مقایسه خودرو لاماری با فونیکس fx

مقایسه لاماری ایما با فونیکس FX، یک نبرد کاملا مدرن + عکس

سیستم تهویه هر دو خودرو اتوماتیک است با این تفاوت که FX از تهویه دو کاناله بهره میبرد. لاماری ایما دارای رینگ های 19 اینچی و فونیکس EX دارای رینگ های 18 اینچی است. فونیکس Fx در قسمت داشبورد یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی و یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی دارد که در مقایسه با لاماری ایما با نمایشگر ۱۰ اینچی و صفحه آمپر ۱۰٫۲۵ اینچی، تقریباً برتری خاصی ندارد. بااین‌حال، اگر جزء افرادی باشید که حین رانندگی، موسیقی هم گوش می‌کنید، احتمالاً فونیکس Fx را به لاماری ایما ترجیح می‌دهید.

از نظر طراحی، لاماری ایما و فونیکس FX شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند و هر دو خودرو با ظاهری اسپرت و مطابق با سلیقه‌های روز، خود را به بازار معرفی کرده‌اند. ویژگی‌هایی نظیر چراغ‌های جلو که در سپر قرار گرفته‌اند، رینگ‌های مشکی، آینه‌های جانبی که بر روی درب‌ها نصب شده‌اند و همچنین چراغ‌های عقب به‌هم پیوسته، در هر دو مدل مشترک است. با این حال، برخی تفاوت‌ها نیز در طراحی این دو خودرو وجود دارد که می‌تواند بر انتخاب خریداران تأثیر بگذارد. با توجه به استفاده از سیستم تعلیق مالتی لینک مستقل در فونیکس FX پریمیوم و لاماری ایما، وضعیت هر دو خودرو از نظر بیش فرمانی در ورود سریع به پیچ‌ها، قابل قبول است و انحراف چندانی در قسمت عقب خودرو احساس نمی‌شود.

چراغ‌های اصلی در فونیکس Fx به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً از جلوپنجره جدا باشند. به همین دلیل ظاهر این خودرو در عین خشن نبودن، قدرت و صلابت را به رخ می‌کشد. در بخش طراحی داخل کابین هر دو خودرو، لاماری ایما و فونیکس FX پرمیوم، به یک طراحی لوکس و مدرن پی برده‌اند. هر دو خودرو از نمایشگرهای متصل به یکدیگر برای صفحه و بخش مانیتور مدیا بهره‌می‌برند.

درخودرو فونیکس FX شاهد جلو پنجره‌ ی زیبا و بدون قاب هستیم که در قسمت بالایی به دی‌لایت‌های لوکس و باریکی متصل می شوند و نمای متمایزی را ایجاد می کنند . طراحان لاماری ایما از جلو پنجره ی چند ضلعی استفاده کردند و دی‌لایت‌های این خودرو را در لبه ی کاپوت قرار داده ‌اند . در قسمت جانبی هردو خودروی لاماری و اف ایکس فرم اسپرت وکوپه دارند اما FX به دلیل داشتن ستون C مشکی‌ رنگ برای ایجاد طرح سقف شناور و تریم‌های رنگی در بخش هایی مثل آینه‌ جانبی و رینگ‌ها ، جذاب‌تر به نظر می آید . در قسمت پشتی هردو خودرو دارای چراغ‌های افقی باریکی هستند که به همدیگر متصلند .

در بخش‌های جلو و عقب، فونیکس FX با ارائه یک طراحی کامل‌تر به نظر می‌رسد و این ممکن است توجه بیشتری از مشتریان جلب کند. اما در بخش چهره، نظرات ممکن است متفاوت باشند و برخی ممکن است طراحی جلوی فونیکس FX را کمی کم‌جذاب‌تر از لاماری ایما ارزیابی کنند. با این حال، علاقه به طراحی‌های فوق‌مدرن و فانتزی می‌تواند تصمیم مشتریان را در انتخاب بین این دو خودرو تحت تأثیر قرار دهد. به طور کلی، هر دو لاماری ایما و فونیکس FX از طراحی مدرن، گیرا و جذاب برخوردارند که باعث ایجاد پرستیژ در جامعه و جلب توجه از نظر ظاهری می‌شوند. از نظر حساسیت و واکنش های پیشرانه های موجود در این خودرو ها نیز باید عنوان کرد که در خودروی فونیکس اف ایکس، کمتر شاهد لگ یا وقفه جهت حرکت سریع هستیم و توربو در این خودرو سریع تر از لاماری به سیستم قدرت منتقل می شود.

این نتیجه، نشان دهنده مهندسی دقیق بر روی طراحی ساختار بدنه لاماری ایما و همچنین استفاده از متریال با کیفیت در تولید بدنه آن می‌باشد. کراس اوور FOWNIX FX دارای تجهیزات کمک راننده می‌باشد که این مورد در کراس اوور لاماری ایما وجود ندارد. همچنین فونیکس FX  در تست تصادفات اتحادیه اروپا 5 ستاره ایمنی گرفته، که نشان دهنده ایمنی بسیار بالای این کراس اوور جدید در ایران است. از سوی دیگر، فونیکس FX در اوایل سال 2022 به عنوان چری اومودا 5 معرفی و به بازار عرضه گردید. این خودرو که نخستین عضو از سری اومودا محصولات چری به شمار می‌رود، به‌زودی توجه خریداران را جلب کرد و با فاصله کمی نسبت به عرضه جهانی، از اواخر سال 1401 با نام فونیکس FX به خط مونتاژ مدیران خودرو پیوست.

ما در مجله اینترنتی عصر پنجشنبه با مقایسه ماشین فونیکس و لاماری سعی کرده‌ایم تا شرایطی را ایجاد کنیم که حس شادمانی از خرید خودروی مناسب در شما ایجاد شود. در زمینه هندلینگ، هر دو خودرو عملکرد خوبی دارند، اما فونیکس FX یک برتری جزئی نسبت به لاماری ایما از این نظر دارد. با توجه به جدول‌ها و تحلیل‌های ارائه‌شده، انتخاب بین لاماری ایما و فونیکس FX به نیازها و اولویت‌های خریداران بستگی دارد. به عنوان مثال، نمای جانبی فونیکس FX به لطف ستون C شناور، جذاب ‌تر به نظر می‌رسد، در حالی که لاماری ایما با اگزوزهای چهارتایی واقعی، نمای عقب پخته‌تری دارد. در این بین، داشبورد فونیکس fx با توجه به شیب خاص کنسول میانی و استفاده کم‌تر از دکمه‌های فیزیکی، کمی اسپرت‌تر به نظر می‌رسد.

قیمت بازار فونیکس اف ایکس پرمیوم و لاماری ایما این روزها در بازار حدود 150 میلیون تومان اخلاف دارد. تمام این فاصله قیمتی نیز به خاطر آپشن های بیشتری است که FX به آن ها مجهز است. سیستم تعلیق موجود در فونیکس اف ایکس و لاماری قابل قبول است و انحراف خاصی برای بخش عقب در هنگام پیچ های سنگین مشاهده نمی شود. همچنین در هنگام ورود سریع به پیچ نیز این خودرو ها به خوبی می توانند بدنه خودرو را کنترل نمایند.

علاوه بر این اف ایکس نزدیک به 100 کیلوگرم سبک‌تر از لاماری است و همین باعث شده تا برتری قابل ملاحظه‌ای به لحاظ شتاب و چابکی داشته باشد. گفته شده این خودروی شاسی بلند شتاب صفر تا صدی نزدیک به 8 ثانیه دارد. این در حالی است که لاماری قادر است تنها در عرض 9.5 ثانیه به شتاب لازم برسد. در مقایسه فضای کابین و کیفیت سواری، لاماری ایما برتری دارد و به عنوان گزینه‌ای مناسب ‌تر برای استفاده‌های خانوادگی معرفی می‌شود.

نخستین محموله‌ های CKD این کراس اوور جذاب وارد کشورهایی مانند برزیل، ایران، استرالیا، نیوزلند، روسیه و قزاقستان شد. در سوی مقابل این میدان مبارزه، لاماری ایما کراس اوور جذابه آرین موتور که از زیرمجموعه‌های دانگ فنگ (فورتینگ) بوده و اسم اصلی آن در اصل T5 Evo است. لاماری یا تی 5 نیز برای اولین بار در سال ‌‌‌‌گذشته و در نمایشگاه ‌‌‌‌(گوانگژو ) چین رونمایی و معرفی شده بود و لازم به ذکر است به این نکته اشاره کنیم که پلتفرم این دو کراس اوور جذاب مشترک میباشد.

این نیرو نیز از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT)  به محور جلو منتقل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 7 لیتر در هر 100 کیلومتر و شتاب صفر تا صد آن 8 ثانیه است. انتقال نیروی موتور این خودرو نیز مانند تیگو 8 پرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تر صورت می‌گیرد. در نتیجه میتوان گفت هردوی این خودروها از لحاظ قوای محرکه بسیار به هم نزدیک میباشند ولی باز هم کفه ی ترازو به سمت اف ایکس سنگینی میکند. در حالی که لاماری ایما شیشه دودی عقب و سقف پانارومیک را نیز دارد که این دو امکان در فونیکس FX پرمیوم مشاهده نمی‌شوند.

لاماری ایما و فونیکس FX پرمیوم هر دو کراس اوور هایی با رگ و ریشه چینی هستند که طراحی متفاوتی نسبت به دیگر چینی های بازار دارند. در این گزارش به سراغ مقایسه لاماری ایما با فونیکس FX پرمیوم رفته ایم و می خواهیم برتری و تفاوت هر کدام از این کراس اوورهای چینی را بدانیم. لاماری ایما و فونیکس fx از نظر سبک طراحی بسیار شبیه به هم هستند و هر دو، چهره‌ای اسپرت و منطبق با مد روز را ارائه می‌دهند.

البته به‌کارگیری بیش از حد متریال پلاستیکی خشک در قسمت‌های مختلف داشبورد و رودری‌ها، یکی از نکات منفی است که در هر دو خودرو یافت می‌شود. انتظار بر این بود که از مواد باکیفیت‌تری در ساخت داشبورد و رودری‌های این دو شاسی بلند جذاب چینی استفاده شود تا کاربران از حضور در اتاق این دو خودرو حس بهتری داشته باشند و آن را با محصولات لوکس‌تر چینی مقایسه کنند. از معدود مواردی که لاماری بر  فونیکس برتری دارد می‌توان به مصرف سوخت ترکیبی و شتاب آن اشاره کرد.

البته این موضوع برای خودروی فونیکس اف ایکس نیز مشاهده می شود و این موضوع می تواند تاثیر بسزایی در تصمیم گیری برای خرید خودروی چینی در بین مردم داشته باشد. نکته ی مثبتی که در طراحی داخلی لاماری مشاهده می شود، فاصله محوری بیشتر است که این موضوع نسبت به رقیب دیگر خود مناسب تر است. این مورد باعث می شود لاماری دارای فضای کابین بیشتری برای سرنشینان خود باشد.

در بحث طراحی داخلی کابین هردو خودرو نیز تفاوت‌های چشم‌گیری وجود دارد. استفاده از طراحی مشابه با سوبا M4 به دلیل بازخوردهای خوبی بود که این خودرو داشت؛ اما می‌توان گفت چری از طراحی بسیار متفاوت تری در فونیکس FX  استفاده کرده و تنوع آپشن‌ها بسیار بالاست. هرجا حرف از خودروهای خاص چینی می‌آید اسم لاماری ایما و فونیکس FX شنیده می‌شود. این دو خودرو با طراحی ظاهری متفاوتی نسبت به دیگر خودروهای چینی در بازار ظاهر شدند. این روزها خودروهای چینی پیشرفت چشم‌گیری در طراحی ظاهری و کیفیت فنی داشته‌اند. در واقع، تغییر و تحولات در صنعت خودروسازی چین، آن ها را به لیست خودروهای محبوب بازگردانده.

در جدول زیر می‌توانید تجهیزات مربوط به داخل کابین هر دو خودرو را مشاهده کنید. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی در لاماری و فونیکس نیز باعث می‌شود تا لغزش‌های خودرو بسیار کاهش یابد. کنترل کشش (tcs) نیز از دیگر ویژگی‌های سیستم ترمز بوده که در این دو ماشین نیز به‌کاررفته است. در خودروهای معمولی‌تر وقتی هنگام حرکت گاز زیادی بدهید چرخ‌ها به‌صورت هرز شروع  به حرکت کرده و بر روی زمین کشیده می‌شوند. در این زمان سیستم کنترل کشش به‌خوبی می‌تواند به کمک ما آمده و از هرز رفتن چرخ‌ها جلوگیری کند. در جدول زیر می‌توانید مقایسه فونیکس و لاماری را از نظر تجهیزات ایمنی مشاهده کنید.

از سوی دیگر، زیر کاپوت لاماری یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل شده است. حال با توجه به مقایسه انجام شده بین اف ایکس و لاماری ، برتری فونیکس FX در تجهیزات و آپشن های موجود نسبت به لاماری ایما کاملاً واضح بوده . همچنین عرضه و تقاضای خرید فونیکس اف ایکس نیز نسبت به لاماری بیشتر بوده و بازار خرید و فروش بهتری را دارا میباشد . در مبحث خدمات پس از فروش باز هم کفه ترازو به سمت مدیران خودرو سنگینی میکند .

در خودروهای جدید امروزی، طراحی شاسی به گونه‌ای است که نیرو وارد شده در جلو، جذب و دفع شده و در نتیجه؛ نیرو به سرنشینان خودرو منتقل نمی‌شود. همچنین نکته مهم دیگری که فونیکس FX را نسبت به حریف برتر خواهد کرد، بحث ایمنی است. فونیکس FX تنها خودروی چینی موجود در کشور محسوب می‌شود که توانسته پنج ستاره ایمنی از موسسه بسیار معتبر و سخت‌گیر یوروانکپ اروپا به دست آورد. درمجموع باید گفت هر دو خودرو از طراحی مدرن، گیرا و سیال برخوردارند که باعث می‌شود پرستیژ بالایی در سطح جامعه داشته باشند و از نظر ظاهری جذاب به چشم برسند. جای خوشحالی دارد که بدانید موتور فونیکس FX با فونیکس تیگو ۸ پرو یکسان است و البته قرار است روی برخی دیگر از محصولات جدید برند فونیکس هم نصب شود. بنابراین از جهت تامین قطعات یدکی و تعمیرات، شرایط بهتری از موتور لاماری ایما خواهد داشت.

علاوه بر این موارد در این خودرو ها از ویژگی های نظیر کنترل پایداری و کنترل کشش نیز استفاده شده است تا هرگونه مشکل و کمبود پایداری را مرتفع سازند. در بخش دوم از مقایسه لاماری و فونیکس fx می خواهیم موضوع مهم تست و شتاب صفر تا صد را با هم بررسی کنیم. در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که شتاب صفر تا صد خودروی لاماری به عدد ۹.۵ ثانیه می رسد. این موضوع در حالی است که فونیکس fx می تواند چنین آماری را در ۸.۱ ثانیه به ثبت برساند و در این بخش نیز برتری محسوسی را نسبت به رقیب خود ثبت می کند.

سیستم صوتی سونی فونیکس ۸ بلندگو و سیستم صوتی لاماری ایما ۶ بلندگو دارد. در لاماری ایما، دریچه‌های تهویه هوا به شکل دایره‌ای طراحی شده و کنسول میانی با طراحی شبیه به مرسدس، فضای لوکس و زیبا ایجاد کرده است. به علاوه، طراحی مشابه به مرسدس موجب افزایش جلوه لوکسی در این خودرو شده است. در مقابل، در فونیکس FX، از دریچه‌های تهویه باریک افقی با رنگ مشکی براق استفاده شده است که ظاهری جذاب و مدرن را به وجود آورده است. در تست تصادف موسسه چینی C-NCAP لاماری ایما با برخورد 100% ضربه از جلو با مانع سفت، تست ضربه شلاقی، تست ضربه جانبی، تست ضربه از جلو 40%، تست حفاظت از عابر پیاده و عملکرد تست سیستم ترمز اتوماتیک تست شده است.

همانند آنچه در طراحی بدنه دیده می شد، در کابین هم طراحی متفاوتی در هر دو کراس اوور می بینیم. طراحی کابین لاماری ایما سبک مدرن و جذابی دارد و البته در عین حال ساده است. این الگوی طراحی عیناً در سوبا M4 هم بکار رفته و بنظر می رسد دانگ فنگ بازخورد خوبی از این نوع طراحی داشته است. در مقابل طراحی فونیکس FX هم با آنچه در دیگر محصولات چری دیده بودیم متفاوت است و مدرن تر طراحی شده است، اما کیفیت متریال در لاماری ایما به مراتب بالاتر است.

در مقایسه ماشین فونیکس و لاماری از نظر شتاب نیز همان طور که گفتیم لاماری شتاب بالاتری دارد. در جدول زیر می‌توانید مباحث فنی ماشین‌های لاماری و فونیکس را مشاهده کنید. با این تفاوت که ترمز اضطراری اتوماتیک در خودروی فونیکس وجود داشته و لاماری فاقد آن است.

هر دو خودروی لاماری و FX با طراحی جذاب و مدرن خود می‌توانند نظر خریداران را به سمت خود جلب کنند. این طراحی شامل چراغهای اصلی پایینی و دی لایتهای باریک در قسمت بالا به شکل متفاوتی در هر دو خودروی لاماری ایما و فونیکس fx مورد استفاده قرار گرفته است. لاماری ایما در واقع یکی از محصولات زیرمجموعه فورتینگ (Forthing) شرکت دانگ فنگ چین است و به عنوان فورتینگ T5 EVO شناخته می‌شود. این خودرو برای اولین بار در سال 2020 رونمایی شد و از اواسط سال 1401 با نام لاماری ایما به خط تولید شرکت آرین پارس موتور وارد شد.

به زبان علمی و ساده توان تولید قدرت توسط موتور خودرو را اسب بخار می‌گویند. در این مبحث نیز فونیکس در مقایسه با لاماری خودرو بهتری محسوب می‌شود. در واقع گشتاور به‌عنوان نیرویی شناخته شده که موجب حرکت‌کردن خودرو می‌شود. در مقایسه خودرو لاماری و فونیکس از نظر گشتاور نیز برتری از آن فونیکس است.

به این نوع از طراحی هنر متحرک نیز گفته می شود که در بسیاری از خودرو های روز دنیا نیز مشاهده می شود. این طراحی زیبا حس هیجان و امروزی بودن را به افراد منتقل می کند و می توان جذابیت را نه تنها در بخش جلو، بلکه در تمام بخش های این خودرو مشاهده کرد. به طوری کلی افراد زیادی طراحی خاص لاماری را بسیار بهتر نسبت به فونیکس اف ایکس می دانند.

به طور مثال می‌توان گفت که سیستم کروز کنترل و ترمزهای خودرو در بخش ایمنی فعال دسته‌بندی می‌شوند. وجود سیستم هشداردهنده و پیشگیری از تصادف در فونیکس باعث برتری آن شده است. بخش ایمنی غیرفعال شامل تجهیزاتی می‌شود که در صورت وقوع حوادث بتوانند موجب کاهش خسارت شوند. متاسفانه قیمت دقیقی برای فونیکس FX عنوان نشده، ولی از آنجایی که چری اومودا 5 کراس اووری بین تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو به‌حساب می‌آید، می‌توان رقمی حدود یک میلیارد و 500 تا 600 میلیون تومان برای آن در نظر گرفت.

با این اوصاف تیپ فول فونیکس قرار است مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژی شود که پیش‌تر زیر کاپوت تیگو 8 پرو بوده است. علاوه بر این خودروساز خصوصی، شرکت آرین موتور را داریم که تقریباً تازه‌وارد به‌حساب می‌آید، ولی توانسته جای خود را بین سایر مونتاژکاران باز کند. بله در این مقاله می‌خواهیم باب صحبت درباره دو کراس اوور جذاب این روزهای بازار، لاماری ایما و فونیکس FX را باز کنیم تا ببینیم وضعیت این دو شرکت در چه حالی است. قیمت لاماری ایما در کارخانه ۱ میلیارد و ۳۸۶ میلیون تومان است و فونیکس FX پرمیوم در کاخانه برچسب قیمت ۱ میلیارد و ۷۳۰ را دارد. تفاوت های این دو کراس اوور در بحث امکانات باعث شده تا این دو خودرو قیمت کارخانه متفاوتی داشته باشند و در بازار هم اختلاف قیمت قابل توجهی را برای این دو می بینیم. در بازار آزاد لاماری ایما ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است و فونیکس FX در بازار آزاد قیمت ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

جالب است بدانید که ماشین‌های فونیکس و لاماری با عنوان خودروهای cuv (Crossover Utility Vehicle) شناخته می‌شود. با توجه به نزدیکی اعداد خروجی پیشرانه‌های این دو خودرو، انتظار عملکرد مشابهی وجود دارد، اما در عمل، فونیکس FX به‌طور قابل توجهی چابک ‌تر است و لذت رانندگی بالاتری را فراهم می‌آورد. در واقع، هماهنگی بین موتور و گیربکس در فونیکس FX به مراتب بهتر از لاماری ایما است. هر دو خودرو، یعنی لاماری ایما و فونیکس FX، از 6 کیسه هوا برخوردار هستند که شامل کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه‌های جانبی در ردیف جلو و کیسه‌های پرده‌ای سرتاسری می‌ شود.

دریچه‌های تهویه هوا در لاماری ایما به شکل دایره‌ای و کنسول میانی این خودرو شبیه به مرسدس، فضای لوکسی را ایجاد کرده است. در مقابل آن چری در خودروی اف ایکس FX از دریچه‌های تهویه باریک افقی با رنگ مشکی براق استفاده کرده است. میتوان گفت طراحی رو دری‌ های فونیکسFX زیباتر و لوکس‌تر نسبت به لاماری به نظر می‌رسد. در بخش داخلی این دو خودرو، طراحی کابین هردو قابل‌قبول و جذاب است ولی باز هم کفه ترازو کمی به سمت فونیکس FX سنگینی می‌کند. فونیکس اف ایکس (Fownix FX) و لاماری ایما (Lamari Eama) دو کراس‌اوور چینی هستند که در بازار ایران هم طرفداران خاص خود را دارند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *