴ اگزوز) در هر دو طرف، نمای جذابتری به نسبت فونیکس Fx با دو اگزوز دارد. اگرچه اگزوزها در هر دو خودرو کرومی هستند، ولی به نظر میرسد باز هم فونیکس Fx در این زمینه نتوانسته خود را به لاماری ایما برساند. با توجه به تستهایی که روی کراس اوور جذاب چری انجام شده است، میتوان نتیجه گرفت که شتاب صفر تا ۱۰۰ فونیکس FX نزدیک به ۸.۱ ثانیه است و نسبت به بسیاری رقبا از جمله لاماری ایما برتری محسوسی دارد.
اما جذابیت خودروی FX به دلیل وجود ستون C مشکی رنگ و تریمهای رنگی در بخشهایی مانند آینههای جانبی و رینگها، بیشتر به چشم میآید و طرح سقف شناوری را به نمایش میگذارد. فونیکس FX در ابتدا در دو تیپ اکسلنت و پرمیوم ارائه میشد که از نظر مشخصات فنی متفاوت بودند. اما تیپ اکسلنت بعد از تولید 700 دستگاه، به دلیل عدم استقبال کافی از خط تولید خارج شد. در سالهای اخیر، خودروهای کراساوور دیگر بهعنوان گزینههای صرفاً خانوادگی شناخته نمیشوند و برخی از مدلهای این دسته به طراحیهای اسپرت و جوانپسند روی آوردهاند.
همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. در FX، جلو پنجره بدون قاب به دیلایتهای باریکی در بالا متصل میشود که ظاهری منحصر به فرد دارد. اما جلو پنجره چندضلعی لاماری همراه با دی لایتها در لبه کاپوت قرار داده شده است. من مرتضی قانع هستم، متولد 1373 در اراک، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر و مدیریت بازرگانی. سال 1396 کار خودم را در حوزه تولید محتوا در زمینههای خودرو، فناوری و نظامی آغاز کردم. از آن زمان تاکنون، من هزاران مطلب مختلف در حوزه های متفاوت نوشتم و با رسانههای مختلفی همکاری کردم.
البته تکانهای کابین از رقبا کمی بیشتر بوده و سواری کمی خشکتر احساس میشود اما نه آنقدر که آزاردهنده باشد. بااینوجود، فقدان حالت تیپ ترونیک در گیربکس واقعاً آزاردهنده است زیرا در سرپایینیها دندهها بهطور خودکار سبک میشوند و برای کنترل ماشین چارهای جز استفادهٔ مکرر از ترمز نخواهد بود. خوشبختانه لاماری ایما هم توانسته پنج ستاره ایمنی از موسسه چینی CNCAP دریافت کند، اما سطح استانداردهای سی انکپ به اندازه یورو انکپ سختگیرانه نیست و درنتیجه باید امنیت کمتری را برای لاماری ایما متصور باشیم.
همچنین، مصرف سوخت ترکیبی لاماری ایما برابر با 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر و شتاب صفر تا صد آن 9.5 ثانیه است. همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی مقایسه لاماری و فونیکس fx پرداختیم. این دو خودروی لوکس و کراس اوور بازار که از ماهیت چینی برخوردارند، دارای طراحی زیبا و جذابی می باشند که برای بسیاری از افراد دلپسند و مهیج است. هر دو خودرو در زمینه های مختلف دارای امتیازات و ویژگی های مثبت زیادی می باشند. بازار فروش مناسب این دو خودرو نیز مزید بر علت شده است که انتخاب آن برای رانندگی، کار نه چندان سختی باشد.
درنتیجه بررسی ویژگیهای طراحی داخلی این دو خودرو میتوان گفت که فونیکس FX دارای آپشنهای متنوع تری است. پس اگر دوست دارید خودرویی که سوار میشوید، دارای آپشنهای متعدد و جدید باشد، فونیکس FX انتخاب بهتر و البته گرانتری برای شماست. اگر هم سادگی در طراحی، در عین حال کیفیت بالاتر متریال ترجیح شماست؛ به سراغ لاماری ایما بروید. در زمینه سیستمهای ترمز و پایداری، لاماری ایما به ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (HBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و کنترل کشش (TCS) مجهز است. در مقابل، فونیکس FX علاوه بر این سیستمها، از ترمز کمکی (EBA) و ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) نیز برخوردار است.
تیپ فول از پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ تیگو 8 پرو با 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند و از یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه برخوردار است. در مقابل، پیشرانه لاماری از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور متصل به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه استفاده میکند. از نظر فنی، هر دو خودروی لاماری ایما و فونیکس FX جزء کراساوورهای قوی بازار ایران هستند. فونیکس Fx یک موتور توربوشارژ ۱٫۶ لیتری دارد که حداکثر قدرت آن ۱۹۷ اسب بخار (در ۵,۵۰۰ دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن ۲۹۰ نیوتنمتر است. در مقابل، لاماری ایما را با یک موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژ داریم که حداکثر قدرت موتور آن ۱۹۵ اسب بخار (در ۵,۶۰۰ دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن ۲۸۵ نیوتنمتر است.
لاماری ایما دارای پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو با قدرت 195 اسب بخار و گشتاور 285 نیوتن متر است. در حالی که فونیکس FX دارای پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو با قدرت 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن متر میباشد. اما وزن فونیکس FX حدود 1444 کیلوگرم و وزن لاماری ایما 1550 کیلوگرم است. لاماری ایما به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز است که با فناوری میتسوبیشی توسعه یافته، شناخته میشود.
در واقع، تغییر و تحولات در صنعت خودروسازی چین، آن ها را به لیست خودروهای محبوب بازگردانده. این دستاورد بزرگ، نتیجه بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته و رعایت استانداردهای جهانی است که ایمنی را به یکی از اصلیترین بخشهای طراحی خودروهای مدرن تبدیل کردهاند. لاماری ایما، محصولی از زیرمجموعه فورتینگ (Forthing) شرکت دانگ فنگ چین است و با نام فورتینگ T5 EVO شناخته میشود.
فونیکس FX کراساوور کوچک کوپه با فرم رانندگی اسپرت به حساب میآید. فونیکس FX در سبد محصولات مدیرانخودرو جایگاهی بالاتر از تیگو 7 پرو را به خودش اختصاص میدهد. لاماری ایما از آرین موتور رقیب مستقیم فونیکس FX در بازار خودرو ایران به شمار میآید. در نهایت، مقایسه طراحی داخلی لاماری ایما و فونیکس FX نشان میدهد که هر دو خودرو از نظر طراحی داخلی به شدت به یکدیگر نزدیک هستند.
سپند خودرو شرکتی کاملا خصوصی است که توسط مدیران کاملا حرفه ای اداره می شود. بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. این مقایسه نشان میدهد که اگر چه هر دو خودرو دارای ایمنی بسیار بالا میباشند، اما فونیکس در برابر استانداردهای جهانی خودروی ایمنتری محسوب میگردد. اف ایکس پریمیوم و اف ایکس برقی با امتیاز ۸۷% محافظت از سرنشینان و ۸۸% محافظت از کودکان، ایمنی را با فناوری روز ترکیب کردهاند. مدیرانخودرو از ساعت 12 امروز، شرایط فروش نقدی فونیکس FX را آغاز خواهد کرد. در این بخشنامه، فونیکس FX پرمیوم نقدی با پرداخت دومرحلهای در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
در این مقاله به مقایسه دو خودرو فونیکس اف ایکس و لاماری ایما آرین موتور ، کراس اوور تازه وارد و جوان پسند می پردازیم . اواخر سال ۱۴۰۰ بود که آرین پارس موتور از لاماری ایما پرده برداشت و این کراس اوور در سال ۱۴۰۱ به بازار آمد. فونیکس FX هم دیماه ۱۴۰۱ در دو نسخه اکسلنت و پرمیوم توسط مدیران خودرو معرفی شد. پس با دو کراس اوور نسبتا جدید بازار طرف هستیم که هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ مشخصات فنی نسبت به دیگر چینی های بازار متمایز هستند.
بهطورکلی، طراحی و حال و هوای کابین هردو خودرو قابلقبول و جذاب است اما در اینجا هم کفه ترازو کمی به سمت FX سنگینی میکند. بهعلاوه، حجم صندوقعقب فونیکس Fx تنها ۲۹۲ لیتر است که به نظر میرسد برای خودرویی در این کلاس، کافی نیست. در سوی دیگر، لاماری ایما را داریم که با حجم صندوق ۴۸۰ لیتری خود، فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
بله در این مقاله میخواهیم باب صحبت درباره دو کراس اوور جذاب این روزهای بازار، لاماری ایما و فونیکس FX را باز کنیم تا ببینیم وضعیت این دو شرکت در چه حالی است. قیمت لاماری ایما در کارخانه ۱ میلیارد و ۳۸۶ میلیون تومان است و فونیکس FX پرمیوم در کاخانه برچسب قیمت ۱ میلیارد و ۷۳۰ را دارد. تفاوت های این دو کراس اوور در بحث امکانات باعث شده تا این دو خودرو قیمت کارخانه متفاوتی داشته باشند و در بازار هم اختلاف قیمت قابل توجهی را برای این دو می بینیم.
همچنین نکته مهم دیگری که فونیکس FX را نسبت به حریف برتر خواهد کرد، بحث ایمنی است. فونیکس FX تنها خودروی چینی موجود در کشور محسوب میشود که توانسته پنج ستاره ایمنی از موسسه بسیار معتبر و سختگیر یوروانکپ اروپا به دست آورد. درمجموع باید گفت هر دو خودرو از طراحی مدرن، گیرا و سیال برخوردارند که باعث میشود پرستیژ بالایی در سطح جامعه داشته باشند و از نظر ظاهری جذاب به چشم برسند.
هر دستگاهی قطعهای دارد که بهعنوان مهمترین جزء آن به شمار میرود. اگر بخواهیم یک خودرو را به بدن یک انسان تشبیه کنیم میتوان گفت که پیشرانه حکم قلب خودرو را دارد. در مقایسه لاماری و فونیکس از نظر پیشرانه نیز باز هم میتوان برتری را برای فونیکس قائل شد. به لحاظ طراحی داخل کابین نیز این دو خودرو شباهتهای زیادی به یکدیگر دارند. بر اساس نظرات کاربران گوناگون، میتوان نتیجه گرفت که داشبورد طراحی شده برای لاماری بیشتر مورد پسند اکثریت مردم قرار گرفته است.
با نگاهی کلی به لیست امکانات هر دو خودرو میتوان متوجه شد که FX پرمیوم در مقایسه با لاماری بسیار پرآپشن تر است. به همین دلیل اگر خریدار به امکانات و آپشن های خودرو اهمیت می دهد بهتر است بدون شک فونیکس FX پرمیوم را برگزیند. به طور کلی FX پرمیوم و لاماری ایما از جهات مختلف رقیب همدیگر در بازار اند. از این رو برای بسیاری از متقاضیان خرید خودرو در بازه قیمتی 1 میلیارد و 700 میلیون تا حدود 2 میلیارد سوال است که میان آن ها کدام یک را انتخاب و سپس خریداری کنند. هر دو خودرو ویژگیهای مثبت زیادی دارند و میتوانند در بازار ایران کماکان خوش بدرخشند. اما اگر دقیقتر بخواهیم بررسی کنیم، باید بگوییم که فونیکس FX به دلیل برخورداری از شتاب و چالاکی بهتر، سواری هیجانانگیزتری دارد و برای مشتریانی که به دنبال خودروهای تند و تیز هستند، گزینه مناسبتری محسوب میشود.
در این مواقع هزینهای که اگر بخواهیم بپردازیم بین دو خودرو یکسان باشد مطمئناً حس سردرگمی و شک به سراغمان میآید. از همین رو خیلی مهم است که با مقایسه ویژگیهای گوناگون هر دو خودرو، بهترین انتخاب ممکن را داشته باشیم. درصورتیکه شما نیز در خرید بین فونیکس و لاماری تردید دارید پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. ما در مجله اینترنتی عصر پنجشنبه با مقایسه ماشین فونیکس و لاماری سعی کردهایم تا شرایطی را ایجاد کنیم که حس شادمانی از خرید خودروی مناسب در شما ایجاد شود. در بخش کیفیت سواری هم قاعدتاً نباید از کراساوورهای اسپرت آن هم از نوع چینی، توقع نرمی زیادی داشته باشید و در هر دو خودرو یک خشکی نسبی قابل لمس است. با این اوصاف، بازهم عملکرد سیستم تعلیق لاماری منطقیتر است و این خودرو تا حدودی نرمتر از فونیکس fx احساس میشود.
تمام این فاصله قیمتی نیز به خاطر آپشن های بیشتری است که FX به آن ها مجهز است. به گزارش سرویس مجله خودرو ساعدنیوز، چند سالی است که خودروهای کراساوور از حالت خانوادگی صرف خارج شده و برخی مدلهای این سگمنت، جلوههای اسپرت و جوان پسند پیدا کردهاند. به لطف چینیها، یکسری از کراساوورهای اسپرت در بازار کشور ما هم حضور دارند که امروز در مقایسه لاماری و فونیکس fx به سراغ دو مدل محبوب از آنها رفتهایم. سیستم تعلیق موجود در فونیکس اف ایکس و لاماری قابل قبول است و انحراف خاصی برای بخش عقب در هنگام پیچ های سنگین مشاهده نمی شود. همچنین در هنگام ورود سریع به پیچ نیز این خودرو ها به خوبی می توانند بدنه خودرو را کنترل نمایند.
اگر کمی بیشتر دقت کنید، متوجه خواهید شد که سواری لاماری ایما از حریف، بهویژه در صندلیهای ردیف عقب مقداری خشکتر است و این موضوع میتواند در مسیرهای ناهموار و خاکی، بیشتر خود را نشان دهد. اما در مسیرهای عادی میتوان سواری نرمی را از هر دوی این شاسیبلندهای زیبای چینی مشاهده کرد. همان طور که از بازار قیمتگذاری کشورمان خبردارید متأسفانه قیمت ثابتی وجود ندارد که بخواهیم برای دو الی سه سال بگوییم که لاماری یا فونیکس دارای چنین قیمتی هستند. بااینحال بر اساس آپشنها و ویژگیهای موجود میتوان نتیجه گرفت که خودرو فونیکس معمولاً قیمت بیشتری نسبت به لاماری دارد. در این بین، داشبورد فونیکس fx با توجه به شیب خاص کنسول میانی و استفاده کمتر از دکمههای فیزیکی، کمی اسپرتتر به نظر میرسد. نمای جانبی خودروهای لاماری و FX به شکل فرم کوپه و اسپرت طراحی شده است.
در ادامه به مقایسه لاماری ایما با فونیکس FX (چری اومودا 5) میپردازیم. لاماری ایما مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ TGDi است که فناوری میتسوبیشی را در ساخت دارد. به انتهای مقایسه لاماری و فونیکس fx رسیدیم و حالا وقت جمع بندی و سنجش ارزش خرید هر خودرو است. هر دو خودرو دارای طراحی داخلی مدرن، همراه با امکانات به روزی هستند. از این امکانات میتوان به صفحههای متصل به هم برای صفحه آمپلی فایر و پایه مدیا نیز اشاره کرد.
همچنین افرادی که در بخش عقب این خودرو حضور دارند دارای فضای پای بیشتری باشند. پیشرانه و گیربکس دو خودروی لاماری و فونیکس FX از قدرت و کارایی بالایی برخوردار هستند. هرچند که فونیکس FX در دو تیپ پایه و فول عرضه میشود، اما تمرکز بیشتر بر روی تیپ فول خواهد بود.
از نظر حساسیت و واکنش های پیشرانه های موجود در این خودرو ها نیز باید عنوان کرد که در خودروی فونیکس اف ایکس، کمتر شاهد لگ یا وقفه جهت حرکت سریع هستیم و توربو در این خودرو سریع تر از لاماری به سیستم قدرت منتقل می شود. بنابراین در این خودرو می توان شرایط رانندگی مطلوب تری را دریافت کرد. در مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما از نظر طراحی داخلی، متوجه شدیم که وضعیت محصول مدیران خودرو نسبت به لاماری ایما کمی دلچسبتر است و طراحی آن تناسب بیشتری با نمای بیرونی خودرو دارد.
در این مقاله، به بررسی دو مدل محبوب لاماری و فونیکس FX می پردازیم. قیمت کارخانهای فونیکس FX هماکنون یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان است که این رقم در بازار به حدود دو میلیون تومان رسیده است. البته عرضهٔ ایما X میتواند ورق را به نفع لاماری برگرداند اما این نسخه قطعاً قیمت گرانتری خواهد داشت و درنتیجه بازهم خریداران را دچار تردید خواهد کرد. طراحی نمای عقب لاماری ایما و فونیکس Fx تا حد زیادی شبیه به هم است. در فونیکس Fx یک تریم مشکیرنگ که روی آن Fownix درج شده، چراغها را به هم متصل میکند.
هر دو خودرو با ویژگیهای خاص خود و طراحی جذاب، به دنبال جلب نظر جوانان و خانوادهها هستند. در این مقایسه، به بررسی دقیقتری از مشخصات فنی و طراحی این دو مدل خواهیم پرداخت تا بتوانیم نقاط قوت و ضعف آنها را بهتر بشناسیم. این تحلیل به خریداران کمک میکند تا تصمیم بهتری در انتخاب خود داشته باشند و از امکانات و ویژگیهای هر یک از این کراساوورها بهرهمند شوند. در داخل هردو خودرو نیز شاهد یکی دیگر از مدهای طراحی محبوب خودروهای جدید یعنی نمایشگرهای متصلبههم برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به همراه غربیلکهای فرمان D شکل سه پره هستیم. در لاماری اما دریچههای تهویه دایرهای و کنسول میانی شبیه به مرسدس، فضای لوکسی را ایجاد کردهاند درحالیکه چری ترجیح داده از دریچههای تهویه باریک افقی در یک بخش مشکی براق استفاده کند. در همین حال، طراحی رو دریهای FX هم زیباتر و لوکستر از رقیب به نظر میرسد.
سال ۲۰۲۱ بود که شرکت چینی چری در نمایشگاه خودرو گوانگژو از محصول جدید خود یعنی چری اومودا ۵ رونمایی کرد. تولید و عرضه این خودرو که طراحی متفاوتی نسبت به سایر محصولات چری دارد، اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شد. پس از آن، این خودرو وارد بازار کشورهایی مثل روسیه، ایران و اندونزی شد. در ایران، مدیران خودرو بود که این خودرو را به اسم فونیکس FX به بازار معرفی کرد و پس از آن فونیکس FX به یکی از خودروهای لوکس این شرکت تبدیل شد. اگر به دنبال قدرت بیشتر و عملکرد اسپرت هستید، فونیکس اف ایکس ممکن است گزینه بهتری باشد.
در مقابل، در فونیکس اف ایکس دریچهها به صورت افقی و مشکی براق طراحی شدهاند. باز هم خیلیها معتقدند اینجا هم، فونیکس FX کمی جذابتر و زیباتر از لاماری ایما ظاهر شدهاست. لاماری ایما در واقع یکی از محصولات زیرمجموعه فورتینگ (Forthing) شرکت دانگ فنگ چین است و به عنوان فورتینگ T5 EVO شناخته میشود. این خودرو برای اولین بار در سال 2020 رونمایی شد و از اواسط سال 1401 با نام لاماری ایما به خط تولید شرکت آرین پارس موتور وارد شد.
لاماری ایما و فونیکس FX جزء قویترین کراساوورهای چینی حال حاضر بازار کشورمان محسوب میشوند. البته مدیران خودرو در ابتدا FX را با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و گیربکس CVT ارائه کرد اما عرضه این نسخه محدود بود و هماکنون فونیکس FX صرفاً با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو GDI عرضه میشود. این همان پیشرانهای است که در تیگو ۸ پرو دیده بودیم و ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم مثل تیگو ۸ پرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت میگیرد.
دیدگاهتان را بنویسید